Millaisia kokemuksia teillä on, että miten toimii yhtäaikainen e-pillereiden ja epilepsia lääkkeiden syönti? Olen etsinyt netistä tietoa että ei välttämättä sovi yhteen. Mutta onko kuitenkin mahdollista syödä molempia? Täytyykö käydä verikokeissa useammin tarkistuttamassa lääkearvoja? Kiitos jo etukäteen vastauksista.
e-pillerit + epilepsia-lääkkeet
8
3273
Vastaukset
- marilyn
jotkut epilepsia lääkkeet voivat heikentää hormonaalisen ehkäisyn tehoa. yleensä ehkäisypillereiden tehoa heikentävien epilepsia lääkkeiden kanssa tulisi ehkäisyvalmisteita käyttää kaksinkertaisella annostuksella.
Maksan entsyymien toimintaa kiihdyttävät karbamatsepiini(Neurotol ja Tagretol)ja fenytoiini(Hydantin) heikentävät ehkäisypillereiden tehoa. Valproaatti(absenor, deprakine ja orifil) ei heikennä ehkäisypillereiden tehoa. Myös okskarbatsepiini(trileptal ja apydan)heikentää pillereiden tehoa. Ja topiramaatti(tobimax) voi heikentää tehoa.
Lamotrigiini(lamictal), gabapetiini(neurontin) ja vigabatriini(sabrilex) eivät heikennä pillereiden tehoa.
Epilepsia tai epilepsialääkkeet eivät heikennä kierukan, kondomin, pessaarin tai ehkäisyvaahdon tehoa.
Sun kannattaa vielä lääkärisi kanssa keskustella asiasta, niin tein minäkin. tosin en kauaa syönyt pillereitä kun tuli muita ongelmia niiden kanssa mutta ei johtunut epilepsialääkityksestä. silloin oma lääkitykseni oli Absenor ja Lamictal ja pillereiden nimi oli mercilon. Minun ei ainakaan tarvinnut käydä verikokeissa yhtään sen useammin mitä normaalistikaan eli n.2-4 krt. vuodessa.
Mutta keskustele lääkärin kanssa, ne parhaiten sen tietää. toivottavasti tästä on jotain apua.- nuori nainen
Kiitos vastauksestasi. Selkeytti ajatuksiani :D
- mie
nuori nainen kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Selkeytti ajatuksiani :D
...entä abydan.. ite käytän...hmm..
- marilyn
mie kirjoitti:
...entä abydan.. ite käytän...hmm..
Tollasta aBydania ei edes ole mutta aPydan on ja heikentää pillereiden tehoa.
- Iom
Mulla samat lääkkeet ja ollaan poikaystäväni kanssa mietitty ettei tarvitsis käyttää kumia, tai siis minä. Hän halusi niin kovasti ilman mutta en ole vielä valmis tulemaan raskaaksi. T. 18v epilepsiaa sairastava ja neitsyt. Eli eka kerta enkä tiedä mitä teen. Olen kahden tuulen välillä🤔
- Neurotol Slow + pillerit
Raskaus joka päättyi keskenmenoon jo hyvin alkuvaiheessa
- nipsu
Joo-o, syönyt myöskin Neurotolia ja pillereitä. Ei toimi ei, ei edes tupla-annostuksella. Menkat oli ihan yksristikaks-aikoihin, ei tosiaan silloin kuin olisi pitänyt eli välivuodoista saattoi heti päätellä, että hormonipitoisuus on liian alhainen -> ei toimi oikealla tavalla. Se sitten siitä ja vaihto hormonikierukkaan.
- minski
ei siinä muuta kun se heikentää epilepsian lääke vaikuntaa.. siinä voi myös tulla jotain oireita karvan kasvuu nopeentuu tai jotain muuta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559