Olen syönyt noin vuoden egyptiläisvalmisteista epilepsialääkettä, Deprakinea kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Annos on ollut 900 mg/vrk ja toisena lääkkeenä Topimax 25 mg/vrk. Välillä Deprakine-annos nostettiin 1200 mg:aan/vrk, mutta koska se teki minut niin uneliaaksi, päätin itse pudottaa annoksen takaisin 900 mg:aan/vrk.
Deprakinessa on koko ajan ollut ongelmana se, ettei se poista kunnolla mielialan vaihteluita. Lisäksi mieliala on koko ajan alakuloinen. Olen kuvannut lääkärille, että jos normaali, tasainen mieliala on nolla, hyvä mieli on yksi ja mania on kaksi, kun taas paha mieli on -1 ja masennus -2, niin minulla on koko ajan mieliala -1:tä. Kun olin puhunut tästä asiasta puoli vuotta, aloitettiin Sertraliini, jonka määrää en muista, mutta söin sitä kuitenkin viisi viikkoa huomaamatta mitään vaikutusta. Koska en halua turhaan syödä lääkkeitä, lopetin sen sitten.
Tässä taannoin minua alkoi kyllästyttää Deprakinen pakkaustapa. Se on pakattu sitkeähköön folioon ja minua ärsytti, kun dosettia täyttäessäni sain repiä niin paljon tabletteja foliosta, minkä koin hankalaksi. Niinpä googlettelin valproaattilääkkeitä ja huomasin, että suomalainen Orion valmistaa juuri samaa lääkettä kauppanimellä Absenor. Ja mikä parasta, Absenor on pakattu irtonaisina tabletteina lasipurkkiin. Laitoin heti viestiä lääkärilleni, että haluan jatkossa tätä lääkettä ja lääkärini teki vaihdon heti.
Mutta mikä ihmeellisintä: Hetikohta kun aloitin Absenorin syömisen, mielialani tasaantui huomattavasti. Itkuisuus hävisi, masentuneisuus lieveni huomattavasti. Pahantuulisuus ja katkeroitunut asenne elämään ovat myös vähentyneet huomattavasti. Olenkin alkanut miettiä, että olikohan Deprakinessa ollenkaan sitä lääkeainetta, mitä siinä luvattiin olleen. Ja siksi halusin kirjoittaa tästä kokemuksestani tänne, sillä jos sinulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö tai epilepsia ja lääkityksenä Deprakine, etkä koe saavasi siitä apua, niin ennenkuin vaadit lääkevaihtoa, kannattaa kokeilla Absenoria. Minä olin jo vaatimassa itselleni Lamigtal-nimistä lääkettä, koska kuntoutuksessa kuulin monen kaksisuuntaista sairastavan saaneen siitä hyvän avun. Nyt minusta tuntuu, etten ainakaan tässä vaiheessa haluakaan vaihtaa lääkettä muuhun.
Deprakine ja Absenor
Bibolaarimummo
0
660
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995