Naisten silpomiset

Keskiäksy

Kirjoitin eilen uskonnon esseetä naisten ympärileikkauksista. Minulla ei ollut alkutietämykseltä paljoa tietoa aiheesta joten järkytyin todella kun tajusin kuinka yleistä se todellisuudessa onkaan! 97% Somalilaisista naisista on ympärileikattuja ja vuodessa noin 3 miljoonaa tyttöä tai naista silvotaan! järkyttävää!

Oletteko ikinä lukeneet aiheesta? - jos ette, niin nyt olisi korkea aika. Neitsyyttä pidetään useissa kulttuureissa jopa rahallisesti arvokkaana ominaisuutena, joten esimerkiksi monissa Afrikan maissa vanhemmat saattavat myydä neitsyen tyttärensä vanhemmalle miehelle. Useissa Afrikan kulttuureissa tytön siveellisyyttä ja neitsyyttä pidetään niin tärkeänä, että osa tytön ulkoisista sukupuolielimistä silvotaan pois ja lopuksi vielä häpyhuulet ommellaan yhteen. Silpominen tehdään usein likaisilla välineillä, kuten lasinsirpaleilla tai partaveitsellä. Moni silvottu saakin useita tulehduksia ja tauteja pelkistä välineistä. Sen lisäksi useat tytön saavat elinikäisiä sairauksia, kuten HIV:in
Leikkauksessa ympärileikkaajaa avustavat henkilöt pitävät lasta aloillaan noin 15-20 minuuttia kestävän toimenpiteen ajan. Tytön silmät voidaan peittää, ja hänen äitinsä on yleensä mukana pitelemässä häntä aloillaan. Verenvuodon lopettamiseksi haavaan voidaan laittaa yrttisekoituksia, puuroa tai vaikka tuhkaa. Tytön alaraajat sidotaan haavan umpeutumiseksi noin neljäksikymmeneksi päiväksi. Tytölle annetaan myös vain hiukan juotavaa virtsaamistarpeen vähentämiseksi.

Jopa suomesta viedään lapsia ulkomaille silvottavaksi. En voi käsittää kuinka yksikään vanhempi voisi hyväksyä tyttärelleen tuollaista kipua ja tuskaa! Neitsyys ei saisi olla kenenkään velvollisuus vaan arvostettava hyve. Kenenkään, eikä yhdenkään tytön tai naisen tulisi kärsiä tuskaa todistaakseen olevansa siveellinen tai kunnon vaimo.

Ympärileikkausten todellista tarkoitusta tai synnyn syytä ei tiedetä, mutta itse uskon että kyseessä on ikivanhat uskomukset joista ei päästä irti. Afrikan naisten asema ei ole kehittynyt niin hyvin kuin vuonna 2006 toivottiin. Tuolloin tuli voimaan naisten oikeuksia määrittelevä Maputon pöytäkirja. Pöytäkirja muun muassa kieltää naisten sukupuolielinten silpomisen ja vahvistaa naisten oikeuksia seksielämän ja lisääntymisterveyden alueella. Toistaiseksi kuitenkin ainoastaan 29 Afrikan maata 53:sta on allekirjoittanut pöytäkirjan.

Tässä vielä järkyttävä video naisten ympärileikkauksesta. Lopussa järkyttävä kohtaus, jos aiempi teksti järkytti, niin jätä katsomatta.


http://www.youtube.com/watch?v=chhR0ou9aAo&feature=player_embedded

3

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meinaatko jotta rakettipolttoaineinsinöörit tekis moista.
      Tapa on hieno ja te Lieksassa ootte halunneet nämä uudet tavat.








      Tämänpäiväisen Hesarin mukaan Hollannissa muslimit hyökkäävät kaduilla homojejn kimppuun; muslimit katsovat tällä tavalla noudattavansa koraanin oppeja, Hesari toteaa. Lehden mukaan tämän vuoksi Hollannin homot ovat alkaneet äänestää "äärioikeistoa", eli paikallista maahanmuuttajakriittistä puoluetta!

      Tästä jutusta ei Hollantiin muuttanut (muslimi) Umayya Abu Hanna tainnut kertoa Hesariin kirjoittamassaan artikkelissa, jossa hän ylisti Hollannin suvaitsevaisuutta?

      • Älä muuntele

        Etkä sinä, että ne homotkin ovat muslimeja ja muuttavat muslimikulttuuria.

        "Alankomaissa muslimiväestö käy keskenään vilkasta keskustelua suhteestaan seksuaalivähemmistöihin ja naisten asemaan. Amsterdamin Vapaan yliopiston kulttuuriantropologi ja eurooppalaisen islamin professori Thijl Sunier arvelee, että pian tämä debatti tulee julkiseksi.

        "Olennaista ei ole, mitä 70-vuotiaat, aikoinaan Turkista ja Marokosta Hollantiin siirtotyöläisiksi tulleet konservatiiviset papat näistä kysymyksistä ajattelevat, vaan se, mitä nuori polvi sanoo ja tekee", Sunier sanoo."

        Ja millaisia uskovia häiritsijät ovat:
        "Poliisi ja nuorisotyöntekijät tuntevat pahantekijät hyvin. Katuväkivallasta vastaavat pääosin 17–24-vuotiaat Hollannissa syntyneet marokkolaistaustaiset nuoret miehet. Monet kiinni jääneet nyrkinheiluttajat väittävät noudattavansa Koraanin oppeja ja vastustavansa homoutta.


        Kymmeniä kertoja mamujen vastustajat ovat sanoneet täällä palstalla Lieksassakin käyneen juuri samoin. Tyhjän päällä olevat nuoret ovat alkaneet räkyttää maahanmuutosta.

        http://www.hs.fi/sunnuntai/Homot ja muslimit vastakkain Amsterdamissa/a1362200088627


      • pala laikka ja porasaha
        Älä muuntele kirjoitti:

        Etkä sinä, että ne homotkin ovat muslimeja ja muuttavat muslimikulttuuria.

        "Alankomaissa muslimiväestö käy keskenään vilkasta keskustelua suhteestaan seksuaalivähemmistöihin ja naisten asemaan. Amsterdamin Vapaan yliopiston kulttuuriantropologi ja eurooppalaisen islamin professori Thijl Sunier arvelee, että pian tämä debatti tulee julkiseksi.

        "Olennaista ei ole, mitä 70-vuotiaat, aikoinaan Turkista ja Marokosta Hollantiin siirtotyöläisiksi tulleet konservatiiviset papat näistä kysymyksistä ajattelevat, vaan se, mitä nuori polvi sanoo ja tekee", Sunier sanoo."

        Ja millaisia uskovia häiritsijät ovat:
        "Poliisi ja nuorisotyöntekijät tuntevat pahantekijät hyvin. Katuväkivallasta vastaavat pääosin 17–24-vuotiaat Hollannissa syntyneet marokkolaistaustaiset nuoret miehet. Monet kiinni jääneet nyrkinheiluttajat väittävät noudattavansa Koraanin oppeja ja vastustavansa homoutta.


        Kymmeniä kertoja mamujen vastustajat ovat sanoneet täällä palstalla Lieksassakin käyneen juuri samoin. Tyhjän päällä olevat nuoret ovat alkaneet räkyttää maahanmuutosta.

        http://www.hs.fi/sunnuntai/Homot ja muslimit vastakkain Amsterdamissa/a1362200088627

        Muslimi on muslimi, vaikka oliiviöljyssä paistas. Eihän he silvo, eikös se ole se näyttelijä Satu Silvo vai mikä se oli?
        Peskää korvanne, ennenkuin aloitatte nimittelyn ja muun mittelyn. Ei teillä itsellennäkään ole asiat ihan oikeassa reilassa, miettikää sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe