S-T4-V ja S-TSH arvot tulivat

Petsku.

Anteeksi uusi kirjoitus, mutta jostain syystä en voinut lisätä tätä edelliseen tekstiini.

Sain tänään tulokset. S-T4-V oli 12 pmol/l ja S-TSH 1.35 mU/l. Jälkimmäinen lienee normaali, mutta onkohan tuo S-T4-V vähän alakanttiin? Tosiaan niin kuin mainitsin edellisessä kirjoituksessani, oireita on ja paljon. Erityisesti henkisellä puolella. En pysty selittämään niitä mitenkään, kun elämäntilanne on kuitenkin kovinkin rauhallinen tällä hetkellä.

Mistä voisin löytää hyvän yksityisen sisätautilääkärin pääkaupunkiseudulta, jolta voisi saada kokeiluun kilpirauhaslääkityksen? Eikös jotkut sen voi jo kirjoittaa tuolla 12 pmol/l:n arvolla vai onko vielä liian hyvä? Viitearvot näyttäisivät olevan 10-20.

11

1779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi vajislainen

minulle kirjoitettiin tuolla t4v arvolla, tsh tosin oli 6... mutta varmasti voit saada lääkityksen jos vaan löydät hyvät sisätautilääkärin. tsemppiä!

• vajaa1

Onko se lääkäri jolta sait lähetteen noihin labroihin kommentoinut mitenkään? Ei kyllä ole mitenkään erityisen hyvä arvo tuo ja valveutuneiden lääkäreiden pitäis antaa koelääkitys kun oireitakin on noin paljon. Musta se on naurettavaa miten tähän on niin vaikeeta saada lääkitystä edes kokeeksi, koska siitä ei elimistölle ole haittaa jos pienellä annoksella kokeilee. Masennuslääkkeitä kyllä saa tostanoin vaan.
      Yritä saada vielä ne vasta-aineet mitatuksi kuitenkin

tuolla on jotain lääkärisuosituksia
      http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/laakari-suosituksia/

• Petsku.

Lääkäri soittaa mulle vasta ensi viikolla, kävin tänään omatoimisesti hakemassa nuo tulokset.

Itse olen nyt ihan pää pyörällä tässä, mitä uskoa ja mitä kokeilla. Varasin ajan endokrinologille, mutta se on vasta kuukauden päästä.

Onko tosiaan niin, ettei tuosta lääkehoidosta ole haittavaikutuksia? Eikös se ole kuitenkin hormonihoitoa? Onko teillä olo kohentunut, joilla THS kunnossa, mutta T4V alarajan tuntumassa?

• ........

Terveille ei ole koelääkityksestä pienellä annoksella haittaa. Jos on hoitamaton lisämunuaiskuoren vajaatoiminta tai kovin herkkä sydän tai korkea ikä niin sitten voi olla eri asia.

• vajaa1

Hormoonihoitohan se on, mutta kuten ......kin kirjoitti haittaa pienellä annoksella ei ole, ongelmia tulee sitten jos mättää lääkettä naamaan niin paljon että menee liikatoiminnalle.
        Joidenkin valveutuneiden lääkärien mielestä tärkeämpi mittari on T4, ei tsh. T4:n olisi kuulemma hyvä olla viitteiden yläkolmanneksella

• yksi kysymys

poistuuko "liika tyroksiini" sitten ihmisen kehosta jos vaikka sattuisikin niin ettei vajaatoimintaa olekaan? vai aiheuttaako tyroksiini liikatoiminnan oireita terveellä ihmisellä?

• ........

Periaatteessa jos terveelle antaa pienen annoksen tyroksiinia elimistö pyrkii pitämään tasapainon eli laskee TSH:ta mikä vähentää omaa kilpirauhastuotantoa. Lääkitys ei siis vältämättä tunnu missään. Tyroksiinin puoliintumisaika on 6-7 vrk eli ulkopuolinen hormoni poistuu elimistöstä viikkojen kuluessa ja palataan siihen alkup. tilanteeseen eli pelkkään omaan hormoniin (koelääkitys ei siis pysyvästi vähennä omaa tuotantoa). Jos annos on iso tai elimistö on kovin herkkä voi liikatoimintaoireita tulla. Joku 25 tai 50 mikroa on ihan ok kokeiluannos (tavalliset ylläpitoannokset "varmasti vajailla" on tyyliin 100-150 mikroa).

• Cecilia A.

No miten kävi Petsku?

Vähän samanlainen tilanne itsellä. 2 vuotta sitten oli jo oireet päällä, tsh 1 ja tv4 16. Olo mennyt jatkuvasti huonommaksi, jopa suihkussa seisominen tuntuu jo raskaalta. Elämäntilanne vakaa ja parempi kuin koskaan, joten mistään stressistä ei voi olla kyse. Kuukausi sitten tsh 3 ja tv4 13. Lääkärin mielestä kaikki kunnossa. Olen elänyt kuin muumio jo monta vuotta. Aika endolle kuukauden päästä. Pelottaa että taas pidetään luulosairaana :/

• Tepsuli

Moi Cecilia A.
        Mulla tällä hetkellä arvot samat kuin sulla oli vuosi sitten. Eli tsh 3 ja t4v 13. Mietin saitko lääkityksen vajaatoimintaan?Mulla olo ollut myös vuosia jäätävä ja arvot huonontuneet.Nyt odotan lääkärin soittoa ja todella toivon saavani apua!Hyvää jatkoa myös sulle :)

• tympääntynyt

Hain tuossa aamulla verikoevastaukset, tsh 3,29,t4v 12,7.Oireita,kuiva iho,kuivat silmät,lihaskrampit,kylmät kädet,olen menossa yksityiselle koska minua ei laiteta jatko tutkimuksiin.

• Vanha vajis

En halua masentaa sua, aloittaja, mutta noilla arvoilla voi olla aika vaikea saada koelääkitystä alan erkoislääkäriltä eli endokrinologiltakaan. Sun TSH on erinomainen (1-2 on optimi) ja sitä lääkärit tuijottavat. Yritä löytää hyvä endokrinologi ja pyydä otattamaan kilpparin vasta-ainekoe TPOAb. Jos vasta-aineita löytyy, koelääkityksen saanee helpommin. Aina on kuitenkin otettava huomioon se, että oireiden syy löytyy muualta kuin kilpirauhasesta. Toivon mukaan saat apua niin kuin myös muut kärsivät.

En löydä lähdettä, mutta luin hiljattain jonkun käypää hoitoa vastaavan ohjeen lääkäreille, jossa sanottiin, että koelääkitystä tulisi kokeilla, jos oireellisella potilaalla TSH on yli viitteen, vaikka T4-v olisi viitteiden sisällä mutta alakantissa. Siinäkin siis TSH:lla oli määräävä asema. - Olisin tosi huonossa kunnossa, jos mun vajiksen läkitystä säädeltäis TSH:n mukaan. Onneksi nyk. lääkärini antaa sen olla mittaamattoman alhaalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe