Osaisivatkohan viisaammat antaa osviittaa, kuinka paljon talven varalle kannattaisi hankkia polttopuita? Muutimme keväällä vaimon kanssa 40-luvulla rakennettuun puutaloon, jossa meillä on n.50 neliön asunto toisessa kerroksessa. Ikkunatkin ovat vanhat kaksinkertaiset, eli ei sieltä tiiviimmästä päästä.
Asunnossa on sähkölämmitys, eli patterit joka huoneessa, mutta ajatuksena oli säästää sähkölaskussa lämmittämällä makuuhuoneen pystyuunia. Itsellä ei kerrostaloasujana ole kylläkään mitään hajua kuinka monta kuutioita valmiiksi klapitettuja puita kannattaisi ostaa talven varalle. Entä mitä puulajia kannattaa ostaa? Koivu taitaa olla parasta polttopuuta, mutta hintakin korkeampi...
paljonko puita talveksi
16
12742
Vastaukset
- klapeja
Itse tilaan 10 kuutiota talveksi, eivätkä kaikki edes mene.
- Sade
Meillä on kolmio 85 neliöö. Sähkölämmitys ja iso varaava takka. Puuta menee jotain 5 kuutioo talvessa. Pakkasella lämmitetään takkaa oikeastaan joka ilta ja silloin tällöin myös aamuisin.
- pertsa
saa tuohonkin jo polttaa ihan kyllästymiseen asti pystyuunia.
- tuli vaan
Olen itse asunut vanhemmassa talossa muutaman vuoden ja poltellut omalta tontilta kaadettuja puita. Viime talveksi ostin sitten puita ja nyt jälkeenpäin kun laskeskelin "säästöjä" niin ei paljon kannata jos puut joutuu ostamaan. Toki jos tykkää puuhastella ja onhan uunin lämpö miellyttävämpi kuin sähköpattereiden.
- polttelija
Jos ostaa koivuklapia hintaan 40-50 €/heittokuutio, niin kyllä varmaankin puhutaan aika marginaalisesta säästöstä.
- Sade
Joo, ihan totta että jos joutuu maksamaan puista niin ei siinä varmaan juurikaan säästöä tule! Me ollaan haettu puumme mökiltä, siellä sitä riittää niin paljon kun jaksaa hakea. Onhan siinä oma vaivansa kun kantaa rangat metsästä, sahaa ja pilkkoo! Saa ilmaista hyötyliikuntaa, raikasta ulkoilmaa ja lisäksi tykkään siitä!
- Jortikka
Meillä on 120 neliön talo, mikä on sähkölämmityksellä ja varaava takka puuliesi.
Sauna khk lattialämmitys sähköllä.
Sähköä on kulunut meillä n. 9000 kwh ja polttopuuta menee sellaine 10 pinomottia, Ei ole maksanut kuin tekemisen ja hakemisen ja palstan siistimisen.
Eli sanoisin että 4-5 mottia on kohdallaan. - puupää
Mittanauha käteen ja mittaa paljonko lataat puita pesälliseen. Aamulla pesällinen ja illalla pesällinen ja sitten arvio monenako päivänä tulet polttamaan siinä uunissa. Ei kannata lämmittää liiaksi, koska eihän saunassa kukaan nuku. Laskin kouraan ja olet saanut noin pinokuutiomäärän x 2 = noin heittokuutiomäärä! Puiden lämpöarvot ilmoitetaan yksikkö/kilo joten koivu on painavaa, jolloin siinä on tilavuuteen nähden paljon energiaa. Männyssä oli muistaakseni eniten energiaa per kilo (kenties pihkaisuuden ansiosta).
- Mikko
Ehkä sitten tilaan viitisen kuutiota halkoja. Hakisin itsekin puut mieluiten vanhempien metsästä Etelä-Savosta, mutta ajomatka tänne Vaasaan tekisi reissusta pahasti tappiollisen.
Joka tapauksessa uunin lämmittäminen talvella on mielestäni hohdokkaampaa puuhaa kuin sähköpattereiden käristäminen, joten kyllä sen rahanmenon ja vaivannäön kestää.- Sade
Viidellä kuutiolla pärjäät ihan varmasti! Lämpöisiä hetkiä!
- jth
Yhdestä pinokuutiosta mäntyä saa energiaa 1350 kWh. Siitä vähennetään hyötysuhde eli se vastannee 900kWh sähköä. Koivusta tulee enemmän, mutta painoon nähden mänty on itse asiassa prosentin parempaa... Kuusi on melkein sama kiloissa (eli 4,7 kWh/kg * 70%).
Siispä pari kuutiota antaa mukavaa tunnelmalämpöä, mutta ei tunnu pahemmin sähkölaskussa.
Hajoitukseksi jää laskea paljonko kannattaa puista maksaa, että on halvempaa lämpöä kuin sähkö. - "ak"
Täällä vaasassa vot kyllä ostaa kaupungilta rankoja. Itse ostan niitä ainakin 10 mottia joka kesä. Näin menetellessä ei lämmityskustannukset nouse kovin suuriksi verrattuna valmiiksi pilkottuihin.
- Yuha
Herätelläämpä helkkarin vanha topicci.
Tämä tuli vastaan kun laskeskelin tuossa oman kämppämme sähkönkulutusta (99m2 rivitalo, suora sähkölämmitys) ja on noin 1000kwh/kk (Marraskuu 2011) n 110e sähkölasku(siirtoineen). Tästä varmaan noin puolet menee lämmitykseen.
Hankimme tuossa uuden takan vanhan avotakan tilalle. Puita saadaan vanhempien metsistä mutta tähän hätään ei kerkeä niitä kuivattelemaan vaan saadaan vasta ens syksyksi ne. Mietinkin että paljonko tilaan puita talveksi. 49e/ kuivattu konepakattu heittokuutio näyttää olevan keskimäärin hinnat. Eli jos tuosta pinokuutiosta lähtee 900kw tehoa hyvässä varaavassa takassa niin puulämmityksen hinnaksi tulee 49e*1.67(p-m2)*/1000kWh(koivua) = ~ 0.08e/kWh
Eli kun sähkön hinta siirtoineen pysyy ylitte tuon 8 sentin/kWh niin puu on ihan ok tapa lämmittää vaikka kuution hintakin olisi vaja 50e heittokuutio? Ja pInokuution energia sähkönä maksaisi itselle noin 100€? - 15+17
"Eli jos tuosta pinokuutiosta lähtee 900kw tehoa hyvässä varaavassa takassa niin puulämmityksen hinnaksi tulee 49e*1.67(p-m2)*/1000kWh(koivua) = ~ 0.08e/kWh"
Korjataan: Heittokuutiossa koivua on n.1000kwh josta 80% hyötysuhteella 800kwh
Pinokuutiossa n.1700kwh
Tiedot tuolta: http://www.halkoliiteri.com/?id=587 Muualtakin löytyy samat lukemat.- takan polttaja
Jep, sanovat, että 1000kWh per koivuirtokuutio, mutta silloin puhutaan täysin kuivasta puusta. Harvalla on mahdollisuutta saada kunnolla kuivattua klapia edes ostamalla. Myös tuo 80% hyötysuhde perustakassa on todella optimistinen lähtökohta arvioille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978