TSH, oireita vaikka muille jakaa.

Joo elikkäs oon ollu ERITTÄIN väsynyt.. Alkuun nukuinkin 18-20tunnin unia ja jos en nukkunut niin pitkä niin löhösin vaan. Silmiä kirvelsi eikä saanu pidettyä asuki voimakkaan väsymyksen takia. Myöhemmin vaihtui sitten pohjattomaan väsymykseen sekä unettomuuteen. Unta kerralla max. tunti ja sitten herääminen. Nyt alkanut myös vaikuttamaan käsien puutuminen?(liekö tämä aiheeseen liittyvää). Huimausta ollut jo kuukausia. Toisinaan pahojakin. Nyt uutena sitten verenpaineen lasku sekä hidaslyöntisyys, tämäkin siis vaikuttaa huimaukseen.
Mielialat vaihtelevat 0-100 sekunnissa. Itkuisuutta päivittäin nyt yli kuukauden. Välillä ahdistus valtaa niin mielen että tekisi mieli vaan kuolla tai että tuntuu että kuolee pelkästään siihen ahdistukseen.
Hiuksia putoilee päästä, laihtunut olet muutaman kuukauden sisään n.5kg( Tähän vaikuttaa ruokahaluttomuus). Pelko/tunne sekoamisesta.

Kilpirauhasarvoja seurailtu jo vuosia. Hidasta nousua THS arvossa ollut. N. 6kk sitten arvo oli 2,5 nyt pari päivää sitten otettuna 3,7.. Käsittääkseni T4V 17 eli normaali?

Kuinka herkästi näillä arvoilla kokeillaan lääkitystä ja voiko oireeni oikeesti viitata vaajatoimintaan vai kenties johonkin muuhun?
8202
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Niin tosiaan unohdin mainita että vuosi sitten suunnileen otettu TPOAB oli 100. Jonkin sortin autoimmuunitulehdusta siis?

Äänestä

T4V arvo on hyvä (jos se todella on tuo,) mutta en pidä tuosta THS arvosta, turhan korkea. Jos ei oma lääkärisi uskalla reagoida tuohon mitenkään, suosittelisin ottamaan yhteyttä johonkin sisätautilääkäriin. Jos kyseessä vajaatoiminta (mihin nuo oireet sopii valitettavan hyvin) on vointisi menossa huonompaan suuntaan ja oireita tulee vielä lisää.
Itselläni alettiin ensin hoitamaan vaikeaa masennusta ennen kuin vajaatoiminta huomattiin. Masennuslääkkeet valhtui thyroksiiniin ja elämä on taas helpompaa. Enää ei itketä koko aikaa, enkä nukukaan enää kuin normaalit yöunet:-)

Olen oppinut että t4v ja ths-arvot ei kulje aina käsi kädessä. Toivottavasti saat apua.

Äänestä

TSH on turhan korkea, oireet sopivat vajaatoimintaa ja TPOab korkea eli on autoimmuunitulehdus. Yhdessä näm puoltavat koelääkitystä. Etsi joku suositeltu lääkäri ja keskustele koelääkityksestä. Muille kuin suositelluille ei välttämättä kannata mennä, silloin on ihan sattumanvaraista onko kyseinen lääkäri kiinnostunut kilpirauhasesta.

Äänestä
  • No mitä kummaa. Arvo kahessa päivässä tippui 1.5.. Vaikuttaako unettomuus ths arvoihin? En siis ollut nukkunut kun tämä ths 1.5 mitattiin.

    Äänestä

  • Ksldod kirjoitti:

    No mitä kummaa. Arvo kahessa päivässä tippui 1.5.. Vaikuttaako unettomuus ths arvoihin? En siis ollut nukkunut kun tämä ths 1.5 mitattiin.

    Kyllä voi vaikuttaa. Aivolisäkehormonit käyttäytyy normaalisti kun nukutaan kunnon unet yöllä. TSH tosin saattaa muutenkin käyttäytyä vähän miten milloinkin.

    Äänestä

  • ....... kirjoitti:

    Kyllä voi vaikuttaa. Aivolisäkehormonit käyttäytyy normaalisti kun nukutaan kunnon unet yöllä. TSH tosin saattaa muutenkin käyttäytyä vähän miten milloinkin.

    Noniin. Nyt on TPOab noussut vuodessa lukemiin 240. Viittaako tämä nousu nyt mihin?

    Äänestä

  • kjfåaspfaååsfaf kirjoitti:

    Noniin. Nyt on TPOab noussut vuodessa lukemiin 240. Viittaako tämä nousu nyt mihin?

    Joko kilpirauhastulehdus tai autoimmuunityreodiitti, koska tulehdusarvo on noin korkealla. Nyt tarvitaan endokrinologia.

    Äänestä

"Nyt on TPOab noussut vuodessa lukemiin 240. Viittaako tämä nousu nyt mihin?" Tuo lukema ei pelkästään viittaa vaan kertoo ilman muttia, että sinulla on autoimmuunitulehduksen aiheuttama krooninen kilpirauhastulehdus eli nk. Hashimoto. Jos kilpirauhasarvot ovat huonot niin tulee lääkitys.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


epätoinen jo kirjoitti:

Joo elikkäs oon ollu ERITTÄIN väsynyt.. Alkuun nukuinkin 18-20tunnin unia ja jos en nukkunut niin pitkä niin löhösin vaan. Silmiä kirvelsi eikä saanu pidettyä asuki voimakkaan väsymyksen takia. Myöhemmin vaihtui sitten pohjattomaan väsymykseen sekä unettomuuteen. Unta kerralla max. tunti ja sitten herääminen. Nyt alkanut myös vaikuttamaan käsien puutuminen?(liekö tämä aiheeseen liittyvää). Huimausta ollut jo kuukausia. Toisinaan pahojakin. Nyt uutena sitten verenpaineen lasku sekä hidaslyöntisyys, tämäkin siis vaikuttaa huimaukseen.
Mielialat vaihtelevat 0-100 sekunnissa. Itkuisuutta päivittäin nyt yli kuukauden. Välillä ahdistus valtaa niin mielen että tekisi mieli vaan kuolla tai että tuntuu että kuolee pelkästään siihen ahdistukseen.
Hiuksia putoilee päästä, laihtunut olet muutaman kuukauden sisään n.5kg( Tähän vaikuttaa ruokahaluttomuus). Pelko/tunne sekoamisesta.

Kilpirauhasarvoja seurailtu jo vuosia. Hidasta nousua THS arvossa ollut. N. 6kk sitten arvo oli 2,5 nyt pari päivää sitten otettuna 3,7.. Käsittääkseni T4V 17 eli normaali?

Kuinka herkästi näillä arvoilla kokeillaan lääkitystä ja voiko oireeni oikeesti viitata vaajatoimintaan vai kenties johonkin muuhun?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu