Lukiosta yliopistoon, psykologiksi

ifuknow.whatimean

Haluaisin lukion jälkeen psykologiksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, psykologiksi voin valmistua yliopistossa. En ole vielä edes lukioa aloittanut, joten siksi kysyisinkin, mitä aineita minun tulisi valita psykologin uraa varten? Pärjäänkö jos otan pitkän matematiikan, kaikki psykologiaineet (vai miten se sanotaan, jotain tälläista luin, psykologiaalueet?? ei saa nauraa hei ymmärrätte mitä tarkotan :D) englannin ja ehkä vielä filosofian? Ja sitten vielä tällänen tyhmä kysymys että montako ainetta lukiossa kirjotetaan? ._. TIiän oon tyhmä entiiä mitään, mutta eihän mun vielä tarviikkaan mutta siis miten se menee, valitseeko jokainen haluamansa kurssit (onko ne kursseja mitäää en tajuu :D) ja niitä otetaan sen verran ku itse halutaan... vaai? Kertokaa, äläkääkä haukkuko jostainha nääki asiat pitää oppia. Ja oon vasta seiskalla, joten on tässä vielä aikaa miettii ja mahdollista etten psykologiksi haluakkaan, vaikka se tällä hetkellä tuntuss kivalta

4

5263

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kandi...............

Lukiossa pitää kirjoittaa pakollisena äidinkieli ja sitten joku pitkän oppimäärän aine esimerkiksi pitkä matematiikka tai pitkä englanti tai pitkä ruotsi. Näiden lisäksi pitää kirjoittaa kaksi muuta ainetta siten, että olet kirjoittanut siis yhteensä vähintään 4 eri aineesta.

Huomio, että kun kirjoitat reaalin (fysiikka, filosofia, biologia, psykologia, historia jne.) se lasketaan yhdeksi reealiksi. Et siis saa ylioppilastutkinota, jos kirjoitat esim. äikän, pitkän enkun, psykologia ja filosofian vaan jompi kumpi psykologia tai filosofia lasketaan reaaliaineeksesi. Mikään ei tosin estä kirjoittamasta enempää kuin 4, mutta jokainen kirjoitus maksaa aikaa ja rahaa.

Psykologiaa, jos haluat lähteä opiskelemaan kannattaa ehdottomasti käydä lukiossa kaikki psykologian kurssit mitä järjestetään. Englanti olisi kätevää opiskella lisää, kun yliopistossa on paljon eng. kielistä kurssi kirjallisuutta. Tietystihän siellä on vielä se virkamiesruotsikin. Pitkää matikkaa ei ehkä tarvitse lukea, mutta huomio että sillä täyttää mukavasti lukujärjestystä (lukiossa vaaditaan tuo 75 kurssia) ja saahan sen ylppäreistä hyvin pisteitä muihin jatko-opintoihin.

Aika hyvissä ajoin olet jo suunnitellut opinnot, jos jo korkeakouluopintoja mietit yläasteella =). Joillakin tuntuu tuo suunnittelu jäävän siihen, että tarkistetaan mihin kaveri hakee yhteishaussa ja sitten mennään sinne jonka jälkeen lopetetaan opinnot kesken. Kannattaa ehkä keskustella opon kanssa enemmän ja ainakin meillä oli pakollistakin keskustella jatko-opintosuunnitelmistaan 9-luokan lopussa.

• James-95

Mielestäni ruotsi lasketaan toiseksi kotimaiseksi kieleksi joten oppilaan pitää valita sen sijaan joku toinen pitkä kieli tai matematiikka.

• "Jos muutat rannikol
        James-95 kirjoitti:

Mielestäni ruotsi lasketaan toiseksi kotimaiseksi kieleksi joten oppilaan pitää valita sen sijaan joku toinen pitkä kieli tai matematiikka.

Itse kirjoitin aikanani ruotsin tilalla matematiikan senkin uhalla, että "ruotsi lasketaan toiseksi kotimaiseksi kieleksi" ja siitä päätöstä en ole katunut.

• ....................

Hain itsekin lukemaan psykologiaa mutta en päässyt, mutta pääsin lukemaan kasvatustieteitä (mistä olen ihan tyytyväinen, koska se on monipuolista...) Myös sosiaalipsykologiaa olen opiskellut.

Kyllä psykologian kurssit kannattaa ottaa lukiossa, niin on sitten jotakin alkutietoa. Pitkä matemaattikka olisi hyvä, koska pääsykokeessa on (ainakin nykyään) paljon tilastomatematiikkaa. Myös englantia kannatta opiskella, koska ainakin Helsingin yliopistossa psykologian oppikirjat ovat englanniksi. (Varmaan muissakin yliopistoissa, mutta en tiedä niistä).
      Mutta varmaan kaikista aineista on jotakin hyötyä, "oppii oppimaan" ja osaa erilaisia opiskelutekniikoita :)

Mutta jos mieli muuttuu lukion aikana, niin ei sekään haittaa :) Aina voit hakea johonkin muuallekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      15058
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      25
      2984
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2391
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      125
      1710
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1453
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      347
      1367
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1095
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      926
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      108
      879
    Aihe