Minä en halua, että pakkoruotsi poistetaan koulusta. Tai jos se poistetaan poistettakoon myös pakkoenglanti. Englanti on kieliturhake, jota persu ei tarvi koskaan missään. Vaikka persu yrittää selittää englantia ruotsia tärkeämpänä kielenä se ei pidä paikkaansa. Suurin osa persuista on huonosti toimeentulevia jörriköitä, joiden työllisyystilanne on heikko. Näin ollen persu ei tarvi itseasiassa koko koulua, koska persun elämä pn surkeaa räpellystä.
Ei pakkoruotsia pois
17
89
Vastaukset
- bort
pakkoruotsi on lopetettava
http://www.pakkoruotsi.net/kustannukset.shtm
www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
Siinä mietittävää, kannattakaa aloitetta niin oikeus tapahtuu... - ossi 78
voi hyväneaika oot varmaa suomeruottalaine ku yrität puollustella! englantii tarvii maailmalla ruotsia ei eikä varsinkaan suomenruotsia jossa jokatoine sana on suomea. on se kumma ku 5% väestöstä puhuu ruotsii nii sen takia pitäis muittenki puhuu?
- hyvinkään mies
Väärin. Olen ihan umpisuomalainen. Eikä pointtini ole mitenkään suomenruotsalaisuuteen liittyviä. Olen sitä mieltä, että englantia maailmalla tarvitsevat ovat pieni vähemmistö kun taas ruotsi naapurimaana on huomattavasti tärkeämpi kieli. Lisäksi ruotsin opiskelulla saa hyvää pohjaa muihin skandinaavisiin kieliin.
- Vesa Kaitera
hyvinkään mies kirjoitti:
Väärin. Olen ihan umpisuomalainen. Eikä pointtini ole mitenkään suomenruotsalaisuuteen liittyviä. Olen sitä mieltä, että englantia maailmalla tarvitsevat ovat pieni vähemmistö kun taas ruotsi naapurimaana on huomattavasti tärkeämpi kieli. Lisäksi ruotsin opiskelulla saa hyvää pohjaa muihin skandinaavisiin kieliin.
Hyvinkää mies kirjoitti :"Väärin. Olen ihan umpisuomalainen. Eikä pointtini ole mitenkään suomenruotsalaisuuteen liittyviä. Olen sitä mieltä, että englantia maailmalla tarvitsevat ovat pieni vähemmistö kun taas ruotsi naapurimaana on huomattavasti tärkeämpi kieli. Lisäksi ruotsin opiskelulla saa hyvää pohjaa muihin skandinaavisiin kieliin."
Omat kokemukseni työelämästä ovat kyllä huomattavan erilaisia. Niistä yrityksistä, joissa olin aikoinani töissä niin Tecnomen, Basware, Saraware kuin Starnet Systemskin (noiden kaikkien omistajapohja oli nimistä huolimatta tuolloin suomalaisenemmistöinen) käyttivät englantia operatiivisena kielenä. Näissä yrityksissä oli töissä melkoisesti ulkomaalaisia ja siksi oli luonnollista,että kaikista dokunmenteista tuli tehdä englannninkieliset versiot. Joissakin tapausissa tehtiin myös suomenkieliset versiot, mutta englanninkieliset olivat tärkeämpiä. Ruotsia en tarvinnut työssäni koskaan, englantia käytännössä joka päivä. Se oli it-alan arkea. Myönnä kyllä, että esimerkiksi finanssialalla ruotsin taitoa arvostetaan suuresti.
Olen ollut aikoinaan kesäolympialaisia seuraamassa sekä Ateenassa että Pekingissä. Pärjäsin englannilla kohtalaisesti. Ruotsilla en olis siellä tehnyt yhtikäs mitään.
Kansalaisaloite ruotsin kielen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi on nyt kerännyt 2760 nimeä. Nimiä on viimeisen kahden tunnin aikana tullut noin yksi minuutissa. - niinpä niin ...
Vesa Kaitera kirjoitti:
Hyvinkää mies kirjoitti :"Väärin. Olen ihan umpisuomalainen. Eikä pointtini ole mitenkään suomenruotsalaisuuteen liittyviä. Olen sitä mieltä, että englantia maailmalla tarvitsevat ovat pieni vähemmistö kun taas ruotsi naapurimaana on huomattavasti tärkeämpi kieli. Lisäksi ruotsin opiskelulla saa hyvää pohjaa muihin skandinaavisiin kieliin."
Omat kokemukseni työelämästä ovat kyllä huomattavan erilaisia. Niistä yrityksistä, joissa olin aikoinani töissä niin Tecnomen, Basware, Saraware kuin Starnet Systemskin (noiden kaikkien omistajapohja oli nimistä huolimatta tuolloin suomalaisenemmistöinen) käyttivät englantia operatiivisena kielenä. Näissä yrityksissä oli töissä melkoisesti ulkomaalaisia ja siksi oli luonnollista,että kaikista dokunmenteista tuli tehdä englannninkieliset versiot. Joissakin tapausissa tehtiin myös suomenkieliset versiot, mutta englanninkieliset olivat tärkeämpiä. Ruotsia en tarvinnut työssäni koskaan, englantia käytännössä joka päivä. Se oli it-alan arkea. Myönnä kyllä, että esimerkiksi finanssialalla ruotsin taitoa arvostetaan suuresti.
Olen ollut aikoinaan kesäolympialaisia seuraamassa sekä Ateenassa että Pekingissä. Pärjäsin englannilla kohtalaisesti. Ruotsilla en olis siellä tehnyt yhtikäs mitään.
Kansalaisaloite ruotsin kielen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi on nyt kerännyt 2760 nimeä. Nimiä on viimeisen kahden tunnin aikana tullut noin yksi minuutissa.Jopas on kummallinen "dokunmentti" Taitaa kirjoittaja dokata aika paljon.
- hyvinkään mies
Vesa Kaitera kirjoitti:
Kansalaisaloite ruotsin kielen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi on nyt kerännyt 2760 nimeä. Nimiä on viimeisen kahden tunnin aikana tullut noin yksi minuutissa.Minäkin olin Ameriikassa parin viikon lomalla ja alkeellisella englannillani pärjäsin hyvin.
Työelämässä sen sijaan en ole koskaan tarvinnut englantia. Ruotsia kylläkin.
Koska en tarvi englantia vaadin pakkoenglannin poistamista opetuksesta.
- joooo123
Ootpa tyhmä vain suomessa luetaan ruotsia kun meillä elää vävemmistö nimeltä suomenrultdsalaiset eu minän muun dyyn takia.
- Pistän nimeni
Pitää laittaa lista liertämään kansalaisaoitteesta missä vaaditaan pysyvää pakkoruotsia mitä päätöstä ei voi ainakaan pariinsataan vuoteen purkaa.
- hyvinkään mies
Minä en lukenut koulussa ruotsia sen takia, että Suomessa elää ruotsinkielinen kielivähemmistö. Luin sitä sen takia, että se on mielenkiintoisempi ja tärkeämpi kieli kuin toinen pakkokielemme, englanti.
Sinä sen sijaan lintsasit jopa äidinkielen tunnilta. Hyi sinua. Et ole oppinut kirjoittamaan edes suomea. Hyi hyi tuhma persu. - hyvinkään mies
Minä en lukenut koulussa ruotsia sen takia, että Suomessa elää ruotsinkielinen kielivähemmistö. Luin sitä sen takia, että se on mielenkiintoisempi ja tärkeämpi kieli kuin toinen pakkokielemme, englanti.
Sinä sen sijaan lintsasit jopa äidinkielen tunnilta. Hyi sinua. Et ole oppinut kirjoittamaan edes suomea. Hyi hyi tuhma persu.Siis tuo nimim. Jooo1234.
- Vesa Kaitera
Sinä sen sijaan lintsasit jopa äidinkielen tunnilta. Hyi sinua. Et ole oppinut kirjoittamaan edes suomea. Hyi hyi tuhma persu.Hyvinkään mies kirjoitti :"Minä en lukenut koulussa ruotsia sen takia, että Suomessa elää ruotsinkielinen kielivähemmistö. Luin sitä sen takia, että se on mielenkiintoisempi ja tärkeämpi kieli kuin toinen pakkokielemme, englanti."
Ruotsi on helpompi kieli kuin englanti. Ruotsi on myös joissakin Suomen ositta hyvin tärkeä kieli. Mutta ruotsi ei koko Suomen kansaa ajatellen missään tapauksessa ole tärkeämpi kieli kuin englanti. En tosin kannata englannin pakollista opiskelua, mutta suosittelen sitä voimakkaasti. Englannin tulisi olla kunkin omassa kielivalikoimassa, mutta joitakin muitakin vieraita kieliä tulisi osata.
Itse olen kannattamassa pakkoruotsin poistoa etupäässä siitä syystä, että tälläin peruskoululaisen lukujärjestykseen mahtuu suhteessa paremmin venäjä, saksa, espanja, ranska tai joku suuri aasialainen kieli. Ruotsin osaajia meillä on kyllä jatkossakin varsin paljon, mutta venäjän ja espanjan osaajista on jo nyt puutetta. - hyvinkään mies
Vesa Kaitera kirjoitti:
Hyvinkään mies kirjoitti :"Minä en lukenut koulussa ruotsia sen takia, että Suomessa elää ruotsinkielinen kielivähemmistö. Luin sitä sen takia, että se on mielenkiintoisempi ja tärkeämpi kieli kuin toinen pakkokielemme, englanti."
Ruotsi on helpompi kieli kuin englanti. Ruotsi on myös joissakin Suomen ositta hyvin tärkeä kieli. Mutta ruotsi ei koko Suomen kansaa ajatellen missään tapauksessa ole tärkeämpi kieli kuin englanti. En tosin kannata englannin pakollista opiskelua, mutta suosittelen sitä voimakkaasti. Englannin tulisi olla kunkin omassa kielivalikoimassa, mutta joitakin muitakin vieraita kieliä tulisi osata.
Itse olen kannattamassa pakkoruotsin poistoa etupäässä siitä syystä, että tälläin peruskoululaisen lukujärjestykseen mahtuu suhteessa paremmin venäjä, saksa, espanja, ranska tai joku suuri aasialainen kieli. Ruotsin osaajia meillä on kyllä jatkossakin varsin paljon, mutta venäjän ja espanjan osaajista on jo nyt puutetta.Mihin suomalaiset muka tarvii aasian kieliä, espanjaa tai ranskaa? Ei yhtään mihinkään. Ne harvat ihmiset, jotka harjoittavat vaikkapa kauppaa ko. maiden kanssa puhuvat mitä kieltä puhuvat, mutta suuressa mittakaavassa em kielet ovat aivan hyödyttömiä suomalaisille.
Sen sijaan ruotsin merkitys on jo selkeästi huomattavampi. Ruotsi on naapurimaa ja iso osa kaupasta ym yritysten välisistä toiminnoista käydään ruotsalaisten yritysten kanssa. Lisäksi ruotsin opiskelulla saa käytännön oppia tanskan ja norjan kielille. Naapurimaiden merkitys on kuitenkin Suomelle aina tärkeämpi kuin jonkun Ranskan tai Kiinan. Venäjäkin on tärkeämpi.
- 1+20
Periaatteessa voisin olla jopa pakkoruotsin poistamista vastaan siksi kun itsekin jouduin sitä opiskelemaan pakosta niin joutukoot muutkin.
- hyvästi pakko sweedu
Tuolla hurri asenteella yhä enemmän PeruS haluaa hurrikielen pois.
Näkee miten ylimielistä porukkaa rkp läiset on. - Opastin
Kaikenmaailman idioottien ja maanpettureiden harjoittamaa pakkoruotsituspolitiikkaa voi vastustaa tehokkaimmin osallistumalla kansalaisaloitteeseen:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131- hyvinkään mies
Pakkoruotsikysymyksen tiimoilta nousee esiin mielenkiintoisia ilmiöitä. Kuten ylläoleva mielipiteen tekele osoittaa.
Minun mielestä on isänmaamme etu, että osaamme ruotsia. Tai että ainakin osa ihmisistä osaa. Näin pystymme takaamaan mm ulkomaankaupan ruotsalaisten yritysten kanssa pysyvän jouhevana. Tietenkin heidän kanssaan voi halutessaan puhua englantia, tai vänkyttää, että oppikoot ruotsalaiset suomea, mutta fiksu ihminen ei laita omia antipatioitaan jokapaikassa peliin.
- Anonyymi
Olet oikeassa. Englanti on kielenä turhempi. Lähin englanninkielinen maa on Iso-Britannia, jonne on esimerkiksi Helsingistä matkaa melkein 2000 kilometriä. Ruotsia puolestaan puhutaan Helsingissä ihan virallisestikin.
Jossain Itä-Suomessa ruotsin kielen voisi korvata tosin venäjälläkin, koska siellä ei ole lainkaan ruotsinkielisiä kuntia.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455030Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481189Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101119- 131093
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27733