Eli olen vuoden päästä hakemassa parturi-kampaajan koulutukseen ja kuulin äidiltäni että siellä on näitä sivistäviä aineita ainakin ekans vuonna kuten kieliä, matikkaa, äikkää, jne...
Onko se totta? Äiti on sen verran tötterö että se ei välttämättä tiedä kaikkee.
Olis aika tyhmää jos olis jotai sivistys aineita varsinkin kun olen huono kielissä :(
Onko teillä kokemuksia näistä asioista jos on niin voitteko kertoa mitä aineita siellä nyt on jos on?
Mitä aineita ammattikoulussa on?
9
9405
Vastaukset
- Voihan sorkka
Kaikki ammattikoulutukset pitää sisällään äidinkieltä, matematiikkaa, äidinkieltä, ruotsia ja englantia ainakin. Lisäksi valinnaisena saattaa olla muitakin kieliä. Oleellisiahan nämä ovat ns. palveluammateissa.
- tiutau2
Palveluammatissa on osattava edes auttavasti ruotsia ja englantia, koska on mahdollista että saat asiakkaaksi sen ruotsin tai englanninkielisen...
Ja matikkaa opiskelet mm. sen takia että ymmärrät laskutuksesta jotakin.
Ja äidinkieltä ihan yleisivistykseksi... - Pekka 46v
Minä en aio amiksessa opiskella mitään joutavia matikkaa, äikkää ja Englantia. minä opiskelen ammattia. Minä en amiksessa liikuntaa tule harrastamaan, koska se kuuluu vapaa-aikaan, jos kuuluu?
- lost future
Koskaan ei ole Pekka 46v juonut myöskään maitoa, eikä juo..
- AmishOpe
Pekka 46v ei liikuntaa opiskele, koska on koulua aloittaessaan yli 18 v, siitä on selkeä sääntö. Mutta äikät, matikat, fysiikat, kemiat, enkut jne. kuuluvat pakettiin.
Amis antaa pätevyyden hakea samoihin paikkoihin kuin lukiokin, siitä se johtuu. Eri asia pääseekö Pekka 46 v lääkikseen tai oikikseen...
- opintosihteeri
Nuorisopuolella on atto-aineita (ammattitaitoa täydentävät) yhteensä 20 ov;
Äidinkieli 4 ov
Matikka 3 ov
Fysiikka ja kemia 2 ov
Ruotsi 1 ov
Englanti 2 ov
Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto 1 ov
Aktiivisena kansalaisena 1 ov
Terveystieto 1 ov
Liikunta 1 ov
Taide ja kulttuuri 1 ov
Psykologia 1 ov
Psyykkinen työhyvinvointi 1 ov
1 ov = n. 40 h
Tällainen lista on Omniassa, luulen että aika sama on joka opistossa, koska opetushallitushan nämä määrittelee eikä oppilaitos.
Lisäksi joitain on valinnaisina, esim. englanti.
Näistä suurin osa suoritetaan jo yleensä ensimmäisen vuoden aikana. Enemmän niitä ammattiaineita on :) Ja kyllä niistä kielistä pääsee läpi, on hyvät oppimateriaalit ja kirjat erityisopetus tarvittaessa.- opsihteeri
ja lisään tähän vielä että jokaisessa opiskelussa on aina jonkin verran näitä atto-aineita, esim. ilman minkäänlaista englannin (ammatti)kielitaitoa on mahdotonta pärjätä....
- Anonyymi
Heippa! Olen siis lähössä amikseen opiskelemaan niin onko sielä Espanjan kielen opetusta valinnaisena?
- Anonyymi
Ei oo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818