Voin olla ylpeä siitä, että olen hoitanut äitiyteni ja vanhemmuuden hyvin. En ole välttämättä ollut aina hyvä ystävä, työkaveri ja puoliso, mutta vanhemmuuden olen hoitanut HYVIN ja pistänyt sen etusijalle lasten ollessa pieniä. Toki minussakin on puutteita, mutta kokonaisuutena en tiedä äkkiseltään lähipiiristä kuin pari äitiä minun lisäksi, jotka ovat omalla mittapuullani "hyviä äitejä". Miksi olen mielestäni hyvä äiti:
- Hoidin lapseni niin pitkään kuin se (oikeasti) oli mahdollista hoitaa kotona, en vienyt virikehoitoon esikoista, imetin molempia. Olin kotona lähes 4v. Rahallisesti menetin 100 000e kun olin kotona pitkään, mutta päivääkään en kadu (olen korkeasti koulutettu). Tämän jälkeenkin palkkasimme lapsille parhaan hoitajan (emme vieneet päiväkotiin), joka hoitaa molempia lapsiamme töissä ollessamme. Teen osittaista työaikaa, koska haluan antaa lapsille enemmän aikaa, joten lapset ovat vain 3 päivää viikossa hoidossa. En vie lapsia "turhaan" hoitoon, jotta itse pääsen shoppailemaan.
- Pidän yllä päivärytmiä. Kotiäitinä ollessani huomasin, että lähipiiristä minä olin ainoa kahden pienen lapsen äiti, joka piti ylla säännöllistä päivärytmiä; 5 krt päivässä ruoka, ulkoilua JOKA aamupäivä 2h puistossa, päiväunet, taas ulkoilua jne. Lisäksi järjestin lapsille tekemistä joka päivä, vaikka olivat kotihoidossa: kävimme kerhossa, muskarissa, harrastuksissa, askartelimme, leivoimme, urheilimme, kävimme puistossa jne. Jotkut mammat istuvat Facebookissa kaikki päivät ja vievät lapset "virikehoitoon", kun lapset tylsistyvät kotona kuulemma :-)
- Tein itse ruoat kotityöt (nyt yhdessä miehen kanssa töihin palattuani), en pääsääntöisesti syötä valmisruokaa
- Lapsista olen saanut vain hyvää palautetta mm. kehuneet tasapainoisiksi, empaattisiksi, iloisiksi, sosiaalisiksi ja muut huomioon ottaviksi.
- Ajattelen aina ensin lasteni hyvinvointia. Kotini on aina siisti. Lapset ovat olleet ällistyttävän vähän kipeinä ja yhtään tapaturmaa heille ei ole sattunut vielä.
- Minulla on terveelliset elämäntavat, urheilen jne.
- Annan lapsille rakkautta ja syliä ja aikaa joka päivä, kerron aina rakastavani heitä.
En keksi yhtäkään asiaa, miksi olisin huono äiti :-). Puolison kanssa on tosin viime aikoina ollut erimielisyyksiä, mutta seuraavaksi aionkin panostaa enemmän "hyvänä puolisona olemiseen", nyt kun vauva-ajat ovat ohitse.
No täällä yksi hyvä äiti ilmoittautuu
25
254
Vastaukset
- retswert
Niin siis tämä oli vastaus edelliseen viestiketjuun (tunnetko yhtään hyvää äitiä)
- 778857
Miksi helvetissä tätä itsekehua varten piti laatia oma aloituksensa?
Mitä itse aiheeseen tulee, en edes jaksanut lukea horinoitasi loppuun. Ei yksinkertaisesti kiinnosta, miten erinomaisena joku random äityili pitää itseään.- retswert
Musta on jotenkin huvittavaa, että Suomessa kukaan ei voi kehua itseään missään asiassa, varsinkin äitiydessä kukaan EI SAA sanoa olevansa hyvä. Jos vastaavasti joku menestyy työssään, niin sen katsotaan olevan ok jos niin sanoo, mutta jos joku sanoo hoitavansa ja panostavansa äitiyteen paljon, niin siitä ihmiset vetää herneet nenään (MIKSI?). On ihan ok sanoa olevansa hyvä työntekijä tai hyvä puoliso, ystävä, mutta ei äiti! Kyse on arvovalinnoista, kaikessa ei voi olla hyvä ainakaan yhtä aikaa. En väitä olevani huipputyöntekijä esimerkiksi, koska olen panostanut äitiyteen ja laittanut sen prioriteettiykköseksi lasten ollessa pieniä. En sanonut olevan täydellinen (ja itse asiassa arvasin kaikkien kommentit täällä 100 % oikein) ja minussa on huonoja puolia, niin kuin kaikissa ihmisissä ja varmasti löytyy parempia työntekijöitä ja äitejäkin, mutta vastasin kysymykseen tunnetko hyviä äitejä.
- ..........
En yhtään ihmettele, että puolison kanssa on ollut erimielisyyksiä. Olet mustavalkoinen, fanaattinen ja täynnä itseäsi. Puolisosi on todennäköisesti juossut vieraissa jo hyvän tovin. :)
- Sivusta seurannut
Hyvä äiti panostaa alusta alkaen myös hyvänä puolisona olemiseen, sillä lapset tarvitsevat myös hyvän ja läsnäolevan isän. Äiti ei yksin riitä. :)
- .............
Ja hyvä äiti ei opeta lapsilleen, että he ovat maailman napoja ja kaikki pyörii heidän ympärillään. He eivät ole. He ovat VAIN lapsia ja myös muiden hyvinvointi on tärkeää, ei pelkästään heidän. Sellaiset vanhemmat, jotka uhraavat oman, puolison ja ystävien (ehkä monen muunkin) hyvinvoinnin lasten takia, opettavat lapsistaan itsekkäitä ja kyvyttömiä ajattelemaan toisia ja toisten hyvinvointia. Siitä seuraa pitkällä tähtäimellä ongelmia kavereiden kanssa, koulussa. työelämässä ja omassa tulevassa perheessä. Eikä noiden ongelmien edes tajuta johtuvan siitä, että lapselle on jo pienestä pitäen opetettu vääristynyt maailmankuva, vaan kaikki ongelmat laitetaan aina niiden toisten osapuolten syyksi.
Mutta minä tunnen kyllä erittäin monia hyviä äitejä, jotka tekevät kaiken tarvittavan ja vielä enemmänkin omien lastensa eteen.
- Kaikkea sitä....
Myöhemmässä vaiheessa nämä super-äidit sitten syyllistävät muita perheenjäseniä, kun kaikki ei ehkä menekään niinkuin on suunnitellut. Lasten pienenä olo on lyhyt aika ja lapsuuteen mahtuu paljon muutakin, mitå ei tavallinen eikä edes superäiti voi estää.
Minun äitini on ollut juuri tuollainen täydellisyyden tavoittelija. On yrittänyt meidät kasvattaa niin, ettei kenelläkään pitänyt olla mitään sanottavaa. On muistanut joka käänteessä hokea: enkö ole muka hyvin hoitanut ja kasvattanut.... enkö ole sitä ja tätä.... Nämä marttyyriäidit syyllistävät lapsiaan varmaan hautaan asti ja kerjäävät kiitollisuutta. ei ole tervettä tuollainenkaan.
Jos aina luopuu omista asioistaan lasten eduksi, se hiljalleen kasvattaa katkeruutta koko perhe-elämää kohtaan. Jää oma elämä elämättä, vaikka nyt kuinka hehkuttaa lasten etua. Kohtuus kaikessa sanon minä. - Cloetta...
Olet varmasti ollut omille lapsillesi paras mahdollinen äiti ja niin meistä moni muukin. Itsekin oli aikoinani kotona useamman vuoden ja se oli mielestäni paras ratkaisuni koskaan. Lasten kanssa välit muodostuivat lämpimiksi ja läheisiksi ja sitä satoa saa nauttia edelleen kun lapset ovat jo aikuisia.
Ensimmäinen lapsi oli kuitenkin monessa suhteessa harjoittelua ja tein monta asiaa väärin ja ehkä turhaan nyt niitä murehdin mutta aika ajoin asia harmittaa. Kolmannen lapsen kohdalla oltiin jo huomattavasti vanhempia ja kokeneempia ja ero kasvatuksessa oli iso. Ja kyllä kasvatuksen tuloksen näkee mm. itsevarmuudessa tai pettymysten sietokyvyssä.
Parhaani kuitenkin olen tehnyt ja suht tyytyväinen äitiyteeni. Olen yhä edelleen lapsilleni äiti ja koskaan ei ole liian myöhäistä korjata jotakin virhettä tai pyytää anteeksi. - huokaus...
No on se ainakin hyvä, että jollain riittää itsetuntoa noin paljon! Itse koen olevani huono äiti, vaikka kuinka summaisin yhteen onnistuneen päivän tapahtumia. Tiedän olevani ihan hyvä äiti, mutta en ikinä oikeasti tunne niin. Tiedän, että aina olisin voinut tehdä "vielä vähän paremmin". Toivottavasti olen joskus yhtä tyytyväinen äitinä olemiseeni kuin aloittaja.
- retswert
Äitiys on varmaan maailman vaativin tehtävä ja ei kukaan ole täydellinen, varmasti olet hyvä äiti! Mielestäni jos ratkaisut tekee sydämellä ja sillä äidinvaistoilla, niin ne ovat väkisinkin oikeat. Kyllä minäkin joskus erehdyn huutamaan / korottamaan ääntä lapsille, varsinkin vaaratilanteissa, mutta sehän on inhimillistä. On minussakin puutteita äitinä, mutta kokonaisuutena olen ylpeä siitä, että olen hyvä äitinä - ainakin toistaiseksi ollut :-). Välillä aina mietin, olisiko parempi siirtyä kokoaikaiseksi (lapsillekin olisi sitten enemmän tarjota, kun olisi isompi palkka), mutta toistaiseksi olen päätynyt siihen, että lapsille on tärkempää läsnäolo ja aika kuin materiaali. Koen huonoa omaatuntoa mm. siitä, että en ole niin hyvä työntekijä (kuin haluaisin) tai en pysty aina näkemään niin usein ystäviäni kuin haluaisin (kun käy töissä ja on lapset, niin lapset menevät usein etusijalle jos en muuten ehdi näkemään heitä), koen huonoa omaatuntoa siitä, että olen väsyneenä valittanut miehellä tai olemme riidelleet, koska molemmat olimme joskus zombieina väsymyksestä (meillä KAKSI lasta valvotti). Mielestäni ei voi olla yhtä aikaan hyvä kaikissa asioissa eli jos on vaikka kaksi tai useampaa pientä lasta, niin ei voi olla yhtä aikaa hyvä kaikissa, vaan on valittava ne asiat arvojen pohjalta. Pikkulapsiaika on lyhyt ja olen itsekin alkanut ajatella enemmän itseäni lasten kasvaessa (= harrastan esimerkiksi ja aloitin ne osa-aikatyöt). En koe olevani mikään marttyyri, tämä on ollut minun valintani.
- ghgfvku
Tää mua just etoo, tää täysin posketon henkselien paukuttelu: "Äitiys on varmaan maailman vaativin tehtävä"
Voisitko vähän täsmentää, millä perusteella? Ja älä pliis ala jauhamaan siitä, miten ylettömän tärkeää ja hienoa se on, koska sanoit nimenomaan "vaativin". Se on aika paljon väitetty, kun ottaa huomioon, miten jäätävän vaativia tehtäviä ihminen voi tässä maailmassa ottaa kantaakseen, sekä urallaan että sen ulkopuolella. Voi tietysti olla, että äitiys on vaativin tehtävä, johon sinä olet koskaan ryhtynyt, mutta se kertoo aika paljon myös sinusta, ei niinkään muista ihmisistä tai heidän taakastaan.- retswert
Ensinnäkin, olen lähes 100 %, että työni on älyllisesti haastavampaa ja stressaavampaa kuin sinun työsi (olen asiantuntijatehtävissä ja olen korkeasti koulutettu), kyse ei ole siitä...varmasti siis löytyy useita työtehtäviä, jotka ovat älyllisesti vaativampia kuin äitiys MUTTA miksi äitiys on maailman vaativin ja mielestäni myös tärkein tehtävä (myös iseys). Siis ne, jotka eivät arvosta äitiyttä paskan vertaa tai joiden mielestä kotiäitiys on laiskottelua, ovat juuri niitä, jotka eivät ole itse hoitaneet äitiyttä sanan varsinaisessa mielessä: kuka tahansahan voi olla äiti jos vaan synnyttää, mutta HYVÄ äiti on eri juttu. Tällaiset ihmiset eivät ole itse hoitaneet lapsiaan, vaan vievät lapset aina johonkin muuhun "virikehoitoon", tekevät itse kaikkea muuta kyllä (luovat uraa, ovat Facebookissa, harrastavat yms.), mutta eivät ole äitejä kuin max pari tuntia illassa. Varsinkin kotiäitiys on siksi haastavaa, koska siinä teet sitä työtä 24/7, kyllähän työelämässäkin työpäivä usein kestää vain sen 8h ja on lomaa siitä jne. Äitinä oleminen vaatiii organisointitaitoja, empaattisuutta, stressinsietokykyä (esim. harvalla kestää "hermot" olla kotona), jatkuvaa kaaoksen sietokykyä. Tiedän eron nyt, koska olen itsekin töissä - kotiäitinä oleminen kahden uhmaikäisen kanssa oli rankempaa kuin nyt vaativissa töissä osa-aikaisesti! Ne, jotka väittävät muuta, ovat itse vieneet lapsensa alle 1-vuotiaana hoitoon tai heivanneet muut lapset "virikehoitoon", jotta äiti saa olla Facebookissa ja sitten he sanovat kuinka "turhauttavaa" se oli..ööö...totta kai se on turhauttavaa jos ei tee niiden lasten kanssa mitään ja ole heidän kanssaan! Ja sit tää mua ärsyttää tässa tasa-arvossa, että äitiyttä ei arvosteta, vaan naisen pitää luoda vaan uraa, jotta häntä arvostetaan... jos oikeasti ajettas tasa-arvoa, niin arvostettas myös sitä äitiyttä eikä aina sanottas "toi ei oo käyny mitään kouluja kun arvostaa äitiyttä tai on kotiäitinä". Ja ei...työäiti ei tee kahta työtä tai niitä samoja töitä kuin kotiäiti, vaan silloinhan se lapsi on päivät muualla (=ei sotkua kotona, ei ruoan laittoa 5 kertaa päivässä, vaan pelkästään illalla, lisäksi lapsi väsyy hoidossa, joten ei tartte niin paljon aktiviteettia kuin kotihoidossa oleva jne.)
- zxcfdrewq
Minusta hyvä äiti on sellainen, joka suo mahdollisuuksia myös isän olla kotona hoitamassa lapsia, eikä omi sitä tehtävää vain itselleen neljäksi vuodeksi.
- retswert
Aivan uskomatonta kuraa olen kyllä saanut niskaani viimeisen 5 vuoden aikana siitä, että olen itse kehdannut hoitaa lapsiani mahd. pitkään kotona...vastaavasti heti kun lähdin töihin muutuin "sankariäidiksi" muiden silmissä, vaikka mielestäni se kotiäitiys oli työnä rankempaa kuin nyt "oikeissa töissä" ja arvostin sitä enemmän (olosuhteiden pakosta lähdin töihin). Tuntuu, että mitä enemmän haluaa hoitaa äitiyden hyvin, niin sitä enemmän muut arvostelee, että niin ei saa tehdä...en keksi muuta syytä kuin että ovatko ihmiset niin epävarmoja omasta äitiydestään vai kokevatko kenties huonoa omaatuntoa omista ratkaisuistaan? Tiedoksi: ehdotin miehellenikin koti-isyyttä vauvavuoden jälkeen, mutta yhdessä päädyimme lopulta tähän ratkaisuun, kyllä nämä ovat perheen yhteisiä päätöksiä. Mieheni tienaa 1000e/kk enemmän kuin minä, joten ratkaisu oli selvä. Minä myös itse halusin olla kotona enemmän.
- eiksjuu2
retswert kirjoitti:
Aivan uskomatonta kuraa olen kyllä saanut niskaani viimeisen 5 vuoden aikana siitä, että olen itse kehdannut hoitaa lapsiani mahd. pitkään kotona...vastaavasti heti kun lähdin töihin muutuin "sankariäidiksi" muiden silmissä, vaikka mielestäni se kotiäitiys oli työnä rankempaa kuin nyt "oikeissa töissä" ja arvostin sitä enemmän (olosuhteiden pakosta lähdin töihin). Tuntuu, että mitä enemmän haluaa hoitaa äitiyden hyvin, niin sitä enemmän muut arvostelee, että niin ei saa tehdä...en keksi muuta syytä kuin että ovatko ihmiset niin epävarmoja omasta äitiydestään vai kokevatko kenties huonoa omaatuntoa omista ratkaisuistaan? Tiedoksi: ehdotin miehellenikin koti-isyyttä vauvavuoden jälkeen, mutta yhdessä päädyimme lopulta tähän ratkaisuun, kyllä nämä ovat perheen yhteisiä päätöksiä. Mieheni tienaa 1000e/kk enemmän kuin minä, joten ratkaisu oli selvä. Minä myös itse halusin olla kotona enemmän.
Minä sain sitä kuraa mieheltäni. 5 lapsen ja kodin hoito eivät olleet mitään vaan pelkkää laiskottelua. Nyt hän saa välillä hoitaa itse lapsia ja kotiansa yksin. Ja on muuten sikolätiksi muuttunut se talo. Lapsetkin oppineet jättämään tavaransa ja roskat joka paikkaan. Likapyykkiä ja puhtaita vaatteita pitkin lattioita ja huonekalujen päällä joka paikassa.
- Ei niin pätevä äiti
retswert kirjoitti:
Jäin tuota ihmettelemään, että miksi "hyvän" kotiäidin kaksi lasta valvottivat yöllä, jos "lapset ovat olleet ällistyttävän vähän kipeinä ja yhtään tapaturmaa heille ei ole sattunut vielä"?
Eikö terveet ja hyvin kotonahoidetut lapset nukukaan öitään hyvin? Olisi ehkä kannattanut laittaa lapset hoitoon, niin he olisivat kukaties nukkuneet yönsä levollisesti. Vaiko vanhempien riidatko lapsia valvottivat? :)
- tyghbn
Minusta oli ihan kivaa lukea kirjoitustasi siitä, miten koet olevasi hyvä äiti. Vanhemmat tuntevat usein olevansa riittämättömiä ja potevat siitä huonoa omatuntoa. Sinä olit asettanut omalle äitydellesi mittapuun ja kriteerit, jotka olet omasta mielestäsi onnistuneesti tavoittamaan. Tämä kaikki oli minusta erittäin positiivista. Me elämme kulttuurissa, jossa itsensä kehuminen on vähän tabu ja olen ymmärtänyt, että se koskee lähes kaikkia elämän piirejä, myös työelämää.
Tämä kaikki oli siis kirjoituksessasi hyvin positiivista ja toivottavasti antaa meille kaikille uskallusta arvioida hyviä asioita itsessämme niin vanhempina kuin työelämässä sekä kaikkialla elämässämme. Tietysti meillä kaikilla on se oma mittapuumme, jolla arvioimme omaa hyvyyttämme. Nämä mittapuut vaikkapa vanhemmuudessa ovat kuitenkin hyvin subjektiivisia. Toiset painottavat toisia asioita ja toiset toisia, joillakin rima on korkeammalla ja toisilla matalamalla arvioidessaan itseään ja onnistumistaan vanhempana.
Jos kirjoituksesi olisi jäänyt siihen, miten itse koet olevasi hyvä äiti ja onnistunut osaltasi vanhemmuudessasi ja kirjannut niitä asioita, joiden perusteella tunnet näin, olisin nostanut pelkästään hattua. Näin ei ikävä kyllä käynyt. Aloitkin arvottamaan muiden äitien toimia. Tässä muutamia poimintoja kirjoituksistasi: "en tiedä äkkiseltään lähipiiristä kuin pari äitiä minun lisäksi, jotka ovat omalla mittapuullani "hyviä äitejä" ..."palkkasimme lapsille parhaan hoitajan (emme vieneet päiväkotiin)" ... "Kotiäitinä ollessani huomasin, että lähipiiristä minä olin ainoa kahden pienen lapsen äiti, joka piti ylla säännöllistä päivärytmiä" ..."Jotkut mammat istuvat Facebookissa kaikki päivät ja vievät lapset "virikehoitoon", kun lapset tylsistyvät kotona kuulemma" ..."Ne, jotka väittävät muuta, ovat itse vieneet lapsensa alle 1-vuotiaana hoitoon tai heivanneet muut lapset "virikehoitoon", jotta äiti saa olla Facebookissa ja sitten he sanovat kuinka "turhauttavaa" " yms. Eli sinun oma hyvyytesi äitinä alkoikin näkyä vertailussa muihin. Prioriteetti ei enää ollutkaan lapsen paras vaan parempi äitiys kuin toisten. Vain omat valinnat ovat hyviä, ei toisten. Minua vähän myös kiusasi se, että käytit mm. argumenttina hyvin stereotypistä kaupunkilegendaa siitä, että olisi jotenkin tavallista, että alle 1-vuotiaita lapsia vietäisiin paljonkin hoitoon (ihan pieni silmäys tilastoihin kertoo, että tämän ikäisiä on hoidossa alle prosentti ikäluokastaan eli alle 500 lasta koko maassa), ajattelisin ettei korkeasti koulutettu sortuisi moiseen.
Kirjoitit, että olet saanut viimeiset viisi vuotta lokaa kotiäitiydestäsi ja huomaan, että täälläkin kirjoituksesi ovat saaneet melkoista kritiikkiä. Kyse ei varmastikaan ole hyvyydestäsi olla lapsillesi äiti, vaan siitä, että itse et arvosta toisenlaisia valintoja ja pidät omiasi muita parempana. Tästä juontaa mielestäni osaltaan se tuntemuksesi siitä ettei koti- tai yleensä äitiyttä arvosteta. Miten sitä voisi joku ulkopuolinen arvostaa, kun me äiditkään emme arvosta kuin omia valintojamme ja herkästi arvostelemme muiden erilaisia valintoja?- retswert
Ymmärrän, että vastaukseni nosti monien niskavillat pystyyn, mutta puolustuksekseni sanottakoon, että kirjoitin tämän vastaukseni kyselyyn aiemmassa ketjussa, mutta tästä tulikin vahingossa oma erillinen keskustelu. Siksi vastasin provosoivasti, koska itseäni ärsyttää se, että äitiyttä ei arvosteta (mistä kertoo nämäkin vastaukset täällä), vaan sitä pidetään ihan normaalina, että kaikki muut asiat elämässä hoidetaan hyvin. Äitiyden rankkuudesta ja vaativuudesta (en tarkoita älyllistä puolta) kertoo sekin, että harva voi käsi sydämellä sanoa olevansa hyvä äiti tai sitten vedetään herneet nenään jos joku toinen KEHTAA sanoa...sen sijaan uskon monenkin olevan hyvä työntekijä. Itse ainakin näen töissä paljon uraäitejä, jotka hoitavat työnsä 110% ja enemmänkin, mutta lapset ja koti ovat aivan retuperällä. Toki on paljon ihania ja hyviä äitejäkin, mutta tuntuu, että monelle muut arvot menevät aina etusijalle.
- ....----..,,.-
retswert kirjoitti:
Ymmärrän, että vastaukseni nosti monien niskavillat pystyyn, mutta puolustuksekseni sanottakoon, että kirjoitin tämän vastaukseni kyselyyn aiemmassa ketjussa, mutta tästä tulikin vahingossa oma erillinen keskustelu. Siksi vastasin provosoivasti, koska itseäni ärsyttää se, että äitiyttä ei arvosteta (mistä kertoo nämäkin vastaukset täällä), vaan sitä pidetään ihan normaalina, että kaikki muut asiat elämässä hoidetaan hyvin. Äitiyden rankkuudesta ja vaativuudesta (en tarkoita älyllistä puolta) kertoo sekin, että harva voi käsi sydämellä sanoa olevansa hyvä äiti tai sitten vedetään herneet nenään jos joku toinen KEHTAA sanoa...sen sijaan uskon monenkin olevan hyvä työntekijä. Itse ainakin näen töissä paljon uraäitejä, jotka hoitavat työnsä 110% ja enemmänkin, mutta lapset ja koti ovat aivan retuperällä. Toki on paljon ihania ja hyviä äitejäkin, mutta tuntuu, että monelle muut arvot menevät aina etusijalle.
Minä jäin miettiään, että arvostatko itse äitiyttä? Sen erilaisia muotoja ja tapoja toteuttaa äitiyttä vaiko vain omaa tapaasi olla äiti?
- 14+11
Hitto. Kävi olo tukalaksi, kun kaikki tuo elitismi, ego ja kehujen kalastelu hyppäsi silmille. :D
Hienoa, olet hoitanut jälkikasvuasi lähes neuroottisesti. Lapsesi ei ole koskaan kolauttanut itseään? Hieno homma, meidän poika on saanut pari vauhti naarmua ja kun hänet siitä lohdutettiin, niin oli varovaisempi. Oppi sen, että myös pieni ihminen voi itsensä satuttaa.
Myönsit siit olevasi täydellinen äiti, mutta et hyvä puoliso (Niin lapsethan on jo tehty, ei puolisol enään ole väliä :D), ystävä (Lapset on äidin todellisia ystäviä!!!) tai työkaveri (Ne on vain luusereita, minä olen parempi ihminen!)...Itse olen mahdollisimman hyvä vanhempi, työkaveri, puoliso ja ystävä...Huomioin heidät kaikki ja teen lapseni kaikkea hienoa....Tiedätkö mitä? Lapseni voi hyvin, ystäväni pitävät minusta, työkaverit on erittäin hyvää seuraa ja puoliso ei esitä vain vieraiden läsnöollessa rakastavansa minua.
Hyvää loppuelämää täydellisyytesi kanssa. - olenparasminäminä
Hei, minä olen menettänyt tuloistani 250 000 tuhatta ja olen erittäin korkeasti koulutettu äiti ja vaimo.Meillä on käynyt aina siivooja, koska hyvä äitihän ei tuhlaa aikaa kotitöihin vaan antaa aikaa lapsille.Meillä lapset eivät ole valvottaneet vaan ovat olleet tasapainoisia syntymästään asti.Olemme hoitaneet lapsemme suurimmaksi osaksi yhdessä mieheni kanssa.Olemme perhe en ole yksinhuoltaja kuten sinun kirjoituksesi.
Me elämme perheenä jokainen päivä ja jokainen päivä vietämme myös miehen kanssa yhteistä aikaa kun lapset ovat menneet nukkumaan ja kyllä muistamme toisiamme myös tavallisena arkena.
Sinä tämän ketjun olet aloittanut.Kunniakirjanko haluat? vai muuten vain väärät lääkkeet? - Plöps
Et voi arvioida äitiyttäsi vielä vuosikymmeniin. Voit nyt kuvitella itsesi hyväksi äidiksi ja 30 vuoden päästä katsella voimattomana, kuinka lapsesi juoksevat terapiassa lapsuudentraumojensa vuoksi.
Hienoa kuitenkin, että yritystä riittää.- Plöps
Tuolla vähän hyvän äitiyden kriteerejä:
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2009/03/04/satumainen-kasvatusteoria-osa-1-kirjoita
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2009/03/04/satumainen-kasvatusteoria-osa-2-ja-nyt-k
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2009/03/04/satumainen-kasvatusteoria-osa-2-ja-nyt-o
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2009/03/04/satumainen-kasvatusteoria-osa-4 - retswert
tottahan tuokin, mutta toisaalta kyllähän elämässä sattuu muitakin odottamattomia asioita ja vastoinkäymisiä, joiden vuoksi ihminen joutuu käymään terapiassa. Kyllä esim. koulukiusaaminen saattaa jättää joihinkin vakavat seuraukset, vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi. Ehkä niitä elämän kolhuja kestää paremmin kuitenkin, jos on hyvät lähtökohdat elämälle ja tasapainoinen lapsuus ollut.
- Yäiti itsekin.......
retswert kirjoitti:
tottahan tuokin, mutta toisaalta kyllähän elämässä sattuu muitakin odottamattomia asioita ja vastoinkäymisiä, joiden vuoksi ihminen joutuu käymään terapiassa. Kyllä esim. koulukiusaaminen saattaa jättää joihinkin vakavat seuraukset, vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi. Ehkä niitä elämän kolhuja kestää paremmin kuitenkin, jos on hyvät lähtökohdat elämälle ja tasapainoinen lapsuus ollut.
Etkä voi edes hypoteettisesti pitää mahdollisena, että joku sinun hyvää tarkoittava asia osoittautuisi
myöhemmin seikaksi, joka aiheuttaisi lapselle harmia?
En tarkoita, ettetkö olisi hyvä äiti ja etkö saisi tuntea niin! Hyvä äiti tekee parhaansa ja toivoo parasta.
Mutta vähän tuntuu, ettei hyvänä äitinä olo riitä sinulle. Vaan sinun on oltava paras tai ainakin parempi
kuin muut. Miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964794Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143932Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2113830Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1162239Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801356- 1321278
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1651264En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5241118- 531105