Dieselmoottorin huoltoväli

vpee

Kuvittelin saavani helppohoitoisen moottorin, kun ostin dieselkäyttöisen retkiveneen. Muutama kesä tässä on menty ilman suurempia vaurioita, vaikka kaikkia ohjekirjan mukaisia huoltoja ei ole tehty suositellussa tahdissa.
Olenko väärässä eli kärsinkö pian nahoissani, kun en vaihda joka vuosi tai 100 tunnin jälkeen vaihteistoöljyä, kun öljyltä se on näyttänyt. Moottoriin olen sentään öljyn vaihtanut joka vuosi.
Venttiilitkin pitäisi säätää 100 tunnin välein, mutta pari kesää meni säätelemättä. Tosin eipä paljoa yli sadan tunnin menty.
Onko tuo huoltotarve miten todellinen vai valmistajan varmuuden maksimointia? Eihän maataloustraktoreita kai säädellä vuosikausiin.
Moottorini on Volvo-Penta

18

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+15

      No, ei se varmaan heti porsi vaikka ajaisit huoltamatta, mutta ei ne huollot paljon mitään maksa.

      Venttiileitä ei varmasti tarvitse säätää sadan tunnin välein oli se moottori mikä vaan.

    • Löysin rantein

      Rennosti vaan. Tärkein on se, että muistaa ja jaksaa vaihtaa moottorin öljyt syksyllä ennen telakointia.

    • Vartin homma

      Hihnatkin kannattaa keväisin kokeilla ja tarvittaessa kiristää, että ei sitten turhaan tuolla ajelehdi. Samoin polttoinesuodatin tulisi vaihtaa vähintään joka toinen kevät. Tärkeä, koska tukkeutuessaan lopettaa matkanteon (keskimäärin juuri kelissä, kun tankki sekoittuu).

    • Yanmarilla

      Venttiilin säätöjä ei tarvi tosiaankaan tehdä sadan tunnin välein, ohjeesta on jäänyt nolla pois perästä. 88 Yanmarissa on muistaakseni 700 h välein ja edellisen veneen Sisussa oli 1500 h säätöväli. Öljyt kannattaa vaihtaa aina syksyllä ja pyöräyttää moottoria sen verran että puhdas, uusi öljy kiertää moottorissa hetken, samoin vaihteisto öljy, ( ei hydraulivaihteissa ) , tietysti ajotunneista riippuen joissakin vaihteistoissa(märkämonilevykytkin esim Hurth), on terveellistä vaihtaa öljyt n. 200h välein. Vaihdan aina öljyt nostoa odotellessa vielä vesillä ollessa, trailerille ajaessa moottori ja vaihteisto pyörivät riittävästi öljyn vaihdon jälkeen.

      • Muuten ok, mutta mitä nyt tarkoitat "hydraulivaihteella" ?

        Yleisesti vaihteistojen -hydr- merkintä tarkoittaa öljynpaineella toimivaa märkää monilevykytkintä, varsinaisia hydraulisia vaihteistoja ei venemoottoreille ole.(oletan)

        Laatikon öljynvaihtoväli , 200 h suositus kuulostaa aika hurjalta, olisiko tässäkin jäänyt se 0 pois.


      • Yanmarilla
        e.d.k kirjoitti:

        Muuten ok, mutta mitä nyt tarkoitat "hydraulivaihteella" ?

        Yleisesti vaihteistojen -hydr- merkintä tarkoittaa öljynpaineella toimivaa märkää monilevykytkintä, varsinaisia hydraulisia vaihteistoja ei venemoottoreille ole.(oletan)

        Laatikon öljynvaihtoväli , 200 h suositus kuulostaa aika hurjalta, olisiko tässäkin jäänyt se 0 pois.

        Tarkoitan Velvet,Paragon, PRM, ym muita hydraulikytkimiä, jotka kytktvät kytkinlevyt kiinni hydraulisesti, ei manuaalisesti kuten esim. Hurth. Volvon MS kytkimistä en puhu mitään, kun ei ole sellaista ikinä ollut


      • Yanmarilla
        Yanmarilla kirjoitti:

        Tarkoitan Velvet,Paragon, PRM, ym muita hydraulikytkimiä, jotka kytktvät kytkinlevyt kiinni hydraulisesti, ei manuaalisesti kuten esim. Hurth. Volvon MS kytkimistä en puhu mitään, kun ei ole sellaista ikinä ollut

        Jatketaas vielä vähän ennenkuin kukaan kerkee:... Tosta PRM:stä en takuuseen sen öljyistä, mutta Velvetin ohje on annual tai 1000 h, sama on varmaan Paragonissa, kun ne on tehty samalla kadulla, mutta toisella puolen tietä.


    • 324534

      Veneessäni on Technodriven TM 170 kytkin. Syksyllä kun ajoin veneen nostettavaksi tuntui kytkin "luistavan / ei ollut pitoa" välillä kun vekslasin kippoa nostopaikalle.

      Ilmeisesti olisi aika vaihtaa öljyt? Vene on ollut minulla vuodesta 2008 ja kertaakaan en ole vaihtanut kytkimeen öljyjä. Edellinen omistaja oli ainakin kerran vaihtanut.

      Laitetaanko siihen ihan normi moottoriöljyä?

      • Vahinko on jo tapahtunut, joten kytkin vaatii perukorjauksen. Näin ei välttämättä olisi jos huolto-ohjeita olisi noudatettu. Mutta niin makaa kun petaa, pienestä säästöstä tulee iso itku!!


      • Qwasderf
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vahinko on jo tapahtunut, joten kytkin vaatii perukorjauksen. Näin ei välttämättä olisi jos huolto-ohjeita olisi noudatettu. Mutta niin makaa kun petaa, pienestä säästöstä tulee iso itku!!

        Turhaa pelotella tässä vaiheessa. Vaihteisto voi olla täysin kunnossa ja luisto on aiheutunut esim. tukkeutuneesta suodattimesta tai öljyn vähyydestä. Jos kytkinpakat ei ole palaneet piloille, niin ei muuta kuin uudet öljyt laatikkoon ja suodattimen vaihto/puhdistus ja kovaa ajoa.

        Jos kytkinpakat ovat palaneet, niin öljy yleensä haisee palaneelle

        Vaihteiston kilvessä on yleensä merkintä mitä öljyä siinä kuuluu käyttää.


      • 435435
        Qwasderf kirjoitti:

        Turhaa pelotella tässä vaiheessa. Vaihteisto voi olla täysin kunnossa ja luisto on aiheutunut esim. tukkeutuneesta suodattimesta tai öljyn vähyydestä. Jos kytkinpakat ei ole palaneet piloille, niin ei muuta kuin uudet öljyt laatikkoon ja suodattimen vaihto/puhdistus ja kovaa ajoa.

        Jos kytkinpakat ovat palaneet, niin öljy yleensä haisee palaneelle

        Vaihteiston kilvessä on yleensä merkintä mitä öljyä siinä kuuluu käyttää.

        Öljyt tarkistettu joka vuosi ja uuden väristä ollut. Tuo luisto mitä tarkoitin on ollut vain satunnaista, silloin kun on pitänyt vekslata tiuhaan. Tunteja ei ole kerääntynyt omassa käytössä korkeintaan 250 ja edellinen omistaja ajanut öljynvaihdon jälkeen kork. 100h.


      • ioipopö
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vahinko on jo tapahtunut, joten kytkin vaatii perukorjauksen. Näin ei välttämättä olisi jos huolto-ohjeita olisi noudatettu. Mutta niin makaa kun petaa, pienestä säästöstä tulee iso itku!!

        kelluuko betonivene? ottaako planeettapyörästön hampaat vain kerran toisiinsa?


    • Yanmarilla
      • Chdkgjhd

        2,8L on pelkän vaihteiston öljytilavuus, ei sisällä vaihteiston öljynjäähdyttäjää eikä sen letkuja.


    • Yanmarilla

      Eikös se niin mene, että laitetaan se 2,8 l öljyä kytkimeen ja pyöräytetään moottoria ja tarkastetaan tikusta ja lisätään tarpeen mukaan, niin minä ainakin tekisin. Viisasta on käyttää moottorissa samaa 15W40 öljyä, kuin kytkimessä, tarvii olla vaan yhtä öljyä varalla mukana

    • Jfkfkgg

      Juuri näin

      • Vaihtovälit

        Muistelen ohjeen (olikohan TwinDisk), että ensimmäisen käyttöönoton jälkeen öljyt vaihdetaan 50 h jälkeen ja sitten 1000 (tuhat) tunnin välein.


    • 4.236

      Iisisti vaan. Olen nyt ajellut 18 kesää Perkins 4.236lla (vm73), jolla n 4200h plakkarissa. Yhden kerran olen vaihtanut suuttimet - muuten vaan - ei oireita - ja muuten vain öljyjä vaihtanut. Kerran vaihdettu vuotava lämmönvaihtimen kenno ja kerran vuotava pakoputken haitarijousto-osa. Sen kun ajelet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2326
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      103
      1377
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      329
      1105
    4. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      109
      1071
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1067
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      97
      956
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      700
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      699
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      680
    10. 50
      674
    Aihe