Muistoja Helluntaiherätyksestä

19@@19

Tämän ketjun tarkoitus on herättää ja kertoa muistoja helluntailaisuudesta vuosikymmenten takaa.

Tuliko Katinalan Raamattuopisto sinulle tutuksi? Kävitkö siellä raamattukurssia, tai esim. nuorisopäivillä?

Entä lasten- ja nuorten leirit?

Muistatko vanhat telttakokoukset, kun evankelistat soittivat haitaria, tai kitaraa, lauloimme mukana. Paukuttelimme käsiämme yhteen, nostimme kätemme ylös Jeesukselle jättäytymiskutsun kohdalla, rohkeasti ja kyynelsilmin kävelimme "etupenkkiin", polvistuimme puupenkin eteen, tunnustimme syntejämme, puolestamme rukoiltiin. Jossain sivupenkissä rukoiltiin "Pyhän Hengen täyteyttä", sieltä kuului kovaääninen kielilläpuhe ja ylistys. Kokoussarjan jälkeen osallistuimme kaikki teltan purkutöihin, kannoimme penkkejä kasaan, veljet laskivat telttakangasta alas.

Tämä oli meidän helluntailasten ja -nuorten maailmankuva.

Maailmakin kutsui ja moni sinne katosikin. Alkoholisteja ja narkomaaneja tuli laumoittain uskoon, oli meneillään nk. Jeesus-hippiherätys. Pukeuduimme nuorisomuodin mukaisesti USA-armeijan vanhoihin ylijäämävaatteisiin, voisi sanoa: retkuihin. (Tässä oli ristiriita, sillä samaan aikaan vastustettiin mm. Vietnamin sotaa.) KAN-koteja perustettiin. Seurakunnat pitivät tee-tupia, evankelioimme kaduilla. Oli myöskin romanikansan herätys.
.

79

952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9@9

Tässä linkissä luetellaan Helluntaiherätyksen konfferenssit vuodesta 1939 lähtien. Jo tuolloin mainittiin sana "ehtoosade"! Itselleni tuollainen sanonta ei ole jäänyt mieleen. Jos ehtoosateesta onkin puhuttu, sille ei annettu sellaista mystistä merkitystä, kuin mitä se nykyään pitää sisällään.

http://www.isokirja.fi/data/liitteet/helluntaikonferenssit_1945-2010-1.pdf

.

• Mohikaani_27 ei kirj

* Tämä on ensimmäinen konfa, jossa olen ollut. "20 – 24.6.1952 Kuopio" !

Peräseinäjoella, eräässä telttakokuksessa tuli telttaa purkaessa hieman pngelmia, teltan tukivaijeri oli tarttunut jonuoman pohjaan jostain syystä, ja ketään ei oikein löytynyt, joka olisi sukeltanut sitä irroittamaan. No olen aika hyvä uimaan, ja varsikin silloin nuorena poikana, sukelsin jokeen ja sainkin vaijerin irti, ja kyllä kiitokset tuntui hyvältä :) !
        * Kerroin tuon siksi, että sain tuosta "urotyöstä" myös rahallisen kiitoksen osoituksen, se oli minulle aikamoinen summa, sen muistan, mutta määrää en. Ja sain sen nimenomaan Kuopion konfassa , kun muutama veli siellä pyysi johonkin telttaan. Oli tosi mukava yllätys ! Muistoja vuosikymmenten takaa ! Kiitos vaan veljet. Sisar Hammond Amerikasta oli pääpuhujana !

• Knuutti exm
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

Peräseinäjoella, eräässä telttakokuksessa tuli telttaa purkaessa hieman pngelmia, teltan tukivaijeri oli tarttunut jonuoman pohjaan jostain syystä, ja ketään ei oikein löytynyt, joka olisi sukeltanut sitä irroittamaan. No olen aika hyvä uimaan, ja varsikin silloin nuorena poikana, sukelsin jokeen ja sainkin vaijerin irti, ja kyllä kiitokset tuntui hyvältä :) !
        * Kerroin tuon siksi, että sain tuosta "urotyöstä" myös rahallisen kiitoksen osoituksen, se oli minulle aikamoinen summa, sen muistan, mutta määrää en. Ja sain sen nimenomaan Kuopion konfassa , kun muutama veli siellä pyysi johonkin telttaan. Oli tosi mukava yllätys ! Muistoja vuosikymmenten takaa ! Kiitos vaan veljet. Sisar Hammond Amerikasta oli pääpuhujana !

Oliko tuon Hammondin etunimet Ida Mae?

• Knuutti exm kirjoitti:

Oliko tuon Hammondin etunimet Ida Mae?

* Valitettavasti en muista !

• 11@11
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

Minua on ihmetyttänyt kuinka varsinkin ne valtavat suurteltat saatiin pystyyn ja purettua! Olen myöskin konffassa kasannut penkkejä. Kun jokainen teki jotain, se ei ollut suuri työ.

• Knuutti exm

Katinalassakin tuli käytyä monta kertaa.
      Jäätelön myynti oli pikkupojalle mukavaa hommaa.

• 13@13

Eräänä kesänä, mahd. 1975, oli Katinalan konffassa muist. 52 astetta hellettä.

1960-luvun alussa olimme muutamana kesänä Katinalassa hotellivieraina, eli raamattuopiston asuntolassa pidettiin kesällä hotellia. Muistan savusaunan ja soutuveneet, joilla sai soudella. Vanajavesi kimmelsi.

Myöhemmin olin pari kertaa joillain nuorisopäivillä.

• * Vuodesta 1985 alkaen olen ollut poissa konferenssista vain yhden kerran, silloin oli pojanpoikani häät ruotsissa, ne on vain kerran, konfa on joka kesä, siihen saakka, kun Jeesus tulee !

• ~~tähkäpää~~

Olipa mukava lukea näitä teidän muisteloitanne.

Itsekin Katinalassa lapsuuteni juhannukset viettäneenä nousi monia, monituisia muistoja mieleeni, esim. aamut, kun äiti letitti tukkaani ja sitoi ne leveillä silkkinauhoilla, joista tulivat isot rusetit....ja ne letit olivat muuten niin kireät, että ihan silmiä veti vinoon. :)

Tuosta Mohikaanin mainitsemasta Peräseinäjoesta tulivat mieleeni P:jokelaiset Vi...sen veljekset, jotka olivat ahkeria töissä olijoita konfassa, heidät muistan mm. makkaranpaistopisteistä.

Sellaisenkin tilanteen, joka silloin tuntui niin nololta, että olisin halunnut vajota maan rakoon.
      Siihen aikaan ostettiin "toimistosta" niitä kuponkeja, joilla sai sitten ostaa mm. virvoketeltasta, mutta ne eivät käyneet makkarapisteissä. :)
      Ja minä typeryyksissäni meni ostamaan makkaraa tuollaisella lipukkeella ja mukana ei sattunut olemaan yhtään rahaa, muista sitä sitten, olisiko sitä meille lapsille edes annettukaan.
      Kyseisistä veljeksistä oli muistaakseni M...i paikalla ja hän sitten antoi minulle makkaran ilmaiseksi ja voi miten tilanne tuntui nololta. :(

Toisaalta muistan ja tunnen vieläkin hyvin selkeästi tuon häpeän tunteen, vaikka toisaalta nyt aikuisena ja paljon elämää nähneenä sitä ihmettelee, miten noin mitätön asia voikaan niin kovasti nolottaa. 8D

Sinualla on @ tosi hyvä muisti, kun muistat noin paljon ja tarkasti tuon ajan tapahtumia ja osaat tuoda ne hyvin esille, eli niitä on tosi mielenkiintoista lukea.

Sinusta olisi kolumnistiksi johonkin lehteen. :)
      Laitetaanko vihjettä Ristin Voittoon? :)

Sykähdytti mm. se, kun kerroit siellä humppaketjussa:
      >>
      Näen joskus unta Pengerkadun Saalemista, jossa yöllä hiivin hiljaa pitkin parvea, kuuntelen saarnaajaa lavalla, kuorolaulua, liikun sivuhuoneissa ja portaikossa kattotasanteelle. Etsin sellaista, joka katosi, varas tuli ja vei sen.

• ~~tähkäpää~~

Olikos se muuten Katinalassa, kun ne puut olivat muutamana kesänä sellaisen valkoisen verkon peitossa, mikä lie kasvisairaus niihin iskenyt?

Olivat niin inhottavia, että kiersimme ne aina kaukaa.

Muistaisin, että olivat siinä, kun lähdettiin virvoketeltoilta kokousteltoille päin ja siinä alamäessä oli risteys, missä vasemmassa kulmassa ja sinne päin lähtevän tien varrella näitä puita oli.

Vieläkin menee kylmät väreet, kun niitä muistelen. :)

• 19@19
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Olikos se muuten Katinalassa, kun ne puut olivat muutamana kesänä sellaisen valkoisen verkon peitossa, mikä lie kasvisairaus niihin iskenyt?

Muistaisin, että olivat siinä, kun lähdettiin virvoketeltoilta kokousteltoille päin ja siinä alamäessä oli risteys, missä vasemmassa kulmassa ja sinne päin lähtevän tien varrella näitä puita oli.

Joo. Muistan hämärästi tällaisen asian.

Katinalassa oli tunnelmansa, se tuntui kodilta. Monet vanhat lähetyssaarnaajatkin viettivät siellä osan kesästään.

Lehijärvi ei herättänyt suurempia tunteita, koin sen jo kylmäksi paikaksi. Isossa Kirjassa en ole koskaan käynyt, olin silloin jo eronnut helluntaiseurakunnasta.

Mutta entäs ne nuorisopäivät? Mikäs sen Katinalan johtajan nimi oli...? Tanakka, tummahiuksinen, tempperamentikas mieshenkilö. Heikkinen. Toivo Heikkinen. Muistan hänetkin hyvin. Nuorisopäivillä puhui myöskin mm. Heikki Lahti.

Me ollaan tällaisia vanhan Helluntaiherätyksen kasvatteja. Kerran uskoontulleita, kastettuja ja vanhaa Raamatun opetusta saaneita. Sen jälkeen ei leopardit pääse täplistään, elleivät itse luovu. Ja mehän emme luovu.

• ~~tähkäpää~~
        19@19 kirjoitti:

Katinalassa oli tunnelmansa, se tuntui kodilta. Monet vanhat lähetyssaarnaajatkin viettivät siellä osan kesästään.

Lehijärvi ei herättänyt suurempia tunteita, koin sen jo kylmäksi paikaksi. Isossa Kirjassa en ole koskaan käynyt, olin silloin jo eronnut helluntaiseurakunnasta.

Mutta entäs ne nuorisopäivät? Mikäs sen Katinalan johtajan nimi oli...? Tanakka, tummahiuksinen, tempperamentikas mieshenkilö. Heikkinen. Toivo Heikkinen. Muistan hänetkin hyvin. Nuorisopäivillä puhui myöskin mm. Heikki Lahti.

Me ollaan tällaisia vanhan Helluntaiherätyksen kasvatteja. Kerran uskoontulleita, kastettuja ja vanhaa Raamatun opetusta saaneita. Sen jälkeen ei leopardit pääse täplistään, elleivät itse luovu. Ja mehän emme luovu.

AAMEN!! 8D

Itse en ole ollut koskaan siellä nuorisopäivillä, ehkäpä nämä etäisyydet esteenä.

Sen vaiheen muistan, kun tuli tämä nk. hippiherätys ja kun tulivat paikkakunnalle jollain kiertueellaan ja lauloivat: "Hän muutti kaiken, Hän muutti kaiken...mun Jeesukseni muutti mun...." mummut penkissä mussuttivat "partoihinsa", että: "......joooo ja mikään ei oooo muuttunu...." 8D ja kun me meinattiin kuolla nauruun ja tirskuttiin, mummut jatkoi mussuttamistaan; "....että te ootte niitä mustia lampaita..." kun puhuja sattui just mainitsemaan valkoisista ja mustista lampaista. :))))))

Minulla on vielä tallella Herramme tuleita, jotka on kaikki piirrelty ja kirjoiteltu täyteen jotain kommentteja ja missä on milloinkin oltu ja mistä laulusta muutimme jonkun sanan, että siitä tuli hauska yms. yms.
        On oltu pahoja kuin papin tytöt ja poijat.... 8D

Mutta Herra on pitänyt pahoistaan huolen!
        Kouluttanut ja kasvattanut ja vielä piisaa paaaaaaljoooon karsimista. :)

• 17@17
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

AAMEN!! 8D

Itse en ole ollut koskaan siellä nuorisopäivillä, ehkäpä nämä etäisyydet esteenä.

Sen vaiheen muistan, kun tuli tämä nk. hippiherätys ja kun tulivat paikkakunnalle jollain kiertueellaan ja lauloivat: "Hän muutti kaiken, Hän muutti kaiken...mun Jeesukseni muutti mun...." mummut penkissä mussuttivat "partoihinsa", että: "......joooo ja mikään ei oooo muuttunu...." 8D ja kun me meinattiin kuolla nauruun ja tirskuttiin, mummut jatkoi mussuttamistaan; "....että te ootte niitä mustia lampaita..." kun puhuja sattui just mainitsemaan valkoisista ja mustista lampaista. :))))))

Minulla on vielä tallella Herramme tuleita, jotka on kaikki piirrelty ja kirjoiteltu täyteen jotain kommentteja ja missä on milloinkin oltu ja mistä laulusta muutimme jonkun sanan, että siitä tuli hauska yms. yms.
        On oltu pahoja kuin papin tytöt ja poijat.... 8D

Mutta Herra on pitänyt pahoistaan huolen!
        Kouluttanut ja kasvattanut ja vielä piisaa paaaaaaljoooon karsimista. :)

Minullakin on tuossa vieressäni muistia virkistämässä vanha muovikantinen Herramme Tulee, lapsuuden leirejä varten hankittu, painettu 1962. Sittemmin 70-luvulle siirryttyäni ja uskoontultuani, siihen on piirretty kolmiulotteinen risti, sekä tekstejä "Jeesus on Herrani", ym. uskoa julistavaa. Lempilaulut tietenkin ympyröityinä ja alleviivattuina, kuten

laulu 29.

1. Kauan turhuudessa harhailin.
        Vieras mulle risti, Jeesuskin,
        Tähtein vaikka vaipui vaivoihin
        Hän Golgatan.

:,: Armon suuren aivan lahjaks sain,
        Anteeksannon syntisaastastain.
        - Taakan kirvoitit sä tunnoltain,
        Oi, Golgata! :,:

2. Vaan kun syntin suuret ymmärsin,
        Uhkaa lain mä silloin säikähdin.
        Kunnes sielu kurjin, syyllisin
        Löys Golgatan!

3. Kaikki annoin vuoksi Jeesuksen.
        Valta siis on Hällä ainainen.
        Kiittää vainen nyt mä riemuiten
        Saan Golgataa!

4. Suuri Rakkaus, sä armahdit.
        Armo, päälle maan kun laskeusit,
        Kuilun poikki sillan valmistit.
        - Oi, Golgata!

• ~~tähkäpää~~
        17@17 kirjoitti:

Minullakin on tuossa vieressäni muistia virkistämässä vanha muovikantinen Herramme Tulee, lapsuuden leirejä varten hankittu, painettu 1962. Sittemmin 70-luvulle siirryttyäni ja uskoontultuani, siihen on piirretty kolmiulotteinen risti, sekä tekstejä "Jeesus on Herrani", ym. uskoa julistavaa. Lempilaulut tietenkin ympyröityinä ja alleviivattuina, kuten

laulu 29.

1. Kauan turhuudessa harhailin.
        Vieras mulle risti, Jeesuskin,
        Tähtein vaikka vaipui vaivoihin
        Hän Golgatan.

:,: Armon suuren aivan lahjaks sain,
        Anteeksannon syntisaastastain.
        - Taakan kirvoitit sä tunnoltain,
        Oi, Golgata! :,:

2. Vaan kun syntin suuret ymmärsin,
        Uhkaa lain mä silloin säikähdin.
        Kunnes sielu kurjin, syyllisin
        Löys Golgatan!

3. Kaikki annoin vuoksi Jeesuksen.
        Valta siis on Hällä ainainen.
        Kiittää vainen nyt mä riemuiten
        Saan Golgataa!

4. Suuri Rakkaus, sä armahdit.
        Armo, päälle maan kun laskeusit,
        Kuilun poikki sillan valmistit.
        - Oi, Golgata!

Tämä oli yksi isäni lempilauluista. :(

Toinen oli; "Niin kuin lähde taivahainen..."
        jonka lauloimme hänen hautajaisissaankin.

1. Niin kuin lähde taivahainen, valtava ja pohjaton
        on se rakkaus ja armo, joka Jeesuksessa on.

:,: Taivaan helmiportin mulle Jeesus on
        jo avannut. Maasta verellään mun osti,
        omanaan on varjellut.:,:

2. Niinkuin haavoitettu peura vaivuin vailla auttajaa.
        Silloin huudon kuullessansa, Jeesus auttoi uupuvaa

3. Ihme ihmeiden: Oi, kaikki synnit anteeksi mä sain,
        siksi hyvyyttäänsä kiittäin, iloiten mä laulan vaan.

4. Aamunkoitossa kun kerran Helmiportin saavutan,
        auki mulle on se tähden, Jeesukseni rakkahan.

• nähty ja tiedetty
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

>Olikos se muuten Katinalassa, kun ne puut olivat muutamana kesänä sellaisen valkoisen verkon peitossa, mikä lie kasvisairaus niihin iskenyt?<

Syyllinen on tuomenkehrääjäkoi. Tarkemmin sanoen niiden toukat.
        Ne syövät puut putipuhtaaksi lehdistä ja jättävät puihin harsomaisen kudoksen.
        Perhoset suosivat lämpimiä kesiä. Niin myös erikoisesti tuomenkehrääjäkoi.
        Puut toipuvat tuhoista yleensä vartsin nopeasti. Jo loppukesällä ne ovat taas lehtiverhossa.

• Knuutti exm
        nähty ja tiedetty kirjoitti:

>Olikos se muuten Katinalassa, kun ne puut olivat muutamana kesänä sellaisen valkoisen verkon peitossa, mikä lie kasvisairaus niihin iskenyt?<

Syyllinen on tuomenkehrääjäkoi. Tarkemmin sanoen niiden toukat.
        Ne syövät puut putipuhtaaksi lehdistä ja jättävät puihin harsomaisen kudoksen.
        Perhoset suosivat lämpimiä kesiä. Niin myös erikoisesti tuomenkehrääjäkoi.
        Puut toipuvat tuhoista yleensä vartsin nopeasti. Jo loppukesällä ne ovat taas lehtiverhossa.

Juu, valkoista verkkoa tuli nähtyä.

Siitä muistui mieleeni, että kerran kesäleirin aikana oli järjestetty risteily läheiselle järvelle. Vanajavesi?
        Laivalla joku keksi laittaa levyautomaatin soimaan. Siitä syntyi jonkunmoinen mekkala, koska automaatissa oli vain syntisiä lauluja.

Illalla iltakokouksessa koskettavien puheiden jälkeen oli leiriläisillä mahdollisuus heittää takavarikkoon otettuja Tex Willereitä ja pelikortteja takkaan.
        Minua ei tuo asia koskenut. Meidän poikaporukan harrastuksena oli yöllä hiippailu ympäri mäkeä.

• 15@15
        Knuutti exm kirjoitti:

Juu, valkoista verkkoa tuli nähtyä.

Siitä muistui mieleeni, että kerran kesäleirin aikana oli järjestetty risteily läheiselle järvelle. Vanajavesi?
        Laivalla joku keksi laittaa levyautomaatin soimaan. Siitä syntyi jonkunmoinen mekkala, koska automaatissa oli vain syntisiä lauluja.

Illalla iltakokouksessa koskettavien puheiden jälkeen oli leiriläisillä mahdollisuus heittää takavarikkoon otettuja Tex Willereitä ja pelikortteja takkaan.
        Minua ei tuo asia koskenut. Meidän poikaporukan harrastuksena oli yöllä hiippailu ympäri mäkeä.

Kyllä, Vanajavesi, Hattulanselkä.
        Vanajavesi on iso, mutkikas järvi.
        Hattulanselkää pitkin pääsi aikoinaan soutamaan lähelle Aulankoa.

Olen etsinyt google-kartalta paikkaa, se löytyy joko lumimaisemana, tai sitten street view-kuvassa ilm. aikaisin keväällä otettuna.

Paikka on Hämeenlinnan jälkeen, Katinalassa Pälkäneentien varressa oikealla, nimeltään Kauksaari. Pälkäneentiestä erkanee Kauksaarentie, risteyksessä on mm. kukkafirma. Ilmasta katsoen itse paikka näyttää olevan rakennettua, mitä rakennuksia siellä on, ei näy. Vastakkaisella rannalla sijaitsi ilm. Ellilän kartano.

Niitty, tai pelto, jolla suurteltat aikoinaan sijaitsivat, on edelleen rakentamatonta.

• Anonyymi
        19@19 kirjoitti:

Moniko muistaa Katinalan ns. Mutakonferenssin, kun useiden päivien sateiden seurauksena peltoaukea, jossa oli telttoja ym. rakennelmaa, oli mutainen, mutta jossa kuitenkin piti kulkea ja seurustella ja asioida. Monet suojasivat kenkänsä muovipusseilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moniko muistaa Katinalan ns. Mutakonferenssin, kun useiden päivien sateiden seurauksena peltoaukea, jossa oli telttoja ym. rakennelmaa, oli mutainen, mutta jossa kuitenkin piti kulkea ja seurustella ja asioida. Monet suojasivat kenkänsä muovipusseilla.

Hämärä muistikuva.

Mutta se oli mahd. 1975 konffa Katinalassa, kun lämpöasteita oli muist. 52°.

• 1+17

Vuonna 1964 pidettiin Helsingissä Laakson kentällä Helluntaiherätyksen maailmankonferenssi. Puhujina olivat tunnetuimmat sananjulistajat ja maailman suurimpien helluntaiseurakuntien johtajat. Eino I. Manninen oli elementissään, koska hänen suuri unhelmansa oli toteutunut. Maailmankonferenssi oli saatu Suomeen pitkälti hänen ansiostaan.

Suomessa ei oltu totuttu näkemään niin paljon ulkomaalaisia uskovia eri puolilta maailmaa. Varsinkin amerikkalaisten sisarien pukeutuminen ja ehostaminen oli monille suorastaan shokeeraavaa. Täällä sisarilla piti olla nuttura, mutta amerikkalaiset olivat permanentattuja ja tyylikkäästi pukeutuneita. Kehitysmaista tulleet olivat tietysti vaatimattomampia, mutta värikästä väkeä hekin. Kaikki sujui kuitenkin hyvin eikä häiriöitä ollut, vaikka mukana oli varmasti paljon ulkopuolisiakin.

Puhujista muistan erityisesti etelä-afrikkalaisen David du Plessis'n ja englantilaisen Donald Gee'n. Muistan heidät ja monia muita ulkonäöltäkin.

Konferenssissa oli kutsuvieraana myös piispa Martti Simojoki, joka piti tervehdyspuheen. En muista, oliko hän tuolloin jo arkkipiispa vai Helsingin piispa.
      Todennäköisesti hän oli Helsingin piispa. Hänestä leivottiin arkkipiispa juuri samana vuonna 1964.

Martti Simojoki (vuoteen 1928 Simelius, 17. syyskuuta 1908 Uusikaupunki – 25. huhtikuuta 1999 Helsinki) oli suomalainen piispa. Hän oli Turun arkkipiispana vuosina 1964–1978.

David Johannes du Plessis (7 February 1905 – 2 February 1987) was a South African-born Pentecostal minister. He is considered one of the main founders of the charismatic movement, in which the Pentecostal experience of baptism with the Holy Spirit spread to non-Pentecostal churches worldwide.
      http://en.wikipedia.org/wiki/David_du_Plessis

Donald Gee (1891–1966) was an English Pentecostal Bible Teacher. Donald wrote the book Wind and Flame, which is the story of Pentecostalism in Europe in the 20th century. He was called "The Apostle of Balance."
      http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Gee

• ~~tähkäpää~~

Minäkin olen ollut paikalla kyseisessä maailmankonferenssissa, mutta ei kyllä mitään muistikuvaa puhujista.

Muistan myöskin, miten pohdittiin näitä ämerikkäläisten maalattuja kynsiä, meikkejä ja varsinkin sitä, että heillä oli korvikset. :)
        Toki nämä pohdinnan aiheet olivat varmaankin aina sitä aluetta korostavia, mikä milläkin paikkakunnalla oli päällimäisenä.

Kun itse katselen ympärilläni tänä päivänä lestadiolaisia ja monia heistä on jopa ystävinäni, niin kyllä minä kunnioituksella ihailen heidän lujuuttaan näissä määrätyissä ulkoisissa asioissa.

En tarkoita tuolla sitä, että Jumala arvottaisi meidät sen mukaan, mikä on ulkoinen hapituksemme, mutta kyllähän se ihmiseltä ainakin jonkinlaista
        luontaista vahvuutta vaatii olla mukautumatta tämän maailman ajan mukaan.
        Eli nostan heille kyllä hattua tuossa asiassa.

• 20@20
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Minäkin olen ollut paikalla kyseisessä maailmankonferenssissa, mutta ei kyllä mitään muistikuvaa puhujista.

Muistan myöskin, miten pohdittiin näitä ämerikkäläisten maalattuja kynsiä, meikkejä ja varsinkin sitä, että heillä oli korvikset. :)
        Toki nämä pohdinnan aiheet olivat varmaankin aina sitä aluetta korostavia, mikä milläkin paikkakunnalla oli päällimäisenä.

Kun itse katselen ympärilläni tänä päivänä lestadiolaisia ja monia heistä on jopa ystävinäni, niin kyllä minä kunnioituksella ihailen heidän lujuuttaan näissä määrätyissä ulkoisissa asioissa.

En tarkoita tuolla sitä, että Jumala arvottaisi meidät sen mukaan, mikä on ulkoinen hapituksemme, mutta kyllähän se ihmiseltä ainakin jonkinlaista

Olin tuolloin vielä lapsi, mutta muistan myöskin hämärästi tuonkin tapahtuman, ilm. vanhempanikin kävivät tilaisuudessa. Ja siitä puhuttiin ja kerrottiin.

Muistan myös E. I. Mannisen hautajaiset, josta tuli uutiskuvaa telkkarissakin: suuret ihmisjoukot saattamassa häntä. Hän oli suuresti kunnioitettu helluntaijohtaja.

• niin että
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Ymmärräthän kuitenkin että se tulee sisäpiirin vaatimuksena, ei juuri muuna.

eli kyse ei ole niinkään Jumalan todellisesta kunnioittamisesta vaan lapinvanhinten "Jumalasta".

• 21@21
        20@20 kirjoitti:

Olin tuolloin vielä lapsi, mutta muistan myöskin hämärästi tuonkin tapahtuman, ilm. vanhempanikin kävivät tilaisuudessa. Ja siitä puhuttiin ja kerrottiin.

Muistan myös E. I. Mannisen hautajaiset, josta tuli uutiskuvaa telkkarissakin: suuret ihmisjoukot saattamassa häntä. Hän oli suuresti kunnioitettu helluntaijohtaja.

Suomen Helluntaiherätyksen perustajajäsen, Helsingin Saalem-seurakunnan perustaja, sen pitkäaikainen johtaja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eino_I._Manninen

Täältä löytyy paljon vanhoja saarnoja:
        http://saarnaindexi.net/
        .

• Anonyymi
        21@21 kirjoitti:

Suomen Helluntaiherätyksen perustajajäsen, Helsingin Saalem-seurakunnan perustaja, sen pitkäaikainen johtaja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eino_I._Manninen

Täältä löytyy paljon vanhoja saarnoja:
        http://saarnaindexi.net/
        .

Mannisen aikaan ei vielä ollut kalenteri väärennöstä. Hänen olisi kyllä pitänyt tietää mikä päivä on sapatti, joka kuuluu myöskin Uuden Liiton kristityille pyhäpäiväksi.

Eräs 20-luvulla syntynyt henkilö kertoi, että kansakoulussa hän hoksasi, että Jumalan antama sapatti onkin pyhäpäivä.
        Edesmenneen Presidentin isä Juho Koivisto uskoon tultuaan piti myös sapatin pyhänäpäivänä.

1234567---

• Eenokki 12

Siellä ne lessuttaret keikkuvat housuissaan persvakokin näkyy ja se siitä niiden ulkoisista synneistä.
      En ole missään tekemisissä missä vain näitä "persvakoja" näkyy. On vaikeata löytää edes yhtä saman uskoista. Kai siksi tulee mainittua lutherista?

• ~~tähkäpää~~

Olisiko näissä meidän erilaisissa näkemyksissämme nyt kysymys tästä:

Vanhimistoveli meni nuhtelemaan saarnaajaa siitä, että hän ei puutu kuorossa olevien naisten lyhyisiin hameisiin, johon saarnaaja totesi..
        "Kun en ole huomannut, että heillä on lyhyet hameet." :} :} :} :}

No jooooh...leikki leikkinä.... 8D

• 11@11
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Olisiko näissä meidän erilaisissa näkemyksissämme nyt kysymys tästä:

Vanhimistoveli meni nuhtelemaan saarnaajaa siitä, että hän ei puutu kuorossa olevien naisten lyhyisiin hameisiin, johon saarnaaja totesi..
        "Kun en ole huomannut, että heillä on lyhyet hameet." :} :} :} :}

No jooooh...leikki leikkinä.... 8D

Minäkin olen periaatteessa vanhanaikainen näissä asioissa, uskovan naisen olemus ja puku tulee olla vaatimaton ja puhdas, tuoda kunniaa Kristukselle, vanhurskaudessa. Vesi, saippua ja hyvä iho antavat kauneuden naiselle, muuta ei uskova tarvitsisi, mutta se Vanha Eeva...

Itse tosin "laitan" itseäni hiukan, mutten kovin näyttävästi. Kunnioitan uskovia, joiden kasvoilta loistaa pyhyys ja joita ei ole synti turmellut, sillä kaikki tällainen näkyy ihmisen kasvoista ja olemuksesta. Kristus ja Beliar eivät kuulu yhteen, ne eivät esiinny yhdessä, toinen vie voiton toisesta. Me valitsemme, ketä palvelemme.

• Anonyymi

Vaikka yleensä aika kultaa muistot, niin saattaa olla siten että entisaikaan helluntalaisuus oli jotenkin iloisempaa, rennompaa ja heidät juuri siitä erotti maailman ihmisistä. He pulppusivat iloa ja puhetta.

Nyt on vaarana että lähenevät olemukseltaan ja ulosanniltaan harhaoppisia kyyliä.

• Anonyymi

Sille miksi helluntalaiset ovat muuttuneet ajan saatossa on kyllä varsin luonnollinen selitys, joka ei tule opista eikä Raamatusta eikä sille sinällään mitään voi eikä ehkä tarvitse voida.

Vanhaan aikaan helluntalaiset, nuoretkin, olivat tulleet uskoon maailmasta, monien vanhemmat eivät ehkä olleet uskovia eivätkä välttämättä edes hyväksyneet sitä uskoontuloa. Kokemus oli kuitenkin niin vahva ja voimakas kun he tunsivat sen mitä paljon enemmän Jeesus antaa kuin maailma juputuksineen. He tiesivät etteivät ne ole mitään synnin iloja, vaan ankeaa väkinäisyyttä ne maailman ilot. Siksi heistä loisti se ilo, valoisuus ja ilman tenttaamatta näki että siinä on uskova ihminen eikä mikään maailman mököttäjä.

Nyt sitten iso osaa helluntalaisista on toisen tai kolmannen polven helluntalaisia, jotka ovat kasvaneet siinä kuplassa, tunteneet jo ehkä koulussa erilaisuutta, jopa kiusaamista eikä sitä vapauttavaa uskontulon kokemusta ole mikä näkyisi heistä, vaan tietty arkuus, pelokkuus ja epäluuloisuus muita ihmisiä kohtaan sekä kalvava ajatus, että jos maallinen elämä sittenkin olisi kivempaa.

Mutta nämä ovat niitä asioita mitä arkitodellisuus muovaa, mihin ei voi vaikuttaa saarnaspöntöstä eikä millään näsäviisaalla tietämyksellä. Asiat vain ovat kulkeneet omia latujaan.

• Anonyymi

Vaikka ei pitäisi niin sanoa tai kertoa, niin sama asia on myös pastorien tasolla. Kun isä on pastori, niin ei polvi parane, vaan sama ongelma kuin rivitasolla.

Jostain närhestä sen näkee selkeästi että koko ikä on vain höyrytty sitä samaa ja se uskoontulokokemuskin on vain feikkitarina, kun koskaan ei ole tarvinnut tulla uskoon vaan kuviot ovat olleet selvillä jo pienestä asti. Ei höyryäminen je sielullinen levottomuus ole mistään amerikan opista tullut, vaan on aivan kotikutoista syntymähumalaa, josta ei koskaan selviä.

• Anonyymi

Harhaoppiset sanovat ettei pidä katsoa ihmiseen, vaan Jumalam sanaan. Sìitä pitää kiistellä, sillä herjata ja langettaa kuolemantuomiota. Ja niin totisesti tehdään. Kultaisia muistoja siitä tosin ei jää.

• Anonyymi

Tässä ketjussa Mohikaani_27
      Aikoinaan kun kirjoiteltiin puolin ja toisin Mohikaanin kanssa. Mohikaanin kirjoituksesta: Sabatti ei kuulu Jumalan ja Kristuksen seurakunnalle PISTE ! Vaarallista julistusta.
      Kävin aikoinani vuosikymmeniä sitten helluntailaisten kokouksissa. Vanhoista hengellisistä lauluista olen aina pitänyt, niitä kuulee kaikissa vapaissa suunnissa, ja myös muissakin suuntauksissa.
      Ymmärtäessäni sapatin helluntailaista minusta ei tullut.

Sapatin vastahenki tulee esiin nykyäänkin helluntailaisten julistaessa, että Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.

Menemme lopun aikoja kohti, monet ovat iloisia uskossaan, ja odottavat kovasti tempausta. On paljon jotka luulevat pääsevänsä mukaan, mutta tulevat katkerasti pettymään kun kuulevat Jeesuksen sanat: Minä en tunne teitä. Tulee suuri itkun ja pettymyksen aika.

SAPATTI ON JUMALAN MERKKI, JOKA TULEE PITÄÄ PYHÄNÄPÄIVÄNÄ.

1234567---

• Anonyymi

Tässä juuri Patmoksen radio-ohjelmasta kuultua joululahjakeräys käynnissä, nainen mainitsi lauantaina kauppaan ja sunnuntaina kirkoon jotenkin tähän tyyliin.

• Anonyymi

Eikös se sapatti ole pe- illasta- la- iltaan? Eri asia, kuin lauantai.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös se sapatti ole pe- illasta- la- iltaan? Eri asia, kuin lauantai.

Ilta alkaa noin klo 18.00 näkyi aurinkoa tai ei. Itse en seuraa auringonlaskuja sapatin alkamiseksi. Kaamosaikaan aurinkoa ei juuri näy pohjoisnavalla, ja kesällä aurinko paistelee läpi yön. Sapatti illasta iltaan. Sapatti on lauantai.

Luterilainen kirkko soittaa ehtookelloja sunnuntain alkamiseksi klo 18.00

1234567---

• Anonyymi

Voihan sitä vanhana kiikustuolissa muistella, että kyllä minä mätkäisin niitä Raamatulla päähän kun alkoivat kummia väittämään. Tosin lainattu kohta ei liittynyt mitenkään asiaan, mutta saivat mitä tilasivat.

• Anonyymi

Saivat mitä tilasivat hyvin sanottu.

• Anonyymi

Patmoksessahan on monia helluntailaisia puhumassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Patmoksessahan on monia helluntailaisia puhumassa.

Patmoksen julistajille ei kaikki totuus käy, mitä olen heitä kuunnellut.

Kymmenenkäskyn laki johon sapattikin kuuluu on heille vaikea ymmärtää.

1234567---

• Anonyymi

Aina itketään ettei keskutella helluntalaisuudesta. Sitten kun oikeasti keskustellaan, tulee harhaoppiset määkimään omiaan. Pysyisivät omalla puolella kertomassa miten ihanaa on olla harhaoppinen.

• Anonyymi

Mikä on harhaoppia tee luettelo harhaopeista ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on harhaoppia tee luettelo harhaopeista ?

Martti Ahvenainen on tehnyt luetteloa harhaopeista. Sarjoja TV seiskassa.

1234567---

• Anonyymi

Pitäisi vähän pystyä itsekin päättelemään niiden jutuista jotka eivät ole kuten kirjoitettu on, vaan kuten minä selitän ja muita herjaten ja tuomiten lausuvat kuolemantuomiota.
      On vapaasti pääteltävissä eikä kukaan sitä automaattisesti ole. Se olisi laittomuuden tekemistä herjaamalla niin väittää.

• Anonyymi

Eikä niin tyhmää ja täydellistä laittomuuden tekijää ole syntynytkään, joka väittää että hän ainoastaan tietää miten kirjoitukset luetaan. Kaikki muut ovat eksyneet

Sellainen ei olisi enää edes harhaoppia, vaan menee typeryyden puolelle eikä sillä ole uskon kanssa mitään tekemistä.

• Anonyymi

Kaiken lisäksi jos syyttäisi jitaim ryhmää että kaikki ovat sellaisia ja tällälläisiä tuomiten heidät, se olisi syrjintää ja rasismia. Käräjäasioita. Se ei enää olisi uskovien touhuja.

• Anonyymi

Uskovien asia on julistaa saanaa, niinkuin kirjoitettu on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi ne juuri julistavat kuolemantuomoita sapatin rikkomisesta.

Onneksi kuitenkin vain julistavat. Etteivät tee kuten sanan mukaan pitäisi tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan tulisi julistaa niinkuin kirjoitettu on.

Mutta kuinkas onkaan. Kuuntelin TV seiskasta helluntailaisjulistajien keskustelua Paavo Järvisen johdolla, heitä oli neljä koolla. Heille tuli sapatti puheeksi. Martti Ahvenainen mainitsi: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. He olivat saman henkisiä.

Tämä on totuus: Uuden Liiton sapatti on viikon seitsemäspäivä lauantai. Sapatti kuuluu jokaiselle pyhäpäiväksi.
        SAPATTI ON JUMALAN MERKKI.

1234567---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi ne juuri julistavat kuolemantuomoita sapatin rikkomisesta.

Onneksi kuitenkin vain julistavat. Etteivät tee kuten sanan mukaan pitäisi tehdä.

Ilm.12:17. Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, JOTKA PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JOILLA ON JEESUKSEN TODISTUS.

1234567---

• Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan tulisi julistaa niinkuin kirjoitettu on.

Mutta kuinkas onkaan. Kuuntelin TV seiskasta helluntailaisjulistajien keskustelua Paavo Järvisen johdolla, heitä oli neljä koolla. Heille tuli sapatti puheeksi. Martti Ahvenainen mainitsi: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. He olivat saman henkisiä.

Tämä on totuus: Uuden Liiton sapatti on viikon seitsemäspäivä lauantai. Sapatti kuuluu jokaiselle pyhäpäiväksi.
        SAPATTI ON JUMALAN MERKKI.

1234567---

MISSÄ KOHTAA raamatussa on nimi "LAUANTAI" tai yleensä MIKÄÄN viikonpäivän nimi.. lue SE MIKÄ SIINÄ lukee!! eli JOKA SEITSEMÄS päivä lepää.. oli se päivä sitten vaikka ÖRJANTAI nimeltään. tästä viikonpäivien nimi-kysymyksestä meni Teppo Salmelakin sekaisin;o);o);o)

• Anonyymi
        yppy.productions kirjoitti:

MISSÄ KOHTAA raamatussa on nimi "LAUANTAI" tai yleensä MIKÄÄN viikonpäivän nimi.. lue SE MIKÄ SIINÄ lukee!! eli JOKA SEITSEMÄS päivä lepää.. oli se päivä sitten vaikka ÖRJANTAI nimeltään. tästä viikonpäivien nimi-kysymyksestä meni Teppo Salmelakin sekaisin;o);o);o)

Sinulle vastaus kirjoitukseesi "Miksi kristityt eivät noudata Mooseksen lakia"

Pyhä Henki toimiI Adventisteilla huomaat vastauksesta että toimii. käyhän lukemassa.

1234567---

• Anonyymi
        yppy.productions kirjoitti:

Eri maiden kalentereissa lukee lauantain kohdalla SABATO.

• Anonyymi

Heidät siis pitäisi sanan mukaan tappaa.

Mutta siinä asiassa kannattaa olla luopio ja laittomuuden tekijä ja jättää tekemättä mitä sana käskee.

• Anonyymi

Tappamisetko sinulla aina ovat mielessä.

• Anonyymi

Vanhan liiton sapatista se väistämättä tulee. Uudessa liitossa sellaista ei ole. Se rakkauden liitto Jumalan ja ihmisten välillä.

• Anonyymi

Uudesta Testamentista luettua Markus 2:27. Ja hän sanoi heille: Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.

Ennenvanhaan Luterilaisessa rippikoulussa opetettiin kymmenkäskyn lakia, sapatti mukaan lukien. Seitsemäspäivä on Herran sinun Jumasi sapatti jne...

1234567---

• Anonyymi

Pitikö keskustella mukavia helluntalaisuudesta eikä harhaoppisten päähänpinttymistä. Ne on niin nähty.

• Anonyymi

Korvasyyhyyn mukavia.

• Anonyymi

Tämän ketjun tarkoitus on käsitellä helluntailaisuutta. Ei adventismia tai muita oppeja. Miksi te tulette riitelemään tänne?

Muistella varhaisempia helluntailaisuus-aikoja, nuoruuttamme omissa, tuolloisissa seurakunnissamme ja esim. Katinalan Raamattuopiston tapahtumia.

Minulla on Katinalasta hyvät muistot.

• Anonyymi

Olin Katinalassa syyskurssilla 1984. Heikki Lahti oli pomona. Ihana kokemus vähän aikaa uskossa olleelle. Siellä oli myös kesy varis, Kvaakku. Ruoka oli todella hyvää ja sai tutustua uusiin ihmisiin. Opetus oli tervettä ja opin tuntemaan Raamattua. Vierailut ympäri Suomea olivat kiinnostavia ja samalla tutustui omaan isänmaahan. Ja ne kohokohdat, jossa olimme kokous vastuussa. Jotkut pitävät niitä kauhukohtina. Eivät kaikki halunneet olla esillä. Jäi hyvät muistot. Jotkut kavereista ovat nukkuneet pois. Olisi kiva kuulla mitä heille nykyään kuuluu?

• Anonyymi

Huomaamme, että adventismin henkivallat voimallaan syöksyivät tähänkin ketjuun, tuomaan teologiset kiistat, estämään asiallisen keskustelun helluntailaisuudesta, muistelun lapsuutemme helluntaiajoista...

Voisi sanoa, että juutalais-adventistinen Laki-oppi älähti kun oli vaarana kuulla evankeliumi!

Adventisteilla on omakin fooruminsa, mutta sinne eivät kristityt, helluntailaiset, kuin jumalattomatkaan eksy.

Jokainen sana tässä ketjussa todistaa itse itsestään.

MENE POIS SAATANA! VADE RETRO! 🐍🔥

>>Crux sacra sit mihi lux / Non draco sit mihi dux
      Vade retro satana / Nunquam suade mihi vana
      Sunt mala quae libas / Ipse venena bibas!

"Pyhä risti olkoon valoni / Älköön mikään lohikäärme olko oppaani
      Väisty tieltäni, saatana / Älä houkuttele minua turhalla
      Se mitä tarjoat on pahaa / Juo itse myrkkysi"<<

Matt. 16:23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".
      *

• Anonyymi

Palstat ovat vapaat. Tulen kirjoittamaan aina tällä palstalla sapatista, että monet nuoretkin kuulevat totuuden.

Petetty vähän kaukaisempi sukulaiseni kastettu Siion temppelissä. Hän oli kova sapatin vastustaja, aina kuolemaansa asti. Joitakin muita sukulaisiani esim. edes mennyt serkku on myös petetty. On niinpaljon harmittanut nämä petetyt, että en kirjoittelemista lopeta sapatista.

1234567---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Palstat ovat vapaat. Tulen kirjoittamaan aina tällä palstalla sapatista, että monet nuoretkin kuulevat totuuden.

Petetty vähän kaukaisempi sukulaiseni kastettu Siion temppelissä. Hän oli kova sapatin vastustaja, aina kuolemaansa asti. Joitakin muita sukulaisiani esim. edes mennyt serkku on myös petetty. On niinpaljon harmittanut nämä petetyt, että en kirjoittelemista lopeta sapatista.

1234567---

Numerosarja on moukka, joka ei kunnioita toisten keskusteluja!
        Hänellä on sapattipakkomielle, jota hän tunkee ihmisten keskusteluihin.
        Sairasta! Ovatko kaikki adventistit sairaita?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Numerosarja on moukka, joka ei kunnioita toisten keskusteluja!
        Hänellä on sapattipakkomielle, jota hän tunkee ihmisten keskusteluihin.
        Sairasta! Ovatko kaikki adventistit sairaita?

Joka paikkaan sapatti, koska on niin paljon eksytettyjä, ja vieläkin kuulee helluntailaisjulistajilta eksyttävää julistusta: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.

Jumalan antama sapatti on pyhäpäivä. Monet tukkivat korvansa kuulemasta, että Jumalan antama sapatti on pyhäpäivä.

1234567---

• Anonyymi

Jos toisilla on uskosta kivoja ja hauskoja kokemuksia, niin ei tee millekään asialle hyvää sotkea se omilla päättömyyksillään.

Harhaopin yksi tunnusmerkki on se, ettei siinä ole mitään oikeaa kivaa uskonelämää, ei mitään kivoja oikeita juttuja, vaan aneemista ankeutta siitä miten minä olen oikeassa ja muut väärässä.

Ei sen esilletuominen auta yhtään mitään ketään.

• Anonyymi

Harhaopin ainakin eräs tunnusmerkki kylläkin on se, että se korostaa jotain tiettyä opinkappaletta, luoden siitä epäjumalan ja pelastuksen mittarin ja johdattaa ihmisiä katsomaan ohi Jeesuksen Kristuksen, lähinnä omaan itseensä.

Näitä harhaoppeja on n. 7 varsinaista alkuharhaoppia ja kaikki uudemmatkin harhaopit juontavat kuitenkin johonkin näihin vanhempiin. Mm. kiliasmi montanismiin.

Jeesus on kylläkin kertonut viimeisistä ajoista, nk lopunajan tapahtumista, ensimmäisestä ylösnousemuksesta. Tämä Raamatun sana itsessään ei ole harhaoppi.

Mutta tuon Jeesuksen sanan väärinkäyttö, mielikuvituksellinen montanismi ja kiliasmi, ne ovat harhaoppisten itse luomia, tarkoitushakuisia, erilaisten hyötyjen saamiseksi, lähinnä rahan ja vallan, myös seksuaalisuuden kautta ja tällä halliiten. Nuo kolme motiivia, jotka jumalatonta maailmaa ja ihmistä pyörittävät.

https://www.ortodoksi.net/index.php/Alkukirkon_harhaopit
        *

• Anonyymi

Mulla oli ihan kivaa Katinalassa ja muillakin nuorisopäivillä. Hyviä ystäviä jäi ja kivoja muistoja, vaikka olenkin mennyt elämässä eteenpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli ihan kivaa Katinalassa ja muillakin nuorisopäivillä. Hyviä ystäviä jäi ja kivoja muistoja, vaikka olenkin mennyt elämässä eteenpäin.

Ollaan ehkä oltu samoilla nuorisopäivillä. 🙂

• Anonyymi

Uskonnon uhrit ry , sivustoilla on myös , muistoja helluntailaisuudesta . . .

• Anonyymi

Tietenkin on. Ei mikään kirkko, usko tai oppi ole tae siitä että ihmiset ovat sitä mitä pitäisi olla. Onhan tämä on selvää kun lukee alkuseurakunnan juttuja sekä Paavalin kirjeitä. Kyllä siellä oli puolueita, oli lakihenkisyyttä jossa toista alistetaan, syytetään ja tuomitaan ollen lihallisia uskovia eikä Pyhällä Hengellä täytettyjä.

Jos saatana ei menisi johonkin kirkkokuntaa sotkemaan ja hämmentämään, niin se olisi suuri ihme on sinällään.

Muutoinkin usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan. Sitä mitä Jumala on tehnyt, miten Jumalan Henki johdattaa ja siinä voi kokea uskovien yhteyttä, Hengen yhteyttä, mutta mihinkään toisen uskoon ja oppiin ei voi turvautua siinä että se pelastaa, näillä rattailla kyllä ajan maaliin asti. Silloin aivan varmasti tulee pettymyksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin on. Ei mikään kirkko, usko tai oppi ole tae siitä että ihmiset ovat sitä mitä pitäisi olla. Onhan tämä on selvää kun lukee alkuseurakunnan juttuja sekä Paavalin kirjeitä. Kyllä siellä oli puolueita, oli lakihenkisyyttä jossa toista alistetaan, syytetään ja tuomitaan ollen lihallisia uskovia eikä Pyhällä Hengellä täytettyjä.

Jos saatana ei menisi johonkin kirkkokuntaa sotkemaan ja hämmentämään, niin se olisi suuri ihme on sinällään.

Muutoinkin usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan. Sitä mitä Jumala on tehnyt, miten Jumalan Henki johdattaa ja siinä voi kokea uskovien yhteyttä, Hengen yhteyttä, mutta mihinkään toisen uskoon ja oppiin ei voi turvautua siinä että se pelastaa, näillä rattailla kyllä ajan maaliin asti. Silloin aivan varmasti tulee pettymyksiä.

ei kaikkia voi sentään laittaa saatanan syyksi . . .

kannattaa edes lukea ne , mitä sivustoilla on kerrottu helluntailaisuudesta , ennekuin "pesee kätensä" ja heittää suorilla , saatanan syyksi . . .

• Anonyymi

En tunnista noita tarinoita.

• Anonyymi

Kävin nyt tuolla sivustolla ja laitoin myös kirjanmerkiksi. En ole jaksanut perehtyä tuohon ryhmään vaikka itsekin olen helluntaiuskonnon uhri.

Minulla on helluntailaisuudesta hyviä muistoja, mutta myös erittäin pahoja muistoja ja kokemuksia.

Olen jättänyt helluntailaisuuden jo kauan sitten, tänä päivänä tämä foorumi on ainoa kosketukseni helluntailaisuuteen.

Muistan joskus lukeneeni tuolta sivustolta lauseen, joka kuvasi hyvin asiaa: "Et voi nähdä koko taulua, ennen kuin itse astut ulos sen kehyksistä."

Ulkoapäin, kun ei enää ole näiden vaikutukselle alttiina, voi ulkopuolisen silmin nähdä, missä oli ollut mukana, minkä uhriksi joutui. On oltava vahva ja pysyttävä ulkopuolella, silloin sen väkivaltainen olemuskaan ei voi enää haavoittaa. Väkivallan kyllä näkee ja kuulee, mutta ulkopuolelta taulun, näin ei anna sen enää koskettaa itseä.

Taulun rauhallinen katsominen on omaa, henkilökohtaista terapiaa, se kaiken aikaa todistaa itse itsestään ja näin saa uhri itselleen tietoa ja ymmärrystä, jota ei aiemmin ollut. Näin saa myös voimaa, jota ei aiemmin ollut. Varmuutta:

"Tunne Vihollisesi."

"Jos sinä et itse auta itseäsi, kuka sinua auttaa?"
        Me monet olemme jo oppineet: ei kukaan.
        *

• Anonyymi

Ei kukaan voi pestä käsiään, mutta ei myöskään kantaa toisten syntejä.

Toden totta on että jokaisessa seurakunnassa on ihmisluonnon mukaisesti raatelevia susia. Oli usko, oppi mikä tahansa. Se ei sinällään suojaa yhtään miltään eikä muodosta ihmiselle uskoa tai jotain suojaa mitään vastaan.

On ihmisiä, ei vain seurakunnissa, jotka ovat sinällään mukavan oloisia, sosiaalisia, ulosantisia, mutta heiltä puuttuu emapatian ja myötäelämisen kyky, siten että kaikki pyörii heidän itsensä ympärillä. Heidän on helppo tutustua ihmisiin ja he vaikuttavat ensivaikutelmalla kivoilta. He haluavat aina kaiken huomion ja suosion itselleen ja jo pienikin epähuomio, kritiikin sana tai erimielisyys saa heidät takajoilleen ja muodostamaan puolueita nämä ovat minun puolella ja nämä eivät. Kaikista pienistä pikkuasioista tehdään suuri numero, asioita paisutellaan eikä ajatella kuin vain itseään ja omia asioita. Toisista ollaan vain näennäisen kiinnostuneita että voidaan heitä hallita ja saada selville asioita millä voi toisia alistaa. Heidän ympärillään pyörii teennäinen teatteri johon he haluavat jokaisen osallistuvan.

Mitä ylemmäs seurakunan asteikossa he pääsevät sitä vaarallisemmaksi se käy ja he ovat hyviä mielistelemään jonkin tavoitteen saavuttaakseen.

Ja vaikka harhaoppiset sanovat ettei pidä katsoa ihmisiin, niin siten nimenomaan pitää tehdä. Seurakunta on juuri sellainen kuin siellä olevat ihmiset ovat. Ei sellainen millainen oppi, miten hyviä pastoreita saarnaamaan, vaan se millaisia ovat ne arkiset ihmiset seurakunnassa ja arjen keskellä.

Harjaantunut silmä kyllä näkee ihmisten läpi, heidän teeskentelynsä ja sen jos he ovat vain raatelevia susia lähimmäisilleen vaikka ulkokuori olisi näennäisen ystävällinen ja hyvätahtoinen. Sen aistii ihmisen olemuksesta ja hyvin nopeasti aistii sen miten sellainen aiheuttaa vain pahaa mieltä eivätkä luo sitä Hengen yhteyttä mikä seurakunnassa pitäisi olla. Ihmisten pitäisi riemuita toisistaan, siitä miten hyvän ihmisen Jumala on heistä tehnyt, miten kivaa heidän seurassaan on olla ja kuinka hyviä juttuja heillä on. Heti kun touhu menee kyyläämiseksi, niin jo silloin pitää hälytyskellojen soida eikä vasta sitten kun sota käynnissä ja lasketaan haavoittuneita.

• Anonyymi

Ihmiset ovat epätäydellisiä kaikkialla ja heihin täytyy suhtautua sellaisina. Ja jos ei tunnu hyvältä, niin voi kävellä ovesta ulos uhriutumatta. Ei siellä ketään ole väkisin pidetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmiset ovat epätäydellisiä kaikkialla ja heihin täytyy suhtautua sellaisina. Ja jos ei tunnu hyvältä, niin voi kävellä ovesta ulos uhriutumatta. Ei siellä ketään ole väkisin pidetty.

>>Ihmiset ovat epätäydellisiä...<<
        Helluntailaiset opettavat etteivät he ole syntisiä, vaan "epätäydellisiä".

>>... kaikkialla ja heihin täytyy suhtautua sellaisina.<<
        Eivät "kaikkialla", eikä ihmisiin pidä suhtautua "epätäydellisinä", vaan syntisinä. Jos joku ilmoittautuu epätäydelliseksi puolihurskaaksi, on tämä hänen ilmoituksensa otettava tällaisena ja katsottava, mitä itse näkee.

(- B. Brecht: "Älä usko kuulopuheisiin, ota selvää!"
        Oppimisen ylistys:
        https://www.youtube.com/watch?v=H_qDHs_-Hyw )

>>Ja jos ei tunnu hyvältä, niin voi kävellä ovesta ulos uhriutumatta.<<
        Tämän voi tehdä, mutta vasta, kun saa Tosi Jumalan avun, halua, rohkeutta ja sisua katkaista manipuloinnin, hypnoosin, taikuuden ja monen muun henkisen siteen kahleet.

Hes. 13:20 Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Minä käyn käsiksi teidän taikasiteisiinne, joilla olette pyydystäneet sieluja niinkuin lintuja, ja revin ne teidän käsivarsistanne ja lasken ne sielut irti-sielut, jotka te olette pyydystäneet-niinkuin linnut.

>>Ei siellä ketään ole väkisin pidetty.<<
        Tämä ei ole totta. Helluntaiseurakunnissa on pidetty väkisin miljoonia ihmisiä jotka eivät usko kuten he: etenkin lapsina. Itse kuulun tuohon väkisin pidettyjen joukkoon. Kesti monta vuosikymmentä, tuhoutunutta elämän vuotta, erilaista henkistä hoitokeinoa, ennen kuin pääsin irti tuon joukkion vallasta.

En nyt viitsis tässä ketjussa riidellä, mutta yksi asia on, joka saa minut aina kantapäilleni ja se on: valhe. Reagoin etenkin valheisiin.

Itse esim. en ole epätäydellinen vaan täydellinen ja tämän tunnustan itseni, Jumalan ja ihmisten edessä:
        - Täydellinen omassa syntisyydessäni
        - Täydellinen Kristuksen lahjavanhurskaudessa.
        - Minussa ei ole mitään epätäydellistä, vajavaista, puolittaista, vaan kaikki eri olemukseni ovat olemuksessaan "täyttä". (Tämä on sitä Lutherin oppia, perustuen suoraan Raamatun omaan sanaan.)
        - En näe muitakaan ihmisiä epätäydellisinä, vaan täydellisinä, kuka missäkin olemuksessaan.

>>Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä.
        Me tunnustamme sinulle syntimme,
        joilla olemme ansainneet vihasi ja rangaistuksesi.
        Katso armollisesti meihin
        ja anna meille syntimme anteeksi rakkaan Poikasi,
        Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden.<<

"Yksin uskosta. Yksin armosta. Yksin Kristuksen teon tähden."

Psalmi 51: 1-21
        1 Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi,
        2 kun profeetta Naatan tuli hänen luokseen, sen jälkeen kuin hän oli yhtynyt Batsebaan.

3 Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.
        4 Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.
        5 Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

6 Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.

7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        8 Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. ✨✨✨

9 Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
        10 Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.
        11 Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
        12 Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
        13 Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.
        (= Syntinen vanhurskas)
        14 Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä.
        15 Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat.

16 Päästä minut verenvioista, Jumala, minun autuuteni Jumala, että minun kieleni riemuitsisi sinun vanhurskaudestasi.
        ("Verenviat" = perisynti)
        17 Herra, avaa minun huuleni, että minun suuni julistaisi sinun kiitostasi.

18 Sillä ei sinulle kelpaa teurasuhri, sen minä kyllä antaisin; polttouhri ei ole sinulle mieleen.
        19 Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää.
        (=Jeesuksen lahjauhri, koko -sovitustyö, murtuneen syntisen uskon kautta)

20 Osoita armossasi hyvyyttä Siionille, rakenna Jerusalemin muurit.
        21 Silloin sinulle kelpaavat oikeat teurasuhrit, polttouhrit ja kokonaisuhrit; silloin uhrataan härkiä sinun alttarillasi.

• Anonyymi

Vaikka varsin vajaallakin hengellisellä kokemuksella aistii seurakunnan ilmapiirin onko se lämminhenkinen, ilon, rauhan ja rakkauden täyttämä vai onko se kaikki vain sen hetken teatteria että ollaan iloisia, mutta tilanne muuttuu heti kun astutaan kirkon ovesta ulos ja kohdataan reaalimaailma. Eikä se ole lihallisuutta ei sitä että katsotaan ihmisiin, vaan sitä että tunnetaan onko Jumalan Henki ihmisissä, ovatko he sen mukainen Jumalan kuva vai kooste jostain aivan muusta. Ei ihmisen tarvitse mitään uskostaan selittää, todistaa tai kertoa näkemyksistään kun hänen tilansa voi aistia ellei sitten ole oikein hyvä psykopaattinen näyttelijä. Kyllä ensivaikutelma voi hämätä ja silloin vähän pitää katsoa ihmisen toimia muita ihmisiä kohtaan.

Silloin on kaikista hälyttävin tilanne jos ihmiset ovat täysin kylmiä ja välinpitämättömiä toisia ihmisiä kohtaan ja tärkeää on vain sana ja miten se tulkitaan. Muut ovat vain sitä varten että hyväksyvät tietyn opin ja sanovat siihen aamen. Kaikki inhimillisyys on vain heikkoutta tai jopa syntiä ja viekoittelua siihen.

Ja on totta, että ei ole täydellistä seurakuntaa, mutta sillä ei saa puolustella sitä että voidaan olla kuin ellun kanat kun vain oppi täsmää.

• Anonyymi

kirja helluntailaisuudesta : Harhaanjohtajat , Terho Miettinen , Raija Pelli, v. 2017

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe