Mitä tarkoittaa raamatun "tunto"

Tunnetko Tunnon?

Monesti eri yhteyksissä tämän sanan eri muotoja esiintyy. Mitä se oikeastaan merkitsee?

36

88

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, Tunnetko Tunnon?

Omatunto, synnintunto, tuntosarvi, tuntoaisti...
      Raamatuntunto tuntuu oudolta omaan sanavarastooni. Entä muilla palstalaisilla?

t. Maarit-pappi

• 139

Laitapa näkyviin niitä yhteyksiä, niin katsellaan ihan tilannekohtaisesti.

Noin yleisesti voisi sanoa, että Raamatun tunto merkitsee todennäköisimmin Raamatun - tai paremminkin Jumalan sanoman - tunnistamista ja totena pitämistä, sekä oman toimintansa ohjenuorana pitämistä. Se voinee ilmetä niinkin, että jonkin toiminnan osaa tunnistaa Raamatun eli Jumalan tahdon mukaisesti, tai toisaalta myös sen vastaiseksi. Tällöinkin voitaisiin mielestäni puhua Raamatun tunnosta.

• Hei139,

Määritelmäsi tuntuisi tuohon sanaan osuvalta.
        Voisitko Tunnetko tunnon vähän valaista, mitä itse olet asiasta mieltä?
        Entä muut? Mitä on Raamatun tunto?

t. Maarit-pappi

• VT omatunto soimasi

KR-38 'tunto' -sanaa vastaa kaksi hebrean sanaa, leb, labeb
      (haku löysi yht 4kpl; hebrankielinen hakutulos on paljon laajempi)

- Mutta sen jälkeen Daavidin omatunto [leb] soimasi häntä siitä, että hän oli leikannut Saulin viitan lievettä.
      1Sam24:6
      - niin ei sinua kaada eikä herrani tuntoa [leb] vaivaa se, että olisit aiheettomasti vuodattanut verta ja että herrani olisi itse auttanut itseänsä. Mutta kun Herra on tekevä hyvää minun herralleni, niin muista palvelijatartasi."
      1Sam25:31
      - Mutta Daavidin omatunto [leb] soimasi häntä, sittenkuin hän oli laskenut kansan, ja Daavid sanoi Herralle: "Minä olen tehnyt suuren synnin tehdessäni tämän; mutta anna nyt, Herra, anteeksi palvelijasi rikos, sillä minä olen menetellyt ylen tyhmästi."
      2Sam24:10
      - Minä pidän kiinni vanhurskaudestani, en hellitä; yhdestäkään elämäni päivästä omatuntoni [lebab] ei minua soimaa. Job.27:6

leb labe - from lebab; the heart; also used (figuratively) very widely for the feelings, the will and even the intellect; likewise for the centre of anything:-- care for, comfortably, consent, X considered, courag(-eous), friend(-ly), ((broken-), (hard-), (merry-), (stiff-), (stout-), double) heart((-ed)), X heed, X I, kindly, midst, mind(-ed), X regard((-ed)), X themselves, X unawares, understanding, X well, willingly, wisdom.

lebab lay-bawb' ; the heart (as the most interior organ); bethink themselves, breast, comfortably, courage, ((faint), (tender-)heart((-ed)), midst, mind, X unawares, understanding.

• irstauden valtaan

UT Kr-38 tuntee seuraavat tunnot:

- loukkaamaton omatunto
      - myötä-todistava omatunto
      - Pyhä Henki ilmaisee omassatunnossa
      - Synnin tunto
      - tahraantunut tunto
      - väärä omatunto
      - poltiraudalla merkitty omatunto
      - saastainen omatunto
      - tyhjänä synnintunnosta -omatunto
      - Totuuden tunto
      - Hyvä omatunto
      - turrutettu omatunto

- Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä. Apt.24:16

- heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. Room. 2:13
      - Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni. Room.9:2
      - sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. Room3:20

- Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä. 1Kor8:7
      - Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen? 1Kor8:10

- Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. 1Tim4:1

- Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen. Tiit. 1:15

- Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä? Hebr.10:2
      - Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Hebr. 10:26
      - Rukoilkaa meidän edestämme; sillä me tiedämme, että meillä on hyvä omatunto, koska tahdomme kaikessa hyvin vaeltaa. Hebr.13:8

- Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa. Ef.4:19

• Analyysiä odottaen

Tuossahan noita 'tuntoja' Raamatusta nyssit näkyy. Siitä sitten asiantuntijat kimppuun niinkos sika limppuun?

Tosin en tidä kuin se sikasen tekee ... tuskin etes liittyy aiheeseen.

• aivan uusi juttu

Hauska sana. En ole ikinä kuullutkaan. Liekö ollut niin, että joku on käyttänyt vanhanaikaisesti sanaa 'tunto' sanan 'tunteminen' rinnalla?

• Voih kuurosokea,

Kuka sinulle luki pelkän otsikon?

"En ole ikinä kuullutkaan"

• aivan uusi juttu
        Voih kuurosokea, kirjoitti:

Kuka sinulle luki pelkän otsikon?

"En ole ikinä kuullutkaan"

Miten niin? Kyllä minä luin koko jutun. En nyt vain sattumoisin ole ikinä kuullut puhuttavan Raamatun tunnosta, vaikka joku toinen olisikin kuullut.

• ihan uusi juttu
        aivan uusi juttu kirjoitti:

Miten niin? Kyllä minä luin koko jutun. En nyt vain sattumoisin ole ikinä kuullut puhuttavan Raamatun tunnosta, vaikka joku toinen olisikin kuullut.

Tässä on muuten klassinen esimerkki siitä, miten sanat voidaan myös ymmärtää väärin. Alan silti hiukan pelkäämään suomen kielen rapistumista. Raamatun "tunto" voi tarkoittaa myös Raamatun tuntoa. Sen sijaan Raamatun 'tunto'-sana olisi ollut jo selkeämpi kirjallinen esitys, saanen sanoa.

• Ole hyvä ja lopeta
        aivan uusi juttu kirjoitti:

Herää kysymys mitä olet nauttinut? Sillä juuri tekstisi yläpuolella ovat kaikki Suomenkielisen Raamatun kohdat miss kirjainyhdistlmä t u n t o -esiintyvät. Vai oletko islamofacistitrolli joka saa palkan pelkästä vedätyksestä?

Kopioin tähän ihan sulle ne uudestaan tuosta yläpuolelta, osaatko tästä ne lukea?

- loukkaamaton omatunto
        - Synnin tunto
        - tahraantunut tunto
        - väärä omatunto
        - saastainen omatunto
        - Totuuden tunto
        - Hyvä omatunto
        - turrutettu omatunto

Jää lukijaksi ole hyvä, silloin voi jotain jopa oppia, jos jatkat vain sotket.

• ihan uusi juttu
        Ole hyvä ja lopeta kirjoitti:

Herää kysymys mitä olet nauttinut? Sillä juuri tekstisi yläpuolella ovat kaikki Suomenkielisen Raamatun kohdat miss kirjainyhdistlmä t u n t o -esiintyvät. Vai oletko islamofacistitrolli joka saa palkan pelkästä vedätyksestä?

Kopioin tähän ihan sulle ne uudestaan tuosta yläpuolelta, osaatko tästä ne lukea?

- loukkaamaton omatunto
        - Synnin tunto
        - tahraantunut tunto
        - väärä omatunto
        - saastainen omatunto
        - Totuuden tunto
        - Hyvä omatunto
        - turrutettu omatunto

Puhutko minulle? Anteeksi pilkunviilaukseni, mutta vielä selkeämpää olisi ollut sanoa: Mitä tarkoittaa Raamatussa käytetty 'tunto'-sana?

Kiireissään kun lukee, ei ehdi kaikkien ajatuksia lukemaan. Mitä taas sinun sanoihisi tulee, puhut ihan muusta kuin 'tunto'-sanasta. Sinähän puhut pääasiassa 'omatunto'-sanasta.

Sori, olen toivoton pilkunviilaaja.

• Tiedemurskattu 100-0
        Ole hyvä ja lopeta kirjoitti:

- loukkaamaton omatunto
        - Synnin tunto
        - tahraantunut tunto
        - väärä omatunto
        - saastainen omatunto
        - Totuuden tunto
        - Hyvä omatunto
        - turrutettu omatunto

Nuo ovat ainakin termejä joista tiede ei kykene kertomaan yhtään mitään.

• Krotusvrhe
        ihan uusi juttu kirjoitti:

Puhutko minulle? Anteeksi pilkunviilaukseni, mutta vielä selkeämpää olisi ollut sanoa: Mitä tarkoittaa Raamatussa käytetty 'tunto'-sana?

Kiireissään kun lukee, ei ehdi kaikkien ajatuksia lukemaan. Mitä taas sinun sanoihisi tulee, puhut ihan muusta kuin 'tunto'-sanasta. Sinähän puhut pääasiassa 'omatunto'-sanasta.

Kirjoita oma juttu pilkunviilaukseen. FYI: Otsikkokenttä on otsikkokenttä ja sen anti aina rajattu. Keskustelupalsta ei myöskään ole tarkistettu väitöskirja, lienet väärällä areenalla?

• t-u-n-t-o
        ihan uusi juttu kirjoitti:

Tää juttu on vasta alussa ja nytkö kaikki kirkon tietotaito jo putosi kyydistä?

t-u-n-t-o

Pitää sisällään useampaa abstraktia käsitettä. Kun se alkukielestä käännetään, välittyy meille vain osa informaatiosta. Järki tahi äly ei tätä puutetta korvaa. Suurin osa em. asioista on myös hengellisiä - jumalattomilla ei osaa ei arpaa... "Hengelliset tutkittava hengellisesti"

VT teksteistä 'leb labe lebab' -katsottuna ollaan lähellä sydäntä. Mutta kyse ei voi olla hengellisestä sydämestä sillä tässä sanansa on jotain suljettua, koteloitua mikä on vain jokaisen yksilön omaisuutta, piilossa, sisällä. Sydän taas, sydän juu nou:

- Kuin hopeasilaus saviastian pinnalla ovat hehkuvat huulet ja paha sydän.
        - Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta, vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi; sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
        - Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."

Siis sydän on aktiivinen, jollain tavoin ulospäin lähettävä, 'output'. Ei vastaa ainakaan kokonaan tuota käsitekokonaisuutta 't u n t o'.

• Pyövelidelete?

On taas semmoinen tutina että tätäkään ei saa tutkia loppuun ennekuin kirkko kuurolollan pyöveli kyydistä pudottuaan deletoi koko tutkimusprosessin?

Maarit? teetkö sen taas?

• suneidesis

Vielä sai näemmä tämä teksti hetken olla.

Tässä em. UT kohdat ja niiden alkukielen sanat:

- loukkaamaton omatunto
      - Synnin tunto
      - tahraantunut tunto
      - väärä omatunto
      - saastainen omatunto
      - Totuuden tunto
      - Hyvä omatunto
      - turrutettu omatunto

- Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto[suneidesis] Jumalan ja ihmisten edessä. Apt.24:16

- heidän omatuntonsa [suneidesis] myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. Room. 2:15
      - Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni [suneidesis] Pyhässä Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni. Room.9:2
      - sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto [epignosis]. Room3:20

- Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa[suneidesis], joka on heikko, tahraantuu siitä. 1Kor8:7
      - Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa[suneidesis], kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen? 1Kor8:10

- Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto[suneidesis] on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. 1Tim4:1

- Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa[suneidesis] on saastainen. Tiit. 1:15

- Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa[suneidesis] synneistä? Hebr.10:2
      - Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon [epignosis], niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Hebr. 10:26
      - Rukoilkaa meidän edestämme; sillä me tiedämme, että meillä on hyvä omatunto [suneidesis], koska tahdomme kaikessa hyvin vaeltaa. Hebr.13:18

- Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, ovat päästäneet tuntonsa[heautou] turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa. Ef.4:19

- suneidesis soon-i'-day-sis from a prolonged form of suneido; co-perception, i.e. moral consciousness:--conscience
      - suneido soon-i'-do; to see completely; used (like its primary) only in two past tenses, respectively meaning to understand or become aware, and to be conscious or (clandestinely) informed of:--consider, know, be privy, be ware of.

- epignosis ep-ig'-no-sis; recognition, i.e. (by implication) full discernment, acknowledgement:--(ac-)knowledge(-ing, - ment).
      epiginosko ep-ig-in-oce'-ko; to know upon some mark, i.e. recognize; by implication, to become fully acquainted with, to acknowledge:--(ac-, have, take)know(-ledge, well), perceive.

- heautou heh-ow-too' ; him- (her-, it-, them-, also (in conjunction with the personal pronoun of the other persons) my-, thy-, our-, your-) self (selves), etc.:--alone, her (own, -self), (he) himself, his (own), itself, one (to) another, our (thine) own(-selves), that she had, their (own, own selves), (of) them(-selves), they, thyself, you, your (own, own conceits, own selves, -selves).

• Summarum Summa

Olisiko näillä jokin yhteinen tekijä?

- Synnin tunto
      - tahraantunut tunto
      - väärä omatunto
      - saastainen omatunto
      - turrutettu omatunto

• Kivittävä Tunto?

"Mutta he puhuivat papeille: Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä, isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte. Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat."

"Kun papit sen kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he tahtoivat tappaa heidät. Niin astuivat papit ja pyhäkön vartioston päällikkö ja saddukeukset heidän eteensä, närkästyneinä siitä, että he opettivat kansaa ja julistivat Jeesuksessa ylösnousemusta kuolleista. Ja he kävivät [viesteihin käsiksi, deletoivat ne]

...heihin käsiksi ja panivat heidät vankeuteen seuraavaan päivään asti, sillä oli jo ehtoo. ...he pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen...ja he uhkasivat heitä vielä enemmän ja päästivät heidät, koska eivät kansan tähden keksineet, miten rangaista heitä, sillä kaikki ylistivät Jumalaa siitä, mitä tapahtunut oli".

Eikä puhe loppunut. "Eräänä päivä (heidän tuntonsa kipukynnys?) ylittyi ja he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät."

• Missä Vastaukset?

Tuntuisi siltä että olipa kyse mistä tahansa, kirkkolaitoksen edustajilla tästä pitäisi olla selvyys. Mihin katosivat vastaukset?

Joka tapauksessa tätä asiaa ei nk. tiedeuskonto kykene selvittämään, puuttuhan heidän tiedepapeiltansa jopa kaikki alan terminologiakin.

• Pakottava Tunto

"Kuin hopeasilaus saviastian pinnalla ovat hehkuvat huulet ja paha sydän."

Onko tässä kuvaus papittaresta? Joka katoaa kirjotuspöydän taakse tunnon pakottamana?

• särkynyt tunto

Se ehkä pitäisi olla näin:

"Kuin hopeasilaus särkyneen saviastian pinnalla ovat papittaren hehkuvat huulet ja paha sydän."

• sanasokeus riivaa

Se Balttiksen ketjun aloituksessa ollut IHONTUNTO sana oikeassa muodossaan olisi ollut INHONTUNTO.

• Balttiksen ystävä ry

• Triumfiraatti
        Balttiksen ystävä ry kirjoitti:

Täällä riahuu montakin Balttista, vain yksi on aito.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11316676#comment-60368479
        Suomi24 / Suhteet / Kirkko kuulolla / Tuleeko minun tuomita omat ihontunteeni
        36 Vastausta 64 Lukukertaa

Kyseessä lieneen Konstantinuksen kolminaisuus?
        - tahraantunut, saastainen, poltiraudalla merkitty omatunto

• Kaasupoltin?

"- tahraantunut, saastainen"

voisi kuulua tälle palstalle.

Mites poltinrauta tähän puuhaan liittyy?

• Pässilaumantunto?

nautaan poltetaan omistajansa merkki

• Kysyn vaan

Onko usakottomalla tai islaminuskoisella tuntoa?

• kAunotar

"Tunnetko Jeesuksen hänen oppiensa kautta?
      Tunnetko Jumalan hänen lakiensa kautta?
      Jos tunnet, sinun ei tarvitse uskoa ketään,
      eikä tuntea mitään muuta, eikä ketään muuta,
      kuin Jumalan ja Jeesuksn kautta, kaikki ne,
      jotka tuntevat samalla tavalla niinkuin sinä."

• Jeesuksen kautta

"kuin Jumalan ja Jeesuksn kautta"

Kriittinen järjestys: Tunne Jumalan Tahto=Laki -->Jeesuksen kautta.

Näet isämeitää rukoillaan täällä taizeloitsujen ignaziusmietiskelyjen kolminaisuus Marssin tahdissa:
      http://www.scribd.com/doc/85508748

• häpeäjumala

"Salomo: Enkä minä pidättänyt silmiäni mistään, mitä ne pyysivät, enkä kieltänyt sydämeltäni mitään iloa, sillä minun sydämeni iloitsi kaikesta vaivannäöstäni, ja se oli minun osani kaikesta vaivannäöstäni."

Oman valinnan kautta turrutettu omatunto. Ja mikä olikaan sen seuraus:

... "niin katso: se oli kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua; eikä ole hyötyä mistään auringon alla. "

Kaikki muuttuu turhuudeksi. Syökäämme ja juokaamme sillä huomenna me kuolemme - kun kännikään ei riitä, alkaa perä aukon tutkiskelu ja häpeän julistaminen kunniaksi.

• Schlomon evoluutio

"Niin minä kyllästyin elämään, sillä minusta oli pahaa se, mikä tapahtuu auringon alla, koskapa kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua. ... Minä sanoin sydämessäni: Ihmislasten tähden se niin on, jotta Jumala heitä koettelisi ja he tulisivat näkemään että he omassa olossaan ovat eläimiä. "

• evolotionΞuoıʇoןoʌǝ

Darwin ressukka kopioikin evoluu tio-teoriansa Raamatusta - jossa tämä Jumalan seula mainitaan kolmesti.

Se kuuluu sarjaan valehtelijoille lähetetty väkevä eksytys - jotka Jumala itse lupasi lähettää niskoitteleville ihmisille.

Raamattu selkeästi todistaa että ihminen on eläin tyydyttäen häpeällisiä himojaan eläinten lailla. Tätä hän harrastaa maailman tappiin - ellei vastaanota rakkautta Totuuteen ja pelastu. Ihmisen uudestisyntymä kuolleista antaa hänelle Pyhän Hengen, jolloin himojen hallintavalta murtuu. Kuollut on noussut kuolleista Elämään - eikä enää olekaan omassa olossaan vaan yhteydessä Kaikkivaltiaaseen Luojaansa Jeesuksen kautta.

"Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa."

"Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. Eivätkö he mitään käsitä, nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kansaani, eivätkä avuksensa huuda Jumalaa? "

"Siinä heidät valtaa kauhu, missä ei kauhistavaa ole; sillä Jumala hajottaa niiden luut, jotka sinua saartavat. Sinä saatat heidät häpeään, sillä Jumala hylkää heidät. "

• ihrasydämiä
    • luminar kolmio

Onnellista sakkia sanin mä. Onhan niillä tuo isänkeksimä kolminaisuussilmä suojana.

• epäjumalanpalvelijat

ei mitään epäpyhää

Varmista elämästäsi tämä: Kaikki mistä sanot "MINUN" - on epäpyhää. Jos siitä pidät kiinni jäät ulos. "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1438
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1358
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1125
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1049
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      62
      1027
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      67
      888
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      251
      857
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      63
      835
    9. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      31
      758
    10. Onko ikävä

Yhtään?
      Ikävä
      46
      696
    Aihe