OLENKO BIPOLAARI

neeeeki

Olen 17 vuotias ja murrosikäni kokenut ajat sitten. olen aina ollut todella hiljainen ja kiltti lapsi, ikinä en ole pahemmin tapellut edes pahimmassa murrosiässä. vuoden aikana olen huomannut muuttuneeni täysin. huudan joka asiasta, ja suutun todella helposti. paiskon ovia ja kiroilen kokoajan. saatan voida aamulla todella hyvin, mutta jos vaikka ystäväni sanoo ettei kerkeä näkemään, en pysty hillitsemään itseäni ja alan huutamaan. minulla on kauhea tarve vittuilla kokoajan. vuosi sitten minulla todettiin masennus vain masennustestin avulla. kesällä taas olin onnellisempi kuin koskaan, töissä kokoajan vaikka keväällä en päässyt edes kouluun. syksyllä taas alkoi masennuskausi joka kesti joulun paikkeille, sen jälkeen olen ollut onnellinen päiviä lukuunottamatta. 2 viikkoa sitten sain kauhean energian ja tein läksyjä 2 tuntia joka päivä, tällä hetkellä en pysty ees koskea kirjaan. mulla on kaikki henkisesti hyvin, en oo ikinä ollu näin onnellinen, mutta silti viimeksi tänään menetin hermoni kokonaan ja hoin vaan "hakkaan jonkun". ja sekunnissa rauhotuin.

3

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+8

Ei murrosikäsi kyllä vieläkään ole päättynyt. Ehkä pahimmat muutokset ovat ohitse, mutta kehityksesi jatkuu yhä.
      Ajattelitko itsemurhaa jo lapsena? Yleensä bipolaarihäiriöiset ajattelevat tätä jo lapsena ala-asteikäisinä.

• 645654654653

Et sä nyt niin "ajat sitten" ole kokenut sitä murrosikää. Ihminen kasvaa vielä todella kauan tuon 17 ikävuoden jälkeenkin ja itsenäistyy ja on aikuinen oikeasti vasta noin 30-vuotiaana! Kyllä, muuttaa omilleen, elää, ja jopa hankkii perheen ennen sitä, mutta usein on huomattu että aikuiseksi kasvaminen vaatii ensin aikuiseksi tulemisen ja sitten siinä kasvamisen.
      Joten olet vielä nuori ja teini ja se on ihan hyvä juttu. Se tarkoittaa että sulla on mahdollisuudet vaikka mihin jos et nyt ala kämmäämään niitä.

Useimmiten masennus johtuu luonnollisista syistä. Useimmiten siitä, että ihminen ei tee asioita jotka tekisivät hänet onnelliseksi, ei elä tasapainoisesti eikä muutenkaan... Hänellä ei ole iloisia syitä eikä onnellisia asioita eikä hän kaupan päälle osaa olla tyytyväinen eikä niitä hankkia. Tai voi juuri silloin. Ei aina menetyksistä, kriiseistä eikä aivojen kemiasta. Tätä lääketiede ei enää nykyään myönnä. Masennuslääkkeet ovat miljoonabisnes, kuten psykiatriakin. Suomessa moni elää sillä, hyvin.

Ole siis myös kriittinen. Haluat kapinoida mitä vastaan? Suutut, paiskot ja riehut, se on teinikapinaa ja huonoa käytöstä, muttei kerro vielä bibosta eikä masennuksestakaan: itse en riehu ollenkaan, en halua lyödä ihmisiä enkä koe tarvetta vittuilla koko aikaa. Mikä sinua siis oikeasti vaivaa? Käytöksesi kuulostaa narsistiselta: kun ystäväsi ei tee juuri kuten sinä haluat, alat riehumaan ja vauvaksi. Minä en tee niin, se ei kuulu sairauden kuvaan.
      Älä ole narsisti, älä ole idiootti. Hermot menee joskus kaikilla, mutta mieti nyt vähän, voisiko sitä suunnata vähän toisin.

Et pysty hillitsemään vai et halua? Koska haluat olla tosi erikoinen ja nyt etsit sitä erikoisuutta mielisaitaudella: se on sitten vaarallinen tie. Saatat ottaa identiteetiksesi hulluuden ja sairauden ja sitä kautta huonommuuden ja masennuksen ja sitä kautta... Tunnet nyt olevasi tosi oikukas, erikoinen ja spesiaali, mutta pahimmillaan pilaat ystävyytesi ja koulun käyntisi. Tulevaisuuteen se vaikuttaa hyvin negatiivisesti.

Ei ihmisen kuulukaan olla koko ajan onnellinen eikä hän silti ole masentunut. On olemassa täysin kuivia kausia, missä on tyhjyyttä ja tylsyyttä, on vain arki. Arki on hyvä asia, koska jos ei olisi tylsää, ei juhlakaan tuntuisi juhlalta. Ei koko ajan kuulu tapahtua jotain, ollä erikoista ja olla muka jotenkin erikoisen onnellinen. Asioita voi myös opetella: ja sinun täytyy niitä opetella olet sairas tai et. Ei se sitä muuta. Ei mikään anna sinulle lupaa käyttäytyä miten sattuu. Ei todellakaan. Sitä jos kaipaat niin olet väärillä teillä. Etkä tulekaan onnelliseksi.

Läksyjen teko ja pitkän tähtäimen suunnitelmat ei roiku tunteissa ja siinä onko energiaa. Niitä tehdään, niihin tehdään portaat ja askeleet, joita noudatetaan pitkällä tähtäimellä. Opettele se heti. Olet sairas tai et: SINÄ olet vastuussa tulevaisuudestasi ja jos sen mokaat, sinua ei pelasta kukaan. Tajua se, nyt heti. Sinä voit tehdä läksyjä vain silloin kun "on energian puuska" mutta se ei sinua pitkälle vie. Ja sinä vanhenet kuten 100% muustakin väestöstä. Joko valmistut, voit jatkaa, saat töitä... Tai et. Ihan niinkuin ystäväsi kyllästyvät riehumiseesi ja saavat tarpeeksi sinun oikuistasi, tai sitten opettelet muuta. Jokaisella on huonoja päiviä. Kun ei huvita, tehdään rutiinilla. Tasaista tahtia, koko ajan.
      Ihmisen ei myöskään kuulu tehdä hulluna asioita. Se tekee hulluksi. Ei ihme jos mielialat sahaa tuolla menolla.
      Tasapainokin sinun täytyy löytää, olit sairas tai et.

Mikään, ei masennus, bibo, tai muukaan, poista sitä tosiasiaa että sinä olet se ihminen jolla on eniten valtaa elämääsi. Opettele nyt siitä perusasiat, tulet voimaan paremmin. Jos sinun on vaikea hallita itseäsi, käy viikoittain psykoterapiassa, ja pidä päiväkirjaa. Listaat päiväkirjaan mitä olet tehnyt ja oletko tavoitteissasi. Annat itsellsi palautetta. Psykoterapia sopisi kaikille ihmisille, hän pystyy kuuntelemaan, pitämään sinua vähän raiteilla, muistuttamaan tärkeistä asioista, voit avautua hänelle. Päviäkirjaan taas saat ihan konkreettisia asioita, kuin kalenteriin. Ei sinne tarvitse salaisuuksiaan yksityiskohtaisesti kirjoittaa, vaan tarkoitan että sieltä näät sen mitä teet ja mihin pystyt.

Sitten toiseen kohtaan laitat päivän tunteesi ja mielialasi, mietit miksi ja annat asian olla. Tekemisiisi et anna niiden vaikuttaa noin paljoa.

Mielen sairaudet eivät ole sellainen spesialiteetti minkä haluat. Halua ennemmin joku lahjakkuus, ahkeruus tai oikea tavoite. Saavuta jotain. Lopeta lapselliset väkivalta puheet ja ala käymään lenkillä.
      Ehkä olit liian kiltti ja hiljainen ja nyt se kaikki purkautuu. Etsi sille terveempi tie.
      Nyt ankaraa miettimistä. Siitä millainen olet, millaista tukea tarvit ja millaisen elämän haluat. Avaimet ovat sinun käsissäsi.

• neeeki

huh huh olipa upea vastaus!! tästä yritän oppia, kiitos paljon :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe