Suomalaiset klassikot

Ei uppotukkeja

Uppotukeista ja homeskandeista puhutaan, joskus aiheestakin.

Silti pääsee välillä unohtumaan, että Suomessa on suunniteltu ja tehty paljon hienoja veneitä, jotka ovat kysyttyjä klassikoita vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Listataanpa vähän.

Swan 36
Ensimmäinen Swan. Hyvin moderni jaettu lateraalipinta. Ensimmäinen sarjavalmisteinen suomalainen valtamerivene.

H-vene
Kohtuuhintainen nopea ja nätti vene, jota on valmistettu jo yli 40 vuotta. Suosittu yksityyppiluokka, ja 70-luvulla perheen retkivene. Helppo purjehtia vaikka yksin.

Guy 22
Vallankumouksellinen tilaratkaisu 22-jalkaisessa veneessä: 4 täyspitkää punkkaa. Hyvä ja merikelpoinen vene.

Swan 65
Ensimmäisen Whitbreadin voittaja. Monien mielestä edelleen yksi maailman kauneimmista veneistä. Syntyessään maailman suurin lasikuituvene.

Siinä vähän alkua. Mitä muita tulee mieleen?

40

1051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+8

      Swan 36/ R Holland ja Maestro 38/E Still. Pystyt ikkunat. Jäävät mieleen erottuen hyvin saaristomaisemasta.

      • (IR

        Eiköhän uudempi Swan 36 ole kuitenkin G. Frersin kynästä.


    • Baltic

      Balticit 33--43
      Swanien "moderni painos". Kerrosrakenteiden uranuurtaja. Älyttömän tukevia veneitä, joita on vain tehty liian vähän.

    • seppomartti

      H- veneelle vielä yksi meriitti, vaikka onkin vahentunut. Eikös se ole ainoa köliveneiden luokka jos match ja jollat lasketaan pois?

      • Joakim_

        Mitä tarkoitat "ainoa köliveneiden luokka"? Mitä ovat sitten vaikkapa Star, Louhi, Folkkari, X-35 jne,?


      • Ulkomaisia...
        Joakim_ kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "ainoa köliveneiden luokka"? Mitä ovat sitten vaikkapa Star, Louhi, Folkkari, X-35 jne,?

        Eivät ole suomalaisia klassikoita/suomalaisia veneitä. H-vene on ainoa suomalainen köliveneluokka.

        Kaikki varman tietävät, että maailmassa on muitakin köliveneluokkia kuin H-vene ;-)


      • Mites Hai?

        Vieläkö Hai-veneillä on luokkakisoja? Mielestäni pari vuotta sitten Naantalissa näin Hai-kisan.


      • Joakim_
        Ulkomaisia... kirjoitti:

        Eivät ole suomalaisia klassikoita/suomalaisia veneitä. H-vene on ainoa suomalainen köliveneluokka.

        Kaikki varman tietävät, että maailmassa on muitakin köliveneluokkia kuin H-vene ;-)

        No kyllä tuohon pitää lisätä joku muu määrittely, jotta H-vene olisi ainoa. Ainakin Hai ja Finn Express 83 ovat suomalaista alkuperää ja niillä on omia kisoja.


      • Pientä on
        Joakim_ kirjoitti:

        No kyllä tuohon pitää lisätä joku muu määrittely, jotta H-vene olisi ainoa. Ainakin Hai ja Finn Express 83 ovat suomalaista alkuperää ja niillä on omia kisoja.

        Aika pientä tuo FE83-luokkakisailu on: viime vuonna Hangon regatassa 9 venettä...


      • Suolaa haavoissa
        Ulkomaisia... kirjoitti:

        Eivät ole suomalaisia klassikoita/suomalaisia veneitä. H-vene on ainoa suomalainen köliveneluokka.

        Kaikki varman tietävät, että maailmassa on muitakin köliveneluokkia kuin H-vene ;-)

        Erikosluokka A ja erikoisluokka C, Utö-kryssare, Gullkronakryssare, Weekend-kryssare...

        Ei nuo teinit tiedä eikä ymmärrä veneistä yhtään mitään.


      • Hoh-hhoo
        Joakim_ kirjoitti:

        No kyllä tuohon pitää lisätä joku muu määrittely, jotta H-vene olisi ainoa. Ainakin Hai ja Finn Express 83 ovat suomalaista alkuperää ja niillä on omia kisoja.

        Nooo,

        Se minkä Joakimkin hyvin tietää, on H-veneen status Euroopan suurimpana yksityyppiköliveneluokkana. Ei välttämättä ainoa yksityyppiköliveneluokka Suomessa, mutta ainakin ensimmäinen virallisesti luokiteltu.

        Tästä varmaan seuraa viisastelua, joten lukekaa tarkennukset Ilpo Kauhasen Hans Groop-kirjasta älkääkä täällä nahistelko.

        http://www.moreenikustannus.fi/Products.asp?document_id=817


    • seppomartti

      Hyvä, että porukka heräsi kun kävi lapsus. Jäi pois Olympia, mikä oli ajatuksenani. Eli mikäli H on olympialaisten köliveneluokka (mistä en ole varma) niin suomaisveneelle sen on melkoinen meriitti. FIN- jolla ei muistaakseninollut suomalaisdesign vaan uusi 1952.

      • Hennes Groop

        No ei H nyt koskaan olympialaisiin ole päässyt, vaikka huippupaatti onkin.


      • Hoh-hhoo

        H-veneet ei tosiaan olympialaisiin asti ole ehtineet. Lohtuna kuitenkin, että eipä noin "isoja" veneitä olympialaisissa ole ollutkaan enää viime vuosina. Olisiko viimeksi "isoja" ollut metriluokat joskus 50-luvun tienoilla?

        Luokan kansainvälisestä koosta johtuen H-veneillä kuitenkin on vuosittaisia EM- ja MM-kilpailuja. Sekin on hieno juttu kotimaiselle venetyypille.

        Ja jos nyt veneklassikko-statuksilla pitää brassailla, niin olihan H-vene Vene-lehden klassikkovene vuonna 2008. Lukijoiden valinta, tietääkseni. Mielestäni titteli istuu veneelle ihan perustellusti siinä missä se sopisi viakkapa Haille ja Folkkarillekin. Esim. metriluokkien veneissä klassista kauneutta löytyy paljonkin, mutta titteli pitäisi silloin myöntää yksilölle eikä veneluokalle kun kutakuinkin kaikki veneet on erilaisia.


      • Joakim_
        Hoh-hhoo kirjoitti:

        H-veneet ei tosiaan olympialaisiin asti ole ehtineet. Lohtuna kuitenkin, että eipä noin "isoja" veneitä olympialaisissa ole ollutkaan enää viime vuosina. Olisiko viimeksi "isoja" ollut metriluokat joskus 50-luvun tienoilla?

        Luokan kansainvälisestä koosta johtuen H-veneillä kuitenkin on vuosittaisia EM- ja MM-kilpailuja. Sekin on hieno juttu kotimaiselle venetyypille.

        Ja jos nyt veneklassikko-statuksilla pitää brassailla, niin olihan H-vene Vene-lehden klassikkovene vuonna 2008. Lukijoiden valinta, tietääkseni. Mielestäni titteli istuu veneelle ihan perustellusti siinä missä se sopisi viakkapa Haille ja Folkkarillekin. Esim. metriluokkien veneissä klassista kauneutta löytyy paljonkin, mutta titteli pitäisi silloin myöntää yksilölle eikä veneluokalle kun kutakuinkin kaikki veneet on erilaisia.

        Onhan olympialaisissa ollut hyvin lähelle H:n kokoinen Soling 1972-2000 ja sitä ennen hiukan isommat Louhi 1948-1972 ja 5.5 1952-1968.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_sailing_classes


    • ruotsalainen design
      • -Mika-

        Hai-vene taitaa olla vanhin alkuaan suomalainen OD-kisaluokka. Suunniteltu 1930 HSS:n tilauksesta edulliseksi, "jokamiehen" od-kisaluokaksi.

        Yllättäen kyseistä venettä on paljon myös välimerellä, varsinkin Ranskassa (Raquem?) ja se on ollut siellä niin suosittu, että tekivät siitä lasikuituversion jo melko aikaisin. Suomeen se lasikuituversio rantautui vasta 2000 luvulla, mutta omana lukkanaan (Hai-2000).


      • 1+3
        -Mika- kirjoitti:

        Hai-vene taitaa olla vanhin alkuaan suomalainen OD-kisaluokka. Suunniteltu 1930 HSS:n tilauksesta edulliseksi, "jokamiehen" od-kisaluokaksi.

        Yllättäen kyseistä venettä on paljon myös välimerellä, varsinkin Ranskassa (Raquem?) ja se on ollut siellä niin suosittu, että tekivät siitä lasikuituversion jo melko aikaisin. Suomeen se lasikuituversio rantautui vasta 2000 luvulla, mutta omana lukkanaan (Hai-2000).

        eikös hai ole konstruktioluokka eikä OD luokka?


      • OD Simpson
        1+3 kirjoitti:

        eikös hai ole konstruktioluokka eikä OD luokka?

        Taitaa ne Hait olla kaikki samoilla mitoilla => OD...


      • Hoh-hhoo
        -Mika- kirjoitti:

        Hai-vene taitaa olla vanhin alkuaan suomalainen OD-kisaluokka. Suunniteltu 1930 HSS:n tilauksesta edulliseksi, "jokamiehen" od-kisaluokaksi.

        Yllättäen kyseistä venettä on paljon myös välimerellä, varsinkin Ranskassa (Raquem?) ja se on ollut siellä niin suosittu, että tekivät siitä lasikuituversion jo melko aikaisin. Suomeen se lasikuituversio rantautui vasta 2000 luvulla, mutta omana lukkanaan (Hai-2000).

        Ranskassa hait tunnetaan nimellä "Requin":

        http://www.hai-requin.com/

        Hai- ja H-veneillä on tarinan mukaan yhteistä se, että Ranskan laivasto on hankkinut niitä harjoitusveneikseen, mikä selittää ainakin Hain suosiota Ranskassa. Jos joku tietää onko H-venekin ollut siellä käytössä, kertokaa toki. Hai ja H menee usein sekaisin, joten voi olla, että niin on käynyt tässäkin.

        Edellä tuli kirjoitettua Folkkarista, joka ei ole ihan täysiverinen kotimainen, vaan pohjoismaisen suunnittelukilpailun monikansallinen lopputulos kun lopullista voittajaa haetaan yhä (lopputuloksen suunnitteli ammattilainen kilpailuun osallistuneiden suunnitelmien pohjalta). Folkkareitahan onkin sitten jo San Fransiscon lahtea myöden:

        http://www.sfbayfolkboats.org/


      • OD hyvinkin
        OD Simpson kirjoitti:

        Taitaa ne Hait olla kaikki samoilla mitoilla => OD...

        Eikä vain saman mittaisia, samoilla rakennepiirustuksillakin ne on tehty. Ja tietysti samoille kaarille muodot kans. Konstruktioluokkia noista edellä mainituista on ne A- ja C-erikoisluokat sekä metrisääntöön piirretyt. Tietääkseni Utö-, Weekend-, Gullkrona- sun muut ei ole olleet varsinaisesti luokkina kilpailleet. Ne vain ovat sarjana tai ainakin samoilla piirustuksilla matkaveneiksi tehtyjä. Vasta myöhemmin on FE83 ja Avance 36 esimerkiksi luokkaliiton perustaneet ja luokkasäännöt luoneet omistajien aloitteena.


    • Ville*veikko

      Jatketaanpa listaa.

      Finngulf 39 - etelärannikon ison luokan vastaus Swaneille ja Balticeille. Valmistettu myös Ruotsissa Crown 39-nimisenä.

      Inferno 31 - suosittu 80-luvun perhevene kivenkovassa noin 31-jalan kokoluokassa. Myös tätä lisenssivalmistettiin Ruotsissa (Crown 31).

      Sunwind 26/27 - "Suomen Maxi Fenix", kohtuuhintainen perusasuttava matkavene sisämoottorilla.

      H-35 - 70-luvun onnistunut H-veneen isosisko.

      Avance 36 - klassisen kaunis.

      1990-luvulta eteenpäin menee jo vaikeammaksi.....

      • Tarkennus FG39

        Crown 39 valmistettiin alusta asti Suomessa alihankintana (16 kpl). Kun Crown lopetti jatkoi Finngulf veneen valmistusta nimellä Finngulf 39.


    • Sparkman1

      Kyllä suomalaisten klassikoiden joukkoon pitää myös mahduttaa Antinojan veneet. Puiset ovat oma lukunsa, mutta varsinainen klassikko on S&S 30, josta Antinoja leipoi tunnetut vesionsa S&S 6.6. ja Antilla 30. Tinkimättömästi tehtyjä oman aikansa kilpapursia, joiden historia tulee jatkumaan matkaveneinä hamaan tulevaisuuteen.

      • Haaveena

        Kuten myös S&S Swan 38!


      • Kulta-aika meni

        Kun tuota listaa katselee, tulee mieleen, että melkoista kulta-aikaa 70- ja 80-luku suomalaisessa veneenvalmistuksessa olivat. Taitaa valtaosa Swaneista, Balticeista, Antilloista ym. tuolloin tehdyistä laatupursista olla edelleen käytössä.

        Veikkaan, että syynä on yksinkertaisesti se, että vielä tuolloin useimmat veneet tehtiin kestämään isältä pojalle ihan kirjaimellisesti. Mikä lie tuon asian sitten muuttanut, ja tehnyt veneistä kulutustavaraa, jonka ei ole tarkoituskaan pysyä kasassa kuin 10--15 vuotta?


      • Sparkman1
        Kulta-aika meni kirjoitti:

        Kun tuota listaa katselee, tulee mieleen, että melkoista kulta-aikaa 70- ja 80-luku suomalaisessa veneenvalmistuksessa olivat. Taitaa valtaosa Swaneista, Balticeista, Antilloista ym. tuolloin tehdyistä laatupursista olla edelleen käytössä.

        Veikkaan, että syynä on yksinkertaisesti se, että vielä tuolloin useimmat veneet tehtiin kestämään isältä pojalle ihan kirjaimellisesti. Mikä lie tuon asian sitten muuttanut, ja tehnyt veneistä kulutustavaraa, jonka ei ole tarkoituskaan pysyä kasassa kuin 10--15 vuotta?

        Ajattelumallit ovat perusteellisesti muuttuneet noista ajoista. Kun katselen omaa Antillaani, olen varma, että tänä päivänä ei moista venettä pystyttäisi myymään kuluttajalle: tilat ovat ahtaat ja askeettiset, paljasta pintaa paljon näkyvissä, sistustan yksityiskohtien viimeistely suurpiirteistä ja hintakin olisi todennäköisesti melko kova.

        Jos myyjänä olisi vielä Antinoja-vainaa itse, brändin rakentaminenkin olisi olematonta. Myyjä saattaisi jopa valita ostajansa, eikä suostuisi kauppamaan veneitään ruotsalaisille (!). Näinhän Antinojan kerrotaan tehneen...

        Veneen vahvimmat puolet ovatkin niitä, jotka eivät vältämättä paljastu venenäyttelyiden esittelyssä. Niihin kiinnittää huomiota ehkä vasta vuosien ja vuosikymmenkin kuluessa. Materiaalit on tarkoituksenmukaisia ja riittävästi mitoitettuja. Sisustuksessa tärkeintä on toimivuus ja helppohoitoisuus. Heloitus on tasokasta, eikä omistajan tarvitse pelätä, että heepelit jäävät käsiin. Köli on lyijyä ja kiinnitys oikeaoppinen. Rakenteet kaiken kaikkiaan aikaa uhmaavia;: tehty sillä periaatteella, että sisustaa ym. joudutaan veneen elämänkaaren aikana uusimaan ja parantelemaan, mutta perusrakenteet kestävät.

        Oma veneeni on reippasti yli 30 vuotta, eikä ikä näy oikeastaan missään. Moottori, verhoilut, juoksevaa rikiä, vinssejä ym. on vuosikymmenten aikana päivitetty, mutta muuten rakenteet ovat alkuperäisiä ja uuteen verrattavia. Mitään delaminoitumista ei yksikerrosrakenteissa ole tapahtunut, eikä hiusmurtumia ole havaittavissa. Helojen kiinnitykset ovat kestäneet hyvin, samoin gelcoatpinta on hyvä. Ainevahvuudet sallivat siinäkin vielä monta myllytystä.

        En yhtään ihmettelisi, jos pursi voi olla käytössä vaikka satavuortiaana. Mikään ei viitaa siihen, että 35 vuodessa olisi tapahtunut pahempaa kulumista.


      • 4+6
        Kulta-aika meni kirjoitti:

        Kun tuota listaa katselee, tulee mieleen, että melkoista kulta-aikaa 70- ja 80-luku suomalaisessa veneenvalmistuksessa olivat. Taitaa valtaosa Swaneista, Balticeista, Antilloista ym. tuolloin tehdyistä laatupursista olla edelleen käytössä.

        Veikkaan, että syynä on yksinkertaisesti se, että vielä tuolloin useimmat veneet tehtiin kestämään isältä pojalle ihan kirjaimellisesti. Mikä lie tuon asian sitten muuttanut, ja tehnyt veneistä kulutustavaraa, jonka ei ole tarkoituskaan pysyä kasassa kuin 10--15 vuotta?

        Mihin tietoon tai tilastoon perustuu väite, että 80-luvun jälkeen rakennetut suomalaisveneet (tai itse asiassa lähes mitkä tahansa veneet) kestävät vain 10-15 vuotta? Lasikuituveneitä (matkaveneiksi tarkoitettuja purjeveneitä) ei juuri koskaan romuteta sen vuoksi ettei niitä voi enää korjata. 90-luvulla rakennetut veneet ovat nyt tai kohta 20 vuotta vanhoja eikä mitään merkkejä isosta romutusmäärästä ole edes halvimpien purjeveneiden osalta, saati suomalaisten veneiden osalta.
        Minustakin monet vanhat veneet ovat hienoja mutta ei silti pidä perusteettomasti moittia uudempia.


    • 22veee

      Yksi on kuitenkin ylitse muiden, Finnark F75 eli Pikku-Jätti. Rumempaa ei ihan heti löydy. Hakkaa jopa peräjatketun Sunwind 27:n.

      • Nostalgiaa!

        Nostalgiaa!

        Pikkupoikana selasin aina Vene-lehden venekuvastoa kesämökillä. Pikkujätti oli yksi unelmaveneistäni. Mitäs vikaa siinä muuten on?


      • 31vee
        Nostalgiaa! kirjoitti:

        Nostalgiaa!

        Pikkupoikana selasin aina Vene-lehden venekuvastoa kesämökillä. Pikkujätti oli yksi unelmaveneistäni. Mitäs vikaa siinä muuten on?

        No en nyt tiedä varsinaista vikaa, mutta onhan se ihan hemmetin ruma. Ei sillä kyllä ihan selvinpäin kehtaa yleiselle rannalle rantautua. Purjevene se ei ole, mutta onko se oikein edes moottorivene???


      • Rumako?
        31vee kirjoitti:

        No en nyt tiedä varsinaista vikaa, mutta onhan se ihan hemmetin ruma. Ei sillä kyllä ihan selvinpäin kehtaa yleiselle rannalle rantautua. Purjevene se ei ole, mutta onko se oikein edes moottorivene???

        Rumuus on katsojan silmässä, ihan niinkuin kauneuskin.


      • Itämeren seisoja

        Oisko medusa moottoripursi sittenkin rumempi kuin pikkujätti?


    • 1ooooooooooooooooooo

      Nämä myös groopin kynästä H-323, artina 29 ja33 ,is-400

      • kuultua

        Ohimennen sivusta satamassa kuultu arvio IS 400:sta, "sisu kuorma-auton ja H-veneen risteytys".


    • 1ooooooooooooooooooo

      Is-400 voi muuten purjehtia sitloodassa istuen kastumatta jos ulkona sataa.

      • FinskiÖ

        Hyväksyykö arvoisa raati FinnFlyer 31 mallin tähän mukaan. Mielestäni aikaansa edellä, kun 78 ensimmäiset saatiin uunista ulos. Ja ainakin omasta mielestäni klassisen tyylikkäitä. Aikanaan nopeitakin olivat, mutta taitavat nykyisin mennä uudet silityslaudat ohi.


      • 2+20
        FinskiÖ kirjoitti:

        Hyväksyykö arvoisa raati FinnFlyer 31 mallin tähän mukaan. Mielestäni aikaansa edellä, kun 78 ensimmäiset saatiin uunista ulos. Ja ainakin omasta mielestäni klassisen tyylikkäitä. Aikanaan nopeitakin olivat, mutta taitavat nykyisin mennä uudet silityslaudat ohi.

        Raati ei kyllä tuota hyväksy. Mikä siinä olisi erikoista?


      • FF 27 Charlotta
        2+20 kirjoitti:

        Raati ei kyllä tuota hyväksy. Mikä siinä olisi erikoista?

        Runko tuotannossa yli 20 vuotta


      • HippuC
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Runko tuotannossa yli 20 vuotta

        Konstruktio ja design mielestäni edellä aikaansa ko. kokoluokassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4600
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3035
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      25
      1613
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe