tinnittää ja suhisee

soiseli

Hei!

Olisi tarpeellista jatkaa keskustelua korvien soimisesta, siihen liittyvistä oireista ja hoidoista. Vertaistuki on niin tarpeellista!
Yleinen syy tuntuu olevan lihasjumitukset niskassa ja kallonpohjassa. Tätä ovat lääkärit johdonmukaisesti minullekkin diagnosoineet. Väliin sain tinnituksen ja pään suhinan ja säryn lähes pois, mutta viime syksynä tuli uudestaan ja nyt on jatkunut yhtäjaksoisesti vuoden. Välillä onneksi on parempia jaksoja, mutta toisinaan siihen liittyy vielä paniikkioireita, jotka pahentavat oloa hurjasti. Sitä kuitenkin niin paljon miettii, että mistä tämä johtuu ja mitä minun päässä tapahtuu kun ääni voimistuu ja niska-kallonpohjalihaksia kiristää ja polttelee välillä. Joskus kiristys vain vasemman korvan takana, toisinaan symmetrisesti molemminpuolin ja leviää päälaelle ja ohimoille asti.

Olen käynyt hermoratahierojalla, vyöhyketerapiassa ja omt-fysioterapeutilla. Päänsärkyyn ovat auttaneet ja joskus tinnituskin vaimentunut hetkellisesti. Sauna on myös minulla paikka, jossa vaivaa ei kuule eikä tunne juuri ollenkaan. Ehkä kiukaan sihinä vastaa paljolti tinnitusääntä päässä. Omaehtoinen säännöllinen liikunta ja jumppa ovat ehdottoman tärkeitä ja sitä ei saisi jättää kun olo kohentuu. Minä tein sen virheen vuosi sitten. Kiitos Niskalle hyvistä linkeistä.

Olisi mukava kuulla miten muilla menee vaivan kanssa.

8

2683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15v-tinni

      niimpä...! mulla myös tinnitys... ja se on niin "mielestä" kiiini?? kuka sen kanssa pärjää???ja minkä se on aiheuttama..?? (mulla säde hoito korvien taakse) ja kuulon alenema 60% luokkaa! kuulo koje auttanut hieman... ! tohtori kertoi että korvat aistin solut kun vauriotuu?? niin aivojen kuulo "keskus" aistii "kuulemansa" tinnityksenä...!! mulla myös sauna auttanut koska veren paine vaikuttaa tinnitykseen..!! ja tupakointi ja kahvi! tämä mun kokemus...

    • Onneksi_kuulen

      Kuulemma melutinnitus saattaa helpottaa, jos se on seurausta vaikkapa yhdestä konsertista, ja sen jälkeen tajuaa olla hiljaisuudessa. Eli välittömän suhteellisen satunnaisen liiallisen melualtistuksen jälkeen voi olla palautumisen mahdollisuutta. Muuten homma on vain kestettävä ja sopeuduttava siihen.

      Tinnituksiinkin on nykyään olemassa erilaisia siedätyshoitoja. Jos tinnituksesi on noinkin pysyvää, niin en liikaa uskoisi sen palautumiseen. Oletko aivan varma, ettei sinulla ole kuulovauriota? Luulisi kuuloa haittaavan niskajumin aiheuttavan jo muutakin verenkierron haittaa. En vaan usko oikein tuohon teoriaan. Tai sitten jos haittaa verenkiertoa niin paljon, niin on jo aiheuttanut pysyviä vaurioita kuulohermoon eli kuulovaurion ja sitä kautta tinnituksen, jos nyt niska voi niin täsmällisiä vaurioita aiheuttaa. Luulisi muunkin aivotoiminnan kärsivän hapenpuutteesta korvien ohella.

      Itselläni on satunnaisia tinnituksia. Yleensä virusinfektioon liittyen. Menee ohi parissa viikossa. Myös äärimmäisellä stressillä saan tinnitusoireita, ehkä liittyy samanaikaseen lievään virusinfektioon. Myös kaikki korvan ronklaukset otan rankasti. Esim. kun korva meni täysin tukkoon vaikusta, niin sen jälkeen oli vaivaa ja tinnitusta useamman kuukauden. Nyt ehkäisen vaikkua öljysuihkeilla ja koetan suojautua melulta, tinnituskin on pysynyt poissa.

    • soiseli

      Hei Niska!

      Sinulla on ihailtavaa aktiviteettia vastata keskusteluihin. Olen aiemmissa keskusteluissa ollut nimimerkki soi soi soi ja saanut apua sinun ohjeistasi. Huomaan kun painan leukaa kämmenellä taaksepäin että tinnitusääni muuttuu ehkä vähän voimistuen. Olen nyt tehnyt monenlaisia niska- ja hartialihas harjoituksia, apua ei ole juuri vielä ollut. Tinnituksen kanssa jotenkin pärjäisin, mutta kun siihen liittyy lähes jokapäivä polttavaa ja kiristävää tunnetta takaraivolla, korvien takana ja niskassa. Väliin pääkipu leviää päälaelle ja ohimoille. Nämä ovat tyypillisiä tensionaalisen päänsäryn oireita eli minulla yhdistyy lihasjumiin nyt kaksi todella raflaavaa oiretta. Onko sinulla Niska liittynyt tinnitukseen pään tuntemuksia, onko sinun tinnitus pelkästään korvissa kuuluva vai laajeneeko pään sisälle ja miten kuvailisit ääntä?

      • Niska

        Siis alunperin vaiva alkoi näin:
        Eräänä aamuna vielä nukkuessani alkoivat korvat soida kaksi kuukautta yhtä ujellusta. Siis kyseessä oli todella kovaääninen ujellus ei mikään suhina.

        Netistä löytämieni harjoitusohjelmien (ei kuitenkaan vielä tuota selällä makaamista ja pään heiluttelua) mukaisesti aloin harjoitella käsipainoilla joka aamu noin 7 minuuttia. (siihen videoon kuului myös kuminauhalla tehdyt niskaharjoitukset mutta en ole niitä kokeillut vaikka kuminauhan myöhemmin ostinkin.)

        Sitten seitsemännellä viikolla yhtenä päivänä tinnitus lakkasi kokonaan oikean puoleisesta korvasta. Tosin vain päiväksi mutta siitä tiesin, että olen oikeilla jäljillä.

        Sitten 9 viikon päästä oikea korva hiljeni kokonaan ja vasemmassa korvassa ääni alkoi muuttua suhinaksi. (minkähän takia monet muuten valittavat, että ääni kuuluu enimmäkseen vasemmasta korvasta?)

        Sitten parina kertana huomasin, että saunan jälkeen tuli hiljaista myös vasemmassa korvassa. Kun lisäsin ohjelmaani tuon selällä maaten pään heilutuksen niin hiljaisia päiviä on tullut aika paljon mutta edelleen silloin tällöin suhisee vasen korva (nyt on suhissut 3 päivää peräkkäin).

        4 vuoden aikana on vain pari kolme kertaa käynyt sellainen muutaman sekunnin lievä pistävä leimahduskipu vasemmalla takaraivon ja ohimon välimailla mutta en muista, että muuta olisi ollut.

        En tiedä onko se vain kuvittelua mutta parina päivänä on käynyt niin, että olen joutunut istumaan suoraselkänojallisissa tuoleissa niin tinnutus on loppunut pariksi päiväksi.

        Tuo nimimerkki "Reino2" näyttää tekevän kahvakuulatreenejä, jotka hänen mielestään auttavat. Saattaa olla, että myös selän lihaksilla on jotain tekemistä tinutuksen kanssa.

        Jossakin uutisissa 6 kuukautta sitten luki, että nuorilla on yhä enemmän niska/hartia ongelmia kun esim. kadulla kävelevät ja pää on etu kumarassa koska katsovat koko ajan älykännykkäänsä ynnä muualla.

        Ostin 2013 niskahierontalaitteen mutta en osaa sanoa onko siitä apua kun olen käyttänyt sitä niin harvoin.
        http://www.hankalapotilas.net/2013/01/tuotearvostelu-silvercrest-shiatsuhierontatyyny-lidl/

        Tällä hetkellä en ole saanut haltuuni mitään uutta tietoa tai konstia tinnutuksen suhteen.

        Olen kuitenkin tyytyväinen siihen pieneen (tai joskus hieman kovempaan) vasemman korvan suhinaan sillä se on minun kohdallani sata kertaa parempi kuin se molempien korvien kovaääninen ulina.

        Ja lisäksi noita täysin hiljaisia päiviä on lukuisia per kuukausi (n. 14-19 kpl).

        Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.


        Helpotusta elämääsi toivottaen!


    • soiseli

      Kiitos sinulle Niska. Niskajumpasta on ollut todella paljon apua. Tinnituksen voimakkuus ja pääkipu ovat lieventyneet merkittävästi. Tosiaan olen nyt tehnyt harjoituksia noin kuukauden. Sain vastikään olla kuuntelemassa korvalääkäri Marja Estolan luentoa juuri tämmöisestä lihasperäisestä tinnituksesta. Todella mielenkiintoinen ja hyvä luento. Hän on väitellyt tohtoriksi aiheesta. Kiinnostuneet katsokaapa netistä lääkärin nimellä ylen akuuttiohjelma somatosensorisesta tinnituksesta ja sen hoidosta.

      • Niska

        On hienoa, että neuvoistani on ollut sinulle apua.
        Olen katsonut Marja Estolan jutun tuoreeltaan Akuutista ja laittanut pari linkkiäkin tässä alla olevassa linkissä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260/tinnitukseen-loytyy-apua

        Lyhyt lainaus siitä keskustelusta :

        Akuutissa nähdyn perusteella sanoma oli, että osaan tinnitustapauksia löytyy apua ja kuten Estola sanoo :
        ”Marja Estolalle selvisi, ettei syy tinnitukseen ole aina pelkästään korvassa, vaan se voi olla heijastusta muista lihaksista. ”

        Tinnitukseen löytyy apua
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/26/tinnitukseen-loytyy-apua
        Yle Areena: Akuutti ohjelma ( julkaistu 26.01.2015)
        http://areena.yle.fi/tv/akuutti

        En tiedä toimivat nuo Ylen linkit vielä mutta voi löytyä Areenan omalla haulla?

        Akuutissa samoin kuin MTV3:ssa on viimeisen vuoden aikana käsitelty muutaman kerran tinnitusta. Yhteistä näille ohjelman pätkille (Marja Estolaa lukuun ottamatta) on, että tinnituksen oletetaan aina johtuvan vain kuulosta.

        Toinen olettama on, että vain jatkuva lääkärin antama hoito auttaa tinnitukseen (mutta ei kerrota mitään itsehoidosta joihinkin tinnituksen muotoihin).

        Maallikkona en tiedä lääketieteestä juuri mitään mutta olen jakanut tinnituksen syyt karkeasti kolmeen kategoriaan :
        1. lihasperäinen (niskan ja hartioiden lihaksista johtuva)
        2. kuulosta johtuvan
        3. muut

        Eli kohdista 2 ja 3 en osaa sanoa mitään mutta kohta 1 on sellainen josta minulla on omaan kokemukseen perustuvaa tietoa ja tiedän, että itsehoito auttaa tinnitukseen joillekin ihmisille.
        Itse koen, että todella pienellä vaivalla olen saanut tinnituksen itselläni hallintaan. Alkujaan tein noita harjoituksia ( kerran viikossa sauna) joka päivä mutta nykyään teen vain joka toinen päivä 5-7 minuuttia vaihtelevalla menestyksellä (jonain kuukautena se toimii ja toisena kuukautena hieman huonommin) johtuen arkielämän rytmistä eri vuodenaikoina.

        Neuvojen antamisessa olen yrittänyt olla varovainen kun en tiedä mitään lääketieteestä ja miettinyt monta kuukautta, että julkaisinko tuon pään nyökyttelyharjoituksen, jota käyttävät kuulemma joidenkin armeijoiden erikoisjoukot ja turvallisuusalan henkilöt (vahvistaa kaulan lihaksia siten, että kykenee vastustamaan kuristusotetta jonkin verran kauemmin). En ole löytänyt netistä tuosta harjoituksesta mitään mainintaa.

        Tuota 2014 ostamaani niskahierontalaitetta olen ajatellut aloittaa uudelleen kokeilemaan säännöllisemmin ja pidempää kuin mitä aluksi jos siitä olisi sittenkin apua (mene ja tiedä)
        Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla sitä kun se tulee taas myyntiin sillä se ei niin hirveästi maksa.

        http://www.hankalapotilas.net/2013/01/tuotearvostelu-silvercrest-shiatsuhierontatyyny-lidl/

        Positiivisella mielellä.


    • lihasjännittäjä2015

      Olen yli 40 vee, ekan kerran tinnitti päälle 20-vuotiaana. Ovat aina ollee ohimeneviä jaksoja, parisen viikkoa kestävät. Virusinfektio aiheuttaa usein. Pitkät stressaavat tilanteet myös. Samoin fyysinen harjoittelu, mistä syystä viime viikolla alkoi taas. Kieltämättä häiritsevää, kun tuntuu, että delaa ihan kohta, muttei kuitenkaan ole sairas. Haluaisi liikkua, muttei uskalla. Itselläni lihasjännitys ilmiselvästi vaikuttaa asiaan. Joku lääkäri aikanaan määräsi jopa vanhuksille syötettäviä Primaspaneja verenkiertoa parantamaan, mutten todellakaan suostu niitä syömään.

      Yleensä siedän tinnitusta pari päivää, sitten alkaa mennä hermot. Nyt taitaa olla 4. tai 5. päivä, ja olen hämmästyttävän hyvällä mielellä. Ilmeisesti alan tottua. Itselläni ääni on lähinnä "nopealla taajuudella tapahtuva värisevä humina". Onneksi tällä hetkellä toisupuoleinen, eli kuulen varsin hyvin. Yöllä on parempi, mutta alkaa taas ennen heräämistä lisääntymään.

      Niskanvahvistusjumppaa ajattelin kokeilla, jossain lehdessä oli ohjeita. Todennäköisesti pääni oli vain väärässä asennossa käsipainoharjoittelussa, ja se laukaisi tämän. Täytyy testata niskan vahvistamisen vaikutus oireiluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe