Viineistä

Pirkkamaisteri

Mikäs on teidän suosikki näistä: Jorma, Valdemar vai Doris?

Itse pidän kovasti persikkaisesta Doriksesta, sopii ruuan kanssakin mainiosti. En ole erityisemmin viinejä harrastellut mutta itseltäni löytyy olutmaistelijan vuosikausien kokemus ja edellämainitut tunnetuimmat viinit ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Mitä suosittelisitte kokeilemaan seuraavaksi?

15

1019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kiitos!

Noilla juomilla on viinien kanssa varsin vähän tekemistä.

Kohtalaisen runsaasti alkoholia suhteellisen vähällä rahalla – sehän tuollaisten idea on. Sokeripitoisten litkujen ystävä saattaa jopa tykätä maustakin.

• ei viinejä

Omapahan on asiasi jos tykkäät noista virtsanäytteistä.

• Pirkkamaisteri

Tulkaa alas sieltä viinihienostilijoiden pilvilinnasta ja myöntäkää nyt, että viiniä voi juoda muutenkin, kuin kalliista lasista pihvin kanssa.

Jos joku haluaa suositella "parempia" merkkejä, niin otan kaiken infon kyllä korviini. Mielestäni ei kuitenkaan ole missään määrin kannattavaa maksaa kymmeniä euroja pullollisesta viiniä, kun voi saada hyvää laatua halvallakin. Alkon väkevät viinit ovat todella maukasta ja raikkaan makuista juomaa, vuodenaikaan katsomatta.

• ei tulla

jatka sinä poika vaan omaa kulttuuriasi siellä huussin alla.

• Ei kiitos!

>Alkon väkevät viinit ovat todella maukasta ja raikkaan makuista
        >juomaa, vuodenaikaan katsomatta.

Alko ei ole vuosikausiin valmistanut mitään viinejä vaan toimii pelkästään jakelu- eli vähittäismyyntiyhtiönä.

Jorman valmistaja on Altia Oyj, Suomen valtion lähes kokonaan omistama alkoholin valmistus- ja maahantuontiyhtiö.

Doriksen ja Valdemarin valmistaja on ranskalaisessa omistuksessa oleva Pernod Ricard Finland Oy. Yhtiön historiasta löytyy sellaisia suomalaisyhtiöitä kuin Nordfors, Marli, Chymos ja Scanfrentz. Välillä omistajana kävi ruotsalainen valtionyhtiö Vin & Sprit, jolloin yhtiö toimi Suomessa nimellä V&S Finland Oy. Puolenkymmentä vuotta sitten maailman suurimpiin alkoholijuomayhtiöihin kuuluva Pernod Ricard sitten osti Vin & Spritin Ruotsin valtiolta, jolloin suomalaishaarakin kuului kauppaan.

Toimipa Jorman, Vardemarin ja Doriksen valmistajana mikä taho tahansa, niin Viinit-otsikon alle nuo juomat eivät valmistusaineittensakaan puolesta kuulu. Eikä tämä ole hienostelua vaan kylmä fakta.

Toki niiden myyminen Alkon myymälöissä on laillista – samoin kuin niiden hallussapito ja nauttiminenkin (ikärajojen puitteissa), mutta niiden kehuminen Viinit-keskustelupalstalla osoittaa varsin huonoa harkintakykyä.

• Saa nauttia

"Tulkaa alas sieltä viinihienostilijoiden pilvilinnasta ja myöntäkää nyt, että viiniä voi juoda muutenkin, kuin kalliista lasista pihvin kanssa."

Asiaa. Minuakin ihmetyttää, kun ruokakaupasta sopii ostella ruokaa ja juomaa miten kukakin itse päättää, mutta kun mennään alkoon viiniä ostamaan niin aina pitäisi olla gourmet taso hakusessa. Tämmöinen asenne on kuulema tyypillistä niille maille, joissa ei ole maatalouden kautta kehittynyttä viinikulttuuria. Viinimaissahan juodaan iloisesti edullisia pöytäviinejä, ja gourmetit säästetään erityisiin tilanteisiin ja tietysti ulkomaanvientiin.

• Ei kiitos!

Jorma-, Valdemar- tai Doris-pullon hinnalla (noin 6,50–7.00 €) saa pullollisen oikeaakin viiniä – joka on valmistettu viinirypäleistä, sisältää jonkin verran vähemmän alkoholia eikä ole pilattu ylenmääräisellä makeudella.

Nuo hirvitykset on todellakin tehty niille, jotka haluavat rahallaan mahdollisimman paljon alkoholia ja joiden suu vaatii, että juomassa on runsaasti imeläkiveä tappamassa niin alkoholin makua kuin muutkin maut.

Kun minä ostan viikonlopun ruokapöytääni viiniä, en maksa pullosta monestikaan kymppiä vaan 7–8 € saa hyvin riittää. Gourmet-taso on jotakin vallan muuta.

Samoin Jorma, Valdemar ja Doris ovat jotakin aivan muuta kuin viiniä. Niitä voisi ehkä luonnehtia teollisesti valmistetuiksi kotiviineiksi.

• Ei kiitos! kirjoitti:

Jorma-, Valdemar- tai Doris-pullon hinnalla (noin 6,50–7.00 €) saa pullollisen oikeaakin viiniä – joka on valmistettu viinirypäleistä, sisältää jonkin verran vähemmän alkoholia eikä ole pilattu ylenmääräisellä makeudella.

Nuo hirvitykset on todellakin tehty niille, jotka haluavat rahallaan mahdollisimman paljon alkoholia ja joiden suu vaatii, että juomassa on runsaasti imeläkiveä tappamassa niin alkoholin makua kuin muutkin maut.

Kun minä ostan viikonlopun ruokapöytääni viiniä, en maksa pullosta monestikaan kymppiä vaan 7–8 € saa hyvin riittää. Gourmet-taso on jotakin vallan muuta.

Samoin Jorma, Valdemar ja Doris ovat jotakin aivan muuta kuin viiniä. Niitä voisi ehkä luonnehtia teollisesti valmistetuiksi kotiviineiksi.

Ei ole mikään salaisuus, että viinirypäleistäkin voi valmistaa
        niin puna- kuin valkoviiniä. Jopa rose vininkin tekeminen
        onnistuu parhaiten viinirypäleistä.
        Suosittelen kokelemaan yllämanittuja tuotteita.

• Saa nauttia

En minäkään hedelmäviinejä ole ostanut (mutta ostan kyllä jos Valamon luostarissa pääsen käymään), mutta ne jotka niistä tykkäävät, niin tykätköön.

Ei se nyt yhtään kamalampaa voi olla, kuin vaikkapa Oltermannin ostaminen ruokakaupan puolella.

• Viinikapteeni

Aloittaja on täysin oikeassa. Itse olen maailmaa nähnyt kulinaristi, sekä viiniasiantuntija, joka muuten tuntee yhden suomen arvostetuimmista viini/shampanjan maistelijoista, joka kirjoitellut kirjojakin. Koska olen hiukan tavallista menestyneempi ei budjetti ole minulle ongelma viinejä maistellessa. Ykköskriteerini onkin maku. Ja rehellisesti voin tällä tiedolla ja kokemuksella suositella laadukasta Jorma viiniä. Se on laadultaan erinomaista, maukasta ja sopivan ravitsevaa. Idiootit jotka keskittyvät vain etiketteihin eivät tätä ymmärrä. Se että viini on ranskalaista "gordon sdgasdfhls":tä ei tarkoita että se olisi hyvää. Monesti olenkin kesteillä kaadellut jormaa muihin viinipulloihin ja tarjoillut ylpeänä tätä laadukasta viiniä ja aina ovat ihmiset pitäneet. Minua on jopa kehuttu viinimestariksi!

• olet typerys

ja oluesi on pirkka ja kellosi proloque. Onpa tosi hieno idea kirjoitella joka palstalle ja kehua aina sitä halvinta, mitä mielikuvituksellisimmilla jutuilla. Mene hoitoon.

• Lasol rules

Tarjosin tänään Lasolia kansainväliselle ja akateemisesti koulutetulle väelle, cocktaillasissa oliivin kera. Minua ylistettiin jälleen loistavaksi isännäksi ja vakuuteltiin minun olevan todellinen viinikeisari! ja herrasmies!!!

• oleme siis

Viinikapteeni ja kumppanini Pirkkamaisteri.

• ei maistu ei

en mitään noista, jos viineistä puhutaan

• In vino veritas

Makuasioista on täysin turha kiistellä. Pitäisi mielummin lähteä liikkeelle tilanteesta missä viiniä meinaa nauttia.

Jos ajattelit nauttia sen ruoan kanssa, suosittelen että käytät hyväksesi Alkon myyjien erinomaista ammattitaitoa. Kerrot mitä olet kokkaamassa, mikä hintaluokka on sinulle sopiva, ja sieltä tulee erinomaisia ehdotuksia. Kokeile joskus esim. ostaa vaikka kympin hintaista viiniä, eikä niitä ihan halvempia. Maksat muutaman euron ekstraa mutta saatat löytää erinomaisia makukokemuksia ja uusia löytöjä. Näin olen esim.

Ei muuta kuin löytämään, innostumaan ja nauttimaan!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe