Uudet suomalaiset fantasiakirjat

karoliina_k_

Olettekos jo ehtineet tutustua uusiin suomalaisiin fantasiakirjoihin?

Itse luin Petteri Hannilan esikoisteoksen Kaukamoinen, joka ilmestyi tammikuussa 2013. Tarinan päähenkilö Vierra vei kyllä mukanaan. Tarinan juuret pohjautuvat mytologiaan sekä syvälle muinaiseen Suomeen ja kerronnan välissä on kalevalamittaisia runoja. Suosittelen lämpimästi!

Huomasin muuten, että kirja on jo ehditty kääntää myös englanniksi ja on myynnissä ulkomailla. Hienoa uutta suomalaista kirjallisuutta menossa maailmalle! Pohjoinen eksoottisuus vetoaa varmasti myös kansainvälisillä markkinoilla. Itselle kirjan kuvaama ympäristö tuntui jotenkin kotoisalta.

www.kaukamoinen.fi

Toisena luin Jenny Kangasvuon Sudenveri, ja seuraavaksi meinasin tarttua Emmi Itärannan Teemestarin kirjaan.

Mitä te olette lukeneet?

10

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninni-Minni

      Minä olen lukenut Helena Warista, joka on kanssa suomalaista mytologiamaisemaa hyödyntävää fantasiaa. Sarja vaan päättyi just. :(

      Virkistävä yllätys oli Mifongin perintö, joka taas on kaikkea muuta kuin suomalaista metsäfantasiaa, vaikka sen kirjoittaja on suomalainen. Kiva että on vaihtelua ja muutakin kuin kalevalan hyödyntämistä... Tuo Sudenveri kiinnostaa myös!

      Tuntuu että viime aikoina on ollut tosi hyvää tarjontaa kotimaisessa fantasiassa. :)

    • scifkin

      Tietääkö kukaan semmosesta pikku scifistä kuin uusi suomi? Olen löytäny vaan yhen osan ja halusisin tietää miten se jatkuu?

    • Maailmojen portti

      Sama juttu, Kaukamoinen vetosi ja veti. Itse lainasin äskettäin kirjastosta Raili Vesasen Leiloma -sarjan kaksi ensimmäistä romaania ja tykkäsin. Kolmas on vielä lukematta. Vähän erilaista fantasiaa, syvällisempää. Matka uneen ja takaisin ja Syvyyksien sinin tie on kirjoitettu hyvin ja jännittävästi. Niissä seikkaillaan unen maailmassa, joka on kirjassa yhtä todellinen kuin valvemaailma. Pidin etenkin ilkiöistä, mutta mukana on monensorttista otusta tiikeristä ja koirasta yksisarviseen. Nyt odotan mielenkiinnolla Vesasen uutta romaanisarjaa, World Wide Whales, ensimmäinen osa on Maailmojen portti, jonka luvataan olevan kunnon vanhan ajan seikkailua. Parempaa kuin Potter! Nähtäväksi jää! Nämä pienempien kustantamojen kirjat jäävät helposti vähän varjoon, mutta saattavat tarjota kiinnostavia yllätyksiä. Onko joku muu lukenut Vesasen kirjoja?

      • karoliina_k_

        Moikka,

        Kiva, kuulla että muutkin ovat tykänneet Kaukamoisesta!

        Helena Wariksen ensimmäinen kirja "Uniin piirry polku" on tuossa odottamassa lukemista. Varmasti hyvä!

        Vesasen kirjoihin en ole vielä tutustunut, mutta pitänee Googlettaa nekin.


    • Lukijatar Vantaalta

      Kristiina Vuoren Näkijän tyttäressä on myöskin fantasiaelementtejä, muinaisuskon shamanismia, etiäisiä, lintuihin sulautumista. Suosittelen!

    • karoliina_k_

      Kristiina Vuoren esikoisteoksesta ei taida myöskään puuttua rakkautta ja romantiikkaa :) Koskahan saamme jatkoa kirjalle?

    • Dr@gon

      Onko joku lukenut jo Mifonki-sarjan toista osaa, Mifongin aikaa? Onko yhtä hyvä kuin eka osa?

      • Kolpityttö1

        Mä tykkäsin melkein enemmän kun ekasta. Hahmot syvenee ja juoni ei ole yhtä tiivistahtinen, vaikka ei se jaarittelekkaan. Lisäksi Reu on isommassa roolissa!!


    • jossu891

      Sain sattumalta käsiini yhen vanhan kaverini, Lea Patisen, kirjoittaman kirjan Prologi. Yllättävän jännä kirja, toisin ku normaalisti fantasiakirjat, tää sijoittu ihan Suomeen ja kertoo tavallisista nuorista. Päähenkilöistä yks alottaa koulunsa Hartolassa ja kaks muuta Jyväskylän yliopistossa. Alkuun vaikuttaa aika tavalliselta nuortenkirjalta, mutta sit siihen tulee fantasiajuttuja mukaan. Alku oliki vähän kökkö, mut loppua kohden parani ja sit loppukin vähän kesken. Eli jatkoa ilmeisesti tulossa?

      http://leapatinen.jimdo.com/tuotokseni/prologi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7839
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4482
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2188
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1915
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1765
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1669
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe