Onko kokemuksia käänteispalokattilasta puilla polttaen, lämmittäen. Miten vähän tai paljon savupiipusta tulee näkyvää savua? Tuleeko hajua, oletteko haistelleet piippua?
Kokemuksia käänteispalokattilasta?
8
3598
Vastaukset
- 9+3
on kokemusta atmoksen kattilasta. kun toisiopalo syttyy kunnolla niin savu ei haise juuri miltään. Piipunpäästä haistellessa erottaa vähän savuntuoksua mutta pitempää ei yhtään.
Kovilla pakkasilla näkyy valkoista savua joka on vesihöyryä suurelta osin. Lauhemmalla kelillä vain väreilyä - 14+7
Naapuri vaihtui ja uus naapuri yritti vime talven lämmittää kaksoispesäkattilaa, siinä onnistui yhtä huonosti kuten edellinenkin asukas, sinistä käryä tuli piipusta aina kun tulta piti. Viime kesänä vaihtoi kattilan käänteispaloiseksi, joku Slovakialainen kattila muistaakseen. Enää ei savuta kun sytyttäessä vähän aikaa joten ilmanlaatu parani kertaheitosta ainakin neljä metriä meidän kylällä. Laittoi vielä jonkun muistaakseen 2000 litran vesivaraajankin samalla kun edellisessä ei ollut muuta kun kattilan oma vesisäiliö.
Nykyajan puukattilat näyttää olevan ihan hyviä pelejä verrattuna vanhoihin miiluihin.- puulämmittäjä456
Mitenkään kritisoimatta uutta tekniikkaa kattilapuolella, sanon kuitenkin että puulämmittäminen ilman varaajaa on jo ajatuksen tasolla aikalailla kuolleena syntynyt.
Ei jollain 200-400 litran vesitilavuudella tee paljon mitään. Ei sellaisella saa kuin juuri tulet palamaan, ja sitten alkaakin kattila keittää ja termari lyö luukut kiinni ja alkaa tervanpoltto.
Jos sellaisen kaveriksi laittaisi edes jonkun varaajan, joku pienempi-tehoinen kaksoiskattila voisi toimia jopa 400 litraisen varaajan kaverina jo ihan siedettävästi, kunhan ei kuvittele puulämmön riittävän seuraavaan päivään. Mutta ainakin poltto on ihan siedettävää verrattuna siihen kituuttamiseen mitä se olisi ilman sitä. Paljon isompaa varaajaa ei ehkä toisaalta kaksoiskattilan kylkeen kannata tuoda, kun ei siitä välttämättä saa kuitenkaan sellaista tehoa että sitä saisi lämpimäksi millään järkevällä lämmittämisellä.
Oikeastaan, tässä kohtaa taitaa päteä vähän samat säännöt kuin varaaviin tulisijoihinkin, jos on kevy takka, eli massaa 500 kiloa tai alle, niin sitten ei siinä polteta paljon muuta kuin reilu pesällinen. Käytännössä kattilassa taitaa kuitenkin olla sen verran reilut tulipesät, että eipä siihen tarvitse paljon puita lisäillä sytytyksen jälkeen.
Itsellä on ikäänkuin toivomuslistalla ihan käänteispalokattila, kunhan vaan projekti etenee sinne asti että voisi alkaa edes miettiä pannuhuoneen kalustamista. Että käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta mielenkiinnolla kyllä kuuntelen mitä muilla on sanottavaa.
- Atmosmies
Mulla kanssa Atmos käytössä, teho 32kW.
Ennen oli vanha högforssi yläpalo valurautakattila. Siihen sai lisäilä puita 30min välein ja savu oli mahtava joka lisäyksen jälkeen. 6-7h tuota juoksemista niin sai 1300L varaajan suurinpiirtein täyteen.
Nyt Atmoksella yksi vajaa/täysi pesällinen riittää samaan lopputulokseen.Vielä kun automatiikka hoitaa sammutuksen niin kerta käynti riittää pannuhuoneessa päivässä. Helpottu kerta heitolla tuo homma. Oikein naurattaa kun ajattelee vanhaa hyvää aikaa...
Savua en ole haistellu piipun päässä. Mutta ei sitä pihassa huomaa onko tuli pesässä vai ei. Ei meidän talon piipusta savua tule jotain valkoista höyryä, no ehkä ensimmäinen 10min vähän väriäkin on mukana. Toista se on kun naapuri, onneksi on melkein kilometrin päässä, onko tuo enää edes naapuri. Sytyttää kattilansa ja polttaa siinä turvetta niin koko kylä haisee ja on sinisen savun vallassa. Se savupilvi ihan oikeesti sopivalla ilmalla on parimetriä irto maanpinnasta. Ja syyllinen paljastuu helposti kun seuraa pilveä tämän kaverin savupiippuun.
Puulämmityksessä pitää olla aina varaaja, muuten siinä ei ole järkeä. Varaaja helpottaa itseä ja naapureita. Eli hyvä 40kW kääteispalo ja siihen 2000-2500L varaaja. Riittää se pesällinen päivässä varaajan täyteen saamiseksi ainakin kohtuu pakkasilla. Tuo on aika sopivan kokoinen järjestelmä suurempaankin ok-taloon. Itsellä jäi tuo vanha 1300L varaaja paikalleen kun oli vielä toimiva kampe, mutta onhan tuo liian pieni, kovilla pakkasilla pitää aamullakin viritellä pikkutulet, ettei ole kämppä kylmä kun töistä kotiin tulee. Mutta sen kanssa on vielä jaksettu elää.- mies keski-suomesta
Meillä oli aiemmin Jämän 141, jonka toissä syksynä vaihdoin Jäspin Econature 40:een. Varaaja on 2100 l. Vei jonkin aikaa, että sain savukaasut 180 - 200 tasolle ja lämmitysajan 2.5 tuntiin. Mutta nyt kun säädöt on kohdallaan olen ollut tosi tyytyväinen. Kun sytytän kattilan muutamalla puulla, käyn 20 min. kuluttua laittamassa puut uuniin, vajaa pesällinen. Lopun hoitaa sitten automatiikka. Puunkulutus väheni viime talvena puoleen, mutta se oli lauha talvi. Nyt suunta on samanlainen, liiteri ei ole läheskään puolessa. Puut saa olla tosi isoja, kerran halkaistuja järeitä pöllejä. Puunteko on helpottunut, kun puut voi olla isoja, lämmitys on helpottunut, kun ei tarvii käydä pannuhuonessa lisäämässä ja puunkulutus on pienentynyt.
Varmaan nykykattilat on kaikki hyviä ja tähän olen tosi tyytyväinen. - Atmosmies
mies keski-suomesta kirjoitti:
Meillä oli aiemmin Jämän 141, jonka toissä syksynä vaihdoin Jäspin Econature 40:een. Varaaja on 2100 l. Vei jonkin aikaa, että sain savukaasut 180 - 200 tasolle ja lämmitysajan 2.5 tuntiin. Mutta nyt kun säädöt on kohdallaan olen ollut tosi tyytyväinen. Kun sytytän kattilan muutamalla puulla, käyn 20 min. kuluttua laittamassa puut uuniin, vajaa pesällinen. Lopun hoitaa sitten automatiikka. Puunkulutus väheni viime talvena puoleen, mutta se oli lauha talvi. Nyt suunta on samanlainen, liiteri ei ole läheskään puolessa. Puut saa olla tosi isoja, kerran halkaistuja järeitä pöllejä. Puunteko on helpottunut, kun puut voi olla isoja, lämmitys on helpottunut, kun ei tarvii käydä pannuhuonessa lisäämässä ja puunkulutus on pienentynyt.
Varmaan nykykattilat on kaikki hyviä ja tähän olen tosi tyytyväinen.Mulla savukaasut huitelee 250-270 välissä. En ole noita edes yrittänyt laskea. Pysyypä kattila puhtaampana, enpä sieltä ole nokea löytänyt. Pölyä vaan joka lähtee kevyesti harjaamalla ja imurilla pois alaluukusta.
Se on kyllä totta että puut ei tarvitse olla pientä silppua. Itse halon alle 20cm 4 osaan ja 40cm 8 osaan, loput siitä välistä. Alle 12cm vaan moposahalla kylki auki että kuivaa. Poltan pääasiassa koivua, tuntuu toimivan hyvin. Savukaasut tosin korkeammat kun sekapulla. Ennätys puunkulutuksessa on 18pm3 ja 14pm3 ehkä mennyt lauhempina talvina, vaikka on 170m2 -76 luvun talo.
Ne alkutulet se käänteispalo vaatii, mutta tuo ei ole ongelma. Mulla on aina 2 viikon puut kuivassa varastossa pannuhuoneen etutilassa. Vielä tila jaettu 2 osaan, eli aina kun toinen tyhjeneen niin se täytetään. Siitä näppärä heitellä pesään. On aina viikon sisällä kuivanutta puuta tarjolla. Sytytys on helppoa, yleensä on hiiliä jäänyt pesään. Ne kasaan keskelle pesää ja puut päälle ja ympärille. Pieni pala tuohta tai joskus isotulitikkukin riittää. Sen tuohen kun heittää hiilien päälle ja puhallin päälle niin pian jo punaisena hehkuu. Sitten kahville ja 30min päästä pesä täyteen.
Olen vielä asentanut savuhormitermostaatin ohjaamaan latauspumppua. Eli kun lämpö laskee hormissa alle sadan asteen, käytännössä kun pesä on enää pienellä hiilloksella niin varaajan latauspumppu sammuu ja samalla kattilasta virrat.
Tyytyväinen minäkin olen tähän Atmokseen, mutta varmaan kaikki käänteispalot ovat yhtä hyviä. Jos atmos alkoi jotain kiinnostaa niin tuolta saa kohtuuhintaan ja paljon muitakin vaihtoehtoja, halvemmalla mitä silloin minä maksoin :)
http://www.hemeltron.fi/ - econat
mies keski-suomesta kirjoitti:
Varmaan nykykattilat on kaikki hyviä ja tähän olen tosi tyytyväinen.Oletko poistanu monta jarrulevyä ja onko säädöt missä asennossa?
- Jovaihtanut
Käänteispalokattila onkin nykyään kaikkein ympäristö ystävällisin ja hiukkaspäästöiltään ihan minimi luokkaa. Uudet kattilat antavat hiukkaspäästöjä vai n. 20mg/m3 täysiteholla ja puolitehollakin vaan 40mg/m3. Niin sanottua hiilijalanjälkeä ei ole ollenkaan, koska puu tuottaa saman päästön maatuessaan kun palaessaan. Ja vielä halvin mahdollinen lämmitysmuoto ja vielä niin sanottua lähienergiaa ja vielä kotimainen uusiutuva materiaali. Lisää vaan näitä uusia puhtaasti palavia puukattiloita markkinoille.
Vuodessa riittää uusissa taloissa 10-12m3 lämmitykseen ja käyttöveteen, sähköä ei kulu kun kiertovesipumpuissa ja kattila puhaltimessa. Ja puhallinkin on päällä vaan maksimissaan 5h päivässä ja on teholtaan 50W. Nykyiset kiertovesipumput kuluttaa 5W. Latauspumppu ehkä sen 100W ja pyörii sen 5h päivässä. Puuta saa valmiiksi tehtynä jos ei ole omaa metsää, hinta on n. 50€/pm3. Vuoden lämmitys ja lämminkäyttövesi n. 500-600€ sähkö, joka tuskin kellään menee yli 1500kWh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759