Polven liikerata tähystysleikkauksen jälkeen

koukistus ei suju

Kuinka kauan teillä on mennyt polven liikeradan normalisoitumiseen?
Minulta leikattiin viime tiistaina kierukkaa,.Suoraks jalan saan mut koukkuun en. Tämä vaikeuttaa kävelyä .Siksi joudun vielä liikkumaan yhden kepin kanssa ja silti liikkuminen on hyvin ontuvaa.

Erityisesti kiinnostaa tietää toi koukistuksen sujuminen. Nyt ei pysty edes istumaan tuolilla kunnolla,kun jalka ei taivu normaalisti koukkuun eikä selälteen makuulla saa leikattua jalkaa koukistettua ylöspäin. ja tietenkin kävelyäkin taitanee haitata. millaisilla liikkeillä voi tota liikerataa lisätä?

7

734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • squeak

Mulla tähystettiin polvi joulukuun alussa, ja vasta kahden kuukauden kuluttua liikerata oli normaali. Pisinpään kesti kyykkyyn pääseminen, se alkoi sujua vasta n. kuukausi sitten. Leikkauksen jälkeen kävelin n. viikon kepeillä, eli silloin jalka ei kestänyt varaamista, eikä koukistamista. Kannattaa harjoittaa jalkaa, liikuttaa vähän kerrallaan ja usein. Sait varmaan sairaalasta ohjeet siihen. Sulla on vielä niin vähän aikaa tosta leikkauksesta, että itse en ainakaan vielä kävisi kärsimättömäksi. Kunhan vain muistat liikutella, siitä se vähitellen alkaa sujua.

Itsellä ei kyllä korjattu kierukkaa. Silti tietysti liikkeet oli hakusessa, kun koko polvi muistutti jalkapalloa monta päivää.

Itse harjotin jalkaa heti leikkauksen jälkeen ihan yksinkertaisilla liikkeillä: painoin alustaa vasten suoraksi (nilkka koukkuun, jännitä reisilihas), tein ojennuksia (tyyny polven alla, jalka suoraksi), kokeilin koukistaa varovasti. Jalka suorana, ilman tyynyä, ojennuksia kannattaa myös tehdä. Pääasia on kai se, että liikuttelee niveltä ja tekee vaikka vähän toistoja kerrallaan, mutta usein päivän mittaan.

Toipumisia!

• koukistus ei suju

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Mitä sinulta leikattiin?

Valitettavasti en saanut kummempia ohjeita venytysten suhteen, kuin nilkkojen pyörittelyä sekä jalan ojennuksia ja koukistuksia penkillä istuen. Ja se tässä juuri ongelma on, kun en saanut muita vinkkejä koukistuksiin kuin ton aiemmin mainitsemani. Ja nyt kun ei noi koukistuksen onnistukkaan, niin se huolestuttaa. Kuinka liikerata voi parantua, jos ei pysty koukistaa jallkaa?
      Voiko olla haittaa, jos väkisin yritän vääntää jalkaa koukkuun?

• squeak

Mulla oli rusto-ongelmaa, ja on edelleenkin. Käyn fysioterapiassa, mikä auttaa kipuihin, ja auttoi omalla kohdallani myös liikeradan paranemiseen. Sulla taitaa kyllä olla vielä ihan liian aikaista ajatella fysiota. Itse aloitin fysioterapian n. 1kk leikkauksesta ortopedin jälkitarkastuksen jälkeen. Siihen asti liikuttelin niveltä ja polvin kuntopyörää kipujen salliessa.

Aika hassua, ettet saanut enempää ohjeita. Mulle toi ohjeita nivelen liikutteluun ja reisilihaksen harjoittamiseen ensin hoitaja, ja sitten juttelin vielä fysioterapeutin kanssa ennen kotiutusta. Onko tuo sinun koukistusharjoitus sellainen, että makaat sängyllä selälläsi jalat suorina ja yrität sitten koukistaa polvea? Sitä kannattaa tehdä, vaikka ei oikein onnistuisikaan. Pienikin liike on parempi kuin ei liikettä, eikä liikerata voi koskaan palautua, jos et harjoita ja kokeile.

En lähtisi väkisin vääntämään jalkaa koukkuun. Pidä kipua rajana, ja tietysti sitä, ettei polvi yksinkertaisesti liiku. Kannattaa myös yrittää varata jalalle mahdollisimman paljon, eli vaikka pidät keppiä liikkumisessa apuna, niin laita paino leikatulle jalalle joka askeleella samoin kuin terveelle. Ehkä voisit yrittää myös kyykistymistä siten, että seistessä koukistat hieman jalkaa, suoristaudut ja koukistat taas. Onko polvesi vielä turvoksissa? Nesteen kertyminen tekee myös nivelestä jäykän, tätä on vielä itselläkin ja voi kuulemma olla vielä pitkään.

Kannattaa ottaa ortopediin yhteyttä, jos asia huolestuttaa tai liikerata ei ala normalisoitua. Kärsivällinen kannattaa kuitenkin olla.

• koukistus ei suju

Joudutko käymään kuinka usein fyssarilla?

Niinkuin aiemmin mainitsin niin lääkäri antoi ohjeeksi istualtaan jalka ilmaan suoraksi,ja tämän jälkeen koukkuun normaalisti lattialle... tämän liikkeen toistoa. Suoraksi siis saan, mutta koukkuun en :(. Koukistuksen liikeradassa en ole huomannut mitään eroa tapahtuneen liikkeiden myötä.

Kiitos noista vinkeistä... Pystyykö tota kyykistysharjoitusta tekee keppien kanssa. Niinkuin ekassa viestissä sanoin, niin liikkuminen hyvin hankalaa sen yhdenkin kepin kanssa. Ja vielä, onkohan vielä haittaa jos kuitenkin otan sen toisenkin kepin liikkumisen avuksi?

Olen lukenut useammasta paikasta, että polkupyörä hyödyllinen polven kuntoutukseen. Onko kaikilla sellainen ennestään, vai ostavatko leikkauksen jälkeen? Vai salillako käyvät?

Turvotusta ei ole.

• squeak

Sain fysioon kymmenen hoitokerran lähetteen, ja käyn vastaanotolla parin viikon välein. En siis käy fysiossa jumppaamassa jalkaa, vaan keskitymme suunnitellusti enemmän hoitavaan puoleen - aineenvaihdunnan lisäämiseen, kipuen laannuttamiseen, lihasjännityksen poistoon. Venytellään (venyttäminen itse hankalaa, tuntuu kipua nivelessä) ja saan ohjeita, miten jumppaan ja miten usein. Joskus katsotaan lihasvoiman palautumista (edelleen heikkoa) ja puhutaan siitä, miltä kotona ja kuntosalilla tehty jumppa on tuntunut. Mulle on parempi tämänlaatuinen fysio, sillä polvessa on kipuja ja etenkin lihasjännitys on edelleen suuri haitta. Nyt, kun nivel liikkuu paremmin, pystyn jumppaamaan ja harjoittamaan lihaksia itse, ja koska olen itseaktiivinen ja motivoitunut jumppaamaan, en niinkään tarvitse fysioterapeuttia ohjaamaan jumppaa.

Kokeile keppien kanssa tuota kyykistymistä. Niin kuin sanoin, niin ei tarvitse mennä paljoakaan kyykkyyn, kunhan vähän taivistat polvea. Itse tein tätä ihan ilman keppejä. Voi se hankalaa kepeillä olla, mutta entä jos otat tukea esim. seinästä? Vaikka ovenkarmien väliin ja siinä paino kipeälle jalalle, pikkuisen kyykkyyn ja suoraksi. Tein tätä päivittäin ja pikku hiljaa huomasin, että nivel liikkuu paremmin. Tietysti tämän lisäksi muut harjoitukset.

Tuskin siitä on haitaa, että pidät toistakin keppiä apuna, jos oikeasti tarvitset sitä. Älä silti jää kokonaan keppien varaan, vaan yritä ja yritä liikkua ilman tai ainakin käyttää enemmän kipeää jalkaa. Keppien kanssa on helppo mennä niin, että kävelee kepeillä eikä pidä niitä vain tukena. Tavoitehan on yleensä se, että mahdollisimman nopeasti pääsee kävelemään itse.

Minä kävin tuttavan luona kuntopyörällä. En katsonut tarpeelliseksi ostaa sitä, eikä kotonakaan ole tilaa. Nyt käyn fysion yhteydessä salilla, joten hoidan kuntopyöräilyn siellä. Onko sulla tuttavaa, vaikka mummoa tai vanhempia, jolla olisi kuntopyörä? Pieni vastus ja satula hieman tavallista korkeammalle, ja kokeilemaan. Liike on sellainen, että polvi sietää sitä ja ainakin oman ortopedini mukaan "polvi tykkää polkemisesta".

Sen tässä olen huomannut, että vaikka polvi tähystyksen jälkeen toipui nopeasti siihen, että pääsin kävelemään, lopullinen paraneminen vie kauan. Tietysti riippuu vaivasta, mutta itse elättelen toiveita siitä, että olisin vailla kipuja kesällä...

• kesä-12

Mulla oli viime kesänä sama vaiva kun aloittajalla, niinpä kierukalle tehtiin resectio. Liikerata palautui todella hitaasti vaikka kuin jumppasin sekä kuntoutin jalkaa leikkauksen jälkeen. Kävelykeppienkaa kuljin kaksi viikkoa. Kolmen viikon kuluttua leikkauksesta oli ortopedille tarkastusaika, ja kirjoitti lisää sairaslomaa vielä pari viikkoa, koska kävely oli mitä oli ja erityisesti jalan koukistukseen oli liikerajoitetta huomattavasti. Määräsi myös fysioterapiaan, jossa terapeutin kanssa yhdessä kuntoutettiin jalkaani. Jaksamisia sinne. On noi polvivaivat todella vittumaisia, ja vaikka mullekkin sanottiin, että paraneminen on nopeaa ni v****t. Lääkäri sanoi että paranee yleensä kolmessa viikossa, mutta aina kiakki ei vain mene "ohjekirjan" mukaan.

• yksilöllistä

Mä myös olin hitaasti paranevaa sorttia. n10päivää kuljin kepeillä leikkauksen jälkeen. Sairaslomaakin piti jatkaa muutamalla viikolla työn luoteen vuoksi, koska kyykistyminen ei onnistunut vielä kolmessa viikossa (töissä pitää olla kyykyssä aika paljon). Ja fyssarin apu todella tarpeen.

Mutta kaverini taas käveli parin päivän kuluttua kepeillä leikkauksesta ilman ongelmia.

Nää polvileikkauksista toipumiset on niin yksilöllisiä, ja repeämän tasokin vaikuttaa paranemiseen. Jos pitää leikata enemmän kierukkaa niin luonnollisestikkin menee pidempi aika toipua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66