Ruokailun jälkeen olen huomannut että tulee kumma olo.
Tuntemukset alkavat vajaa puolentunnin jälkeen syömisestä ja pahimmillaan voi kestää 2 tuntia.
Oireita on monenlaisi ja aina "kohtaus" ei ole aivan samanlainen.
Jotkin oireet varmasti kuuluvatkin normaaliin ruoansulatukseen, mutta välillä olo kohoaa sietämättömäksi. Ja näitä samaisia tuntemuksia minulla on mielestäni ollut jo nuoruudessakin.
Sydän saattaa alkaa tykyttämään joko nopeasti tai sitten vaan lisäten liikelaajuuttaan eli lyöden laajemmin/isommin (vaikea selittää).
Kropassa alkaa kihelmöidä kauttaaltaan, varsinkin sen huomaa käsivarsissa ja jaloissa, kuin verenkierto kiihtyisi.
Henkeä saattaa alkaa "ahistamaan" vaikka siis kurkku ei turpoa ja hengästyttää.
Hieman myös paniikinomaista tuntemusta tai levottomuutta havaittavissa, ei kuitenkaan siis paniikkikohtausta.
Uupumuksen tunnetta, kuin olisi portaita kävellyt (ei siis vielä väsytä mikä tuleekin viim. siinä 2 tunnin kulttua).
Satunnaista päänsärkyä tai tuntemusta päässä (ehkä paineen tunnetta/raskasta päätä).
Olen jonkin verran koittanut tehdä tutkimusta onko syömälläni ruoalla vaikutusta asiaan, mutta mikään tietty ruoka-aine ei ole kohtauksen aiheuttaja vaan siis ylipäätään syöminen, eikä edes annoksen määrä, oireet voivat siis tulla myös pienellä annoksella esim. leivällä ja lasillisella juotavaa. Ähkytuntemukset ovatkin sitten oma lajinsa...
Himpun verran olen huomannut että kovasti hiilaripitoisella annoksella saattaisi olla jonkin verran vaikutusta kuinka kovaksi/pitkäksi kohtaus yltyy mutta kuten sanoin oireet voivat tulla myös vaikka aterialla hiilareita välttelisin.
Minulla oireili jossain vaiheessa 2000-luvun alkuvuosina vatsa erinäisin oirein.
Vatsahaavaa ja haavauma ohutsuolen loppuosassa aiheuttaen todennäköisesti epämääräisiä kuumeiluja ym. vatsakipuja.
Oli paljon myös ripulia ja ummetusta.
Ummetus on jonkin verran kiusannut näihin päiviin asti mutta muuten nämä vatsan oireilut ovat hyvinkin rauhoittuneet. Kävin paljon tähystyksissä mutta mitään diagnoosia en sittemin vaivoihini saanut. Epäilen että oli mahdollisesti elämäntilanteestani johtuvaa stressin aiheuttamaa "ärtynyt suoli" oireilua.
Olen 29v. nainen 157cm/54,5kg ja tällä hetkellä raskaana mutta kuten totesin että oireilua on ollut ennenkin joten en nyt raskauden piikkiin tätä laittaisi.
Syömishäiriöitä ei ole, lähinnä nautin ruoasta ja mielestäni minulla ei ole muutenkaan mitään kieroutunutta suhdetta syömiseen.
Myönnän kyllä että oireiden pahasti vaivatessa nyt on tullut jo päähän ajatuksia että haluanko syödä kun olot tulee kuitenkin, en siis sen takia kuitenkaan koskaan ole syömättä jättänyt.
Onko siis kellään kokemusta vastaavasta tai jotain tietoa asiaan liittyen?
Kummat oireet syömisen jälkeen, tykytykset ym.
12
14305
Vastaukset
- apuja2
Minulla on samoja oireita mutta en osaa yhtään sanoa mistä se johtuu. Ja en ole raskaana :/
- ap kaikkea kummaa
Vielä lisäisin että en käytä cola-juomia juurikaan, ehkä 2dl lasi viikossa, enkä siis muitakaan limuja.
Kahvia en juo ja teetäkin satunnaisesti. Energiajuomatkin on kokonaan pois pelistä.
En myöskään mitään "hedelmiä" joista saa sitä jotain kiihdyttävää, guorana ym. vai mitkä lie. Eikä tietenkään mitään kofeiinitabletteja.
Yhden multivita raskaus ja imetys monivitamiini-ja hivenainevalmiste tabletti päivässä. - khjg
Hengenahdistus ja uupumus voi viitata vuotavaan vatsa haavaan tai jopa vatsa syöpään. Kyseisissä tapauksissa hiilihydraatti pitoiset ruoat yleensä pahentavat oireilua.
En nyt todellakaan halua säikytellä enkä sano että sinulla olisi kumpaakaan, mutta varsinkin aikaisemman historiasi perusteella on sinulla kohonnut riski sairastua.
Sanoit että sinulla on ollut aikaisemmin vatsahaava joten on hyvin mahdollista että olet saanut vatsahaavan uudestaan ja muutenkin ongelmainen vatsa ja ruoansulatus voi raskauden aikana oireilla pahemmin.
Kannattaa kuitenkin käydä ihan lääkärissä tutkimuksissa. Koska olet raskaana voit varmaan mainita asiasta seuraavalla neuvola tai lääkäri käynnilläsi. - ap kaikkea kummaa
Olisikohan selitys siinä että:
Kun syö verensokeri nousee jolloin insuliinia alkaa erittyä joka laskee verensokeria ja lisää myös adrenaliinin eritystä.
Mutta sitten seuraavaksi kysymykseksi nouseekin miksi tämä tapahtuma kehossa on "voimistunut" selkeästi havaittavaksi? - naikkonen.
Moi
Kuvailit juuri minun oireeni. Minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta, hypertyreoosi. Lue sen oireet. Raskauden tuntemuksista en tiedä, mutta minulla oli juurikin samanlaiset oireet, ja niiden lisäksi liiallinen hikoilu. Painon laskua minulla ei ollut, mikä usein kuuluu liikatoimintaan. Minäkin pohdin ihan samalla tavalla ruoan ja hiilihydraattien vaikutusta siihen kummaan oloon, mutten löytänyt selitystä. Diagnoosi verikokeiden jälkeen tulikin ihan puun takaa. Tutkituta itsesi varmuuden vuoksi, koska liikatoiminnan yleisin aiheuttaja on Basedowin tauti, johon liittyy joskus silmäoireyhtymä, jota ei kannata päästää pitkälle kehittymään.
Näkyvimmät oireeni olivat mainitsemasi:
- Sydän saattaa alkaa tykyttämään joko nopeasti tai sitten vaan lisäten liikelaajuuttaan eli lyöden laajemmin/isommin (vaikea selittää).
- Kropassa alkaa kihelmöidä kauttaaltaan, varsinkin sen huomaa käsivarsissa ja jaloissa, kuin verenkierto kiihtyisi.
- Henkeä saattaa alkaa "ahistamaan" vaikka siis kurkku ei turpoa ja hengästyttää.
- Hieman myös paniikinomaista tuntemusta tai levottomuutta havaittavissa, ei kuitenkaan siis paniikkikohtausta.
- Uupumuksen tunnetta, kuin olisi portaita kävellyt (ei siis vielä väsytä mikä tuleekin viim. siinä 2 tunnin kulttua).
- Satunnaista päänsärkyä tai tuntemusta päässä (ehkä paineen tunnetta/raskasta päätä). - ap kaikkea kummaa
Mulla on kilpparikoe otettu ties kuinka monta kertaa ja ikinä tuloksissa ei ole ollut mitään. Kyseistä asiaa olen kyllä epäillyt ja pelännyt mutta ei se sitä sitten vissiin ole.
Tuota hikoilua mulla ei ole mielestäni ollenkaan, melkeimpä palelen lähinnä ja ruokailun jälkeen saattaa tulla välillä kunnon palelupiikki mikä ilmeisesti johtuu verenkierron siirtyessä vatsaan ruoansulatus hommiin. - merri 5
mulla syonnin jalkeen usein tulee kauhee voimattomuus joskus tunne kun "kuolisin" siis karmee tunne ja sitten toi hermostuneisuus Mulla on gastriitti ja hermostunut paksusuoli kaikki tutkittu
- stressimaha kahvinjuoja
Samanlaista oli minulla. Ilman raskautta. Taisi raskauden aikanakin olla vähän. Somac - nimistä lääkettä sain. Se auttoi. Raskauden aikana Rennie närästykseen.
- stressimaha kahvinjuoja
hengästyminen voi liittyä nyt raskauteenkin ja närästykset tietty raskaana ollessa voimistuvat. Sydämentykytykset usein stressiin. Ja sydänhän ei ihan tasaseen koko ajan lyö. Sekin elää. Kannatta käydä lääkärissä. Saat hoitoa. Ja yritä ottaa rennommin. Vaikuta niihin asioihin, joihin voit ja anna muiden asioiden mennä omalla painollaan. Nauti raskaudesta. Ihmeellinen ihme se on. Kaunista aikaa. Vauvallekin lähettelet vähemmän stressihormoneja, kun otat nauttien elämän. Hyvää vointia sinulle. Uskalla nauttia elämästä...empatiaa ja ymmärrystä täältä sinne.
- *-*
Mulla oli tuollaiset oireet ja dg oli gestaatiodiabetes.
- Anonyymi
Näin vuosien jälkeen vastaan, että mulla nuo oireet johtuivat raskausdiabeteksesta sekä raudanpuutteesta.
- Anonyymi
Joopa joo ei taida olla ap
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2144390
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.262670Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m1062275Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek341900- 1841656
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut291592Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1111313Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2211256- 391212
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1381204