Erehtyikö Luther?

6+16

On opetettu, että Jeesus perusti seurakunnan niiden ihmisten keskuuteen, jotka olivat tulleet siihen sydämen tilaa, jossa opetuslapset olivat lukittujen ovien takana.

He olivat ensimmäisen kerran päässet tuntemaan, että he olivatkin suuria syntisiä. Paenneet, vaiennet, kieltäneet Jeesuksen, jne.

Juuri syntinsä tuntevien, katuvien ja murheelisten luokse hän ilmaantuu rauhan toivotuksella. Syntien anteeksiantamuksen todistuksella.

Luther opettaa seurakunnasta, että, ...se ei ole sidottu aikaan, paikkaan, eikä tiettyihin ihmisiin, vaan on siellä, missä ikänä em. kristityt kokoontuvat.

Onko nyt niin, että Kristuksen seurakunta on suuri lasten valtakunta, johon kaikki pienet lapset kuuluvat ja johon ovat myös kasteen liittonsa rikkoneet tulla sisälle uuden syntymisen kautta?

Voisiko olla niin, ettei tuo Kristuksen seurakunta liity tiettyihin ihmisiin eikä välttämättä edes vanhoillislestadiolaisiin?

Olisitko ystävällinen ja vastaisit rauhallisesti ja Raamatun paikoilla perustellen

29

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+4

Noinhan me uskovaiset juuri uskommekin. Sielä missä ikinä on sydämen uskovaisia, niin sielä Kristuskin on.
      Uskovaiset ovat yksimielisiä opissa, elämässä ja kärsimisessä. He haluavat sydämestään pitää kiinni Kristuksen opista.
      Kyllähän uskovaisia löytyi esim. Venäjältäki, jotka olivat samassa sydämen uskossa kuin mekin.
      Asia on perusteltu jo niin monesti Raamatulla täälä, eikä ketään ole tuntunut varsinaisesti kiinnostavan kuulla niitä, niin jätän väliin ellei aloittaja ole aktiivinen.

• Todella KORSKA ja YLPEÄ vl-vastaus.

Oksettaa!!

• 6+4
        Melperi1 kirjoitti:

Todella KORSKA ja YLPEÄ vl-vastaus.

Oksettaa!!

Miten sait sen käsityksen, että se olisi "korskea" tai "ylpeä" vastaus?
        Se oli ihan vilpitön vastaus.
        Voin perustellakin sen tarkemmin jos aloittaja on oikeasti kiinnostunut. Täälä vain tahtoo usein tulla trolleja ja muita vastaan.

• elävöittävä.
        Melperi1 kirjoitti:

Todella KORSKA ja YLPEÄ vl-vastaus.

Oksettaa!!

Rauhoitu siveäkielinen :D

• 10+1

Kiitos hyvästä vastauksesta!

Olen alkuperäinen kysymyksen kirjoittaja. En ole vl, mutta kuulun toiseen lestadiolaiseen herätysliikkeeseen.

Minun on kuitenkin hieman vaikea tuota uskoa.

Vaikka Jumala on minut johdattanut henkilökohtaisen heräyksen ja katumuksen kautta kristittyjen yhteyteen ja elävään uskoon. Olen elänyt näin jo lähes 50 vuotta.

Jouduin sattumalta vanhoillilestadiolaisten kokoukseen. Minulle tuli väliaikakeskusteluussa tunne, etteivät vanhoilliset pitäneet minua uskonveljenä.

Eli onko vanhollislestadiolaisilla kuitenkin se käsitys, että elävää uskoa ei voi esiintyä, kuin vanhoillislestadiolaisuudessa.

Ainoa ero uskonkäsityksessä on, että vanhollislestadiolaiset ajattelevat, että uskovaisen kodin lapsen ei tarvitse kokea uutta syntymistä, ellei ole joutunut joihinkin julkisynteihin. Meidän ymmärryksemme mukaan kaikkien aikuisten henkiseltä kehitykseltään terveiden ihmisten täytyy kokea uudestisyntyminen. Se on, heidän täytyy tulla tuntemaan oma kadotettu ja tuomittu tilansa, saada katumuksen armo ja saada kuulla ja uskoa syntiinantamuksen todistus.

Opetuksessa tuntuu myös toinen ero. Vanhoillisuudessa ymmärretään, että opetuslapsilla oli elävä usko jo ennen Jeesuksen kärsimistä ja kuolemaa. Lestadius opettaa, että vasta lukittujen ovien takana he kokivat itsensä ensimmäisen kerran syntisiksi, pelkureiksi, pettäjiksi, jne. Ja vasta lukittujen ovien takana he saivat elävän uskon, kun Jeesus ilmestui Rauhan toivotuksella.

Kuten Lutherkin piti,että myös katolisessa kirkossa oli elävää uskoa kantavia ihmisiä,niin minäkin haluan uskoa, että vl-liikkeessä on myös elävää uskoa.

• 12+3

"Uskovaiset ovat yksimielisiä opissa, elämässä ja kärsimisessä. He haluavat sydämestään pitää kiinni Kristuksen opista."

Yritän pohtia tuota sanontaa:

1. Opissa: Aloittaja tuolla viittaakin armonjärjestykseen. Se esiintyy mm.vuorisaarnassa, mutta myös muissa paikoissa,.

2. Elämässä: Yleisesti pidetään vahingollisena sitä, että ihminen lähtee parantamaan elämänsä ulkokuorta. Vähän kuin tuhjaajapoika, joka alkoi paimentamaan niitä julman kauppamiehen sikoja eli niitä omanvanhurskauden ajatuksia: Tästä lähin miä vältän syntiä ja ryhdyn tekemään hyviä tekoja, jne.
        Ihmiselle täytyy tulla aivan täydellinen sydämen muutos. Vain Jeesus voi vaikuttaa ihmisen ulkonaisessa elämässäkin muutoksen.

Myös kristityllä on vaara eksyä tuon kamalan omanvanhurskauden ansaan, kun hän alkaa mittailemaan uskoaan, teoilla. (seuroissa käymisellä, lepopäivän pyhittämisellä, hyväntekeväisyystalkoilla, lapsiluvulla, jne.)

Lestadius puhuu tälläisestä ihmisestä, että kuoleman lähestyessä "hengellinen viskaali" tulee tämän puotiin, vaikka ovi olisikin lukittu, ottaa "tavaran" toisensa jälkeen ja sanoo: "Tähänhän sinä olisit ollut velvollinen muutenkin!" Ja pudottaa tavaran laukkuunsa. Niinpä tuo omavanhurskas jää ihan puille paljaille sovittamaton velka niskassaan! Tämä vaara on kristityilläkin.

3. Kärsimisessä. Tämä onkin hyvä pohtimisen aihe: Jeesus sanoo: "Minun ikeeni on suloinen ja minun kuormani on keveä!" Jeesus ei siis pane uskovaiselle kuormaa.

Se oli maailman joukko, joka pakotti Simon Kyreneläisen kantamaan Jeesuksen ristiä. Se ei olisi ollutkaan niiin raskasta, jos se olisi tapahtunut jossain korvessa, mutta kun se oli kannettava läpi Jerusalemin pilkkakaupungin.

Täytyy tutkia Raamatusta, mitkä asiat Jumala asettaa ihmisen kannettavaksi, ja mitkä omavanhurskaus, kunnia, yms.asettavat.

Samoin seon uskovaisilla. Kyllä kuorma tulee useimmiten sisältä päin ja on taistelua omien syntitaipumusten kanssa. Ei Jumala aseta ihmiselle taakkoja.

• Evluttilainen..
        10+1 kirjoitti:

Olen alkuperäinen kysymyksen kirjoittaja. En ole vl, mutta kuulun toiseen lestadiolaiseen herätysliikkeeseen.

Vaikka Jumala on minut johdattanut henkilökohtaisen heräyksen ja katumuksen kautta kristittyjen yhteyteen ja elävään uskoon. Olen elänyt näin jo lähes 50 vuotta.

Jouduin sattumalta vanhoillilestadiolaisten kokoukseen. Minulle tuli väliaikakeskusteluussa tunne, etteivät vanhoilliset pitäneet minua uskonveljenä.

Eli onko vanhollislestadiolaisilla kuitenkin se käsitys, että elävää uskoa ei voi esiintyä, kuin vanhoillislestadiolaisuudessa.

Ainoa ero uskonkäsityksessä on, että vanhollislestadiolaiset ajattelevat, että uskovaisen kodin lapsen ei tarvitse kokea uutta syntymistä, ellei ole joutunut joihinkin julkisynteihin. Meidän ymmärryksemme mukaan kaikkien aikuisten henkiseltä kehitykseltään terveiden ihmisten täytyy kokea uudestisyntyminen. Se on, heidän täytyy tulla tuntemaan oma kadotettu ja tuomittu tilansa, saada katumuksen armo ja saada kuulla ja uskoa syntiinantamuksen todistus.

Opetuksessa tuntuu myös toinen ero. Vanhoillisuudessa ymmärretään, että opetuslapsilla oli elävä usko jo ennen Jeesuksen kärsimistä ja kuolemaa. Lestadius opettaa, että vasta lukittujen ovien takana he kokivat itsensä ensimmäisen kerran syntisiksi, pelkureiksi, pettäjiksi, jne. Ja vasta lukittujen ovien takana he saivat elävän uskon, kun Jeesus ilmestui Rauhan toivotuksella.

Kuten Lutherkin piti,että myös katolisessa kirkossa oli elävää uskoa kantavia ihmisiä,niin minäkin haluan uskoa, että vl-liikkeessä on myös elävää uskoa.

Jeesus sanoo jäähyväispuheessaan opetuslapsilleen näin:

Joh 15:

3 Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. [Joh. 13:10]

Mitä mielestäsi tuo tarkoitti. Oliko heillä jo tuolloin elävä usko ?

• 20+5
        Evluttilainen.. kirjoitti:

Jeesus sanoo jäähyväispuheessaan opetuslapsilleen näin:

Joh 15:

3 Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. [Joh. 13:10]

Mitä mielestäsi tuo tarkoitti. Oliko heillä jo tuolloin elävä usko ?

Aamen!

Toki haluan tunnustaa Jumalan Sanan oikeaksi!

Muistelen vielä tuota kuulemaani Lestadiuksen saarnaa. Siinä oli esillä, että he odottivat, että Jeesus perustaa maanpäällisen valtakunnan aivan tuohon Jeesuksen kärsimiseen asti.Jeesusjan pitää uon hyvästijättöpuheensa Getsemanessa juuri ennen kärsimystään.

Siitä voisi päätellä, ellei Jeesus ole saanut tulla eläväksi ihmisen sydämelle, niin uskokaan ei olisi elävää,

Siinä samassa saarnassa taidettiin puhua vielä Pyhän Hengen vuodattamisesta helluntaina. Myös sillä lienee merkityksensä uskonelämässä.

• etsivä-xx
        10+1 kirjoitti:

Olet uusheräyksen opissa. Samassa harhassa kuin viides herätysliike.
        Siihen pätee se sama mikä pätee viidenteen herätysliikkeeseen näine vaatimuksineen. Erityisesti lapsiin ja lapsuuden uskovaisiin kohdistettuna sillä on huonot hedelmät. Lainaan tekstiä suomi24 palstalta (kirkko kuulolla) koska se vastaa hyvin sitä mihin itse olen törmännyt.

"jotta ”Jeesukselle” saadaan hommia ensimmäinen askel käännytystyössä on syyllistäminen. Ei ole väliä mistä, kunhan lapsi saadaan kokemaan syyllisyytä.

Toiminta voi olla psyykkisesti herkille hyvin traumatisoiva kokemus, varsinkin jos sanomaa vielä vauhditetaan helvetinpelolla ja demonisoimalla lapsen oma usko ehdottomasti rakastavaan Taivaan-Isään mukamas kuolleena uskona."

Tämän toiminna hedelmät olen nähnyt, kun anteeksiantamukselle pannaan ehdot ei asoluution käsite enää olekaan selvä, yksin armosta.

• 2x11
        10+1 kirjoitti:

Jeesuksen puheissa opetuslapsille käy monessa kohtaa ilmi, että opetuslapset uskoivat Jeesukseen ennen ja jälkeen ristin kuoleman. Tietysti uuden aamun seurakunta oli suurissa epäilyksissä koska Jeesusta ei enää ollut. - Oppisi on joidenkin esikoisten oppia -

• 7+3
        2x11 kirjoitti:

Jeesuksen puheissa opetuslapsille käy monessa kohtaa ilmi, että opetuslapset uskoivat Jeesukseen ennen ja jälkeen ristin kuoleman. Tietysti uuden aamun seurakunta oli suurissa epäilyksissä koska Jeesusta ei enää ollut. - Oppisi on joidenkin esikoisten oppia -

Ainakin Lestadiuksen saarnoissa tuo tulee ilmi. Milloin ja kuka teidän saarnaajistanne on muuttanut opetuksen poikkeavaksi Lestadiuksen opetuksista?

Kysyin kerran VL-nuorukaiselta Lestadiuksesta.

Hän vastasi, että LLL on ollut lakihenkinen raittiussaarnaaja, joka vasta vanhalla iällään oli saanut elävän uskon. Opetatteko te näin siellä seuroissanne?

Lainaatteko te hänen opetuksiaan edes korvasyyhyynne?

• "Eli onko vanhollislestadiolaisilla kuitenkin se käsitys, että elävää uskoa ei voi esiintyä, kuin vanhoillislestadiolaisuudessa."

Kyllä on. Sinut vilpitön uskovainen saarnataan helvettiin vl-rauhanyhdistyksellä, koska et ole vanhoillislestadiolainen.

"Ainoa ero uskonkäsityksessä on, että vanhollislestadiolaiset ajattelevat, että uskovaisen kodin lapsen ei tarvitse kokea uutta syntymistä, ellei ole joutunut joihinkin julkisynteihin. Meidän ymmärryksemme mukaan kaikkien aikuisten henkiseltä kehitykseltään terveiden ihmisten täytyy kokea uudestisyntyminen."

Teidän käsitys = sama kuin Jeesuksen käsitys ja opetus. SRK ja vl-saarnamiehet opettavat tässä kuten monessa muussakin asiassa Jumala sanan vastaista ROSKAA!

Joh. 3:3

"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

• ent. vl.

Hienoa, Melperi, osaat vielä ulkoa sen, miten tullaan autuaaksi. Kun sitten osoittaisit teoillasi, että olet uudestisyntynyt, niin ok. Mutta teoillasi, eli ihmisten herjaamisella tällä palstalla osoitat sen, että sinä et ole vielä/enää Jumalan valtakunnassa. Olet siitä pois langennut.

• Mitä sanoi itse Jeesus tarkoittaen seurakuntaansa:

Matt. 18:20
      Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä MINÄ olen heidän keskellänsä."

Koska Jeesus on kaikkien seurakuntiensa pää, Hän on niiden keskellä jotka kokoontuvat Hänen nimeensä.

Ef. 5:23
      sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on SEURAKUNNAN PÄÄ, hän, ruumiin vapahtaja.

Kun muuta totuutta ei ole kuin Jeesus, uskokaamme mitä Hän opetti ollaksemme Hänen opetuslapsiaan.

• 9+19

Kiitos lappix!

Kuinkahan vl-uskovaiset ymmärtävät tämän!

Tämähän on hyvinkin laaja asia. Kun katuvainen ihminen synnin hädässään kääntyy Jumalan puoleen, niin Jumala on luvannut johdataa hänet kristittyjen yhteyteen.

Tästähän on klsssinen esimerkki autiolle saarelle joutuneesta yksinäisestä ihmisestä, joka joutuu synninhätään.

Joku voisi ajatella, että ellei hän sieltä kostu ihmisten ilmoille, niin hän ei voisi saada syntejään anteeksi:

Ihmiset vain unohtavat, että Jumala on kaikkivaltias. Hän on johdattanut katuvia ihmeellisesti seurakuntaansa.

• 9+19 kirjoitti:

Kiitos lappix!

Kuinkahan vl-uskovaiset ymmärtävät tämän!

Tämähän on hyvinkin laaja asia. Kun katuvainen ihminen synnin hädässään kääntyy Jumalan puoleen, niin Jumala on luvannut johdataa hänet kristittyjen yhteyteen.

Tästähän on klsssinen esimerkki autiolle saarelle joutuneesta yksinäisestä ihmisestä, joka joutuu synninhätään.

Joku voisi ajatella, että ellei hän sieltä kostu ihmisten ilmoille, niin hän ei voisi saada syntejään anteeksi:

Ihmiset vain unohtavat, että Jumala on kaikkivaltias. Hän on johdattanut katuvia ihmeellisesti seurakuntaansa.

Aution saaren asukille annetaan synnit anteeksi kun hän rukouksessa pyytää sitä.

Mark. 11:24
        Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

1. Joh. 1:9
        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Joka uskoo Jeesukseen, ei toimi Hänen opetuksiaan vastaan.

• Lappixille
        lappix kirjoitti:

Aution saaren asukille annetaan synnit anteeksi kun hän rukouksessa pyytää sitä.

Mark. 11:24
        Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Joka uskoo Jeesukseen, ei toimi Hänen opetuksiaan vastaan.

>Aution saaren asukille annetaan synnit anteeksi kun hän rukouksessa pyytää sitä<

Laitapas jokin paikka Raamatusta, jossa synnit on annettu rukouksessa tai rukoilemalla anteeksi?

Miksi Jeesus neuvoi antamaan toisille anteeksi, jos kerran jokainen voisi saada ne anteeksi rukoilemalla?

• Lappixille kirjoitti:

>Aution saaren asukille annetaan synnit anteeksi kun hän rukouksessa pyytää sitä<

Laitapas jokin paikka Raamatusta, jossa synnit on annettu rukouksessa tai rukoilemalla anteeksi?

Miksi Jeesus neuvoi antamaan toisille anteeksi, jos kerran jokainen voisi saada ne anteeksi rukoilemalla?

Oikealla uskovalla ei ole muita välimiehiä itsensä ja Jumalan välillä kuin Jeesus,

1. Tim. 2:5
        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

Uskonnolliset hölmöt, omine oppeineen ja luuloineen on asia erikseen.

Uskonnolliset hölmöt ovat asia erikseen.

• Lappixille
        lappix kirjoitti:

Oikealla uskovalla ei ole muita välimiehiä itsensä ja Jumalan välillä kuin Jeesus,

1. Tim. 2:5
        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

Uskonnolliset hölmöt, omine oppeineen ja luuloineen on asia erikseen.

Uskonnolliset hölmöt ovat asia erikseen.

Lainaamasi kohdan (1. Joh. 1:3) jakeissa sanottiin, "minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa."

Niin, lappix, "ME" julistamme. Näin anteeksiantamus on annettu Pyhän Hengen omaavien julistettavaksi. Jaak. 5:16 selitetään, keitä ovat "me"
        "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa.."

"Uskonnolliset hölmöt ovat asia erikseen."
        Jos ymmärtäsit oman tilasi, et viitsisi toisia puhutella hölmöinä!

• Lappixille kirjoitti:

Lainaamasi kohdan (1. Joh. 1:3) jakeissa sanottiin, "minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa."

Niin, lappix, "ME" julistamme. Näin anteeksiantamus on annettu Pyhän Hengen omaavien julistettavaksi. Jaak. 5:16 selitetään, keitä ovat "me"
        "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa.."

"Uskonnolliset hölmöt ovat asia erikseen."
        Jos ymmärtäsit oman tilasi, et viitsisi toisia puhutella hölmöinä!

Varmaankin hoitomiehet tunteutuivat pyhän hengen "omaavina vanhusten taloihin ja heittivät heitä saa´tanalle.

Mutta Jeesus rakasti lähimmäisiään ja rukoili itsekin meidän puolestamme ja rukoilee yhä. Siksipä minulla ei ole syytä epäillä totuuden sanaa, jonka lausui Jumalan Poika näin:

Joh. 15:7
        Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, MITÄ IKINÄ TAHDOTTE, ja TE SAATTE sen.

Jeesus ei valehtele kuten esimerkiksi jonkun uskonnollisen kultin saarnamiehet ja papit.
        Hän on armollinen ja antaa minulle syntini anteeksi. Näin se toimii jotka uskovat todella Jeesukseen eikä uskontojen valehtelijoihin.

• Lappixille
        lappix kirjoitti:

Varmaankin hoitomiehet tunteutuivat pyhän hengen "omaavina vanhusten taloihin ja heittivät heitä saa´tanalle.

Mutta Jeesus rakasti lähimmäisiään ja rukoili itsekin meidän puolestamme ja rukoilee yhä. Siksipä minulla ei ole syytä epäillä totuuden sanaa, jonka lausui Jumalan Poika näin:

Joh. 15:7
        Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, MITÄ IKINÄ TAHDOTTE, ja TE SAATTE sen.

Jeesus ei valehtele kuten esimerkiksi jonkun uskonnollisen kultin saarnamiehet ja papit.
        Hän on armollinen ja antaa minulle syntini anteeksi. Näin se toimii jotka uskovat todella Jeesukseen eikä uskontojen valehtelijoihin.

Mistä päättelet, että jokin vanhus on onnistuttu heittämään s:lle ja vieläpä PH:n omaava heittäjä niin olisi tehnyt?

Sinulle Lappix on tarttunut "melperiläisyys", eli otat yhden lauseen Raamatusta, teet siitä oman käännöksesisi ja sen jälkeen halvennat vl:a, vaikka lainauksesi ei liittyisi vl:n opetukseen lainkaan. Keskustelun sijasta heität tällaisia lauseita:
        "Jeesus ei valehtele kuten esimerkiksi jonkun uskonnollisen kultin saarnamiehet ja papit."
        Tuollainen "varmuuden vuoksi syyllistän kaikkia" kirjoituksilla ei ole mitään keskustelun arvoa.

• ent. vl.
        Lappixille kirjoitti:

Osaatko sinä "Isä meidän"-rukouksen? Jos osaat, niin siinähn rukoillaan Jumalalta:" Anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Eikö tuo ole ihan itse Jeesuksen opettama rukous? Siinä siis rukoilemalla saadaan synnit anteeksi, jos siis USKOO sen.

• ent. vl.
        Lappixille kirjoitti:

Mistä päättelet, että jokin vanhus on onnistuttu heittämään s:lle ja vieläpä PH:n omaava heittäjä niin olisi tehnyt?

Sinulle Lappix on tarttunut "melperiläisyys", eli otat yhden lauseen Raamatusta, teet siitä oman käännöksesisi ja sen jälkeen halvennat vl:a, vaikka lainauksesi ei liittyisi vl:n opetukseen lainkaan. Keskustelun sijasta heität tällaisia lauseita:
        "Jeesus ei valehtele kuten esimerkiksi jonkun uskonnollisen kultin saarnamiehet ja papit."
        Tuollainen "varmuuden vuoksi syyllistän kaikkia" kirjoituksilla ei ole mitään keskustelun arvoa.

Etköhän hieman provosoi. Minä tunnen sellaisia vanhuksia, joita vl-saarnamies onheittänyt Saa.tanan haltuun ja minut itsenikin on vl-saarnamies heittänyt Saa.tanan haltuun.

Se, olivatko he Pyhän Hengen omaavia, voidaan olla kahta mieltä. Mielestäni sellaiset, jotka näin tekevät, eivät ole Pyhän Hengen astioita, ja onhan se toki selvää, että tällaisten hirmutekojen tekijät eivät kuuntele Pyhää Henkeä, koska Hän on jo aikaa sitten lhtenyt pois, jos lie koskaan heissä ollutkaan.

• Lappixille kirjoitti:

Kuulehan sinä valehtelija joka minulle vastaat. Nyt kiellät ettei ihmisiä ja vanhuksia ole heitetty saa´tanalle. Onko teidän pääasiallinen tarkoitus palvella jatkuvasti perkélettä, joka on kaiken valheen isä?

Joh. 8:44
        Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Tuossa on Jeesuksen sanaa, haluatko olla Hänen kanssaan eri mieltä ??

• 11+7
        ent. vl. kirjoitti:

Osaatko sinä "Isä meidän"-rukouksen? Jos osaat, niin siinähn rukoillaan Jumalalta:" Anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Eikö tuo ole ihan itse Jeesuksen opettama rukous? Siinä siis rukoilemalla saadaan synnit anteeksi, jos siis USKOO sen.

Monet vl:t tekevät Jeeusksesta valehtelijan väittämällä että Jeesuksen opettama rukous ei olisi totta.

Ei ole niillä vl:illä uskoa Jeesukseen eikä Jeesus ol Herra heille.

• lappixille
        lappix kirjoitti:

Kuulehan sinä valehtelija joka minulle vastaat. Nyt kiellät ettei ihmisiä ja vanhuksia ole heitetty saa´tanalle. Onko teidän pääasiallinen tarkoitus palvella jatkuvasti perkélettä, joka on kaiken valheen isä?

Joh. 8:44
        Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Tuossa on Jeesuksen sanaa, haluatko olla Hänen kanssaan eri mieltä ??

lappixsille

• Näin se menee
        11+7 kirjoitti:

Monet vl:t tekevät Jeeusksesta valehtelijan väittämällä että Jeesuksen opettama rukous ei olisi totta.

Ei ole niillä vl:illä uskoa Jeesukseen eikä Jeesus ol Herra heille.

SRK ja vl-saarnamiehet palvelevat valheen isää saatanaa ja opettavat sen oppeja.

• ent. vl :lle
        ent. vl. kirjoitti:

Jeesus opetti rukouksen, jossa PYYDETÄÄN anteeksi.
        Siinä rukouksessa ei anneta anteeksi tai edes luvata antaa anteeksi.

Jos olet tarkkana, niin huomaat, miten rukouksessa sanotaan, "niin kuin mekin annamme anteeksi". Anteeksiantamuksen välittäjänä on näin toinen ihminen, eikä itse rukouksessa tapahdu anteeksiantamusta.

kirj. nim. "Lappixille"

• 20+2

Jumalalla on keinonsa. Hämmästyttävistä tilanteista Hän on johdttanut kristittyjen yhteyteenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe