Kaksisuuntainen ja muistihäiriöt?

muistiongelmia

Heips,

Diagnosoituna kaksisuuntainen sekamuotoisena.

Aiemmin viime vuonna lääkitys oli Zoloft tai Sertalin 50mg ja 15mg Abilify ja 600-800mg Seroquel prolong.

Viime vuonna lääkitystä muutettiin niin, että Sertralin tiputettiin pois ja tilalle otettiin Lamictal (200mg) ja Abilifyä nostettiin 30mg ja Seroquel tiputettiin 500mg (200mg normi Seroquel 300mg prolong).

Niin juu muistihäiröitä ja "hahmotus" häiriöitä on ... jokseenkin jonkun rutiinina pidetyn asian tekeminen saattaa unohtua ja sitten tarvitsee miettiä mitä olikaan tekemässä...

Esim myös jossain Facebook peleissä on kyseisiä ongelmia eli kun kuvasta pitäisi etsiä jokin esine niin sitä ei "löydä" siitä... vaikka se olisinkin selvästi siinä "esillä"...

Eli onko tälläisistä muistiongelmista kenelläkään kokemuksia?

11

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

Ne tulee neuroleptien käytöstä ja on ihan normaalia. Aivot ei tietääkseni toivu koskaan ennalleen.

• muistiongelmia

Eli vaikka lääkitys loppuisi tai muutettaisiin niin aivot ei koskaan toivu...

• ----:

Niin. Meistä ei enää koskaan tule normaaleja. Itsekin yritän opiskella. Vaikeaa on kun ei hahmota enää kunnolla kirjoitettuja ohjeita vaan kaikki pitäisi olla kuvallisena. Ja ennen lääkitystä oli äo 129 mitä mahtaa olla nyt..

• seonvarma

Ikävä kyllä sun neuroleptilääkityksesi saa tuon aikaan. Sairautesi ei todellakaan aivojen suorituskykyyn vaikuta.

itse olen bipo II ja en todellakaan mitään aivojani lamauttavia lääkkeitä syö. Varsinkaan kun diagnoosit eivät ole mitään 100% varmoja vaan tällä psykiatrian saralla saadaan harrastaa vaikka mitä.

• äly ja dopamiini

Dopamiini on välittäjäaine, jota ilman ihminen ei olisi älyllinen olento. Dopamiinin määrä aivojen kuorikerroksessa lisääntyy, kun ihminen suorittaa muistia ja tarkkaavaisuutta vaativia tehtäviä.

Seroquel ja yleensäkin neuroleptit salpaavat dopamiinireseptorit.

Onko sitten 2-suuntaisillakin (kuten skitsofreenikoilla) liikaa dopamiinia aivoissa? Minulle Seroquelin syönti oli iso virhe, kaikki älyllinen toiminta sammui, muisti katosi, nukuin, liikkeet hidastui jne

Koska Sero ei kohdallani toiminut niinkuin piti tein siitä johtopäätökseni, minulla ei suurella todennäköisyydellä tuota sairautta ole.

Pitkään ihmettelin, kun toiset 2-suuntaiset pystyivät tekemään vaativia töitä samalla lääkityksellä .. ja minut vetivät aivan zombiksi.

• todennut jossei jotain muista niin ei oo tärkeää

• Eri lääkevalmisteilla on omat haittavaikutuksensa ja useiden lääkkeiden käyttäminen päällekkäin saattaa tuottaa odottamattomiakin sivuvaikutuksia, tai vähintään lisätä eksponentiaalisesti niiden esiintymisen mahdollisuutta.

Olin joskus hieman ylilääkittynä itsekkin, ennen kuin sain ns. oikeat diagnoosit.
      Sitä ennen käytin useita vuosia lääkkeitä, joita minun ei olisi kuulunut syödä ja mistä ei apua ollutkaan.

Suosittelen haloperidolia, eli kauppanimeltään serenasea.
      Tämän teen lähinnä omaan kokemuspohjaani vedoten, mutta asiasta on myös tutkimuksia; mitä tulee haloperidolin käyttöön akuutin manian hoidossa.

Akuutti mania saattaa hoitua parhaiten psykoosilääkkeillä eikä mielialaa tasaavilla lääkkeillä. Lancet-lehden julkaisemassa katsauksessa psykoosilääkkeistä parhaaksi akuutin manian lievittäjäksi osoittautui vanha haloperidoli.
      Katsauksessa keskityttiin tutkimuksiin, joissa akuutin manian hoidossa käytettäviä yleisempiä lääkkeitä oli verrattu lumeeseen tai muihin lääkkeisiin. Laatukriteerit täyttäviä tutkimuksia löytyi 68. Yhteensä niihin oli osallistunut yli 16 000 potilasta.

Kun lääkkeitä verrattiin toisiin lääkkeisiin, haloperidoli oli tehokkain. Se oli tehokkaampi kuin paljon käytetty litium, gabapentiini, asenapiini, valproaatti, ketiapiini, aripipratsoli, karbamatsepiini, topiramaatti, tsiprasidoni tai lamotrigiini.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä psykoosilääkkeiden keskinäistä paremmuutta manian hoidossa ei ole selvitetty.

Itse käytin haloperidolia useamman vuoden vaihtelevalla annoksella (1-9mg/vrk) erilaisiin mielenterveysongelmiin, eikä ainakaan omalla kohdallani mitään sivu-tai haittavaikutuksia esiintynyt.
      Ei myöskään mainitsemiasi muistivaikeuksia.

• ppp61

Haloperidolia tietääkseni pidetään kaikista haitallisimpana neurolepitnä, joten ehkä kannattaa kuitenkin harkita jotain vaihtoehtoista lääkettä esim. Ketipinoria, jolla on eittämättä vähemmän sivuvaikutuksia kuin Haloperidolilla.

• Sofia26

Onko muilla kakssuuntaisilla myös hahmotus ongelmia sekä matemaattisesti suuria ongelmia??

• mestataanhullut
    • Anonyymi

Valitettavasti neuroleptit tuhosi muistini kokonaan ja silti terveydenhuollon puolesta valitettavasti sanotaan että sairaudesta johtuu, vetäisi psykiatrit itse niitä sais IN Vivo kokemuksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      62
      1733
    2. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      94
      1345
    3. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      77
      1134
    4. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      41
      1099
    5. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      46
      1091
    6. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      65
      1043
    7. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      55
      993
    8. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      51
      903
    9. Suomalaisten enemmistö: YLE on puolueeton ja luotettava

EVA:n teettämän tutkimuksen mukaan 49%, siis käytännössä puolet kansasta, pitää YLEä puolueettomana ja 75% luotettavana.
      Maailman menoa
      161
      903
    10. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      66
      864
    Aihe