Onko home pilannut irtaimistonkin?

manna

Hei

Olen melko varma että asunnossamme on hometta.

Mittauksia en kuitenkaan voi tilata, sillä appivanhempani omistavat talon, ja he ovat sitä vastaan, kuulemma vaan huono kunto ja perusterveys, ja se ei ole totta. Olen ollut terve ja hyväkuntoinen kunnes muutin tähän taloon.

Ainoana mahdollisuutena näen muuttamisen pois tästä talosta. En kuitenkaan tiedä uskallanko ottaa mukaan tavaroitani edes, olen asunut tässä talossa 3 vuotta nyt. Onko olemassa jotain testejä joista selviäisi onko kalusteeniki pilalla? Terveys ainakin.

Oireilu on kamalaa, ja koko perheellä. Terveistä lapsista on yhtäkkiä yhtäaikaa tullu astmaatikkoja, atooppisen ihon omaavia, jatkuvasti kipeänä, korvakierre, aina joku saakelin paikka tulehtuneena, yleensä kaikki yhtäaikaa. Lapset valittaa nivelkipuja, kuumeilee alvariinsa, yskii mielipuolisesti, ovat niin väsyneitä että voisivat nukkua aina vaan.

Me aikuiset taas ollaan kipeänä jatkuvasti, jopa meillekkin on tullut korvakierre, ja poskiontelot tulehtuneena alvariinsa, samoin nielu. Jos ei joku näistä ole päällä, niin sitten ripuli tai oksennustauti, tämä perhe ei näe yhden yhtä tervettä viikkoa! Olen tosi huolestunut, ja haluaisin lyödä koko huushollin liekkeihin kun kyrsii niin paljon.

Lääkärissä on ravattu, ja viime kesänä minusta otettiin perusteelliset näytteet sen jälkeen kun olin ollut 6kk putkeen kipeänä. Tai siis kaikki muut otettiin mutta ei homevasta aine testejä, en tiedä miksi, mutta lääkäri ei niitä suostunut määräämään. testeissä ei löytynyt mitään vikaa, ja lääkäri ehdottikin että taidan vain olla väsynyt pikkulasten äiti ja masentunut. Sen jälkeen hän kirjotti lähetteen psykiatrille ja laittoi sairaslomaa masennuksen perusteella.
Eli enään ei auta edes lääkärille meno, kun hulluksi leimataan.
Viiminen niitti oli se, kun työsopimustani ei enään jatkettu, varmaankin siksi kun olen ollut niin paljon pois töistä sairasteluiden jälkeen, ja se kesäinen sairaslomakin sai varmasti työnantajan miettimään ettei kannata pitää tota tyyppiä töissä.

Anteeksi sekava kirjoitus, sekava on olokin taas kun koko pää turtana tulehduksista ja kuumeista. :(

23

2909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

Vastaus kysymykseesi: on pilannut.
      Kun saatte uuden asunnon, älkää viekö mitään mukananne. Hankkikaa uudet vaattet ja vuodevaatteet ja kokeilkaa niiden turvin saatteko uudessa asunnossa oireita. Parasta olisi jos voisitte pitää tavaranne vanhassa asunnossa ja sitten vähitellen tavara kerrallaan koittaa puhdistaa niitä ja kokeilla tuoda uuteen asuntoon.
      Kovat metalli yms. tavarat voinee pesun jälkeen tuoda, muoviset voi suosiolla heittää roskiin. Vaatteet voi joutua pesemään useita kertoja eivätkä ne siltikään välttämättä puhdistu. Patjat, sohvat, yms paksut pehmeät on helpompi hävittää heti. Samoin kirjat, lehdet jne.Pelkistä kovista materiaaleista tehdyt huonekalut yms. voi yrittää pyyhkiä hyvin moneen kertaan, huom. myös alapinnat.
      Pyyhkimiseen ja pesemiseen käyttäkää vain ihan tavallisia pesuaineita ja menetelmiä, erityisillä "homepesuaineilla" saa vain pahempaa jälkeä.
      Homepuhdistuspalvelut, otsonoinnit jne. kiertäisin kaukaa. Jos joku esine ei puhdistu mutta on erityisen tärkeä. Muovipussittakaa tiiviisti ja viekää johonkin varastoon. ja varautukaa siihen, että mitään apua tai tukea että mistään saa.
      Meidän perheellä on kokemusta tällaisistä projekteista jo kohta kahdenkymmenen vuoden ajalta. Aina on kuitenkin jotenkin selvitty. Voimia teille!

• manna

Hei, ja kiitos vastauksesta.

Mulla ihan itkettää, kun v***ttaa niin paljon tämä homma. Onkohan jo terveyskin mennyt totaalisesti. Ja juuri nyt, kun olemme vihdoin selvinnyt vuosien veloista, ja olemme hiukan vakaammalla pohjalla, niin yhtäkkiä pitäis jostain löytya rahaa ostaa kaikki uusiksi.

Olen myös raskaana viidennellä kuulla, ja luin että lapsellekkin saattaa tulla epämuodostumia homeen takia?? :( mutta mitään virallista tietoa tosin en löytänyt aiheesta. Kaikki virallinen tieto muutenkin tuntuu olevan kovin vähättelevää ja kiven takana :(

• kokemusta on

Tervetuloa nopeasti kasvavaan joukkoomme. Harvassa ovat ne homesairaat, joilla ei olisi masennusdiagnoosia ja psykiatrilähetteitä taskussa. Heikoimmassa jamassa ovat ne jotka on passitettu psykiatriseen pakkohoitoon, sairaalat kun on järjestään homeessa. Meilläkin oli vaikeinta silloin kun lapset oli pieniä, oli asuntolainaa, töissä olisi pitänyt käydä ja perheenisä pystyi liikkumaan vain lattiaa pitkin ryömimällä.
      Lääkärin mukaan hän oli aivan terve.
      Olen lukenut homejuttuja aika paljon, mutta homealtistuksen vaikutuksesta sikiöön en muista lukeneeni. Enkä kyllä laajasta "hometuttavapiiristäni"muista sellaisesta kuulleeni. Keskity nyt vaan huolehtimaan siitä, että saatte puhtaan asunnon mahdollisimman pian.
      Meitä sairastuneita on jo niin paljon, että tuskin viranomaiset ja lääkärit enää kauaa pystyvät pitelemään kulisseja pystyssä. Jotain apua on pian saatava. Vaikeissa tilanteissa minua on aina lohduttanut aforismi: "Romahda jo tänään, vältä ruuhka."

• manna

Voi kurjuus, onhan se ihan hullua ettei edes lääkärit ota todesta, hehän täten rikkovat läkärin valansa. Ja moraalikin kai pitäisi heiltä löyty, mutta ei siltä vaikuta.

Minua on vaivannut, että miksi en pyynnöistä huolimatta päässyt nihin homevasta-aine testeihi? Voiskohan johtua siitä, että olin tuolloin töissä terveyskeskuksessa, ja on ihan yleisessä tiedossa, että tämä paikka on umpi homeessa. Pelkäsiköhän lääkäri omasta puolestansa, jos määräisi minulle testit, ja terveyskeskuksen homeisuudesta oisin alkanut sitten valittamaan??

Vai mikä ihmeen syy tuolla lääkärillä on voinut olla, että kieltäytyi laittamasta minua testeihin?? Yritin kysyä , että miksei, mutten saanut mitään vastausta.

Tietääkö kukaan mitä ne vasta-aine testit maksaa yksityisellä, että voisin päästä varmuuteen tästä?

• Kyllä sinä selviät

"Kaikki virallinen tieto muutenkin tuntuu olevan kovin vähättelevää ja kiven takana :(

Vittumaista vastuunottoa. Välinpitämättömyyttä sitähän se tahtoo olla välillä tuo virallinenkin puoli. Nyt viime kuukausina vaan on heilläkin alkanut tukka taipumaan. Päättäjien kakaroita oksentelee ja sairastelee homepäiväkodeissa ja homekouluissa. Ei me olla ihan kahdestaan tämän ongelman kanssa. Valitettavasti.

Mutta tuosta jos aloittaa.
      http://www.ttl.fi/fi/tyoymparisto/sisailma_ja_sisaymparisto/tyokalut/Documents/Homeettomaksi siivous ja irtaimiston puhdistus.pdf

Mutta mitään homedesinfiointeja en suosittele ne pilaavat terveyden ja irtaimiston vielä varmemmin jos varsinkin sählärit sen tekevät. Älä ala itse ainakaan tilaamaan homeenestomyrkkyjä.
      http://yle.fi/uutiset/viranomaiset_kaikki_hometalojen_desinfioinnit_turhia/6454355

http://www.valvira.fi/tietopankki/annetut_lausunnot/lausunto_biosidikasittelyn_aiheuttamasta_mahdollisesta_terveyshaitasta_asuinhuoneistossa

Terveydensuojelulakiin voit vedota ja terveystarkastajan tarkastusta ja asiallista virkakelvollisuuksien edellyttämää toimintaa terveysmieheltä tai terveysnaiselta.
      Porin seudulla on jämäkkä nainen ainakin puikoissa terveydensuojelussa jos huhut pitävät oikein paikkansa.
      http://www.kankaanpaanseutu.fi/Uutiset/1194792685443/artikkeli/ketun golo kiinni hiihtoloman.html

Terveystarkastaja paikalle ja asianmukaiset tutkimukset psykiatrit ei näitä homeremontteja ja irtaimistojen tuhoutumisia hallitse.
      Ongelmamme ei ole "korvien välissä" vaan "seinien välissä". Ongelmaa ei vaan enää hallitse kukaan ei STM, TTL, Valvira, Hometalkoot eikä kukaan toinenkaan jos ongelmaa käsitellään vain "elinkeinopoliittisena" ja se menee ohi terveydensuojelun.

Tuossahan siitäkin on jotain huomautettu "Elinkenopolitiikkaa". Hyvä Hannele Eiku Eduskuntaan ensi rytäkässä.
      http://yle.fi/uutiset/homeenestoaineiden_kielto_ei_yllattanyt_asiantuntijaa/6454042

Otahan yhteys ASTE RY Hannele Rämö vaikka mua ei auttanut sulla on hieman eri tilanne kuin vahuksella joka on pa.

Ota yhteys ARA jos talous aivan kuralle meni homeongelman mukana.

http://www.ara.fi/

Kosteusmittaukset ja sisäilmamittaukset turhaa rahan polttamista.

Materiaalinäytteet ja viljelyt olisi syytä tehdä oikeista paikoista.

Älä anna kuitenkaan homebisneksen kusettaa itseäsi.

http://www.valvira.fi/tietopankki/annetut_lausunnot/lausunto_biosidikasittelyn_aiheuttamasta_mahdollisesta_terveyshaitasta_asuinhuoneistossa

Muutto nopeasti pois puhtaisiin tiloihin olisi ensimmäinen oikea liike.

Raskaus ja mikrobiongelma kosteusvaurio- ja homevaurio rakennuksessa on huono yhdistelmä. Googla Home ja raskaus. Siellä on jotain toisillakin mielessä samasta huolenaiheesta.

Lue kirjaa Home ja Terveys Tuula Putus. Hyvä kirja.

Pää kylmänä ja pakko sun on selvitä kun minäkin 66 vuotias äijä olen vielä hengissä kahden otsonoinnin, ja kahden homedesinfioinnin jälkeen ja toinen oli vielä MCF PHMG pahaa myrkkyä. Vittumaisten viranomaisten kanssa aina pärjää kun ei käännä heille selkäänsä eikä anna mahdollisuutta valehteleviin selityksiin. Kapulakieleen vastaa kansanomaiseti siten kun itsestä tuntuu eikä kaunistele selviä asioita. Tässä erään vanhan miehen kannustusta.
      Nimimerkillä kokemusta ei vielä tarpeeksi mutta kohta alkaa olemaan sekin puoli kunnossa. Niin ja kahdeksan lastenlapsen pappa vielä joten hometta vastaan tässä on taisteltava heidänkin puolesta jos ei muuten jaksaisikaan.
      Lisääkin on tulossa lastenlapsia. Lapsia omia ei vaikka kuinka "pöllyytellään" mummin kanssa.

Meinaavat vielä myrkyttää meiltä mehiläisetkin:
      http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/02/1709787/suomi-vastustaa-mehilaistuhoja-aiheuttavien-torjunta-aineiden-kieltamista

Mutta sitähän me ei ainakaan hyväksytä. Pikku Kakarat meillä tykkää hunajasta.

Tuon ongelman (sairauden) kanssa olen yrittänyt tulla toimeen yli kolme vuotta.

Ei tähän totu mutta elämä jatkuu. Yhdessä koko perheen kanssa se onnistuu sinulta parhaiten ottakaa itse tosiasiat vakavasti ja toimikaa sen mukaan. Tukekaa toisianne vaikka kuinka hermot pettää. Homesairauteen kuuluu se, että on kärsimätön, kivulias ja hermo meinaa välillä pettää siihen ei ole mitään lääkettä eikä homesairauteen muutenkaan. Yksittäisiin tulehduksiin kyllä antibiootteja mutta ei niitäkään kuureja voi kovin montaa kymmentä vuodessa ottaa.

Vähättelijät, vääristelijät, ja vittumaiset lähimmäiset saavat osansa ja tekojensa mukaan älä ole siitä huolissasi. Vaikeaa se on sulattaa syyttömänä sairastuminen ja toisten tekemien tohelointien vuoksi.

Tuossa tuo (kokemusta on) kertoikin asiat lyhyemmin miten ne on. Kiitos siitä.

• Kyllä sinä selviät

"Tietääkö kukaan mitä ne vasta-aine testit maksaa yksityisellä, että voisin päästä varmuuteen tästä"?

IgG paneelit 6 ja 7 Mitään ei välttämättä IgE vasta-asineista vielä selviä.
        IgG on paras ottaa ryhmistä viiden hengen perhe on jo ryhmä.
        Tuo ei vielä todista mitään vaikka sieltä kohollaan yli viitearvojen joku myrkkymikrobi olis koska tuossa lisää:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00048
        Tuolta voi löytyä selitys miksi lääkärisi ei niitä halunnut otattaa.
        yksi syy on, että ei kerro yksilötasolla paljoa.
        Pitäisi siis ottaa koko siitä terveyskeskuksen porukasta ja materiaalinäytteet homehuoneista myös ja verrata löytyykö useilla samoja homemyrkkyjä IgG kuin jos jotain samoja löytyy materiaalinsäytteistä (viljellyistä) ja vielä puolueettomistakin.

Kun kolme vuotta sitten kyselin hintoja niin oli IgG yksityisellä noin 100e.

Terveyskeskuksemme kuitenkin otti meiltä ne kovan väännön jälkeen.

Olisi varmaan pitänyt ottaa myös IgA ja IgM. mutta en jaksanut alkaa tappeleen niitten kanssa. Jos sulla on ylimääräistä rahaa niin mene erikoislääkärin jyuttusille Tuula Putus. Mutta tämä ei ole mikään mainos.
        http://indooraid.com/

• manna

Kiitos taas vastauksesta. :) Kutsuisin muuten heti tarkastajat tänne, mutta en ketakaikkiaan voi, kun talo on lämihhäisten omistuksessa, enkä tahdo pilata välejä heihin, sillä he ovat silti aivan hyviä ihmisiä, mutta euvät vain ymmärrä homeen vaaroja, luulevat että se on korkeintaan "hajuhaitta" ja miniä on vähän pimahtanut.

Mielummin muutan tästä pois, ehkä seuraava vuokralainen joutuu kokemaan saman, ja menettää terveytensä?? :( Voisinhan yrittää heitä jotenkin informoida, että ottaa yhteyttä tarkastajaan jne...

Muuten, kun minullahan ei tieteellistä näyttöä mistään homeesta ole, niin uskotteko te että on toden näköistä tuon oirelistan perusteella että elän hometalossa??

• manna

Hmph, mulle on vissiin tullu jonkin sortin luki häiriö, kun en osaa enään kirjottaakkaan... :/

Sori sekava ja teksti, höystettynä kirjotusvirheillä... :)

• Kyllä sinä selviät

No jos oireet häviääkun olet siitä asunnosta muutaman päivän vaikka poissa niin pakkohan se on uskoa.

Tuossa juttua lääkäriltä:
        "Olen raskaana ja altistun homeille. Voiko tämä olla vaaraksi sikiölle?

Tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan ravinnon aflatoksiini imeytyy istukan läpi ja voi siten vaikuttaa myös sikiöön. Varovaisuuden vuoksi tulisi raskaana olevan välttää altistumista toksiineja tuottaville homeille. Altistumisen välttäminen onnistuu esim. erityisäitiyspäivärahan avulla".
        Olen raskaana ja altistun homeille. Voiko tämä olla vaaraksi sikiölle?
        http://indooraid.com/?page_id=86

Tuolla on myös asiaa IgG.

Varmaan kaikki tuhannet ja kymmenet tuhannet homesairaat haluaisivat teitä auttaa mutta yleensä suurin ongelma meille syntyy silloin kun lähiomaisia ja sukulaisia on muutama terve siinä jaloissa pyörimässä. Se tekee ongelmasta sietämättömän ja yhteenotao jopa kovatkin ovat mahdollisia puolin jos toisin.

Kopioi jotain Homepakolaisten sivuilta olevia kirjoituksia terveille ja sano, että lukekaa ja olkaa hiljaa ainakin se aika kun luette.
        http://homepakolaiset.fi/tarinat.html

Onhan meitä ja lisää koko ajan tulee rakennetaan ja rakennuskorjataan huonosti kiireellä ja hoidetaan rakennuksia vielä huonommin.
        Homma on vaan räjähtänyt käsiin kukaan ei ota mitään vastuuta. Korjausvelka on liian suuri hoitaa kuntoon. Ja jos oma on homeessa ja lainat päällä mistä korjauksiin rahat ja sijaisasunto se ehkä on se yksi syy siinä teidänkin omistamssa asunnossa.

"Kaikki eivät sairastu homeelle mutta jokainen voi sanoo" Tuula Putus.

Monet oireilevat ja sairastelevat omassa hometalossa, mutta eivät joko ymmärrä miksi tai eivät taloudellisista syistä johtuen halua sitä myöntää. Lipittävät vaan särkylääkkeitä ja antibiootteja. Eihän siinäkään ole kaikki aivan oikein.

• kokemusta on

Oirelistan perusteella on täysin todennäköistä, että elät hometalossa.
      Sitäpaitsi on korkea kynnys tajuta, että omassa kodissa on hometta. Oireet ovat siinä vaiheessa jo vaikeita. Niinpä jos joku edes ymmärtää epäillä asuvansa hometalossa, hän asuu hometalossa.

Sitten niistä kirjoitusvirheistä, tiesithän että että juuri tuollaiset kognitiiviset oireet ovat mitä tyypillisimpiä homeoireita? Jos minä joudun tilaan jossa on "mustaa hometta", en pysty kirjoittamaan edes omaa nimeäni.
      Tutustu esim. homepakolaisten nettisivuihin, löydät paljon lisätietoa.

• manna

Kuinka nopeasti tuon oireilun kuuluisi loppua, kun asunnosta poistuu?

Jotkut oireista poistuu heti, kuten vaikka nyt flunssaisena ja tukkoisena, on raskas sisällä hengittää väsyttää, ja nenä tukossa, kurkkua kutittaa ja ahdistaa. Heti kun menin pihalle tekemään lumitöitä näinkin puolikuntoisena, niin olo oli mitä loistavin, neäkin selvisi heti, hengitys kulki eikä yskittänyt.

Nämä korvatulehdukset yms, iho oireet taas jatkuvat vaikka poistuisikin viikoksikkin kotoa, mutta voi kai olla, että nämä jatuvatkin jonkin aikaa pidempään, eihän tulehdukset esim, voi loppua samana päivänä kun talosta poistuu...

Kun muutamme pois, ja olettaen että pääsemme puhtaaseen taloon, niin onko minulla mitään toivoa että nämä korvakierteet yms, kökkö loppuisi kokonaan?

Ja joita kognitiivisistä oireista, niitä tuntuu saavan paljonkin täälä, on hyvin rauhaton olo välillä, muisti pätkii todella pahasti ja tuntuu ettei oikeen järkikään aina kulje.

Noin vuosi sitten olin eräissä juhlissa, jotka olivat vuokratussa tilassa. Eräs toinenkin ystäväni sanoi että hän reagoi siellä homeeseen kun meni nenä ihan tukkoon eikä saanut hengitettyä, mutta minulle tuli sielä yön vietettyäni aivan kamala pakokauhu, aamulla kun heräsin, niin jouduin syöksymään talosta ulos, kun joku sekopää, yöpuku päällä haukoin happea pihalla, enkä kyennyt mennä enään sisälle, sillä en saanut happea ja oksennus meinasi tulla. Se oli jotenkin nolo tapaus, kun ihmiset eivät ymmärtäneet, varmaan krapulakin pahensi tuota tilannetta.

Ennen minulle ei kuitenkaan koskaan ole tapahtunut tuommosta, varmaan olen tullut jo homeallergiseksi ja reagoin huomattavasti herkemmin.

ps. välillä tuntuu olevan jopa hankalaa laskea nämä laskutoimituksetkin, mitä tämä kommentointi vaatii... :/

• Kokemusta lisää

"Kuinka nopeasti tuon oireilun kuuluisi loppua, kun asunnosta poistuu"?
        Tuokin on yksilöllistä ja tapauskohtaista ja mitä myrkkyä siellä sitten onkaan.

Itselläni alussa oli siten, että kun kävelin asunnosta parkkipaikalle 200 m niin sillä välillä oireet loppuivat mutta kun en heti siitä myrkkyläävästä pois päässyt vittumaisen isännöitsijän ja terveysmiehen jahkailujen vuoksi niin se oireilujen loppumisen aika sitten jatkui pidemmäksi ja pidemmäksi. Kun siinä kolme kuukautta oltiin lääkärin kehoituksesta huolimatta "Heti pois kotoa", niin oireilu meni sitten tosi pahaksi. Aloin oireilemaan kauppojen kemikaaliosastoilla ja kesällä sitten luonnon homeille. Seuraavat kolme asuntoa oli myös kosteus- ja homevaurioisia joten helvettiähän tämä on sitten ollukin.
        Minulle "asiantuntija" 2010 syksyllä arvioi toipumisen kestävän noin nelisen vuotta jos saan puhtaan asunnon, vältän paikkoja missä oireita tulee sekä kaikki pois mitkä tavaroista oireita aiheuttaa.
        Kaikki on vielä kesken irtaimiston kärräsin lukuisten puhdistusyritysten jälkeen kaatopaikalle. Häkkivarastossa on tavaroita mistä ei voitu luopua ne tuottaa edelleenkin oireita jopa pahoja hengitystä häiritseviä.

Munters "savusumutti" MCF PHMG myrkyllä ja otsonoi asunnon ja kamat ei apua mutta myöhemmin selvisi, että ne olikin homekusetusta koska halusivat puhtaat näytteet viranomaisille.

Itse yritin kaikilla mahdollisilla keinoilla ja ohjeilla petollisen otsonoinnin jälkeen kamoja puhdistaa ei auttanut. Herkistymisaste pääsi niin kovaksi, että paluuta entiseen ei taida enää ollakaan.

Mitä pidempään siinä asunnossa joudut olemaan tai niiden kontamoituneiden tavaroidesi lähellä sitä todennäköisempää on, että homma sinullakin menee sen viivan huonommalle puolelle ja siitä parantuminen on lujassa suurimmalla osalla ihmisiä.

Jos immuunipuolustus romahtaa täydelliseti ympäristömyrkkyjenn vuoksi niin onhan se kova juttu. Kosteusvauriorakennusten kastuneet ja homehtuneet rakennusmateriaalit päästävät myrkyllisiä kaasuja ja toksisuus siinä vielä ja kun niitä sitten myrkyillä myrkytetään niin eihän siitä rytäkästä ihminen selviä voittajana. MIKROBIT VOITTAA AINA. Googlaa tuokin.

Jos muutat uuteen tai vanhaan puhtaaseenvie sinne vain ne tavarat mistä et oireita saa. En tässä nyt enempää pysty auttamaan.

"Jos on Stachybotrys, Bacillus cereus tai sädesieni niin voi olla huonoa irtaimiston kanssa, saatatte joutua hävittämään suuren osan".

Jotain noista meilläkin varmaan oli kun terveys meni ja irtaimisto tuhoutui.
        Vittumainen isännöitsijä, terveydensuojelupäällikkö, mutersin kuivaajat ja AVI:n viranomaiset jauhoivat p*skaa ja varsinkin sitä vocipa*kaa. Siihen halpaan ei passaa nytkähtään. Taistele. Ei periksi vähättelijöille ja vääristelijöille yhtään.

• kysynvaan1

Homevasta-aineiden määritys verestä ei auta sinua, koska ei ole syy-yhteyttä kiinteistöön. Kyllä te voitte tutkituttaa kiinteistön vaikka sen omistaa joku muu, tehdäänhän noita tavanomaisemmissakin vuokrasuhteissa.

Joka tapauksessa heti pois hometalosta.

Oireiden pitäisi hellittää muutamassa kuukaudessa. Irtaimiston voi pestä, mutta ensin pitää tietää mitä talossa kasvaa. Jos on Stachybotrys, Bacillus cereus tai sädesieni niin voi olla huonoa irtaimiston kanssa, saatatte joutua hävittämään suuren osan.

Eli vaikka appivanhemmat pahottaisivat kuinka mielensä, asuntonne pitää tutkia. Jos appivanhempasi vähättelevät sairastumistasi, miksi sinä piittaisit heidän tunteistaan? Jos asunto on mätä se on. Et ole vastuussa aikuisten ihmisten tunteista.

• manna

Niin, no, aika selväähän se on että jos minulta esim. löytyisi homevasta-aineet niin tästä talosta se johtuisi, sillä en ole ikinä missään muualla, kun työttömänä kotona kykin. En haluaisikaan kun itse varmistua asiasta.

Eikä se appivanhempien mielenpahottaminen minua pelota, vaan se, että kun ne joutuisivat vararikkoon siitä. Mielummin annan jonkun muun nostaa tästä metelin ja ottaa syyt niskoilleen, kun että tekisin omasta loppuelämästäni helvetin siltäkin osin, että oisin tavallaan "syypää" siihen, että he joutuivat vararikkoon, kun tilasin tutkimukset... you know?? Etenkin kun heillä on kovin vähättelevä tyyli homeiden haittoja kohtaan, jos asunto menisi vaikka asumiskieltoon "minun takia" niin arvaa myöntäisikö ne että asunto oikeasti on asumiskelvoton, ei, se olisi vain hysteriaa tms...

Muta kiitos vastauksesta silti.

Haluaisinkin tietää, että kun pääsee sitten puhtaasen asuntoon, niin huomaako siellä selkeästi sen, että joistain tavaroista oireilee??

Eihän se ole yhtään ihme, että reissussa oireilu jatkuu, kun kuitenkin käytössä on samat vaatteet mitkä olivat kotonakin, samat kaikki...

• kysynvaan1
        manna kirjoitti:

Niin, no, aika selväähän se on että jos minulta esim. löytyisi homevasta-aineet niin tästä talosta se johtuisi, sillä en ole ikinä missään muualla, kun työttömänä kotona kykin. En haluaisikaan kun itse varmistua asiasta.

Eikä se appivanhempien mielenpahottaminen minua pelota, vaan se, että kun ne joutuisivat vararikkoon siitä. Mielummin annan jonkun muun nostaa tästä metelin ja ottaa syyt niskoilleen, kun että tekisin omasta loppuelämästäni helvetin siltäkin osin, että oisin tavallaan "syypää" siihen, että he joutuivat vararikkoon, kun tilasin tutkimukset... you know?? Etenkin kun heillä on kovin vähättelevä tyyli homeiden haittoja kohtaan, jos asunto menisi vaikka asumiskieltoon "minun takia" niin arvaa myöntäisikö ne että asunto oikeasti on asumiskelvoton, ei, se olisi vain hysteriaa tms...

Muta kiitos vastauksesta silti.

Haluaisinkin tietää, että kun pääsee sitten puhtaasen asuntoon, niin huomaako siellä selkeästi sen, että joistain tavaroista oireilee??

Eihän se ole yhtään ihme, että reissussa oireilu jatkuu, kun kuitenkin käytössä on samat vaatteet mitkä olivat kotonakin, samat kaikki...

Vasta-aineiden tutkiminen verestä yksityisellä maksaa suunnilleen saman verran kuin homeiden tutkiminen sisäilmasta, jos homepaneelit otetaan kattavasti. Jos sisäilmatutkimukset on mahdollista tehdä ilman, että appivanhempasi saavat tietää, tutkituttakaa sisäilma. Näin siksi, että saatte tietää onko irtaimistonne pilaantunut ja joutuuko sen hävittämään.

Jos asunto päätyy jollekulle muulle, on olemassa riski, että "joku muu" ei älyä sairastumisen johtuvan homeesta. Olet onnekas kun huomasit, mutta keskuudessamme on paljon tietämättömiä ihmisiä. Sinä et ole syypää appivanhempiesi mahdolliseen vararikkoon vaan asunto on mätä jostain syystä. Todellisuudessa appivanhempasi ovat tuon asunnon osalta JO vararikossa. Jos siihen muuttaa joku ulkopuolinen joka huomaa homeen, sairastuu ja hakee korvauksia ja saa niitä, he menettävät sekä asunnon arvossa että sievoisen summan rahaa lisäksi korvauksissa.

Itsellämme kävi senverran ikävästi, että asunto homehtui pikku hiljaa rakennusvirheiden vuoksi emmekä älynneet vuosiin sairastavamme hometta, vaikka siitä oli aiempaakin kokemusta. Homeet olivat hajuttomia lajeja. Tämän vuoksi yritimme saada asunnon remonttiin ettei vahinko kierrä.

Itse ainakin saan oireita kuukausien jälkeenkin joistakin esim. imuroimattomista papereista, jotka ovat olleet homekämpässä. Joka tapauksessa toipumiseen menee kuukausia. Irtaimisto pitää siivota kokonaan, ihan kaikki. Itse käytin sairaaladesinfiointiainetta ja ulko- ja sisäkäyttöön sopivaa homepesuainetta. Loput saunaan ja/tai HEPA-imurointi tai pyykkäys 60 asteessa tai pesuliuoksen happamuus yli 10. Puhdista irtaimisto P3-luokan maski päässä ja mielellään ulkona - muuten saat oireita. Muutto maskit naamalla.

Ymmärrän toki, että tilanteesi on viheliäisemmästä päästä. Toivotan onnea ja viisautta hankalassa tilanteessa ja toivon, että löydätte pian homeettoman asunnon. Olkaa tarkkoja ettette muuta toiseen homeasuntoon!

• Kyllä sinä selviät
        kysynvaan1 kirjoitti:

Vasta-aineiden tutkiminen verestä yksityisellä maksaa suunnilleen saman verran kuin homeiden tutkiminen sisäilmasta, jos homepaneelit otetaan kattavasti. Jos sisäilmatutkimukset on mahdollista tehdä ilman, että appivanhempasi saavat tietää, tutkituttakaa sisäilma. Näin siksi, että saatte tietää onko irtaimistonne pilaantunut ja joutuuko sen hävittämään.

Jos asunto päätyy jollekulle muulle, on olemassa riski, että "joku muu" ei älyä sairastumisen johtuvan homeesta. Olet onnekas kun huomasit, mutta keskuudessamme on paljon tietämättömiä ihmisiä. Sinä et ole syypää appivanhempiesi mahdolliseen vararikkoon vaan asunto on mätä jostain syystä. Todellisuudessa appivanhempasi ovat tuon asunnon osalta JO vararikossa. Jos siihen muuttaa joku ulkopuolinen joka huomaa homeen, sairastuu ja hakee korvauksia ja saa niitä, he menettävät sekä asunnon arvossa että sievoisen summan rahaa lisäksi korvauksissa.

Itsellämme kävi senverran ikävästi, että asunto homehtui pikku hiljaa rakennusvirheiden vuoksi emmekä älynneet vuosiin sairastavamme hometta, vaikka siitä oli aiempaakin kokemusta. Homeet olivat hajuttomia lajeja. Tämän vuoksi yritimme saada asunnon remonttiin ettei vahinko kierrä.

Itse ainakin saan oireita kuukausien jälkeenkin joistakin esim. imuroimattomista papereista, jotka ovat olleet homekämpässä. Joka tapauksessa toipumiseen menee kuukausia. Irtaimisto pitää siivota kokonaan, ihan kaikki. Itse käytin sairaaladesinfiointiainetta ja ulko- ja sisäkäyttöön sopivaa homepesuainetta. Loput saunaan ja/tai HEPA-imurointi tai pyykkäys 60 asteessa tai pesuliuoksen happamuus yli 10. Puhdista irtaimisto P3-luokan maski päässä ja mielellään ulkona - muuten saat oireita. Muutto maskit naamalla.

Ymmärrän toki, että tilanteesi on viheliäisemmästä päästä. Toivotan onnea ja viisautta hankalassa tilanteessa ja toivon, että löydätte pian homeettoman asunnon. Olkaa tarkkoja ettette muuta toiseen homeasuntoon!

Meillä meni ja saastui pesukone joten se ensin puhdistaa (etikalla) ja niin kuumalla vedellä kuin koneesta löytyy useampaan kertaan.

Mutta tuossa on totuus:
        "PESUKONE:

Pesukoneen muovisisus on saattanut hajuuntua, jolloin se tarttuu puhtaaseen pyykkiin. Mielellään uusiksi".
        http://www.homeasunto.suntuubi.com/?cat=21

Jos nyt on tällä hetkellä tilanteesi sellainen, että lehdet kirjat ja jotku huokoiset tavarat aiheuttaa oireita kuten käsiä ja sormenvälistä kutiaa, pistelee tai polttelee tai henkitysteihin alkaa limaa nousemaan, nenä menee tukkoon ja silmiä kirvelee tai kutittaa ja nenääkin, niin olet altistunut jo pahoin ja irtaimisto mikä aiheuttaa oireita on huolella puhdistettava ja jos ei oireet lopu niin varastoon tai pois heittää. Puhdistus ulkona ja kaikki nihkeätkin pyyhkeet heti roskankaatopaikalle ei normaaleihin roskiin keittiön kaapin alle.
        Helvetin iso homma tehtiin kun yritettiin pelastaa MCF PHMG desinfioinnin ja otsonoinnin jälkeen tavarat. Turhaa työtä oli homedesinfioinnit, otsonoinnit kuin myös tavaroiden pelastusyritykset. Kovat oli myrkyt Kolmenässänkujalla.

Tuossa luettavaa:
        "”Kokemusten mukaan puhdistimet
        auttavat oireisiin, jotka liittyvät hiukka
        -
        siin. Jos taas oireet liittyvät kaasuihin tai
        toksiineihin, laitteista ei välttämättä ole
        apua. Ongelmana on, ettei tiedetä, mille
        ihmiset yksittäisessä kohteessa ovat her
        -
        kistyneet.”
        Samantapainen ongelma liittyy ho
        -
        meen desinfiointi- ja puhdistusmenetel
        -
        miin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei
        suosittele esimerkiksi otsonoinnin käyt
        -
        töä, koska ei tiedetä, voiko otsonointi
        pilkkoa yhdisteitä uusiksi myrkyllisiksi
        yhdisteiksi".
        http://homepakolaiset.fi/media/myrkyllisessa_sisailmassa_tyoskentelee_kemia_lehti_26.4.2012.pdf

Ei kenelläkään ole enää jatkossa varaa valehdella näistä ongelmista. Silmukka kiristyy myös vääristelijöiden ympärillä.

• kysynvaan1
        Kyllä sinä selviät kirjoitti:

Meillä meni ja saastui pesukone joten se ensin puhdistaa (etikalla) ja niin kuumalla vedellä kuin koneesta löytyy useampaan kertaan.

Mutta tuossa on totuus:
        "PESUKONE:

Pesukoneen muovisisus on saattanut hajuuntua, jolloin se tarttuu puhtaaseen pyykkiin. Mielellään uusiksi".

Jos nyt on tällä hetkellä tilanteesi sellainen, että lehdet kirjat ja jotku huokoiset tavarat aiheuttaa oireita kuten käsiä ja sormenvälistä kutiaa, pistelee tai polttelee tai henkitysteihin alkaa limaa nousemaan, nenä menee tukkoon ja silmiä kirvelee tai kutittaa ja nenääkin, niin olet altistunut jo pahoin ja irtaimisto mikä aiheuttaa oireita on huolella puhdistettava ja jos ei oireet lopu niin varastoon tai pois heittää. Puhdistus ulkona ja kaikki nihkeätkin pyyhkeet heti roskankaatopaikalle ei normaaleihin roskiin keittiön kaapin alle.
        Helvetin iso homma tehtiin kun yritettiin pelastaa MCF PHMG desinfioinnin ja otsonoinnin jälkeen tavarat. Turhaa työtä oli homedesinfioinnit, otsonoinnit kuin myös tavaroiden pelastusyritykset. Kovat oli myrkyt Kolmenässänkujalla.

Tuossa luettavaa:
        -
        -
        kistyneet.”
        -
        -
        -
        yhdisteiksi".
        http://homepakolaiset.fi/media/myrkyllisessa_sisailmassa_tyoskentelee_kemia_lehti_26.4.2012.pdf

Ei kenelläkään ole enää jatkossa varaa valehdella näistä ongelmista. Silmukka kiristyy myös vääristelijöiden ympärillä.

Suosittelen lämpimästi irtaimiston siivoukseen sairaalaoloissa käytettäviä, ammattikäyttöön tarkoitettuja desinfiointiaineita, jotka on standardinmukaisiksi fungisideiksi hyväksytty. PHMB ja PHMG eivät niitä tietääkseni olleet. Omassa käytössä on Helsingin yliopiston tutkimuksin hyväksyttyä tavaraa. Rautakaupoista löytyy lisäksi homepesuaineita, myrkyttömiäkin sellaisia. Kumihanskoja ei pidä unohtaa.

Kemian kannalta kaikki, mikä irrottaa rasvaa irrottaa myös rasvaliukoisia homemyrkkyjä. Tiskiainetta ja yleispuhdistusainetta voi käyttää.

Tarttis varmaan imuroida loputkin paperit, huomasin eilen vahingossa, että yksi ainoa A4-kokoinen paperi joka oli kolme viikkoa homemurjussa aiheutti nenän pistelyä...

• sjhfskhskjk
        Kyllä sinä selviät kirjoitti:

Mutta tuossa on totuus:
        "PESUKONE:

Tuossa luettavaa:
        -
        -
        kistyneet.”
        -
        -
        -
        yhdisteiksi".

Pesukone pitää tosiaan pestä, ennen kuin alkaa pestä saastuneita pyykkejä puhtaaksi. Sitruunahappoakin voi käyttää. Eikä zeoliittipitoisia pesuaineita, ne kerääntyvät koneeseen ja saattavat toimia homeen kasvualustana.

• Oppia ikä kaikki
        kysynvaan1 kirjoitti:

"tutkituttakaa sisäilma. Näin siksi, että saatte tietää onko irtaimistonne pilaantunut ja joutuuko sen hävittämään".

Kerrohan miten tuo oikein on edes mahdollista. Jos sisäilma saastunut niin oletko täysin varma, että irtaimisto myös. Miten mittaat sen irtaimiston ja sisäilmaston ja irtaimiston syy-yhteyden todistat yhdellä ainoalla Andersseenin "kilikuttimella" otetulla sisäilmanäytteellä. Kerro tuo minulle.
        Oli vähän "kilikuttimen" näköinen härveli kun meillä käyttivät.

Sisäilmamittauksella ei selvitetä edes sitä mistä pitää alkaa korjaamaan ja miten.

Yksi sisäilmanäyte ei kerro vielä kuin sen yhden hetken (12 minuutin) hetken.
        Lottoarvontakoneella saa yhtä varman tuloksen.
        Ei siis luotettava. Mutta jos 10-12 kertaa otettuna eri ilmavirtauksista, eri paikoista, eri huoneista ja eri päivinä niin siitä voi jotain "arvailla" mikä on tilanne.
        Jos kuusi näytetulosta on saman suuntaista niin kertoohan asiantuntijalle sekin jo jotain. Mutta vain yksi näytekerta, menee pahasti kyllä arvailujen ja kusetusten puolelle. Mutta voidaanhan sillä "todeta" vittumaisten isännöitsijöiden mieliksi, että vika olikin sairastuneessa itsessään.

"Valitettavan usein rakennusten omistajat, isännöitsijät ja kiinteistöhuolto käyttävät mittausten tuloksia väärin ja vähättelevät sisäilmaongelmaa".
        http://www.heli.fi/default.asp?docId=30232

Mikrobeja on sekä aamu, että ilta-aktiivisia. Niiden liikkuminen on tai sisäilmahärveliin joutuminen on onnen kauppaa (vain yksi näyte) niissä määrin, että jotain terveysperusteita voitaisiin edes ajatella. Viitearvot ovat hallintoperusteisia ei terveysperusteisia. Millä yhden sisäilmanäytteen viitearvoilla voit sanoa, että kamat pilalla heitä meneen.

Voci näytteillä eikä varsinkaan voc sisäilmanäytteillä ei ole mitää tekemistä selvitellessä onko sairastunut ja kuinka paljon ja mikä tilanne on irtaimistossa ja onko niissä kamoissa ja sairauksissa syy-yhteyttä. Sisäilman myrkyllisyystestillä ei ole painoarvoa edes oikeus-salissa. Vai onko? Tuskin.

Itse jos otat jotain näytteitä niin mitä arvoa niillä on muuta kuin "olipa kiva tietää" vähän kuten VOC näytteissä. "Ihmisillä kiva tietää" näin mulle on vastattu puhelimesakin kun kyselin "tietäjältä" niiden voc näytteiden "vääntöä" oikeus-salissa.

Tuossa kun kyselin terveysmieheltä mitä on nuo "lasilevyt" mitkä tutkija meille raahasi makkariin pari kappaletta ja pariksi viikoksi pölyä keräämään, yöpöydälle levitti ne lasinpalat.

Vastaus tässä terveydensuojelupäälliköltä.

"Jos levyiltä määritetään mikrobeja ei menetelmä ole asumisterveysohjeen
        mukainen vielä tällä hetkellä. Menetelmällä saatuja tuloksia voidaan
        kuitenkin suuntaa antavasti arvioida yhdessä esim. ilmanäytteiden
        kanssa, koska kaikissa tutkimusmenetelmissä on omat rajoitteensa".

Kyllähän nämä näytteidenottomenetelmien ainoa oikea "suunta" mitä meillekin on tehty tuhansien eurojen edestä on olleet homekusetusta parhaimmillaan ja ainoa oikea suuntaa antava suunta on p-reikä.
        OMAT RAJOITTEENSA. Eli Suomeksi sanottuna ei ole mitään luotettavaa näytteenottomenetelmää millä voit oikeusturvaasi ja vakuutusturvaasi puolustaa. Terveydensuojelu ja muut vastaavat tahot eivä hevillä suojele näissä asioissa oikeusturvaasi, vakuutusturvaasi eivätkä aina välttämättä terveyttäsi "Homesairaana", valitettavasti asia on näin ota sitten mitä näytteitä vaan.

Osta tämän päivän ESS lue juttu Remonttiin vai purkuun?
        Sivusta surullisena seuranneena alueen homepäiväkoti ja homekouluongelmien hoitamisesta täytyy rehelliseti sanoa, että ei näitä ongelmia enää hallitse kukaan. Onko viety "myrkylliset" tavarat puhtaaseen tilaan vai onko viety myrkytetyt tavarat puhtaaseen tilaan siinäpä sitä onkin miettimistä vähäksi aikaa.

Remonttia, homedesinfiointia vai purkua vai kaikkea peräjälkeen. Tätäkö tämä vain onkin? Rahaa poltetaan ja porukkaa sairastuu siinä jahkailusssa kaiken aikaa vaan lisää.

• kysynvaan1
        Oppia ikä kaikki kirjoitti:

"tutkituttakaa sisäilma. Näin siksi, että saatte tietää onko irtaimistonne pilaantunut ja joutuuko sen hävittämään".

Kerrohan miten tuo oikein on edes mahdollista. Jos sisäilma saastunut niin oletko täysin varma, että irtaimisto myös. Miten mittaat sen irtaimiston ja sisäilmaston ja irtaimiston syy-yhteyden todistat yhdellä ainoalla Andersseenin "kilikuttimella" otetulla sisäilmanäytteellä. Kerro tuo minulle.
        Oli vähän "kilikuttimen" näköinen härveli kun meillä käyttivät.

Sisäilmamittauksella ei selvitetä edes sitä mistä pitää alkaa korjaamaan ja miten.

Yksi sisäilmanäyte ei kerro vielä kuin sen yhden hetken (12 minuutin) hetken.
        Lottoarvontakoneella saa yhtä varman tuloksen.
        Ei siis luotettava. Mutta jos 10-12 kertaa otettuna eri ilmavirtauksista, eri paikoista, eri huoneista ja eri päivinä niin siitä voi jotain "arvailla" mikä on tilanne.
        Jos kuusi näytetulosta on saman suuntaista niin kertoohan asiantuntijalle sekin jo jotain. Mutta vain yksi näytekerta, menee pahasti kyllä arvailujen ja kusetusten puolelle. Mutta voidaanhan sillä "todeta" vittumaisten isännöitsijöiden mieliksi, että vika olikin sairastuneessa itsessään.

"Valitettavan usein rakennusten omistajat, isännöitsijät ja kiinteistöhuolto käyttävät mittausten tuloksia väärin ja vähättelevät sisäilmaongelmaa".
        http://www.heli.fi/default.asp?docId=30232

Mikrobeja on sekä aamu, että ilta-aktiivisia. Niiden liikkuminen on tai sisäilmahärveliin joutuminen on onnen kauppaa (vain yksi näyte) niissä määrin, että jotain terveysperusteita voitaisiin edes ajatella. Viitearvot ovat hallintoperusteisia ei terveysperusteisia. Millä yhden sisäilmanäytteen viitearvoilla voit sanoa, että kamat pilalla heitä meneen.

Voci näytteillä eikä varsinkaan voc sisäilmanäytteillä ei ole mitää tekemistä selvitellessä onko sairastunut ja kuinka paljon ja mikä tilanne on irtaimistossa ja onko niissä kamoissa ja sairauksissa syy-yhteyttä. Sisäilman myrkyllisyystestillä ei ole painoarvoa edes oikeus-salissa. Vai onko? Tuskin.

Itse jos otat jotain näytteitä niin mitä arvoa niillä on muuta kuin "olipa kiva tietää" vähän kuten VOC näytteissä. "Ihmisillä kiva tietää" näin mulle on vastattu puhelimesakin kun kyselin "tietäjältä" niiden voc näytteiden "vääntöä" oikeus-salissa.

Tuossa kun kyselin terveysmieheltä mitä on nuo "lasilevyt" mitkä tutkija meille raahasi makkariin pari kappaletta ja pariksi viikoksi pölyä keräämään, yöpöydälle levitti ne lasinpalat.

Vastaus tässä terveydensuojelupäälliköltä.

"Jos levyiltä määritetään mikrobeja ei menetelmä ole asumisterveysohjeen
        mukainen vielä tällä hetkellä. Menetelmällä saatuja tuloksia voidaan
        kuitenkin suuntaa antavasti arvioida yhdessä esim. ilmanäytteiden
        kanssa, koska kaikissa tutkimusmenetelmissä on omat rajoitteensa".

Kyllähän nämä näytteidenottomenetelmien ainoa oikea "suunta" mitä meillekin on tehty tuhansien eurojen edestä on olleet homekusetusta parhaimmillaan ja ainoa oikea suuntaa antava suunta on p-reikä.
        OMAT RAJOITTEENSA. Eli Suomeksi sanottuna ei ole mitään luotettavaa näytteenottomenetelmää millä voit oikeusturvaasi ja vakuutusturvaasi puolustaa. Terveydensuojelu ja muut vastaavat tahot eivä hevillä suojele näissä asioissa oikeusturvaasi, vakuutusturvaasi eivätkä aina välttämättä terveyttäsi "Homesairaana", valitettavasti asia on näin ota sitten mitä näytteitä vaan.

Osta tämän päivän ESS lue juttu Remonttiin vai purkuun?
        Sivusta surullisena seuranneena alueen homepäiväkoti ja homekouluongelmien hoitamisesta täytyy rehelliseti sanoa, että ei näitä ongelmia enää hallitse kukaan. Onko viety "myrkylliset" tavarat puhtaaseen tilaan vai onko viety myrkytetyt tavarat puhtaaseen tilaan siinäpä sitä onkin miettimistä vähäksi aikaa.

Remonttia, homedesinfiointia vai purkua vai kaikkea peräjälkeen. Tätäkö tämä vain onkin? Rahaa poltetaan ja porukkaa sairastuu siinä jahkailusssa kaiken aikaa vaan lisää.

Meillä tehtiin tuo laskeumatutkimus, eli levyille kerättiin pölyä kaksi viikkoa. Tehtiin keskellä talvea kovilla pakkasilla eikä homeet tulleet meidän elämästä joten saatu tieto riitti meille: kosteusvaurion indikaattorimikrobeja ja osoitteenmuutos.

Tietty rakennenäytteet olisi pitänyt ottaa, mut minkäs teet kun isännöitsijä vaan vinoilee. Jos oli ollut oma, olisi näytetty seinille purkurautaa ja hankittu niitä rakennenäytteitä. Tai piruako siinä mitään näytteitä tutkituttaa jos on homeessa, materiaalit vaihtoon ynnä muuta.

En ole sanonut, että irtaimisto pitää hävittää yhden sisäilmanäytteen perusteella koska niin ei monestikaan ole tarpeen tehdä. Jollei ole vaikeasti toksisia homeita puhdistus monesti riittää, mutta on ne muutamat lajit joiden kanssa tarvii suurta harkintaa. Lisäksi henkilökohtaiset erot on suuria. Itse otin riskin ja pesin kamat. Oireet on vähenneet merkittävästi alta puolessa vuodessa.

Jos sisäilma on saastunut niin on saastunut kaikki siinä ilmassa olevakin. Itiöt, homeenkappaleet ja myrkyt on niin ihmisissä, eläimissä kuin tavaroissakin.
        Se on totta, ettei mikään sisäilmanäyte ole yksiselitteinen, vaan tarvitaan asiantuntija (oikea sellainen, ei mikään tampio isännöitsijä) tulkitsemaan sitä.

• Mannalle

Pitkän kokemukseni perusteella voin sanoa, että on täysin varmaa, että asunnossa on vakava homevaurio. Muuttakaa kiireesti pois.

Veren vasta-ainetutkimus ei auta mitään eikä siinä välttämättä näy mitään erikoista.

• manna

Siis miten kiireesti?? Voidaanko me asua täällä vielä joitain kuukausia??Esim, kesäkuuhun asti? Jos vaikka yrittäis olla mahd, paljon pois, vaikka mun vanhempien luona yms..,??

• Kiire on
        manna kirjoitti:

Siis miten kiireesti?? Voidaanko me asua täällä vielä joitain kuukausia??Esim, kesäkuuhun asti? Jos vaikka yrittäis olla mahd, paljon pois, vaikka mun vanhempien luona yms..,??

Toivottavasti olet jo muuttanut, jos et, niin heti pois sieltä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe