Viime vuonna tuli puunmyyntituloa ja tänä vuonna tulee menoja metsän hoidollisista töistä. Tulisiko minun tehdä menovaraus (15%), ja mitä tämä tarkoittaa? olen arvonlisäverovelvollinen.
Verovirkailijalta tiedustellessani asiasta ja "sen kannattavuudesta" sain vain kuivan vastauksen, , että minun tulee itse päättää teenkö menovarauksen.
Metsätalouden veroilmoituksen menovaraus (5.2)
1
2513
Vastaukset 1
- puttesetä
Virkailija oli oikeassa. Sinun pitää itse päättää teetkö menovarauksen vai et. Menovaraus tarkoittaa sitä, että jätät osan (15%) metsätalouden tulosta tulouttamatta, eli et maksa siltä osin veroa vuoden 2012 tulosta vielä, vaan voit tulouttaa sen ensi- tai viimeistään viiden vuoden kuluttua. Jos tiedät, että metsätalouden menoja on tulossa, voit sitten kuitata tulevat meno tulouttamalla varauksesi samanaikaisesti. Sitä se menovaraus tarkoittaa.
Jos varauksen teko tuntuu lomakkeella liian hankalalta, niin sitä ei ole pakko tehdä eikä siitä useinkaan ole edes mitään hyötyä. Jos sinulla on muita pääomatuloja tai ansiotuloja, niin tulevat metsätalouden menosi saat kyllä hyödynnettyä ainakin sinne n. 4.500 euroon saakka, minne alijäämähyvitys yltää. Itse en ole milloinkaan tehnyt mokomaa varausta.
Yleensä voidaan sanoa, että kuolinpesät ovat ainoita, joiden kannattaa menovaraus tehdä, koska niillä harvemmin on ansiotuloja tai muita pääomatuloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041243
Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku94868Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella31784- 66693
Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.93626- 32605
S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist16574- 18558
Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa
Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta43523- 10466