Äänieristys käsittely?

Suosituksia kiitti

Onko kokemuksia paljonko auttaa? Sain työsuhde Octavian ja jotain sille täytyy tehdä kun on kolmen vuoden soppari ja melkoisen äänekäs kiesi. Onko mitään suosituksia pääkaupunkiseudella, kuka tekee parhaan työn ja mitä kustantaa? Tuo pitää valitettavasti itse maksaa, mutta ei auta, pakko teettää.
Mutta hiljeneekö auto oikeasti kuinka paljon?

66

1511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polta auto
    • Tulpat korviin

      Maksaa 5,75 lähimmästä apteekista, Ear Classic.

      • mr.Peltor

      • Anonyymi

    • Äh oi

      Vaihda toisenlaiset renkaat autoon. Melu tulee renkaiden jurnutuksesta mutta niissä on eroja. Niin, ja tietysti oikeat rengaspaineetkin vaikuttaa.

    • kopone.

      Mulla on Octavia 1,8 TSI Combi Elegance vm. -10, eikä se ole mielestäni mitenkään häiritsevän meluisa, ainakaan bemarin jälkeen, joilla ajelin edelliset 10 vuotta.

      Octavian asiallinen rengaskoko 195/65/15 on todella nautittava kaikissa ajo-olosuhteissa. Itsellä Nokian nastalliset talvirenkaat ja kesärenkaina myös nokialaiset.

    • Teron paniikki

      Tee niinkuin muutkin, ota kitkarenkaat ja voit liittyä samalla heidän lahkoonsa kehumalla niiden pitoa parhaaksi maailmassa.
      Ja sitten asiaan, aloittajahan on selkeä trolli, eli ´Toyotan myyjä jonka paniikki kasvaa uuden Octavian tulon myötä ihan paniikkiin.

      • Tunnetta pelissä

        Koko Octavian meluasia taitaa olla aika tunneperäinen. Ajoin hiljattain myös ns. premiummerkillä, joka ei ollut VW-sukua, ja kyllä siinäkin pyörien melu oli merkittävin. Ja toisella premimmerkillä, jossa pyörien melua ei juurikaan kuulunut ja se oli oikeasti hiljainen. Ja yhdellä japanilaismarkkinasuosikkimerkillä, jossa dieselmoottori rallatti niin ettei muita melunlähteitä noteerannut. Se tuntui oikeasti meluisalta Octaviaan verrattuna.

        Yksi takamatkustaja sanoi äskettäin, että onpa tämä Octavia hiljainen kun voi keskustella etupenkkiläisen kanssa ääntään korottamatta. Heidän omassa japanilaisautossaan kun joutuu korottamaan ääntä.

        Octaviassa kun se common rail diesel on nyt niin hiljainen kierrosluvusta riippumatta, että korva huomaan kaiken muun helpommin. Ocavia on erittäin laadukas myös siinä mielessä että mitään tuulien suhinoita ei kuulu ovista tai taustapeilien seudusta.


      • kitkamaestro

        voi voi, kun ihmiset kitkarenkaita siirtyisivätkin käyttämään, niin voitaisiin päällystää nämä asfalttitiet hiljaisemmalla asfaltilla.


    • Ketjun aloittaja

      Minun edellinen auto oli suberb, se oli paljon hiljaisempi. Nyt otin säästösyistä octavian, jossa on ja pysyy alkuperäiset nastarenkaat, en muista merkkiä mutta ei ole nokiat. En ole mikään taitava kuski, en pärjää kitkoilla, olen pari kertaa ottanut kitkat mutta tuntuvat vähän huterilta ja asun sillain että joutuu lähteen pariin jyrkempään mäkeen joihin noi kitkat ei aina lähtenyt kiipeämään.

      Älkää vaivautuko haukkumaan Skodaa. Ajoin jo yhdellä Skodalla kolme vuotta ja se oli ihan hyvä, dsg renasi mutta takuu hoiti sen. Jos on jotain sanottavaa niin antakaa vastaus alkuperäiseen kysymykseen joka kuului: Onko mitään suosituksia kuka tekee parhaan äänieristystyön pääkaupunkiseudulla ja suurinpiirtein hintaa?
      Tuohon vastauksia ja turhan haukkumiset voi jättää pois

    • Occualla

      Pitäsi irroittaa penkit(tarvittaessa), ja korin sisäpuolta suojaava matto. Sitten ostaa ääneneristysmattoa(ei palavaa) ja asetella sitä suurille alueille, Lokarit, jalkatilat ja takapaksi. Koittelet välttää asennusta paikkoihin, jossa matto kiinnittyy johonkin(esim.listat). Sitten laitetaan matto paikoilleen. Itse en lähtisi sitä tekemään, joten veisin sen jonnekin "nyrkki" pajalle. Asennus ei vaikuta takuuseen, jos autossa sellainen on.

    • Drqiyu59hmcslwe

      Tallinnassa tekevät kuulemma vaimennushomman tonnilla. Pieni summahan se on , jos sillä ajaja saa mielenrauhan.

      • Aloittaja occusti

        Kyllä kai stadissakin joku noita tekee. Itse en viitsi, tuossahan menisi varmasti pari kolme päivää. Johan tuon rahan kerkee tienaan omalla hommalla kun tuon aikaa myy innokkaasti.
        Soittelin jo tuonne ruostesuojaamoon mutta he eivät kauheesti kehuneet omaa työtänsä kun painotin laatua että tuloksen täytyy olla huomattava. Heidän kantansa oli että Octavian mainioiden ajo-ominaisuuksien perusta on kovakumiset puslat alustassa ja ääni on itseasiassa jotain värinää mikä tulee puslien läpi. Eli pitäisi vaihtaa puslat ja sitten mössöä joka puolelle, erityisesti pyörän kaariin ja oviin sekä koko lattiaan. Ovat pari Skodaan tehneet, toisen mielestään oikein hyvin, mutta tulos oli kuulemma aika vaisu. Täytyy selvitellä tuo puslahommeli, kai jostain löytyy pehmeämpiä?
        Mielenrauhasta tuo ei ole kiinni, kyse on mukavuuden tavoittelusta ja käytännöllisyydestä. Nyt ei pysty edes auton känny bluetooth sydeemiin puhumaan moottoritiellä. Tai pystyy puhuun mutta vastapuoli ei saa selvää. Pitää ottaa luuri korvalle, ja suberb:ssä ei ollut samaa ongelmaa.


      • AudiA5
        Aloittaja occusti kirjoitti:

        Kyllä kai stadissakin joku noita tekee. Itse en viitsi, tuossahan menisi varmasti pari kolme päivää. Johan tuon rahan kerkee tienaan omalla hommalla kun tuon aikaa myy innokkaasti.
        Soittelin jo tuonne ruostesuojaamoon mutta he eivät kauheesti kehuneet omaa työtänsä kun painotin laatua että tuloksen täytyy olla huomattava. Heidän kantansa oli että Octavian mainioiden ajo-ominaisuuksien perusta on kovakumiset puslat alustassa ja ääni on itseasiassa jotain värinää mikä tulee puslien läpi. Eli pitäisi vaihtaa puslat ja sitten mössöä joka puolelle, erityisesti pyörän kaariin ja oviin sekä koko lattiaan. Ovat pari Skodaan tehneet, toisen mielestään oikein hyvin, mutta tulos oli kuulemma aika vaisu. Täytyy selvitellä tuo puslahommeli, kai jostain löytyy pehmeämpiä?
        Mielenrauhasta tuo ei ole kiinni, kyse on mukavuuden tavoittelusta ja käytännöllisyydestä. Nyt ei pysty edes auton känny bluetooth sydeemiin puhumaan moottoritiellä. Tai pystyy puhuun mutta vastapuoli ei saa selvää. Pitää ottaa luuri korvalle, ja suberb:ssä ei ollut samaa ongelmaa.

        Osta Audin puslat. Laittavat niihin pehmeämmät, muuten ovat samanlaiset.
        Ne on hyvät!


      • Ei ne sovi
        AudiA5 kirjoitti:

        Osta Audin puslat. Laittavat niihin pehmeämmät, muuten ovat samanlaiset.
        Ne on hyvät!

        Pitää olla Moskvich Eliten puslat.


      • pate.
        Ei ne sovi kirjoitti:

        Pitää olla Moskvich Eliten puslat.

        Mitä sä oikein sössötät senkin älykääpiö...häivy tältä palstalta tai itket ja häivyt..


    • Oikeilla jäljillä
      • Ei auta

        vaihto edes uuteen Octaviaan - se on entistäkin äänekkäämpi.


      • Ei auta lääkkeet
        Ei auta kirjoitti:

        vaihto edes uuteen Octaviaan - se on entistäkin äänekkäämpi.

        Miksi viljelet tällaista p@skaa joka ei pidä paikkaansa. Sehän on entistä hiljaisempi, ja se on faktaa.


    • ihmeellistä eikö
      • late.

        Joo, todellista hullun hommaa näyttää olevan...ei tarvii ainakaan mun Skoda tollasia täytteitä..täys idiootti täytyy olla, jos tommoseen hommaan rupee..


      • Ei herraisä

        Kannattaisko kuitenkin kääriä koko höskä vihreään pressuun ja työntää mereen.


    • Aloittaja taas

      Rauhoittukaa. Kiitti puslalinkistä mutta Octaviani on ihan uusi, siihen en löytänyt linkistä enkä googlella puslia. Onko tietoa? Samoin ääneneristystekijää pääkaupunkiseudulla saa suositella. Molemmat teetän jollakulla kun tekijät ja tavarat löytyy.
      Sitten minulla on Skoda jolla mieluusti ajan kolme vuotta. Muutenhan Skoda on jopa todella hyvä.

      • hyvääpalvelua

    • Skoda superpower TSI

      Älä jauha sontaa. Octavia on markkinoiden hiljaisin auto luokassaan. Oikeasti olet joutunut ottamaan työsuhdeautoksi Avensiksen, etkä kehtaa sanoa olevasi nykyään tojotero, joten yrität vaivihkaa kysellä toisen merkin varjolla.

      • Aloittaja taas

        Tää on hyvä. Tiedä mikä toi tero juttu on mutta on totta että minulla on toyota. Nimittäin Yaris kakkosautona, tai siis muijalla. Melkein se samanlaista melua pitää mutta onneksi minun ei tarvi sillä juuri ajaa.
        Puslille löytyi tänään tekijä, yksi autohifiharrastaja lupasi käsitellä ne. Käsittely tarkoittaa että hän poraa kaikkiin pusliin neljän millin reikiä neljän millin välein. Reikiin laitetaan sitten musta silikoni. Näin puslat muuttuu kokemuksien mukaan vähemmän värinöitä johtaviksi jolloin äänen pitäisi huomattavastikin pienentyä. Jotenkin uskon tähän juttuun, varsinkin kun tekijällä on omakohtaisia kokemuksia asiasta ja lupasi kustantaa uudet puslat jos muutos ei ole huomattavan suuri. Lisäksi sain ohjeen ostaa autoon alumiinivanteet, niilläkin on kuulemma värinää vähentävä vaikutus. En tiedä hankinko, vaikutus on parhaimmillaankin marginaalinen, lähinnä paatunein hifimies huomaa tuollaisen, minähän haluan vain siedettävän melutason.


      • hiljainen tojo

        Mikä kiukuttaa meluisan Skodan myyjää noin kovin. Tökkiikö myynti vai ?


    • AJELE VAIN

      POLKUPYÖRÄLLÄ EI KUULU,KUN ÄHINÄ JA PUHINA

    • Ketjun aloittaja

      No niin, puslat porailtu viikonlopun aikana ja ensimetrit ajettu.
      Auto hiljeni yllättävän paljon, ei varmaan ole niin hiljainen kun suberb oli, mutta vaikutus on todella iso. Ennenkaikkea äänensävy muuttui peltipurkkimaisesta huminasta sellaiseksi hurinaksi, niinkuin autoissa yleensä on. Nastojen ääni ei vielä oikeastaan rapinana kuulukkaan kun auto ja renkaat on uudet, eli nastat on vielä vähän jemmassa kumissa.
      Mutta vaikutus oli suurinpiirtein sama kun puoliksi kuluneet nastakumit vaihtaa kesäkumeihin, olen tosi tyytyväinen. Hintaa porauksilla ja purku ym, hommalla oli kokonaisuudessaan 300 e, kyllä kannatti.
      Nyt vaan ruokahalu kasvoi senverta että tilasin äänieristyskäsittelyn ensi viikoksi, sitten mennään jo varmasti alle suberb:n melun.

      • Paas kertoen

        Kuka teki ja missä? Taidan porauttaa kanssa jos melun sävy kerta muuttuu.
        Muuten hyvä auto.


      • Ei se kyllä
        Paas kertoen kirjoitti:

        Kuka teki ja missä? Taidan porauttaa kanssa jos melun sävy kerta muuttuu.
        Muuten hyvä auto.

        muutenkaan hyvä ole mutta nuo toppaukset kannattaa kyllä tehdä ja sen jälkeen tulitikku bensatankkiin...


      • Pois liikenteestä tukot
        Ei se kyllä kirjoitti:

        muutenkaan hyvä ole mutta nuo toppaukset kannattaa kyllä tehdä ja sen jälkeen tulitikku bensatankkiin...

        Siinä paras ohje yli kaksivuotisiin sokolootiin.


    • huijausta

      jullit porailee ja eristelee.käsittämätöntä,etenkin tuo suberb julli,kannattais myydä pian melotoosat pois.jokainen koeajo skeida on varustettu markkinoiden hiljaisimmilla kitkarenkailla,sitten kun joku idiootti erehtyy skeidan ostamaan ja nokian hakkapeliitat nastoineen alla ei sillä aja pirukaan,muutenkin nitisee ja natisee joka paikasta

      • hupaisaa touhua

        Viekää venäjälle äänieristettäväksi.Saa halvalla skeidaan poppanaa pellin päälle.moni julli on käyttänyt tallinnassa.Isse möisin moisen kajakin pois.Ostaisin nnykyaikaisen auton.En volgasta kopioituja rumia sämpylöitä.


    • kokemusta omaava

      Ja hah hah. Ajakaa jollain Aasiassa tehdyllä autolla, niin tiedätte millainen meluava auto on.

      • radio turhaa.

        Koeajoin skodan.voin kertoa että karkealla asfaltilla melu on päätä huumaava.


      • huonoa ohjelmaako?
        radio turhaa. kirjoitti:

        Koeajoin skodan.voin kertoa että karkealla asfaltilla melu on päätä huumaava.

        Vinkki: hieman enemmän yksityiskohtia ja vähemmän liioittelua, niin uskottavuus paranee.


      • firma pystyyn jullit
        huonoa ohjelmaako? kirjoitti:

        Vinkki: hieman enemmän yksityiskohtia ja vähemmän liioittelua, niin uskottavuus paranee.

        Näkyyhän noita eristys firmoja olevan suomessakin.mutta tulee halvalle autolle nopeesti premiumin hinta.Eikä ne tuulen suhinat ja sisustuksen nitinät katoo edelleenkään mihinkään.


      • katsokaa linkit
        firma pystyyn jullit kirjoitti:

        Näkyyhän noita eristys firmoja olevan suomessakin.mutta tulee halvalle autolle nopeesti premiumin hinta.Eikä ne tuulen suhinat ja sisustuksen nitinät katoo edelleenkään mihinkään.

        Halvempi viedä sulattoon.jos auto on yhtä meluisa kuin skoda on jälkeenpäin melko hankalaa ja kallista sitä hiljaiseksi saada.Uskomatonta miten suunnattoman ylihintainen kajakkikin on peltinen.


      • Siitä se johtuu
        katsokaa linkit kirjoitti:

        Halvempi viedä sulattoon.jos auto on yhtä meluisa kuin skoda on jälkeenpäin melko hankalaa ja kallista sitä hiljaiseksi saada.Uskomatonta miten suunnattoman ylihintainen kajakkikin on peltinen.

        Ainoa ääni on sinun pään sisällä


      • uliseva laveri
        Siitä se johtuu kirjoitti:

        Ainoa ääni on sinun pään sisällä

        Katoppa julli kuvat ja kirjoita googleen skodan äänieristys.lue edes osa linkeistä ja kerro miksi näin taas on asiat.


      • Oletko huomannut
        uliseva laveri kirjoitti:

        Katoppa julli kuvat ja kirjoita googleen skodan äänieristys.lue edes osa linkeistä ja kerro miksi näin taas on asiat.

        Koita mölli ymmärtää, että netissä voi kirjoitella lähes mitä tahansa


    • Ikuisuusprojekti?

      Meluava itäauto, näinhän se on Taloussanomatkin todennut, eikä ollut väärässä. En tiedä auttaisiko jos pursottaisi kaikki kotelot täyteen sikafleksiä.

      Entisenä Skodan omistajana (Octavia) voin kertoa, että kaikkea kokeiltiin, ja aina se vaan melusi - ja reistasi. Ei enää ikinä Skodaa, kiitos!

    • Meluvex

      Jos ostaisi oikein hienorakeista hiekkaa ja levittäisi sitä viiden sentin kerroksen lattioille?

    • Räsymattoja takakont

      Tulisit Golfin kyytiin moottoritielle, 125km mittarinopeudella ajettaisiin.
      Sitten vasta tietäisit mitä on rengasmelu.

    • Tee se itte

      Tein itte ja säästin, laatikko näitä ( http://www.rakentaja.fi/Kuvat/makroflex/2006/2006/talvipro.jpg ) ja kiesi hiljenee.

    • Liikaaskeidaa

      Hyvät linkit tuol alus.kyllä on peltinen kajakki skodat meinaan ei ihme kun humajaa ja tuuli suhisee.Sama halppislinja jatkuu edelleen.Uudet skeidatkin ilman äänieristeitä.

    • TyösuhdeOcut

      Meillä on OIKEASTI pelkästään yhdellä parkkiksella kymmenittäin uusia Ocuja - työsuhdeautoja siis (satoja varmaan koko Suomen laajuisesti). Eipä ole valituksia äänekkyydestä originaalirenkailla kuulunut. Eikä liisarifirma varmaan antaisi noin vain lupaa mennä autolle jotain isompia lisäeristyksiä tekemään vaikka ei kenenkään tuollaista ole siis oikeasti tarvinnut kysellä. Pienemmätkin hommat kuten vaikka opetuspoljin vaatii luvan.
      Eikö olisi aika merkillistä, että uudet Ocut on suosittuja työsuhdeautoja, vaikka viidakkorumpu herkästi kertoisi meluongelmasta ihan kahvipöytäkeskusteluissa? Kas kun merkkivalikoimaa liisareista löytyy hyvin, pakko ei ole Skodaa ottaa.

      • jormazzz

        Trollin Rinnakkaistodellisuudessa Skoda ON "peltinen kajakki".

        Eipä siihen OIKEASTI voi mitään vasta-argumenttia esittää. Valehtelijaksi väittävät. Onhan Skoda myös alati vikaantuva vuotava sämpylä, joka tehdään Venäjällä vanhoista Ladan (tai Volkkarin hylätyistä jämä-) osista. Toki. Rinnakkaistodellisuudessa ja Pietarin trolli-akatemian ohjeiden mukaan.


    • Ei.myydä.rekisteröidään

      Sossun pihallako melutoosat seisoi.Töitä tää höpöttäjä ei tee.Katsos skeidat liisataan halvoilla liisinkisopimuksilla kaupparatsujen harmeiksi.Sitten paaliin.Jos itse saisivat valita ei kukaan nolaisi itseään meluavassa sämpylässä.

      • PutininPojat

        Suomessa ei ole rekisteröitynä yhtään yli kolme-vuotiasta Skodaa. Ja sen on faktaa se. Menikö oikein? Mistä voi tarkistaa? Venäjän suurlähetystön kaupalliselta osastoltako?


    • homeessakin

      VesiEristykset myös tee se itsr malliin.

    • popkornkattilat

      Melu tulee skodissa läpi silti ulisevana ja häiritsevänä. Melun taajuus on ratkaiseva. Ei paljon auta äänieristyskäsittelyt. Osa äänistä muistuttaa popkornin poksahtelua peltikattilassa.

    • ÄäniGuru

      Meillä kaivettiin maahan ja istutettiin ruohoo päälle. Nyt on ollut mukavan hiljaista.

    • Skodisti

      Tosiasia on, että Skoda Octavia on noin 300 kg liian kevyt vastaavankokoisiin ns. parempiin autoihin nähden, äänieristykset on minimissään.

      • taaspieleentero

        Tosiasia on, että III Octavia on n. 100 kiloa keveämpi, kuin edeltävä II-korityyppi. Kuten samalle alustalle rakennettu VW Golf on edeltävää mallia kevyempi. Uudet ovat edeltäjiään hiljaisempia. Ajettu ja koettu juttu.

        Ei kannata verrata 90-luvun automalleihin. Niiltä ei edellytetty nykyisiä normeja eikä käytetty nykyistä suurlujuusterästä.


      • kovamuovi-kippaset
        taaspieleentero kirjoitti:

        Tosiasia on, että III Octavia on n. 100 kiloa keveämpi, kuin edeltävä II-korityyppi. Kuten samalle alustalle rakennettu VW Golf on edeltävää mallia kevyempi. Uudet ovat edeltäjiään hiljaisempia. Ajettu ja koettu juttu.

        Ei kannata verrata 90-luvun automalleihin. Niiltä ei edellytetty nykyisiä normeja eikä käytetty nykyistä suurlujuusterästä.

        Oktavian liian pieni massa tulee venäläisistä ylijäämä- ja jäteosista. Ilmankos nämä menee kolareissa aivan ryttyyn ja tuhannen myttyrälle. Hengenvaarallisia kippasia. "Meluava kansanauto idästä", totetaa Taloussanomat. Skeidan melun ja karmean shokkihoidon voi kokea vaikka hakeutumalla Skeida taksiin. Itse tuota ei tohdi edes koeajaa enää, sitä osastoa on nähty ja koettu ihan tarpeeksi.


    • Kyykmaa

      nitisevää ämpärimuovia

    • SkodaSimo

      Aloittaja, osta polkupyörä. Silloin ainoa natina tulee sulkijalihaksesi valittaessa. Sopii tyyliisi, Skoda-apina.

    • siperianoiloy

      meluisa kansanauto idästä,ja saatanan epäluotettava ja kylmäkin,

    • Loistava_kiesi

      Mieluisa on kansanauto.

    • kovaääninenkansanauto
    • ystävällisesti.avunantoa

      Mielenterveystoimistoista ja psykiatrian eri palveluyksiköistä löytyy paljon askartelua ja päivätoimintaa, niin että ajatukset voi kohdistaa johonkin muuhun, kuin trollaamiseen ja valehtelemiseen. Kun saa vertaistukea ja ammattilaisapua, niin yöunetkin palaavat normaaleiksi..

    • Anonyymi

      Avusta en tiedä, mutta olen todellakin tavannut ihan elävässä elämässä (urospuolisia) neitejä, joidan mielestä on kamalaa, kun autosta irtoaa ääntä. Näille suosittelen aina auton pitoa parkkitalon syvimmässä kellarissa 24/7.

    • Anonyymi

      Kuulosuojaimet motonetistä. Kympillä saa.

    • Anonyymi

      Ei auta. Osta Toyota, se auttaa. Hijaisin auto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

      Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe