Vyöhyketerapia auttaa-itsehoito?

jalakapohjapisteet

Kopioin tämän viestini tännekin tuolta unettomuus/unihäiriöt puolelta, jos täältä löytyisi apua tai tietoa koskien vyöhyketerapiaa ja itsehoitoa:))

Kärsin unettomuudesta välillä, välillä on kausia etten tarvitse nukahtamislääkettä (imovane,nykyisin 7mg ja silti ei meinaa nukahtaa kuin vasta noin tunnin päästä..) ollenkaan tai korkeintaan yhden satunnaisen yön aikana. Välillä sitten tulee näitä kausia (usein talvella/keväällä jostain syystä?) että uni ei vaan tule kun menen sänkyyn. Perheeni (puolisoni) joutuu myös unettomuudestani kärsimään, sillä nukumme erihuoneissa kaikki arkiyöt, sillä en saa unta jos hän vieressä kuorsaa(tai vaikka ei kuorsaisikaan, niin kaikki pienetkin äänet häritsevät). Viikonloppuisin onneksi useimmiten saan unta vaikka hän on vieressä, ei ole stressiä aikaisesta noususta. Olen vieläpä tällä hetkellä osittaisessa työssä eikä aamuheräämiset ole niin aikaisia kuin normaalisti, silti tämä kierre taas tuli.
Mulla on piikkimatto ja tyyny olleet käytössä pari vuotta, makaan joka ilta ja sen jälkeen katson jotain hömppää telkasta ja nukahtelen siinä-) suoraan sänkyyn ja uni tulee. Tai siis tämä toimi pari vuotta, nyt ei enää. Piikkimatto ei enää auta, missä vika..?! Olen kokeillut sen päällä maata sängyssäkin kun uni ei tule, ei vaikutusta..ehkä pulssi hieman rauhottuu, mutta ei muuta.
Apua?
Vyöhyketerapia (painelut jalkapohjista koko kehon hieronta on hoitajani tyyli, hän on ns luontaishoitaja) auttaa aina, mutta nyt senkin teho on jäänyt kovin lyhyeksi, vain vajaan viikon...ja taas alkaa uneton kausi. Kovin on kallista käydä joka viikko vyöhykkeessä eikä ole aikaakaan kun on perhe, työ ja harrastuksia joista yritän zombiolostani huolimatta pitää huolta..
Olisiko ketään kohtalontoveria tai muita viisaita sanoja/neuvoja?
Haluaisin erityisesti tietää voiko vyöhyketerapiaa tehdä ns itse tai olisiko jotain pisteitä joita voisi hieroa kädestä/jaloista?
Eilenkin illalla kokeilin niin että seisoin vuoronperään piikkityynyn päällä ensin vasemmalla ja sitten oikealla jalalla, jonkun ehkä 5-10 minsaa per jalka. Tuli lämmin hyvä olo, haukottelin sohvalla illalla ja oli suht normiolo ja olin satavarma että nyt uni tulee. Nukahtelin sohvalla ja siirryin sänkyyn..ja ei. Tunnin kuluttua piti sitten jo käydä vessassa (rupeaa pissittämään kun valvoo, myös jano kokoajan)ja se peli oli sitten siinä. Makkarissa on pimennysverhot jne eli siellä on kaikki kuten pitääkin. Ajattelin olisiko jollakin kertoa vyöhykepisteistä tai maton oikeammasta "käytöstä"..? Vyöhyketerapia on siis mulla aina auttanut.
Olen tosi kova stressaaja tyyppi joten ihan oma keho mulle tämän kierteen tekee, nyt sitten ressaan sitä että uni ei tule (ja eihän se tule).
Korvatulppia tms en pysty käyttään kun tulee paineen tunne päähän (olisikin ihanaa jos saisin puolison viereen nukkumaan), tosin en tiedä olisko niitä tulppiakin sitten sellasiakin parempia kuin ne keltaset earit...
Mutta löytyskö apuja keltään?
Olisin kovin kiitollinen:)








I

5

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeaa terapiaa

      Paras hoito, jonka voisi yhdistää vyöhyketerapiana tunnettuun humpuukiin, on kävely, hölkkä, juoksu tai muu jalkopohjien päällä tapahtuva liikunta. Mitä pitempään, sen parempi. Liikunta parantaa terveyttä ja elämänlaatua monin tavoin. Säryt helpottavat, uni maistuu, veren rasva-arvot paranevat, paino putoaa, kardiorespiratorinen suorituskyky paranee, raikas ilma virkistää niin mielen kuin kehonkin. Voit perustella sen itsellesi vaikkapa yhtenä jalkapohjahierontatekniikkana, jota myös vyohyketerapiana markkinoidaan, jos se motivoi sinua paremmin.

    • mikä syy

      Miksi miehesi kuorsaa. Onko taustalla ylipainoa, vähäistä liikkumista tai vastaavaa elämäntapavalintaa, jolle voisi tehdä jotain?

    • muumimummu

      Anna-Kaarina LIndin kirjasta Vyöhyketerapia ja refleksologia terveyden tukena saattaisi löytyä ohjeita.

    • jalakapohjapisteet

      Kiitokset muumimummulle, pitänee käydä kirjastossa. Mikä syy: mieheni on aina kuorsannut, nykyisin on ylipainoakin kyllä, mutta ei lie ainut selittävä tekijä.
      Nimimerkille Oikeaa terapiaa tiedoksesi voin kertoa, että olen todella urheilullinen ihminen, liikun päivittäin tunnista kahteen tuntia hikiliikuntaa ja en ole ylipainoinen. Elämäntapani ovat muutenkin terveelliset, joten sieltä ei apua minun tapauksessani löydy että lisäisin vielä liikuntaa.

      Sain katkaistua unettomuuskierteen kahteen pilleriyöhön ensimmäisessä viestissäni kertomallani tavalla, mutta apu oli taas loppuviikon mittainen, sunnuntaiyönä piina alkoi taas ja on nyt kaksi yötä kestänyt. Pillerillä siis on uni tullut, eihän se ole luomu-unen veroista ja inhoan tätä olotilaa, ja toki se on jäänyt lyhyeksikin kun ensin olen koittanut nukahtaa ilman lääkkeitä. Vyöhykkeessä en ole uudestaan vielä käynyt. Joku on saanut avun hypnoterapiastakin, kokemuksia?
      Ja jos tällaisesta "minuntapaisesta" keinosta on jollakulla kokemusta, niin kertokaa! Mulle on aivan sama onko tämä korvien välissä olevaa "hömppää" vai mitä, jos apu tulee:).

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta magnesium on auttanut ainakin minua saamaan unta. Jalkakylpyhiutaleet tai magnesiumvoide, jota sivelen kämmeniin tai jalkoihin. Magnesium todella väsyttää, sen huomaa heti. Lisäksi se parantaa mielialaa (vaikuttaa mm.serotoniiniin) ja sillä on monia muitakin hyviä vaikutuksia elimistössä. Esim. d-vitamiini imeytyy paremmin jos kehossa on magnesiumia. Suomalaiset eivät saa ruuasta yleensä tarpeeksi magnesiumia.

      Syötävät magnesiumvalmisteet voivat ärsyttää vatsaa, minulla toistaiseksi kaikki kokeillut. Siksi käytän voidetta. Tai jalkakylpyä, se on ihanan rentouttava.

      Jos kärsii unettomuudesta, niin tämä kikka on ainakin kokeiltava.

      Itselläni on toiminut myös hierontapallo, piikikäs.

      Lisäksi hyvä konsti: rauhoita autonominen hermosto kylmän veden avulla. Vatiin tai lavuaariin kraanasta mahdollisimman kylmää vettä ja siihen kädet ja mielellään myös kasvot vähäksi aikaa. Jos laittaa kasvot veteen siten että silmien alue ja nenäkin ovat vedessä, ja pidättää hengitystä samalla noin 20-30 sekuntia, tulee ns. sukeltajarefleksi. Siinä keho tulkitsee, että ollaan sukelluksissa, ja rupeaa rauhoittamaan hermoja energian ja hapen säästämiseksi. Sydämenlyönnit hidastuvat ja verenkierto kohdistuu sydämeen ja aivoihin raajojen sijasta, ynnä muita parasympaattisen hermoston reaktioita. Kun tämän tekee muutaman kerran peräkkäin tulee rauhallinen olo. Minulla tämä kikka on parantanut unta todella paljon. Yhdistettynä nykyään myös hierontapalloon ja magnesiumiin.

      Sukeltajarefleksistä voi googlailla, englanniksi "diving reflex", löytyy paljonkin esim. youtubesta. Tekniikkaa käytetään paitsi unettomuuteen myös muihinkin tiloihin missä on ylivirittynyt mieli ja keho, myös psykoterapioiden osana.

      Vähän samanlainen vaikutus saadaan tällä kuin avantouinnilla. Itse en menisi avantoon, mutta kotonakin siis onnistuu:) suosittelen kokeilemaan. Vesi saa olla todella kylmää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe