Väärä diagnoosi?

Elissana

Ei tullut ainuttakaan kohtausta, vain pahoja migreenioreita, mutta aivosähkökäyristä muka näkyi epilepsia ja aamu/ilta lääkkeet siihen sain. Olin poltellut ehkä viikko tai pari kannabista sekä juon usein (ehkä alle en oikein muista). Epäilyttää että nyt voi johtua tuosta, mutta kun olen alaikäinen niin en todellakaan voi paljastaa noita, mutta mietin kannataisko lääkkeet ihan käyttää ottamatta, sillä ihan mahdoton ajatus että minulla olisi epilepsia.

13

1331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epinen22

No kyllä se EEG kertoo mistä ne häiriöt johtuvat, esim. migreenissä erilaisia kuin epissä.

Ei tietenkään kannata olla ottamatta lääkkeitä. Epi on diagnosoitu, siitä ihan konkreettista näyttöä, ns. mustaa valkoisella.

• Pyydä MRI

Tiedän myös toisin päin olevia tapauksia: ko. naisella on vaikea epilepsia, mutta Satakunnan "neurologiaan erikoistumassa olevat" eivät suostu ottamaan EEG:tä, että hänelle saataisiin lääkitys.

Aivojen laajassa MRI-kuvauksessa näkyy häiriöpesäkkeen sijainti hyvin. Vaadi itsellesi ko. tutkimus.

Parhaiten varmistuu sinulle, että onko epilepsia vai ei, kun olet ilman lääkkeitä. Minulla on ollut migreeniä kauan, mutta mitään tutkimuksia ei ole tehty. Jos päänsärkysi on rajua, kyseessä voi olla kasvain, mutta asia varmistuu vain em. MRI-kuvauksella. Kasvain aiheuttaa mm. epilepsiakohtauksia.

• Elissana

Minulla on ollut MRI-kuvaus aijemmin, ja siellä ei ole näkynyt mitään. Hain tässä siis sitä että onko tuo juominen ja kannabiksen polttelu saattanut vaikuttaa EEG:n tulokseen, sillä neurologi mainitsi että huumeet saattavat vaikuttaa.

• häiriöpsesäke

"MRI:ssä ei näkynyt mitään" tarkoittaa, että sinulla ei ole epilepsiaa. Tarvitaan epilepsian häiriöpesäke, jotta on aihetta epilepsialääkitykseen.

• Elissana
        häiriöpsesäke kirjoitti:

"MRI:ssä ei näkynyt mitään" tarkoittaa, että sinulla ei ole epilepsiaa. Tarvitaan epilepsian häiriöpesäke, jotta on aihetta epilepsialääkitykseen.

Siis eikö MRI ole magneettikuvaus? Minulla aijemmin sanottiin ettei siinä näy mitään häikkää. Kun katottiin aivosähkäkäyrää niin siellä näkyi, jonka perusteella minulle lääkitys annettiin?

• rehellisyys shp:ssa
        Elissana kirjoitti:

Siis eikö MRI ole magneettikuvaus? Minulla aijemmin sanottiin ettei siinä näy mitään häikkää. Kun katottiin aivosähkäkäyrää niin siellä näkyi, jonka perusteella minulle lääkitys annettiin?

Onko varmaa, että lääkärisi ei valehdellut? Porissa -09 minulle väitettiin, että on "vaikea epilepsia, koska mitään poikkeavaa ei löydy". Tehtiin vain CT eli tietokonetomografia. Tämä Porissa "neurologiaan erikoistumassa oleva (Tampereen hoitolinja)" väitti tuolloin, että on geenivirhe, mutta ei ottanut DNA-testiä, kun kysyin, että missä kromosomissa. Hänen mielestä EEG on tarpeeton epilepsian tutkimuksena.

Myöhemmin yksityinen otti MRI:n eli magneettikuvauksen eikä mitään löytynyt. EEG:tä ei ole vielä tehty tähän päivään mennessä. Näin ollen diagnoosi "vaikea epilepsia" on tehty kohdalleni VALEHDELLEN. Sitä tasoa siis Satakunnan sairaanhoitopiirin rehellisyys ja potilasoikeudet ovat.

• tmt262

""MRI:ssä ei näkynyt mitään" tarkoittaa, että sinulla ei ole epilepsiaa. Tarvitaan epilepsian häiriöpesäke, jotta on aihetta epilepsialääkitykseen."

Itselleni tehtiin juuri pari viikkoa sitten varmaan kymmenes MRI-kuvaukseni. Missään niistä ei ole näkynyt mitään, mutta se ei silti estä minua sairastamasta vaikeahoitoista epilepsiaa.

• ei näy näkyy

se, näkyykö MRIssä mitään voi riippua myös siitä, miten tehokkaalla laitteella (tesla) kuvataan, ja miten taitavat lääkärit on leikkeitä tulkitsemassa. Häiriöpesäkkeet saattavat olla niin pieniä, ettei niitä edes "tavallisella" keskussairaalatasoisella laitteella saada näkyviin. Kyse ei siis suoraan ole siitä, onko poikkeavaa vai ei.

• Elissana

Niin siis sitä tässä hainkin, että diagnoosi on väärin, sillä missään muissa tutkimuksissa ei olla mitään löydetty lukuunottamatta hankalaa migreeniä ja auroja joihin lääkkeet eivät hyvin tehoa, ja koskaan mitään epilepsia oireita ei ole ilmennyt. Tuntuu että tuo lääkäri tahtoi vain saada jutun pois alta, ja heittää väliin vaan jonkun diagnoosin jotta itse pääsisi helpommalla.

• samaa mieltä

http://www.tohtori.fi/?page=6365729&id=4453843

Tuossa migreeniin erikoistuneita neurologeja. Tosin omasta kokemuksestani poistaisin kaikki Satakunnan neurologit ja Turun Hirvosen listalta. Sen sijaan lisäisin Kuopion kohdalle Siveniuksen Mehiläisessä.

Katso migreeniyhdistyksen sivuilta mahdollinen migreenityyppi:
        http://www.migreeni.org Omalta osaltaan se lyhentää vastaanoton pituutta ja pääsee halvemmalla.
        Minäkään en ole vielä saanut tensioneckiin sopivaa lääkitystä. Olemme samaa mieltä lääkärisi ammattiasenteesta.

• jagmigger

Jotenkin kalskahtaa, että heität syyn lääkärille, vaikka itse täällä mainitset, että kannabiksen poltosta ei mitään kertonut, vaikka tiedät, että se saattaa vaikuttaa aivojen toimintaan.

• epiä vuod.-88

MRI voi olla ihan ns. puhdas vaikka sairastaisikin epilepsiaa, itselläni puhdas MRI ja sairastan epiä.

• liegg

Kautta aikain ovat esim. kuulut kirjailijat sairastuneet epilepsiaan juurikin liiallisen alkoholin ja muiden päihteiden käytön sekä valvomisen seurauksena. Sinuna jättäisin päihteet reilusti vähemmälle ja kokeilisin hetken aikaa niin ja jos ei auta. nouroligille. siitä sitten oikeanlaista diagnoosia ja lääkkeitä kehiin. itse koko elämäni sairastaneena sain vasta 12v. diagnoosin kovan puurtamisen jälkeen ja sekin väärä. nyt 5kk oikealla diagnoosilla porskuttaneena hiukan onnellisempi kohta valmistuva ylioppilas...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4582
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      12
      2757
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      178
      1815
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      261
      1620
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1510
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1367
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1317
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      73
      1301
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1272
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35