Olen parikymppinen nainen, käyttänyt koko ajan siteitä. Neitsyys on tallella. Olen yrittänyt opetella käyttämään tamponeja, sillä minulla ei ole oikeastaan mitään käsitystä omasta anatomiastani, mihin suuntaan emättimeni kallistuu, miten syvälle tamponin tulisi mennä, jne. Minusta minun olisi korkea aika oppia tuntemaan tuo anatominen alue itsestäni. Pelkästään emättimen aukon löytäminen on ollut kovan työn ja tuskan takana. Käsipeilillä olen itsestäni reikää yrittänyt löytää erilaisissa asennoissa, mutta tuntuu, ettei minulla sellaista olekaan. Vain jalat harallaan kyykyssä "istuessani" sinne tuntuu aukeavan pieni, noin pikkusormen kynnen kokoinen aukko.
Tuohon aukkoon olen sitten yrittänyt tamponia laittaa, mutta turhaan. Tuntuu, että vähän joka kulmassa tulee "seinämä" vastaan, enkä saa tamponia laitettua. Ikävältäkin se tuntuu, jos yrittää yhtään saada sitä laitettua syvemmälle. Hyvä jos saan edes tamponin kärkeä sisääni, kun jo tuntuu pahalta, ja täytyy lopettaa. En tiedä, johtuuko se tuosta kyykkyasennostani, mutta muissa asennoissa emättimen aukko ikään kuin katoaa, enkä siis tiedä, mistä sitä pitäisi edes saada sisälle! En ole edes sormettanut itseäni itsytyydytystarkoituksessa, koska sitä aukkoa ei vain tunnu löytyvän, vaikka olen yrittänyt sormeani sisään saada! En tiedä, onko immenkalvoni sitten niin tajuttoman tiukka, että kipeää tekee niin herkästi ja aukkoa ei meinaa löytyä kuin vain tietyssä asennossa? Mutta eihän sen immenkalvon tulisi vaikuttaa siihen, että sisälläni tuntuu koko ajan olevan joku seinämä vastassa, kun yritän tamponia itseeni laittaa? Seuraavat kuukautiset alkavat ensi viikolla. Silloin käyn kyllä ostamassa ison kasan erilaisia tamponeja ja vaikka liukkaria ja istun vaikka koko päivän vessassa niiden kanssa. Pakkohan minun on se osa anatomiastani jo opetella tuntemaan! Olen ensimmäistä kertaa parisuhteessa ja yhdyntäkin pelottaa, kun sen aika aikanaan tulee. Jos en saa edes tamponia itseeni eikä minulla ole selkeää käsitystä emätinaukkoni sijainnista, niin miten ihmeessä mieheni voisi minuun päästä sisälle, jos en osaa edes ohjata häntä oikealle suunnalle?
Oliko muilla vastaavanlaisia ongelmia?
Tamponia laittaessa "seinämä" vastassa
11
994
Vastaukset
- Muista rentoutuu
Anteeks en osaa yhtää kuvitella milt toi tuntuu. Ite oon vast 14 ja oon käyttäny tamponei mun ekoist menkoist lähtien. Mut tää voi ehkä auttaa. Istu pöntölle haarat auki ja sotmil avaat sun pikkuset häpyhuulet ja ala liu'uttaa sitä tampponii ihan ylhäält alaspäin ja sit ku se vähä tuntuu menevän "syvemmälle" ni sit pyörittelet sitä ja yrität samal laittaa sitä sisää ja kääntelet et löydät oikeen kulman mis työntää. Mul toimi ainakii sillon ku alotin käyttää niit enkä oikee ossnnu viel.. Toivottavast autto ees vähä.. :-) ainii ja muista olla rentona nii ei ois ihan nii tiukka. :-)
- gffdgfd
Hmm. Se seinämä VOI tietenkin olla immenkalvokin, ainakin jos työnnät tamponia ihan väärään suuntaan. Suosittelisin pesemään kätesi hyvin, hankkimaan sitä liukkaria ja tutkimaan ihan sormella missä se reikä on ja minkä suuntainen se on. Moni jotenkin vaistomaisesti tunkee tamponia pystysuoraan ylöspäin, vaikka emätin kallistuu yllättävän paljon taaksepäin. Sormella saisit paremman tuntuman paikkoihisi.
Ja se emätin ei ole tietenkään mikään auki ammottava reikä, vaan se on lihasputki jonka seinämät ovat normaalitilassa aikalailla toisissaan kiinni. Eli ei siellä mitään valtavaa reikää kuulukaan näkyä. Kannattaisiko sun myös katsoa netistä jotain anatomiakuvia, luulisi että sekin auttaisi hahmottamaan mistä kohtaa se reikä löytyy.
http://www.lunette.com/fi/index.php?id=115
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sukupuolielin
Tuossa luneten kuvassa emättimen aukko on kyllä just sellainen ammottava reikä jollainen se harvemmin todellisuudessa on, mutta ainakin siitä näkee sen paikan suunnilleen. Toisessa kuvassa näkyy miten emätin kallistuu takaviistoon. Se voi kallistua varmaan vielä vähän jyrkemminkin kuin kuvassa.
Tamponeista suosittelen Ob:n miniä (keltainen pakkaus). Se on niin pieni että luulisi menevän sisään. Lisäksi niissä on vielä hiukan liukastettu pinta ("pro comfort"). Ihan eka ehkä kuitenkin kannattaisi tutkia sillä puhtaalla, liukastetulla sormella. Tee se ihan rauhassa vaikka sängyllä maaten, pidä vatsa rentona ja hengittele syvään ja etene ihan hitaasti. Älä siis runno väkisin "vaan johonkin suuntaan" vaan tunnustele hyvin rauhassa. Jos nimittäin alitajuisesti pelkäät niin alapään lihaksesi saattavat ikään kuin krampata ja vaikeuttaa minkään saamista sisään.
Mulle kävi aikoinaan lopulta niin, että olin yhdynnässä ennen kuin pystyin käyttää tamponia. Syy ei ollut fyysinen vaan henkinen, mulla oli jokin hillitön kammo laittaa mitään sisääni ja pelkästään se tunne kun jotain oli menossa sisään sai mut ihan kauhunsekaiseen tilaan ja oli pakko luovuttaa. Yksi mitä mä tein (ekan yhdynnän jälkeen) totuttaakseni itseäni oli että mä ostin banaanin, pistin päälle kondomin, sitten liukkaria ja IHAN hitaasti ees taas liikuttelua, ei väkisin runnomista vaan aina just sen verran kun menee ilman kipua tai vastaavaa, pikkuhiljaa se meni sitten syvemmälle eli tuo vaikutti etenkin siihen lihasten rentoutumiseen ja osittain myös venytti vähän paikkoja.
Kuten sanottu, aina on mahdollista että immenkalvosi tosiaan on niin tiukka ettei tamponin käyttö siksi onnistu. Mutta se on aika harvinaista ja etenkin se ob:n mini on kyllä niin pieni että luulisi mahtuvan. Yleisin virhe on varmasti juuri se, että runnoo väärään suuntaan eli liian pystysuorasti kun pitäisi laittaa enemmän takaviistoon. En tiedä muuten onko kyykkyasento paras. Mulle paras on sellainen polvien koukistus ja etukumara.- gffdgfd
Kysynpä vielä: kuinka syvälle sä sen tamponin saat kun se seinä tuntuu tulevan vastaan? Ja mitä merkkiä ja kokoa olet käyttänyt? Sähän voit harjoitella sormella ja liukkarilla jo ennen menkkoja
- Ehkä tosi tiukka
On mahdollista, että emättimesi aukko tai oikeastaan immenkalvosi on niin tiukka, että et saa edes sormeasi emättimeen. Gynekologi voi avata sen paikallispuudutuksessa.
Gynekologille voi mennä myös tällaisissa ongelmissa ja pyytää opastusta. Ehkä hän osaakin ohjata sinut niin, että pikku viiltoa ei tarvita.
On mahdollista, että emättimessäsi on ylimääräinen seinämä, joka estää laittamasta tamponia sisään. Tämänkin ongelman gynekologi pystyy poistamaan.
Me ihmiset synnymme yksilöllisiksi.
Emättimen aukko löytyy helpoiten, kun olet kiihottunut. Silloin se ikäänkuin avautuu. Mutta se ei todellakaan ole reikä, kuten sierain tai korvakäytävä. Emätin on hyvin poimuinen ja sen ansiosta se pystyy venymään myös isoille siittimille tai lapsen synnytykselle. Synnytyksessä toki apuna ovat myös erilaiset hormonit.
Itse saan tamponin parhaiten sisään, kun seison jalat harallaan puoli-istuvassa asennossa. Toinen vaihtoehto on nostaa toinen jalka pöntönreunalle, kun toinen on maassa. - Niin vaikeaa...
Kiitoksia vastauksista, niistä on ollut apua!
Minulla on kyllä tuo pelko-näkökulma myös. Joskus kun olen oikein kiihottunut, niin vaikka miten olisi paikat kosteat ja olen yrittänyt sormea laittaa niin lähes samantien paikat kuivuvat kuin Sahara ja fiilis jotenkin menee. Että varmasti tässä on myös sellaista jännitystä mukana! En oikein tiedä, ehkä se on se kipu, jota niin pelkään ja panikoin. Ei ainakaan auta asiaa.
Tuo yllätti, ettei sen emättimen aukon "kuulukaan" olla koko ajan auki ja näkösällä kuin autotunneli. Tai siis totta kai tiesin ettei se koko aikaa siellä ammota, mutta kuvittelin, että se olisi kuitenkin, no, avoimempi? Tuo tieto helpotti kyllä oloani, kiitos!
En ole taas pitkään aikaan kokeillut, en edes muista mitä tamponeja aikanaan paketillisen tuhlasin (ilman asetinta olivat ne), kun mikään ei mennyt sisään. Muistan kuitenkin etsineeni kaupan hyllystä pieniä, enkä mitään megatuppoja. En saanut yhtäkään menemään enempää kuin ihan vain sen kärjen, kun alkoi tökkimään vastaan. On kyllä enemmän kuin mahdollista, että olen yrittänyt tunkea sitä liian pystyyn tai ylös, kovin taakse en sitä ole tainnut tajutakaan laittaa. Tai sitten en tarpeeksi taakse, jos se tosiaan kallistuisikin enemmän taakse kuin olen aina kuvitellut? Enkä kyllä kovin rauhallinen ole ollutkaan, pakko myöntää, pienikin kipu luo tappiomielialan ja lopetan. Eikä se asento tosiaan varmasti helpota asiaa, aika epämukava muutenkin.
Tuo liukkari ja sormi voisi olla kätevä näin etukäteenkin, ei tarvitsisi siinä sitten verilammikossa istua ja itkua tuhertaa kun ei onnistu. Mieluummin tosiaan haluaisin tutustua paikkoihini itse, ettei poikaystävän kanssa tarvitse sitten hävetä ja valonheittimen kanssa etsiä, minne ja mihin suuntaan tässä pitäisi mennä. Lisäksi olisi paikat edes vähän tottuneet, että tietäisivät ja tietäisin itsekin, mitä on tulossa, ettei se ensimmäinen kertakaan olisi niin extremeä. Jota se varmasti siis on, eka kerta on kuitenkin eka kerta.
Pitääkin käydä liukkariostoksilla sitten! Hiukan käynyt jo mielenkin päälle tämä asia, kun on pelottanut, että minussa onkin jotain vikaa. - gffdgfd
Joo, kannattaa tosiaan kokeilla sormella ja liukkarin kanssa ilman niitä menkkoja ja ilman mitään valtavia paineita. Kuulostaa tosi tutulta tuo itkun tuhertaminen ja tamponien tuhlaaminen. Mä aina yritin, yleensä oli pitkä tauko koska jokaisesta yrityksestä jäi pieni trauma. Aina yrityksen jälkeen vihasin itseäni suunnattomasti ja koin olevani ihan "impotentti" kun en pystynyt käyttämään tamponia.
Mulla kyse ei ollut fyysisestä esteestä (vaikka kyllä mulla sitä immenkalvoa oli ja yhdynnässä tuntui kyllä kipua. Sitäkin voi tunnustella tuolla "banaaniharjoittelulla" jos siltä tuntuu), vaan nimenomaan henkisestä esteestä. Mä en oikeastaan tuntenut edes kipua (koska en saanut tamponia varmaan edes siihen immenkalvoon asti) enkä muistaakseni mitään "seinämää" tuntenut (tai en ole ihan varma), mulle vaan se tunne että jotain meni sisään oli niin vieras, outo ja kauhea että sen takia en pystynyt juuri saamaan sitä tamponia suuaukkoa pidemälle. Aina pelkästään se tunne että jotain menee sisään sai aikaan sellaisen alkujärkytyksen etten pystynyt jatkaa.
Vaikka tuntuisi toivottomalta niin haluan sanoa, että pääsin minäkin ongelmastani ihan siihen pisteeseen että himoitsen jotain sisääni. Eli ei kannata lannistua. Tärkeintä on ihan rennosti ja rauhassa tutustua siihen anatomiaan ja siihen tunteeseen kun jotain menee sisään. Jos tuntuu, ettet rentojen ja rauhallisten yritystenkään jälkeen onnistu upottamaan sormea niin sitten kannattaa ehkä käydä siellä gynellä, jos vaikka kyse onkin siitä ylitiukasta immenkalvosta. - rentoudu
Rentouden ja jännityksen eroa voi harjoitella. Ensimmäisellä kerralla kannattaa tehdä virtsatessa. Kun jännität lihakset kesken virtsaamisen, niin virtsasuihku lakkaa. Rentoutuessa se jatkuu. Jatkuvat virtsan katkaisut eivät ole terveellisiä, joten mieti se tunne ja mieti se vastakkainen rentouden tunne. Yhdynnässä näiden lihasten tunteminen lisää sekä omaa että miehen nautintoa.
- jigtfrhjytr
Kokeile erilaisia asettimella toimivia tamponeja niin kyllä se sinnee menee.
- gffdgfd
Minä taas suosittelisin just niitä joissa ei ole asetinta. Saa jotenkin paremman tuntuman. Ainakin jos touhu ahdistaa muutenkin niin asetin on mun mielestä hankalampi. Muutenkin asetin mun mielestä vaan hankaloittaa tamponin käyttöä, epähygieenisissä oloissa se tietysti on ihan hyödyllinen. Tietysti se on yksilöllistä kummasta tykkää, eli voihan olla että aloittaja tykkäisi asettimellisista enemmän. Mulla vaan on ollut aikoinaan samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla ja mulla se asetin vaan vaikeutti kaikkea.
- Hipsulin
Itellä meni kans aluks vaan kärki sisään ja sattu julmetusti. Silti pikkuhiljaa harjottelin ja harjottelin. Mystisesti alko menemään vaan enemmän ja enemmän sisään. Älä vedä heti pois kun kärki on siinä sisällä, anna olla hetken.
- sama vaiva
mulla on smaa ongelma mut oon 14v kaverit kysyy aina näin kesälomalla et tulen uimaan heidän kanssaan mutta ku on mekat en voi mennä niin he sanovatt että laita tamppooni. olen sitä yritännyt laittaa montakertaa mutta saan kans vain sen pään sisään ja sitten alkaa sartumaan ihan jumalattomasti ja annan olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864650Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1793655Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.682096Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791288- 1301152
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1471094- 501000
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30904