Primeroinnin uusinta?

Turhaako huolestunut

Kysyn arvoisilta asiantuntijoilta, kuinka usein yleensä meikäläisissä olosuhteissa (Suomessa, merellä) on tarpeen uusia pohjan primerointi? Perimätiedon mukaan pohjaremppa on tehty noin 10 vuotta sitten, jolloin on laitettu ne 5 kerrosta epoksiprimeria. Vene 38 jalkainen purkkari. Pohja näyttää hyvältä, mutta mieltä kaihertaa, olisiko aika vetää uudet primerit pohjaan.

53

4662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Tosi iso homma. Kalenteriaika ei ole syy ryhtyä moiseen. Jos kaikki on kunnossa niin helpota huoliasi vetämällä väliin 1-komponenttia pari kerrosta esim. Primoconia ennenmyrkkyä. Vesitiiviys ja osmoosin esto on turvattu ja homma on mitätön verrattuna kaiken maalin poistamiseen.

      • Aki_

        Lainaa jostakin Tramex skipper kosteusmittari ja mittaa nyt keväällä rungon kosteudet. Mikäli näyttää kuivaa niin ei kannata nähdä vaivaa. Mikäli on kostea niin syksyllä kaikki maalit pois ja annat talven yli kuivua ja seuraavana keväänä uudet maalit.

        Itse en vanhan myrkyn päälle laittaisi primereita ja kasvattaisi kerroksia lisää. Tulee vielä työläämmäksi sitten kun joskus vedät pohjan kokonaan puhtaaksi.


      • KumpiPrimeri

        Mitä käytännön eroa on 1 komp. ja 2 komp. primereilla, onko mitään käytännön merkitystä kumpaa käyttää? Vai onko se vaan makuasia?


      • kaksin kaunihimpi
        KumpiPrimeri kirjoitti:

        Mitä käytännön eroa on 1 komp. ja 2 komp. primereilla, onko mitään käytännön merkitystä kumpaa käyttää? Vai onko se vaan makuasia?

        Lähtökohtaisesti 2-komponenttinen on parempi. Siinä ei ole liuottimia, jotka haihtuessaan jättävät huokosia maalikerrokseen. Näin voi käydä, vaikka 1-komponenttinen olisi ilman kosteuden kanssa reagoivaa tyyppiä, mutta kovettuminen tapahtuu nopeammin kuin liuottimen haihtuminen.


      • Gelshield OK
        KumpiPrimeri kirjoitti:

        Mitä käytännön eroa on 1 komp. ja 2 komp. primereilla, onko mitään käytännön merkitystä kumpaa käyttää? Vai onko se vaan makuasia?

        Mitäköhän tarkoitat primerillä?

        Primerit voivat olla kaiken tyyppisiä pohjamaaleja, ja myös pintamaalin tai massan tai muun päälle tulevan tarttuvuutta parantavia valmisteita (esim. Sika-primer teaksaumauksessa)

        Siksi on todella harhaanjohtavaa puhua primeroinnista veneen pohjan käsittelyssä. Puuveneellä voi olla pohjaan levitettävä yksikomponenttinen tarttuvuutta parantava primer, samoin voi olla yksikomponenttinen primer joka levitetään edellisen (antifouling)maalin päälle parantamaan pintamaalin tarttuvuutta.

        Edellisillä ei ole mitään tekemistä osmoosieston kanssa, ne vain parantavat pintamaalin tarttuvuutta. Kai tämä "primerointi" omituinen käsite tulee Hempeliltä, jolla on epoksimaali nimeltä Light Primer. Todella huono nimi epoksimaalille, miksi se on "light" kun se tekemä kalvo on paljon paksumpi kuin yksikomponenttisten? Koska se ei ole epoksitervaa, eli light ei ole kevyt vaan vaalea???

        Mutta, käytännöllistä merkitystä on epoksipinnoitteella (Light Primer, Inerta 5; Gelshield, jne) jota levitetään alimmaiseksi kerrokseksi (useimmat veneveistämöt valmistavat veneitä joiden runko ei ole vedenpitävä) vähintään 5 kerrosta. Sen päälle sitten myrkkymaali jos vene on merivedessä. Uusintakäsittelyä varten entiset maalikerrokset pitää poistaa.


      • sampio
        kaksin kaunihimpi kirjoitti:

        Lähtökohtaisesti 2-komponenttinen on parempi. Siinä ei ole liuottimia, jotka haihtuessaan jättävät huokosia maalikerrokseen. Näin voi käydä, vaikka 1-komponenttinen olisi ilman kosteuden kanssa reagoivaa tyyppiä, mutta kovettuminen tapahtuu nopeammin kuin liuottimen haihtuminen.

        Lähtökohtaisesti suurin osa 2-komp maaleista on liuotteellisia.


      • Gelshield OK
        Gelshield OK kirjoitti:

        Mitäköhän tarkoitat primerillä?

        Primerit voivat olla kaiken tyyppisiä pohjamaaleja, ja myös pintamaalin tai massan tai muun päälle tulevan tarttuvuutta parantavia valmisteita (esim. Sika-primer teaksaumauksessa)

        Siksi on todella harhaanjohtavaa puhua primeroinnista veneen pohjan käsittelyssä. Puuveneellä voi olla pohjaan levitettävä yksikomponenttinen tarttuvuutta parantava primer, samoin voi olla yksikomponenttinen primer joka levitetään edellisen (antifouling)maalin päälle parantamaan pintamaalin tarttuvuutta.

        Edellisillä ei ole mitään tekemistä osmoosieston kanssa, ne vain parantavat pintamaalin tarttuvuutta. Kai tämä "primerointi" omituinen käsite tulee Hempeliltä, jolla on epoksimaali nimeltä Light Primer. Todella huono nimi epoksimaalille, miksi se on "light" kun se tekemä kalvo on paljon paksumpi kuin yksikomponenttisten? Koska se ei ole epoksitervaa, eli light ei ole kevyt vaan vaalea???

        Mutta, käytännöllistä merkitystä on epoksipinnoitteella (Light Primer, Inerta 5; Gelshield, jne) jota levitetään alimmaiseksi kerrokseksi (useimmat veneveistämöt valmistavat veneitä joiden runko ei ole vedenpitävä) vähintään 5 kerrosta. Sen päälle sitten myrkkymaali jos vene on merivedessä. Uusintakäsittelyä varten entiset maalikerrokset pitää poistaa.

        Mitenkäs järvessä, voiko epoksin jättää ulommaiseksi kalvoksi jos päälle ei tule myrkkymaalia? Pinnan yläpuolellahan ei voi, se ei kestä auringonvaloa (liituuntuu), mutta miten veden alla? Pitääkö vetasta miranoolia tai ferreksiä uv-suojaksi?

        Ei ole tällä rannikolla moinen kysymys tullut eteen, mutta teoreettisena asiana kiinnostaa.


      • so?
        sampio kirjoitti:

        Lähtökohtaisesti suurin osa 2-komp maaleista on liuotteellisia.

        Tiiviiksi kalvoksi tarkoitetut 2-komponenttiprimerit nimenomaan ovat liuottimettomia. Se on jo tuotekehityksen lähtökohta. Ei kukaan ole väittänyt, että kaikki 2-komponenttimaalit olisivat sopivia edes vesilinjan alapuoliseen viimeistelyyn.


      • Gelshield OK
        so? kirjoitti:

        Tiiviiksi kalvoksi tarkoitetut 2-komponenttiprimerit nimenomaan ovat liuottimettomia. Se on jo tuotekehityksen lähtökohta. Ei kukaan ole väittänyt, että kaikki 2-komponenttimaalit olisivat sopivia edes vesilinjan alapuoliseen viimeistelyyn.

        Ne ovat epokseja eli osmoosinestokäsittelyn tarkoitus on muodostaa puolen millin paksuinen (500-600 mikronia) epoksikerros rungon pintaan. Yksi sively levittää epoksia n. 100 mikronin paksuudelta, vähän riippuen valmisteesta. Kait näitä voi maaleiksikin kutsua, onhan niissä väriä, vaikkakin seostamisen päämääränä usein on tarkoitus vain kasvattaa viskositeettia sopivaksi jotta levitykskerros saadaan sopivan paksuksi ja levityskertojen määrää pienemmäksi.

        Miksikä tykkään tuosta Internationalin epoksista? Koska siinä on kaksi väriä, vihreä ja harmaa - sen vuoksi että vuorovärein levitettäessä hoksaa helposti peittävän levityksen. Ja muutoinkin olen ollut tyytyväinen tuon epoksin levitysominaisuuksiin.


      • tietämätön
        Aki_ kirjoitti:

        Lainaa jostakin Tramex skipper kosteusmittari ja mittaa nyt keväällä rungon kosteudet. Mikäli näyttää kuivaa niin ei kannata nähdä vaivaa. Mikäli on kostea niin syksyllä kaikki maalit pois ja annat talven yli kuivua ja seuraavana keväänä uudet maalit.

        Itse en vanhan myrkyn päälle laittaisi primereita ja kasvattaisi kerroksia lisää. Tulee vielä työläämmäksi sitten kun joskus vedät pohjan kokonaan puhtaaksi.

        Mitenkä tuo maalin poisto oikein tapahtuu helpoiten?

        Ja mitenkäs toimitaan sitten, mikäli rakkuloita on jo päässyt tulemaan? Mitä kustannukset ovat ulkopuolisen tekemänä?


      • omamielipide
        Gelshield OK kirjoitti:

        Ne ovat epokseja eli osmoosinestokäsittelyn tarkoitus on muodostaa puolen millin paksuinen (500-600 mikronia) epoksikerros rungon pintaan. Yksi sively levittää epoksia n. 100 mikronin paksuudelta, vähän riippuen valmisteesta. Kait näitä voi maaleiksikin kutsua, onhan niissä väriä, vaikkakin seostamisen päämääränä usein on tarkoitus vain kasvattaa viskositeettia sopivaksi jotta levitykskerros saadaan sopivan paksuksi ja levityskertojen määrää pienemmäksi.

        Miksikä tykkään tuosta Internationalin epoksista? Koska siinä on kaksi väriä, vihreä ja harmaa - sen vuoksi että vuorovärein levitettäessä hoksaa helposti peittävän levityksen. Ja muutoinkin olen ollut tyytyväinen tuon epoksin levitysominaisuuksiin.

        Kyllähän semmoinenkin käsite on kuin "epoksimaali". Ja yleensä epoksimaaleja käytetään veneen pohjassa. Näitäkin on liuottimilla, sekä ilman ja molempia käytetään yleisesti veneen pohjassa. Liuotteellisilla maalattaessa tulee huomioida liuottimen haihtuminen kerroksien määrässä.

        Epoksi on epoksi, mutta sitä käytetään monissa eri muodoissa mm. maaleina, liimoina, kyllästeinä, massoina ym.

        Ja mitä tuohon "primer"-käsitteeseen tulee, niin minun mielestä sillä voi tarkoittaa kaikkea pohjusteena, tartuntana ym. käytettävää ainetta. Veneiden pohjissa käytetään sitten vettäläpäisemätöntä primeria, eli yleisimmin epoksimaalia.


      • Aki_
        tietämätön kirjoitti:

        Mitenkä tuo maalin poisto oikein tapahtuu helpoiten?

        Ja mitenkäs toimitaan sitten, mikäli rakkuloita on jo päässyt tulemaan? Mitä kustannukset ovat ulkopuolisen tekemänä?

        Itse valitsisin soodapuhalluksen maalinpoistoon. Kustannuksia lienee tonnin verran mutta itse tehtynä hitonmoinen urakka.

        Rakkuloiden jo ilmestyttyä voi olla varma että rungossa on kosteutta. Jos rakkulat ovat primerin alla, saattaisi riittää pohjan maalinpoisto ja kuivatus. Mikäli kyse on osmoosirakkuloista, niin tällöin poistetaan koko gelcoat, koska rakkulat ovat gelcoatin alla lasikuidussa.Sitten runkoa pestään riittävän monta kertaa happamuuden neuralisoimiseks ja sitten kuivataan kunnolla.
        Tämän jälkeen pohja maalataan liuotteettomalla epoksimaalilla (mm. hempel high protect ainakin joskus oli) vähintään kaksi kerrosta ja päälle epoksiprimerit pari kerrosta ja myrkyt.

        Kustannukset? Paljon. Ainakin tällaiselle köyhälle. Se että kannattaako on jo paljon vaikeampi kysymys.


      • Pelkällä epoksilla
        Gelshield OK kirjoitti:

        Mitenkäs järvessä, voiko epoksin jättää ulommaiseksi kalvoksi jos päälle ei tule myrkkymaalia? Pinnan yläpuolellahan ei voi, se ei kestä auringonvaloa (liituuntuu), mutta miten veden alla? Pitääkö vetasta miranoolia tai ferreksiä uv-suojaksi?

        Ei ole tällä rannikolla moinen kysymys tullut eteen, mutta teoreettisena asiana kiinnostaa.

        Kyllä voi, tarkistin asian jokunen vuosi sitten Hempeliltä. Tuolloin tehtiin pohjat Light Primerilla (muistaakseni 3 kerrosta) ja pinta muistaakseni High Protectilla, joka tekee paksumpaa kerrospaksuutta kuin Light Primer sekä ennen kaikkea jättää kiiltävän pinnan, johon levä ei juurikaan tartu.

        Useampi vuosi vedeltiin tuolla kombolla sisävesillä (Päijänne) ilman myrkkymaalia. High Protectin päälle ei voi suoraan myrkkyä edes maalata vaan pinta on karhennettava kevyesti ja maalattava yksi kerros Light Primeria myrkkymaalin tartunnan takaamiseksi.


      • Gelshield OK kirjoitti:

        Mitenkäs järvessä, voiko epoksin jättää ulommaiseksi kalvoksi jos päälle ei tule myrkkymaalia? Pinnan yläpuolellahan ei voi, se ei kestä auringonvaloa (liituuntuu), mutta miten veden alla? Pitääkö vetasta miranoolia tai ferreksiä uv-suojaksi?

        Ei ole tällä rannikolla moinen kysymys tullut eteen, mutta teoreettisena asiana kiinnostaa.

        Pohjan voi jättää epoksille, mutta ehkäpä kannattaa vetää pintaa joku kiiltävä maali UV-suojaksi ja myös siksi, että kiiltävänä helpompi pitää puhtaana. Pintamaalina voi käyttää Miranol tms 1-k maalia, 2-k polyuretaanimaalia tai epoksipintamaalia.


      • Gelshield OK kirjoitti:

        Mitäköhän tarkoitat primerillä?

        Primerit voivat olla kaiken tyyppisiä pohjamaaleja, ja myös pintamaalin tai massan tai muun päälle tulevan tarttuvuutta parantavia valmisteita (esim. Sika-primer teaksaumauksessa)

        Siksi on todella harhaanjohtavaa puhua primeroinnista veneen pohjan käsittelyssä. Puuveneellä voi olla pohjaan levitettävä yksikomponenttinen tarttuvuutta parantava primer, samoin voi olla yksikomponenttinen primer joka levitetään edellisen (antifouling)maalin päälle parantamaan pintamaalin tarttuvuutta.

        Edellisillä ei ole mitään tekemistä osmoosieston kanssa, ne vain parantavat pintamaalin tarttuvuutta. Kai tämä "primerointi" omituinen käsite tulee Hempeliltä, jolla on epoksimaali nimeltä Light Primer. Todella huono nimi epoksimaalille, miksi se on "light" kun se tekemä kalvo on paljon paksumpi kuin yksikomponenttisten? Koska se ei ole epoksitervaa, eli light ei ole kevyt vaan vaalea???

        Mutta, käytännöllistä merkitystä on epoksipinnoitteella (Light Primer, Inerta 5; Gelshield, jne) jota levitetään alimmaiseksi kerrokseksi (useimmat veneveistämöt valmistavat veneitä joiden runko ei ole vedenpitävä) vähintään 5 kerrosta. Sen päälle sitten myrkkymaali jos vene on merivedessä. Uusintakäsittelyä varten entiset maalikerrokset pitää poistaa.

        Samaa mieltä terminologiasta. Meikäläisessä veneilykielessä käytetty "primerointi" on erittäin harhaanjohtava.

        Primerointi tarkoittaa pohjustusta jolla turvataan varsinaisen maalin tai pinnoitteen tarttuvuus. Veneen pohjan epoksipinnoituksessa homman päätarkoitus on vesisulku. Mielestäni operaatiota pitäisi kutsua epoksoimiseksi ja siihen käytettävää ainetta epoksipinnoitteeksi.


      • 3+15
        spkoo kirjoitti:

        Samaa mieltä terminologiasta. Meikäläisessä veneilykielessä käytetty "primerointi" on erittäin harhaanjohtava.

        Primerointi tarkoittaa pohjustusta jolla turvataan varsinaisen maalin tai pinnoitteen tarttuvuus. Veneen pohjan epoksipinnoituksessa homman päätarkoitus on vesisulku. Mielestäni operaatiota pitäisi kutsua epoksoimiseksi ja siihen käytettävää ainetta epoksipinnoitteeksi.

        Näin on, onhan pohjaan tarkoitettuja pohjustusmaaleja, (Hempels underwater primer esimerkiksi) joiden tarkoitus on parantaa myrkkymaalin tarttuvuutta eristämällä se alla olevasta erityyppisestä maalista tai vaikka puhtaasta puupinnasta. Ne ovat eristäviä, mutta eivät mitenkään vedenpitäviä jos verrataan epoksiin.

        Onko kellään kokemusta Bilteman epoksista, hinnaltaan se on noin viidesosa Hempelsin tai Internationalin vastaavista tuotteista?
        http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Maalit-ja-lakat/Epoksipohjamaali-30623/


      • 2016
        Aki_ kirjoitti:

        Itse valitsisin soodapuhalluksen maalinpoistoon. Kustannuksia lienee tonnin verran mutta itse tehtynä hitonmoinen urakka.

        Rakkuloiden jo ilmestyttyä voi olla varma että rungossa on kosteutta. Jos rakkulat ovat primerin alla, saattaisi riittää pohjan maalinpoisto ja kuivatus. Mikäli kyse on osmoosirakkuloista, niin tällöin poistetaan koko gelcoat, koska rakkulat ovat gelcoatin alla lasikuidussa.Sitten runkoa pestään riittävän monta kertaa happamuuden neuralisoimiseks ja sitten kuivataan kunnolla.
        Tämän jälkeen pohja maalataan liuotteettomalla epoksimaalilla (mm. hempel high protect ainakin joskus oli) vähintään kaksi kerrosta ja päälle epoksiprimerit pari kerrosta ja myrkyt.

        Kustannukset? Paljon. Ainakin tällaiselle köyhälle. Se että kannattaako on jo paljon vaikeampi kysymys.

        "Sitten runkoa pestään riittävän monta kertaa happamuuden neuralisoimiseks ja sitten kuivataan kunnolla. "

        Eiköhän vesihuuhtelun tarkoitus ole poistaa suola lasikuidusta.


      • Aki_
        2016 kirjoitti:

        "Sitten runkoa pestään riittävän monta kertaa happamuuden neuralisoimiseks ja sitten kuivataan kunnolla. "

        Eiköhän vesihuuhtelun tarkoitus ole poistaa suola lasikuidusta.

        Saattaahan se niinkin olla. Kuitenkin rakkuloissa oleva neste on hapanta. Sen hajukin on etikkamainen. Sen Ph.n voi myös mitata.
        Mites se osmoosi olikaan ilmiönä? Jotenkin niin että laimeampi neste pyrkii väkevämpään liuokseen pienistä rei'istä? Joku viksumpi selittäköön.


      • Aki_
        Pelkällä epoksilla kirjoitti:

        Kyllä voi, tarkistin asian jokunen vuosi sitten Hempeliltä. Tuolloin tehtiin pohjat Light Primerilla (muistaakseni 3 kerrosta) ja pinta muistaakseni High Protectilla, joka tekee paksumpaa kerrospaksuutta kuin Light Primer sekä ennen kaikkea jättää kiiltävän pinnan, johon levä ei juurikaan tartu.

        Useampi vuosi vedeltiin tuolla kombolla sisävesillä (Päijänne) ilman myrkkymaalia. High Protectin päälle ei voi suoraan myrkkyä edes maalata vaan pinta on karhennettava kevyesti ja maalattava yksi kerros Light Primeria myrkkymaalin tartunnan takaamiseksi.

        Olisiko kuitenkin niin että High protect pohjaan ja light primer pintaan. High protect on liuotteeton ja light primer ei. Molemmat kaksikomponenttisia. Inerta 5 muistaakseni vastaa light primeria.


      • Pelkällä epoksilla
        Aki_ kirjoitti:

        Olisiko kuitenkin niin että High protect pohjaan ja light primer pintaan. High protect on liuotteeton ja light primer ei. Molemmat kaksikomponenttisia. Inerta 5 muistaakseni vastaa light primeria.

        Hempelin ohje (puhelimitse) oli, että alle LP ja päälle HP. Sillä tavalla tehtiin ja hyvä tuli. Inerta 5 vastaa LP:ia, käytetään paljon ja on halvempaa kuin LP.


      • Aki_
        Pelkällä epoksilla kirjoitti:

        Hempelin ohje (puhelimitse) oli, että alle LP ja päälle HP. Sillä tavalla tehtiin ja hyvä tuli. Inerta 5 vastaa LP:ia, käytetään paljon ja on halvempaa kuin LP.

        Joko ohje oli väärä tai muisti pettää. Ainakin jos on uskomista Hempelin omaan veneenhoito-ohjeeseen.

        http://www.varvjaseadmed.ee/hempel/uploads/file/Veneenhoito-opas_FI.pdf

        Sivu 32

        Muutenkin pläjäyksessä on selostettu osmoosi-ilmiö lujitemuovissa.


      • Pelkällä epoksilla
        Aki_ kirjoitti:

        Joko ohje oli väärä tai muisti pettää. Ainakin jos on uskomista Hempelin omaan veneenhoito-ohjeeseen.

        http://www.varvjaseadmed.ee/hempel/uploads/file/Veneenhoito-opas_FI.pdf

        Sivu 32

        Muutenkin pläjäyksessä on selostettu osmoosi-ilmiö lujitemuovissa.

        Muisti ei pettänyt enkä ohjeen vääryyttäkään oikein allekirjoita. Soittelin nimittäin Hempelin tekniseen tukeen, mistä yhdistivät "ainoalle henkilölle, joka oikeasti ymmärtää näitä asioita". Hänen ohjeensa oli siis:

        Hionnan jälkeen seuraavat kerrokset:
        1 x Light Primer ohennettuna pensselillä
        2 x Light Primer ohentamatta telalla
        1 x High Protect ohentamatta telalla

        Meillä kyseessä ei siis ollut osmoosikorjaus vaan "normaali" myrkky- ja epoksikerrosten poistaminen ja uusinta. Pohja raapattiin ja hiottiin käsipelillä geeliin asti ja geeli osoittautui virheettömäksi ---> ei merkkejä osmoosista.

        Tavoitteenamme oli saada epoksilla riittävä kosteussulku JA kiiltävä pinta, jotta järviolosuhteissa pärjätään ilman myrkkymaalia. Tästä syystä siis HP pintakerrokseksi. Noissa Hempelin ohjeissa (sivu 32) ei tätä menetelmää esitellä mutta ei mielestäni myöskään kielletä.

        Projektista on joitain kuvia express-foorumilla:
        http://www.expresspurjehtijat.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=48&start=15

        Homma (erityisesti pohjatyöt) oli niin massiivinen neljälle miehelle, että emme viitsineet säästää epoksin hinnassa vaan ostimme Hempelin tuotteita nimenomaan luotettavan tuntuisen teknisen tuen takia. Toki Inerta 5 olisi varmasti korvannut hyvin Light Primerin mutta kukaan ei osannut sanoa, reagoiko High Protect jollain tavalla Inertan kanssa.

        Vene myytiin ja päätyi merelle, joten uusi omistaja teki kevyen vesihionnan, veti yhden kerroksen Light Primeriä ja myrkyt päälle.


      • Aki_
        Pelkällä epoksilla kirjoitti:

        Muisti ei pettänyt enkä ohjeen vääryyttäkään oikein allekirjoita. Soittelin nimittäin Hempelin tekniseen tukeen, mistä yhdistivät "ainoalle henkilölle, joka oikeasti ymmärtää näitä asioita". Hänen ohjeensa oli siis:

        Hionnan jälkeen seuraavat kerrokset:
        1 x Light Primer ohennettuna pensselillä
        2 x Light Primer ohentamatta telalla
        1 x High Protect ohentamatta telalla

        Meillä kyseessä ei siis ollut osmoosikorjaus vaan "normaali" myrkky- ja epoksikerrosten poistaminen ja uusinta. Pohja raapattiin ja hiottiin käsipelillä geeliin asti ja geeli osoittautui virheettömäksi ---> ei merkkejä osmoosista.

        Tavoitteenamme oli saada epoksilla riittävä kosteussulku JA kiiltävä pinta, jotta järviolosuhteissa pärjätään ilman myrkkymaalia. Tästä syystä siis HP pintakerrokseksi. Noissa Hempelin ohjeissa (sivu 32) ei tätä menetelmää esitellä mutta ei mielestäni myöskään kielletä.

        Projektista on joitain kuvia express-foorumilla:
        http://www.expresspurjehtijat.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=48&start=15

        Homma (erityisesti pohjatyöt) oli niin massiivinen neljälle miehelle, että emme viitsineet säästää epoksin hinnassa vaan ostimme Hempelin tuotteita nimenomaan luotettavan tuntuisen teknisen tuen takia. Toki Inerta 5 olisi varmasti korvannut hyvin Light Primerin mutta kukaan ei osannut sanoa, reagoiko High Protect jollain tavalla Inertan kanssa.

        Vene myytiin ja päätyi merelle, joten uusi omistaja teki kevyen vesihionnan, veti yhden kerroksen Light Primeriä ja myrkyt päälle.

        Ok. Itsellä oli mielessä ainoastaan osmoosikorjaus. Mutta nyt sitten herää kysymys. Mihin se liuotin pääsee haihtumaan, jos pinta suljetaan liuotteettomalla epoksilla?


      • Pelkällä epoksilla
        Aki_ kirjoitti:

        Ok. Itsellä oli mielessä ainoastaan osmoosikorjaus. Mutta nyt sitten herää kysymys. Mihin se liuotin pääsee haihtumaan, jos pinta suljetaan liuotteettomalla epoksilla?

        Nyt tulee täysin muistista mutta taisi olla niin, että viimeisen LP-kerroksen jälkeen piti odottaa aika pitkään ennenkuin sai vetää HP:n päälle. Kaikki kovettumisajat (tai siis aikavälit) saatiin lämpötilakompensointeineen Hempeliltä.


    • 2+11

      Hyvin tehty primerointi on aika ikuinen. Menee 20 vuotta helposti. Jos tiedät että pohja on primeroitu etkä löydä mitään silmin havaittavaa vikaa niin ole huoleti.

      • FF 27 Charlotta

        Tein vuosi sitten pohjaremontin 30 vuotta vanhalle veneelleni. Lukuisien myrkkymaalikerroksien alta löytyi ilmeisesti alkuperäinen tehtaan primerointi (harmaan värinen), joka ei kovin paksulta vaikuttanut. Mitään merkkejä kosteuden aiheuttamista vaurioista ei kuitenkaan löytynyt ja primeroinnin poiston ja hionnan jälkeen pohja näytti silmääni uuden veroiselta. Tässä tapauksessa primerointi oli siis toiminut kiitettävästi 30 vuotta.


      • 1414
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Tein vuosi sitten pohjaremontin 30 vuotta vanhalle veneelleni. Lukuisien myrkkymaalikerroksien alta löytyi ilmeisesti alkuperäinen tehtaan primerointi (harmaan värinen), joka ei kovin paksulta vaikuttanut. Mitään merkkejä kosteuden aiheuttamista vaurioista ei kuitenkaan löytynyt ja primeroinnin poiston ja hionnan jälkeen pohja näytti silmääni uuden veroiselta. Tässä tapauksessa primerointi oli siis toiminut kiitettävästi 30 vuotta.

        Sitä kosteutta ja osmoosiahan ei näe silmällä kuin vasta siinä vaiheessa kuin alkaa kuplimaan... Juuri tuollaisen logiikan takia suomalaiset homeskandit ovat vielä enemmän lahoja kuin esim ruotsalaisethomeskandit. Jeppjepp, ei näytä kostealta joten kunnossa on!


      • 219
        1414 kirjoitti:

        Sitä kosteutta ja osmoosiahan ei näe silmällä kuin vasta siinä vaiheessa kuin alkaa kuplimaan... Juuri tuollaisen logiikan takia suomalaiset homeskandit ovat vielä enemmän lahoja kuin esim ruotsalaisethomeskandit. Jeppjepp, ei näytä kostealta joten kunnossa on!

        jep jep.. eli vaikka 5 vuoden välein uusi primerointi varmuuden vuoksi!!!


    • teetä kosteusmittaus

      Jos pohja näyttää hyvältä ja on sileä, mutta vene jo kohtuullisen vanha, kannattaisi tehdä kosteusmittaus. Jos runko on kuiva, ei mielestäni ole mitään syytä ruveta kaapimaan sitä puhtaaksi ja ruveta maalaamaan uutta epoksi-primeriä.

    • markkinakatsaus

      Tapauksia on ollut, jossa osmoosi alkaa kukkia pohjassa pari vuotta pohjaremontin jälkeen. Uusi primerikerros sulkee siis rakenteessa mahdollisesti olevan kosteuden sisään. Tilanne voi olla tällöin jopa pahempi kuin, jos primerikerrosta ei ole/tai se on eristävyydeltään puuttellinen.

      Eli jollain konstilla pitäisi varmistua siitä, että rakenne on kuiva ennen primerointia. Tutun venekorjaajan mukaan vene on yleensä sitten "riittävän" kuiva, kun purjehduskelit alkavat lähestyä. Kosteusmittari on hyvä työkalu, mutta sen käyttö ja tulkinta vaatii kokemusta. Jos pohjassa ei näkyvää rakkulointia, niin kuivatus talven yli ilman pohjamaaleja pitäisi olla riittävä.

      • Aki_

        Käyttö ei vaadi kokemusta, tulkinta ehkä. Kosteusmittarihan itseasiassa mittaa sähkönjohtavuutta materiaalissa. Tämän vuoksi täytyy kosteusmittaus tehdä järjestelmällisesti. Se ettei rakkuloita ole ilmestynyt, ei takaa rungon kuivuutta.
        Syksyllä puhdistetaan vene _kunnolla_. Kaikki punkanaluset tyhjiksi ja pestään. Roinat pois. Pidetään vene talven yli kuivassa ja kuivana.
        Keväällä mitataan kosteudet rungosta vähintään muutamasta kymmenestä pisteestä ja kirjataan lukemat. Mieti mitä rungon sisäpuolella mittauskohdassa on. Lukema voi näyttää kosteutta jos sattuu mittaamaan esim vanerilaipion tai vesitankin kohdalta. En tiedä vaikuttaako hyvin paksu myrkkymaalikerroskin sähkönjohtavuuteen.
        Itse sain ensimmäistä kertaa mittalaitteen (Tramex) lainaksi Lindgrenin telakalta. Kävin siellä sitten tulkituttamassa lukemat ja todettiin ettei tarvitse toimenpiteitä. Kiitos sinne vielä kerran.


      • Pelkällä epoksilla
        Aki_ kirjoitti:

        Käyttö ei vaadi kokemusta, tulkinta ehkä. Kosteusmittarihan itseasiassa mittaa sähkönjohtavuutta materiaalissa. Tämän vuoksi täytyy kosteusmittaus tehdä järjestelmällisesti. Se ettei rakkuloita ole ilmestynyt, ei takaa rungon kuivuutta.
        Syksyllä puhdistetaan vene _kunnolla_. Kaikki punkanaluset tyhjiksi ja pestään. Roinat pois. Pidetään vene talven yli kuivassa ja kuivana.
        Keväällä mitataan kosteudet rungosta vähintään muutamasta kymmenestä pisteestä ja kirjataan lukemat. Mieti mitä rungon sisäpuolella mittauskohdassa on. Lukema voi näyttää kosteutta jos sattuu mittaamaan esim vanerilaipion tai vesitankin kohdalta. En tiedä vaikuttaako hyvin paksu myrkkymaalikerroskin sähkönjohtavuuteen.
        Itse sain ensimmäistä kertaa mittalaitteen (Tramex) lainaksi Lindgrenin telakalta. Kävin siellä sitten tulkituttamassa lukemat ja todettiin ettei tarvitse toimenpiteitä. Kiitos sinne vielä kerran.

        Nykyisessä veneessä (Inferno 28) saatiin kuulemma pitkään kummia lukemia kosteusmittarilla. Lopulta veneeseen teetettiin täydellinen pohja- ja peräsinremontti Lindgrenin telakalla. Kun pohja oli puhdistettu, kosteusmittari näytti kuivaa (paitsi peräsimessä, joka uusittiin). Lindgrenin miesten mukaan kyseessä oli juurikin myrkkymaalin aiheuttama virhelukema pohjan osalta joka poistui, kun myrkkymaali (ja vanha epoksi) poistettiin. Myrkkymaalin merkistä ei ollut tietoa mutta tämän perusteella myrkkymaali voi joissain tapauksissa hämätä kosteusmittaria.

        Näin sivumennen sanoen pohja- ja peräsinremontti oli tehty mielestäni erittäin hyvin Lindgrenillä (ja kalliisti) ---> tärkeä tekijä ostopäätöstä tehtäessä. Pohjan osalta en moiseen hommaan itse enää ryhdy kuin korkeintaan soodapuhalluksen avulla, peräsintä en osaisi itse edes korjata (vaikka yhden ulkolaitaperäsimen olenkin korjannut).


      • Aki_
        Pelkällä epoksilla kirjoitti:

        Nykyisessä veneessä (Inferno 28) saatiin kuulemma pitkään kummia lukemia kosteusmittarilla. Lopulta veneeseen teetettiin täydellinen pohja- ja peräsinremontti Lindgrenin telakalla. Kun pohja oli puhdistettu, kosteusmittari näytti kuivaa (paitsi peräsimessä, joka uusittiin). Lindgrenin miesten mukaan kyseessä oli juurikin myrkkymaalin aiheuttama virhelukema pohjan osalta joka poistui, kun myrkkymaali (ja vanha epoksi) poistettiin. Myrkkymaalin merkistä ei ollut tietoa mutta tämän perusteella myrkkymaali voi joissain tapauksissa hämätä kosteusmittaria.

        Näin sivumennen sanoen pohja- ja peräsinremontti oli tehty mielestäni erittäin hyvin Lindgrenillä (ja kalliisti) ---> tärkeä tekijä ostopäätöstä tehtäessä. Pohjan osalta en moiseen hommaan itse enää ryhdy kuin korkeintaan soodapuhalluksen avulla, peräsintä en osaisi itse edes korjata (vaikka yhden ulkolaitaperäsimen olenkin korjannut).

        Aika hauska yhteensattuma.... Itselläni on halkaistuna Inferno 28.n peräsin odottamassa kasausta...


      • Pelkällä epoksilla
        Aki_ kirjoitti:

        Aika hauska yhteensattuma.... Itselläni on halkaistuna Inferno 28.n peräsin odottamassa kasausta...

        No onpas erikoinen sattuma tosiaan! Kaikki neljä Inferno 28:n peräsintä, jotka olen nähnyt, ovat olleet remontin tarpeessa, tyyppivika siis jossain mielessä. Expressin ja H:n peräsimen kanssa olen puuhaillut, Infernon hoiti siis Lindgren. Epoksointiinkin liittyviä juttuja peräsimestä amatöörityyliin:
        http://www.expresspurjehtijat.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=10


      • Aki_
        Pelkällä epoksilla kirjoitti:

        No onpas erikoinen sattuma tosiaan! Kaikki neljä Inferno 28:n peräsintä, jotka olen nähnyt, ovat olleet remontin tarpeessa, tyyppivika siis jossain mielessä. Expressin ja H:n peräsimen kanssa olen puuhaillut, Infernon hoiti siis Lindgren. Epoksointiinkin liittyviä juttuja peräsimestä amatöörityyliin:
        http://www.expresspurjehtijat.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=10

        Lienee ongelma kaikissa samalla tavoin tehdyissä peräsimissä. Onko sinulla tietoa menetelmästä jolla Lindgren korjasi peräsimesi. Halkaisivatko saumasta vai jotenkin muuten? Millä täytteellä ja miten kiinni?


      • Pelkällä epoksilla
        Aki_ kirjoitti:

        Lienee ongelma kaikissa samalla tavoin tehdyissä peräsimissä. Onko sinulla tietoa menetelmästä jolla Lindgren korjasi peräsimesi. Halkaisivatko saumasta vai jotenkin muuten? Millä täytteellä ja miten kiinni?

        Ei ole valitettavasti tietoa, koska edellinen omistaja ehti juuri teettää remontin. Tieto on vain epoksista (Light Primer) ja myrkkymaalista (Hard Racing) eli Hempelin tuotteita näköjään ovat käyttäneet.


    • kaksi pohjaa tehnyt

      Ei pohjaremonttia kannata pelätä 30 jalkaisessa veneessä jos on valmis panostamaan 50 -100 tuntia omaa työtä ja 1000 euroa maaleihin ja papereihin. Soodapuhallus helpottaa omaa hommaa alkuun ja siksi suosittelenkin. Vieraalla kaiken teettäminen tulee kalliiksi työtuntien takia.

    • seppomartti

      Ei osmoosipohjaa voi korjata 1000€ ainekustannuksilla. Toistaiseksi olen kaikissa veneissäni säästynyt osmoosilta uuden veneen huolellisella pohjakäsittelyllä. Mutta olen nähnyt mittavia osmoosikorjauksia vierestä monilla telakoilla. Yhdeksi mahdolliseksi syyksi olen ajatellut näkkien jälkeisen vaurion maalipinnassa. Eli vesitiivis sulku on rikki näkin poiston jälkeen. Tämän vuoksi olen aika usein maalannut primeria entisen myrkyn päälle ennen seuraavaa- mikä etelässä ei yleensä ole kovaa myrkkyä.
      Yllä on muutamia kysymyksiä kuten mitä eroa on 1 ja 2 komponenttiprimerillä. 1-komponenttinen sopii puuhun, lasikuituun tai maali päälle ja tarjoaa hyvän tartuntapinnan. Sekä kosteussulkua kohtuullisesti. 2- komponenttinen on parempi kosteussulku mutta usein huonompi tartuntapinta ( mm. yo Biltema). Lisäksi 2-komponentti ei sovi pehmeän myrkyn päälle. Kerran Turkissa vastoin ohjeitani maalasivat 2-komponenttiprimerin entisten maalien päälle ennen uutta itsekiilloittuvaa. Tulos oli maalikerrosten kuplinta muutama pv vesillelaskun jälkeen ja iso työ kaiken poistamiseksi koko pohjasta ja kölistä. Kaikki ei sovi kaikkeen

      • Tässä keskustelussa ei kai varsinaisesti ole osmoosivaurioiden korjaamisesta kyse vaan osmoosin ja muiden ongelmien ehkäisemiseksi tehtävästä huoltoremontista. Se onnistuu 1000€ budjetilla jos itse tekee. Vanhat myrkyt ja epoksit saa poistettua kaapimalla. Ongelmallisin on uudelleen pinnoitettaessa tasaisen sopivan lämpötilan järjestäminen. Olen tehnyt kahteen veneeseen käsipelillä, lopputulos oli erittäin hyvä. Yleisen käsityksen mukaan epoksipinnoitteen uusiminen olisi tarpeen n. 20v välein.


      • (IR
        spkoo kirjoitti:

        Tässä keskustelussa ei kai varsinaisesti ole osmoosivaurioiden korjaamisesta kyse vaan osmoosin ja muiden ongelmien ehkäisemiseksi tehtävästä huoltoremontista. Se onnistuu 1000€ budjetilla jos itse tekee. Vanhat myrkyt ja epoksit saa poistettua kaapimalla. Ongelmallisin on uudelleen pinnoitettaessa tasaisen sopivan lämpötilan järjestäminen. Olen tehnyt kahteen veneeseen käsipelillä, lopputulos oli erittäin hyvä. Yleisen käsityksen mukaan epoksipinnoitteen uusiminen olisi tarpeen n. 20v välein.

        Ongelmana on helposti yhden purjehduskauden menetys venettä kuivattaessa ja korjailtaessa. HotVac on sitten nopeampi ja tehokkaampi tapa suorittaa osmoosikorjaus, mutta toki hintalappu on myös hieman eri kuin käsipelillä tehtäessä. Kannattavuus riippuu varmaan omasta vapaa-ajasta, veneen arvosta ja mahdollisen menetetyn purjehduskauden "arvosta".


      • Turhaako huolestunut
        spkoo kirjoitti:

        Tässä keskustelussa ei kai varsinaisesti ole osmoosivaurioiden korjaamisesta kyse vaan osmoosin ja muiden ongelmien ehkäisemiseksi tehtävästä huoltoremontista. Se onnistuu 1000€ budjetilla jos itse tekee. Vanhat myrkyt ja epoksit saa poistettua kaapimalla. Ongelmallisin on uudelleen pinnoitettaessa tasaisen sopivan lämpötilan järjestäminen. Olen tehnyt kahteen veneeseen käsipelillä, lopputulos oli erittäin hyvä. Yleisen käsityksen mukaan epoksipinnoitteen uusiminen olisi tarpeen n. 20v välein.

        Sanoisin, että nyt olet asian ytimessä. Eli minulla on yleisen käsityksen mukaan noin 10 vuotta aikaa, ennen kuin epoksipinnoite (primerointi) pitäisi uusia. Tätä juuri hain alkuperäisellä kysymykselläni.

        Kun ehkä 5 - 10 vuoden päästä on aika uusia pohjan epoksipinnoite, täytyy tarkkaan harkita, viitsinkö tehdä itse. Ulkona aika haasteellinen homma juurikin maalausolosuhteiden vuoksi.


      • vaativat olosuhteet
        Turhaako huolestunut kirjoitti:

        Sanoisin, että nyt olet asian ytimessä. Eli minulla on yleisen käsityksen mukaan noin 10 vuotta aikaa, ennen kuin epoksipinnoite (primerointi) pitäisi uusia. Tätä juuri hain alkuperäisellä kysymykselläni.

        Kun ehkä 5 - 10 vuoden päästä on aika uusia pohjan epoksipinnoite, täytyy tarkkaan harkita, viitsinkö tehdä itse. Ulkona aika haasteellinen homma juurikin maalausolosuhteiden vuoksi.

        Ei kai siihen tarvita kuin noin 15 asteen lämpötiloja muutamien iltapäivien ajaksi toukokuussa.


      • A_33
        vaativat olosuhteet kirjoitti:

        Ei kai siihen tarvita kuin noin 15 asteen lämpötiloja muutamien iltapäivien ajaksi toukokuussa.

        Kyllä 5-10 astettakin käy.


      • Aki_
        A_33 kirjoitti:

        Kyllä 5-10 astettakin käy.

        Kaksikomponenttisten epoksien kanssa lämpötilalla on merkitystä. Itse en noin kylmässä tekisi. Eipä taida kovettua. Lopullinen kovettuminen jatkuu sitten vedessä kun se lämpenee tarpeeksi.... Lopputulosta voi vain arvailla.
        Tekee pressusta pienen teltantapaisen veneen ympärille ja sinne lämmitin niin ei tarvitse olla huolissaan lämmöistä. Ja jos vielä mahdollista niin pitää veneen oman lämppärin päällä niin runkokin pysyy lämpimänä.


      • Lämpötila on tärkeä
        Aki_ kirjoitti:

        Kaksikomponenttisten epoksien kanssa lämpötilalla on merkitystä. Itse en noin kylmässä tekisi. Eipä taida kovettua. Lopullinen kovettuminen jatkuu sitten vedessä kun se lämpenee tarpeeksi.... Lopputulosta voi vain arvailla.
        Tekee pressusta pienen teltantapaisen veneen ympärille ja sinne lämmitin niin ei tarvitse olla huolissaan lämmöistä. Ja jos vielä mahdollista niin pitää veneen oman lämppärin päällä niin runkokin pysyy lämpimänä.

        Köli on vielä oma lukunsa. Keväällä yöt ovat vielä kylmiä ja kölin iso metallimassa varastoi kylmyyden pitkäksi aikaa, vaikka koko lämpimäksi päiväksi. Epoksimaali ei tartu ja kovetu kunnolla alle 15 asteen pintalämpötilassa. Lisäksi tuota kylmemmässä epoksimaali alkaa olla tahmeaa levitettävää. Odota maalaamisen kanssa suosiolla lämpimiä kelejä, ja jos mietityttää, mittaa pinnan lämpötila ennen maalausta.

        Veneen pohjaepoksointi on Suomessa ikävää hommaa, kun se oikeastaan kannattaisi tehdä vasta sitten, kun kausi on jo pitkällä, eikä monikaan viitsi lykätä hommaa niin pitkälle. Syksyllä taas ei kannata tehdä mitään muuta kuin poistaa maalit pohjasta, jotta ehtii sitten talven aikana kulua kunnolla.

        Jos oikein hyvän haluaa pohjasta laittaa, kannattaisi uhrata hommaan alkukausi eli laskea vene veteen vasta juhannuksena.


      • katselmus
        Lämpötila on tärkeä kirjoitti:

        Köli on vielä oma lukunsa. Keväällä yöt ovat vielä kylmiä ja kölin iso metallimassa varastoi kylmyyden pitkäksi aikaa, vaikka koko lämpimäksi päiväksi. Epoksimaali ei tartu ja kovetu kunnolla alle 15 asteen pintalämpötilassa. Lisäksi tuota kylmemmässä epoksimaali alkaa olla tahmeaa levitettävää. Odota maalaamisen kanssa suosiolla lämpimiä kelejä, ja jos mietityttää, mittaa pinnan lämpötila ennen maalausta.

        Veneen pohjaepoksointi on Suomessa ikävää hommaa, kun se oikeastaan kannattaisi tehdä vasta sitten, kun kausi on jo pitkällä, eikä monikaan viitsi lykätä hommaa niin pitkälle. Syksyllä taas ei kannata tehdä mitään muuta kuin poistaa maalit pohjasta, jotta ehtii sitten talven aikana kulua kunnolla.

        Jos oikein hyvän haluaa pohjasta laittaa, kannattaisi uhrata hommaan alkukausi eli laskea vene veteen vasta juhannuksena.

        Kyllähän näitä hommia tehdään yleisesti joka puolella ulkona keväisin ja ehditään kesäksi purjehtimaan.


      • odotelkaa
        katselmus kirjoitti:

        Kyllähän näitä hommia tehdään yleisesti joka puolella ulkona keväisin ja ehditään kesäksi purjehtimaan.

        Kaikenlaista tehdään, mutta kyllä edellinen viesti oli asiaa. Jos hyvää jälkeä haluaa, lämpötila on tärkeä. Vuorokauden keskilämpötilan pitää olla useamman vuorokauden riittävä, jotta maalivalmistajan speksit täyttyvät.


      • Lämpötila on tärkeä
        katselmus kirjoitti:

        Kyllähän näitä hommia tehdään yleisesti joka puolella ulkona keväisin ja ehditään kesäksi purjehtimaan.

        Myrkkymaalin ja muiden yksikomponenttikamojen kanssa lämpötila ei ole kovin nuuka, mutta kaksikomponenttien kanssa pitää olla tarkkana.

        Ja korjaus äskeiseen: talven aikana tietysti kuivua, ei kulua


      • Teoreetikot
        odotelkaa kirjoitti:

        Kaikenlaista tehdään, mutta kyllä edellinen viesti oli asiaa. Jos hyvää jälkeä haluaa, lämpötila on tärkeä. Vuorokauden keskilämpötilan pitää olla useamman vuorokauden riittävä, jotta maalivalmistajan speksit täyttyvät.

        Kokeile sinäkin joskus niissä vähemmän ideaaleissa olosuhteissa jollekin testialustalle. Todennäköisesti se ei kuivuttuaan irtoa kuin piikkaamalla.


      • A_33
        Lämpötila on tärkeä kirjoitti:

        Myrkkymaalin ja muiden yksikomponenttikamojen kanssa lämpötila ei ole kovin nuuka, mutta kaksikomponenttien kanssa pitää olla tarkkana.

        Ja korjaus äskeiseen: talven aikana tietysti kuivua, ei kulua

        Hempelin maalausopas (linkki alla) sanoo että Light Primerin (2-komponenttiepoksimaali) alin käyttölämpötila on 5 C. Ehkäpä he ovat tutkineet asiaa.. Oma kokemukseni on että 10 C on täysin OK. Tietysti ohenteen lisääminen ja maalin lämmittäminen on hyödyllistä maalaamisen helpottamiseksi.


        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CC0QFjAA&url=http://www.taloon.info/pdf/hempel_veneenhoito-opas.pdf&ei=SZAzUb_TEMSK4AS9qoBg&usg=AFQjCNGTvv5xZxFmTFXntFsupN8P3jvLVw&sig2=6n_jt99zzi_wVpERLv0E5Q


      • Pelkällä epoksilla
        A_33 kirjoitti:

        Hempelin maalausopas (linkki alla) sanoo että Light Primerin (2-komponenttiepoksimaali) alin käyttölämpötila on 5 C. Ehkäpä he ovat tutkineet asiaa.. Oma kokemukseni on että 10 C on täysin OK. Tietysti ohenteen lisääminen ja maalin lämmittäminen on hyödyllistä maalaamisen helpottamiseksi.


        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CC0QFjAA&url=http://www.taloon.info/pdf/hempel_veneenhoito-opas.pdf&ei=SZAzUb_TEMSK4AS9qoBg&usg=AFQjCNGTvv5xZxFmTFXntFsupN8P3jvLVw&sig2=6n_jt99zzi_wVpERLv0E5Q

        Viisi vuotta sitten Hempeliltä neuvottiin lisäksi, että:

        "Kovettuminen on kemiallinen reaktio (kovetin on hapetin, joka hapettaa primerin) joka vaatii käynnistyäkseen MINIMISSÄÄN 3 asteen lämpötilan (purkissa lukee 5). Reaktion hyvä puoli on se, että se pysyy käynnissä kylmemmässäkin, eli jos maalaa päivällä ei haittaa, vaikka lämpötila putoaisi yöllä pakkasen puolelle. Tärkeää on, että maalattava pinta on maalauksen aikana tuon minimilämpötilan yläpuolella. "


    • Kaikki hyvin

      Jos 10 vuotta sitten on laitettu 5 kerrosta epoksia, ja pohja näyttää hyvältä ja sileältä, mitään erityistä ei tarvitse tehdä. Myrkyn paikkamaalaus vain ja vesille.

    • Primeroija

      Vielä pohjaremontista:Kuinka korkealle tulisi primer- kerros levittää vesirajaan nähden, huomioiden vesisulun tarve? Aivan vesirajaan vai yläpuolelle, huomioiden kallistukset ja roiskeet, jolloin varsinaisen vesirajan yläpuoli altistuu kosteudelle? Jossain luki, että Primer ei myöskään tykkää uv- valosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3085
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2163
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1739
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1597
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1147
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe