Deprakine ja Absenor

Bibolaarimummo

Olen syönyt noin vuoden egyptiläisvalmisteista epilepsialääkettä, Deprakinea kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Annos on ollut 900 mg/vrk ja toisena lääkkeenä Topimax 25 mg/vrk. Välillä Deprakine-annos nostettiin 1200 mg:aan/vrk, mutta koska se teki minut niin uneliaaksi, päätin itse pudottaa annoksen takaisin 900 mg:aan/vrk.

Deprakinessa on koko ajan ollut ongelmana se, ettei se poista kunnolla mielialan vaihteluita. Lisäksi mieliala on koko ajan alakuloinen. Olen kuvannut lääkärille, että jos normaali, tasainen mieliala on nolla, hyvä mieli on yksi ja mania on kaksi, kun taas paha mieli on -1 ja masennus -2, niin minulla on koko ajan mieliala -1:tä. Kun olin puhunut tästä asiasta puoli vuotta, aloitettiin Sertraliini, jonka määrää en muista, mutta söin sitä kuitenkin viisi viikkoa huomaamatta mitään vaikutusta. Koska en halua turhaan syödä lääkkeitä, lopetin sen sitten.

Tässä taannoin minua alkoi kyllästyttää Deprakinen pakkaustapa. Se on pakattu sitkeähköön folioon ja minua ärsytti, kun dosettia täyttäessäni sain repiä niin paljon tabletteja foliosta, minkä koin hankalaksi. Niinpä googlettelin valproaattilääkkeitä ja huomasin, että suomalainen Orion valmistaa juuri samaa lääkettä kauppanimellä Absenor. Ja mikä parasta, Absenor on pakattu irtonaisina tabletteina lasipurkkiin. Laitoin heti viestiä lääkärilleni, että haluan jatkossa tätä lääkettä ja lääkärini teki vaihdon heti.

Mutta mikä ihmeellisintä: Hetikohta kun aloitin Absenorin syömisen, mielialani tasaantui huomattavasti. Itkuisuus hävisi, masentuneisuus lieveni huomattavasti. Pahantuulisuus ja katkeroitunut asenne elämään ovat myös vähentyneet huomattavasti. Olenkin alkanut miettiä, että olikohan Deprakinessa ollenkaan sitä lääkeainetta, mitä siinä luvattiin olleen. Ja siksi halusin kirjoittaa tästä kokemuksestani tänne, sillä jos sinulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö tai epilepsia ja lääkityksenä Deprakine, etkä koe saavasi siitä apua, niin ennenkuin vaadit lääkevaihtoa, kannattaa kokeilla Absenoria. Minä olin jo vaatimassa itselleni Lamigtal-nimistä lääkettä, koska kuntoutuksessa kuulin monen kaksisuuntaista sairastavan saaneen siitä hyvän avun. Nyt minusta tuntuu, etten ainakaan tässä vaiheessa haluakaan vaihtaa lääkettä muuhun.

0

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
        Maailman menoa
        166
        5176
      2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
        Maailman menoa
        195
        4083
      3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
        Maailman menoa
        140
        3725
      4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
        Maailman menoa
        64
        3064
      5. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
        Maailman menoa
        53
        3000
      6. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
        Ikävä
        146
        1997
      7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
        Sinkut
        44
        1757
      8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
        Maailman menoa
        37
        1508
      9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
        Ikävä
        63
        1434
      10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
        Maailman menoa
        26
        1319
      Aihe