Näin...............

näin................

1. Älkää koskaan ostako poikanne lapsille yhtään mitään. Poikienne lapsille antakaa aina lahjat, tuliaiset ym. rahana. Vain se kelpaa.

2. Älkää ylipäänsä ostako poikanne perheelle mitään.Vain raha.

3. Älkää sanoko poikanne lapsesta mitään. Älkää ottako kantaa mihinkään.

4. Olkaa aina valmiita lapsenhoitajiksi, mutta älkää itse koskaan esittäkö haluavanne hoitaa lasta. Lapsen hoitamisesta kysykää joka ikinen asia miniältä.

5. Älkää hoitako tyttärienne lapsia koskaan.

6. Tyttärienne lapsista älkää ikinä hiiskahtako halaistua sanaa miniälle.

7. Kun miniä ilmoittaa olevansa raskaana, sanokaa kauniisti hymyillen: Sepä ihana asia.

8. Älkää koskaan hoitako mitään keskinäisiä asioitanne poikanne kanssa, vaan sopikaa ja keskustelkaa aina miniän kanssa ja miniän ehdoilla. Näin suojelette taas poikaanne ja vaikutatte siihen, että pojan perheessä säilyy rauha.

9. Älkää koskaan sanoko pojastanne yhtään mitään.

10. Älkää neuvoko ikinä missään asiassa.

17

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvien lasten äiti

      Minulla heräsi vaille vastausta jäänyt kysymys: Millaisen pojan sinä oikein olet kasvattanut? Joko sinä, miniä tai poika on täysin arvostelukyvytön ja ihan vailla normaaleja sosiaalisia taitoja. Kenties teistä jokainen.

    • ???

      Oho?
      Ompas rajua tekstiä? Miksi? Nyt ei mene jakeluun!
      Onko teillä on tiukkaa ja kireää poika/ miniä suhteessa?

    • anna nuorille arvo

      Minun täytyy sanoa, että enää määräile ja jakele neuvojani diktaattorin tavoin aikuisille lapsilleni enkä heidän perheilleen.


      Kyllä se niin on, että nuoret perheet muodostavat oman perhe-elämänsä ja olen huomannut sen, että monia vanhempiensa hyviä traditioita jatketaan seuraavassakin sukupolvessa.

      Raha-asiatkin ovat ihan perhekohtaisia - niihinkään en puuttuisi, ellei nyt nimenomaan ole yhteiset bissnekset. Ja lahjojen ostaminen on aina vakea juttu - niissäkin voi hienotunteisesti tiedustella lahjansaajan toiveita.

      On vanha suomalainen sananlasku: ''Pojasta polvi parempi'' ja onhan siinä jotain taikaa.

      • Lepo vaan

        Miksi ihan täytyy sanoa? Kuka tässä ketään on pakottamassa.
        Olethan itsekin siitä luopunut, etkä ENÄÄ määräile ja jakele neuvoja diktaattorin tavoin.
        Niinpä ei sinullakaan varmaan ole ketään pakottamassa mihinkään.
        Rauhallisestivain.


    • anoppipaitse

      Kieltäydyin tässä taannoin ottamasta vastaan anoppini lapselleni ostamaa pinkkiä pipoa vedoten siihen, että väri oli pojalle väärä. Noh...hänpä tuhahti arvanneensa ettei se onnistu ja soitti vielä minun kuulleni siskolleen miten minulle ei ollut kelvannut hänen ostamansa lakki. Anoppi on siitä jännä tapaus, ettei hän paljon minun tunteitani säästele mutta odottaako minun vain istuvan nurkassa hiljaa kiitollisena? Itse hän on välimme viileäksi pilannut temppuilullaan, piikitellyllään ja arvostelullaan. Viimeksi hän sanoi lapsestamme, että muuten ihan mukava mutta melko villi. Jotenkin en luota täysin siihen naiseen....

      • yxmuzi

        Kysyikö kumpikaan pojalta, pitääkö hän vaaleanpunaisesta piposta? Jos poika on liian pieni ilmaisemaan omaa mielipidettään, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, mistä tiedät, että pipo on väärän värinen. Ja miksi se on sinulle niin tärkeä asia, että tunteesi siitä kärsivät?
        Mistä päättelet, että anoppisi odottaa sinun istuvat nurkassa hiljaa kiitollisena? Onko hän sanonut niin? Entä mitä pahaa siinä on, jos isoäiti sanoo lapsenlapsestaan, että se on muuten ihan mukava mutta melko villi? Mikä luonnehdinta olisi kelvannut sinulle?


      • ....................
        yxmuzi kirjoitti:

        Kysyikö kumpikaan pojalta, pitääkö hän vaaleanpunaisesta piposta? Jos poika on liian pieni ilmaisemaan omaa mielipidettään, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, mistä tiedät, että pipo on väärän värinen. Ja miksi se on sinulle niin tärkeä asia, että tunteesi siitä kärsivät?
        Mistä päättelet, että anoppisi odottaa sinun istuvat nurkassa hiljaa kiitollisena? Onko hän sanonut niin? Entä mitä pahaa siinä on, jos isoäiti sanoo lapsenlapsestaan, että se on muuten ihan mukava mutta melko villi? Mikä luonnehdinta olisi kelvannut sinulle?

        En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan kun tahallasi kärjistät. Mutta sen voin sanoa että en todellakaan ala pukemaan lastani miten sattuun vain siksi, että jotkut vanhemmat ovat hurahtaneet ns. sukupuolineutraaliin kasvatukseen. Jokaisella vanhemmalla on oikeus päättää lapsensa asioista ja sitä tulee myös isovanhempien kunnioittaa. Jos lapseni haluaa isompana poikana pitää vaaleanpunaista pipoa niin siitä vain, ei minulla ole sitä mitään vastaan mutta nyt kun hän ei vielä osaa sanoa omaa mielipidettään päätän tietysti aikuisena hänen puolestaan. Ihan normaalia. Epänormaalia on laittaa pieni lapsi päättämään, siitä se turvattomuuden tunne tulee.


      • Mummu Taitamaton
        .................... kirjoitti:

        En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan kun tahallasi kärjistät. Mutta sen voin sanoa että en todellakaan ala pukemaan lastani miten sattuun vain siksi, että jotkut vanhemmat ovat hurahtaneet ns. sukupuolineutraaliin kasvatukseen. Jokaisella vanhemmalla on oikeus päättää lapsensa asioista ja sitä tulee myös isovanhempien kunnioittaa. Jos lapseni haluaa isompana poikana pitää vaaleanpunaista pipoa niin siitä vain, ei minulla ole sitä mitään vastaan mutta nyt kun hän ei vielä osaa sanoa omaa mielipidettään päätän tietysti aikuisena hänen puolestaan. Ihan normaalia. Epänormaalia on laittaa pieni lapsi päättämään, siitä se turvattomuuden tunne tulee.

        Otin lapsenlapsille joitakin vaatteita kun he olivat pikkuisia. Koskaan en nähnyt niitä käytössä, vaikka en suinkaan ostanut mitään rytkyjä tai käytettyjä kirppisvaatteita.
        Lopetin ostamisen.
        Minulla oli eri maku kuin lasten äideillä.

        Vuosia ostin pyjamia ja kylpytakkeja, kylpypyyhkeitä ja sänkyvaatteita, mutta sitemmin lopetin. Käyttäkööt niitä vanhoja. Ei niistä koskaan ollut puhetta eikä ole kaivaten muisteltu.


    • mummikka

      Tyttäreni ensimmäinen lapsi on tyttö, toinen on poika. Kerran sanoin leikilläni jostain siskon punaisesta vaatteesta, että eihän se poika vielä tiedä minkä värinen se vaate on, Tyttäreni sanoi, että yhtään punaista vaatetta sille pojalle ei laiteta, siitä voi tulla transu. Sekin oli tietenkin leikkiä, mutta olisi todellakin koomista nähdä suloinen pikkupoika pinkissä pipossa. Ei niitä kaikkia vaatteita tarvitse kierrättää sisaruksilla ja latistaa itsetuntoa pukemalla poika tytöksi. Huonostihan oli käydä sillekin pikkupojalle, jonka äiti kasvatti pojalle pitkät hiukset ja letitti ne ja puki pojan tytöksi. Onneksi se äiti istuu nyt linnassa henkirikoksesta ja poika saa kasvaa rauhassa mieheksi.

      Kyllä meidän kaikkien kuuluu kasvattaa jo pienestä asti poikia miehiksi, eikä äitien pullamössöpojuiksi, niitä on jo nähty ihan riittävästi. Äidit hemmottelee poikansa ihan pilalle ja sitten ne on avovaimojen riesana peukalot keskellä kämmentä.

      • meitommoneks

        Näin näitä mielipiteitä on monia... oma poikani tykkää punaisista ja keltaisista vaatteista. Ne värit kuuluvat hänestä palomiehille ja muille oman maailmansa sankareille. En minä hänelle siskonsa vaaleanpunaista pukua pue, vaikka itse hän ei olisi siitä moksiskaan. Hän myös leikkii välillä siskojensa kanssa nukeilla ja keittiöleikit ja retkeily -ne ovat parhaita leikkejä! Legot ja askartelu, piirtäminen ja maalailu kuuluvat myös repertuaariin, jopa prinsessoja piirtelee ja vertailee siskojen luonnoksiin. Ihan pinkkejä prinsessoja ja kukkia.

        Olen itse sitä mieltä, ettei lasta tule liiaksi ohjailla tyttöjen ja poikien juttuihin. En pue poikaa tyttöjen vaatteisiin, sillä en halua, että häntä kiusataan tai herättää ennakkoluuloja. En myöskään kasvata häntä tytöksi, vaan aikuiseksi. Suosin neutraaleja värejä vaatetuksessa (mielipidekysymys!), koska itse pidän niistä. Olen vakuuttunut, että poika kasvaa mieheksi vaatteidensa väristä huolimatta. Mieheys ei ole väristä, vaatteista tai mieltymyksistä kiinni. Mikseivät miehet saisi pitää kauniista asioista? Suurin osa miehistä pitää kauniista naisista, hienoista autoista, auringonlaskusta, hyvästä ruuasta...

        Anopin käytös pipon lahjoittamisen jälkeen oli todella kummallinen, mutta ehkä kohteliaisuussyistä pipo olisi kuitenkin kannattanut ottaa vastaan.


      • Värimieltymys

        Meillä esikoinen oli poika. Hän omi punaisen värin itselleen niin perusteellisesti, että siskon synnyttyäkin pojalla oli kaikki punaiset jutut, ja tytöllä keltaiset vastaavat, esim, pulkat ja pihalapiot ja muut tavarat. Vaatteissa sai pojan puolesta olla mitä väriä vaan.


    • yhteispelillä

      Voi voi, minulla on vävy, joka käyttää punaisia farkkuja ja T-paitojakin. Hän pitää värikkäistä vaatteista vapaa-aikanaan, on komearaaminen kahden lapsen isä eikä taatusti poikkea mitenkään muista nuorista perheenisistä tai miehistä nykyaikana.

      Ja perheen pojallakin on usein punaisia asusteita - nykyajan nuoret perheet retroilevat väreillä niin pukeutumisessaan kuin kodin sisustuksessa muutenkin paljon ennakkoluulottomammin kuin me ''vanhat''.

      Mutta vaaleanpunaista pipoa ei taatusti ole isällä eikä pojalla. Perheen pikkutytöllä on kyllä aika paljon vaaleansinistä yllään, mutta sehän sopiikin sekä tytöille että pojille.

      Nämä nykyiset nuoret miehet on aika hyvin kasvatettu tekemään kotitöitäkin - he kokkaavat, siivoavat ja pesevät pyykkiä kotona, hoitavat lapsia ja vaihtavat pienokaisten vaippoja ja työntelevät mielellään lastenvaunuja ulkona. Se on kyllä hyvä juttu, että nuoret perheet tekevät työtä kodin hyväksi tasa-arvoisesti.
      On perhe-elämäkin siten sopuisampaa.

      • dagva

        mä en ole tavannut veljieni lisäksi ainuttakaan nuorta miestä joka tekisi kotona muutakin kuin pelaa tietokonepelejä..
        nykyinenkin on sellainen hemmoteltu päälle 30v "mies" joka ei osaa tehdä ruokaa ja jonka mielestä kotihommat kuuluu naisille samalla kun hän pelaa ja tekee mitä tykkää...
        koko ajan itse etsin töitä ja vuokra-asuntoa että voisin aloittaa elämäni "uudestaan" ihan itse, ja kun se päivä koittaa niin en ainuttakaan miestä enää ota..


      • mietteitä
        dagva kirjoitti:

        mä en ole tavannut veljieni lisäksi ainuttakaan nuorta miestä joka tekisi kotona muutakin kuin pelaa tietokonepelejä..
        nykyinenkin on sellainen hemmoteltu päälle 30v "mies" joka ei osaa tehdä ruokaa ja jonka mielestä kotihommat kuuluu naisille samalla kun hän pelaa ja tekee mitä tykkää...
        koko ajan itse etsin töitä ja vuokra-asuntoa että voisin aloittaa elämäni "uudestaan" ihan itse, ja kun se päivä koittaa niin en ainuttakaan miestä enää ota..

        dagva,
        Älä nyt tietokoneesta suutu, jos poikaystäväsi on mieleinen. - Eikö hän sikaa näppejään irti koneesta välillä ja huomioi sinuakin ja kotianne?

        Melko paljon minunkin kaikki nuoreni harrastivat tietokoneella surffailua - niin tytöt kuin pojatkin, mutta nyt avioiduttuaan ovat kaikki hyvin sopeutuneet perhe-elämään ja molemmat puolisot tekevät kotitöitä.

        Ei poikani eikä vävynikään osanneet ruokaa ennen tehdä, mutta niin vain osaavat laittaa kunnon peruskotiruokaa ja keittävät puuronkin lapsille tuossa tuokiossa.

        Kaikkea voi oppia, jos haluaa ja rakkautta riittää. - Se toki on paha, jos nyt aivan nettiriippuvainen on, mutta luulisi nyt muutkin asiat nuoria kiinnostavan. Oletko puhunut poikaystäväsi kanssa? Juttele ihan vakavasti ja kerro hänelle, mitkä asiat sinua nyppii. Jos hän ei ota sinua mitenkään huomioon, vaan passauttaa ja pitää piikana, niin se on jo todella totuuden paikka suhteenne jatkuvuuden kannalta. Mutta yritä ensin, jos rakastatte toisianne....


      • ....................

        Punainen on väri erikseen. Punaisen punainen sopii pojillekkin, mutta ei pinkki eikä vaaleanpunainen. Se on minun mielipiteeni, enkä ala pukemaan poikaani vaaleanpunaisiin tai räikeisiin pinkkeihin. Punaisen punaiset vaatteet olen mummoilta ottanut kiitollisena vastaan....ja no tässä meidän tapauksessa anoppi ostaisi kyllä paljon kaikkea turhaa. Jos lähtee sille tielle, että ottaa kaiken vastaan kohteliaisuus syistä niin sitä kaikkea turhaa mitä ei tarvi, tulee runsaasti ;). Siksi olen joutunut ottamaan tiukan linjan lahjomisen suhteen. Omalle äidilleni ei tuota vaikeuksia kysyä mitä oikeasti tarvitaan ja hyväksyy rehellisen mielipiteen.


      • dagva
        mietteitä kirjoitti:

        dagva,
        Älä nyt tietokoneesta suutu, jos poikaystäväsi on mieleinen. - Eikö hän sikaa näppejään irti koneesta välillä ja huomioi sinuakin ja kotianne?

        Melko paljon minunkin kaikki nuoreni harrastivat tietokoneella surffailua - niin tytöt kuin pojatkin, mutta nyt avioiduttuaan ovat kaikki hyvin sopeutuneet perhe-elämään ja molemmat puolisot tekevät kotitöitä.

        Ei poikani eikä vävynikään osanneet ruokaa ennen tehdä, mutta niin vain osaavat laittaa kunnon peruskotiruokaa ja keittävät puuronkin lapsille tuossa tuokiossa.

        Kaikkea voi oppia, jos haluaa ja rakkautta riittää. - Se toki on paha, jos nyt aivan nettiriippuvainen on, mutta luulisi nyt muutkin asiat nuoria kiinnostavan. Oletko puhunut poikaystäväsi kanssa? Juttele ihan vakavasti ja kerro hänelle, mitkä asiat sinua nyppii. Jos hän ei ota sinua mitenkään huomioon, vaan passauttaa ja pitää piikana, niin se on jo todella totuuden paikka suhteenne jatkuvuuden kannalta. Mutta yritä ensin, jos rakastatte toisianne....

        ihan tosissasi kutsut päälle 30v miestä "nuoreksi"?

        ja näistä asioista on puhuttu sen 100 kertaa 6 vuotisen suhteemme aikana.
        tulos on se että mikään ei ole muuttunut.
        mies ei halua naimisiin, mies ei halua perhettä koska se sitoo liikaa(tosin en itsekään tiedä haluanko perhettä, ehkä en vain ole tavannut sellaista miestä johon luottaisin ja jota rakastaisin niin paljon että perheen haluaisin).
        mies jatkuvasti ostelee milloin mitäkin kalliita laitteita..luotolla.

        joskus kun kyselen mielloin mies laittaa ruokaa/aamupalaa meille, niin on vain hämillään ja sanoo vaan että "en mä osaa"...
        luulisi tuon ikäisen miehen osaavan JOTAIN.
        ja 6 vuodessa jos haluaa jotain yleishyödyllistä oppia, niin sen kyllä oppii, mutta mies ei halua oppia, mies haluaa että kotona on oma pikku "äidinkorvike" joka paapoo.

        olen miehen kanssa keskustellut vakavasti ja rauhallisesti ja itkenyt jopa omaa rajallista jaksamistani ja sitä kun mies ei auta. mutta mikään ei muutu.

        kun saan vakituisen työpaikan en tasan jää tällaiseen suhteeseen, silloin se on vaan moro ja menox.


      • elämää eletään
        dagva kirjoitti:

        ihan tosissasi kutsut päälle 30v miestä "nuoreksi"?

        ja näistä asioista on puhuttu sen 100 kertaa 6 vuotisen suhteemme aikana.
        tulos on se että mikään ei ole muuttunut.
        mies ei halua naimisiin, mies ei halua perhettä koska se sitoo liikaa(tosin en itsekään tiedä haluanko perhettä, ehkä en vain ole tavannut sellaista miestä johon luottaisin ja jota rakastaisin niin paljon että perheen haluaisin).
        mies jatkuvasti ostelee milloin mitäkin kalliita laitteita..luotolla.

        joskus kun kyselen mielloin mies laittaa ruokaa/aamupalaa meille, niin on vain hämillään ja sanoo vaan että "en mä osaa"...
        luulisi tuon ikäisen miehen osaavan JOTAIN.
        ja 6 vuodessa jos haluaa jotain yleishyödyllistä oppia, niin sen kyllä oppii, mutta mies ei halua oppia, mies haluaa että kotona on oma pikku "äidinkorvike" joka paapoo.

        olen miehen kanssa keskustellut vakavasti ja rauhallisesti ja itkenyt jopa omaa rajallista jaksamistani ja sitä kun mies ei auta. mutta mikään ei muutu.

        kun saan vakituisen työpaikan en tasan jää tällaiseen suhteeseen, silloin se on vaan moro ja menox.

        dagva,
        30-vuotias - kyllä nykyään monet nuoret elävät vielä 3-kymppisinä teini-iän viime aikoja ja ovat aika itsekkäitäkin monessa asiassa. Ja pitää paikkansa tuosta poikaystävästäsi kerrottuasi. Silti kuitenkin sanon, että nuoret oman perheen perustaessaan muuttuvat, mutta kerrot teidän olleen jo 6 vuotta yhdessä ja passauttaa sinua heittäytyen avuttomaksi. Eikä keskustelut ole auttaneet - mikään ei muutu. Jos hänellä ei ole aikeitakaan muuttaa itseään eikä hän huomioi sinun onneasi ja hyvinvointiasi, niin taitaisin minäkin vähän funtsata sinun laillasi, mutta paha mennä sanomaan mitään - en oikeastaan haluakaan neuvoa, itsehän sinä päätöksen teet. Tsemppiä ja hyvää jatkoa toivoen.

        ps. kyllä minusta 3-kymppinen on vielä nuori - kas, kun itse on jo isoäidin ikäinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe