Useamman tutkinnon suorittaminen maksulliseksi?

Akateemikko

Muistelen joskus jostain lukeneeni, että jollain päättävällä taholla mahdollisesti kaavailtaisiin sellaista muutosta, että ensimmäinen korkeakoulututkinto olisi maksuton, mutta kaikki sen jälkeen suoritettavat korkeakoulututkinnot sitten olisivatkin maksullisia. Tietääkö joku tästä enemmän? Ollaanko jotain tällaista uudistusta todella ajamassa ja kuinka vahvasti? Siis kuinka todennäköiseltä näyttää, että tähän suuntaan oltaisiin menossa? Ja jos jotain tällaisia muutoksia on tulossa, niin milloin aikaisintaan?

Kiitoksia kaikille vastauksista...

12

2051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastakohta

Sanoisin että lisätutkintojen maksullisuus runnotaan läpi vuodelle 2005. Varmaa on jo nyt se, että ikuinen opiskeluoikeus säilyy vain vuonna 2004 tai ennen sitä vastaanotetuissa opinto-oikeuksissa.

Harmi kun kerkesin hamstrata vain kolme (3) yliopistopaikkaa...No, tuleva muutos takaa sen, että tulevaisuudessa tupla-, tai etenkin me triplamaisterit olemme äääärimäisen harvinainen luonnonvara.

• Minervan Pöllö

" me triplamaisterit olemme äääärimäisen harvinainen luonnonvara. "

Joo, kyllä olettekin. Harvoin näkee niin epävarmoja ja aikaansa tuhlaavia henkilöitä, kuin kolmen yliopistotutkinnon suorittajat.

Tuttuni suorittaa kolmatta yliopistotutkintoa, eikä ole päässyt yhteenkään asialliseen työhaastatteluun. Syyt:

- Kukaan ei halua palkata itseään oleellisesti fiksumpaa.
        - 3:n tutkinnon tekijä on epävarma ylisuoriutuja
        - Homma on ajan haaskuuta ja fiksaatiota opintoviikkoihin - miksi ei sitten saman tien jatko-opintoja, joista saa pientä palkkaakin?

• vastakohta
        Minervan Pöllö kirjoitti:

Joo, kyllä olettekin. Harvoin näkee niin epävarmoja ja aikaansa tuhlaavia henkilöitä, kuin kolmen yliopistotutkinnon suorittajat.

Tuttuni suorittaa kolmatta yliopistotutkintoa, eikä ole päässyt yhteenkään asialliseen työhaastatteluun. Syyt:

- Homma on ajan haaskuuta ja fiksaatiota opintoviikkoihin - miksi ei sitten saman tien jatko-opintoja, joista saa pientä palkkaakin?

Älä yleistä typerän kaverisi varjolla. Minä:

- 26 vuotta
        - yksi valmis, yksi juuri valmistumassa oleva sekä yksi alkuvaiheessa oleva tutkinto
        - 4 vuotta työelämässä omalla alalla, joista nykyisessä työssä 1,5 vuotta
        - ammatti: liikeenjohdon konsultti/ tutkija

• Maanmittari
        vastakohta kirjoitti:

Älä yleistä typerän kaverisi varjolla. Minä:

- 26 vuotta
        - yksi valmis, yksi juuri valmistumassa oleva sekä yksi alkuvaiheessa oleva tutkinto
        - 4 vuotta työelämässä omalla alalla, joista nykyisessä työssä 1,5 vuotta
        - ammatti: liikeenjohdon konsultti/ tutkija

Ihan mielenkiinnosta mitä tutkintoja olet suorittamassa.

• vastakohta
        Maanmittari kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta mitä tutkintoja olet suorittamassa.

KTM (valmis), DI (valmistumassa), VTM (alkuvaiheessa)

• Utelias
        vastakohta kirjoitti:

KTM (valmis), DI (valmistumassa), VTM (alkuvaiheessa)

Mitä meinaat isona alkaa tehdä? Itse luin ensin dippainssiksi ja sitten lääkäriksi. Nyt teen lääkärin hommia suurella mielenkiinnolla ja antaumuksella.

• vast.koht.
        Utelias kirjoitti:

Mitä meinaat isona alkaa tehdä? Itse luin ensin dippainssiksi ja sitten lääkäriksi. Nyt teen lääkärin hommia suurella mielenkiinnolla ja antaumuksella.

Mutta minähän olen jo aika iso. No eipä tässä suurempia suunnitelmia kuin jatkaa nykyisen työnantajan palveluksessa, konsulttipusineksessa. Kyllä tässä työsarkaa on ihan riittävästi, ja riittävä korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

• minä
        Utelias kirjoitti:

OTK, KTM, VTM

• Utelias
        minä kirjoitti:

OTK, KTM, VTM

Oliko tutkintojen suoritusjärjestys kuten kirjoitit ja onko niin että VTM papereilla haet vielä lisäarvoa osaamiseen? Eikö oikiksen papereilla ole melko hyvät mahdollisuudet työmarkkinoilla? Mihin töihin olet sijoittunut?

• minä
        Utelias kirjoitti:

Oliko tutkintojen suoritusjärjestys kuten kirjoitit ja onko niin että VTM papereilla haet vielä lisäarvoa osaamiseen? Eikö oikiksen papereilla ole melko hyvät mahdollisuudet työmarkkinoilla? Mihin töihin olet sijoittunut?

- OTK suoritettu
        - KTM kesken
        - VTM aloittamatta. Tämä ala nyt vain sattuu kiinnostamaan. Aion sitä suoritella vain huvikseni. Töitä hakiessa ei kannata aina ilmoittaa kaikkea. Kolmen maisterin mies/nainen voi näyttää paperilla jopa epäilyttävämmältä kuin kahden (tai yhden).

• put.
        minä kirjoitti:

- OTK suoritettu
        - KTM kesken
        - VTM aloittamatta. Tämä ala nyt vain sattuu kiinnostamaan. Aion sitä suoritella vain huvikseni. Töitä hakiessa ei kannata aina ilmoittaa kaikkea. Kolmen maisterin mies/nainen voi näyttää paperilla jopa epäilyttävämmältä kuin kahden (tai yhden).

samaa mieltä. 1 - 2 tutkinnon jälkeen opiskelulla ei ole enää suoranaista vaikutusta työllistymiseen tms., päin vastoin voi huonontaa asemia...joka on tietysti tavallaan outoa. Kyllä minä olen esim. nykyisen työpaikkani saanut ensisijaisesti vankan kokemukseni perusteella, en koulutuksen. Jos nyt hakisin uutta paikkaa, en tietenkään mainitsisi kuin valmiit tutkinnot.

'Tässä vaiheessa koulutusta' opiskelussa on minulle lähinnä muita kuin välittömästi työllistymiseen tai nykyiseen tehtävääni liittyviä tavoitteita. Satun vaan pitämään systemaattisesta uusien asioiden omaksumisesta. Tietysti pitkällä tähtäimellä laaja ja syvällällinen koulutustausta antaa mahdollisuuksia hakeutua monen typpisiin tehtäviin.

• Huuhkaja
        Minervan Pöllö kirjoitti:

Jormalla on kolme tutkintoa. Toisaalta Nokialla meneekin ihan paskasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      157
      2558
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe