Aion päästä lääkikseen tänä vuonna!

Prinsessa Aura

Aion tehdä mahdottomasta mahdotonta ja päästä lääkikseen tänä vuonna. Lähtötasoni on aivan nolla, eikä luonnontieteellistä ymmärrystä juurikaan ole. Nyt kaipaankin lukusuunnitelman laadinnassa ihan käytännön vinkkejä. Miten ajoittaa aika ennen pääsykoetta? Mitä opiskella? Minä päivinä? Kuinka kauan?

Olisin todella kiitollinen, jos joku vaivautuisi vääntämään mulle idioottivarman ohjelman, jota voisin orjallisesti seurata. Mikäli opiskelupaikan ovet tänä vuonna aukenevat, tarjoan lukusuunnitelman laatijalle vaikka ravintolaillan :)

Vastata voi tähän ketjuun tai osoitteeseen [email protected]

39

2844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      On toisaalta ihana huomata, että olet innokas, koska koen sinussa olevan jotain samaa kuin itsessäni. Kuitenkin sanot, että et ole lukenut luonnontieteitä aiemmin niin minulle tulee sellainen olo, että lähdet nyt mahdottomaan tehtävään.

      Haen itse ensi vuonna lääketieteelliseen tiedekuntaan ja olen valmistautunut kokeisiin noin 1,5 vuotta. Tärkeimmät asiat, jotka koen kokeessa olevan on hyvä lukutaito, tietysti hyvä kirjoitustaitokin, jotta osaa vastata kysymykseen ja laskurutiini.

      Ensimmäinen vaihe lukemisessa on asioiden ymmärtäminen. Siihen voi mennä oikeasti aika pitkä, jos ei ole lukenut lukiossa pitkää fysiikkaa ja kemiaa. Lisäksi biologiastakin olisi hyvä osata perusasiat, jotta pystyy esimerkiksi hahmottamaan aineistotehtävän.

      Laskurutiini syntyy vain ja ainoastaan laskemalla. Minulla on pöydälläni 10 vihkollista laskutehtäviä. Lisäksi olen koneella kirjoittanut biologian kirjoista erilaisia esseitä. Valitettava totuus on, että jotta oikeasti osaa asian, pitää tehdä jonkin verran rutiinia asian tiimoilta.

      Jos siis haluat lääketieteelliseen tiedekuntaan, niin ota haasteeksi ensi vuosi, vaikka aloitat lukemisen tänä vuonna.

      Itse omalla lukemisella olen edelleen skeptinen sen suhteen, että pääsenkö sisään vai en, vaikkakin luulen, että tänä vuonna paikka aukeaa.

    • Prinsessa Aura

      Kiitos vastauksesta! Kuten kirjoitinkin, tiedän tehtäväni olevan mahdoton. Kuitenkin koen, että on järkevämpää yrittää sisään kerralla ja jos tiedekunnan ovet eivät aukeaisikaan, on minulla hyvä pohja vuoden 2014 valintakoetta varten hankittu.

      Tosiaan vinkkejä edelleen kaipailen siihen, miten tästä lyhyestä ajasta saisi parhaalla tavalla kaiken irti.

    • jjjjo98

      Kannattaa toki käydä valintakoetilanne tsekkaamassa, vaikkei olisikaan vielä sisäänpääsymahdollisuuksia. Jännittää varmasti toisella kerralla vähemmän. ;)

      Älä silti vaan masennu kokeen haasteellisuudesta; minusta ne (fysiikan) tehtävät näyttävät edelleen oudoilta, vaikka olen menossa kemian kirjoituksiin parin viikon päästä.

      Tsemppiä todella paljon!

    • LLL

      Idioottivarmaa pääsyä ei kukaan voi taata, muuten sellaisia kursseja kaupattaisiin pyrkijöille.
      Lääkikseen pääsykokeessa edellytetään lukion bi ke fy kurssien hallinta, päälle pitkä matikka.
      Nuo kun opiskelet, voi sinulla olla mahdollisuuksia. Tänä vuonna et kuitenkaan enää ehdi omaksua kaikkea vaadittavaa.

      Kokeessa menestyvät on ne kaikkein motivoituneimmat, jotka tosissaan lukevat.

    • Prinsessa Aura

      Kiitos jälleen vastanneille! Eilen alkoi työ bilsan ensimmäisten kurssien parissa ja jonkinlainen lukusuunnitelmakin on laadittuna. Eihän tässä kevään aikana monta päivää jää kurssia kohden, mutta aina voi toivoa, että kokeessa on sopivia kysymyksiä :)

      Hankaluuksia lukemisen kanssa tuottaa se, että haluaisin niin kovin oppia asiat tarkasti juuri kuten ne kirjoissa ovat. Tähän tuskin aika riittää, joten luultavasti fiksumpaa keskittyä ymmärtämään vaan niin paljon asioita kuin ajan puitteissa on mahdollista. Millaisella tarkkuudella kokeessa asiat tulisi hallita?

      Tästä viestiketjusta taitaakin muodostua jonkinasteinen oppimispäiväkirja. Laskuharjoituksiakin tulee samalla tehtyä joka kerta laskiessani roskapostirobottisuodattimen yhteenlaskun :D

    • tsktskts

      Älä aloita biologiasta.

      Kokeen pisteistä n. 1/3 saa biologian kysymyksistä, 1/3 kemiasta ja 1/3 fysiikasta.
      tarvitset n. 2/3 maksimipisteistä saadaksesi opiskelupaikan.
      Täysiä pisteitä kokeesta ei käytännössä saa kukaan.

      Biologian kysymykset arvostellaan tiukasti, sillä lähestulkoon kaikki hakijat hallitsevat biologian osuuden hyvin Täysiä pisteitä biologiasta on käytännössä lähes mahdoton saada.

      Sen sijaan fysiikan tehtävät ovat helpohkoja, nopeita tehdä ja niistä on melko helppo saada täydet/lähes pisteet. (Yllätys yllätys, suuri osa hakijoista ei hallitse fysiikkaa hyvin)

      Kemian tehtävistä on helppo saada täydet pisteet, mutta ne ovat usein aikaavieviä, tai tehtävänanto on mutkikas.

      Hyvällä fyssan ja kemman hallinnalla, ilman bilsaa on useakin lääkikseen päässyt,
      hyvällä biologian hallinnalla ei kukaan.

      • Pitäisikö vielä hake

        Kokeeseen on laitettu paljon tehtäviä jotta hakijoihin saadaan eroa. Jos katsoo raakapistemääriä osuutena maksimista niin joihinkin kohteisiin voi päästä yllättävän pienellä pistemäärällä, ks. https://epione.fi/alyvuoto/index.php?topic=11709.15.

        Ainakin itsestä tuntuu kummalliselta että esimerkiksi eläinlääkikseen voi päästä sillä että osaa kokeesta vain 41 prosenttia oikeista vastauksista. Jos vertaa aiempaan niin sisäänpääsy eläinlääkikseen on helpottunut ilmeisesti lisäpaikkojen vuoksi ja Kuopioon jopa tiukentunut.

        Pitää miettiä jaksaisiko ihan harrastuksen vuoksi käydä pääsykokeessa ja aloittaa vielä kertaalleen yliopisto-opinnot harrastuksena.


    • Prinsessa Aura

      Hyviä pointteja - kiitos. Minulla ei vielä ole fyssan ja kemman kirjoja (tilattu on kuitenkin), joten siksi siis aloitus bilsalla.

      Fysiikka varmastikin vaatii minulta eniten panostusta joka tapauksessa, joten sen kimppuun käyn heti kun mahdollista.

    • Poliisineiti

      Teet mahdottomasta mahdotonta, hyvä se onkin helppo rasti. Lisäksi et aio mitään vaan aijot.

      P.S itse haen myös, kirjoitukset vielä edessä. Olin kuitenkin sekä lukion fysiikan-, että matematiikankilpailuiden avoimen sarjan finaaleissa... Paikka luultavasti taattu.

      Onnea onnettomille, sitä tulette tarvitsemaan.

      • Prinsessa Aura

        Öh, mikäli tämä ei ole provo, olisi Poliisineidin syytä tarkistaa kielioppisääntöjä ennen kirjoituksiin osallistumista. Verbin infinitiivimuotohan on aikoa, ei "aijoa", tms. Joitain murteellisia perusteita "aijot"-muodon käytölle voi ehkä löytyä, mutta hyvään yleiskieleen se ei kuulu.

        Olin tähän saakka suorastaan yllättynyt saamieni vastausten laadukkuudesta, mutta tulihan se ensimmäinen aivopierukin sieltä :)

        Mikäli Poliisineidin matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen on noin hyvissä kantimissa, en voi muuta kuin toivottaa onnea ja menestystä pääsykokeisiin. Kenenkään muun menestys ei ole minulta pois. Jokainen tiedekuntaan päässyt menee sinne omilla ansioillaan. Minä olen realistinen oman lähtötasoni kanssa. Oletko Sinä?


    • trustmeiamadoctor

      Parempi kuitenkin nyt keskittyä siihen lukemiseen nämä viimeiset viikot. Suomi24:sta et saa mitään irti.

      • Prinsessa Aura

        Aivan oikeassa olet. Tulen sitten viimeistään kertomaan kuinka kävi :)


    • dopperbip

      Alotit liian myöhään jos pitäis kokonaan kemia ja fysiikka lukea. Vähintään 6kk mieluintaan vuosi

      • Prinsessa Aura

        Joo, siis tähän hakemiseenhan saattaa kulua vaikka koko loppuelämä. Kysymys olikin lähinnä siitä, miten tästä vähäisestä ajasta saisi mahdollisimman paljon irti :)


      • Diippailija
        Prinsessa Aura kirjoitti:

        Joo, siis tähän hakemiseenhan saattaa kulua vaikka koko loppuelämä. Kysymys olikin lähinnä siitä, miten tästä vähäisestä ajasta saisi mahdollisimman paljon irti :)

        Kukaa ei oo sulle mitenkää järkeväst vastannu, mut.. Näin itse tekisin:

        Jaat 12h päivästä 6 osaan: 1½ tunnin lukemisee ja ½ tuntia jonkinäköstä taukoa (ite pelaan pelejä, ne auttaa aika hyvin rentoutumaa lyhyessä ajassa).

        lue 3/6 noista osista fysiikkaa, 2/6 kemiaa ja 1/6 bilsaa. Ton verran tunteja ku luet (6x1½) niin... Noh pääs tulee kyl räjähtämää. Jos oikeasti haluut sinne lääkikseen nii hommaa jotain adhd lääkkeitä että pystyt keskittymään tuon ajan. Ja tolloinki yhteensä noin 20 kirjan hallitseminen kuulostaa aika vitun vaikealta suoraan sanottuna. :) Mutta onnea valintakokeesee prinsessa!


      • ....................
        Diippailija kirjoitti:

        Kukaa ei oo sulle mitenkää järkeväst vastannu, mut.. Näin itse tekisin:

        Jaat 12h päivästä 6 osaan: 1½ tunnin lukemisee ja ½ tuntia jonkinäköstä taukoa (ite pelaan pelejä, ne auttaa aika hyvin rentoutumaa lyhyessä ajassa).

        lue 3/6 noista osista fysiikkaa, 2/6 kemiaa ja 1/6 bilsaa. Ton verran tunteja ku luet (6x1½) niin... Noh pääs tulee kyl räjähtämää. Jos oikeasti haluut sinne lääkikseen nii hommaa jotain adhd lääkkeitä että pystyt keskittymään tuon ajan. Ja tolloinki yhteensä noin 20 kirjan hallitseminen kuulostaa aika vitun vaikealta suoraan sanottuna. :) Mutta onnea valintakokeesee prinsessa!

        Pelaat pelejä, jotta rentoutuisit? Vai tarkoittaako tämä pelien pelaaminen naisten vokottelua? Eikö liikunta tai vastaava nyt olisi järkevämpää. Aivot saavat happea jne.

        Kannattaa aloittaa ihmisen biologian lukeminen siitä kohtaa missä kerrotaan elimistön energian käytöstä ja aivojen toiminnasta. Niitä lukemalla ja soveltamalla saa hyviä vinkkejä siihen kuinka toimia mielekkäästi fysiologisesti näkökulmasta katsottuna luku-urakan äärellä.


    • Prinsessa Aura

      Kiitos vastauksesta, kokeilen ehdotustasi. Erityisen hyvältä vaikuttaa tuo ajan jakaminen osiin fysiikan, kemian ja biologian välillä. Biologiaan mieluisena aineena tulee helposti hukattua liikaa aikaa.

      Diippailija saattoi juuri voittaa tarjoamani ravintolaillan, mikäli opiskelupaikka näillä ohjeilla irtoaa :)

      • Diippailija

        Aika hauska sinänsä et luen tätä palstaa vielä.. Saat kyl nyt sit tarjoo mulle tän ravintolaillan :D Ite en päässyt lääkikseen ekalla yrittämälläni, luin itekkin jonku 3kk fysiikan kirjotusten jälkeen.

        Aika siistiä jos käytit mun tekniikkaa. Miten vietit ne ½ tauot?


    • 2145asd

      Kannattaa ekaa koetta varten miettiä vanhojen kokoeiden perusteella tärppilista varsinkin bilsaan. Voi olla että käykin sitten hyvä tuuri vaikkei kerennyt kaikkea hahmottamaan

      • Prinsessa Aura

        Hyvä idea! Biologian osalta olenkin valinnut pari aihepiiriä, jotka opettelen huolellisesti - eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka kävisi hyvä tuuri :)

        Fysiikan ja kemian osalta on ollut hankalampaa hahmottaa, mitkä voisivat olla tämän vuoden tärppejä. Etenkin fysiikan alue on niin laaja, että tuntuu hankalalta arvioida, mikä on tärkeää.


    • fff5

      Kaikki on tärkeää. Lääkikseen on TODELLA vaikea päästä. Haen itse tänä vuonna, aloitin elokuussa. Ja pohjalla kuitenkin kemian fysiikan ja bilsan yyoot, vuosi biologian opiskelua ja 3 vuotta fysiikan opiskelua.. Haen toista kertaa, aiemmin vuonna 2009. Niin, että tsemppiä vaan. :D

    • toiveikastulevaisuus

      Tulethan kertomaan kuinka kävi :)?

    • jjoojjhhhhh

      Ihan turhaa aloittaa joskus edellisvuoden elokuussa! Minä aloitin heti kirjoitusten jälkeen kunnolla pääsykoeluvut ja sisään mentiin saman tien. Totta kai oli pohjalla fysiikan, kemian ja biologian kirjoitukset hyvin arvosanoin (LEE), mutta silti. Ei lääketieteelliseen pääsy sentään täysin mahdottomuus ole, sillä kyllä sinne joka vuosi joku pääsee sisään.

      Miten muuten koit pääsykokeen, Prinsessa?

      • Lääk. yo 2013

        Minulla sama homma, 17p yli rajan meni ja nyt keväällä kirjoitin. LLEE-rivillä tuli jonkin verran hyötyä sisäänpääsyn suhteen. Valmistautuminen oli käytännössä fysiikan ja kemian yo-kokeeseen lukua ja kirjoitusten jälkeen kertailua fykebi-aineissa.


      • Lääk. yo 2013
        Lääk. yo 2013 kirjoitti:

        Minulla sama homma, 17p yli rajan meni ja nyt keväällä kirjoitin. LLEE-rivillä tuli jonkin verran hyötyä sisäänpääsyn suhteen. Valmistautuminen oli käytännössä fysiikan ja kemian yo-kokeeseen lukua ja kirjoitusten jälkeen kertailua fykebi-aineissa.

        Tarkennan vielä, että hain siis Kuopion yleiselle, jossa tosiaan yo-arvosanoista hyvitetään aika hyvin..


    • toiveikas

      Lääk. yo 2013; Millä pohjalla su matikka oli? Entä jjoojjhhhhh ?

      • Lääk. yo 2013

        Pitkästä matikasta päättäriin 9, kirjoituksiin en sitä kerrannut joten hain vain C:n. Panostin sen sijaan fyssan ja kemman kirjoituksiin.. Tämän vuoden pääsykokeessa tulee hyvin esiin matikassa vaadittava taso.


    • hatersgonnahate1

      tulokset tullut

    • 16+16

      Prinsessa Aura, pääsitkö?

    • Prinsessa Aura

      Hei

      Hauskaa, että keskustelu on vielä hengissä. Se unohtui aivan kaikessa juhlahumussa. Eli ovet siis tiedekuntaan aukenivat :) Monille ikävä aineistotyyppinen koe sopi itselleni hyvin, koska lukuaikaa ei niin paljoa jäänyt. Riitti, että laskurutiinia oli ennättänyt kerätä ennen koetta.

      Ihanaa kesää kaikille ja onnea uusille hakijoille! Ei kannata lannistua, vaikka alkutilanne vaikuttaisi kuinka toivottomalta :)

      • Space Monkey

        NICE JOB!!! Mä pääsin kans sisään, mut oli kyl pohjaa valmennuskurssi.


    • toiveikastulevaisuus

      Onneksi olkoon :D !!

    • upeaaaaa

      Onneksi olkoon prinsessa,
      missä kaupungissa aloitat opintosi?

    • 4fghdsgh554

      Vau mahtavaa Aura, olet hieno esimerkki muille :) onnea

      • Haaveilua vain.....

        Jotenkin vaikuttaa pelkältä provolta.

        Kyllä lääkiksen pääsykokeeseen joutuu viisaammatkin lukemaan, joten pari kuukautta ennen pääsykoetta nollasta lähtenyt ei varmasti aloita opiskeluja lääketieteellisessä.

        Jos jatkaa tehokasta opiskelua, niin ensi vuonna on mahdollista päästä lääkikseen.


      • niimpäniin
        Haaveilua vain..... kirjoitti:

        Jotenkin vaikuttaa pelkältä provolta.

        Kyllä lääkiksen pääsykokeeseen joutuu viisaammatkin lukemaan, joten pari kuukautta ennen pääsykoetta nollasta lähtenyt ei varmasti aloita opiskeluja lääketieteellisessä.

        Jos jatkaa tehokasta opiskelua, niin ensi vuonna on mahdollista päästä lääkikseen.

        juu en mäkään usko. itse aloitin nollasta ja meni reilu vuosi että pääsin. ei 18 kurssikirjaa opita laudaturin veroisesti parissa kuukaudessa...


    • llooppkk

      Jos itsellä on ongelmia oppia, voi joku roinen oppiakin. Itse en ole päässyt lääkikseen, koska en jaksa panostaa. Kuitenkaan en koe fysiikkaa ja kemiaa vaikeaksi. Ne on yhtä loogisia aineita kuin matematiikka. Kun kerran opit, se on siinä. Itse jaksan valitettavasti panostaa lukemiseen max. viikon ja sitten tuleekin keksittyä muuta. Uskon, että joku voi oikeasti päästä sisään parin kuukauden opiskelulla, jos lukeminen on ollut laadukasta ja on oppinut opiskeltavat asiat.

    • 44444444545

      En kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan TYHJÄSTÄ aloittanut voi omaksua 8 kurssia fysiikkaa, 5 kurssia kemiaa ja biologiaa parissa kuukaudessa niin hyvin, että läpäisee kaikkein vaikeimman pääsykokeen.

      Kuvitelkaapa nyt itsekin, jos teillä olisi noin 80 päivää (oletan, että aikaa oli 2½kk) ja kirjoja luettavana tässä ajassa 8 5 5 eli 18 kappaletta ( mahdolliset kertauskirjat, joten sanotaan 20 kirjaa), tarkoittaisi se 4 päivää per 1 kurssi. Mielestäni kuulostaa täysin utopistiselta, kun itse käytin viikon yhden kurssin parissa lukiessani ylppäreihin ja minulla oli sentään pohjalla jo käytynä kurssit, joita kertasin.

      Vaikka mikäs siinä, olihan koe tänä vuonna melko erilainen kuin aiempina, joten saattoihan tämä Prinsessa päästä sisään silkalla tuurilla. Taidot eivät hänellä varmasti ehtineet hioutua tarpeeksi hyviksi.

      Onnea kuitenkin, mikäli tämä ei nyt ollut täysin provo koko keskusteltu! :)

      • Ei helppoa, mutta

        Tyhjästä = esim. joskus vuosia sitten lukion käyneenä ja tiedot unohtaneena on kyllä täysin mahdollista pinnistää sisään 2½ kk:ssa. Nimimerkillä kokemusta. Harjoittelussa kiinnittää huomionsa vain olennaiseen ja keskittyy opiskelunlaatuun, kun aika on kortilla. Lopullinen pistepottihan on seurausta koetilanteen hallinasta, sillä kärkipäässä n. 80% hakijoista osaa samat perusasiat yhtä hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe