Mitä aineita ammattikoulussa on?

Amispoppiii

Eli olen vuoden päästä hakemassa parturi-kampaajan koulutukseen ja kuulin äidiltäni että siellä on näitä sivistäviä aineita ainakin ekans vuonna kuten kieliä, matikkaa, äikkää, jne...
Onko se totta? Äiti on sen verran tötterö että se ei välttämättä tiedä kaikkee.
Olis aika tyhmää jos olis jotai sivistys aineita varsinkin kun olen huono kielissä :(
Onko teillä kokemuksia näistä asioista jos on niin voitteko kertoa mitä aineita siellä nyt on jos on?

9

9757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihan sorkka

Kaikki ammattikoulutukset pitää sisällään äidinkieltä, matematiikkaa, äidinkieltä, ruotsia ja englantia ainakin. Lisäksi valinnaisena saattaa olla muitakin kieliä. Oleellisiahan nämä ovat ns. palveluammateissa.

• tiutau2

Palveluammatissa on osattava edes auttavasti ruotsia ja englantia, koska on mahdollista että saat asiakkaaksi sen ruotsin tai englanninkielisen...
      Ja matikkaa opiskelet mm. sen takia että ymmärrät laskutuksesta jotakin.
      Ja äidinkieltä ihan yleisivistykseksi...

• Pekka 46v

Minä en aio amiksessa opiskella mitään joutavia matikkaa, äikkää ja Englantia. minä opiskelen ammattia. Minä en amiksessa liikuntaa tule harrastamaan, koska se kuuluu vapaa-aikaan, jos kuuluu?

• lost future

Koskaan ei ole Pekka 46v juonut myöskään maitoa, eikä juo..

• AmishOpe

Pekka 46v ei liikuntaa opiskele, koska on koulua aloittaessaan yli 18 v, siitä on selkeä sääntö. Mutta äikät, matikat, fysiikat, kemiat, enkut jne. kuuluvat pakettiin.

Amis antaa pätevyyden hakea samoihin paikkoihin kuin lukiokin, siitä se johtuu. Eri asia pääseekö Pekka 46 v lääkikseen tai oikikseen...

• opintosihteeri

Nuorisopuolella on atto-aineita (ammattitaitoa täydentävät) yhteensä 20 ov;

Äidinkieli 4 ov
      Matikka 3 ov
      Fysiikka ja kemia 2 ov
      Ruotsi 1 ov
      Englanti 2 ov
      Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto 1 ov
      Aktiivisena kansalaisena 1 ov
      Terveystieto 1 ov
      Liikunta 1 ov
      Taide ja kulttuuri 1 ov
      Psykologia 1 ov
      Psyykkinen työhyvinvointi 1 ov

1 ov = n. 40 h

Tällainen lista on Omniassa, luulen että aika sama on joka opistossa, koska opetushallitushan nämä määrittelee eikä oppilaitos.

Lisäksi joitain on valinnaisina, esim. englanti.
      Näistä suurin osa suoritetaan jo yleensä ensimmäisen vuoden aikana. Enemmän niitä ammattiaineita on :) Ja kyllä niistä kielistä pääsee läpi, on hyvät oppimateriaalit ja kirjat erityisopetus tarvittaessa.

• opsihteeri

ja lisään tähän vielä että jokaisessa opiskelussa on aina jonkin verran näitä atto-aineita, esim. ilman minkäänlaista englannin (ammatti)kielitaitoa on mahdotonta pärjätä....

• Anonyymi

Heippa! Olen siis lähössä amikseen opiskelemaan niin onko sielä Espanjan kielen opetusta valinnaisena?

• Anonyymi

Ei oo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1672
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1165
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      117
      1157
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      963
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      864
    6. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      193
      796
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      746
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      743
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      689
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      653
    Aihe