Milloin elämästä tuli tällaista?
Herään aamulla kello 5.15. Väsyttää, silmät eivät meinaa aueta. Nousen ja kävelen haparoivin askelin vessaan. Nousen vaa'alle. Se näyttää vähemmän kuin eilen. Hymyilen. Minusta tulee laiha, laihin. Otan mittanauhan. Vyötärönympärys, vähemmän kuin viime viikolla. Reidet, lihavat. Aivan liian lihavat. Pitää liikkua lisää.
Pesen hampaat ja käytän suuvettä. Kasvojen iho on kuiva, hilseilevä, tummat silmänaluset. Olen kalpea. Rasvaan kasvot, laitan vähän ripsiväriä ja peitevoidetta. Harjaan hiukset, ne sentään pysyvät vielä päässä.
Ulkona on pakkasta. Laitan neljä kerrosta vaatetta ja palelen silti. Otan askeleen, toisen, kolmannen, nostan vauhtia, hölkkään, juoksen, hölkkään. Sydän takoo rinnassa, jalkoja särkee, vatsaa särkee, mutta on juostava. Kulutettava kaloreita. Hoipertelen rappuset yläkertaan, nyt ei saa lähteä taju, nyt ei saa lähteä taju... Hoen itselleni.
Lasillinen jääkylmää vettä, vitamiinitabletit ja kupillinen mustaa kahvia.
Matka bussilla kouluun kestää ikuisuuden. Meinaan nukahtaa bussiin. Koululla juon kupin mustaa kahvia, tuijotan kavereitani. Niillä on leipää, puuroa, mehua. Ne tuijottaa mua. "Etkö sä taaskaan syö mitään?" "Ei en mä syö" "Ottasit edes kurkkua tai mehua, sähän kuolet tohon. Sä oot niin laiha, toi ei ole tervettä"
Mun mielestä taas on epätervettä syödä. Epätervettä rasvaa ja sokeria tulisi mun kehooni. Ruoka ahdistaa, pelottaa. Ahdistaa.
Mennään tunnille. Aihe ei jaksa kiinnostaa, yritän kirjoittaa muistiinpanoja. Nostelen jalkoja, jumppaan vaivihkaa. Väsyttäisi. Teen kouluvihkoon suunitelmaa kuntoilusta.
Ruokailu. Syön purkkaa. Nälkä kurnii vatsassa. Tunnen ihmisten tuijotuksen. Ne on huolissaan musta. Vaatteet roikkuu päällä, sormet sinertää. Sitä samaa taas, kysymyksiä, valitusta mun syömisestä. Tai syömättömyydestä. ANTAKAA MUN OLLA!
Kotiin. Lenkille, juon teetä monta litraa, ravaan vessassa, hypin, teen lihaskunto liikkeitä.
Syön vähän, ehkä 50 kaloria, korkeintaan sata. Syön hitaasti, silmät kiinni, hoen päässäni "Sä saat syödä. Sä et liho tästä. Tässä ei oo paljoa kaloreita. Sä olet kuluttanut jo nämä. Kyllä sä saat syödä!"
Syömisen jälkeen ahdistaa. Syön vähän chiliä ja teelusikallisen sinappia. Tehostaa kuulema aineenvaihduntaa. Syke nousee ja oksettaa.
Illalla vielä lenkille, juoksen, juoksen, juoksen. Kunhan olisi edes lämmin hetken.
Olen väsynyt. Haluaisin takaisin aikaan, kun ruoka oli normaali asia. Kun en tiennyt, enkä välittänyt kaloreista. Liikunta oli vain mukavaa ajanvietettä. Mutta silti en halua parantua. En halua lihoa, tuntea ruokaa suussani. Haluan olla vain laiha, kadota, kuolla.
Milloin elämä muuttui luvuiksi? Kaloreiksi, kiloiksi ja senteiksi?
Haluaisin, että oppisin rakastamaan itseäni, elämää ja edes tajuamaan sen, että ruoka on normaali asia, että ruokaa pitää syödä! Että luut eivät ole kauniita vaan normaali paino. Mutta en tiedä jaksanko taistella tätä vastaan... Ilman laihdutusta elämäni tuntuu olevan niin kovin tyhjää, asiat kaatuvat päälle. Kuvittelen, että kun saavutan tietyn painon kaikki on täydellistä. Mutta se paino on saavutettu jo monesti... Ja se menee vain alemmas ja alemmas.
Olen niin itsekäs. Näen kuinka kaverini huolehtivat minusta, mutta sekään ei ole syy lopettaa.
Haluan parantua, mutta silti se pelottaa. Pääseekö tästä koskaan eroon? Miksi juuri minä sairastuin?
Mutta silti en edes myönnä muille olevani sairas, vaikka tiedän sen hyvin... Se näkyy jo kaikkialle.
Kertokaa minulle syitä mitkä teidät sai parantumaan? Antakaa edes jotain toivoa. Kiitos
Elämä kutistuu...
2
297
Vastaukset
- apuri1
Hei pieni! Tämä kuulostaa kaikki niin tutulle... Ikävä kyllä. Sairastuin itse anoreksiaan 13 vuotiaana ja reilu vuosi meni sairaalassa osastoilla. Jossain vaiheessa minun kanssani luovutettiin kun en suostunut nostamaan painoa, mutta tiedätkö mitä? Nyt olen saanut elämäni takaisin, nautin syömisestä ja liikun vain kun sille tuntuu. Olen saanut paljon uusia kavereita ja opiskelen unelmieni alaa. Tiedän ettei paraneminen ole helppoa mutta se on mahdollista jos oikeasti haluat. Aina kun anoreksian ääni huutaa päässäsi, toimi juuri päinvastoin. Syö kun on nälkä, älä tapa itseäsi liikunnalla. Ja saat kyllä sitä sisältöä elämään kun paranet, anoreksian kanssa eläessä elämäsi on tyhjää. Ainahan voit aloittaa uuden harrastuksen, olla kavereiden kanssa, mitä ikinä haluat. Pyydän että haet apua ennenkuin on liian myöhäistä, sun kroppa on ihan hajoamispisteessä, keho tarvitsee ruokaa ja lepoa. 100 kaloria on aivan liian vähän. Saat syödä ainakin 1500-2000 kaloria. Kannattaa lukea kirja Lupa syödä ja Pöperöproffa-blogi on myös hyvä. Mikään ei kuitenkaan onnistu ilman omaa motivaatiota!
- sh parantunut
On vain ajan kysymys milloin joudut osastolle. Ja toivottavasti.
Olen ollut täysin samassa tilanteessa, ja kuolet hyvin äkkiä ellet saa hoitoa.
TIedän, että ahdistaa. Tiedän, että et millään halua syödä.
Mutta vaikkei se sinusta siltä tuntuisi, NIIN SINÄ KUOLET TUOHON.
Kukaan ei halua kuolla nuorena syömishäiriöön, koko elämä menisi hukkaan.
Hae apua, kerro jollekkin ennenkuin on liian myöhäistä :(
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455090Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481309Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella121264- 131153
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171027Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4960Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah59795Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27773