Korva humahtelee sykkeen tahtiin - miksi?

N33v

Mulla on ollut reilun viikon vasemmassa korvassa jatkuvaa huminaa, sellaista matalaa, kuin syke kuuluisi humahteluna korvassa. Välillä asennon mukaan saattaa vaimentua, mutta periaatteessa on jatkuvaa. Yöllä ja ylipäätään makuulla pahimmillaan, päivällä touhutessa vaimenee. Istuminen töissä päätteen ääressä tuntuisi myös pahentavan (stressi?). Korva ei ole kipeä.

Huimaustakaan ei ole, mutta tähän tuntuisi liittyvän myös ajoittain jonkinlainen syvyysnäön heikkeneminen - lähinnä just pitkän työpäivän jälkeen ulos mennessä sen huomaa. Näöntarkkuudessa ei muutoksia.

Poskiontelot kuvattu, niissä ei mitään. Korvat kiikaroitu - vasen tärykalvo oli joustamaton, muuten ei mitään outoa. Sain tuolla perusteella viikko sitten lääkkeeksi Duact joku nenäsuihke, mutta eivät tunnu auttavan.

Verenpaine on ihannelukemissa, ja muutenkin olen tietääkseni kaikin puolin perusterve ja "normaali".
Humina alkoi "kuin salama kirkkaalta taivaalta", muistan tarkalleen ajan ja tilanteen.

Löytyykö muita joilla olisi ollut tällaista, ja mikä oli syy? Niskajumit, verisuonikasvain? Olen googlaillut oireita ja nuo tulee usein esiin kun kuvataan samanlaista oirehdintaa.

Menen alkuviikosta uudestaan lääkäriin joka tapauksessa, mutta mietityttää että minkä alan lääkärille pitäisi mennä kun oire voi liittyä aika erilaisiin syihin.

219

90466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N33v

      ...LISÄYS: niskoissa ja kallonpohjan lihaksissa mulla on kyllä jumitusta, ja tämän kohinan alettua olen kiinnittänyt huomiota siihen että aamuisin herään ns. hartiat korvissa ja kaikki niskan / kaulan lihakset tuntuu kireiltä.

      En kuuntele musiikkia kovalla enkä ole koskaan kuunnellutkaan eikä elämässä muutenkaan ole / ole ollut mitään erityisiä melutekijöitä.

      Huminassa ei ole kohdallani kyse siitä, että "kun keskittyy kuuntelemaan ja panikoimaan, niin silloin sen äänen kuulee paremmin". Se on hetkittäin niin voimakasta, että se tunkee läpi kaiken muun tekemisen. Välillä kun tarkkailen sitä ja korjaan pään asentoa, se pikemminkin vaimenee. Huminan ollessa pahimmillaan sekään ei kyllä onnistu.

      Herään yöllä monta kertaa siihen huminaan jos olen kääntynyt pois vasemmalta kyljeltä. Pystyn nukahtamaan vain vasemmalla kyljellä maaten, sillä se on ainoa asento jossa makuulla ollessa humina vaimenee. Kesken hektisten työpäivienkin humina voimistuu, sellaisissa tilanteissa joissa en todellakaan ole miettinyt kuuluuko sitä vai ei. Ympärisön hiljaisuus ei siis huminaa pahenna, vaan tuntuu että se pahenee (makuu)asennon tai stressin takia.

      Päänsärkyäkin on ollut joinain päivinä tämän huminan alettua. Yleensä mulla on hyvin harvoin pää kipeä.

      Haluaisin uskoa, että kyse on vaan niskajumeista :-/

      • 20+12

        Minulla on ollut pulssin mukaan sykkivä humina toisessa korvassa jo 30 vuotta. Lääkäri sanoi aikoinaan, että joku pieni verisuoni siellä sytkyttelee.

        Vaiva on ikävä, mutta siihen oppii olemaan kiinnittämättä huomiota. Jos mitään ei ole tutkimuksissa löytynyt, niin aika turhaa on tuhlata rahaa uusiin tutkimuksiin.


      • Tomino74

      • Anonyymi

        Puhut niskoista. Montako niskaa sinulla on? Ihmisellä on vain yksi niska ja se on tavallisesti takapuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut niskoista. Montako niskaa sinulla on? Ihmisellä on vain yksi niska ja se on tavallisesti takapuolella.

        Kas kun ei kukaan tiennyt kiitos tiedosta.


    • Nainen35

      Hei!

      Aivan kuin omat oireeni :-)

      Olen 35 -vuotias ja oireeni alkoi kolmisen vuotta sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta. Aloin kuulemaan vasemmassa korvassa sykkeen tahdissa matalaa humputusta ja pystyin laskemaan pulssini tämän perusteella. Kävin tuolloin heti työterveyslääkärillä (luettuani netistä kaikkia kauhuskenaarioita aiheesta), työterveyslääkäri sanoi, että ei ole moisesta oireesta ikinä kuullutkaan, eikä ollut huolissaan, mutta lähetti varoilta kuulotestiin. Kuuloni oli erittäin hyvä.

      Sitten kävin yksityisesti korvalääkärillä, joka tutki korvan, eikä löytänyt mitään vikaa. Määräsi duact kuurin ja nenäsumutetta kokeilun vuoksi. Ei vaikutusta. Yhtäkkiä ääni voimistui pulssin tahdissa niin, että panikoin, että räjähtääkö suoni päästä tms. Pyysin lähetettä mri -tutkimukseen ja sainkin, mutta mitään oiretta selittävää ei tutkimuksesta löytynyt. Kun kerroin lähettävälle lääkärille, että ainoa, milloin ääni loppuu täysin, on kun painan saman puolen kaulavaltimoa. Tämän vuoksi lääkärille tuli epäily verisuoniperäisestä ongelmasta ja lähetti minut vielä aivojen ja kaulan verisuonten magneettikuvaukseen (poissulkeakseen verisuonimalformaatiot). Mutta kuvat olivat puhtaat. Samaan aikaan ääni teki sellaista, että yhtäkkiä ikäänkuin nosti kierroksia hiljaisesta kovaksi ja hiljeni täysin ja taas keräsi kierroksia jne. Tätä kesti viikon verran, jonka jälkeen tuli täysin hiljaista. Lääkäri pyysi minua palaamaan asiaan, jos vaiva uusiutuu, että mietitään sitten, miten edetään.

      Vaiva oli pois puolisen vuotta, kunnes syksyllä taas tuli. Annoin asian olla, koska oli kuvattu jne. Mutta kun vaiva oli kestänyt puolisen vuotta ja alkoi taas volyymiltaan koventua, niin kävin toisella korvalääkärillä, joka ei ollut asiasta huolissaan, meinasi, että voisi olla purennalla jotain tekemistä. Taas vaiva loppui kuten ekallakin kerralla keräten ensin kierroksia ja lopulta hiljentyen kokonaan. Keski noin 4 kk, että oli hiljaista.

      Nyt reilun vuoden onkin sitten tämä vaiva ollut yhtä soittoa. Välillä kuulen sykkeen korvasta juuri ja juuri, joskus se on kovempaa. Ja kuten kuvailit, itsekään en siihen keskity, ja silti yhtäkkiä ilman mitään ihmeitä, saattaa kuulua kesken työpäivän (samalla ehkä pieni paineen tunne korvassa?), vaikka normaalisti kuulen sen parhaiten, kun on täysin hiljaista. Urheilen todella paljon, ja vaikka maksimisyke huitelisi 200:ssa, niin silti korvan humputus ei minulla kovene volyymiltään, vaikka voisi kuvitella, että kun syke nousee, nousisi humputuksen äänikin korvassa?

      Kävin nyttemmin vielä neurologilla, joka teki kaiken maailman testit ja kuunteli stetoskoopilla pään, kaulan ja sydämen ja määräsi uudelleen mri mra -tutkimukset. Nyt kävin 3 Teslan laitteessa, mutta eipä sieltä syytä löytynyt. Neurologi (yksityinen Helsingissä) laittoi minulle kuitenkin vielä lähetteen keskussairaalan neurologian polille jatkotutkimukseen, koska olen tästä huolissani (lähinnä pelkään duraalista fisteliä, joka ei aina tule mri / mra -tutkimuksissa esille). Eli vielä neurologi tutkii ja voi olla, että kaulan suonet kuvataan uusiksi ja korvan alue myös. Kovasti saa tehdä tämän eteen itse töitä, netistä kun lukee ihan lääkäritekstejä asiasta, niin saa kuvan, että täm on oire, joka lääkärin tulisi ottaa tosissaan. Silti tuntuu, että lääkärit eivät tätä oiretta tunne eivätkä ole kovin huolissaan tai halukkaita tutkimaan :-( Tsemppiä sinulle, tämä on inhottava vaiva. Toisaalta tieto syystä auttaisi tämän kestämään paremmin! Laitathan viestiä tänne, jos saat syysi selville. Tuli myös mieleen, että onhan sinulla verikokeet ok (alhainen hemoglobiiniarvo tai kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa ko. vaivaa myös).

      • random3

        mulla on ollu tämmöne pulssi kuulo niin pitkää kun muistan eli sen 30v, joskus pahempi, joskus vähemmän paha, nukkumaan mennessä ärsyttävä, luulen että korvakäytävät on pienet tms, kehonlämmön noustessa esim. kuumeen takia vaiva selkeesti pahenee


    • N33v

      Hei! Kiitos vastauksesta, luulin jo ettei tähän tule yhtään kommenttia :-)

      Tilannepäivitys: sain tt-lääkäriltä lähetteen pikana pään MRI-kuviin kun oire oli jatkunut kolmisen viikkoa. Tuolloin oli myös kovia päänsärkyjä, hyvin erilaisia kuin koskaan ennen. Ihan kuin olisi pahimman lajin hermoja vihlovaa hammassärkyä päässä, ja sekin jyskytti osan ajasta sykkeen tahtiin. Pitkät työpäivät ja stressi pahensivat oireita koko ajan lisää. Olin liki työkyvytön pahimmassa vaiheessa, joka ikävästi osui vielä poikkeuksellisen haastavaan ja myös stressaavaan ajankohtaan töissä.

      MRI:ssä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Se tarjosi melkoisen huojennuksen, ja päänsäryt hellittivät ja harvenivat sen jälkeen ihan selvästi. Humputtelu jatkuu yhä. Kävin kaksi kertaa kiropraktikolla, joka totesi että koko selkä, niska, ja pään alueen lihakset on todella kireät. Kehotti toistaiseksi vaihtamaan kovat salitreenit pilatekseen tms.
      Oireesi kuulosti TÄSMÄLLEEN samanlaiselta kuin omani, mukaanlukien tuo että humputus lakkaa kokonaan painamalla saman puolen kaulan verisuonta. Itsekin siltä pohjalta olen päätellyt, että verisuoniperäinen syy voisi olla kyseessä - Google on ollut kovassa käytössä viime viikot...

      Työterveyslääkäri sanoi, että jos haluan jatkoselvityksiä lisää niin ne hoidetaan sitten neurologilla. Toistaiseksi en ole lähetettä pyytänyt, tuntuu tavallaan niin typerältä ja "luulosairaalta"... Ja toden totta, oire voi mitä ilmeisimmin liittyä johonkin hyvin vakaviinkin tiloihin joten toivoisi lääkärien ottavan asian vakavasti. Oireen epätavallisuusko sitten lie syynä, etteivät oikein osaa muuta tehdä kuin tutkituttaa kuulon ja pään perus-MRI:n. Tt-lääkäri on ymmällään, korvalääkäri tokaisi ykskantaan että 'ei ole mitään jatkotutkittavaa kun MRI oli puhdas ja oire on subjektiivinen'. Ja löi käytännössä luurin korvaan sen jälkeen. Allekirjoitan täysin tuon mitä sanoit lääkäreiden suhtautumisesta tähän vaivaan.

      Mielenrauhan takia kuitenkin taitaisi olla viisainta hankkia lähete myös sinne kaulan alueen tutkimukseen - MRI:ssä kuvattiin multa siis vain pää, ja ilman varjoaineita, eikä kuvausalue käsittänyt kaulan aluetta. Epäselväksi itselleni jäi myös se, olisiko kaikki pään alueen mahdolliset verisuoniepämuodostumat näkyneet tuossa kuvassa vai ei.

      Järkeilen kuitenkin toisaalta, että tämä tuskin on mitään vakavaa kun oire ei ole muuttunut mihinkään ja kokonaisuutena olo on muuten terve ja hyvä nyt, kun kävi selväksi että ainakaan mistään kasvaimesta tai MS-taudista tms ei löytynyt viitteitä. Stressi, lihasjännitys, ja stressin moninaiset hermostolliset vaikutukset - pitäisin ihan mahdollisena että kohdallani on kyse niistä. Rentoutumisen opettelu onkin nyt prioriteettilistalla ykkösenä.

      Olen rampannut ahkerasti labratutkimuksissa muiden syiden takia viimeisen puolen vuden aikana, ja kaikki kokeet, mitä on otettu, on olleet normaaleja (kilpparit, kaikki mahdolliset hormonit, hemoglobiini) tai suorastaan ihanteellisia (kolesteroliarvot, verenpaine).
      Aurallinen migreeni minulla tosin on harvakseltaan iskevänä riesana, ja olen pohtinut voisiko sillä olla jotain tekoa tämänkin asian kanssa. Pari viikkoa ennen humputuksen alkua minulla oli elämäni hirvein migreenikohtaus ja juurikin samalla puolella päätä kuin tämä huminaoire. Tuolloin myös vasen silmä vuoti vettä ja kasvojen vasen puoli puutui, ja silmä tuntui oudolta pitkään sen jälkeen - nyt sekin on jo normalisoitunut.

      Tuon löytämäsi, asiaan riittävällä vakavuudella suhtautuvan neurologin yhteystiedot otan myös mielelläni vastaan, jos haluat kertoa :-)

    • päiväkerttu

      Samaa vaivaa vas. korvassa, tosin jo vuosia. Lääkärin mielestä ei aihetta tutkia sen kummemmin. Jos puristan hartian " lyttyyn", niin tietyssä asennossa kuuluu tosi voimakkkaasti, lihasjumitus lie vaikuttaa. Onko teillä pään asennolla, lihaksilla merkitystä oireeseen?

      • N33v

        On kyllä. Jännitykset niskan, pään, purentalihasten alueella voimistaa oiretta, ja liikunta ja tietoinen noiden alueiden rentouttaminen taas vaimentaa. Hidas, syvä hengitys yhdessä rentouttamisen kanssa toimii kokemani mukaan kelpo ensiapuna kun humahtelu äityy voimakkaaksi.


      • päiväkerttu
        N33v kirjoitti:

        On kyllä. Jännitykset niskan, pään, purentalihasten alueella voimistaa oiretta, ja liikunta ja tietoinen noiden alueiden rentouttaminen taas vaimentaa. Hidas, syvä hengitys yhdessä rentouttamisen kanssa toimii kokemani mukaan kelpo ensiapuna kun humahtelu äityy voimakkaaksi.

        Onko sulla huminamainen vai sellainen tavallinen pulssi? Mulla ei humise, kuuluu ihan syke. Sitä tosin ollut luultavasti koko elämäni ajan enemmän tai vähemmän. Toisaalta ihmettelen, että välillä en siihen ole useampaan vuoteen kiinnittänyt huomiota,. lihakset? Ajattelen, etten enää jaksa asiaa miettiä kun se ei koskaan ratkea. Stressaaminen lisää sitä. Toisaalta kun jännitän oikein kovaa toistakin hartiaa, niin saan 'äänen kuulumaan toisessakin korvassa vaimeana. Eli sen täytyy johtua lihasten puristamisesta ja jännitystiloista. Anatomiset erot vaikuttaa luultavasti näihinkin.


    • N33v

      Aloittajalta päivitystä... viime aikoina on tullut myös sellainen oire, että nopeasti ylösnoustessa pimenee silmässä - ja siis nimenomaan vain toisessa silmässä, siinä jumputtavan korvan puoleisessa. Matalaan verenpaineeseen liittyvänä tuo pimeneminen on sinänsä tuttua mutta sen toispuoleisuus ei.

      Samoin myös välillä "näen" sykkeen sillä samaisella silmällä. Vaikea selittää, mutta saman kokeneet varmasti tajuavat mitä tarkoitan.

      Kellään muulla tällaista?

      • Anonyymi

        Sulla on IIH!


    • N33v

      Vastaan taas itselleni :)

      Eilen neurologilla. Lähete uuteen kuvaukseen, jossa näkyy myös verisuonet - aiemmassa MRI:ssä ne ei näkyneet. Neurologi vähän kritisoi sitä miksi ei jo aiemmalla kerralla kuvattu myös niitä verisuonia, kun ihan hyvin olisi voitu. Tämä "suppean" MRI:n valinta tuolloin menee varmaan siihen piikkiin, että harvinaisen oireen kanssa muiden alojen lääkärit kuin neurologit on hieman pihalla.

      Nyt siis kiireellinen lähete (mitä se julkisella puolella tarkoittaneekaan) verisuonten kuvaukseen. Yksityisellä en enää alkanut tätä toista kierrosta enää teettää kun itsellä ei mitään paniikkia asian kanssa juuri nyt ole ja maksu menisi omasta pussista (työterveyssopimuksemme ei kata kuvantamistutkimuksia eikä vakuutuksenikaan - olkaapa muutkin tarkkana noiden kanssa ettei tule ikäviä yllätyksiä.)

    • Nainen35

      Hei N33, kävitkö jo uudessa kuvauksessa?
      Kerro kuinka kävi, löytyikö syytä ja mitä seuraavaksi.
      Minulla on torstaina neurologi ja saa nahdä saanko lähetteen tt -kuvaukseen vai mitä meinaavat.

      • N33v

        Mitä neurologilla käynti toi tullessaan? Menetkö lisätutkimuksiin?


    • N33v

      Kuvaus on huomenna, tuloksia saa odotella sitten ehkä vielä viikon. Kutsukirjeestä kävi ilmi, että tutkimus on CT-angiografia - mieluummin menisin MRA-tutkimukseen ettei tulisi säteilyä eikä jodia. Liekö se MRA sitten liian kallis (CT käsittääkseni edullisempi tehdä) vai onko jono magneettikuviin niin pitkä että tekevät CT:n. Kääntelen nyt veistä haavassani ja mietin, että yksityisellä olisi tehty MRA heti neurologilla käyntiä seuraavana päivänä... tasan ei mene elämän nallekarkit tässäkään kohtaa. No, itsepähän valitsin että menen julkiselle.

      Olen viettänyt viime viikot seilaten paniikin ja kyllästymisen väliä.Tällä hetkellä vallitseva olotila on, että onneksi viimeinkin saadaan tämä kuvaus hoidettua. Googlaamisen lopetin kun alkoi liikaa ahdistaa. Pahinta tietysti pelkään mutta koitan myös hokea itselleni, kuinka paljon nettitietojen perusteella on tästä oireesta kärsiviä ihmisiä joilta ei kuitenkaan löydy mitään "vikaa".

      Mennään mielenrauhan vuoksi sillä niskajumiteorialla, kunnes jotain muuta löytyy. Ja toivottavasti ei löydykään.

    • jäbä

      Minulla alkoi vasen korva oirehtia viime syksynä. Tinnitusta ja paineen tunnetta korvassa. Korvalääkäriltä lähete kuulontutkimukseen ja löytyi matalien äänten alema vas. korvassa. Tinnitus loppui mutta tilalle tuli lievä kohina joka pahenee rasituksesta. Suurin mysteeri on se kun nielasee niin paineentasaus ottaa korvaan. Sain lähetteen pään mir kuvaan ja sieltä se löytyi n.2cm kasvain päästä. Pitäis olla hyvänlaatuinen verisuonikasvain. Kävin neurogirurgin vastaanotolla ja sain lähetteen leikkaukseen. MUTTA kyseinen kasvain ei vaikuta siihen korvaan mitenkään oli kommentti!! Kasvain oli sattumalöydös! Korva edellen mysteeri.

    • N33v

      Missä sairaalassa sinua on tutkittu / tullaan hoitamaan?

      Lukemani perusteella aika usein löytyy huminan taustalta hyvänlaatuinen kasvain. Usein kuulohermossa tai sitten verisuonessa. Verisuoniperäistä syytä multakin nyt ensisijaisesti etsitään, MRI:stä kun ei mitään poikkeavaa löytynyt. Paljon on fysiologiassa asioita joita ei (vielä) tiedetä / ymmärretä / ole vahvistettu, mutta yhteys voi kuitenkin olla olemassa. Toisaalta voi olla niinkin, että oireettomia verisuonikasvaimia on ehkä joka toisella, ne eivät vaan koskaan tule esiin jos ei satuta kuvamaan sitä kohtaa. Mistä näistä tietää...

      Mulla on nyt kuvaus takana, tuloksia odotellaan. CT-kuvauksessa käytettävän röntgensäteilyn ei pitäisi olla aistein havaittavissa, mutta sainpa kehooni hallitsemattoman tärinän kuitenkin kuvauksen aikana. Jännitystäkö lie, vai tutkimuksesta johtuvaa - jälleen, mistä näistä tietää.

      Jodivarjoaineen laitto tuntui epämiellyttävämmältä kuin olin ajatellut, mutta se oli onneksi nopeasti ohi. Jatkossa jos kuvata tarvii ja itsellä on asiaan mitään sananvaltaa, niin kaivan rahat vaikka kiven alta siihen magneettikuvaukseen, ettei tarvitse tuota enää uudestaan kokea.

      • jäbä

        Yksityisen kautta Pori KS ja Sieltä TYKS. Nyt vain oottelen sitä leikkausta jonka pitäis tulla kesä-heinäkuussa. Diagnoosi oli hemangioblastooma josta ei aivan täysin varmoja. Siainti näkö ja motoriikka-alueen tietämillä.


    • N33v

      Sain tulokset CT-angiografiasta.

      Kaikki kunnossa. Aivot terveet, pään ja kaulan suonissa ei mitään poikkeavaa. Neurologin veikkaus oireiden syyksi on talven parissa kaatumisessa sattunut niskan retkahdus / pään tärähdys, jotka voivat oireilla pitkäänkin ilman mitään kuvantamistutkimuksissa näkyvää vauriota.

      Idiopaattinen intrakraniaalinen hypertensio tuntuisi oireiden perusteella ainoalle sellaiselle potentiaaliselle syylle, mikä noissa kuvissa ei olisi tullut esiin. Tätä vastaan puhuu kuitenkin se, että IIH - potilas on 90% tapauksista ylipainoinen nuori nainen ja minä taas pikemminkin normaalipainon alarajoilla.

      Pidän kuitenkin oirepäiväkirjaa edelleen ja jos tarpeelliselta tuntuu, menen uudestaan yksityiselle neurologille. Työterveyslääkärin lähetteessä on yhä kaksi neurologikäyntiä jäljellä. Ei mahda minkään, että tietty skeptisyys julkisen sektorin diagnoosintekoa kohtaan on ja pysyy... Ja ylipäätään, ainahan sanotaan että kannattaa kysyä toinenkin mielipide jos yhtään epäilyttää.

      • Nainen 35

        Hei!
        Minulla neurologikäynti (toinen) khks:ssa takana. Tutki perusteellisesti ja otti aiemmat kahdet mri ja mra - kuvat itselleen. Kävivät muiden neurologien ja radiologien kanssa tapaukseni lääkäripalaverissa läpi. Sain juuri kirjeen kotiin, jossa kerrotaan, että kaikki kuvat aivoista ja verisuonista normaalit. Lähettävät vielä korvapolille tutkimuksiin ja mahdolisesti korvan tt tukimukseen. Radiologit oli meinanneet, että ainoastaan katettiangiografialla saisi luotettavan kuvan sisäkorvan valtimoista. Mutta ko tutkimus ei ole riskitön, joten siihen pitää olla painavat syyt. Mutta mikäli korvapolikaan ei löydä syytä, meinaavat ehkä konsultoida yliopiston toimenpideradiologia. Kts dural av fistula googlesta... Inhottava vaiva tämä on, ja kun pelkää, että päässä on jokin kohta poksahtava, niin johan tässä sekoaa ja saa paniikkikohtauksia jo öisinkin :-/


    • N33v

      Hmm. Mulle väitettiin että sisäkorvan suonirakenteetkin näkyivät siinä viimeisimmässä kuvauksessa, ja korvan sisäosan rakenteet muuten paitsi suonten osalta myös siinä ekassa MRI:ssä. Mitähän tässä uskoisi? Entäs jos lääkärit näiden tosi harvinaisten juttujen kohdalla sanoo potilasta rauhoittaakseen, että jokin on poissuljettu vaikkei olekaan? Luottaen siihen, että tilastollisen todennäköisyyden mukaan potilaalla tuskin ko. vikaa on?

      Mihin kohtaa tässä sitten pistää itse lääkärissä käynnille ja tutkimuksille stopin, luottaen oikeasti siihen että mitään vikaa ei ole, kun toisaalta haluaa että kaikki mahdollinen todellakin tutkitaan - ja toisaalta ei halua myöskään muuttua hysteeriseksi luulosairaaksi?

      Mulla on ollut jälleen päänsärky riesanani viime perjantaista asti. Niskat on joo jumissa, mutta kun tämä särky on taas sellaista tylppää hermosärkyä joka niin ikään jyskyttää sykkeen tahtiin. Ei "perinteistä" jännityspäänsärkyä, ei migreeniä. Burana auttaa mutta särky tulee takaisin samanlaisena heti kun lääkkeen vaikutus loppuu. Työpäivän ajaksi olen ottanut lääkkeen mutta muuten ollut ilman. En todellakaan halua tähän enää mitään särkylääkepäänsärkyä kaupan päälle.

      Kesälomaa odotellessa - jospa silloin helpottaisi. Tsemppiä - ja ilmoittele jos / kun lisää selviää tai jatkotutkimuksia tehdään. Samat myös muille ketjussa kirjoitelleille! :)

      • jäbä

        Tasan viikko niin päätä kairataan! Saa nähä lakkaako korvaoireet sit kuiteski!


      • N33v
        jäbä kirjoitti:

        Tasan viikko niin päätä kairataan! Saa nähä lakkaako korvaoireet sit kuiteski!

        Onnentoivotukset leikkaukseen, tule sitten kertomaan kuulumiset ja oliko operaatiolla vaikutusta korvaoireeseen!


      • jäbä
        N33v kirjoitti:

        Onnentoivotukset leikkaukseen, tule sitten kertomaan kuulumiset ja oliko operaatiolla vaikutusta korvaoireeseen!

        26 päivä oli leikkaus ja kaikki mennyt hyvin. Vuorokausi teholla ja neljä päivää vuodeosastolla ja kotio. Nyt huilaiillaan ja otetaan iisisti. Ainakin
        ensivaikutelma on että korva on ihan samanlaiene kuin ennen operaatiota. Aika näyttää!


      • N33v
        jäbä kirjoitti:

        26 päivä oli leikkaus ja kaikki mennyt hyvin. Vuorokausi teholla ja neljä päivää vuodeosastolla ja kotio. Nyt huilaiillaan ja otetaan iisisti. Ainakin
        ensivaikutelma on että korva on ihan samanlaiene kuin ennen operaatiota. Aika näyttää!

        Kiva että leikkaus meni hyvin! Korvaoire sitten ilmeisesti on jotakin muuta. Tuskin kuitenkaan vaarallista, kun ei kuvissakaan muuta näkynyt kuin se kasvain joka on leikattu...?


      • jäbä
        N33v kirjoitti:

        Kiva että leikkaus meni hyvin! Korvaoire sitten ilmeisesti on jotakin muuta. Tuskin kuitenkaan vaarallista, kun ei kuvissakaan muuta näkynyt kuin se kasvain joka on leikattu...?

        Tässä sitä istuskellaan pää paketissa! Maanantaina hakaset otetaan pois ja lopputarkastus 2 kk päästä. Olin korvalääkäriin yhteydessä vielä ennen leikkausta ja ne nostivat "kädet pystyyn". Eivät tiedä syytä korvan oireiluun. Ehkä Merienin ensi oireita oli kommentti. Näillä mennään ja katsotaan mitä aika tuo tullessaan!


    • Gepardiii

      Huh, olipas ihmeellistä törmätä tähän ketjuun. Minulla on siis aivan samat oireet, kuin muillakin.

      Oon siis 22-vuotias nainen. Tammikuun alussa, nyt siis n. 7 kk sitten, alkoi yhtäkkiä oikeassa korvassa humista ja on siitä pitäen humissut. Välillä humina on tosi voimakasta, välillä hiljaisempaa. Mm. asento vaikuttaa asiaan.

      Ensi alkuun huminaan liittyi myös kova korvakipu, joka sittemmin kuitenkin laantui. Sen jälkeen on ollut vain humina ja aina välillä voimakas paineen tunne korvassa.

      Huhtikuussa kävin ekan kerran lääkärillä. Tai siis hoitajalla, joka tarkasti korvani ja ilmoitti sen olevan täysin "esimerkillinen", eikä tämän vuoksi laskenut miuta ees tapaamaan lääkäriä. (paikkakunnallani lääkäriä ei pääse tapaamaan, jos ei hoitaja koe sitä tarpeelliseksi) Hoitona kehotettiin laittamaan pumpulia korvaan yön ajaksi, jos se hiljentäisi ääntä ja saisin nukkua, voi jee.

      No, sit enemmän tai vähemmän vaan totuin mokomaan humputukseen ja päätin, että samapa tuo. Viime kuussa sit kuitenkin sain silmätulehduksen, jonka vuoks pääsin työterveyden kautta tapaamaan lääkäriä. Päätin sit äkkiseltään pyytää lääkäriä tarkistamaan myös sen korvan. Myös lääkärin mukaan korva oli aivan esimerkillisen puhdas ja värinen ja ylipäätään näköinen, eikä mitään vikaa löytynyt. Sain kuitenkin Duact-kuurin ja jotain nenäsumutetta, kuten muutkin. Lääkäri epäili oireideni perusteella, että korvassa ei nyt jostain syystä vain paine tasaantuisi ja se hoituisi tolla Duactilla. Aluksi epäilinkin, että se saattaisi auttaa! Kuuri nimittäin LISÄSI paineentunnetta korvassani huomattavasti ja ajattelin, että se kuuluu asiaan ja nyt sitten tasapainottaa sen. Mutta ei. Kuuri loppu ja korvaan jäi paljon kovempi humina ja paineen tunne.

      Kävin vielä kolmannen kerran lääkärissä, mutta lääkärit eivät tunnu ottavan koko vaivaa edes tosissaan. Ilmoittavat vain korvan olevan kuin suoraa oppikirjasta ja ettei sille tosiaan tarvitse tehdä mitään. Eivät tunnu välittävän yhtään, niin itsellekin tulee nimenomaan tosi luulosairas olo. Muutan 6 vkon päästä Skotlantiin, joten ei huvittais tässä vaiheessa alottaa samanlaista rumbaa noiden kuvausten ja kaikkien kanssa, mitä täälläkin on porukka tehneet... kaipa mie vaan kärsin ja jos kuolen tähän ni ok sitten.

      • N33v

        Moikka! Toivottavasti tästä ketjusta on jotain apua - jos ei muuta, niin printtaa ja näytä vaikka tämä ketju lääkärille seuraavan kerran. Ja tosiaan - mullekin korvalääkäri totesi hyvin päättäväisesti että ei olemitään tutkittavaa sen jälkeen kun kuulontutkimus oli normaali ja korva näytti normaalilta. Koska korva on se mikä oireilee, lääkäri erehtyy tutkimaan vain korvaa sen sijaan että ottaisi huomioon kuuloaistin kokonaisuutena ja siitä johtuen mahdolliset keskushermostoperäiset syyt. Oire on niin harvinainen ja se syiden selvittäminen sellaista salapoliisityötä, että harva työterveys- tai korvalääkäri joutuu tällaista tilannetta kohtaamaan. Kävin kolme kertaa lääkärillä (2x työterveys, 1x korvalääkäri), ennenkuin sain viimein lähetteen ekaan kuvaukseen. Tämäkin isolta osin siksi että empaattinen työterveyslääkärimme tajusi minun olevan melkoisen peloissani ja ymmärsi myös että kun oma osaaminen loppuu, silloin konsultoidaan kollegaa eikä lähetetä potilasta kotiin oireensa kanssa.
        Kuten jo edellä on todettukin, oikea osoite selvittelylle on neurologi. VAADI työterveyslääkäriltä lähete neurologille, joka sitten puolestaan toivottavasti määrää sulle tarvittavat kuvantamistutkimukset. Koska olet noin nuori, todennäköisesti sinut laitetaan magneettiangiografiaan. Joka tapauksessa varmista, että saat lähetteen nimenomaan sellaiseen tutkimukseen joka tehdään varjoainetta käyttäen - vain siten nähdään mahdolliset verisuoniepämuodostumat luotettavasti.

        Oire on noin 25% tapauksista vaaraton tai ainakaan mitään syytä ei löydy, mutta sen varmistamiseksi on tosiaan tehtävä nuo kuvaukset. Vakavampiakin syitä kun on ja niiden kanssa odottelu ei auta asiaa yhtään. Itse sain mielenrauhan kun kaksi erilaista kuvausta oli tehty ja molempien tulokset olivat täysin normaalit. Korvani humputtaa yhä, mutta pystyn elelemään sen kanssa kun tiedän että ainakaan minulla ei ole mitään kasvainta tai verisuoniepämuodostumaa joka voi puhjeta koska tahansa.

        Ja tulethan kertomaan, jos pääset tutkimuksiin ja selviääkö niissä mitään.


      • Gepardiii
        N33v kirjoitti:

        Moikka! Toivottavasti tästä ketjusta on jotain apua - jos ei muuta, niin printtaa ja näytä vaikka tämä ketju lääkärille seuraavan kerran. Ja tosiaan - mullekin korvalääkäri totesi hyvin päättäväisesti että ei olemitään tutkittavaa sen jälkeen kun kuulontutkimus oli normaali ja korva näytti normaalilta. Koska korva on se mikä oireilee, lääkäri erehtyy tutkimaan vain korvaa sen sijaan että ottaisi huomioon kuuloaistin kokonaisuutena ja siitä johtuen mahdolliset keskushermostoperäiset syyt. Oire on niin harvinainen ja se syiden selvittäminen sellaista salapoliisityötä, että harva työterveys- tai korvalääkäri joutuu tällaista tilannetta kohtaamaan. Kävin kolme kertaa lääkärillä (2x työterveys, 1x korvalääkäri), ennenkuin sain viimein lähetteen ekaan kuvaukseen. Tämäkin isolta osin siksi että empaattinen työterveyslääkärimme tajusi minun olevan melkoisen peloissani ja ymmärsi myös että kun oma osaaminen loppuu, silloin konsultoidaan kollegaa eikä lähetetä potilasta kotiin oireensa kanssa.
        Kuten jo edellä on todettukin, oikea osoite selvittelylle on neurologi. VAADI työterveyslääkäriltä lähete neurologille, joka sitten puolestaan toivottavasti määrää sulle tarvittavat kuvantamistutkimukset. Koska olet noin nuori, todennäköisesti sinut laitetaan magneettiangiografiaan. Joka tapauksessa varmista, että saat lähetteen nimenomaan sellaiseen tutkimukseen joka tehdään varjoainetta käyttäen - vain siten nähdään mahdolliset verisuoniepämuodostumat luotettavasti.

        Oire on noin 25% tapauksista vaaraton tai ainakaan mitään syytä ei löydy, mutta sen varmistamiseksi on tosiaan tehtävä nuo kuvaukset. Vakavampiakin syitä kun on ja niiden kanssa odottelu ei auta asiaa yhtään. Itse sain mielenrauhan kun kaksi erilaista kuvausta oli tehty ja molempien tulokset olivat täysin normaalit. Korvani humputtaa yhä, mutta pystyn elelemään sen kanssa kun tiedän että ainakaan minulla ei ole mitään kasvainta tai verisuoniepämuodostumaa joka voi puhjeta koska tahansa.

        Ja tulethan kertomaan, jos pääset tutkimuksiin ja selviääkö niissä mitään.

        Kiitos viestistäsi!

        Miulla loppuu työt justiinsa, joten työterveyden kautta ei oikeestaan oo enää mitään menemistä yhtikäs mihinkään ja luulen, että julkisen kautta ei yksinkertasesti tuu onnistumaan. Jonot on niin pitkiä ja kun vaivaa ei muutenkaan oteta tosissaan. Kuukauden päästä edessä muutto ulkomaille yliopistoon, enkä uskokaan että näin lyhyessä ajassa enää saisi mitään tutkittua. Yksityiseen miulla ei yksinkertasesti oo varaa.

        Toi koulu tuolla ulkomailla on suuri unelmien täyttymys, joten siitä en aio luopua. Vaikka sitten se päättyisikin siihen, että päässäni poksahtaa joku suoni. Miuta kieltämättä pelottaa, mutta jotenkin tuntuu, että vaihtoehtoja ei vaan oo - koitin saada apua jo kolmesti ja jos ei niin ei. Humina on nyt viime päivänä ollut taas paljon kovempi kuin yleensä niin senkin takia on ruvennut pelottamaan, mutta argh. Anteeksi, tiedän, oon just sitä ärsyttävää ihmistyyppiä joka valittaa, muttei tee asialle sit mitään, jee.

        Sitä tosin nyt mietin, et kun mainitsit ton verisuoniepämuodostuman - mitenhän yleistä sen mahdollinen "uusiutuminen" tms on? Miulla on ihan lapsena, siis 1-vuotiaana or so, ollut selässä isohko verisuoniepämuodostuma, joka silloin sitten leikattiin. Se tosin oli lääkärien mukaan ihan harmiton, mutta äitini halusi sen silloin leikkauttaa. Eli onko kenelläkään mitään käryä, onko tollanen vaiva mahdollisesti sellanen, mikä sit näin 20 vuotta myöhemmin vois vaan tulla uudelleen, mut toiseen paikkaan?

        Also Jäbä, paljon tsemppiä paranemiseen! Tosi harmi, ettei korvassa oo kuitenkaan tapahtunut muutosta. Tää on kyllä yks vittumainen ongelma en voi muuta sanoa.


      • N33v
        Gepardiii kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi!

        Miulla loppuu työt justiinsa, joten työterveyden kautta ei oikeestaan oo enää mitään menemistä yhtikäs mihinkään ja luulen, että julkisen kautta ei yksinkertasesti tuu onnistumaan. Jonot on niin pitkiä ja kun vaivaa ei muutenkaan oteta tosissaan. Kuukauden päästä edessä muutto ulkomaille yliopistoon, enkä uskokaan että näin lyhyessä ajassa enää saisi mitään tutkittua. Yksityiseen miulla ei yksinkertasesti oo varaa.

        Toi koulu tuolla ulkomailla on suuri unelmien täyttymys, joten siitä en aio luopua. Vaikka sitten se päättyisikin siihen, että päässäni poksahtaa joku suoni. Miuta kieltämättä pelottaa, mutta jotenkin tuntuu, että vaihtoehtoja ei vaan oo - koitin saada apua jo kolmesti ja jos ei niin ei. Humina on nyt viime päivänä ollut taas paljon kovempi kuin yleensä niin senkin takia on ruvennut pelottamaan, mutta argh. Anteeksi, tiedän, oon just sitä ärsyttävää ihmistyyppiä joka valittaa, muttei tee asialle sit mitään, jee.

        Sitä tosin nyt mietin, et kun mainitsit ton verisuoniepämuodostuman - mitenhän yleistä sen mahdollinen "uusiutuminen" tms on? Miulla on ihan lapsena, siis 1-vuotiaana or so, ollut selässä isohko verisuoniepämuodostuma, joka silloin sitten leikattiin. Se tosin oli lääkärien mukaan ihan harmiton, mutta äitini halusi sen silloin leikkauttaa. Eli onko kenelläkään mitään käryä, onko tollanen vaiva mahdollisesti sellanen, mikä sit näin 20 vuotta myöhemmin vois vaan tulla uudelleen, mut toiseen paikkaan?

        Also Jäbä, paljon tsemppiä paranemiseen! Tosi harmi, ettei korvassa oo kuitenkaan tapahtunut muutosta. Tää on kyllä yks vittumainen ongelma en voi muuta sanoa.

        Millainen opiskelijaterveydenhuolto siellä mahtaa olla, mihin olet menossa? Voisiko tutkimuksiin päästä sitä kautta?
        Mulla kaikenlainen stressi pahentaa oiretta, tarkkailepa onko sulla sama homma.

        Jostain tutkimusviitteestä muistan että oireellisen verisuoniepämuodostuman puhkeamisriski per vuosi olisi jotain välillä 1 - 4% riippuen sen sijainnista ja potilaan muusta terveydentilasta. Ei siis mikään järjettömän kuuloinen, mutta pitää kuitenkin muistaa että riski kumuloituu ajan myötä.

        Julkisella voisit päästä päivystysluonteisesti kuvaukseen, jos oireesi olisivat riittävän voimakkaat. Mäkin meinasin päästä, kun neurologi jututti mua pitkät tovit ja sanoi että oli yhden kysymyksen vastauksesta kii että olisi laittanut päivystyksellisen lähetteen. En nyt muista mikä kysymys se oli.

        Kannattaa sun jollain aikavälillä tuo oire joka tapauksessa tutkituttaa.


      • N33v
        Gepardiii kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi!

        Miulla loppuu työt justiinsa, joten työterveyden kautta ei oikeestaan oo enää mitään menemistä yhtikäs mihinkään ja luulen, että julkisen kautta ei yksinkertasesti tuu onnistumaan. Jonot on niin pitkiä ja kun vaivaa ei muutenkaan oteta tosissaan. Kuukauden päästä edessä muutto ulkomaille yliopistoon, enkä uskokaan että näin lyhyessä ajassa enää saisi mitään tutkittua. Yksityiseen miulla ei yksinkertasesti oo varaa.

        Toi koulu tuolla ulkomailla on suuri unelmien täyttymys, joten siitä en aio luopua. Vaikka sitten se päättyisikin siihen, että päässäni poksahtaa joku suoni. Miuta kieltämättä pelottaa, mutta jotenkin tuntuu, että vaihtoehtoja ei vaan oo - koitin saada apua jo kolmesti ja jos ei niin ei. Humina on nyt viime päivänä ollut taas paljon kovempi kuin yleensä niin senkin takia on ruvennut pelottamaan, mutta argh. Anteeksi, tiedän, oon just sitä ärsyttävää ihmistyyppiä joka valittaa, muttei tee asialle sit mitään, jee.

        Sitä tosin nyt mietin, et kun mainitsit ton verisuoniepämuodostuman - mitenhän yleistä sen mahdollinen "uusiutuminen" tms on? Miulla on ihan lapsena, siis 1-vuotiaana or so, ollut selässä isohko verisuoniepämuodostuma, joka silloin sitten leikattiin. Se tosin oli lääkärien mukaan ihan harmiton, mutta äitini halusi sen silloin leikkauttaa. Eli onko kenelläkään mitään käryä, onko tollanen vaiva mahdollisesti sellanen, mikä sit näin 20 vuotta myöhemmin vois vaan tulla uudelleen, mut toiseen paikkaan?

        Also Jäbä, paljon tsemppiä paranemiseen! Tosi harmi, ettei korvassa oo kuitenkaan tapahtunut muutosta. Tää on kyllä yks vittumainen ongelma en voi muuta sanoa.

        Ai niin vielä se verisuoniepämuodostuman uusiutumisasia. Jännä yhteensattuma, että mulla oli myös lapsena verisuoniepämuodostuma, olkapäässä, leikattiin kun olin 14. Ei mitään tietoa voiko nämä liittyä jotenkin toisiinsa, mutta voisi kuvitella että jos on geneettinen tms. alttius saada verisuoniepämuodostumia, niin niitä voisi sitten olla useampiakin eri paikoissa. Vain ne pinnalliset on helppo löytää, kuka sen tietää mitä tuolla sisällä lymyää - koko kehohan siinä pitäisi kuvata varjoaineilla...


    • jäbä

      5 viikkoa leikkauksesta ja toipuminen mennyt yli odotusten. Korva on edelleen samanlainen. Ihan pieni kohina ja kun nielaisen niin ottaa korvaan ja rasituksessa vielä enemmän joteski sykkeen mukaan.

    • -Mikko_

      Täälä taas yksi, jolla täysin sama ongelma oikean korvan kanssa. Ollut nyt kuukauden päivät ja ei lähde pois. Päivitellään porukalla tätä ketjua, koska tällaiset kokemusten jakamiset auttavat kovasti eteenpäin ongelman kanssa. Paljon enemmän kuin se terveyskeskuksen sairaanhoitaja...

      Kiitos kaikille ja jatketaan ketjua. Ja tulkaa ihmeessä kertomaan jos joku pääsee huminasta jotenkin eroon. Tsemppiä kaikille!

    • Gepardiii

      Hei taas ja tervetuloa ei niin iloiseen joukkoomme, Mikko!

      Miulla ois nyt sellanen tilanne, että pitkällisen googlettelun avulla löysin tilanteen, jossa jollakulla oli ollut melko samanlaisia oireita ja loppujen lopuksi henkilöllä oli ollut Kilpirauhasen vajaatoiminta. Otin vähän enemmän selvää asiasta ja huomasin, että monet oireista sopivat minuun (väsymys, ruoansulatusongelmat, kuukautishäiriöt jne). Kuulo-ongelmat ovat vaivan harvinaisia oireita, mutta mahdollisia.

      Kävin tiistaina testeissä ja keskiviikkona sainkin sit jo tietää, että kilpirauhasen vajaatoimintahan miulla tosiaan on ja arvot olivat vieläpä tosi korkeat, jonka vuoksi miun pitäs saada lääkitys ilman sen suurempi purinoita. Vielä en kuitenkaan oo lääkärillä päässyt käymään (olen siis puhunut vain puhelimessa), mutta ensi viikolla toivottavasti. Toivon ihan VALTAVASTI, että tää humina vois sillä lääkityksellä parantua! Jotenkin tuntuu tosi... epäuskottavalta, mutta sit toisaalta taas vaikea uskoa myös se, että miulla olis oikeesti toi kilpirauhasen vajaatoiminta ja sit vielä lisäks joku toinenkin vaiva??

      Tällä hetkellä siis toivon, että saan tyroksiinilääkityksen ennen ku lähden ulkomaille (kyseessä siis Skotlanti) ja että se oikeesti auttas. Jos ei, niin joulun jälkeen koitan varmaan sit tuolla Skotlannissa päässä hoitoon ja saada selvitettyä, että oisko niillä mitään hienoja ideoita asian suhteen.

    • Gepardiii

      Niin, ja piti vielä lisätä, että tää korvan huminahan miulla alko sillon tammikuussa. Näitä kilpirauhasen ekoja oireita miulla on ollut jo pari vuotta, mutta nyt nimenomaan tän vuoden puolella oireet on kuitenkin muuttuneet paljon pahemmiksi ja niitä on yksi kerrallaan tullut lisää. Senkin puolesta siis toivon, että tää korvakin olis vaan yks noista oireista, joka sit tänä vuonna ilmaantu sen takia, kun vajaatoiminta on mennyt pahemmaksi tai jotain.

      Miulla näitä aiempia oireita oli siis väsymys ja ruoansulatusongelmat, sekä ummetus, ja nämä oireet on tässä vuoden sisään tulleet vain pahemmiksi. Tän vuoden puolella tulleita uusia oireita olis sit tää korva, kuukautishäiriöt, kuiva iho, kuivat silmät ja lihassäryt. Ihan typerää kun en oo näitä muita oireita oikeesti osannut yhtään ajatella tai yhdistää mihinkään tätä ennen, oon vaan aatellut kaikesta että "No syön huonosti" "Oon varmaan allerginen jollekin" "Tällasta sattuu kaikille" :D Kuin surkeeta.

      Täälläkin keskustelun alussa joku jo mainitsi ton kilpirauhasen vajaatoiminnan, joten suosittelen kaikkia tarkistuttamaan asian! Vaikka se olisikin joskus aiemmin jo tarkistettu, niin arvot voivat kuulemma heitellä ja jostain syystä Suomessa ollaan aika vastahakoisia aloittamaan lääkitystä, jos tulos on missään raja-arvojen tuntumassakaan.

      Mie nyt pidän vaan sormia ristissä, että tää tosiaan ratkasis pulman miulle! :(

      • N33v

        Toivotaan parasta! Kerro sitten, auttoiko :)

        Omalla kohdalla pidän kilpparivaivoja epätodennäköisenä syynä, kun testit on keväällä tehty (viitearvojen sisällä olivat) eikä oikein ole noita muita oireitakaan...


    • k0kemusta on

      Mullon joskus humahellut vähän aikaa ei varmaan mitää vakavaa.

    • Kristiina8

      Minulla ollut nyt 3 kk huminaa kans päässä ja siis tunnen sykkeen oik.korvassa.tehty kuulokoe ja kävin pään magneettikuvassa.kaikki ok.nyt ens vkolla aika korvalääkärille.itse luulen oireen johtuvan heinäkuussa aloitetusta lyrica lääkityksestä.alkoi aika pian lääkityksen alkamisesta!lääkärin mielestä ei voi johtua lääkkeistä..

      • Anonyymi

        Hei minäkin aloitin Lyrican ja alkoi sykkeen ääni kuulumaan korvassa. Voisikohan johtua siitä lääkkeestä tämä vaiva..


    • Jokukiva

      Moikka,

      täällä yksi huminakorva ketjuun lisää. En ole kuukausiin jaksanut enää aiheesta googletella, mutta tänään humina on ollut taas niin huumaava että ryhdyin jälleen etsimään apua netistä - olipa ihana löytää tämä viestiketju! Vertaistuki tulee tosiaan tarpeeseen, kun tuntuu ettei mistään löydy apua...

      Itselläni vasen korva alkoi humputtaa sykkeen tahdissa tämän vuoden tammikuun alussa. Vaiva on piinannut siitä asti, enemmän tai vähemmän mutta kuitenkin aivan koko ajan. Keväällä kävin erikoislääkärillä (nielu & korva yms.), mutta syytä ei löytynyt ja lääkäri tuntui kuittaavan sen lähinnä tinnitukseksi johon kuukauden-parin kuluessa kyllä tottuu. No, enpä ole tottunut; ääni on niin kova, että kuuluu helposti kaiken ympäröivän ambienssin yli, myös tv:n tai vaikkapa klassisen musiikin konsertin.

      Humputus saattaa äkillisesti hetkeksi häipyä, jolloin ääni kuulostaa siltä kuin pullo täyttyessään esim. vesihanasta täytettäessä. Joskus saan äänen myös häviämään taittamalla pään jyrkästi takakenoon juuri tiettyyn, tosi epämukavaan asentoon. Muutoin humputus kuuluu jatkuvasti niin, että tosi usein heräänkin siihen kesken unien.

      Onko kukaan löytänyt mitään lääkettä tmv., joka auttaisi? Löysin kaapista reseptillisiä särkylääkkeenjämiä, joita olen välillä napsinut. Liekö placeboa vai ei, mutta joidenkin kohdalla oireet ovat helpottanut. Olen miettinyt yhteyttä verenpaineeseen, mutta se on aina mitattaessa ollut minulla täysin kunnossa.

      Apua tarvittaisiin, alkaa kohta mennä totaalisesti hermo...

      • Tomino74

        Katso
        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93380.pdf

        Jos kyseessä on SYKKIVÄ TINNITUS kaikkien siitä kärsivien kannattaa lukea oheinen tutkimus huolella ja viedä se lääkärille. Sillä sain perusteltua omalle työterveyslääkärilleni sen, että neurologille on päästävä julkisella puolella. Minulle tehtiin kyllä kaulasuonten ultraääni ja normaali pään magneettikuvaus, mutta niistä ei edes neurologi Diacorissa löytänyt mitään. Olivat kuitenkin katsoneet kuvia uudestaan ja löytäneet sen laatuisia merkkejä, että yhdessä tuon artikkelin kanssa uskoivat ja laittoivat eteenpäin tutkimuksiin. Ise sain nyt oikean diagnoosin, se on AV FISTELI.


    • N33v

      Moi!
      Mitään lääkettä tähän tuskin on... ellei sitten jotkut relaksantit tms auta, jos syy on lihaksissa. Mulla oli etenkin alussa myös tuota että pään vahvasti takakenoon käntäessä humina häviää.
      Olen viime aikoina huomannut että pään kääntäminen vasemmalle eli humisevan korvan puolelle aiheuttaa sellaisen voimakkaamman kertahumahduksen. Lisäksi oma puhe kuulostaa vasempaan korvaan sille kuin olisi kuulosuojain korvalla. Muuten kuulen (tutkimusten mukaan) hyvin ja virheettä kaiken ulkoisen äänen.

      Yöllä makuulla tää on pahin, jännitykset niskan / leuan / kasvojen ja pään lihaksistossa pahentaa... Mutta mitään selitystä tai apua ei ole löytynyt.

      Kun tää nyt tuntuu tämmöiseltä epidemialta, niin pistää miettimään onko jotain mikä tän ois voinu saada yhtäkkiä yleistymään... Kännykän käyttö? Kummalla korvalla tulee puhelinta pidettyä?
      Outoa. Toivottavasti alkais jostain suunnasta arvoitusten vyyhti aukenemaan...

      • Anonyymi

        Hei,mietin just samaa,miksi kaikilla on se vasemmalla puolella? Itse humputusta eilisillasta kuunnellessa rupesin lukee tietysti Googlesta kaikkee verisuonikasvaimista ja törmäsin tähän ketjuun...no ainakaan en ole yksin tämän oudon tuntemuksen kanssa.t Satuliini.


    • Jokukiva

      Moi,

      oli varsin hämmentävää löytää yhtäkkiä näinkin monta, ihan samanoireista ihmistä, joilla useilla juuri lähikuukausina ovat oireet alkaneet! Tarinat ovat myös ihan samasta satukirjasta; itselläni myös turhat Duactit syöty ja kuulotestistä saatu täydet pinnat. Tänä aamuna väsyin niin totaalisesti koko juttuun että paruin silmäni turvoksiin suihkussa (mikä on ainoa jonka ääni voittaa huminan) ja varasin uuden lääkäriajan työterveydenhuoltoon. Yritän saada puhuttua itselleni magneettikuvaukset yms. vinkkienne perusteella, lisäksi tuo kilpirauhasen vajaatoiminta voisi olla yksi hyvä syyllinen.

      Olen itse miettinyt myös puhelimen/mobiililaitteiden vaikutusta ja aina välillä nukkunutkin niin, että kaikki laitteet ovat sammuksissa. Vaikea sanoa, onko sillä ollut merkitystä; ehkä lumevaikutusta, ehkä yleistä helpotusta perusstressiin kun sähköposteja ei voi selata heti herätessään, mene ja tiedä. Puhelinta pidän oikealla puolella, joten suoranaista selitystä ainakaan se ei kyllä tarjoa.

      Silmälasit olen vuoden varrella vaihtanut ja sen yhteydessä tsekannut silmänpaineet. Lisäksi kävin hammaslääkärissä tarkistamassa purennan. Kaikki on täydellisen mallikkaasti ja esimerkillisesti ja "oppikirjamallisesti". Olisin jo niin toivonut, että joku hammas edes olisi ollut viturallaan ja syy selvinnyt! Vaiva on siis pään sisällä - ihan konkreettisesti! - eikä "pään sisällä", miten hoitohenkilöstö tuntuu asian käsittävän...

      Jatketaan pohdintoja, yhdessä ja erikseen. Olen vilpittömän onnellinen, että löysin lopulta samassa veneessä olevia - ja pahoillani meidän kaikkien puolesta! Vähä-humputteista viikonloppua kaikille!

    • robin-93

      Hei!

      Itselläni täysin sama vaiva oikeassa korvassa! Tämä alkoi noin 3 viikkoa sitten, olin ollut flunssassa ja pienessä kuumeessa juuri ennen humahtelun alkua ja luulin että olisi liittynyt jotenkin flunssaan ja ajattelin että menee parissa päivässä itsestään ohi. Mutta tosiaan nytten on 3 viikkoa mennyt ja aina kun istuu tai makaa pitempään paikallaan ja niin rupeaa sykkeen humahtelu kuulumaan häiristevästi oikeassa korvassa ja nukkumaan mentäessä niin voimakkaasti että meinaa haitata unen saantia! Sykkeen Humahtelu saattaa välillä loppua hetkeksi kun vaihtelee asentoa mutta sitten taas jatkuu...

      Olen 20 vuotias hyvässä kunnossa oleva terve nuori, kovaa stressiä lukuunottamatta josta olen kärsinyt stressaavan työn ja muitten asioitten takia. Toivottavasti tämä ei olisi mitään vakavaa!

      En ole vielä käynyt tästä asiasta lääkärissa ja en millään jaksaisikaan mennä sinne sekoilemaan kun ei ne kuitenkaan tunnu tietävän mistään mitään koskaan ja tutkimuksiin tai erikoislääkäreille pääsyyn kestää aina hirveän kauan jos pääsee edes ollenkaan... Toivon vaan että tämä lähtisi itestään pois mutta saa nähdä miten käy...

      Oli kuitenkin hyvä löytää tämä ketju, tein tänne käyttäjätunnuksen ainoastaan tämän ketjun takia. Päivitelkää tänne kaikki että mihin suuntaan tää vaiva etenee! toivottavasti jotain rupeaisi selviämään!

    • 50 v

      Hei!
      Minulla on ollut sydämen sykkeen mukaan humahtelua oikeassa korvassa jo vuosikausia. Oire tulee ja menee, kestää päiviä ja taas lakkaa. Vasemmassa korvassa jatkuvaa suhinaa. Korvalääkärit eivät ole laittaneet jatkotutkimuksiin. Kuulokokeet on tehty kolmen vuoden välein ja kuulo on heikentynyt vähitellen. Humahtelut eivät enää pelota, pikemminkin ärsyttää, että taasko alkoi. Olen ajatellut, että vaiva liittyy stressiin. Verenpainelääkkeet tai tyroksiinihoito eivät ole poistaneet humahtelua ja sihinää. Täytyy vain elellä vaivojansa kanssa.

    • Jokukiva

      Moi,

      sain maanantaina lähetteen pään magneettikuvaukseen, joten homma ainakin etenee johonkin suuntaan... Vähintään 3kk jono ei ollut kiva yllätys, mutta onpahan vähemmän kuin tämä 10kk, minkä verran humina on nyt kestänyt.

      Myös kilpirauhasen vajaatoiminta tutkitaan. Jokuhan oli tainnut saada siitä diagnoosista ja lääkityksestä helpotuksen huminaan?

    • N33v

      Uskomatonta miten paljon meitä on löytynyt tänne näin lyhyessä ajassa...!

      Mikähän ihme tässä vois olla syynä kun kenenkään kohdalla ei lääkärit ole syytä löytäneet? Pitäneekö alkaa omatoimista galluppia tekemään elintavoista ja elämäntapahtumista, josko sieltä jokin yhteinen selittävä tekijä löytyisi?

      Nimim. "Jokukiva", toivottavasti pääset kuvaukseen joka tehdään varjoaineella? Ilman varjoainetta ei nimittäin verisuonet näy kunnolla. Perus-magneettikuva näyttää mm. mahdolliset aivokasvaimet ja MS-tautiin viittaavat muutokset, mutta huminan pulsoiva luonne viittaisi mahdolliseen verisuoniperäiseen syyhyn. Varjoaineella tehtynä saadaan siten yhdellä kertaa enemmän selville. Jos perus-MRI: n tulos on normaali, on edessä vielä toinen kuvaus varjoaineella niiden verisuoniperäisten syiden poissulkemiseksi ja uusi jonotus siihen.

      Julkisellako sinut kuvataan, ilmeisesti kun jono on noin pitkä? Yksityisellä MRI:n omavastuu Kelan korvauksen jälkeen on ainakin pk-seudulla jossain 500-800€ paikkeilla, riippuen kuvauksen laajuudesta. Jonottamiselta siinä säästyy mutta rahaa menee. Itse sain kiireellisen lähetteen julkiselle CT-angiografiaan ja sinne oli se kiireellistenkin jono muistaakseni 3 vkoa.

    • M28

      Minulla on tullut sama oire vasempaan korvaan puolitoista viikkoa sitten. Aluksi luulin että se on vaan joku korvatulehdus mutta kun kävin lääkärissä niin korva oli ihan ok. Sain vain tukkoisuuteen Cirrusta. Tällä viikolla kävin erikoislääkärillä näyttämässä ja kun se laittoi sen rautaisen jutun (en tiedä nimeä sellanen Y näkönen metalli mikä löydään metallia vasten niin kaksi toisiaan lähellä olevaa rmetallia alkavat soimaan) pääni päälle niin kuulin sen vain oikeassa korvassa.
      Siitä sain lähetteen sitten kuulotutkimukseen. Kuulo oli hyvä. Lääkäri sanoi sitten että on tullut jonkin moinen kuulonalentuma ja pitäisi parantua ja antoi kuukaudeksi Betaserciä. Saas nähdä auttaako. Kirjoituksianne lukiessa on tullut sellainen olo että tän kans tarvii vaan oppia elämään. Kun ei tunnu ketään tietävän mistä johtuu. Siksi kysyisin teiltä että miten olette esim. saanut nukuttua koska itsellä se on ollut tosi vaikeaa? Kolmena päivänä olen nukkunut 4h putkeen mutta muuten on tosi lyhyitä pätkiä jos olen nukahtanut. Alkaa vaan käymään univajeen takia tosi raskaaksi.

    • Gouldaaf

      Hei kohtalotoverit! Luin ketjua pitkälle kunnes huomasin katsoa päivämääriä ja tämähän onkin ihan tuore ketju!

      Itse sairastuin reilu viikko sitten flunssaan johon liittyi kova korvasärky. Lääkäri huomasi oikeassa korvassa tärykalvon kohdalla myös hieman verta, mutta ei ihmetellyt sitä sen enempää ja määräsi antibiootit tulehdukseen. Nyt on viikon kuuri syöty ja särky on poissa mutta tänään ihan puskista alkoi tämä humina, ja nimenomaan sykkeen tahtiin. Kamala pelko iski kun lääkäri sitä vertakin sieltä korvasta löysi, 4 päivän päästä pitäis lentää keski-eurooppaan muutamaksi päiväksi ja kauhun sekaisin tuntein odotan sitä lentomatkaa. En tiedä pitäisikö kuitenkin käydä näyttämässä korvaa vielä lääkärillä.
      Humina on kyllä niin voimakasta että tuskin saan unenpäästä kiinni!

    • puolikuuro-

      Onko tämänsyksyn flunssan oirekuva korvanhumina?
      10pv sitten iski nuha,kurkkukipu ,korva on humissu 10pv .huomasin että kuulo on lähes0
      kun sulkee terveenkorvan eipä kuule mitään.
      ärhäkäs on syksyn räkätauti .

      ikävä vamma jos ei mene ohi.

    • Gepardiii

      Ohhoh, onpas tänne tullut juttua. Lisää uhreja ja aina yhtä vähän vastauksia :I

      Miulla on nyt tosiaa ollut toi tyroksiinlääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan pari kuukautta ja vaikka muut kilppariin liittyvät oireet on ihanasti alkaneet hävitä, humina on ja pysyy :( Tai no, siinä on välillä ollut taukoja ja sen sellaista, joten vieläkin elättelen toivoa, että se vielä tällä lääkityksellä hoituisi, kunhan saadaan lääkemäärää vähitellen nostettua. Nyt on vaan humina ollut taas vaihteeksi vähän pahempaa, niin tuli mieleen tulla tänne katsomaan.

      Tulen jouluksi Suomeen ja menen käymään kontrollissa tän kilpirauhasen takia, joten meinasin sitten vähän taas kovistella lääkäriä tästä korvasta ja yrittää selvittää, et voisko asiaa mahdollisesti tutkia vähän enempi. Jos ei, niin meinasin sit taas tänne Skotlantiin palattuani mennä kovistelemaan paikallista lääkäriä.

      Aaargh tää on vaan niin ärsyttävä vaiva. Pää hajoo.

    • jumputusta

      Itselläni myös jumputusta korvissa, kuuntelin alkuun että nuorisoko siellä popittaa, ääni sellainen matala humputus :)
      Vaivannut nyt jonkun kuukauden, lähtee sillä kun pitää nokasta kiinni ja tavallaan "puhaltaa korvien kautta", näin saattaa humputus pysyä pois muutamia päiviäkin.

    • L26

      Onpa meitä useita, yllätyin ihan. Itselläni korvan humina alkoi pari viikkoa takaperin, myös äänet särisee kurjasti (ei voi kuunnella liioin musiikkia tms, myös oma puhe kuullostaa erikoiselta). Aivan kuin kuplassa elelisi..:/

      Google on tuonut jos jonkinmoisia "vastauksia", koska en arvauskeskukseen haluaisi mennä vähäteltäväksi. Mietin kuunnella tätä vaivaa vielä pienen tovin ja varata sitten ajan yksityiselle korvalääkärille ja pyytää suoriltaan lähetettä pään kuvauksiin. Itselläni on taustalla myös kovia päänsärkykohtauksia - samaisella vasemmalla puolella kuin huminakin. Saisi ainakin pahimmat vaihtoehdot poissuljettua.

      Tulee tottakai hieman foliohattutäti-olo, mutta aloin miettimään myös kännykän sätelyä ja sen vaikutuksia - luuri on aina vasemmalla korvalla. No. Mene ja tiedä.

      Voimia jokaiselle!

    • sinimaaria

      Itselläni on ollut molempien korvien huminaa, soimista, humputusta jo vuosien ajan. Oireet alkoivat jo teini-iässä.. nyt olen siis 27 vuotias. Lääkärissä ravasin silloin aluksi, mutta eihän ne mitään tehneet.. nuhalääkkeitä vaan tuputti kerta toisensa jälkeen.. Olen jo tottunut vaivaani.. joskus humisee enemmän, joskus vähemmän. Niskat ovat jumissa ja kipeät todella usein ja huomaan huminan olevan silloin kovimmillaan..

      Mutta olen tullut siihen tulokseen. jos tämä olisi jotakin vakavaa niin kai tässä olisi jo jotakin muutoksia tapahtunut--- mutta siis... halusin vaan avautua :D eipä tässä muuta, hiljaisia hetkiä odotellessa :D

    • Kisla

      Mulla oli nuorempana just tollasta huminaa sykkeen tahdissa oikeassa korvassa. Silloin oli syynä viisaudenhammas, joka ilmeisesti painoi jotain ja sai aikaan huminan. Loppui kokonaan, kun hammas poistettiin. Nyt 15 v myöhemmin taas humisee. Epäilen niskalihaksia. Verenpainekin on matala.

      • minäkin humisen

        Hei,
        Makin totean ilahtuneeni, että joku muukin tietää hän vaivan. Mulla korvan pulssin tahtiin humina alkoi jo 11 vuotta sitten synnytyksen jälkeen. Välillä se on pitkään poissa, ja oon jotenkin oppinut yhdistämään sen stressiin. Mutta silti, niin yksinkertaista se ei ole. Yksi merkillisyys on, että jos nukun päiväunia, herään usein humputukseen ja silloin aina tietää, ettei uni enää tule uudestaan. Öisin sama vaiva on vain jos stressi vie yöunet muutenkin.
        Saan pulssin korvasta hiljaiseksi vain painamalla korvan edestä ja vetämällä eteenpäin, kuin tekisin tilaa verisuonille korva käytävässä.
        Piispa ihana saada tieto, mistä tää johtuu. Kilpirauhanen mulla on laiskahko aina välillä, mutta voidaan sitä spirulinalla, koska lääkärien mukaan viitearvoissa olen. Myös liikunta auttaa.


    • haloo nyt

      Sydämen sykkeen kuuluminen ja humina korvassa on täysin normaalia. Itselläni niitä tulee ja menee..joskus se vaihe kestää 2kk ja joskus vuosikin taukoa.... Netti täynnä aiheeseen liittyviä kyselijöitä.


      Kiputilat on sitten asia erikseen!!!!

    • BloodIsPumping

      Hyvä keino on kokeilla nukkua/maata selällään ilman tyynyä, itsellä toimi ainakin ja humina lakkasi. Niskat pääsee tavallaan oikeaan asentoon ja lihasjännitykset häviää. Monet nukkuu kahdella tai muuten muhkuraisella tyynyllä, joten niskat ei pääse yölläkään palautumaan. Kokeilkaa, mutta jos nämäkään konstit ei auta, niin sitten lääkäriin.

      • , . , .

        Ilman tyynyä alkaa huimaamaan.


    • andi2

      mulla surisee korvien välissä, en siis erota kummasta korvasta on kysymys, mutta tätä on jatkunut jo kolmatta vuotta. luulin aluksi sen olevan läheisestä teollisuusalueesta kotoisin oleva ääni, kun se kuuluu talon sisällä. mutta kun menen ulos ei ääntä enää kuulu, kaupungin melu pitää sen loitolla. ärsyttävintä siinä on se että se herättelee yöllä, tuntuu kuin psyykkeeni ei olisi kohillaan. musiikki rauhoittaa kun sitä kuuntelee korvalapuilla. muuten ei oo ollut mitään haittaa.

      • 65 v

        Tässä uusi "potilas". Oikean korvan voimakas tuuttaus alkoi n. 7 v sitten mielestäni korvatulehduksen yhteydessä. Tuntui kuin olisi ollut peruuttava jäteauto pihassa. Jotain tutkimuksia on tehty ja kuulo todettu hyväksi. Vuosien kuluessa ääni on pienentynyt niin että useimmiten pystyn nukkumaan melko hyvin. Yhdessä vaiheessa tosiaan, vaikka tiesinkin korvavikani, luulin samaa että nuorison jumputusautot kulkee kadulla.
        Siis: ääni on vain toisessa korvassa, on sydämen tahtiin, on vuosien kuluessa mataloitunut ja hiljentynyt, ei kuulu ainakaan häiritsevänä koko aikaa, pahiten juuri kun käy makuulle. Huolestuttaa kyllä. On mullekin sanottu polilla, että kaikki on kuin suoraan oppikirjasta. Mutta kun oppikirjassa ei taida olla että toisen korvan kuuluu näin humputtaa!!
        Ajatuksia tätä lukiessa syntyi vaikka kuinka, puutun vain kahteen: Olemukseeni kyllä sopisi kilpirauhasen vajaatoiminta. MUTTA eikö silloin olisi vaiva molemmissa korvissa? Kuka tietää?
        toinen on pikku juttu: "Jännitykset niskan, pään, purentalihasten alueella voimistaa oiretta, ja liikunta ja tietoinen noiden alueiden rentouttaminen taas vaimentaa." Oletko ihan varma tästä? Pystyn kokonaan saamaan humputuksen pois, jos jännitän kovasti korvan seutua, ikään kuin lukitsen kaikki lihakset siinä varmaan tärykalvoa myöten. Tästä olen päätellyt, että kyseessä on OIKEA ääni eikä mikään kuvitteluääni niin kuin tinnin sanotaan olevan. Jäykistynyt tärykalvo taikka jäykistyneet korvan osat ei sitä kuule. Onko kukaan kokeillut näin päin, ja millä tuloksella?


      • 65 v
        65 v kirjoitti:

        Tässä uusi "potilas". Oikean korvan voimakas tuuttaus alkoi n. 7 v sitten mielestäni korvatulehduksen yhteydessä. Tuntui kuin olisi ollut peruuttava jäteauto pihassa. Jotain tutkimuksia on tehty ja kuulo todettu hyväksi. Vuosien kuluessa ääni on pienentynyt niin että useimmiten pystyn nukkumaan melko hyvin. Yhdessä vaiheessa tosiaan, vaikka tiesinkin korvavikani, luulin samaa että nuorison jumputusautot kulkee kadulla.
        Siis: ääni on vain toisessa korvassa, on sydämen tahtiin, on vuosien kuluessa mataloitunut ja hiljentynyt, ei kuulu ainakaan häiritsevänä koko aikaa, pahiten juuri kun käy makuulle. Huolestuttaa kyllä. On mullekin sanottu polilla, että kaikki on kuin suoraan oppikirjasta. Mutta kun oppikirjassa ei taida olla että toisen korvan kuuluu näin humputtaa!!
        Ajatuksia tätä lukiessa syntyi vaikka kuinka, puutun vain kahteen: Olemukseeni kyllä sopisi kilpirauhasen vajaatoiminta. MUTTA eikö silloin olisi vaiva molemmissa korvissa? Kuka tietää?
        toinen on pikku juttu: "Jännitykset niskan, pään, purentalihasten alueella voimistaa oiretta, ja liikunta ja tietoinen noiden alueiden rentouttaminen taas vaimentaa." Oletko ihan varma tästä? Pystyn kokonaan saamaan humputuksen pois, jos jännitän kovasti korvan seutua, ikään kuin lukitsen kaikki lihakset siinä varmaan tärykalvoa myöten. Tästä olen päätellyt, että kyseessä on OIKEA ääni eikä mikään kuvitteluääni niin kuin tinnin sanotaan olevan. Jäykistynyt tärykalvo taikka jäykistyneet korvan osat ei sitä kuule. Onko kukaan kokeillut näin päin, ja millä tuloksella?

        Vielä lisään toisen konstin, jolla äänen saa pois väliaikaisesti niin että nukahtaminen on mahdollista:
        Panen sormen tiukasti korvaan. Ääni lakkaa mutta syke kyllä tuntuu sormea vasten. Näin annan olla jonkin aikaa. Kun otan sormen pois niin humputus on lakannut.
        Mitä sanotte tästä?


      • Rauhassa vaan
        65 v kirjoitti:

        Vielä lisään toisen konstin, jolla äänen saa pois väliaikaisesti niin että nukahtaminen on mahdollista:
        Panen sormen tiukasti korvaan. Ääni lakkaa mutta syke kyllä tuntuu sormea vasten. Näin annan olla jonkin aikaa. Kun otan sormen pois niin humputus on lakannut.
        Mitä sanotte tästä?

        Huh sentään - tylsä vaiva tämä on, mutta joku raja näihin tutkimusten tilaamisiin arvon kanssa-eläjät!
        Ei ihme, että julkinen terveydenhuolto ei riitä, kun vaaditaan kalliita tutkimuksia kerta toisensa perään. Kyllä lääkärit löytävät viitteet oireiden perusteella oikeasti vaarallisista ja tutkimukset vaativista sairauksista, asiallisesti vaan pitää kertoa tilanne. Kropassa tulee kaikenmoisia kummallisia nippaisuja, kolotuksia ja huminoita, ja jos ei mitään vakavampaa löydy, sitten onv aan etsittävä näitä ketjussakin mainittuja konsteja pärjätä niiden kanssa. toivoen,e ttä menevät aikanaan ohikin :)


    • Jokukiva

      Moi kaikki,

      magneettikuvat otettu syksyllä, mitään ei löytynyt. Humputus jatkuu vasemmassa korvassa, olisi pitänyt käydä pari viikkoa sitten ostamassa kakku vuosipäivän kunniaksi...

      Lääkäri oli tosi ylimielinen, selitti evoluutiosta lähtien ummet ja lammet liirum laarumia siitä kuinka "me nyt yhdessä mietitään miten sä menet eteenpäin tässä asiassa". Eli - tinnitus oli tulos ja käytännössä tuntui siltä että hullun leima otsassa lähdettiin ovesta ulos. Joka kerta kun humina kuuluu, mun pitäisi sanoa sille (!), että "ihan okei, että humputat, se on mulle ihan okei eikä häiritse mun elämää". Joo-o, näin rouva tohtorin Kuumat Vinkit aiheeseen.

      Niille, jotka viitsivät tulla näitä viestejämme lukemaan ja kuittailemaan nonsaleeraten vmäisesti toivotan kaikkea hyvää ja huminatonta loppuelämää - olen täysin täysjärkinen, älyllinen ja muutoin hyväkuntoinen nuori naisihminen, en usko huuhaahan enkä vaihtoehtohoitoihin. Humina on konkreettinen, erittäin kiusallinen ja häiritsevä vaiva, joka ei ole minulla yli vuoteen hävinnyt hetkeksikään, vain välissä hitusen hiljentynyt alkaakseen taas uudestaan tosi kovaa. Kaikki me varmasti ymmärrämme, että vaivat kuuluvat elämään ja joo joo, on oikeita sairauksia ja blaa blaa, mutta ainakin itselläni on auttanut muiden samoista oireista kärsivien löytäminen. Ymmärrän, että tätä on vaikea ulkopuolisen ymmärtää.

      Syyn metsästys jatkuu nyt oman maalaisjärjen avulla, kun lääkärikunnasta ei pieneksikään avuksi ollut. Oli suorastaan tragikoomista istua vastaanotolla kuuntelemassa lässyttävän naislääkärin selittävän siitä miltä ääni kuulostaa ja milloin se kuuluu tai ei kuulu. Olen joka otteessa sanonut herääväni ääneen ja siksi sen hermostuttavan toden teolla. Näin kuulemma ei kuitenkaan tapahdu. Yritä siitä sitten rakentaa sujuvaa dialogia... Pudistin päätäni ja totesin lähteväni asennoitumaan tähän ihan itsekseni. Jospa syyn jonakin kauniina päivänä keksisi...

      Huminatonta helmikuuta kaikille!

    • N33v

      Pientä päivitystä tältäkin suunnalta:

      8.2. tuli meille jumputuksen kanssa vuosi yhteiseloa täyteen. Jumpsutus voimistuu minulla edelleen aina niska-kallonpohja -alueen jumitusten ollessa pahimmillaan. Jotenkin tähän siis ainakin omalla kohdallani liittyy lihasjännitykset. Muita mahdollisia syitä omalla kohdallani voi ehkä löytyä ensi viikolla tehtävien ihan muiden tutkimusten seurauksena - kerron niistä lisää sitten jos jotain löytyy.
      Tsemppiä yhä edelleen kaikille tästä oireesta kärsiville, ja vähättelijät voivat jättää lukematta ja kommentoimatta kun eivät selvästikään tiedä miltä jatkuva oman sykkeen kuuntelu 24/7 tuntuu. "Huminoita tulee ja menee" on ihan eri asia kuin tämä.

    • Yks kärsivä

      No mulla on tinnitus. Ollut jo vuodesta 2005. Aiheutui yksisankaisesta puhelinluurista töissä. Inhottaa. Jatkuva suhina. Vaihtelee onko nk. terve vai flunssainen. Rasittuneena syke kuuluu päässä. Kuuntelen paljon musiikkia, koska se peittää hieman suhinaa alleen. Voisko olla niin, että olet saanut tinnitukset. Mulla alkoi niin, että töiden jälkeen suhisi, mut sit aamulla oli pois. En osannut epäillä luuria. Sit se ei enää loppunut.

    • Kristiina8

      Onko kukaan kokeillut hakea apua vaivaan kiropraktikolta?Ajattelin kokeilla?!oik. korvas humpsutus ollut n. 8 kk, alkaa pikkuhiljaa huumorintajua loppua!!!

    • N33v

      Mä kävin kiropraktikolla, ei auttanut.

    • Tiiinamaria

      Täällä myös uusi humpsuttelija. Joulukuussa flunssan jälkeen alkoi vasemmassa korvassa. Aluksi ajattelin sen liittyvän flunssaan. Mutta... Kuulo testattiin tänään, se oli normaali. Lähete kuvauksiin kirjoitettiin. Itsellä tosi ongelmalliset niskat ja kaula. Humpsutus ei haittaa sinänsä, mutta oikealle kääntäessä päätä se vahvistuu. Aina ei kuulu mitään. Hämmästyin todella tästä viestiketjusta. Meitähän on paljon!

      • M4668

        Moro
        Täällä uusi korvatykytyksestä kärsivä 46v mies .
        Vasemman korvan jumputus alkoi pari kuukautta sitten ja viime viikolla kävin korvalääkärillä. Niinkuin muillekin, minullekin määrättiin duactia ja nenäsumutetta. Ei ole ollut mitään vaikutusta jumputukseen.
        Diagnoosi oli muistaakseni sydämen synkroninen tinnitus, mutta tuolla en ainakaan googlettamalla mitään löytänyt. Sukellusta harrastavat kaverit kysyivät heti että pystytkö tasaamaan paineen korvissa "puhaltamalla" korviin ja totesin että vasen korva ei tasaannu samalla lailla kuin oikea. Lääkäri epäili että korvatorvi olisi jollain lailla tukossa.
        Ärsyttävä vaiva mutta en usko kuitenkaan mihinkään vakavampaan.
        Kuulo pysynyt samana 18 vuotta jolloin havaittiin pieni alenema oikeassa korvassa.
        En kyllä usko oikein tuohon kännykkäteoriaan koska puhun ainakin itse todella vähän puhelimessa.

        Toivottavasti tähän joku edes saisi apua ja "onneksi" emme ole yksin.


    • katrin2

      Korva jumputtaa täälläkin. Olen käynyt näyttämässä sitä jo vuosi sitten, mutta mitään hälyttävää ei (hoitajan mukaan) näkynyt. Nyt vaiva on taas alkanut toden teolla rasittamaan ja tuntuu, että koko vasen puoli päästä on jotenkin jumissa. Korva jumputtaa ja se tuntuu kummalliselta, vähän puutuneelta, saman puolen silmää särkee jne. Onko teillä muilla liittynyt siihen muita oireita?

      • M4668

        katrin2. Mulla eioo ainakaan muutakuin tuo että paineen tasaaminen ei onnistu jumputtavan korvan puolella.
        Onkohan meillä korvajumputuksesta kärsijöillä mitään yhdistävää tekijää, pitkäaikaisia sairauksia jne.
        Mulla todettiin psoriasis vuosi sitten kun tutkittiin kuivuneita korvakäytäviä ym. Sitäkin mietin että olenko laittanut liikaa jotain kortisonirasvaa korvaan ja iho on ohentunut niin että alkoi tuo jumputus kuulumaan, todnäk kuitenkin ei.


      • Tiiinamaria
        M4668 kirjoitti:

        katrin2. Mulla eioo ainakaan muutakuin tuo että paineen tasaaminen ei onnistu jumputtavan korvan puolella.
        Onkohan meillä korvajumputuksesta kärsijöillä mitään yhdistävää tekijää, pitkäaikaisia sairauksia jne.
        Mulla todettiin psoriasis vuosi sitten kun tutkittiin kuivuneita korvakäytäviä ym. Sitäkin mietin että olenko laittanut liikaa jotain kortisonirasvaa korvaan ja iho on ohentunut niin että alkoi tuo jumputus kuulumaan, todnäk kuitenkin ei.

        Mäkin olen miettinyt onko meillä humpsuttelijoilla jotakin yhteistä. Itsellä ei ole sairauksia. Niskat pahasti jumissa ja sellainen nikamasiirtymä yläselässä, kutsun häntä kyttyräksi. Ylipainoa myös hieman. Tämä kaikki alkoi perus flunssasta mielestäni viitisen kuukautta sitten.

        M4668!!! Mulla ei myöskään paineet tasaannu samalla tavalla kun puhaltaa ilmaa nenä kiinni. Toinen (oikea) napsahtaa auki, mutta toinen jää lukkoon. Mielestäni tämä sykkivän puolen pää (niin no korva) on jotenkin lukossa koko ajan.


    • nimee en halua sanoa

      kirjoitan oman kokemukseni kyseisestä asiasta. tuttu juttu. mulla on pieni lukihäiriö joten koitakaa selvää ottaa.
      noin 8 vuotta sitten menin terveyskeskukseen hyvin kovan niska kivun vuoksi. sain dolania ja fedeliiniä epäilivät jotain lihas jäykkyyttä
      ei autannut kuuri mitään. menin uudestaan sama juttu.ei mitää autannut sit en jaksannut mennä enään. sitten se parantui ihmeeliseti. ei mennyt kauaa kun tuli pulsin tahtiin tinnnitystä.
      siinä vaiheessa ei kiinnostannut enää. annoin olla vaan. joku 5 vuotta jatkui. sit oli työterveys lääkäri yksityisellä. jolle kerroin kaiken siten. lekuri laitoi läheteen eteen päin terveystalo kampiin.
      josta sain läheteen pään mri-kuvaukseen. päästä ei mitään löytynnyt. mutta onneksi niska oli näkynnyt ja sielä syy löyty spinaalinen av-fisteli. sit tuli fistelin kuvaus mri:ssä
      lähetteet töölöön sairaalaan. dsa angiografia(vesisuoni kuvaukseen) sittten viikon päästä oli spinaalisen av-fistelin ebolisaatio töölöössä. siihen loppu pulsin tahtiin tinnitys. ite tiesin kun alkoi pulsin tahtiin tinnittää tavalla tai toisella se liitty siihen kovaan niska kipuun . pahoitelen typoja.

    • 6543456543

      Nosto

    • Korvavaivainen

      Moi

      Minulla vastaava vasemman korvan suhahtelu sydämen tahtiin n. kuukausi takaperin. Vaiva tulee esille aina kun syön jotakin, saattaa liittyä purentaan jota yritettiin korjata nuoruudessani. Olisi vaatinut suuren leikkauksen ja leukaluiden katkaisun ym. joten jätin väliin.
      Korvissa minulla on ollut seuraavanlainen vaiva jo vuosia. Kun makaan vasemmalla kyljelläni ja joku esim. puhuu tai kuuluu musiikkia tunnen vasemmassa korvassani puheen tai musiikin tahtiin napsuntaa (samankaltaista ääntä kuin tulee kun lastenruokapurkin kantta "napsauttaa") Kävin vaivasta lääkärissä, joka määräsi jatkotutkimuksiin. Löydettiin kuulon alenema. Korvaa ja kuuloa seurattiin vuosia ja kerroin vaivasta ainakin kolmelle eri korvalääkärille. Kukaan ei ottanut asiaa edes kuuleviin korviinsa ja lopulta viimeinen sanoi, että ei kannata tutkia enempää. Korvaa ei koskaan kuvattu. Huomasin, että kukaan lääkäreistä ei tiennyt mikä vaivan aiheuttaa eikä kenelläkään ollut halua sitä lähteä tutkimaan. Korvalääkäreistä ei minulla ole hyvää sanottavaa tämän vuoksi kenellekään.
      Tsemppiä kaikille korvien vaivoista kärsiville.

    • Humpsheijaa

      Uusi humpsuttelija ilmoittautuu! Todella ärsyttävä vaiva ja miettinyt kanssa jo lekuriin menoa. Korva humahdellut nyt noin kuukauden sykkeen tahdissa mutta muita oireita ei korvassa kait ole..ihme humppaamista

    • marjuska4

      Minulla vasen korva sydämen lyöntien tahtiin suhahtelee. Ja nyt kun olen lukenut näitä juttuja,niin olen hysteerinen,kun pelottaa,jos siellä päässä on joku verisuonen pullistuma :( minulla noin kuukauden kestänyt. Lääkäriin kai tästä on lähettävä!

      • pekka4

        marjuska mulla oli ihan sama juttu. onko sulla ollut hyvin kovaa niska kipua ennen kuin vaivat alko.?


      • marjuska4
        pekka4 kirjoitti:

        marjuska mulla oli ihan sama juttu. onko sulla ollut hyvin kovaa niska kipua ennen kuin vaivat alko.?

        Hei Pekka! kävin eilen lääkärissä ja olen menossa kuulo tutkimukseen ensi viikolla. Mitään kipuja ei ole ollut. verenpaine hieman koholla,mutta ei pitäisi siitä johtua,kun vasen korva vaan suhahtelee. Jos verenpaineesta johtuis,niin kummassakin korvassa pitäisi suhahdella :)


      • marjuska4

        Paljon tietoa tuossa Pekan laittamassa linkissä ja huolesteneisuus kasvaa,kun lukee tuota :)


    • nekku3

      Vautsi miten paljon meitä kohtalotovereita on! Itse olen 18-vuotias nuorimies, joka sairasti reilu kuukausi sitten erittäin ankaran flunssan, joka johti vasemmanpuoleisen korvani tärykalvon puhkeamiseen. Antibioottien avulla tärykalvo parani ja kontrollirarkastuksessa todettiin sen olevan täysin terve ennätysnopeasti. Muutamina viime päivinä nenästäni on yllättäen alkanut valumaan verta muutamia kertoja, ja tämän jälkeen olen kuullu sydämen tahtiin sykkivää huminaa korvassani. Pelottavaa!

    • Nainen39v

      Hei N33 ja Nainen35, onko löytynyt syytä teidän oireisiin? Itsellä oikea korva humputtelee sykkeen tahtiin jo viidettä vuotta. MRA tehty ja mitään ei löytynyt, suhahtelu välillä vaimenee ja sitten taas kovenee ja pois sen saa joksikin aikaa ns. Valsalvan liikkeellä eli puhallan korvat auki nenä kiinni :) Nyt on tullut myös ihme hurinaa takaraivolle...

      • N33v

        Heippa pitkästä aikaa. Mulla humputtaa edelleen, niskojen jumit selkeästi pahentaa. Olen äitiyslomalla ja lapsen nosteluun jne liittyvä staattinen jännitys niskassa tuntuu pahentavan oiretta ihan selvästi, kun liikkumaankaan (=salille) ei pääse niinkuin ennen.
        En ole enempää tutkittanut, jotenki tähän on tottunut /turtunut... Mulle tehtiin silloin ekojen humputuskuukausien aikana pään MRI ilman varjoainetta ja pään CT-kuvaus varjoaineella, kummassakaan ei löytynyt mitään. Nyt en muista näkyikö myös kaulan suonet tuossa CT-kuvauksessa.
        Joku kyseli mahtaisiko meiltä humputtelijoilta löytyä jokin yhteinen selittävä tekijä. Tässä jotain omia pohtimiani asioita jotka voisi ehkä vaikuttaa: päätetyö eli stattinen jännitys lavoista kallonpohjaan, ja rintarangan jokin nikama synnynnäisesti hiukan virheellisessä asenossa. Olen myös ns. niskalla jännittäjä, eli stressi vetää mulla hartiat korviin.


    • Htisinhumina

      Täällä myös humisee. Nytkin valvon vasemman korvan huminan takia, kun siihen heräsin. Minulla tuo humina on ollut pelkästään yöllä ja haittaa nukkumista. Jännää, että kun olen hetken ylhäällä, humina lakkaa.
      Humina alkoi flunssan jälkeen ja tuntuu kuin vasen korva olisi koko ajan hiukan tukossa

    • Korvasyke

      Tinnitus, korvantakainen särky, nyt poski/nenäsärky, huimausta sekä syke korvassa kun laittaa pään tyynyyn. Tämä siis vain toisella puolen. Aiemmin ehdotettu hyvänlaatuista asentohuimausta ym. sylkirauhastulehdusta..niskajumia jne..Korvassa myös rutisee, kun on puhelimessa, varsinkin kun pitää terveellä puolella kännykkää. Kaikki siis toispuoleista. Mitään apua vaivaan ei ole ollut, eikä ole tarkemmin tutkittukaan..En ole saanut lähetettä mihinkään kuviin tms..

    • Hitsinhumina

      En haluaisi vielä hehkuttaa, mutta aloitettuani buranakuurin ihan omatoimisesti ja pientä jumppaa ja venytystä joka päivä, on humina lakannut. Pikkuhiljaa vaimeni ja nyt olen nukkunut kaksi yötä kertaakaan heräämättä. Itselläni siis epäilin johtuvan niskasta. Joku tulehdustila kenties, joka nyt laantuu buranalla?

    • ksss

      Ei auta buranat täällä, eikä mikään muukaan lääke..

    • Nainen-Idästä

      Löysin tänne googlettamalla... onpas meitä paljon! Itse en edes muista miten pitkään vaivani on ollut, useita vuosia kuitenkin. Eli mullakin "pulsoiva tinnitus" elikkäs sydämen sykkeen kuulee huminana korvassa, mulla useammin oikeassa korvassa. Varsinkin jos verenpaineet matalat ja nousee esim. lattialta, alkaa herkästi humisemaan korvissa. Mulla ei myöskään se paineentasaus toimi korvissa, joskus ulkomailla jotenkin testatttiin, kun olisi sukeltamaan mennyt (en sit päässyt).

      Tutkimuksissa en ole käynyt, mut kyllä aina välilä mietityttää. Lisäksi kun on tullut välilä vaivaksi se, että öisin kädet puutuvat. Jos esim. olen oikealla kyljellä, puutuu vasen käsi ja toisinpäin. Voisiko johtua kaulasuonista sit jotenkin?

      Huih, kun alkoi pelottaa luettuni tuon yllä olevan linkin takaa tuon Tapiovaaran kirjoituksia...

      • Nainen-Idästä

        niin ja ton huminan lisäksi se korva myös vinkuu sykkeen tahtiin. ei ole onneksi jokapäiväistä.


    • NP73

      Täälläkin suhistaan, nytkin pulssin tahdissa kuuluu ponteva suhina, suhh, suhh, suhh. Jotenkin paineinen tunne korvassa. Korva myös rutisee ja "maiskahtelee" joskus. Oireet tulee ja menee, aina ei onneksi suhise. Vuosia ollut tätä. Nainen 41 v.

    • Huminakorva

      Täälläkin toispuoleista pulsoivaa huminaa korvassa. Muistaakseni alkoi rajun korvatulehduksen jälkeen (tärykalvo puhkesi ja puhkaistiin vielä uudestaan korvalääkärillä, kun ei parantunut antibiooteilla) kolmisen vuotta sitten. En ole sen enempää ajatellut asiaa, vaan tottunut jo huminaan joka tulee ja menee, kovenee äkisti ja hiljenee taas. Kaulalaskimon kompressio hiljentää huminan kokonaan. Täytyypi vissiin lääkärin kanssa asiasta jutella tämän viestiketjun lukemisen jälkeen, muuten en saa mielenrauhaa...

    • M4668

      Päivitystä omalta osalta tähän.
      Kävin pari kuukautta sitten pään magneettikuvassa eikä mitään muutoksia tai varsinaista vikaa löydetty. Tylsä juttu sinänsä mutta olishan sieltä voinu löytyä vaikka mitä vaarallista.
      Lääkäri kehoitti vaan tottumaan sykkeeseen ja niin olen tässä yrittänyt tehdä. Jotain verenohennuslääkitystä lääkäri ehdotti kokeilemaan (primaspan 100mg) mutta en viitsi turhaa lääkkeitä alkaa syömään joten meikän osalta tämä oli nyt tässä.
      Kannattaa mennä magneettikuviin niin saa ainakin mielenrauhan tai mahdolliset pahat jutut hoidettua.

    • KissanviiksetTKU

      Moi, mulla ollut tämä oire vuosia sitten hetkellisesti ja nyt alkoi aivan yllättäen. Kävin tuolloin (lapsena, n. 10-11v muistaakseni olin) lääkärissä eikä korvasta löytynyt mitään poikkeavaa eikä johtunut mistään pöpöstä tai bakteeristakaan. Nyt hartioita hieroessani huomasin, että kun painan sormilla kevyesti leuan alta kaulaa, aika tarkkaan tuosta mistä leukaluu alkaa kaartumaan, humputus loppuu siksi aikaa. Myöskin leuan availu lieventää ääntä. Saattaa siis johtua kaulan ja niskan alueen lihasjumeista, tai ainakin tulla vahvempana esiin jos sellaista on :) Toivottavasti tästä vähän apua teille muillekin, vaikka tämä jo aika vanha postaus onkin!

      • niskakuluma

        Moikka. Täällä kaksi samasta vaivasta kärsivää naista. Humina alkoi molemmilla jokunen aika sitten. Itselläni todettu kulumaa niskassa ja tällä hetkellä niskat ja kallonpohjan lihakset ihan jumissa. Ystävälläni todettiin viikko sitten kielilihaksen jumiutuma, ja tämä vaiva johtuu myös selästä. Itse kärsin myös heitehuimauksesta, ja tämäkin vika on ihan selästä johtuvaa..... Itse miellän huminan selkävaivoihin, sillä kova korvasärkykin johtui minulla kylkiluiden välisistä lihaksista. Käyn nyt säännöllisesti fysikaalisessa ja toivon että kaikki vaivat helpottuvat. Kärsimme myös jatkuvasta päänsärystä, ja " epätodellisesta " olosta, silloin kun selkä menee totaalisen jumiin.


      • humputtaja49
        niskakuluma kirjoitti:

        Moikka. Täällä kaksi samasta vaivasta kärsivää naista. Humina alkoi molemmilla jokunen aika sitten. Itselläni todettu kulumaa niskassa ja tällä hetkellä niskat ja kallonpohjan lihakset ihan jumissa. Ystävälläni todettiin viikko sitten kielilihaksen jumiutuma, ja tämä vaiva johtuu myös selästä. Itse kärsin myös heitehuimauksesta, ja tämäkin vika on ihan selästä johtuvaa..... Itse miellän huminan selkävaivoihin, sillä kova korvasärkykin johtui minulla kylkiluiden välisistä lihaksista. Käyn nyt säännöllisesti fysikaalisessa ja toivon että kaikki vaivat helpottuvat. Kärsimme myös jatkuvasta päänsärystä, ja " epätodellisesta " olosta, silloin kun selkä menee totaalisen jumiin.

        Kohtalotovereita ollaan. Minulla on reilut viitisen vuotta humputellu sydämensyke vasemmassa korvassa välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt reilun kuukaudenpäivät melkeimpä yhtäjaksosesti. Korvassa kuuluvaa humputusta voisi verrata ääneen, kuin joku hakkaisi sydämensykkeentahdissa tampuriinia. Tosi kiusallinen vaiva. Ongelmaisimmat yöt olen ratkassu tunkemalla korvaan pumpulia. Se vaimentaa huminaa/sykettä sekä välillä saattaa tauottaa sen usean tunnin ajaksi. Humputusjaksoon liitty tunne, kuin korva olisi sisältäpäin turvoksissa. Korvalääkärillä olen reilu kuukausi sitten käynyt tosin syystä, että olen muutaman kerran saanut tasapainoon liittyviä "kohtauksia" Lääkärin mielestä se ei olisi merieriä, koska varsinaista kuuloalemaa ei ole havaittavissa, mutta jostain nesteen keräytymisestä, tiettyyn paikkaan välilorvassa vois olla syy tasapaino/humputus onglmille? Noh......Vaikka merierintautia ei ainakaan vielä ole niin hoitona kumminkin merierilääkitys kolmen kuukauden ajan. Lääke vaikuttaa korvan verenkiertoon ja veikin humputuksen pois, mutta.....mutta....haittavaikutuksena lääkkeestä sain yhtäjaksosen pääkivun. Tauotin lääkkeen lääkärin kehotuksesta vaikka lääkäri ei uskonut pääkipuni johtuvan lääkkeestä vaikka pääkipu hävisi muutaman päivän sisälle lääkkeen lopetuksesta. On tää yhtä helvettiä..... kun apu löytyy vaivaan niin tulee toinen vaiva tilalle. Nyt piän pienen mietintä tauon ja kokeilen varmaan uudestaan merierilääkitystä silläkin uhalla, että pääkipu palaa......Syödään sit pääkipuun toista lääkettä. Olen tässä pähkäilly mikä ihme tää näinkin yleinen "humputusvaiva" oikein on ja tullut siihen tulokseen, että tämän täytyy olla jotenkin verenkiertoon liittyvä kummajainen.....Toivosin todella, että joku paneutus ja tutkis tätä "sairautta" sillä tämä on todella elämänlaatua alentavaa huminaa.


    • Että tälläinen tapau

      Hyvät ystävät. Kyllä se on vika siellä ihmisen monimutkaisessa sisäkorvassa. Se on täynnä ohuita herkkiä säikeitä, jotka hiljaisessa "rappeutumisessaan" pystyvät antamaan huminoita ja soittelua. Sitten vanhana ehkä huomaa, kuinka soitto vaikenee ja korkeat äänet häviävät. Kiusallistahan se on mutta ei se tapa. Ei siihen nyt ainakaan Lyricaa kannata syödä, ellei halua tilanteen pahenevan.Näin olen itse ajatellut ja hyvin tullut toimeen. . " Ihminen, älä sinä hermostu senkun ihmettele vaan. Ota sinä vastaan auliisti, mitä ylhäältä annetaan"
      Että tälläinen tapaus.

    • Saakutinkorva

      Mulla alko 6kk sitten hurja sisäkorvatulehdus ja kesti 4kk tämän aikana söin 3antibioottikuuria 100kpl 600buranaa 10 muuta lääkettä kokeilin muunmuuassa duact. lääkärit vaan sanoi että odota että pääset erikoiskorvalääkärille. Siinä sitten odottelin tuskissani 5kk kun pääsin vihdoin erikoiskorvalääkäriin hän kertoi että tulehdus on loppunut. Kerroin että edelleen on kipeä ja sen lisäksi viimeiset 3kk natissut ja humisee sydämen tahtiin ja vihloo vähän kuin hammas särky. Ylimielinen lääkäri tokas et korvat on terveet ja antoi käsittää et oon jotenkin ite "häiriintynyt". Myös kuulo tutkittiin erinomainen... Mut ei paljon auta kun tää ... Ei tunnu loppuvan.. Muitten kirjoitukset lohduttaa sillä lääkärin puheista ei ollut apua. HYKS erikoiskorvalääkäri sanoi että voi olla herkät limakalvot ja siitä johtuen painetta. Mulla on myös jännitysniska. Muuten normi paino, urheilen, verenpaineet kaikki kunnossa. Toivottavasti jostain löytyisi vastaus meille kaikille!!!!!!

    • Niska
    • Hätäinen93

      Hei. Täällä olisi nuori 21v nainen tämän samanlaisen "huminasykkeen" vaivaamana. En ole aivan varma milloin tämä alkoi? Siitä taitaa olla nyt muutama päivä vasta mutta ei ole loppunut hetkeksikään, tietyissä asennoissa pahempi tietyissä hiljenee ja olen nyt tätä ketjua lukiessa itsekkin saanut vaikka mitä kauhuskenaarioita mutta muilla tämä humina näyttää pääosin kuuluvan vasemmasta korvasta kun taas itselläni se kuuluu oikeasta? Onko mitään havaintoa mitä kannattaisi tehdä asialle?

      • N33v

        Lääkäriin. Huminan vakavat syyt kuten verisuoniepämuodostumat ja kasvaimet on mahdollista löytää vain MRI- tai CT-kuvauksella joka tehdään vielä nimenomaan varjoainetta käyttäen. Julkisen terveydenhuollon kautta saa varautua odottamaan kuukausia.
        SItten kun nuo kuvaukset on tehty, ja jos mitään ei niissä löydy, ei auta kuin oppia elämään humputuksen kanssa ja pitää hyvää huolta fyysisestä kunnostaan (huono ryhti, heikot ja jumissa olevat niskat jne pahentaa oiretta).


      • Mummo70v
        N33v kirjoitti:

        Lääkäriin. Huminan vakavat syyt kuten verisuoniepämuodostumat ja kasvaimet on mahdollista löytää vain MRI- tai CT-kuvauksella joka tehdään vielä nimenomaan varjoainetta käyttäen. Julkisen terveydenhuollon kautta saa varautua odottamaan kuukausia.
        SItten kun nuo kuvaukset on tehty, ja jos mitään ei niissä löydy, ei auta kuin oppia elämään humputuksen kanssa ja pitää hyvää huolta fyysisestä kunnostaan (huono ryhti, heikot ja jumissa olevat niskat jne pahentaa oiretta).

        Hei! Minulla humputellut ajoittain vuosikymmeniä. Syyksi katson niskahartiajumit ja purentaongelmat. Minulla on ns. avopurenta. Kannattaisi käydä hammaslääkärin arviossakin. Tällä hetkellä hoidatan vaivaa asiaan perehtyneen fysioterapeutin kanssa. Vaiva ei ole minua tappanut, mutta kiusallinen se on. Korvat ovat terveet.
        On vain pitänyt opetella tulemaan toimeen vaivan kanssa!
        Hartiarentoutusta ja purentalihasten rentoutusta suosittelen!


    • DhumDhum

      Minulla alkoi vasemman korvan dhum, dhum, dhum, eli humina sykkeen tahtiin synnytyksen jälkeen 15 vuotta sitten.

      Oli välillä vuosia pois, mutta taas on ollut vuoden verran. Toinen humputtaa ja toinen sirisee - jee! Ei mahtavaa kuitenkaan ei.

      Kun pään laittaa oikein vaikeaan asentoon, niin humputus heikkenee.

      Korvatulpat pahentaa ääntä - luonnollisesti.

      Tk-lääkäri antoi lähetteen korvapolille 2001. Lekuri sanoi, että on tinnitusta ja pitää vain poisoppia siitä, eli kuunnella muita ääniä. No aloin sitten kuunnella kellon tikitystä aina nukkumaan mennessä, mutta kun tikitti niin nopeasti, etten voinut rauhoittua, niin aloin laskea, että yk - si, kak - si, kol - me jne. eli kaksi sekuntia oli aina se yksi. Auttoi vähitellen silloin aikoinaan, mutta en tiedä, miksi tuli taas. Pitäisi taas hankkia tikittävä kello makuuhuoneeseen kai.

      Migreeniä ja tension neckiä myös välillä, eli sitä jännityspäänsärkyä!

      Tsemppiä kaikille - jospa meillä kaikilla nämä vaivat joskus helpottaa - ajatellaan niin! :)

      • DhumDhum

        Jäi vielä sanomatta, että makuuasennossa humputus kuuluu, harvoin muulloin.

        Kun otan nenästä kiinni tiukasti, suu samoin tiukasti kiinni ja puhallan, niin selvästi on eroa siinä, miten vasemman ja oikean korvan tärykalvot toimivat. Vasen on selvästi laiskempi - en tiedä, onko tällä mitään tekemistä humputuksen kanssa.

        Minulla on ollut myös vuosia krooninen korvakäytäväntulehdus molemmissa korvissa. On joka kuukausi korvat kipeät, ja tippoja pitää laittaa.

        Niskat toki välillä jumissa, kun koneella olen paljon.

        Viheliäinen vaiva - voimia siis kaikille!


    • DhumDhum

      Tämä tärkeä tinnituksen syy unoihtui kertoa:

      Korvavaikku tai -vaha, kuten jotkut sanovat on joillakin vähän tahmaisempaa /kovempaa, eikä valu itsestään hissukseen korvasta pois. Niinpä korva täyttyy vahasta ja se on usein syynä tinnitukseen.

      Itselläni kova korvavaikku on joskus tarttunut tärykalvon pintaan ja kohina, vinkuna, sirinä tai kupliminen tms. on ollut aika kova. Joskus kävin tk.ssa poistamassa vaikun, kun en saanut sitä edes vaikun sulatusaineilla pois ja lekuri sen imuroi sieltä ja huuhteli lisäksi. Oli tarttunut tiukasti tärykalvoon.

      Apteekista saatavat korvavahan pehmentäjät yleensä auttavat, mutta usein niitä saa pitää pitempään, esim. monta tuntia.

      Tässä ohjeita korvahuuhteluun

      * Vaha pehmitetään.
      o Oroclean®, vaikuttaa vähän nopeammin, mutta pidän sitäkin n. tunnin.
      o Remo-Wax® on hidasvaikutteinen, vaikutusaika on esimerkiksi yön yli.

      * Välineet
      o Korvahuuhteluruisku, pallokärkinen 100 ml:n ruisku tai tavallinen 10–20 ml:n ruisku (Voi ostaa apteekista, kandee sanoa, että korvan huuhteluun)

      o Lämmintä vesijohtovettä liuoskuppiin tai mieluummin keitettyä ja lämpimäksi jäähdytettyä vettä. Kylmä vesi saattaa aiheuttaa huimausta ja huonovointisuutta.
      o Kaarimalja huuhdeltavan korvan alle tai huuhtelu pesualtaan päällä.

      Huuhtelu: * Korvakäytävä suoristetaan vetämällä korvalehdestä taakse ja ylöspäin.
      * Ruiskun vesisuihku suunnataan korvakäytävän takayläseinään kohtalaisella paineella ja tärykalvoa varoen.

      * Huuhtelukärjellä ei tukita korvakäytävän suuta, koska paineen nousu korvakäytävässä voi aiheuttaa tärykalvon repeämän.

      * Huuhtelu tehdään tarvittaessa useita kertoja, (esim. 10 krt per korva ja sitten on vasta alkanut altaaseen tippua vaikkua)

      * Huuhtelun jälkeen
      o Kuivataan korvakäytävä.
      o Tarkastetaan korvakäytävän puhtaus ja tärykalvon eheys esim kaveri taskulampulla ja tarvittaessa suurennuslasia käyttäen.

      KIPEÄÄN korvaan EI saa laittaa vahan liuottajaa!

      Kokeilkaa tätä tinnituksesta kärsivät ja antakaa palautetta, miten auttoi.

      Minua on auttanut tämä tosi usein, sillä aina tinnittuksen tullessa tiedän, että vaikkua on korvassa ja on alettava liottaa ja huuhdella sitä pois ja niin taas katoaa tinnitus. Tosin ei se tuohon sydämenlyönnin tahtiin kuuluvaan humputukseen ole aina auttanut.

      Hyvää ja sopivan hiljaista joulua kaikille!

    • HumisevaHarju

      Täällä kanssa yksi humisija. Olen 22-vuotias perusterve nainen, ei mitään sairauksia, verenpaineet on vuosi sitten mitattu, jolloin lukemat ovat olleet hyvät.

      Humina alkoi reilu viikko sitten ihan yhtäkkiä, ensin humisi epäsäännöllisesti, mutta nyt pari viime päivää on ollut tauotonta huminaa. Ja humina on nimenomaan vain oikeassa korvassa, vasen toimii kuten pitääkin. Haukotellessa humina voimistuu hetkellisesti. Vaikea keskittyä mihinkään, kun oman sydämen sykkeen kuulee jopa tavallisen puheen yli.

      Minulla on aikaisemmin todettu pään alueella verisuonten tulehdus, vaskuliitti. Verisuonet tulehtuivat siis silmänpohjassa, ja tuolloin ainut oire oli se, että aloin nähdä näkökentässä harmaita läikkiä. Mietin, että kannattaisiko käydä tämän takia näyttämässä korvaa lääkärille, jos sairaus olisi uusiutunut korvan lähellä. Koskaan aikaisemmin ei siis ole humissut tuolla tavalla, ei edes silloin kun olen ollut kovassakin räkätaudissa.

      Lopetin noin kaksi kuukautta sitten työt yökerhoissa. Työssäni käytin korvatulppia, mutta mietin, voisiko näinkin pitkän ajan kuluttua korva oireilla kovasta melusta, jolta edes tulpat eivät täysin sataprosenttisesti suojaa.

      • Kaarina77

        Moikka! Olen 37 v.naine, ja kohta 5 vuotta vaiva ollut. En oo onnellinen että teillä tämä vaiva,mutta on kyllä silti ihana tietää etten ole ainut. Ennen tämän ketjun lukemista en tiennyt ketään toista. Sellanen tuli teille neuvoksi joilla tämä vielä tuore juttu,että tuohon magneettikuvaan sain lähetteen,mutta pään ja kaulan verisuonten varjoai,kuvaukseen ei sen riskien vuoksi pääse niin helposti. Itselleni osoittautui se asia,että lääkärikin kuuli itse korvan äänen ratkaisevaksi asiaksi,jonka jälkeen pääsin varj.ainekuviin. Ongelmana minulla ainakin oli useita vuosia se ettei lääkärissä stetoskooppiin ääntä koskaan kuulunut kun ei juuri sillä hetkellä sykkinyt korvassa. Huomasin kotona sattumalta sitten että jos niinku ikäänkuin jännitän ja vähän kuin vessassa ollessa ponnistaisin sain suhahduksen äänen korvaani. Lääkäriin jälleen mennessäni sitten kertoi lääkärille että nyt Sä luulet sen ja siinä ponnistin niin kuuli sen viimein. Jes!! Eli ei tarvinnut enää miettiä että luuleeko ne mua luulosairaaksi. Kaikki mun päässä kuvausten perusteella kunnossa. Nytkin äänet korvassa kovalla sykkeeni tahdissa silti tässä kirjoittelen.


      • älä sairastu suomessa
        Kaarina77 kirjoitti:

        Moikka! Olen 37 v.naine, ja kohta 5 vuotta vaiva ollut. En oo onnellinen että teillä tämä vaiva,mutta on kyllä silti ihana tietää etten ole ainut. Ennen tämän ketjun lukemista en tiennyt ketään toista. Sellanen tuli teille neuvoksi joilla tämä vielä tuore juttu,että tuohon magneettikuvaan sain lähetteen,mutta pään ja kaulan verisuonten varjoai,kuvaukseen ei sen riskien vuoksi pääse niin helposti. Itselleni osoittautui se asia,että lääkärikin kuuli itse korvan äänen ratkaisevaksi asiaksi,jonka jälkeen pääsin varj.ainekuviin. Ongelmana minulla ainakin oli useita vuosia se ettei lääkärissä stetoskooppiin ääntä koskaan kuulunut kun ei juuri sillä hetkellä sykkinyt korvassa. Huomasin kotona sattumalta sitten että jos niinku ikäänkuin jännitän ja vähän kuin vessassa ollessa ponnistaisin sain suhahduksen äänen korvaani. Lääkäriin jälleen mennessäni sitten kertoi lääkärille että nyt Sä luulet sen ja siinä ponnistin niin kuuli sen viimein. Jes!! Eli ei tarvinnut enää miettiä että luuleeko ne mua luulosairaaksi. Kaikki mun päässä kuvausten perusteella kunnossa. Nytkin äänet korvassa kovalla sykkeeni tahdissa silti tässä kirjoittelen.

        En jaksanut koko ketjua lukea,mutta onko ketjun aloittajalta poissuljettu retroflexed odontoid ja onko kuvista katsottu virtaako selkäydinneste normaalisti kallonpohjan alueella?


    • RMKumina

      Moi!
      Täällä yksi lisää, korva humissut taukoamatta ainakin puol vuotta, en voi oikeen muuta sanoa ko ottaa niin päähän ko mahoton! Raivostuttava tää humina, tulee todellakin sellainen luulosairas olo ja siks en varmaan ole lääkärissä käyny tän vuoksi... On kuiten mukava kuulla etten ole ainoa ongelman kanssa painija.

    • Yks_toinen_vaan
    • humisevakorva

      Täälläpä taasen yksi korvahumputuksesta kärsivä. Aivan samat oireet suurinpiirtein kuin kaikilla muillakin täällä. Tätä jatkunut 4 vkoa. Olen käynyt kertaalleen työterv.lääkärillä ja kuten muillakin korva terve ja duactia ja sumutetta olisi kuulemma määrännyt jollen olisi Yli puolen välin raskaana. Koskan löysin heti melkekn oireiden alettua tämän ketjun totesin että lääkärikäynneistä aika mahdoton saada apua. Ilmeisesti kukaan täällä ei ole saanut mitään suoranaista vastausta tai apua vaivaansa lääketieteestä. Ja kun satun olemaan raskaanakin, niin tuntuu että sen pikkiin on helppo laittaa kaikki tämmönen epämääräisistä vaivoista valittaminen ja panikointi:D

      • Niska

      • obeesi

        Täällä yksi iltaisin omaa sykettä kuunteleva myös. Päässäkin tuntuu syke. Raivostuttavaa. Soitan terveyskeskukseen ja katson nauretaanko mut pihalle.


      • amf12
        Niska kirjoitti:

        ""Yksi keino saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

        Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

        Minulla tämä keino ainakin toimii.

        Tässä lisää keskusteluista :

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13496912/vol2--voiko-tinnitus-viela-kadota

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13685681/voiko-korvien-soiminen-johtua-niskojen-kireydesta

        TÄMÄ HYVÄ JUTTU, minulla vuosia sydän sykkiny päässä. Nyt kokeilin neuvoa, työnnä kämmenellä leukaa taakse päin. Syke loppui. Lopputulos...Siis niska/ hartiat jumissa. Yes,,,


    • mökkäri

      Mulla ollut sykkeen tahdissa suhisevaa jumputusta 24/7 kohta viisi vuotta. Alkoi sen jälkeen, kun yöllä tuli huimauskohtaus, joka todettiin hyvänlaatuiseksi asentohuimaukseksi. Pää on kuvattu, ei mitään syytä sieltä löytynyt, verenpaineet kohdillaan, kuulo hyvä. Kaularangassa on kulumaa, mutta tilaa kuitenkin pitäisi riittävästi olla. Nyt parin kuukauden aikana ole aamuyöstä herännyt epämääräisiin inhottaviin melko voimakkaisiin suhahteluihin, jotka tulevat sykkeen tahdissa tulevien jumputusten lisäksi, siis samaan aikaan. Fysioterapiassa olen käynyt, joka vähän helpottaa, kun niskalihakset melko jumissa, josta vaivat varmaan ainakin osittain johtuu. Onkos muilla vastaavanlaisia vaivoja ?

    • N44

      Jep. Mulla myös alkoi nyt humputus muutama päivä sen jälkeen kun oli huimannut. Pari iltaa nyt humputtanut. Edellisen kerran oli samaa vaivaa pari vuotta sitten, en muista liittykö silloin vaivaan huimausta, mutta vaiva lähti silloin muutamassa viikossa. Mitään tutkimuksia ei oo tehty. Epäilen hartiajumia, stressiä tms.

      Sama kun muillakin täällä, eli paineentasaus humisevalla korvalla ei onnistu. Voi siis olla korvamerkitä myös, mutta epäilen stressiä ja jumia.

      • N44

        Korvaperäistä, ei korvamerkitä :-)


    • Amuri82

      Täällä uusi korvahumputtaja ilmoittautuu joukkoon. Oireet alkoivat noin viikko sitten ja ovat jatkuneet säännöllisen epäsäännöllisesti siitä asti. Kuulen kohinan ja pulssin lähinnä hiljaisissa ympäristöissä eli vielä ei ole niin paha. Tinnitus minulla on ollut riesana jo 20 vuotta, joten siinä mielessä en ole niin paljoa säikähtänyt tätä uutta ääntä. Osaan nyt jo "unohtaa" kuunnella tinnituksen piippausta ja jos tämä jatkuu, niin veikkaan että opin olemaan senkin kanssa. Kivaahan tämä tosin ei ole.

      Etsin paljon tietoa netistä mikä tähän voisi auttaa ja etenkin englanninkielisiltä sivuilta löytyy runsaasti tietoa, hakusanaksi "pulsatile tinnitus". Koska syyt voivat olla mitä tahansa henkilöstä riippuen, niin mitään yhtä ja oikeaa hoitokeinoa ei voi luvata toimivaksi.

      Voin kuitenkin kertoa mikä minulle on auttanut. Niskajumppa, erityiset kiitokset "Niska" nimimerkille joka täälläkin on ohjeita jakanut sekä korvan hierominen. Tämä korvan hierominen auttaa minulla välittömästi sykkeen kuulemiseen ja kohinaan!

      Venytän varovasti ja rauhallisesti korvalehteä ylös, alas ja sivulle. Eniten auttaa kun vedän alas ja sivulle. Otan etusormella kiinni korvan sisältä ja peukalolla korvan takaa ja venytän rauhallisesti. Korvassa lähtee veri kiertämään ja tuntuu muutenkin hyvältä. Uutena hoitokeinona aloin myös hieromaan korvaa, jotenkin vain tunsin mistä kohtaa korvaa tuli hieroa ja se auttoi myös! Hieron peukalolla korvan takaa, noin keskikohdasta alaspäin. Tärkeää on vain että vaikka napakasti venyttelee ja hieroo, niin muistaa rauhallisuus ja varovaisuus. Korva on kuitenkin herkkä ja sitä voi satuttaa pahastikin jos on liian kovakourainen. Toivottavasti tästä vinkistä on apua muillekin kanssakärsijöille :)

    • Huojuva

      Morjens!

      Lisäämpä tänne omakohtaisen kokemuksen pulssista.

      Viimevuonna työreissulla sain "hyvälaatuisen asentohuimaus" kohtauksen ja jalat meni alta. Vietin vieraspaikkakunnan sairaalassa 3 päivää oksennellen. Kuukausi meni toipuessa ja vieläkin tulee ajoittain pieniä huimauskohtauksia. Pään jumppaliikkeitä annettiin tehtäväksi. Kohtauksen alkaessa selkäni ja lapani olivat todella jumissa.

      Olen muusikko ja soitan rumpuja. Selkäni on ajoittain jumissa ja varsinkin oikean puoleinen lapa jumii.

      Toisena sairaalapäivänä yhtäkkiä vasemman puoleisessa korvassa alkoi kuulumaan pulssi, niin kuin höyryveturi olisi puksuttanut. Jouduin kaksi päivää olemaan ensiavun huonossa ja kovassa sängyssä littanoilla tyynyillä. Tietyssä kylkiasennossa pulssi vaimeni ja varsinkin silloin, jos nukuin vasemmalla kyljelläni. Metelissä pulssi ei kuulunut, mutta heti hiljaisuudessa sen kuuli selvästi. Päivien kuluessa puhina alkoi käymään jo mielen päälle.

      Asentohuimauksen toisella viikolla aloitin koko kropan kattavat venyttelyt ja istuin ahkerasti hierontapenkissä. Meillä on sellainen vallan kätevä OBH nordican hierontaistuin. Reilu 3 viikkoa "höyryveturin" liikkelle lähdöstä puksutus oli yhtenä aamuna loppunut.

      Veikkaan, että tapauksessani puksutukselle oli tekijänä kireät lihakset.

      Mainitsin sykkeen kuulumisesta minua tutkineelle korvalääkärille, mutta ei pitänyt asiaa minään. Puhui vaan verenpaineiden vaihteluista.

      Toivottavasti tästä on jollekin apua.

    • Huimailija
    • Tupakoitsija

      Moikka!
      Olen 18- vuotias tyttö ja minulla alkoi sama vaiva n. 6kk sitten. Elikkä kuulen oikeassa korvassa sydämen sykkeen humputuksena ja oire lakkaa kun painaa samanpuoleista kaulasuonta, jatkuu myös päästämällä irti. Monia kertoja on saanut ravata lääkäreissä, määräsivät aluksi 2x korvatipat 1x antibiootit ja mikään ei auttanut. Vihdoin sain ajan korva-,nenä- ja kurkku tautien ylilääkärille, joka määräsi fysioterapiaan. 90% tapauksista johtuu kuulemma lihasten kireydestä niska- ja hartia seudulla. Fysioterapiassa on nyt käyty ja todettu se hyödyttömäksi. Seuraavaksi edessä varjoainekuvaus päästä ja kaulasta.
      Olen miettinyt voiko tupakoinnin lopettamisesta olla kenties hyötyä? Nimittäin on yritteillä lopettaminen tällä hetkellä. Onko kellään auttanut vaivaan?

      • Puolikuuro

        Tämä on vastinetta muillekin.
        Voiko "äänen" paikallistaa tarkasti oikeaan korvaan? Onko se suhahdus-plop -tyyppinen? Aivan kuin kuuntelisi stetoskoopilla laskimoa käsivarresta?
        Sydämen sykkeen kuulemiseen riittää, kun tärykalvossa on laajentunut tai muuten poikeava suoni tai suonia.
        Onko korvan kuulo heikentynyt korkeiden osalta? Vertaile vasempaan vaikka avainnippua kilistämällä. (Klinikoiden laitteet eivät alentumaa tunnista.)
        Jos näin on, pyydä kuva siitä korvasta. Siellä todennäköisesti on hyvänlaatuinen kasvain, joka alkaa peittää tärykalvoa ja jonka suonet saavat jyskytyksen aikaan. Hoituu leikkauksella mutta suht pian.


    • Lakero

      Kylläpä oli rauhoittavaa lukea , että meitä on näinkin paljon tästä vaivasta
      kärsiviä - eikä kenelläkään ole löytynyt mitään vakavampaa syytä . Itse jo
      kahdeksankymppinen ja n. kaksi kuukautta sitten jumputus alkoi . Päivällä sitä ei tunne , vain makuuasennossa. Kävin korva-ja sydänlääkärillä - kaikki kunnossa. On kait vain tultava toimeen vaivan kanssa. Tsemppiä teille kaikille !

      • Puolikuuro

        Niinhän minullakin - aluksi!


    • Tällaistakin

      Amerikkalainen luennoitsija kerran sanoi, että keinotekoinen makeutusaine aiheuttaa korvien suhinaa, ystävättäreni lopetti noiden käytön ja vuosia kestänyt korvien suhina loppui. Joskus voi olla tuollainenki syy taustala.

    • N33

      Pitkästä aikaa. Tulin kertomaan että mun kohdalla syy humputukseen ja muihin oireisiin selvisi vihdoin reilu 3v oireiden alkamisesta. Minulla diagnosoitiin sellainen harvinaisuus kuin idiopaattinen intrakraniaalinen hypertensio. Ratkaisevaa oli näköhermojen päiden turvotus, jonka havaitsi ensin neurologi ja sitten vahvisti vielä silmälääkäri. Pääsin sillä perusteella HUS:iin tarkempiin jatkotutkimuksiin. Diagnostiset kriteerit täyttyivät selkeästi, kun lopulta hoksattiin oikeat tutkimukset tehdä, vaikka olenkin siinä mielessä epätyypillinen IIH-potilas etten ole koskaan ollut ylipainoinen.

      Kyseisestä taudista löytyy hyviä artikkeleita kun vähän googlaa. Suomeksi mm. Duodecimin hyvä artikkeli. Englanniksi paljon lisää. Tuskinpa tuo diagnoosi kaikkiin tässä ketjussa kirjoitelleisiin osuu, mutta kannattaa vilkaista ja tarvittaessa pyytää silmälääkäriä / neurologia katsomaan ovatko näköhermon päät turvoksissa. Siitä pääsee jo jyvälle voisiko olla tästä kyse.
      Itse voin ihan hyvin, tauti ei ollut ehtinyt tehdä merkittävää tuhoa näkökyvylle pitkästä viiveestä ja hyvin korkeasta kallonsisäisestä paineesta huolimatta. Minulla on nyt lääkitys ja olen seurannassa. Toivottavasti pääsen jonain päivänä eroon sekä lääkkeistä että oireista. Hyvää kesän odotusta kaikille!

      • KomisevaHurma

        Hei, N33! (ja suuret kiitokset todella timanttisen ketjun perustamisesta ❤)

        Voisitko kertoa, mitkä tutkimukset olivat ne ratkaisevat IIH-diagnoosisi löytymisen kannalta, eli mitä muita kannattaisi pyytää lisäksi kuin MRI pään ja kaulan alueelta varjoaineella? Miten esim. tuo mainitsemasi kallonpohjan paine saatiin mitattua? Kiitos jo etukäteen vastauksestasi, jos ehdit sellaisen kirjoittaa ⚘.


        Mukavaa alkavaa vuotta 2017 meille kaikille huminakorville, eipäs panikoida vaan otetaan rauhallisesti tästä selvää kukin kohdaltamme!


      • TämänKetjunN33
        KomisevaHurma kirjoitti:

        Hei, N33! (ja suuret kiitokset todella timanttisen ketjun perustamisesta ❤)

        Voisitko kertoa, mitkä tutkimukset olivat ne ratkaisevat IIH-diagnoosisi löytymisen kannalta, eli mitä muita kannattaisi pyytää lisäksi kuin MRI pään ja kaulan alueelta varjoaineella? Miten esim. tuo mainitsemasi kallonpohjan paine saatiin mitattua? Kiitos jo etukäteen vastauksestasi, jos ehdit sellaisen kirjoittaa ⚘.


        Mukavaa alkavaa vuotta 2017 meille kaikille huminakorville, eipäs panikoida vaan otetaan rauhallisesti tästä selvää kukin kohdaltamme!

        Moi,

        viive on hirmuinen mutta tässä tulee vastaus jos vielä seuraat ketjua: tehtiin uudestaan pään MRI, jossa näkyivät jo paineen merkit kolmen vuoden oireilun jälkeen (menee usein kuulemma noin puoli vuotta paineen kohoamisesta ennenkuin mitään merkkejä alkaa MRI:ssä näkyä). Kaikilla mitään poikkeavaa ei kuitenkaan MRI:ssä näy. Lisäksi verikokeita jonkinmoinen määrä, neurologiset perustutkimukset, silmälääkärillä ja myöhemmin vielä neuro-oftalmologilla perusteelliset tutkimukset silmänpohjien tilanteen selvittämiseksi... ja se tärkein diagnoosin kannalta eli selkäytimen avauspaineen mittaus. Minulla paine oli yli 50, kun se normaalisti on max 20-25. IIH diagnosoidaan viime kädessä kohonneen avauspaineen avulla, kun on poissuljettu MRI-kuvauksella sekä veri- ja selkäydinnestenäytteiden labra-analyyseilla muut mahdolliset kohonnutta kallonsisäistäpainetta aihuttavat sairaudet. Mittaus tehdään useimmiten kai neurologian polilla tai muussa neurologian yksikössä, mutta osaamista ja välineitä siihen on kyllä muuallakin.
        Ja tosiaan ei pidä tuijottaa liikaa sitä että "90% sairastuneista on nuoria ylipainoisia naisia" - tiedän vertaisverkostomme kautta lukemattomia normaalipainoisia ja hoikkia naispotilaita sekä mies- ja lapsipotilaita myös.


    • ENP

      10 vuotta enkä ole voinut vasemmalla kyljellä nukkua, korvassa kuuluva syke herättää silloin. En ole antanut sen häiritä, mutta ihmettelen edelleen. Viime yönä tosin heräsin taas, mutta tällä kertaa en sykkeeseen, mutta outoon tunteeseen ettei mitään kuulunut. Olin katsellut fudista illalla ja juonut puoli pulloa punaviiniä. Ehkä se punkku on sittenkin paras lääke :).

      • ENP

        Seuraavana päivänä otin taas 2 lasillista punkkua eikä korvassa humahdellut yöllä.


    • 63_v_mies

      Toukokuussa 2016 haukottelun aikana oikea leukanivelen lähellä oleva lihas venähti? ja sen jälkeen nivel oli kipeä pari viikkoa, myös pureminen teki kipeää. Ajoittainen pulsoiva tinnitus alkoi oikeassa korvassa tuon jälkeen. Joskus aamulla, kun herään, sydämen syke kuuluu jonkin aikaa ja joskus harvoin myös muulloin. Niska on jumissa, on ollut monta kymmentä vuotta ja näppäimistön käyttö aiheuttaa poltetta niskaan muutaman tunnin jälkeen. Lopetan varulta Hermesetaksen käytö ja B-vitamiinien syönnin. En tiedä, onko tuolla venähdyksellä mitään tekemistä pul. tin. kanssa, mutta onpahan se nyt tänne kirjattu jälkipolville tiedoksi. Tunniste 3555

    • Anonnyymm

      Terve.

      Täällä samanlainen ongelma. Itsellä vasemmasta korvasta kuuluu kun veri liikkuu suonissa, eli siis sydmen sykkeen mukaisesti. Tämä kaikki alkoi, kunkävin puhdistuttamassa korvat ja seuraavana yönä nukahdin nappikuulokkeet korvissa. Aamulla heräsin kun vasen korva oli vielä kostea ja vaikkua oli korvalehdellä reippaasti. Nyt olen 3 päivää puhdistellut korvaa kun se on kokoajan kostea. Korva tuli puhdistuksen jälkeisenä päivänä kipeäksi. Olisiko kotvatulehdus ja sen takia ärtynyt korva syynä tähän? Kuumottaa ihan tarpeeksi näiden juttujen lukemisen jälkeen, että eikai se auta kun mennä lääkäriin mahdollisimman pian

      • Tomino74

        Mikä oli lopputulema?


    • Syysväri

      Minullakin on ajoittain tätä ongelmaa. Se taitaa kuitenkin liittyä hampaisiin, eli hyvin tavalliseen vikaan, että hampaita puree kovaa yhteen. Tämä on tavallisemaa naisilla ja korostuu stressin aikana. Pureminen tapahtuu usein öisin, jolloin siitä ei ole itse tietoinen. Sitä tapahtuu myös herkästi töitä tehdessä kun vaikka keskittyy työtehtävään. Itselleni on auttanut hammaslääkärin tekemä purukisko, joten pidetään öisin (tarvittaessa päivälläkin, mutta sen kanssa on hankala puhua). Kannattaakin siis mennä tapaamaan hammaslääkäriä tämän vaivan takia!

      • Yöpakkanen

        Itselläni on purentavirhe ja mulla on purentakisko. Pitääkin kokeilla, auttaako se tuohon suhinaan. En pidä sitä joka yö, kun se laittaa yökkäämään.Kiitos paljon vinkistä.


    • Suhinakorva

      Ikävä vaiva. Itsellä ollut useita kuukausia ja helpottaa, jos voi olla kiinnittämättä huomiota. Ääni alkoi kuulua pikkuhiljaa ja vähän huomaamatta. Nukkumaan mennessä, kun on hiljaista alkoi kiinnittää asiaan huomiota. Suun voimakas avaaminen esim. haukotellessa voimistaa sykeääntä. Työterveyslääkärille asiasta kerrottuani pääsin korvalääkärin ja kuulotutkimuksen kautta parin kuukauden jonotuksen jälkeen julkiselle puolelle pään magneettikuvaan sekä kaulasuonten magneettiangiografiaan. Mitään selittävää syytä ei vaivalle löytynyt. Korvaklinikassa sain käsityksen, että aika usein tarkkaa syytä pulsoivaan tinnitukseen ei löydy, vaan äänen kanssa on vain opittava elämään. Tieto siitä, että syytä vaivaan tai huoleen ei ole, tietysti toisaalta auttaakin unohtamaan sen.

    • Niska__

      Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

      Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa. Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

      Tästä on seurauksena, että monille niskan ja hartioiden lihasten jännitys aiheuttaa muun muassa tinnituksen.

      Tässä muutama linkki, joista on ehkä apua tinnitukseen:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

      Tinnitukseen löytyy apua
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260

      Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

      Tästä linkistä toteutan käsipainolla kuvat 1 ja 2 tuota moottorisahan käynnistysliikettä en tee vaikka sekin on hyvä. Sen sijaan vien painot alas vyötärölle ja nostelen niitä kainalon korkeudelle.
      Teen niitä liikkeitä yhteensä noin 4 minuuttia.
      https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/treeniohjeet-kasipainoilla/0570217

      Tässä videossa on jonkin verran samantapaisia liikkeitä.:

      https://www.youtube.com/watch?v=oUychjqfO8I&list=PLlheuEV8PtFiywPuEmB6168CXeNuzxe6G

      Yritin etsiä Youtubesta niitä videoita hakusanalla : niskajumppa käsipainot

    • Yöpakkanen

      Mulla humisee oikea korva enemmän. Ei sitä päivällä huomaa, mutta illalla nukkumaan mentyäni sen kuulee. Korva ei ole kipeä, se suhina vaan ärsyttää. Kun nukkuu oikealla kyljellä, se ei niinkään kuulu. Ei sitä ole ennen ollut, nyt vasta kesällä alkanut suhisemaan kovempaa. Ehkä se ajan kanssa vaimenee. Mulla oli lapsena korvatulehdus ja piti puhkaista. Joskus huippaa ja tekee pahaa, kun kääntää päätään oikealle tai vasemmalle. Ehkä suhina liittyy tuohon, mutta en minä varmasti voi sanoa. Tuota inhottavaa huimaustakaan ei ole vähään aikaan ollut.

    • amf12

      amf12

      17.11.2016 10:09

      Niska kirjoitti:

      ""Yksi keino saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

      Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

      Minulla tämä keino ainakin toimii.

      Tässä lisää keskusteluista :

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13496912/vol2--voiko-tinnitus-viela-kadota

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13685681/voiko-korvien-soiminen-johtua-niskojen-kireydesta

      TÄMÄ HYVÄ JUTTU, minulla vuosia sydän sykkiny päässä. Nyt kokeilin neuvoa, työnnä kämmenellä leukaa taakse päin. Syke loppui. Lopputulos...Siis niska/ hartiat jumissa. Yes,,,
      Nyt vaan löydettävä fys. joka saa niska jumin pois...

    • MMlahti

      Minäkin löysin tieni tänne. Sydämen kovaääninen hakkaaminen alkoi joulukuun puolessa välissä. Luulin vaivani olevan sydänperäinen, vaikka olenkin hyvässä kunnossa ja elintapanikin kunnolliset. Sydänfilmejä otettiin ja labroja. Kaikki ok. Huomasin vahingossa, että syke kuuluu kovaa vasemmasta korvasta. Aluksi oli pausseja, nyt jatkuvaa. Kaupungilla tai muuten meluisemmassa paikassa ei kuulu. Välillä lyö superlujaa, välillä hiljaisemmin. Ääni kuulostaa usein kuin sydän löisi jossakin tynnyrissä, kaikuvaa. Välillä laiskaa kuin kitaran kieltä rämpyttelisi. Syksyllä oli kovaa stressiä ja himoliikuntaa. Vasemman olkapään kanssa ongelmia pari vuotta sitten tapahtuneen kaatumisen seurauksena.
      En kyllä tiedä, minne päin lähtisi onneaan kokeilemaan eli minkähän alan lääkäri ottaisi tosissaan? En kuulu tth:n piiriin ja julkinen on mitä on. Vinkkejähän toki löytyy täältä yllin kyllin, kunpa vain löytäisi oikean alan lääkärin ensi yrittämällä.
      Karmea vaiva, olisi kiva herätä aamulla ja huomata sen loppuneen.

    • Tomino74

      Hei! Olen 42 vuotias 176/100 mies ja korvassa tuntuva ja kuuluva sydämen pulssi alkoi pari viikkoa sitten, kun minulla oli flunssan oireita. Silloin diagnoosi oli virusperäinen infektio. Pulssi kuuluu vasemmassa korvassa. Ääni on melko voimakas ja vaikeuttaa esim nukahtamista. Meluisassa ympäristössö ja liikkuessa ei yleensä juuri huomaa, mutta kyllä se siellä on. Kyseessä siis selkeästi veren virtauksesta tai pyörteestä kuuluva ääni pulssin tahtiin. Myös paineentunnetta. Ääni ja tunne tosiaan katoaa tai vaimenee, kun pienestä alueesta kallon pohjasta läheltä korvaa painaa, kuten joillakin täällä kirjoittaneista. Muuten se kyllä on siellä koko ajan riippumatta rentouttamisesta tai vartalon asennosta. Myös kallon alareuna (kai se on kallonpohja) ja takaraivo vasemmalla on aristavan kipeä, terävä kipu. Joistain kipupisteistä kun painaa, tuntuu pulssin ääni katoavan. Itse asiassa tämä taisi olla ensimmäinen vaiva, jonka huomasin ja sen jälkeen alkoi tuo "humputus".

      En tarkalleen tiedä, mitä on tinnitus ja varsinkin muusikoiden kärsimä, mutta minusta tässä ketjussa kaikki ääniä kuulevat ajattelevat, että heillä on sama vaiva, mutta ei se mitään, hyvä, että on keskustelua ja apu voi löytyä kaikkiin vaivoihin. Itsellänikin todennäköisesti on tyystin eri vaiva kuin aloittaneella, mutta oireet kuulostavat kirjaimellisesti samalta!

      Kävin tämän takia Diacorissa. Yleislääkäri tutki ja kuunteli valtimot kaulassa ja tässä kohtaa tärkeä yksityiskohta kaikille: Stetoskoopilla kuului suhahtelua valtimosta / kaulasta, eli se suhahtelu on oikea vaiva. Sydämen ääni oli normaali. Haluaisin muidenkin jakavan tämän tiedon, eli onko siellä se ääni oikeasti vai ei. Voisitteko laittaa tämän tiedon posteihinne? Ja vaikka päivityksen omaan tarinaanne.

      Minulla on myös hartioiden ja yläselän voimakasta jumitusta ollut, joten se on yhteinen tekijä täällä.

      Minulla on myös todettu eteisvärinä, joka on kohtauksittainen. Otan Tambocoria ja Bisobrololia. Niillä pysyy hyvin kurissa. Nyt kuulen itse selkeästi, jos olisi rytmihäiriö.

      Sain lähetteen ultraääneen, jossa valtimot katsotaan sen varalta, että siellä voi olla tukkeuma. Aika on viikon päähän.

      Laitan päivitystä, kun ultran tulokset tulevat. Pyysin myös testin kilpirauhasarvoista, jotka tosin on todettu hyviksi 2013.

      • Tomino74

        Päivitys:

        Kävin tänään ultraäänessä. Mitään ei löytynyt päävaltimoista. Ovat puhtaat, eli siellä ei ole plakkia tai tukosta. Humahtelu sydämen sykkeen tahtiin jatkuu. Joskus voimakkaampana, joskus heikompana. Jossain syvällä tuntuu myös ikäänkuin paineen tunnetta sykähdellessä. Varsinaista muuta oiretta ei kai ole, vaikka pää tuntuu jotenkin sekavalta, tasapainottomalta, ja silmät raskailta. Mutta voi olla että on uupumista tästä kaikesta. Mielestäni ei ns TIA oireita. Omaa sekavuuttaan on tosin vaikea arvioida.

        Kilpirahasarvot olivat OK.

        Seuraavaksi sitten juttelen työterveyslääkärin kanssa huomenna ja jatketaan mahdollisesti magneettikuvilla. Ultraäänellä tutkinut lääkäri suositteli hierontaa.

        Välillä tuntuu rasahtelua korvasta kun nieleskelee. Jos yleislääkäri oli kerran kuullut stetoskoopilla myös jotain sivuääntä, kyllä jossain pitää jotain olla.

        Nyt kun mietin, olen mahdollisesti havainnut aiemminkin korvan takana olevan suonen sykkivän esim tyynyä vasten aiheuttaen sellaisen kahisevan äänen, muttei mitään tähän verrattavaa.


      • Humpsuttaja

        Korvien humina on kyllä tosi ikävä vaiva, enkä toivoisi tätä kenellekään. Silti olin helpottunut, kun googlailtuani löysin tän ketjun ja kohtalontovereita. Hienoa, että tää keskustelu on säilynyt aktiivisena jo vuosia.

        Itse oon kärsinyt oikea korvan humputuksesta nyt noin kolme kuukautta. Oon käyntyt kaksi kertaa terveyskeskuslääkärillä ja kuulotutkimuksessa, mutta mitään ei ole löytynyt ja lähetettäkään en ole minnekkään saanut. On kyllä turhauttavaa, kun tuntuu ettei pääse mihinkään tutkimuksiin ja tää vaiva kuitenkin on todella häiritsevä. Ensimmäisellä lääkäri käynnillä lääkäri totes että asia täytyy tutkia, sillä sydämen sykkeen tahdissa kuuluva humina voi johtua verisuonipullistumasta tai kasvaimesta. Se kyllä säikäytti ja oon oikeesti pelännyt, että koskahan mun päässä räjähtää joku. Tätä ketjua selatessa kuitenkin vähän rauhoituin. Samalla myös masentaa, jos tää onkin sellanen asia, jonka kanssa täytyy vain elää koko loppu elämä eikä mitään syytä löydy,

        Humputus on jatkuvaa ja niin on myös paineen tunne korvassa. Tuntuu, että humputtava korva olisi koko ajan tukossa, mutta kuulo oli kuitenkin ihan normaali. Ehkä kokeilen hierontaa, mutta en jotenkin usko, että tää johtuis niskajumeistakaan. :( Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsivile!


      • Tomino74

        Nyt on magneettikuvatkin otettu ja analysoitu. Mitään merkittävää ei löytynyt. Veren kohina vasemmassa korvassa vaan jatkuu. Tuntuu, että molemmissa käsissä sormet puutuilevat ja niistä on ikäänkuin kontrolli pois, kirjoittelen mitä sattuu näppäimistöllä. Olen käynyt fysiossa ja kyllä minulla on aikamoista jumitusta yläselässä ja niskassa. Tietyissä venytyksissä käsien ääreisverenkierto loppuu. Hyvää on se, ettei aivoista tai pääsuonista kaulassa ole löytynyt mitään hälyttävää.

        Eli lääkärit eivät edelleenkään tiedä, mistä johtuu. Arvailuja on edelleen joku mutka suonessa pääkallon ulkopuolella taikka pääsuonissa jostain syystä aiheuttavat turbulenssia ja sitä kautta äänen.


      • Tomino74

        No niin, nyt on selvyyttä tullut. Monessa paikassa tutkittu ja magneettikuvia otettu. Viimein pääsin Meilahteen neurologian poliklinikalle ja sieltä päivystykseen. Olin jo ennen lääkäreiden diagnoosia keksinyt mistä on kyse kun löysin tämän dokumentin netistä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93380.pdf

        Se kuvaa sykkivän tinnituksen kuvantamismenetelmiä.

        Eli JOS SINULLA ON SYDÄMEN SYKKEEN TAHDISSA KUULUVAA HUMAHTELUA KORVASSA KYSEESSÄ ON VAKAVA ASIA!

        Minulla siis todettiin DURAALINEN AV FISTELI. Kyseessä on verisuonimuutos kallon ja aivojen välissä olevalla alueella ja vaatii toimenpidettä. Nyt on Juhannus ja maanantaina päättävät hoitolinjasta. Oheisesta dokumentista löytyy paljon hyvää tietoa. Minulla on oireet 100% kuten ns. tapaus 5:ssä (kuva 5).


      • Tomino74
        Humpsuttaja kirjoitti:

        Korvien humina on kyllä tosi ikävä vaiva, enkä toivoisi tätä kenellekään. Silti olin helpottunut, kun googlailtuani löysin tän ketjun ja kohtalontovereita. Hienoa, että tää keskustelu on säilynyt aktiivisena jo vuosia.

        Itse oon kärsinyt oikea korvan humputuksesta nyt noin kolme kuukautta. Oon käyntyt kaksi kertaa terveyskeskuslääkärillä ja kuulotutkimuksessa, mutta mitään ei ole löytynyt ja lähetettäkään en ole minnekkään saanut. On kyllä turhauttavaa, kun tuntuu ettei pääse mihinkään tutkimuksiin ja tää vaiva kuitenkin on todella häiritsevä. Ensimmäisellä lääkäri käynnillä lääkäri totes että asia täytyy tutkia, sillä sydämen sykkeen tahdissa kuuluva humina voi johtua verisuonipullistumasta tai kasvaimesta. Se kyllä säikäytti ja oon oikeesti pelännyt, että koskahan mun päässä räjähtää joku. Tätä ketjua selatessa kuitenkin vähän rauhoituin. Samalla myös masentaa, jos tää onkin sellanen asia, jonka kanssa täytyy vain elää koko loppu elämä eikä mitään syytä löydy,

        Humputus on jatkuvaa ja niin on myös paineen tunne korvassa. Tuntuu, että humputtava korva olisi koko ajan tukossa, mutta kuulo oli kuitenkin ihan normaali. Ehkä kokeilen hierontaa, mutta en jotenkin usko, että tää johtuis niskajumeistakaan. :( Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsivile!

        Sun pitää heti pyytää lääkäriä tutkimaan kuten minut tutkittiin. Printtaa tämä mukaan:
        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93380.pdf


      • Hemppaal

        En tiedä lukeeko kukaan enää näin pitkälle, mutta itselläni oli jo jonkin aikaa humpsuttanut vasemmassa korvasta jonka takia menin lääkäriin. Siellä verikokeet, josta huomattiin hemoglobiinin olevan 69. Siitä sitten sairaalaan veritankkaukseen, kyseessä oli raudanpuutosanemia johon sain myös 1000mg rautaa suoneen. Korvan humpsutus lakkasi välittömästi hoitojen jälkeen, eli kannattaa tämäkin asia tsekata!


    • Tinnitus-Mari

      Hei! Lisäänpä minäkin (nainen 38 v.) omat "puumerkkini" tähän keskusteluun, sillä myös minä olen kärsinyt pulsoivasta tinnituksesta nyt 10 kk ja lääkäreiden suhtautuminen turhauttaa. Oikea korva suhahtelee sydämen sykkeen tahdissa siten, että kuulen oman verenkiertoni äänen. Lääkärit eivät sitä stetoskoopilla kuule. Minäkään en sitä kuule, jos häly peittää äänen alleen, mutta kyllä se siellä on jatkuvasti. Painelut/ asennonvahidot eivät muuta tilannetta. Hiljaisuudessa äänen kuulee selkeimmin.

      Myös "tunnen" tinnituksen voimakkaampana syketuntemuksena kaulan, kasvojen ja takaraivon oikealla puolella. Myös sydämen tytytystuntemuksia on ajoittain, yleensä iltaa kohti pahenevana. Syke on sinänsä normaali - vain pulssi tuntuu voimakkaana. Huimauksia tai päänsärkyjä ei ole.

      Työterveyslääkäri lähetti korvalääkärille, joka ohjasi hierontaan/ fysioon ja kuulokokeeseen ja käski tulla sitten uudestaan, jos vaiva ei mene ohi. Hieronta auttoi kyllä jumituksiin, mutta ei tinnitukseen. Kuulokoe oli normaali. Hemoglobiini ja verenpaine normaalit. Leukosyytit himpun verran koholla, kilpirauhasen TSH oli noussu parin vuoden takaisesta 2,5:stä lähelle viitearvon ylärajaa (3,92/ 4). Em. eivät antaneet aihetta jatkoselvittelyihin.

      Korvalääkärin tutkimuksessa ei löytynyt poikkeavaa. Syketuntemuksen korvalääkäri kuittasi sillä, että ehkäpä vain ajattelen asiaa tinnituksen vuoksi ja provosoin itse itseäni syketuntemuksiin.... Laittoi kuitenkin lähetteen pään magneettikuvaan.

      Yllätys oli suuri, kun yliopistosairaalasta (OYS) tuli aika kuvantamistutkimusten sijaan korvapolille kuulotutkimukseen (!!) - ja tietysti momen kuukauden päähän. Olen ollut kärsivällinen vaivani kanssa, mutta koko homman aloittaminen alusta kuulotutkimuksineen tuntuu vitsiltä ja "ajan tappamiselta", koska aikaisempi kuulokoe on muutaman kuukauden takaa ja tulos oli normaali. Korvalääkäri kyllä varoitti lähetettä kirjoittaessaan, että OYS ei välttämätttä ryhdy kuvantamistutkimuksiin, jos lääkäri ei suhahdusta kuule.

      Vaiva on aiheuttanut nyt kovasti ahdistusta - erityisesti öisin sitä miettii, että milloin päässä jokin poksahtaa ja että heräänkö enää huomenna ollenkaan. Nukahdan enää vain unilääkkeen avulla. Googlesta nousee esiin kaikkea vakavaa.

      OYSin menettelystä sisuuntuneena varasin ajan yksityiselle neurologille - ajattelin, että saisiko hänen kauttaa paremmin aikaa kuvantamistutkimuksiin. Neurologi oli samaa mieltä, että poissuljentaa pitää tehdä ja että hän suosittelee pään ja kaulan verisuonten kuvausta. Taas laitettiin uusi lähete menemään ja nyt taas vain odotellaan. MIkäli tälläkään kertaa ei nappaa, täytynee harkita tutkimusten teettämistä omalla kustannuksella. Maksaisi kuulemma noin 1000 euroa teetättää yksityisellä nuo tutkimukset. Tuntuu siltä, että kuvantamistutkimuksiin pääsyssä on alueellisia eroja ja pohtia voi, toteutuuko sairaanhoitopiirien asiakkaiden tasapuolinen kohtelu. Näyttää siltä, että muut tässä ketjussa olisivat päässeet kuvantamistutkimuksiin paljon helpommin? Viesteistä ei tosin aina ilmene, että onko suhahdus ollut myös lääkärin kuultavissa vai ei. Tämä tuntuu olevan ainakin OYSissa käytössä oleva tapa lajitella potilaat kuvantamistutkimuksiin pääseviin ja niiden ulkopuolelle jätettäviin.

    • Marita73

      Täälläkin kärsitään kovasta huminasta oikeassa korvassa. Kestänyt jo useamman kuukauden, jota ennen oli korvakipua ja flunssa. Ennen huminan alkamista lääkäri tutki kovat ja sanoi olevan siistit. Silloin tällöin korva kipuilee, mutta ei kovasti. Humina alkaa olla todella raivostuttava. Lääkärissä en ole käynyt, mutta suunnitellut kyllä. Epäilyttää vaan, kun lukee noita aikaisempia kommentteja. Itse asiassa sain työterveyshuollossa mm. Somacia yskään, ei auttanut. Ajattelin kokeilla huuhtomista huomenna, jos siitä olisi jotakin apua. Hammaslääkärille olen menossa, koska tarvitsisin implantin juuri oikealle puolelle, voihan silläkin olla jotain syytä tälle huminalle? Olen myös diabeetikko. Veriarvoissa ei ole ollut poikkeavaa. Humina on niin hankala ettei saa nukuttua.

    • Jumputtakoon

      Mun sydän alkoi sykkiä vasemmassa yhtäkkiä viime viikolla. Todella poikkeava matala mutta kova jumputus. Onneksi ei mitään vakavaa kun googlasin näitä juttujanne eri spesialisteilla käynneistä. Säikähdyksellä selvisin

    • skorpion6976

      täällä taasen uusi "uhri" julkiselle terveydenhuollolle. Olen 64v nuori nainen ja tämä naksutus alkoi n. viikko sitten. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut moista...
      Lääkäri sanoi että korvassa näkyy tärykalvon takaosassa "punaisia verisuonen viivoja..?" Sanoi olevan korvatulehdus (korvaa ei särje lainkaan!). Eli ei toivoakaan magneettikuvauksista tai muista tarkemmista tutkimuksista. Sitä se kulukulttuuri teettää.... julkisella pelataan ihmishengillä =(
      Samoin minulla ei ole ollut juuri koskaan elämäni aikana päänsärkyä, mutta nyt on.....

      Jäi hieman ontto olo käynnistä. Syön nyt kuitenkin määrätyt antibiootit ja seuraan tilannetta.
      (annoin nuo keskusteluissamme viitatut esitteetkin hänelle, josko mieli muuttuisi ja osan otoksena täällä käydyistä keskusteluista - ei auttanut). Ehkä pitää repäistä ja mennä yksityiselle...
      Ettei jokin verisuoni pullahda rikki odottamatta.
      Lapset nyt tietävät ainakin tämän stoorin, joten hoitovirheestä voi sitten syyttää jos jotain tapahtuu, vaikka ei se tietenkään sitten enää minua ilahduta.... =(

    • Tomino74

      Päivitys:

      Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, epäilin Duraalista AV Fisteliä huminan aiheuttajaksi. Alkujaan työterveydessä otetut magneettikuvat tuomittiin "tavanomaisiksi" ja "puhtaiksi", mutta kun esitin teorian Fistelistä, lausunto muuttuikin epäilyksi Fistelistä, kun kuvat katsoi eri radiologi. Sain lähetteen HUS:iin, jossa magneettikuvissa taas löytyi varmistus AV Fistelistä. Sen jälkeen otettiin varjoainekuvaukset, jossa Fistelin laajuus ja tyyppi pystyttiin määrittämään ja hoitolinja sen mukaan. Päätettiin, että tehdään katetriembolisaatio, eli se fisteli tukitaan. Fisteli tukittiin syyskuussa ja seuraavana päivänä teho-osastolla alkoi isot komplikaatiot. Vointini meni todella huonoksi. Oli kuulemma päänsärkyä ja oksentelua. Itse en muista mitään. Vointini huononi entisestään ja minusta otettiin paljon magneettikuvia ja selvitettiin, miksen pysy hereillä. Kävi ilmi, että aivo-selkäydinnesteet eivät päässeet kiertämään vaan aiheuttivat paineen aivoihin ja pikkuaivoinfarktin / ödeeman. Joutuivat tekemään aivoleikkauksen, jossa aivopainen poistettiin ja pikkuaivosta poistettiin osa. Toivuin parissa eri sairaalassa pari viikkoa, mutta aivopaineet saatiin hyviksi ja heräsin parin päivän päästä operaatiosta ja aloin kuntoutumaan. Kolmen sairaalaviikon jälkeen kotiuduin ja olen nyt poliklinisessa kuntoutuksessa, koska koko rytäkkä aiheutti pikkuaivon vaurion ja 6. näköhermon, ns. abducans -hermon vaurion, josta vasemman silmän liikuttajalihaksen halvaus. Näen nyt kaiken kahtena. Pystyn kävelemään, vaikka tasapaino onkin kärsinyt hieman. On kuin kävelisi humalassa. Minulla on neuropsykologisia ongelmia ja tosiaan vasen silmä on paikallaan, ns. abdukans-pareesi (googlatkaa). Toipuminen kestää vähintään 6 kk. Nyt on alkanut kuulumaan jälleen matalaa "jurinaa" vasemmalta. Ei läheskään yhtä voimakasta kuin aikaisemmin, mutta minulle on luvattu, että asiaa tutkitaan "jossain vaiheessa". Minulle on kyllä sanottu, että fisteli on täysin korjattu, mutta minulla on tasan 0% luotto tällä hetkellä heidän diagnooseihinsa. Olen kiitollinen niille kirurgeille, jotka minut täydestä katastrofista pelastivat, mutta katkera tähän teflon-pintaiseen terveyslaitokseen, jossa tehdään vääriä päätelmiä, ei tutkita, ei uskota, viivytellään ja jahkaillaan ja lopulta ryssitään koko juttu. Olen nyt pois työstä vähintään 8 kk. Mietityttää, miten tähän KIKY -päättäjät suhtautuisivat, kun säästetään ja säästetään ja lopuksi on varaa laittaa parhaassa työiässä olevat vuodeksi tai loppuelämäksi työkyvyttömiksi.

    • Tinni-Mari

      Päivitys minun tilanteeseen: neurologin lähetteellä pääsin kuin pääsinkin magneettikuvaan, MUTTA julkinen sairaala suostui kuvaamaan vain pään (vaikka yksityinen neurologi siis suositteli myös kaulan verisuonten kuvaamista). Pään kuvista ei löytynyt selittävää.

      Kaulan kuvaamatta jättäminen huolettaa, koska minulla nimenomaan tuntuu kaulalla syke hyvin voimakkaana aina välillä ja varsinkin iltaisin. Harmittaa - olin jo putkessa makaamassa ja kaulan kuvaus olisi ottanut vain 8 minuuttia lisää, mutta jostain syystä sairaalan lääkäri ei nähnyt sitä tarpeelliseksi. Neurologi ihmetteli ratkaisua.

      Ei kai auta muu kuin kerätä voimia vielä yhteen kierrokseen, jotta saisi edes nämä perustutkimukset teetätettyä. Kovin työlästä tuntuu olevan saada nämä perus-tutkimukset, joilla suljetaan pois kaikki vakavimmat vaihtoehdot. Oireella oli jo vuosipäiväkin.

      • Puolikuuro

        Samanlainen tapaus minullakin. Lääkäri ei kuunnellut minua, kun yritin kertoa tekemistäni havainnoista. Jäin aluksi ihmettelemään, mutta sitten sain yhteyden korvakirurgiin, joka toimi julkisella puolella. Kamala virhe! Aikaa kului, ja vasta kun todettiin, että tärykalvo ei liiku, näkemykseni vaivasta tunnustettiin. Odottelussa meni kohtalokkaat 7 (seitsemän) vuotta.
        Jos saisin tuon ajan takaisin, menisin yksityiselle, maksoi mitä maksoi. Hampaat ja silmät olen hoidattanut yksityisellä sektorilla, ja hyvin menee niiden osalta. Nyt on toinen korva kuuro, ja se jytkyttää pulssin tahdissa, kun liian myöhään tehdyssä leikkauksessa meni tärykalvo, ja tilalla on faskiaa. Eikä kunnon nukkumisesta voi enää puhua.
        Jos suinkin rahallinen tilanne sallii, mene yksityiselle.
        Niin, ja Tomino74:lle tsemppiä. Tuntuu, että minä pääsin sittenkin helpolla.


    • hump

      Täälläkin taas yksi jolla korvassa humputtaa. Makuulla ollessa ja istuessa pahimmillaan. Seisoessa ja keskittyessä tekemään pitkän aikaa jotakin pystyssä välillä jopa katoaa hetkeksi, mutta istumaan mentäessä palaa. Viikon aikana humputus on välillä ollut kovempaa ja välillä hiljempaa.
      Hieman kuitenkin rauhoittaa mieltä lukea näitä ja tietää, ettei tämän ongelman kanssa tosiaan ole yksin!

    • Kuusikymppisensydän

      Itselläni on ollut vasemmassa korvassa. Parantunut homeopaatiisilla aineilla, vaan uusii joskus, joten joutuu ottamaan uudestaan. Näyttäisi olevan yhteydessä sydänoireisiini, joita tulee samanaikaisesti. Niistäkin on selvitty ainakin toistaiseksi homeopaattisilla aineilla.

    • mxmxmx

      Täällä myös eräs 30-vuotias nainen, ja vasemmassa korvassa on nyt n. 7 kk kuulunut tuo sykkeen humahtelu. Olen ajatellut, että kyllä se siitä jossain vaiheessa häviää, mutta eipä ole vielä hävinnyt. Nyt se alkaa jo hieman häiritsemään ja tekisi mieli saada se loppumaan. Taustoista myös sen verran, että alkuperäisen aloittajan tavoin urheilen myös paljon, ja oikeastaan olen aika varma siitä, että tuo jumputus korvassa johtuu kireistä niska/hartialihaksista. Muuten olen täysin terve. Ajattelin nyt sitten aloittaa joka päivä hieromaan niskan aluetta hierontapallolla. Katsotaan jos saisin hiljaisuuden takaisin pääni sisälle.

      • mxmxmx

        En tiedä lukeeko kukaan enää tätä ketjua, mutta jos vaikka joku toinenkin löytäisi tästä avun. Luin toiselta keskustelufoorumilta sellaisen ohjeen korvien aukaisemiseen, että ottaa nenästä kiinni, vetää henkeä ja sitten yrittää paineen avulla puhkua ne korvat auki. Eilen illalla nukkumaan mennessä kokeilin tuota. Toistin yli 100 kertaa sen puhkumisen ja auttoi. Heti tuon puhkumisen jälkeen syke ei kuulunut ollenkaan, mutta se palasi pikkuhiljaa, selvästi vaimeampana. Tänään olen välillä myös tehnyt tuota puhkumista, eikä enää kuulu paljon mitään korvassa. Ihana tunne. Niskaa pitää siltikin yrittää hieroa, koska tiedän sen olevan muutenkin jumissa.


      • Tinnitustako

        Onneksi meitä on muitakin! Tosi ikävä vaiva tämä jatkuva humina oikeassa korvassa. Korvan verisuonen veren kuulee virtaavan aaltoilevana eli sydämen sykkeen tahdissa. Myös paineen tunne on kurja. Melko pientä särkyä/vihlontaa tuntuu korvassa myös. Lääkärissä olen käynyt, korvat ja kuulo tutkittu, kaikki ok. Diagnoosi tinnitus ja tähän on vain totuttava ja tämän kanssa opittava elämään. Ei kiva. 😞


      • Niska
        Tinnitustako kirjoitti:

        Onneksi meitä on muitakin! Tosi ikävä vaiva tämä jatkuva humina oikeassa korvassa. Korvan verisuonen veren kuulee virtaavan aaltoilevana eli sydämen sykkeen tahdissa. Myös paineen tunne on kurja. Melko pientä särkyä/vihlontaa tuntuu korvassa myös. Lääkärissä olen käynyt, korvat ja kuulo tutkittu, kaikki ok. Diagnoosi tinnitus ja tähän on vain totuttava ja tämän kanssa opittava elämään. Ei kiva. 😞

        amf12

        17.11.2016 10:09

        Niska kirjoitti:

        ""Yksi keino saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus on tällainen.

        Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.""

        Minulla tämä keino ainakin toimii.

        Tässä lisää keskusteluista :

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13496912/vol2--voiko-tinnitus-viela-kadota

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13685681/voiko-korvien-soiminen-johtua-niskojen-kireydesta

        TÄMÄ HYVÄ JUTTU, minulla vuosia sydän sykkiny päässä. Nyt kokeilin neuvoa, työnnä kämmenellä leukaa taakse päin. Syke loppui. Lopputulos...Siis niska/ hartiat jumissa. Yes,,,


    • Anonyymi

      Nostetaanpa taas tätä keskustelua taas. Itse samasta vaivasta kärsinyt puolisen vuotta nyt. Vasen korva humahtelee sykkeen tahdissa ja erityisesti nukkumaan mennessä huomaa. Ja kun taivuttaa käsiä pystyasennosta eteenpäin niin vasen korva humisee, oikea ei -onko muilla tämmöistä ?

      Olisiko kellään vinkata hyvä neurologi pk-seudulta? Kun yksityiselle lähtee maksamaan niin haluaisi että olisi sellainen joka näistä tietää enemmän.

      • Anonyymi

        Jee monella näkyy olevan tuo humahdus ääni mikä tulee sydämen sykkeen tahdissa. Minulla on myös sama vaiva ollut monena talvena. Olen ulkotöitä tekevä mies, korvien kuivuminen vaivaa ja välillä tuo humahdus ääni tulee ja häiritsee varsinkin unta. Minulla on aina auttanut korvien öljyäminen sisältä. Olen käyttänyt jo vuosia tummoista lasten hoito öljyä Pirkka hajusteeton 200 ml näkyy pullossa lukevan..Sitä tipauttanut 4-5 tippaa korvaan ja kyljellään pötkötellyt puoli tuntia vaikutus ollut aina hyvä.


    • Anonyymi

      Vaikka tämä onkin jo vanha ketju niin mukava huomata että en ole ainoa tämän vaivan kanssa. Minulla myös kuulunut syke korvassa yli puoli vuotta. Ei kuulu jatkuvasti mutta kuitenkin melkein joka päivä. Terveysasemalla kävin ja lääkäri otti asian heti vakavasti ja sain lähetteen magneettikuvaan. Kuvattiin ainakin pään verisuonet ja pää kai muutenkin. En ole vielä kuullut tuloksia, neurologille on aika parin viikon päähän. Olen kyllä huomannut että venyttely on vähentänyt humpsutusta, joten toivoisin että olisi "vain" niska jumeista johtuvaa. Toisaalta välillä huippaa ja tuntuu pää huteralta niin saattaa olla kyllä vakavampaakin. Olen kuitenkin päättänyt luottaa lääkäreihin ja siihen että tekevät parhaansa tämän asian kanssa.

      • Anonyymi

        Löytyikö vaivaan vielä syytä ? Olisi kiva kuulla miten julksisilla tutkimuksiin pääsee ja miten etenee. On tämä tosi ikävä vaiva :(


      • Anonyymi

        Oh, luulin jo vastanneen itselleni tuloksista. Eli mitään vikaa ei magneettikuvissa löytynyt. Neurologi mainitsi jonkun verisuoniin liittyvän jutun joka aiheuttaa tämmöisiä oireita. Mutta minulla ei sitä siis ole. Hupsutus on lakannut ja epäilen että johtui niskoista. Julkisen kautta pääsin kuvauksiin ja hidastahan se on mutta asiallisesti kaikki hoitui.


    • Anonyymi

      Hieno vertaistuki, kiitos kaikille. Minulla alkoi eilen kuva humsaus vasemmassa korvassa, kävin päivystyksessä, siellä ei oikeastaan mitään, yksi päivä sairaslomaa.
      Huomenna yritän saada ajan työterveyslääkärille, lähetteen magneettikuvaan, pään Mri:iin ym.

      Olen ollut ihan pelästynyt eilisestä lähtien, isäni kuoli 34-vuotiaana aivoverenvuoto on, ajattelin että lähtö on minullakin nyt edessä.... Olen 54-vuotias nainen. No nyt lukiessa rauhotuin: ei ole verisuoni ilmeisesti katkeamassa.

    • Anonyymi

      Itselläni vuosia humissut vasen korva ja ajattelin sen johtuvan korkeasta verenpaineesta. Viime kesänä korva kipeytyi ja kävin 2x Lääkärissä joss epäilivät sen tulehtuneen... Kolmannen kerran kävin lääkärissä jolloin huomasivat että tärykalvon takana jotain punertavaa.

      Siitä sitten mri kuvaukseen... Jossa todettiin jo kasvain. Siitä taas kuvaukseen parin kk päästä. Ja siitä taas ct ja mri kuvaukseen missä todettiin kasvain 3cm kokoiseksi.

      Sen jälkeen cyper knife hoitoon... Siitä on nyt 4kk eikä mikään muuttunut.

    • Anonyymi

      Tinni-Mari palasi päivittämään omaa tilannettaan: Niin siinä sitten kävi, että 3 vuotta humahtelun alkamisen jälkeen menetin kuuloni ko. korvasta kokonaan. Eräänä aamuna herätessäni huomasin, että korva on täysin kuuro ja tilalla todella kova, korkea ja jatkuva ujellus. Kuulokokeessa vahvistettiin, että kuulo on todellakin täydellisesti mennyt (vasta 105 desibelia kuuluu), ja diagnoosiksi sain äkillinen kuulonmenetyksen. Syytä tai selitystä tilanteelle ei toistaiseksi ole olemassa. Korvalääkäri ei uskonut, että vanhalla pulsoivalla tinnitusoireella ja tällä olisi mitään yhteyttä, mutta itse en usko sitä! Parin kuukauden päästä otetaan jälleen magneettikuva kasvainten poissulkemiseksi. Humahtelun alkamisesta on nyt 3 vuotta ja edellisestä magneettikuvasta 2 vuotta.

      • Anonyymi

        Tinni-Mari jatkaa vielä sen verran, että puolikuuro olen ollut nyt reilu 2 kk. Kortisoonikuuri syöty, mutta muuten yksityinenkin korvalääkäri levitteli käsiään. Yliopistosairaalaan nyt jonotan, mutta jono on 3 kk. Luvassa on kuulokoe, magneettitutkimus ja lääkäriaika korvapolille.

        Aikaisemmin tätä ketjua kommentoi nimimerkki "Puolikuuro". Jos luet tätä ketjua vielä, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin sinun kuurouden syistä ja diagnoosista.

        Fisteliäkin mietin, mutta epäselväksi minulle jäi se, miten se diagnosoidaan, jos sitä ei magneettikuvissa välttämättä näy...?


    • Anonyymi

      Minulla on riesana toispuoleinen pulsoiva tinnitus. Pää ja aivot on kuvattu ja aivoista löytyi kysta. Tämän lisäksi minulla todettiin yläkaarikäytävän luupuutos molemmissa korvissa sekä reikä tekmen levyssä. Oireina on mm. autofonia (kuulen esim. selkänikamien narinan) ja tullio ilmiö. Pulsoivalla puolella on todettu myös kuulon alenema. Saunominen, suolainen ruoka ja verenpaineen lasku pahentavat oireitani. Samoin väsymys. Toisinaan häiritsee öisin, mutta onneksi harvemmin. Normaalia molemmin puolin kuuluvaa vinkuvaa tinnitusta oli jo ennen tätä, eikä se ole muuksi muuttunut. Mutta se on ollut helpommin siedettävää kuin tämä pulsoiva.

      • Anonyymi

        Hei!
        minulla alkoi oireet n. 3 vuotta sitten, kun muutin uudelle paikkakunnalle.
        minulla ei humise sykkeen tahtiin, vaan silleen "hummmm hummmmmm hum hum huuuuummmmm" niin kuin joku popittaisi autolla, jossa on subbari.
        Ensimmäisenä aamuna herätessä luulinkin, että joku käynnissä oleva auto on mun asunnon edessä.

        En ole käynyt lääkärissä asian takia, koska tämä ei vaivaa päivittäin. Joskus nukkumaan mennessä, yöllä herätessä ja aamulla herätessä sen kuulee parhaiten, kun on hiljaista.

        Kuulo tutkittu noin kuukausi sitten osana työterveystarkastusta, ja se oli hyvä.
        maaliskuussa on loput tarkastuksesta ja ajattelin ottaa asian siellä esiin.

        Verenpaineet aina olleet hyvät tuon huminan aikana ja muutoinkin.
        Niskajumeja minulla on paljonkin.
        Sairauksina astma ja migreeni.
        ikää 31v. Ylipainoa n. 10kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        minulla alkoi oireet n. 3 vuotta sitten, kun muutin uudelle paikkakunnalle.
        minulla ei humise sykkeen tahtiin, vaan silleen "hummmm hummmmmm hum hum huuuuummmmm" niin kuin joku popittaisi autolla, jossa on subbari.
        Ensimmäisenä aamuna herätessä luulinkin, että joku käynnissä oleva auto on mun asunnon edessä.

        En ole käynyt lääkärissä asian takia, koska tämä ei vaivaa päivittäin. Joskus nukkumaan mennessä, yöllä herätessä ja aamulla herätessä sen kuulee parhaiten, kun on hiljaista.

        Kuulo tutkittu noin kuukausi sitten osana työterveystarkastusta, ja se oli hyvä.
        maaliskuussa on loput tarkastuksesta ja ajattelin ottaa asian siellä esiin.

        Verenpaineet aina olleet hyvät tuon huminan aikana ja muutoinkin.
        Niskajumeja minulla on paljonkin.
        Sairauksina astma ja migreeni.
        ikää 31v. Ylipainoa n. 10kg.

        Lisään vielä, että humina kuuluu vain vasemmalla puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        minulla alkoi oireet n. 3 vuotta sitten, kun muutin uudelle paikkakunnalle.
        minulla ei humise sykkeen tahtiin, vaan silleen "hummmm hummmmmm hum hum huuuuummmmm" niin kuin joku popittaisi autolla, jossa on subbari.
        Ensimmäisenä aamuna herätessä luulinkin, että joku käynnissä oleva auto on mun asunnon edessä.

        En ole käynyt lääkärissä asian takia, koska tämä ei vaivaa päivittäin. Joskus nukkumaan mennessä, yöllä herätessä ja aamulla herätessä sen kuulee parhaiten, kun on hiljaista.

        Kuulo tutkittu noin kuukausi sitten osana työterveystarkastusta, ja se oli hyvä.
        maaliskuussa on loput tarkastuksesta ja ajattelin ottaa asian siellä esiin.

        Verenpaineet aina olleet hyvät tuon huminan aikana ja muutoinkin.
        Niskajumeja minulla on paljonkin.
        Sairauksina astma ja migreeni.
        ikää 31v. Ylipainoa n. 10kg.

        Samantyylinen vaiva, ensin sykki korvassa sykkeen tahtiin ja sen jälkeen hiljentynyt,kun käyttänyt nenäsuihketta missä kortisonia.Niskan jumit myös osasyynä,kun tietokoneella on enempi. Tinnistusta on monenlaista ja jotkut lääkkeet voivat
        aiheuttaa sivuvaikutuksena kaikkee Koittakaa jaksaa.


    • Anonyymi

      Hei,

      Täällä myös yksi sydämen sykkeen oikeassa korvassa tunteva. Lisäksi korvassa tuntuu pienen pientä ikäänkuin painetta ja tukkoisuutta. Olen itse 26 vuotias, perusterve. Minulla on ollut kaksi "hyvänlaatuista" asentohuimausta viimeisen 6 vuoden aikana, joiden molempien aikana en voinut muuta kuin 3 päivää maata sängyssä, sillä pienikin liike sai oksentamaan ja koko huone pyöri päässä. Jälkimmäinen näistä tapahtui vuonna 2018.

      Jälkimmäinen asentohuimaus alkoi sillä, että heräsin siihen kun korvassani soi todella kovaa ja korva oli lukossa/tukossa. Oletin, että korva aukeaa, kun saan asentohuimauksesta selvittyä. Korva ei kuitenkaan koskaan auennut. Korvassa on tämän johdosta selkeä ja voimakas kuulon alenema. Korva on siis ollut siitä asti ikään kuin tukossa, enkä kuule sillä kunnolla. Tiettyjä korkeita taajuuksia en kuule ollenkaan. Olen käynyt pään magneettikuvauksissa ja korvalääkärillä, mutta yhden yhtäkään syytä kuulon alenemaan tai sykkimiseen tai mihinkään muuhun ei ole löytynyt.

      Minulla on oikean nenän väliseinä vinossa niin, että oikeanpuoleinen sierain on melko ahdas. Yksi lääkäri mietti, voisiko tällä olla yhteyttä korvan sykkeeseen ja paineeseen, mutta toinen lääkäri torppasi koko ajatuksen.

      • Anonyymi

        Menierin tauti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menierin tauti?

        Lääkärin mukaan ei. Ei myöskään Otoskleroosi tai muukaan kuulosairaus. Ainakaan merkit eivät viittaa kuulemma mihinkän. :/


      • Anonyymi

        Oikeassa korvassa suhahtaa sydämen sykkeen tahdissa ja huomaa jos väliin tulee pieni sykkeen muutos eli taukokin. Häiritsevä kun menee nukkumaan ja sitä kuuntelee. Se alkoi vasta eilen ja tietty viikonlopuksi. Tuota ei vain haluaisi kuunnella eikä auta asennon vaihtoaan. Epäilin verenpaineen nousua, mutta ei mahdoton, että niska olisi syypää.
        Olisi mukava kuulla miten asiat ovat parempaan päin menneet muilla ja mitä konsteja on käytetty.


    • Anonyymi

      Hei, taitaa olla aika tosi vanha ketju:) noi oireet on mulla kuitenkin ihan samat, joten ajattelin nyt kirjata tänne omia kokemuksiani. Olen siis tyttö jolla on ihan samat oireet mutta vain toisessa korvassa. Se alkoi muistaakseni vähitellen noin vuosi sitten flunssan jälkeen. Sain joka tapauksessa vinguttua äidiltäni vasta syksyllä että hän veisi minut lääkäriin, ja siellä sitten heti lääkäri ajatteli asian olevan niin tärkeä että laittoi lähetteen suoraan HUS:siin. Siellä käytiin nyt sitten pari kertaa kuulotutkimuksissa ja magneettikuvauksissa mutta mitään ei löytynyt. Nyt pari viikkoa sitten lääkäri ilmoitti että ei ole mitään huolestuttavaa löytynyt joten asia jätettiin siihen. Lääkärit suhtautuivat vaivaan lähinnä tinnituksena joka ei kyllä mielestäni pidä ollenkaan paikkaansa. Lähinnä juuri tuo tympii että kukaan ei suhtaudu tähän hirveen vakavasti. Minusta on vain ruvennut tuntumaan että humina pahenee koko ajan ja korvissakin tuntuu outoja "liikahduksia ja värähtelyä" mutta ei oikeen voi mitään tehdä:( Keskittymiskyky ja unirytmikin on nykyään ihan päin mäntyä kun humina häiritsee molempia. Lisään vielä, että juuri tuo asentojen vaikutus ja kaulavaltimon painaminen pätevät minuunkin. Ei hirveesti huvittaisi elää tämän kanssa koko loppuelämääni, joten toivottavasti jonkin sortin muutoksia tulee:)
      Zempit kaikille jotka kärsii tästä vaivasta!

      • Anonyymi

        Kommentoin omaa tilannettani tässä ketjussa 18.12.2019. Siinä kerroin enemmän omasta vaivastani. Olen huomannut saman, pulsoiva tinnitus mielletään liian usein tinnitukseksi. Mutta näinhän asia ei ole, ne ovat kaksi eri asiaa. Tosin minulla tinnitus on pahentunut ja pulsoiva toispuolinen tinnitus on pysynyt ennallaan. Tt-kuvausta olisi tarjolla, mutta koronaepidemia siirsi sitä. Osittain oireet viittaavat menieren-tautiin, mutta sitä tutkitaan sitten myöhemmin. Kiitokset myös vertaistuesta, en ole näköjään yksin tämän riesan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin omaa tilannettani tässä ketjussa 18.12.2019. Siinä kerroin enemmän omasta vaivastani. Olen huomannut saman, pulsoiva tinnitus mielletään liian usein tinnitukseksi. Mutta näinhän asia ei ole, ne ovat kaksi eri asiaa. Tosin minulla tinnitus on pahentunut ja pulsoiva toispuolinen tinnitus on pysynyt ennallaan. Tt-kuvausta olisi tarjolla, mutta koronaepidemia siirsi sitä. Osittain oireet viittaavat menieren-tautiin, mutta sitä tutkitaan sitten myöhemmin. Kiitokset myös vertaistuesta, en ole näköjään yksin tämän riesan kanssa.

        Itsekin harmitellut, että Corona siirtää näitä muitten jopa tärkeämpien tutkimusten tekoa ja hoitoa.
        Itsellä tuo pulssin tyyliin tuleva suhahtelu tuli corona-aikaan. Se on kovinkin moninaista ja saattaa olla sydämen rytmiin, mutta voi olla kaksi kertaa ja tauko ja taas kaksi kertta ja tauko.
        Nukkumaan mennessä tuo joskus hävisikin, mutta on taas tullut voimakkaampanakin kuvioihin taas mukaan.
        Olen yrittänyt kaiken sortin hierontaa, mutta ei näytä selkeää apua olevan. Yskäisemällä voimakkaasti, se saattaa jonkun aikaa hävitä. Jos hengittää syvään ja pidättelee hengitystä, se katoaa myös siksi aikaa.
        Joskus on tosiaan kuitenkin hetkiä, että mitään ei kuulu. Ulkoista melua kun on, sitä ei huomaa ja muutenkin kuulo on ihan ok.
        Lääkäri totesi, että siihen on paljolti mahdollisia selityksiä. Toivoisin nyt vaan, että lääkäri ottaa yhteyttä, kuten sovittiin ja saisi tuohon selvennystä.


    • Mahtavaa löytää näin pitkä ketju ja erityisesti ihanaa löytää vertaistukea!

      Mulla kuuluu vasemmassa korvassa huminaa, joka alkoi lievästä mutta pitkittyneestä flunssasta marraskuussa 2018. Ääni on siis ollut nyt kaverina n. 1,5v. Humina kuuluu ehkä myös oikeassa korvassa, mutta kuitenkin selkeämmin vasemmalla. Ääni ei ole suhinaa vaan hyvin matalaa huminaa humm humm humm. Joskus humina on niin voimakas että "tunnen" sen korvassa, ihan kuin tärykalvo värisisi. Joskus se taas lähtee tai tuntuu ikään kuin niskassa etenkin tuolloin ajattelen syynä olevan niska-hartiaseudun lihasten jäykkyyden. Teen päätetyötä ja erilaiset lihasjumit ja kivut selässä ja niska-hartia-alueella ovat tuttuja.

      Ääni on kutakuinkin sykkeen mukainen mutta tulee ehkä aavistuksen "jälkijunassa" jos huminaa vertaa kaulalta tuntuvaan pulssiin. Ääni ei katoa jos työnnän leukaa kädellä. En huomaa äänessä mitään muutoksia pään kääntelyllä tai hieronnallakaan, en myöskään esim. kielen liikuttelulla. Ääni katoaa kuitenkin TÄYSIN silloin kun kuulen jonkun muun tarpeeksi kovan äänen esim. kilistän lusikkaa kupissa, puhun, kuulen kun joku puhuu, pesukone on päällä, tai kun ihan vaan hengitän muuten täydessä hiljaisuudessa. Ääni katoaa myös jos laitan sellaiset todella tiiviit nappikuulokkeet korviin! Riittä siis että kuulokkeet laittaa korviin, niistä ei tarvitse kuulua mitään ääntä tai musiikkia. Kuulokkeiden ansiosta olen pystynyt nukkumaan/nukahtamaan. Tavalliset korvatulpat vaimentaa ääntä mutta ei vie kokonaan pois. Onko tällaisia kokemuksia muilla? En ole löytänyt tinnitusta googletellessani vastausta vaikuttaako sen tyyppiseen vaivaan kuulokkeiden käyttö vai ei.

      Tuon em. flunssan aikana mulla ei todettu korvatulehdusta mutta korvat, ja etenkin vasen, oli todella kipeät ja tärykalvot "poksuivat" uskomattoman kipeästi kun liikutin leukaa sivusuunnassa. Kaikki äänet kuulosti siltä kuin mulla olisi ollut joku kuparipannu päässä, sellaista outo "kaikua" ja kaikki äänet tuntui voimakkailta. Olin tuolloin juuri muuttanut ja ihmettelin uuden asunnon ääniä niin että kysyin isännöitsijältä onko kerrostalon katolla joku ilmastointisysteemi kun mun asuntoon kuuluu niin kova humina etten pysty nukkumaan. Ei kuulemma ollut.. Velikin kävi asunnolla kuuntelemassa ja totesi että "se on sun päässäs se ääni". Olin varma että oon tulossa hulluksi! :D Kävin just alkaneen flunssan alussa työhöntulotarkastuksessa ja "lukkoisista" korvista huolimatta kuulotulos oli erinomainen. Kävin flunssan jälkimainingeissa julkisella puolella vaivan vuoksi. Korvat olivat tarkastuksessa ihan normaalit, tärykalvo reagoi paineeseen ja värikin oli hyvä. Purskahdin lääkärissä itkuun kun sanoivat että oottele 3kk ja jos ei mene siinä ajassa ohi niin katsotaan sitten uudestaan. Olin ihan loppu jo tuolloin.

      3kk päästä menin työterveyden puolelle ja siellä tehtiin kuulotesti uudelleen. Taas erinomainen tulos. Todettiin että purenta-, niska- ja hartialihakset on jumissa. Mulla oli samaan aikaan käynnissä oikealla puolella hampaan juurihoito ja bruksismi oli myös hammaslääkärissä todettu. Kävin noiden jälkeen purentalihas hieronnassa ja se oli kyllä suorastaan taivaallista! En kuitenkaan kokenut että ainakaan niillä kahdella käyntikerralla olisi ollut vaivaan vaikutusta. Kävin työterveyden puolella toisen kerran puhumassa vaivasta kesäkuussa 2019 ja silloin lääkäri ystävällisesti vihjasi että nämä kuulemisasiat laitetaan helposti mielenterveyspuolen ongelmiksi jos niihin ei löydy syytä.. Sen jälkeen en ole uskaltanut käydä asiasta lääkärissä puhumassa. Humina on alkanut vaivata toden teolla noin viikko sitten ja mietin uskaltaisiko tästä käydä nyt uudestaan kysymässä vai pitääkö vain antaa olla.. :(

      • Anonyymi

        Kannattaa uskaltaa. Kyllä kysyjälle vastataan, varsinkin jos se häiritsee tai muuten mietityttää. Onnea matkaan!


    • Anonyymi

      20 vuotias perusterve täällä. alkoi yhtäkkiä kuulua humina sydämenlyöntien tahdissa vasemmassa korvassa varmaan viikko sitten. tähän mennessä on ollut ohimenevää, mutta tänä yönä en ole päässyt ollenkaan nukkumaan kun niin paljon häiritsee eikä millään lakkaa. jännitän lihaksia aika paljon kun on ahdistushäiriötä ym joten voi hyvinkin johtua siitä. silti aika kammottavaa. lääkärille meno on itelle aika vaikeeta kun pelottaa testit ja semmoset, mutta kai on pakko mennä jos tää ei tästä lopu. en ole ollut kipeänä tai muutakaan sellasta, tää on siis ainoa epätavallinen oire tällä hetkellä. samassa korvassa tuntuu myös vähän painetta. oon välillä saanut sen lakkaamaan mutta alkaa aina uudestaan...

      • Anonyymi

        Itsellä tuo jumputus eli suhahtelu korvassa sydämen tahtiin vahvistuu jos ponnistelee, vaikka juoksee hiukan. Joskus se voi kadotakin, mutta vakaasti palaa taas, se ei unohda. Kuitenkin epäilin niskoja. Jos hengitän oikein syvään ja annan olla ns. paineet päällä, tuo syke katoaa. No, sehän ei ole apu vaan jonkinsortin toteamus, josta ehkä voisi jotain päätellä joku viisas.
        Sitä ei ole omalääkärille päässyt, ovat nuo coronahysteerikot vallanneet terveyskeskuksen ruumiskontteinensa, joka tuntuu irvokkaalta hommalta. Tarvitsevat eivät saa apua, mutta terveet coronalla hysteriisiksi tulleet valtaavat turhaan todella tarvitsevilta paikat. Emme ole kenenkään tutun, eikä tutun tutunkaan saaneen edes coronaa. 1000 kansainvälistä lääkäriä kokouksessaan totesivat coronan olevan vain keino saada talouselämä katolleen ja maskien käyttöä he pitivät enemmänkin vitsinä kuin apuna.


    • Anonyymi

      minullakin on pieniä tuollaisia oireita tullut yhden viikon aikana. Itselle tuli mieleen, voiko tupakoinni aloittaminen ja lopettaminen viikon sisällä aiheuttaa tämmöistä?

      • Anonyymi

        Tupakoinnin lopettaminen ja sitten asian seuraaminen voisi ratkaista asian varmaan kuukauden sisällä.
        Itsellä suhahtelua on reilusti enemmän oikeassa korvassa. Yleensä vasen on kutakuinkin ääänetön.
        Joskus tulee taukoja. Hierontaa tuolla Youtubessa tarjotaan eri osiin yläkroppaa, mutta ei ainakaan vielä ole ollut selvää apua siitä.
        Korkea verenpaine itsellä oli epäilys, mutta ei auttanut pillerit, pisti vaan huonompaan kuntoon ja piti lopettaa pillerien ottaminen.


    • Anonyymi

      Mulla on nyt ollu varmaan kuukauden tuo jyskytys ja aaltoilu korvassa revin kohta pään irti

    • Anonyymi

      Minulla alkoi viikko sitten vasemmassa korvassa samantyyppisiä oireita kun kaikki täällä kuvailee. Meinas jo iskeä masennus kun luin miten monet on käynyt vaikka missä testeissä ja mitään apua ei ole löytynyt mistään. Aloin googlettaa lisää ja satuin sivulle missä puhuttiin miten paljon kireät suu - ja leukalihakset voi vaikuttaa korviin. Yhdellä naisella oli tinnituskaltaiset oireet ja aloitti leukalihasten hieronta sekä leukalihasten venytys ja jumppaliikkeitä ja oireet hävisit vähitellen. Aloin itse myös tekee näitä samoja hieronta ja jumppaliikkeitä eilen ja tein useita kertoja päivän aikana ja nukkamaan mennessä napsutus oli poissa eikä ole tänäänkään kuulunut/tuntunut mitään korvassa. Minulla on painellessa tosi kipeät kohdat leuan ja poskipäiden alla missä nämä isot leukalihakset menee eli voi hyvinkin olla että nämä on liian kireät minulla. Huomaan myös että puren kovin yhteen hampaat välillä sekä narskuttelen öisin. Olen myös syönyt hirveesti purkkaa viimeisen vuodet ja sekin kiristää leukalihakset niin jätin senkin pois nyt. Toivon mukaan tämä on ollut syy korvan oireisiin ja pysyy poissa leukalihasten hieronnalla ja venyttelemällä/jumppaamalla. Kannattaa kokeilla muutkin jos ette ole vielä kokeilleet!.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulla on saman lainen oikessa korvassa ja vasenmassa kuuluu vinkunaa.
      En ole vielä käynyt lääkärissä. Olisi mukava kuulla jatkossa sinun vastausta, onko vastausta löytynyt sinun asiaan.
      terveisin Veka

      • Anonyymi

        Joo syke humahtelee vasemmassa korvassa jo vuosia. Kuivat korvat laitan öljyä korviin kun syke alkaa kuulumaan aina on sykkeen ääni häipynyt. Puoli tuntia makoilee kyljellään kun laittaa öljyä että aine ehtii vaikuttaa eikä valu pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo syke humahtelee vasemmassa korvassa jo vuosia. Kuivat korvat laitan öljyä korviin kun syke alkaa kuulumaan aina on sykkeen ääni häipynyt. Puoli tuntia makoilee kyljellään kun laittaa öljyä että aine ehtii vaikuttaa eikä valu pihalle.

        Minä myös laitan öljyä korvakäytäviin ei ole kuulunut sykkeen ääntä tollaista vauva öljyä . Pari kertaa vuodessa syksyllä ja keväällä laitan. Ulkotöissä olen ja korvat talvella sisältä kuivuvat.


    • Anonyymi

      Haluaisin nyt tulla tänne avautumaan omasta kokemuksesta. Mulla on niska todella jumissa, ohimolla paineen tunnetta, ja korva jumputtaa välillä nopeasti ja välillä kerran pari vaan. Sormen kun laittaa korvaan niin tuntee sykähtelyn korvassa. Onko lihasperäistä? Oon lukenu koko ketjun läpi enkä tiedä mille lääkärille menisin ekana. Stressiä on myös ja se lisääntyy tästä kaikesta..

    • Anonyymi

      Näitä syitä on varmaan satoja, mutta mulla kuului todella häiritsevän kovaa syke korvassa. Näytin lääkärille joka sanoi sen olevan aika tavallista ja katsoi sinne lampullaan sanoen, että ihan normaali, ei juuri vahaakaan korvassa. Kuitenkin kun kotona laitoin removaxia korvaan niin sieltä lähti paakkuuntunut kovettunut arviolta 3mm paksu vahatulppa pois ja humputus loppui siihen kuin seinään. Tämä on käynyt kaksi kertaa (monta vuotta välissä) ja kummallakaan kerralla lääkäri ei ole nähnyt tukosta lampullaan. Toisella kerralla vaadin korvan huuhtelun lääkäriltä ja siinä hänkin sitten vasta näki kun tulppa lähti irtoamaan korvakäytävän pohjalta. En edes tajua miten sinne voi kasautua noin paljon likaa ja vahaa kiinteäksi paakuksi.

    • Anonyymi

      Hei! Kiinnostuneena luin aika pitkään näitä keskusteluja.
      Alkoi kai jotain 2013, joten selasin onko uudempia. Tai ehkä ajattelin kirjoittaa myös.
      Minäkin kuulen pulssini aina silloin tällöin, minkä vuoksi päädyin tähän.
      Ehkä teillä muilla se on ollut jotenkin hyvinkin vaikeata. On sitten erilaisia tutkimuksiakin tehty.
      Minä en ole mieltänyt sitä pahaksi, ei niin usein. Olen paremmin ajatellut, että voisin sillai mitata sykkeeni.
      On vaan aika hankala "nukkuessa," ruveta kelloa katsomaan. En osaa ranteesta mitata, en tunne pulssia.
      Verenpainemittarilla sitten vaan. On 70- 80 päälle. Sentään joskus nousee yli sadan rasituksessa. Ei ehkei paljoa alle sitä 70.
      Ehkä tulen vielä lukemaan pisemmällekin. Ehkä en ole kirjoittanut näin pitkään ketjuun.
      Oikein hyvää vointia teille kaikille! Sitä tarvitaan näin korona aikana.

      • Anonyymi

        Hei vaan. Vanha ketju, mutta hyvää asiaa ollut kaikilla, olisi mielenkiintoista tietää onko 2013 kirjoittajille tullut diagnooseja tai muita vaivoja. Oma suhinasyke korvissa alkoi ennen joulua 2020. Olen käynyt lääkärillä ja korvalääkärillä, ja molemmat ovat sitä mieltä, että johtuu kuulonalenemasta ja lihaskireyksistä. Pelkään silti, että jos on jotain vakavampaa, että uskallanko lähteä lastenkaan kanssa mihinkään matkalle, jos yhtäkkiä katkeaakin päästä verisuoni tai jotain. On kuitenkin helpottavaa tietää, että monilla on samaa ja eletään porskutellaan eteenpäin.


    • Anonyymi

      Verenpaineet,missä lukemissa? Oikeastaan verenoainehan ei muuten tubnu,jos korkealka,kuin vähän voi huimata,ja tunrua kuin syke korvissa tuntuisi.

    • Anonyymi

      Kiitos, ihan jatkuu tämä.
      Tuo edellinen kirjoittikin korvien puhdistuksesta. Minulla myös puhdistettu, ehkä kolme kertaa vuoden aikana.
      Terveyskeskuksessa tuli vähän kokkareita, yksityislääkäri (muiden asioiden vuoksi kävin), puhdistikin tehokkaammalla laitteella.
      En ollut ajatellut olisiko puhdistus tuonut kuulon paremmin "sykkeen kuulemiseen".
      Nyt en ole aikoihin kuullut edes. Jotenkin etsin tietoa ja enhän ollutkaan ainoa. Erotuksena, että muilla tuntemukset pahempana.
      Kiitos kysymästä, verenpainetta on ollut paljonkin. Muistan joskus 80-luvulla seurattu ja lähes aina "punaisella" 150/90, ei tarjottu lääkkeitä.
      Kesällä ollut jotain 135/80.
      Vuoden verran yhden pillerin lääkitys. Siis tuo iltaisin.
      Aamulla jotain 118/74 pulssi 75. Onpa ollut kerran lukema 92/71 pulssi 74
      On kai ollut aamulla herätessä (tai valvoessa, unettomuutta) huono olo. En ole noussut ylös, joten ei sillai pyörryttänyt.
      Olin täyttänyt viikon verenpaineet, samalla kun vein sokeriainemittaukset.
      Kaippa ottaa lääkkeen määrännyt yhteyttä, jos liian matalaksi mennyt.
      En ole ajatellut olisiko yhteyttä korvien sykkeen kuulemiseen.
      Tai ehkä sittenkin silloin, kun verenpaineet koholla.
      Jos tämä ketju lähti "väärille urille", mutta eipä vuosiin kirjoitelleet.
      Ehkä hyvinkin jatkavat, hyvää "vertaistukea" yhteisiin asioihin.
      Voikaa hyvin!

    • Anonyymi

      Oon kärsinyt tästä vaivasta noin 20 vuotta, alkoi mun ollessa muistaakseni 12 vuotias. Ensimmäisillä kerroilla säikäytti, kun kuulin iltaisin sykkeeni siinä korvassa joka tyynyä vasten ja se ei loppunut puolta vaihtamalla. Jotenkin siihen rahinaan/huminaan vaan tottui ajan kanssa. Enää sitä ei kuule, joko siksi että mulla on selkeesti tapaturmaisesti alentunut kuulo kummastakin korvasta, tai sitten oon vaan tottunut.

    • Anonyymi

      kyllä löytyy. minulla vuotaa toisinaan mönjää korvista runsaasti ja sitten se välillä kuivuu. sen jälkeen ja sitä ennenkin korvassa kuuluu sydämmen jyskytys. tämä vaivanut jo monta vuotta. välillä se poistuu ei kuuluu mitään voi olla pois viikkojakin. olen tottunut tähän joten ei se pahemmin häiritse.

    • Anonyymi

      Hei! Olen 12-vuotias poika. Minulla nämä oireet ovat alkaneet jo kun olin kymmenen. En ole ollut ollenkaan huolissaan tästä. Se tulee yleensä vain, kun vasen korvani painaa tyynyn. Olen käynyt sen jälkeen aika monessa koevatarkastuksessa, eivätkä he ole huomanneet mitään. En olisi sinuna huolissani, koska kyseessä voi olla vain verisuoni lähellä korvaa. 👌 On ilo jos saan olla avuksi.

    • Anonyymi

      Kaulan ja niskan alueet jumissa. Minulla sama vaiva ja siihen auttaa PÄÄNNYÖKKÄÄJÄLIHAKSEN venyttely, solisluun yläpuolelta vastakkaisella kädellä kiinni/painat ja nostat katseen yläviistoon, niin että tunnet venytyksen korvassa asti. Tämä lihas menee jumiin, varsinkin päätetyötä tekevillä. (STERNOCLEIDOMASTOIDEUS). Korvan triggerpisteet menevät tätä lihasta pitkin ja oireilevat korvan lukkoisuutena(humina, tasapaino).

    • Anonyymi

      Pakko kirjoittaa omat kokemukset ja ratkaisun, jos joku siitä hyötyisi. Minulla alkoi kuulumaan vasemmassa korvassa öisin syke. Vaiva tuntui voimistuvan välillä ja muistan yhden ajanjakson kun ääni oli niin kova, että todellakin vaikutti jo uneen. Kävin lääkärissä sekä korvalääkärissä erikseen tutkituttamassa, mitään ei löytynyt. Vaivaan auttoi hetkellisesti korvan "paineistaminen" itse, eli esimerkiksi nenä tukkoon ja paineen puhallus korvien kautta. Vaikutus kyllä poistu samantien kun hieman leukaluuta väänsi, eli paine kai jotenkin lähti pois.

      Lääkäri sanoi, että vaiva voi olla yhteydessä nenään ja antoi reseptiksi Dymista-nenäsuihkeen. Dymista ei tuonnut itselle mitään vaikutusta. Luin netistä (luultavimmin tästä ketjusta), että Dymista on kuivattava lääke, joka jossain tutkimuksessa oli osoitettu juuri tän syke korvassa ongelman lähteeksi. Ei siis kuulosta hirveän järkevältä ratkaisulta kuivattaa nenäkorva akselia enemmän. Samainen vastaaja esitti ratkaisuksi Naso Dexpanthenol ratiopharm 20 ml -nenäsuihketta, joka olisi kosteuttava suihke. Tämä Naso-suihke toi itselle ratkaisun.

      Vaiva on nyt ollut vajaa 2 vuotta ja aina kun lopetan vähän pidemmäksi aikaa suihkeen niin vaiva palaa. Huomasin myös, että ei ole ihan sama miten sitä suihkuttaa. Suihkuttakaa ainetta tosi syvälle ja siellä syvällä kääntäkää ulos päin sieraimesta. Jos sitä vaan laittaa miten sattuun sieraimeen niin ei ole itsellä toiminut. Tuntuu, että vaiva on tullut jäädäkseen, mutta Naso saa ongelman todella olemattomiin.

      Toivottavasti joku saa tästä apua nimittäin oli todella masentava vaiva. Oon kärsinyt tinnituksesta koko elämäni, mutta se ei oo mitään verrattuna tuohon.

      • Anonyymi

        Mukava, että jatkunut vielä.
        Olikin sama pitkä ketju johon reilu vuosi sitten kirjoitellutkin.
        Nyt neljän jälkeen heräsin ja aikani pyöriskelin, niin taas rupesi oikea korva ( täytyy lukaista mikä korva vuosi sitten) naputtamaan.
        Kai se syke on, mutta vaikea laskea on niin nopea. Tai onko vielä sitten ryhmissä. Viimeksi ei niin pitkään kuulunut.
        Nythän kaikki vaivat oikealla puolella. Kesällä kuvattu nivelrikko, magneettikuvaus marraskuussa. Selkälannekanavantiedot ei oikein vielä selvillä minulle. Nythän voin mainita tuostakin, kun soittaa uudelleen.
        Korvien iho kyllä aika pahana, eivät antaneet niihin mitään voidetta. Muuten kyllä puhdistettiin.
        Jospa ensi yönä nukkuisi paremmin, on noita pahempiakin vikoja. Luen uudelleen, jäi viimeksikin loput lukematta. Yritän aina loppuun laittaa kokemukseni.
        Hyvää joulua ja onnes vuodelle 2023!


    • Anonyymi

      Oletteko miettineet älypuhelimen käyttö tai päätetypskentely, jostakireys koko niska/pää alueelle.

    • Anonyymi

      Minulla humina jatkui kausittain muutaman vuoden ajan. Hemoglobiini tasot aina olleet matalia, nyt kun ne hoidettu hyvälle tasolle humina loppui😯 Kannattaa tsekkaa voisiko johtua siitä!

    • Anonyymi

      Minulla alkoi aivoverenvuoto korvien huminalla.

    • Anonyymi

      Jännä yskänkohtaus oli kun yskän tahtiin sädehti kirkkaat valot eri suuntiin.

    • Anonyymi

      Googlaapa termi DEHISKENSSI! Mulla täsmälleen samoja oireita. Lisäksi Korva tukossa. Korva tutkittu ja TT- kuvattu. Harvinainen diagnoosi.

    • Mulla oli tismalleen samanlaiset oireet oikeassa korvassa kuin sulla N33v ja kävin korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkärillä tarkistuttamassa kaiken, mutta hän sanoi että kummatkin korvat ja kuulo ovat normaalit, mutta joissain tapauksissa oireet saattavat johtua niska-hartiaseudun kireyksistä. Viikkoa myöhemmin vahingossa huomasin että kun puren hampaat yhteen niin oireet katoavat, mutta eivät joka kerta. Sitten koitin jännittää vain vasemman puolen leuan lihaksista ilman mitään tuloksia mutta sitten jännitin oikean puolen leuan lihakset ja joka ikinen kerta oireet loppuivat epäonnistumatta ja kun lopetin jännityksen oireet alkoivat heti . Päättelin tästä, että oireilla on jotain tekemistä leuan lihaksilla ja ehkä jotenkin sitä kautta niska hartia seudun kireyksillä. Päätin mennä OMT fysioterapeutille , joka muovihanska kädessä ihan peukalon tunkemalla suuhuni ja ulkopuolelta muilla sormilla rentoutti oikean puolen leukalihakset ja kahden tällaisen käynnin jälkeen pauhaaminen ja jumputus sydämen sykkeen tahtiin oikeassa korvassa lakkasi tyystin. OMT fysioterapeutti kyllä käsitteli myös niska-hartiaseudun, mutta en usko oireiden lakanneen siitä syystä vaan ennemminkin leuan lihasten rentouttamisesta käsittelyllä. Kuitenkin jos kukaan näillä kyseisillä oireilla lukee tätä, kannattaa mennä OMT fysioterapeutille rentouttamaan leuan lihakset ja varmuuden vuoksi myös niska hartiaseutu täysin ja huom. näiden alueiden täysi oireiden lopettava rentouttaminen saattaa viedä kaksi tai kolme käyntikertaa, joten älkää luovuttako jos oireet eivät ensimmäisen käyntikerran jälkeen lakkaa . Kohinamaista pauhausta ja jumputusta oli mulla melkein kolmen kuukauden ajan oikeassa korvassa ja nyt sitä ei ole ollut enää yhtään.

      • Anonyymi

        Ihmeellistä, mutta totta! Olen lukenut tätä viestiketjua pelkäämällä pahinta. Tosiaan oikean korvan sykkeen tahdissa oleva humiseva tinnitys lakkaa kun jännitän leuan oikeanpuoliset lihakset. Itsellä humina on kestänyt vasta muutaman päivän. Täytyy alkaa varaamaan OMT fysioterapeuttia. Kiitos Aarni1! Pelastit yöuneni! T. Tobelius


    • Anonyymi

      Hommatkaa höyrystävä ilmankostutin. Aivan selvästi itsellä auttanut. Käyttäkää laitetta myös kesällä, vaikka talvisin ilma on kuivempaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe