Läheisen harhaluulot...

ffff1

Olen todella huolissani läheisestä ihmisestä,enkä oikein tiedä miten pitäisi nyt toimia...
Eli,läheiseni kertoi minulle paljon (muutamien vuosien ajan)kuinka hänen naapurit vainoavat häntä jatkuvasti,koputtelevat seiniin,tömistelevät ym,esim kun hän vaan avaa silmänsä tai yskäsee,nielaisee tai jotain muuta vastaavaa,niin aina silloin naapurista tömäytetään seinään,ikään kuin merkiksi että näkevät hänet jatkuvasti.
No tilanne meni niin pitkälle,että tämän "ongelman"takia hän vaihtoi asuntoa ja kaupungin osaa...No nyt nämä samaiset ongelmat on taas uudessa asunnossa,naapurit piinavat kuulemma jatkuvasti.
Kadulla kulkiessaan kuulemma monet ihmiset "viestittävät"hänelle,esim.yskimällä.
Ja tätä on nyt jo jatkunut jonkun vuoden,aiemmin tein hänelle kantani selväksi,että epäilen hänen ehkä vähän kuvitelevan,josta suuttui todella paljon ja johti aina riitaan....En tiedä enää mitä tekisin,kyseinen ihminen on minulle todella läheinen ja olen todella huolissani ja peloissani.
Yritin etsiä netistä tietoa harhaluuloisuudesta ym.ja kaikki hänen oireensa ja käytöksensä viittaisivat siihen,mutta en tiedä miten voisin häntä auttaa,jos edes vihjasisin hänelle hoidon hakemisesta,on raivokahtaus varmaa..
Onko kellään vastaavan laista kokemusta..?

6

330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuhh

Tuttu kuvio. Oma isäni oli samanlainen. Sai skitsofrenia-diagnoosin. Muuta en osaa sanoa. Voimia!

• Et sinä voi

auttaa etkä millään tavoin parantaa harhaluuloisuushäiriöistä ihmistä. Jos jaksat kuuntele vain hänen harhojaan mutta älä anna niiden jäädä mieleesi vaikuttamaan. Sinä olet sinä ja hän on hän.

• piikki peppuun

Pakkohoito on ainoa pelastus.

• aivan.

Läheisesi taitaa olla aika yksinäinen ihminen.

• kaikkia ei voi poist

On kokemusta jopa usemampikin. Ei välttämättä tarvitse ihan skitsoferenikko olla jos ilmenee tuollaisaia oireita. Nämä henkilöt todellakin ovat harhoissaan aitoja ja se on todella loukkaus jos heidän mielenterveyttään kyseenalaistetaan. Se on myös heille viseti, että heitä ei kuunnella ja oteta vakavasti. Siinä se on ongelma, kun harvaa ei voisi myöntää mutta kuitenkin haluasi auttaa.
      iIse totean usein että tuo tunne ja kokemus on kertojalle aito ja hän uskoo niin,mutta itse en kyllä näe asiaa noin.
      On monenasteista harhaa: toisille harva rajoittuu vain hyvin suppeaan elämänalueeseen ja henkilöt vaikuttavan asiallisilta ja terveiltä elämässään, sitten on niitä joilla harvat ja oireet vaihtelevat ja on jaksoja että niitä ei ainkaan puheessa tule esiin.
      Lähipiirissäni on eräs jolla on jopa psykiatrin maaräämä lääkitys, mutta hän ei halau alkamaan syödä terveenä "hullujen lääkkeitä" turhaan.
      Parasta on kuunnella näitä ihmisiä, auttaa käytännön asioissa ja antaa sympatiaa ja turvaa. Harhojen taustalla on turvattomuutta, hylkäämistä ja pelkoja ja traumoja.
      Minulla ja eräällä ystävälläni on tällainen harhainen ystävä. Olemme monesti huomanneet että varkaat, kiusanheget pysyvät loitolla kun tädillä on asiat hyvin ja ymmärrämme ja kuuntelemme häntä. Ei kannata alkaa väittelemään ja riitelemään. Pitää vain hyväksyä nämä lähimmäiset sellaisena kuin he ovat, jos heidän harhansa eivät haittaa toisten elämään merkittävällä tavalla.

• ffff1

Lisään vielä noista läheiseni harhoista...
      Erityisen huolissani olen läheiseni impulsivisuudesta,on usean kertaan sanonut että menee vielä naapurin ovelle ja tekee "häiriköinnistä"lopun(väkivallalla)eli olen tosi peloissani,ettei vaan sitten oikeasti mene tekemään kellekkään mitään.
      Toisinaan hän taas sanoo,että soittaa naapurille poliisit,itse asiassa edellisessä asunnossaan asuessaan,hän soitti poliisit paikalle.
      No poliisit sitten tulivat ja soittelivat naapurin ovikelloa,kukaan ei tullut avaamaan(ilmeisemmin siis kukaan ei ollut kotona naapurissa)ja poliisi totesi ettei voi auttaa,läheiseni sanoi vielä poliiseille,että naapuri on oikeesti kotona,ei vaan uskalla tulla avaamaan,
      Ymmärrän todella läheiseni ahdistuksen,mutta nämä ahdistukset on päätynyt nyt jatkuviin riitoihin,hän suuttuu todella helpolla,meille kaikille läheisille.
      Tiedän etten itse häntä voi täysin auttaa ja että nämä harhat ovat hänelle totisinta totta,tekee vaan niin pahaa nähdä toinen jatkuvasti niin ahdistuneena.
      Muilla elämän osa alueilla hän pärjää loistavasti,on muuten hyvä ihminen,järkevä jne.ainoa on tämä ongelma,että luulee ihmisten vainoavan häntä.Kuitenkin hän usein sanoo,ettei viitsi puhua näistä ulkopuolisille,koska vaikuttaisi muuten hullulta muiden silmissä,tämän takia aluksi jopa uskoin häntä,että naapurit vainoo,mutta ajan myötä kuitenkin olen huomannut(ja muutamat muutkin omaiset)että kyse on harhoista.
      Miten auttaa tälläinen ihminen hoitoon,kun hän itse pitää itseään täysin terveenä ja että muissa ihmisissä on vikaa,kun käyttäytyy niin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe