yksi kokemus vajaatoiminnasta

sitkeä sissi

Olen 42v.nainen , nyt vihdoin vajaatoiminta verikokeissa.s-tsh 4,09,s-t4 13 . Vielä ei lääkitystä , otetaan uudet kokeet ja varmistetaan muita arvoja.Äidillä vajaatoiminta todettu 35v. Olen sairastanut keuhko sarkoidoosin,korkea kolestroli,lääkitty 20v,atoopikko,kroonistunut migreeni.Juossut lääkärissä 10 v. saadakseni apua vaivoihini.Diagnoosiksi annettu fibromyalgia.Myös tarjottu masennusta ,e-pillereissä vika,viisauden hampaassa,ym muita älyttömältä tuntuvia diagnooseja.Olen aktiivinen ,tekevä,positiivinen ja harrastanut kaikenlaista käsitöistä remontoimiseen.Tänä päivänä vähemmän hiipineiden oireiden vuoksi.Väsymys koko ajan kulkenut matkassa,joka suurin syy lääkäriin hakeutua.Nyt kun tiedän mistä on ollut kyse , ymmärrän kaiken vuosien varrelta ja palaset loksahtaa kohdalleen.Aika ajoin yleistä saamattomutta ja "laiskuutta" jo 20vuotiaana. Vuosien varrella mitattu kyllä kilpirauhas arvoja tuloksetta.Olisiko syy siihen ollut kokeen otto ajankohta.Luettuani vajaatoiminnasta selvisi että koe tulisi ottaa ennen klo 10:tä,mieluummin heti herättyä,koska arvo nousee pian heräämisen jälkeen.Olen käynyt aiemmin kokeissa myöhemmin kuin 10 :ltä , ja olen ollut hereillä jo pari tuntia ennen kokeen ottoa..Sairaus hiipinyt oireineen pikku hiljaa ja kun ei ole diagnoosia on itse keksinyt vaikka mitä syitä .On ostettu vitaaminit ,hiivahoidot ym tuloksetta.Haettu syytä vaihdevuosista ja vaikka mistä.
Painoa on kertynyt pikku hiljaa ja takertunut tiukkaan vaikka liikkuisi tai tekisi muutoksia ruokavalioon.Oireet joista kärsin tänä päivänä :voimakas väsymys,uupumus nopeasti,ajatuksen hitaus,tylsistyminen,mikään ei välillä huvita/tunnu miltään,aloitekyvytön,ärtynyt,palelu herkyys,jopa saunassa , välillä pidän pipoa sisällä kun otsa "jäätää",kylmät kädet / jalat,kuiva iho ,vähenytnyt hikoilu,kynsimuutokset,kuiva tukka,harmaantunut äkisti,hiusten lähtöä,värit ei pysy hiuksissa,painonnousu,jatkuva turvotus,vatsa/jalat/silmät/naama,äänen käheys,alentunut kuulo,lihas ja nivelvaivat,alaselkä kipu,migreeni,sydän oireet/muljahtelu,sykkeen kiihtyminen helposti,kuukautishäiriöt,jatkuvat poskiontelo ongelmat,korkea kolestroli,erilaiset vatsa oireet,stressin sieto erittäin huono,hermostuneisuus,käsien tärinä,ylireakointi,mielen muutokset,hypoglykemia,hapen saanti välillä vaikeaa , hapen "haukkominen"huimaus,pahaolo,ruokahaluttomuus,väli llä järjetön makean himo,huono unen laatu.Kun ei ole tiennyt mistä on kyse on vain sitkeästi mennyt eteenpäin .Matkan aikana on kärsinyt moni ihmissuhde,negatiiviset ihmiset karsittu kokonaan pois,itsesyytökset siitä miksi on muuttunut eikä jaksa välittää esim,muista ihmisistä niinkuin ennen.Vaikeaa on ollut kun tietää että kaikki ei ole kunnossa,ja kun ei ole syytä tiedossa ei ymmärrä ,eikä ole antaa selitystä muillekkaan miksi ei jaksa.Ihmiselle joka on aina huolehtinut muista,tehnyt kymmentä asiaa samaan aikaan ja yks kaks ei siihen enää kykene,hämmentäähän se .Myös perheen arjessa tulee todellisia haasteita , kun toinen luulee laiskaksi ja saamattomaksi.Olen myös yrittäjä , mikä on tuonut omat haastavat tilanteet , kun sairauden vuoksi niistä on vaikea selvityä.Aina sanavalmiina ja näppäränä ja nopeasti oppivana on ollut vaikea sopeutua etten aina ymmärrä kaikkea(ajatuksen hitaus)vain yksi asia kerraallan.Nyt mieskin ymmärtää paremmin miksi nukun paljon ,puen talvella ulos mennessä melkein kaiken mitä kaapista löytyy , sekä tilanteet joista on tullu riitaa.Ja kaiken syyksi löytyy pienen rauhasen toimintahäiriö.Ihmettelen todella miten olen selvinnyt kaikesta , enkä ole luovuttanut.Ehkä se että olen ihmisenä sopeutumiskykyinen,positiivinen,elämää raskastava ja perhe on ollut kuitenkin kaikki kaikessa vaikka omat haasteet sekin asettanut , on auttanut jaksamaan .Ja suuri iloni tytön poika, joka on todella tärkeä.Olen vasta 42v ja haluan olla lapsenlapselleni jaksava aktiivinen mummi.Toivottavasti lääkkestä on apua ja saisin aktiivisen jaksavan itseni takaisin.Huomasin lukiessani muiden kirjoituksia,että onkin kyse sairaudesta joka saattaa aiheuttaa oireita jo vuosien ajan ennen diagnoosia,kuten itsellä. Oireista kärsivien elämä voi olla aika rankkaa ja haastavaa .Ihmissuhteet saattavat kärsiä tai pahimmassa tapauksessa katketa.Toivoisin lääkäreiden suhtautuvan vakavammin aiheeseen ja katsovan kokonaisuutta . Ja mitä viitearvoihin tulee,luin että muualla on alhaisemmat kuin meillä..Toivotan kaikille vajaatoiminnasta kärsiville sitkeyttä ja jaksamista .Tehkää positiivisia asioista ja nauttikaa elämästä.Kun väsyttää anna väsyttää ,huominen on parempi.Kevättä odotellessa ja LÄÄKITYSTÄ =)

1

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaa rouva

Minulla myös kehittyi vajaatoiminta pikkuhiljaa, vuosikymmenien varrella. Toivottavasti olosi paranee! Aloita lääkitys matalalla annoksella ja nosta rauhalliseti, oloa tarkkaillen. Oletko kolesterolilääkityksellä? Sen luultavasti pystyt lopettamaan, sillä kilpparin vajatoiminta nostaa kolesterolia. Sinun tarinasi on niin valitettavan tyypillinen, miksi tämän sairauden diagnosointia ja hoitoa ei saada paremmaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      83
      4597
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3820
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      173
      3612
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      55
      2046
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1104
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe