13olen

13vuotias unelmoia

Siis olen haaveillut omasta/ylläpito hevosesta en oo iha varma tasostani mut jos saisin ni menis täyshoitoo. Se olis 9v lämpöne tamma ihana (oon ratsastanu ja hoitanu) ravuri siis. Ei oo opetettu laukkaa mut hanskassa pysyy. Ratsastin sillee et itte en ollu monee kuukautee ratsastanu eikä pollee liikutettu. Mitä mieltä olette tästä, olisinko teistä valmis. Ja siitä laukasta että pystyiskö itte opettaa jonku kaa sillee et nousis avuilla apua siihenkin siis. Mielipiteet enemmän kuin tervetulleita.

6

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea sanoa olisitko valmis, kun et kertonut mitään siitä kauanko olet ratsastanut ja minkä tasoinen olet. Mitä kaikkea osaat kouluratsastuksessa? Kuinka korkeita esteitä olet hypännyt? Entä hoitopuoli? Se, että menisi täyshoitoon, ei tarkoita sitä ettei sinun tarvitse osata hoitaa. Yleensä tayshoidossa talli hoitaa ruokinnan, tarhauksen ja karsinan siivouksen (voi olla tallikohtaista mitä siihen kuuluu), mutta kaikki muu jää sinun vastuullesi. Osaatko huoltaa varusteet? Hallitsetko ensiavun niin että tiedät mitä tehdä jos hevonen saa haavan jalkaansa, tai milloin on syytä kutsua lääkäri sitä katsomaan? Tunnistatko yleisimmät sairaudet ja tiedät miten niitä hoidetaan? Sen sellaista.

Mitä tulee hevoseen josta kerroit, niin itselleni en sitä ottaisi. Sen kouluttamisessa olisi hirmuinen homma ja tarvitsisit ammattitaitoisen ratsastuksenopettajan joka pystyisi kouluttaman teitä molempia samanaikaisesti, mihin eivät kaikki opettajat pysty. Ravureista ei useinkaan tule koskaan niin hyviä ratsuja kuin sellaisista joita on alunperinkin ratsuksi koulutettu, ja koulutus on vielä hitaampaa, kun niille on raviaikanaan kehittynyt tapoja joista ne täytyy opettaa pois ennen kuin niille pääsee varsinaisesti opettamaan sitä mitä niiden haluaa oppivan. Alkuperäisen ratsun kouluttaminen on huomattavasti helpompaa, koska sitä on alusta asti ohjattu oikeaan suuntaan.

Suosittelen siis hankkimaan hevosen joka on alkuperältäänkin ratsu. Hyvä jos on opettettu myös ajolle, se laajentaa mahdollisuuksia liikuttaa sitä, mutta silti nimenomaan ratsuksi koulutettu.

• 13vuotias unelmoia

Olen ratsastanu n 5vuotta ja siellä tallilla on oikeestaa koko päivä joku. Heppa tulis ihan köpöttelyyn. Eli ei mitään kummempaa. Ja se heppa on siis niin et osaa ravin ja käynnin ratsastajan kaa mut laukkaa ei oo opetettu. Tallissa olis maneesi muute ja 2kenttää. Osaan mä koulussa jotai näit teitä (voltti ympyrä kokorataleikka kiemurauria jne) ja taivutukset ja pohkeenväistöt menettelee...

• 13vuotias unelmoia

Oon hypänny joku n 50cm kisoissa ratana mut muute en o varma (maastoesteitä oon hypänny)

• Kaipa se köpöttelyheppana menis... Mutta entä jos mielesi muuttuukin ja haluaisit alkaa ratsastaa tavoitteellisesti? Siis joko kilpailumielessä tai yleensä osaamisessa? Tuon hevosen kanssa menisi melkoisen kauan ennen kuin se olisi edes perustasolla, etkä pääse itse eteenpäin ennen kuin se osaa saman kuin sinäkin.

Eri asia on jos et välitäkään osata muuta kuin että pysyt selässä kaikissa askellajeissa... Siinä tapauksessa en näe esteitä sen hevosen ostamiseen. Mutta jos päätät sen ostaa, suosittelen hyvin painokkaasti, että käyt silti sillä (yksityis)tunneilla ainakin siihen asti, että se oppii laukan kunnolla. Sitä ei kannata lähteä omin päin opettamaan "jonkun kaverin kanssa" ellei tosissaan tiedä mitä tekee. Eli hanki osaava opettaja joka osaa tuon laukan sille opettaa.

Olen edelleen sitä mieltä, että alkuperäinen ratsu olisi parempi vaihtoehto ensihevoseksi, mutta jos sinulle riittää että heppa kantaa sinut selässään ja on kiltti hoitaa... Mikäs siinä sitten.

• 13vuotias unelmoia

Itse vihaan kisoja oon parissa ollu. Luultavasti kävisin tunneilla silti tuntipolleillakin mutta siis köpöttelyyn oma polle tulis...

• En minä sitten näe mitään estettä miksi et voisi tätä lämppäriä ottaa joko ylläpitoon tai omaksi, jos vain vanhempasi suostuvat maksamaan. :)

Onnea!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      200
      4115
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      57
      2914
    3. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      89
      1528
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1286
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      12
      1244
    6. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      7
      1053
    7. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1052
    8. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      47
      1003
    9. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      234
      982
    10. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      49
      946
    Aihe