Yksityistie/yksikkömaksun määräminen/painoluvun korjaaminen?

yksiköinti hakusessa

Tietääkö kukaan, onko tuohon painoluvun korjaamiseen tarkempaa/yleisesti käytettyä arvoa? Maanmittauslaitoksen julkaisussa sanotaan, jos liikennöidään kahdella autolla, painoluvun korjaus on 10-30%. Sillä on aika suuri vaikutus yksiköihin, onko se 10 vai 30%.

10

2207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsivä löytää

Painolukua korjataan harkinnan mukaan todellista käyttöä vastaavaksi.
      Jos molempia autoja käytetään esim. työmatkaliikenteeseen tai jos perheen kakarat rällää päätöikseen., on painoluvun korjaus varmaankin 30%.
      Jos vain toisella käydään töissä, 20%.
      Jos on vanha pariskunta, käyvät kaupassa pari kertaa viikossa ja pilkkireisulla sillointällöin 10%.

Noin se menee, mutta turha on hiuksia halkoa, koska se on vaikeata.

• Ilman riitelyä tehty

Olen ollut tiekunnan toimitusmiehenä nyt 7 vuotta. Painolukujen arvaileminen on ollut yksi osa tehtävistä. Opaskirjassa on noita suuntaa antavia lukuja, liikennelaskentaa kun ei pysty tekemään, niin MuTu-systeemillä olen korjaillut ja hiljaa ovat hyväksyneet. Aluksi kysyin kaikilta liikenteen määrästä ym suositellulla lomakkeella kirjallisesti.
      Olen ilmoittanut että liikenteen muutoksista olisi hyvä ilmoittaa, mutta niin vaan on pitänyt itse seurata maanviljelijöiden viljelyn muutoksia, mökkiläisten avioeroja, omistajien vaihtumisia, ihmisten ikääntymistä ym ja arvailla sitten painolukujen muutoksia. Kokouksissa eivät monetkaan käy, maksujen muutokset ovat hiljaa hyväksyneet.

• tieosakas

mielenkiintoista, että oma-aloiteisesti tehnyt muutokset: onko korjaukset tehty tieosakkaan/tienkäyttäjän edun mukaisesti

• Tyhmyys vallalla

Avarakatseista teilläpäin.
      Meillä pyydetään kokouspöytäkirjoista jäljennöksiä ja juoksutetaan tielautakunnassa ja maanmittaustoimistossa näytillä, josko jokin virhe löytyisi.

Repesi tällaiseksi, kun yksi osakas vuokrasi maapalan puhelinoperaattorille, joka pystytti massiivisen tornin suolla menevän tienosan taakse. Tekivät kuten tahtoivat tielautakunnan tukemana. Mukamas yleishyödyllinen toiminta, ei tarvitse välittää ohjeista eikä lakiloista. Ei ainakaan tiekunnan mielipiteistä mitään.

Kysyttiin neuvoa lakimieheltä. Oikeutta saatte vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa, oli vastaus.
      Tiekunnan on kustannettava halvat puhelinmaksut kansalle.
      Muutenkin henki on, jotta kaikki saavat käyttää tietä mielensä mukaan ja tiekunta kerätköön tienkäyttömaksut, jos siinä luulee onnistuvansa.

Yksityistielaki on Suomen epäselvin laki - tehty poliittisten intohimojen ristipaineessa.

Kiekuntia koulutetaan ja innostetaan pitämään tiet hyvässä kunnossa kaikkien mahdollisten tarvitsijoiden varalta.

Olisipa tienteloon ja -kunnostukseen yhtä palava into.
      Tuota kunnat käyttävät kouluttajana: www.laatutie.fi

• toivoton tapaus

Tieosakkaan vainoamana ei ole hääppöstä olla.Onneksi vainoaminen nyt on tulevaisuudessa kriminalisoitu ja voin ryhtyä asiassa lainvelvoittamiin toimenpiteisiin.
      Olen ollut puheenjohtaja/toimitsija useita vuosia neljäntoista tieosakkaan tiehoitokunnassa.
      Meillä on yksi vakkari asukas ja saamme pientä apurahaa tienhoitoon.
      Tämä vainoaja asuu huvilallaan viisi kuukautta kesäisin ja hänen yksikkömaksunsa ovat totta maar korkeammat,kuin naapurinsa,joka käy mökillään muutaman kerran viikonloppuisin.Naapurin painoluvun ohjearvo on 300 ja tämän valittajan 500.
      Olin kunnan tihoitojaoston kuultavana vuodenvaihteessa ja siellä lautakunta totesi,että yksikkömaksut ovat aivan kohdallaan tienkäyttöön nähden.
      Hänellä olisi ollut mahdollisuus vetää asia käräjä-oikeuteen,mutta hän ei sitä tehnyt ja jatkuvasti hän hähettelee niitä valituskirjelmiään kuntaan,josta ne toimitetaan minulle.Tiehoitokunnan kokouksiin hän ei osallistu,vaan katsoo oikeudekseen hoidella niitä asioita tiellä kohdatessamme.Siis haukkuu menen tullen.
      Olin jo niin toivoton,että rukoilin yhtenä iltana iltarukouksessani,anna järjenvalon syttyä nimeltä mainitsemani tieosakkaan tyhjään päähän

• tyhmyykö

Mitä se vai ihminen on nyt kriminalisoitu, kysyy yksi vainottu? Mitä se painolevyn ohje arvo on jos käyttää mökkiä niin, että asuu kesän ja käyttää 12 kk/vuodessa?
        Kiitollisina Odotan tietoa!

• kyllästynytluuseriin

Palstalla näyttää olevan tieasioista tietäviä, siksi kysyisin kuinka menetellä mökkiläisen kanssa, joka ei osallistu yhteisen tien tienhoitokuluihin lainkaan.

Nytkin talvella ajelee aurattua tietä mökilleen, ilman että on aurauksista maksanut senttiäkään. Ei siis koskaan näiden vuosien aikana.
      Saatikka, että olisi koskaan maksanut tielle tuodusta sorasta tai lanauksista, yms. mitään, vaikka asustelee keväästä syksyyn eli puolet vuodesta "mökillään".

• Kylmää kuin Ryssässä

• rantarauha rikkumato
        Kylmää kuin Ryssässä kirjoitti:

Jos on tiehoitokunta niin maksut ulosottoon. Ei tarvitse oikeuden määräystä
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1961/19610368

Hyvää Pääsiäistä!myös teille terroristeille jotka ajatte mökkiteitä pitkin,ei suinkaan luudalla,niinkuin noidat ajavat,vaan moottorikelkoilla.
        Tieliikennelaki kaiketi jäänyt lukematta näiltä kullanmuruilta jotka ovat iskän kelkan saaneet käyttöönsä luvan kanssa,tai ilman lupaa.

Sen jälkeen,kun lumi sulaa,alkavat nämä lapsukaiset viikonloppuisin pärtsäillä viritetyillä.
        Nämä mökkiläiset,jotka ovat perseenkokoisen läntin ostaneet maata järvenrannalta luulevat omistavansa koko Euroopan ja käyttäytyvät sen mukaisesti.
        Tienkäytöstä maksettava korvaus on aina heidän mielestään kohtuuton.
        Älkää myykö rantojanne näille luusereille,minä tein sen virheen

• kylähullu

Mut saatiin hullun alaiseksi kun huomautin että rajapyykki on ilmestynyt tietojaan ja samalla risteys on muuttunut olevaksi kaarteksi.rajapyykki on irti maasta ja aivan mutkalla. Meinas tiepuh.johtaja laittaa sen ihan itse paikalle.mua v....kun ne laitto sen mun hulluuden piikkiin.On vaikee olla kun kylä ihmiset ei sano ja seiso sanojen takana.kaikea hyvä teille :-(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1341
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1006
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      298
      893
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe