Rumpujen soiton aloitus

Ringo Starr v.2

Voiko kuka vain oppia soittamaan rumpuja? Olen lukion ekalla oleva poika ja ajattelin että voisi soitinvalikoimaan lisätä rummut. Ainakin mitä peruskoulussa ja nyt lukiossa on tullut musiikin tunneilla kokeiltua, niin on rumpujen soitto tuntunut minusta hankalahkolta. En ole soittanut kuin ehkä sen 20 sekuntia rumpuja musiikin kurssilla. Ymmärrän että jos laittaa Matti Meikäläisen soittamaan rumpuja, niin saattaa se jalan ja käsien eriaikainen liike tuntua oudolta. Olisiko minulla siis mahdollista oppia soittamaan rumpuja? Ovatko tietyt ihmiset vain sellaisia etteivät pysty oppimaan soittamaan rumpuja?

16

2428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kitara+muut

      Hmm... joo voi oppia jos haluaa ja omaa normaalin musiikkokorvan ja rytmitajun, oletan että sulla on nuo ylemmät kunnossa eli vastaus on VOIT OPPIA

      Rummut eivät ole mitkään helpot soittimet vaikka omaisi rytmitajua ja hyvää absoluttisen korvan jne., mä soitan kitara sekä bassoa ja myös vähän rumpuja ja olen huomannut että niissä rummuissakin pitää töitä tehdä (rumpuja soitan ihan muuten vaan sen rumpukoneen tahtiin ja se isoin tekijä on saada haltuun käsien ja jalkojen koordinaatio, tämä vaatii vaan harjoittelua, mulla pääpaino on kitaralla ja sitten tulee noi muut.

      Mutta hyvin voi oppia joten GO FOR IT ;-)

    • tapsa5

      Kun joku innokas tyyppi on tullut kokeilemaan ja yrittänyt aivan perusasiaa, haitsun-virvelin ja bassorummun yhteistoimintaa, ei siitä ole tullut kerakaikkiaan mitään. Kyllä se on niin, että toisen motoriikka voi toimia paljon paremmin, joten hän oppii helpommin.

      • left-hand.........

        Kävikö edes mielessä että kun rumpuja voi soitaa 2 eri tapaan. Hi-hat voi siis olla joko vasemmalla tai oikealla puolella. Bassorumpua voidaan siis paukutella yksistään myös jalkavasurilla. Rumpujen soiton alkuinnostus katoaa jos pakotetaan soittamaan valtaväestön tyyliin. Kitaroissa myös voi onnistua kun vaihtaa kätisyyttä.


      • dfghdfghdfgdfgh
        left-hand......... kirjoitti:

        Kävikö edes mielessä että kun rumpuja voi soitaa 2 eri tapaan. Hi-hat voi siis olla joko vasemmalla tai oikealla puolella. Bassorumpua voidaan siis paukutella yksistään myös jalkavasurilla. Rumpujen soiton alkuinnostus katoaa jos pakotetaan soittamaan valtaväestön tyyliin. Kitaroissa myös voi onnistua kun vaihtaa kätisyyttä.

        Huono opettaja pilaa hyvänkin oppilaan.


    • Kapach

      Jos olet perusmusikaalinen ihminen, voit oppia soittamaan oikeastaan mitä vain. Helppoa soitinta ei ole, joten töitä pitää tehdä lujasti soittotaidon eteen. Hyvän soittotaidon eteen joutuu tekemään töitä vielä enemmän.

      Jos rumpujen soittaminen olisi helppoa, maailma olisi pullollaan hyviä rumpaleita. Jostain syystä harva yltää Buddy Richiksi Buddy Richin paikalle.

      • Rumpuloitsija X

        Tosi monella ei ole mahdollisuutta soittaa kun ei ole treenitiloja.
        Itsekin osaisin soittaa hyvin ja tiedän että kehittyisin vaan ei ole paikkaa missä soittaa.

        Uskon että en ole asian kanssa yksin.


    • viou0pty6-g

      Ei pelkällä motoriikalla pitkälle pötkitä. Rumpalin tulee kyetä yhtyesoittoon.

      • Njääh, rumpali soittaa mitä soittaa ja muiden pitää vain yrittää pysyä mukana! :-D


      • sera
        Distortion kirjoitti:

        Njääh, rumpali soittaa mitä soittaa ja muiden pitää vain yrittää pysyä mukana! :-D

        Mitä mieltä äänistä? Asia sinulle selkeästi on tuttua, mitä lueskelin. MItä pitäisi äänelle tehdä, minne viedä? Monta vuotta on säädetty, välillä ollut jopa ihan hyvä, mutta ei sitä ole tajunnut vielä silloin, ja bassot aina olleet huonot/huonoimmat. Ehkä tilan akustiikka vaikuttaa, on betonia paljon. Vähän laittanut akustiikkalevyä seiniin, kirjahyllyn väsännyt eteen, levyä kattoon.

        Mikit ihan laadukkaita, rauta muutenkin hyvää, kaksi overheadia, kuvassa näkyy, virvelillä oma ja kaksi erilaista bassomikkiä erilaisissa rummuissa, samanlaisilla kalvoilla, edessä yksi tavallinen laulumikki muutaman metrin päässä.

        https://www.youtube.com/watch?v=NsK_aUExveE


      • sera kirjoitti:

        Mitä mieltä äänistä? Asia sinulle selkeästi on tuttua, mitä lueskelin. MItä pitäisi äänelle tehdä, minne viedä? Monta vuotta on säädetty, välillä ollut jopa ihan hyvä, mutta ei sitä ole tajunnut vielä silloin, ja bassot aina olleet huonot/huonoimmat. Ehkä tilan akustiikka vaikuttaa, on betonia paljon. Vähän laittanut akustiikkalevyä seiniin, kirjahyllyn väsännyt eteen, levyä kattoon.

        Mikit ihan laadukkaita, rauta muutenkin hyvää, kaksi overheadia, kuvassa näkyy, virvelillä oma ja kaksi erilaista bassomikkiä erilaisissa rummuissa, samanlaisilla kalvoilla, edessä yksi tavallinen laulumikki muutaman metrin päässä.

        https://www.youtube.com/watch?v=NsK_aUExveE

        Vastaan melkein heti kysymyksen tultua!

        Soundit on pitkälti subjektiivinen juttu, eli yksi tykkää toisesta ja toinen toisesta. Kysymys on ihan siitä että mitä itse niiltä haluaa.

        Helpoiten hyvät ja ammattimaiset soundit saa lähimikityksellä ja EQ:lla. Toisaalta sitten tietyntyyliseen musiikkiin sopii parhaiten vain kun laitetaan pelkät overit etäisyydelle x rummuista.

        Hyvällä virityksellä ja kahdella overilla on täysin mahdollista saada ihan kelvollista jälkeä aikaiseksi, mutta se vaatii sitten itse tilalta vähän enemmän ja joskus hyvinkin paljon mikkien pyörittelyä ympäri huonetta. Lisäksi rumpujen virtys korostuu

        Kaikki kaiku ei ole aina pahasta, joten soittotilan demppaaminen ihan tukkoon voi enemmän yleismikitystä käyttämällä johtaa jopa huonompaan lopputulokseen.

        Itse olen vankkumaton lähimikityksen kannattaja.
        Kun hommaa jokaiselle tomille, basarille ja virvelille oman mikin ja siihen budjetin mukaan konkkamikkejä symbaaleille niin varmasti saa nauhalle tarttumaan hyvät soundit.
        Tällöin jokaisen instrumentin soundia voi paljon paremmin kontrolloida niin taajuuksien, volumen kuin panaroinninkin suhteen.

        Symbaalit voi saada jo kahdellakin konkalla ihan hyvin talteen koska niiden taajuusalueet eroavat kuitenkin muista rummuista melko paljon. Tällöin EQ:lla säätäminen ei riko kokonaisuutta.

        Tuossa raidassa tomit ja pellit kuulostaa ihan mukaville, joskin haitsu tahtoo vähän hävitä taustalle.
        Virveli ja basari kuulostaa melko tunkkaiselle. Tuosta videosta nyt ei oikein erota mutta soundeista päätellen kuulostaa ihan syvälle puuvirvelille. :-D

        Itse tykkään jos tuossa virvelissä erottuisi hieman enemmän myös se rätinä.
        Aina olisi tietysti parempi jos alakalvolle olisi myös oma mikki, mutta jos ei halua heti mennä kauppaan, niin voi kokeilla virityksellä (tai herkemmällä kalvolla) ja siirtämällä mikkiä niin että se matto kuuluisi paremmin. Vaarana on tosin aina se, että muut rummut alkaa "vuotamaan" siihen enemmän. Mutta ei tuokaan nyt huono ole, riippuu taas ihan mitä haluaa.

        Basarissa on myös aika tunkkainen soundi, mutta lähtökohdiltaan se kuulostaa olevan kuitenkin ihan tosi hyvä.

        Omaan korvaan rummuissa on viritykset todella hyvin tehty, joten ei tuossa tarvita oikeastaan muuta kuin taajuuksien säätämistä. Jos/kun nauhoitat virvelin ja basarin erillisille raidoille, niin alat vain leikkimään EQulla. Vähennä jonkun verran alapään taajuuksia niin basarista kuin virvelistäkin. Kokeile lisäksi saada basariin sellainen (ei liikaa) erottuva "napsahdus" ja yritä saada virvelistä sen luonnollinen äänimaailma esiin ylä-/keskiääniä säätämällä.


      • Distortion kirjoitti:

        Vastaan melkein heti kysymyksen tultua!

        Soundit on pitkälti subjektiivinen juttu, eli yksi tykkää toisesta ja toinen toisesta. Kysymys on ihan siitä että mitä itse niiltä haluaa.

        Helpoiten hyvät ja ammattimaiset soundit saa lähimikityksellä ja EQ:lla. Toisaalta sitten tietyntyyliseen musiikkiin sopii parhaiten vain kun laitetaan pelkät overit etäisyydelle x rummuista.

        Hyvällä virityksellä ja kahdella overilla on täysin mahdollista saada ihan kelvollista jälkeä aikaiseksi, mutta se vaatii sitten itse tilalta vähän enemmän ja joskus hyvinkin paljon mikkien pyörittelyä ympäri huonetta. Lisäksi rumpujen virtys korostuu

        Kaikki kaiku ei ole aina pahasta, joten soittotilan demppaaminen ihan tukkoon voi enemmän yleismikitystä käyttämällä johtaa jopa huonompaan lopputulokseen.

        Itse olen vankkumaton lähimikityksen kannattaja.
        Kun hommaa jokaiselle tomille, basarille ja virvelille oman mikin ja siihen budjetin mukaan konkkamikkejä symbaaleille niin varmasti saa nauhalle tarttumaan hyvät soundit.
        Tällöin jokaisen instrumentin soundia voi paljon paremmin kontrolloida niin taajuuksien, volumen kuin panaroinninkin suhteen.

        Symbaalit voi saada jo kahdellakin konkalla ihan hyvin talteen koska niiden taajuusalueet eroavat kuitenkin muista rummuista melko paljon. Tällöin EQ:lla säätäminen ei riko kokonaisuutta.

        Tuossa raidassa tomit ja pellit kuulostaa ihan mukaville, joskin haitsu tahtoo vähän hävitä taustalle.
        Virveli ja basari kuulostaa melko tunkkaiselle. Tuosta videosta nyt ei oikein erota mutta soundeista päätellen kuulostaa ihan syvälle puuvirvelille. :-D

        Itse tykkään jos tuossa virvelissä erottuisi hieman enemmän myös se rätinä.
        Aina olisi tietysti parempi jos alakalvolle olisi myös oma mikki, mutta jos ei halua heti mennä kauppaan, niin voi kokeilla virityksellä (tai herkemmällä kalvolla) ja siirtämällä mikkiä niin että se matto kuuluisi paremmin. Vaarana on tosin aina se, että muut rummut alkaa "vuotamaan" siihen enemmän. Mutta ei tuokaan nyt huono ole, riippuu taas ihan mitä haluaa.

        Basarissa on myös aika tunkkainen soundi, mutta lähtökohdiltaan se kuulostaa olevan kuitenkin ihan tosi hyvä.

        Omaan korvaan rummuissa on viritykset todella hyvin tehty, joten ei tuossa tarvita oikeastaan muuta kuin taajuuksien säätämistä. Jos/kun nauhoitat virvelin ja basarin erillisille raidoille, niin alat vain leikkimään EQulla. Vähennä jonkun verran alapään taajuuksia niin basarista kuin virvelistäkin. Kokeile lisäksi saada basariin sellainen (ei liikaa) erottuva "napsahdus" ja yritä saada virvelistä sen luonnollinen äänimaailma esiin ylä-/keskiääniä säätämällä.

        EQ:lla säätämisen aloitan itse niin että teen ensin sellaisen -5-10dBn montun, leveydeltään laajahko. Sen jälkeen siirtelen sitä monttua edes ja takaisin ympäri sitä taajuusikkunaa ja merkkaan aina ylös että minkä taajuuden kohdalla se poistaa jotain sellaista ääntä mitä haluankin pois ja milloin se leikkaa niitä ääniä mistä pidän. Sen jälkeen alan keskittymään tarkemmin niihin taajuuksiin säädellen Q-arvoa (kaistaleen leveyttä), itse hertsejä ja kuinka paljon haluan mitäkin pois (dB).

        Tietysti mikään ei estä tarttumasta heti siihen yksittäiseen "ongelmakohtaan" mutta itse nyt vain toimin noin.

        Sitten kun häiritsevät taajuudet on saatu pois, teen vastaavanlaisen kukkulan saadakseni selville ne äänet mitä haluan korostaa. Tässä kohtaa tosin ainakin omaan korvaan riittää ihan muutaman dB:n mäki. Muuten ne "vinkumiset" mitä se lisäämien joissakin kohtaa aiheuttaa, tuntuu puskevan liikaa esille enkä osaa sitten keskittyä siihen oikeaan asiaan.

        EQ:ta kannattaa sitten käyttää enemmänkin taajuuksien leikkaamiseen kuin lisäämiseen.

        Vaikka tässä nyt koko ajan tuosta EQ:sta jauhankin ja annan sellaisen kuvan että se on jonkun sortin kaikkivoipa efekti, niin eihän se sitä tietenkään ole.
        Jos mikitykset ja soittimien viritykset on päin peetä, niin eihän niille soundeille mahda silloin oikein minkään. Mutta jos nuo kyseiset jutut on kunnossa, niin EQ on se vehje millä tehdään hyvistä soundeista täydelliset.


      • Sera
        Distortion kirjoitti:

        EQ:lla säätämisen aloitan itse niin että teen ensin sellaisen -5-10dBn montun, leveydeltään laajahko. Sen jälkeen siirtelen sitä monttua edes ja takaisin ympäri sitä taajuusikkunaa ja merkkaan aina ylös että minkä taajuuden kohdalla se poistaa jotain sellaista ääntä mitä haluankin pois ja milloin se leikkaa niitä ääniä mistä pidän. Sen jälkeen alan keskittymään tarkemmin niihin taajuuksiin säädellen Q-arvoa (kaistaleen leveyttä), itse hertsejä ja kuinka paljon haluan mitäkin pois (dB).

        Tietysti mikään ei estä tarttumasta heti siihen yksittäiseen "ongelmakohtaan" mutta itse nyt vain toimin noin.

        Sitten kun häiritsevät taajuudet on saatu pois, teen vastaavanlaisen kukkulan saadakseni selville ne äänet mitä haluan korostaa. Tässä kohtaa tosin ainakin omaan korvaan riittää ihan muutaman dB:n mäki. Muuten ne "vinkumiset" mitä se lisäämien joissakin kohtaa aiheuttaa, tuntuu puskevan liikaa esille enkä osaa sitten keskittyä siihen oikeaan asiaan.

        EQ:ta kannattaa sitten käyttää enemmänkin taajuuksien leikkaamiseen kuin lisäämiseen.

        Vaikka tässä nyt koko ajan tuosta EQ:sta jauhankin ja annan sellaisen kuvan että se on jonkun sortin kaikkivoipa efekti, niin eihän se sitä tietenkään ole.
        Jos mikitykset ja soittimien viritykset on päin peetä, niin eihän niille soundeille mahda silloin oikein minkään. Mutta jos nuo kyseiset jutut on kunnossa, niin EQ on se vehje millä tehdään hyvistä soundeista täydelliset.

        Kiitos vastauksesta. Yleensähän se on niin, että kukaan ei vastaa oikeastaan mitään mihinkään missä sitten olenkin hetken kirjoitellut, joten on ollut vähän hankalaa säätelyt, kun asiantuntevia neuvoja ei oikein tunnu löytyvän. Enkä tuosta äänitys- ja säätelypuolesta riittävästi ymmärrä, mutta tunnistan kyllä sellaisen ihmisen tekstin, joka siitä ymmärtää.

        Jotain itsekin ymmärtää jo, väkisinkin, mutta ei riittävästi kuitenkaan suhteessa siihen, kuinka nopeasti aika menee ja kuinka monta kappaletta on soittamatta. Ajan kanssa on aina pulaa, ja nykyisin kun soitan ehkä muutaman tunnin kuukaudessa setin takana, olisi erittäin mukavaa saada jo aikaan sellaista ääntä näiden vuosien jälkeen, että sitä olisi itse kiva kuunnella. Sellaisen luonnollisen äänen, jossa mahdollisesti hyvinkin ongelmallinen tila ja rauta olisivat kuitenkin sellaisessa harmoniassa keskenään, että tulos olisi suunnilleen niin hyvä, mitä voi saada aikaan kaikenlaiset rajoitteet huomioonottaen, joita en kaikkia edes osaa itse ottaa huomioon.

        Rummut ovat lähinnä viitekehyksessä "musiikillinen rallisprint-ajoneuvo", minä sen itseoppinut kuski, joka ottaa välillä enemmän ja välillä vähemmän riskejä yleensä aika tuntemattomilla teillä, yleensä harmoniaa tavoitellen. Joskus taas pelkkä kokeellinen ylisoitto ja kosahteleva kikkailu menee kaiken muun edelle, ja sitten vähän "virallisemminkin" soittaessaan kämmää jossain kurvissa, joten ihan on kuin rallia. Pelkkä päivän virekin tekee yleensä aina jonkinlaisen eron eiliseen. Jokaista maantien mutkaa voi lähestyä sen tuhannella eri tavalla ja jokainen eri lähestyminen johtaa aina erilaiseen toimintaan, jotta tiellä pysytään, ja näen yksittäiset kappaleet vastaavalla tavalla, ajassa kulkevina teinä.

        Teknisellä puolella olisi kosmisessa rallitiimissa tilausta asiantuntijalle ja hyville korville, jotta systeemin säädöt saadaan parempiin säätöihin, jotta reki lentää pidemmälle, korkeammalle ja paremmin. Ollut jo vuosia. Yhteydenotot palkkatoivomuksineen jonnekin muualle kuin tänne, ja kiitos vielä vastauksesta.


        Yritin myös taas vähän jotain epätoivoisesti säädellä, virveliin nyt keskityin, bassojakin tietysti taas muutettu,

        http://www.youtube.com/watch?v=wN8HJPCof5Q


    • Rumpali 80

      Voi oppia! Alkuun pääsee helposti ja homma etenee vauhdilla! Parasta on se että opeteltavaa riittää loppuelämäksi:)

    • willi-ikiteini

      hmmm..näin 50:nä naisena ostin juuri ilmeismmin just ne "paskat" williamsit..mut on ne kai paremmat kuin jotkut peltipurkit..:D..Kun kauhee halu on vaan opetella soittamaan rumpuja,,akustiset ois olleet ihanat,,mut ympäristön kannalta kenties kuulokemalli paras...Ihan omiks iloiks tätä haluun,,enkä takuulla anna muiden edes kuulla...:D

    • jeaaahh

      Sulla on hyvä nimimerkki!! Ringo on ihan kunkku!

    • Kapula

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe