Mikä on psykoosi?

haluantietää

Siitä aina puhutaan, mutta mitä se tarkalleen ottaen on?? Ei kiitos tieteellisin termein, vaan ihan kansantajuisesti; mikä on psykoosi ja miten se ilmenee??

36

937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skitsobou

Mielentila, missä ihminen ei huomaa omaa erilaista,väärää,outoa käytöstään.

• high trip

Mielentila joka psykiatrien mukaan oli Jeesus Nasaretilaisella, Muhammadilla ja kaikilla uskonnollisten kokemusten kokijoilla. On aivan selvä että nämä henkilöt olisivat olleet nykyisen psykiatrian mukaan pahasti mielisairaita ja söisivät antipsykoottisia loppuelämänsä skitsofreniadiagnoosilla. Ihmisellä on psyykeessä huippuja ja pohjia, ja joillakin meillä nämä huiput ja/tai pohjat ovat paljon tavallista korkeammalla/matalammalla. Samoin ajattelun ja tunnekokemusten huiput ovat toisilla paljon korkeammalla. Näitä tiloja psykiatria pitää sairauksina ja niitä tasoittamaan on kehitetty zombielääkkeet eli tuttavallisesti antipsykoottiset/neuroleptit. On ymmärrettävää että mikäli henkilö kokee näitä huippukokemuksia ja mielen heikkouden takia on vaaraksi itselleen tai muille, jotain on tehtävä. Sen sijaan itselleen ja muille vaarattomia huippuja kokevia henkilöitä ei pitäisi laittaa pakkohoitoon, jos he pystyvät pitämään itsestään huolta. Esim. henkiset kokemukset alkavat olla nykyään sairausluokituksen alla, vaikka samaan aikaan koko kalenterimme perustuu yhden tällaisen 2000-vuotta sitten eläneen huippukokemuksien perustalle.

• vaikea nähdä

Psykoosin voi tunnistaa ainoastaan psykiatri.

• Ei niin vaikeaa

Höpö höpö. Kyllä itse ainakin monta läheisillä nähneenä tunnista selvästi.

• kokemustalöytyy

Et halua sinne.

• järjenvalo

Juuri näin!!

Elämäni kauhein kokemus ja vielä kun kohdallani se liukuminen psykoosiin tapahtui hitaasti ja tuossa tilassa olin vielä aika pitkään.

En uskalla edes miettiä aikaa jolloin olin psykoosissa, pelkään sitä olotilaa.

• Selvää suomea

Tarkoittaa, että henkilö on menettänyt todellisuudentajunsa eli kansanomaisemmin sanoen tullut hulluksi.

• 12+18

"erilainen, "väärä" ja "outo" käytös ovat TÄYSIN subjektiivisiin näkemyksiin perustuvia adjektiiveja. Ei sanoilla luoda sairauksia... Se mikä täällä on psykoottista on Intiassa pyhän miehen touhuja.
      Ihminen voi toki subjektiivisesti katsoen "häiriintyä" enemmistön mielestä, mutta ei se mikään sairaus ole.
      Stephen Hawkin kysyi jossain artikkelissa, että mitä on todellisuus, jos ei Hawkinkaan tiedä mitä on todellisuus, mistä tiedämme kuka on "todellisuudentajuinen" ja kuka ei?

Me kutsumme mielisairaiksi ihmisiä jotka käyttäytyvät shokeeraavasti, tavalla jota emme ymmärrä. Ihminen on käynyt kuussa, tuhansia vuosia sitten olisi sanottu psykoottiseksi ihmistä joka olisi suunnitellut konetta jolla päästä taivaalla kelluvalle valolähteelle...

• skitsobou

aloittaja tilasi kansantajuisesti ei tieteellisesti. tiede on objektiivista joten voi olettaa että kansantaju on subjektiivista

• .......

Kun on vaikka ryypännyt pitkän aikaa ja saa jonkun raivarin tai alkaa nähdä ja kuulla olemattomia.
      Sentapaista, puhutaan tietty juoppohulluudesta, mutta sama asia siinä mielessä, ihmistä on kuormitettu liikaa ja hänen hermonsa pettävät.
      Lähipiirissä nähty vaikka en itse ole kokenut.
      Sekopää voi ottaa jonkun syyttömän ihmisen kohteeksi raivolleen, jopa laskea näin että pahoinpitelee ja kanavoi vihansa etteivät ihmiset näkisi hänen sairauttaan.

• Minäpä kerron

Psykoosi on sellainen sekopäinen siili, joka pistää piikeillään. Se syö ihmisten aivoja ja asuu Kuussa, josta se lentää liihottelee alas Maahan. Sillä on laserkatse ja Batman-vyö lanteilla täynnä ikäviä kommervenkkejä. Sillä on miljoona eri ääntä ja kahdeksansataa päätä, ja se leikkii mun tunteilla :(

• Psykoosi on periaatteessa todellisuudentajun hämärtymistä- tai hämärtyminen lyhyeksi tai pidemmäksi aikaa; siis eräänlainen vääristynyt ja harhainen todellisuudentaju on vallalla tässä tilassa.
      Se liittyy moniin eri psykiatrisiin sairauksiin ja voi ilmetä monella eri tavalla, ei ainoastaan aistiharhoina, kuten näkö- tai kuuloharhoina, vaan myös esimerkiksi vainoharhaisuutena.

Psykoosit on ryhmitelty kolmeen kategoriaan, eli nk. toiminnallisiin psykooseihin, tarkoittaa lähinnä eniten varsinaisia mielensairauksia tai mielenterveyden häiriöitä, nk. kemiallisiin psykooseihin, millä tarkoitetaan esimerkiksi jonkin- tai joidenkin aineiden synnyttämää todellisuudentajun vääristymää, psykoosia, sekä nk. orgaanisiin psykooseihin, jolla tarkoitetaan esimerkiksi aivokasvaimen tai somaattisen tilan aiheuttamaa psykoosia.

Psykoottisuutta sitten hoidetaan eri tavoin, yleensä lääkkeellisesti ainakin psykoosin alkuvaiheessa, tavallisesti psykiatrisella osastolla sairaalassa.

Psykoosia käytetään melkeimpä synonyymina termille mielisairaus.

• wefrwe

Meilla kaikilla on psykoosi elämästä , ihan jokaisella.

• jaah?!

No mitäs et netistä lue, jos ja kun sulla kerran netti on? No voin selventää, kun kysyt. Psykoosi ei ole sama asia, kuin mielisairaus. Se ei siten aina ole rinnasteinen käsite esimerkiksi jollekin skitsofrenialle tms. vakaville tai pysyville mielisairauksille, ts. psykiatriassa käsite psykoosi on hyvin lavea. Psykoosin voi saada psyykkisesti tervekin ihminen esimerkiksi traumasta. Tai vaihtoehtoisesti sellainen voi joskus johtua esimerkiksi fyysisestä sairaudesta, tai päihteiden liikakäytöstä. On yleensä hoidettavissa lääkkeillä ja menee ohi nopeasti, jos kyseessä ei ole mielisairaudesta kärsivä ihminen, eikä ole toistuva tila. Itse sain alaikäisenä psykoosin kokemastani koulukiusaamisesta ja syömishäiriöstä. Itse uskon siihen, että kuka tahansa voisi tulla hulluksi, jos jättäisi esimerkiksi syömättä, eikä nukkuisi riittävästi.

Kyllä minä ainakin, kun minua riittävästi alaikäisenä junttien toimesta koulussa kiusattiin, aloin itse kuvitella olevani siinä hullu, ja lopulta olinkin, mikä asia huvitti suuresti minua paljon päästään enemmän sekaisin olleita aikuisia minua kiusanneita silloin, kun niistä ja monista ikätovereistani silloin oli hupaisaa ja nautinnollista, kun minä silloin pikkuvanha älykkö sekoilin. Ne kun pystyi siinä peilaamaan mukamas omaa moraalisuuttaan siihen, että kuinka kamala ihminen minä muka olin ja taivastelemaan, että kuinka jessus kauheen outo toi on! Kaiken kyllä olen antanut anteeksi, mutta ikinä en henkisesti pysty antamaan anteeksi esimerkiksi yhdelle uskonnon opettajalle lapsuudesta, joka suorastaan järjesti teatteri-shown luokassa sen asian ympärille, että minä pikkusen sekaisin olevana olin turhankin kiinnostunut hänen opetuksistaan luokassa; ottaen huomioon, että mä siinä olin alaikäinen lapsi ja se täysin aikuinen, jonka olisi pitänyt toteuttaa moraalia, eikä omahyväisesti nauttia siitä, kun hyvän perheen kakara on sekaisin. Enkä pysty antamaan anteeksi äidikielen opettajalle, joka oli niin ilkeä, että nautti siitä, kun mä olin sekaisin. Sitten tosin vaihdoin koulua, ja pelkkä normaali ympäristö riitti siihen, että ei paljoa päässä vikaa enää ollut.

Mielenterveyden käsite on vahvasti sidonnainen todellisuudentajuun. Todellisuudentaju on sitä, että sä käsität mitä sä teet.

• esimerkki

esimerkki. eräs henkilö oli vakuuttunut siitä, että hänen vanhempansa yrittävät tappaa hänet, hänen kännykkänsä oli käsikranaatti joten se piti heittää pois.

hyviä vastauksia monta täällä jo :) ja ei, psykoosi ei ole kiva juttu, eikä sitä pitäisi vähätellä missään nimessä.

• viisastunut

sairastuin surusta psykoosiin. en kuitenkaan omaisteni tai läheisteni mielestä ollut psykoottinen, vaan ihmisten, joille olin kertonut läheiseni poismenosta. en tiennytkään, että enemmistöllä on tapana olla kertomatta surun syytä. nyt tiedän

• psykoosimies

psykoosi on omien kokemuksieni mukaan tila, jossa ihmisen mieli suojautuu pahalta. vertaan psykoosia ohjeeseen, missä ihmisen tulisi jähmettyä maahan ja tekeytyä kuolleeksi jos kohtaa karhun metsässä ja sen jälkeen odottaa että tilanne menee ohi kun karhu menee pois.

ihmisen mielellä ei ole tapaa toimia, joten se menee lukkoon ja odottaa että tilanne menee ohi.

• biologi AS

JÄHMETY, PUOLUSTAUDU TAI HYÖKKÄÄ jos tahdot selviytyä hengissä.

Perusta villieläinten käyttäytymiselle/selviytymiselle luonnossa.

• psykoosimies
        biologi AS kirjoitti:

JÄHMETY, PUOLUSTAUDU TAI HYÖKKÄÄ jos tahdot selviytyä hengissä.

Perusta villieläinten käyttäytymiselle/selviytymiselle luonnossa.

eläin ensisijaisesti pyrkii välttämään tilanteen. jos tilanne tulee yllätyksenä eläin joutuu pohtimaan kolmen vaihtoehdon väliltä. ensimmäinen on pakeneminen. jos ei pysty pakenemaan niin seuraa valinta kahden välillä. antautumisen ja taistelun. eläin vaistomaisesti haluaa taistella oman elintilansa puolesta joten se taistelee ennen kuin antautuu.

• eläinrakas AS
        psykoosimies kirjoitti:

eläin ensisijaisesti pyrkii välttämään tilanteen. jos tilanne tulee yllätyksenä eläin joutuu pohtimaan kolmen vaihtoehdon väliltä. ensimmäinen on pakeneminen. jos ei pysty pakenemaan niin seuraa valinta kahden välillä. antautumisen ja taistelun. eläin vaistomaisesti haluaa taistella oman elintilansa puolesta joten se taistelee ennen kuin antautuu.

Oli miten oli, minä eläimen roolissa antaisin tällaisen linkin luettavaksi, josta toivottavasti olisi hyötyä mahdollisimman monelle:

http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/ego_reprogramming.html

• Annukka Tytti

... Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta se tuntuu kuulma samanlaiselta, kuin näkisi hereillä painajaista. Eli ei tunne ehkä tunne omaa kehoaan ja on muutenkin henkisessä tilassa, jossa ei pysty enää säätelemään tahdonalaisesti omia ajatuksiaan ja mielikuvitustaan.

Psykoosiin liittyy negatiivisia oireita, eli tahdottomuutta, oma-aloitteisuuden puutetta, ihmissuhteista vetäytymistä, toiminnan vähenemistä, ahdistusta, pelkoa ja raivoa. Eli esimerkiksi ennen tunnollinen koululainen ei ehkä yhtäkkiä mene kouluun päivittäin ollenkaan, vaan sulkeutuu viikoiksi omaan huoneeseensa tulematta ulos. Lisäksi psykoosin saaneella ihmisellä voi olla niin sanottuja positiivisia oireita, eli harhoja ja vainoamisajatuksia, jotka ovat hyvin ristiriitaisia ympäröivän todellisuuden kanssa (esim. pystyy kommunikoimaan avaruusolioiden kanssa tai täysin tuntemattomat ihmiset punovat ilkeitä juonia ja lukevat ajatuksia).

Se luokitellaan kaikista vaikeimmaksi mielenterveyshäiriöksi ja pitää aina hoitaa lääkkeillä ja terapialla.

• psykoosifysiologi

se et nuori ei lähe kouluun niin luultavasti johtuu ihan vaan murrosiästä ja kapinahenkisyydestä. :)

psykoosia pystyy hoitamaan ilman lääkkeitä ja terapiaakin. tärkeetä on saada apuu toisilt ihmisilt. toinen ihminen voi rikkoa sen kuplan. siin pitää olla varovainen sillä jos on liian kärkäs nii se aiheuttaa vihaa psykoosis olevalle enemmän ku auttaa.

esimerkiks väitän et läskit on psykoosis. miks ne on läskejä? läskeys tappaa. ku ne kattoo peiliin nii näkee jotai muuta ku sen läskin. ne hyväksyy oman ylipainon. se on mielisairaus. se et toinen ihminen huomauttais et oot läski, jotenki asiaan kuuluval taval nii sais se rikottuu sen kuplan eli psykoosin siin ihmises.

• Annukka Tytti
        psykoosifysiologi kirjoitti:

se et nuori ei lähe kouluun niin luultavasti johtuu ihan vaan murrosiästä ja kapinahenkisyydestä. :)

psykoosia pystyy hoitamaan ilman lääkkeitä ja terapiaakin. tärkeetä on saada apuu toisilt ihmisilt. toinen ihminen voi rikkoa sen kuplan. siin pitää olla varovainen sillä jos on liian kärkäs nii se aiheuttaa vihaa psykoosis olevalle enemmän ku auttaa.

esimerkiks väitän et läskit on psykoosis. miks ne on läskejä? läskeys tappaa. ku ne kattoo peiliin nii näkee jotai muuta ku sen läskin. ne hyväksyy oman ylipainon. se on mielisairaus. se et toinen ihminen huomauttais et oot läski, jotenki asiaan kuuluval taval nii sais se rikottuu sen kuplan eli psykoosin siin ihmises.

Nyt et ole selvästi ihan ajan tasalla. Psykoosit johtuvat aivoissa lisääntyneestä dopamiinista, eli välittäjäaineesta, jonka pitoisuuksia saadaan säännösteltyä lääkkeiden avulla. Terapiassa käydään puolestaan läpi henkilön vaikeita tunteita ja kokemuksia, jotka ovat saaneet aikaan nuo muutokset. Ilman terapiaa ja lääkkeitä jääminen voi siis olla ihmiselle jopa hengenvaarallista (varsinkin jos on jokin sellainen harha, että saatana tulee ja tappaa sekä potilas alkaa hyppiä sen takia parvekkeelta alas):

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00191

Myös harhat eivät yleensä liity millään tavalla ympäröivään todellisuuteen, eli lihava ihminen, joka ei ajattele olevansa lihava ei siis ole psykoosissa, vaan kysymys on silloin ainoastaan sen ihmisen omasta mielipiteestä kehoonsa suhteutettuna. Eikä kenenkään haukkuminen rumaksi, läskiksi, tyhmäksi tai miksikään muuksi sellaiseksi ole hauskaa, joten olisi parempi jättää sellaiset kommentit sanomatta ja olla ärsyttämättä toisia ihmisiä tahallaan.

• Psyk--

Annukka Tytti kirjoitti:

"... Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta se tuntuu kuulma samanlaiselta, kuin näkisi hereillä painajaista. Eli ei tunne ehkä tunne omaa kehoaan ja on muutenkin henkisessä tilassa, jossa ei pysty enää säätelemään tahdonalaisesti omia ajatuksiaan ja mielikuvitustaan.

Psykoosiin liittyy negatiivisia oireita, eli tahdottomuutta, oma-aloitteisuuden puutetta, ihmissuhteista vetäytymistä, toiminnan vähenemistä, ahdistusta, pelkoa ja raivoa"

Nuo oireet ovat psykoosilääkityksen oireita, eivät itse psykoosin. Psykoosissa ihminen on itseasiassa usein maaninen.

"Se luokitellaan kaikista vaikeimmaksi mielenterveyshäiriöksi ja pitää aina hoitaa lääkkeillä ja terapialla".

Lääkehoito on vain nykyaikainen trendi, se ei itse asiassa paranna, ainoastaan peittää psykoottisuuden. Lääkityksessä sumennettu mieli ei pysty enää ajattelemaan liikaa kun jo perusasioiden hoitaminen on työlästä. Tästä syystähän niitä kutsutaan zombielääkkeiksi.
        Tiedän monia ja myös itse olen läpikäynyt muutaman psykoosin ilman lääkkeitä ja itsekseen siten että olen nykyään täysin normaali ja työkykyinen. Psykoosiepisodi on jakso, yleensä muutamia viikkoja-kuukausia kestävä, kun sen läpikäy ilman mieltä heikentävää lääkitystä. Kun pelkonsa ym. läpikäy, mieli palautuu vähitellen perustilaansa, koska se ei voi olla "high"-tilassa jatkuvasti.

• ei koskaan enää

itse olen kokenut huumepsykoosin ja se oli ehdottomasti elämäni pahimpia kokemuksia. noh eipä ole sen jälkeen tullut kokeiltua enää huumeita.

• Taas se alkaa

Kysyisin yllä olevan ketjun kertojilta, muistatteko mitään psykoosin aikaisesta tilastanne vai onko kaikki mennyt unohduksiin?

• psykoosi1

Minä omasin psykoosissa kaikenlaisia kuulo -ja tuntoharhoja, vainoharhoja, kuvitelmia siitä että joku pystyi ohjailemaan hermostoani yms. Luulin esimerkiksi, että pystyin "hakkeroimaan" toisten ihmisten mieliin ja kuulin merkittävien henkilöiden esim. mafiosojen, presidenttien salaisuuksia yms. Sain epäilyttäviä fiiliksiä, että ruokani on myrkytetty ja kämpässäni on piilokameroita asennettuna. Kerran luulin perheenjäseniäni kuolleiksi sieluiksi, koska olin saanut päähäni väkivaltaisen fantasian heidän kuolemastaan minun takiani (tiesin liikaa asioista, ja minulle kostettiin surmaamalla perheeni). Psykoosi oli yhtä jatkuvaa helvettiä. Siihen liittyi fyysistä kipua, kyvyttömyyttä hallita mielenliikkeitään ja omia lihaksia, jatkuvaa hengen menettämisen uhkaa tai vaaraa yms. Jokainen tapaamani ihminen omasi potentiaalisesti vaarallisia salaisuuksia ja yleensä sain tietää heistä aivan liikaa. Tiesin tavallaan omaavani harhoja, mutta se oli kuin unta josta ei kyennyt heräämään.

• Dissisis

Mulla aika samanlaista, mutta olin sen verran selkeä kuitenkin että diagnosoitiin dissosaatio häiriöksi. Kulkevat aika käsi kädessä nämä kaksi.

• dkgfffasgvvgr

Luulin tulleeni hulluksi, luulin poliisien vakoilevan minua ja näin niitä joka paikassa. En tunnistanut ihmisiä, vaan luulin niitä toisiksi ja katselevan minua. Kaikki tuntui olevan salaliitossa minua vastaan, olin kuin unessa, en hahmottanut asioita kuin jonkun sieltä ja jonkun täältä. Tutut näkivät, että en ole kunnossa. Huusin kummituksille, piilottelin tavaroita...
      Onnekseni se on ollut elämäni ainoa psykoosi. Siihen liittyi perhetragedia, viikkojen valvominen ja paljon muuta. Liikaa tavaraa ja psyyke petti

• Harha-aistimus
    • toivon ettei

Psykoosin taustalla on yleensä negatiivisiä tapahtumia niin paljon ettei mieli enää pysty jäsentelemään asioita loogisiksi kokonaisuuksiksi. Mieli hajoaa tai pirstaloituu. Mieli siis tavallaan suojautuu tuollatavoin liian suuresta kuormasta.

Psykoosissa ollessani elin vain omassa rikkinäisessä maailmassani jossa oli paljon pelkoja, vainoharhoja sekä aistivääristymiä. Jälkeenpäin miettien tuota tilaa kuvaa hyvin sana rikkaistodellisuus.

Oma psykoosini kesti pitkään ja oli todella vaikea. Kaikki sai alkunsa työyhteisössä olleista ristiriidoista. Parantumiseni ei ollut neuroleptien ansiota, ei psykiatrien tai mielisairaalan vaikka kaikki edellä mainuttuja kokeilin.

Minut sai kuntoon läheisten tuki ja heidän loputon vakuuttelu siitä, että se mitä kuvittelin todeksi oli vain harhaa. He vetivät minut pois rikkaistodellisuudesta. Lisäksi vaihdoin paikkakuntaa ja työpaikkaa. Tietenkin olin ensin sairauslomalla joka kesti 300 päivää ja annoin itselleni aikaa toipua.

Koska psykoosi hajoitti/pirstaloitti mieleni jouduin rakentamaan minuuteni uudelleen. Kovalla työllä se onnistui ja tavallaan olen tyytyväinen, että sain aikuisilla rakentaa mieleni uudelleen.. ja koska psykoosin taittumisesta on reilu puolivuotta aikaa niin minäni rakentaminen jatkuu edelleen, toivottavasti saan kasattua itsestäni aivan erilaisen ihmisen mitä olin ennen sairastumistani.

• toivonettei

toivon ettei jatkaa

Huomaan nyt kirjoituksessa kirjoitusvirheitä vaikka kuinka... tämä on yksi niistä asioista jotka sain lahjaksi psykoosilta. Minulta katosi paljon taitoja ja yksi niistä taitaa olla kirjoitustaito.

Elin siis rinnakkaistodellisuudessa en rikkaistodellisuudessa.

Olen menettänyt paljon taitoja, mutta luotan siihen että ajan kanssa nämä kadonneet ominaisuudet palaavat.

Ennen minulla oli aivan loistava suuntavaisto, osasin liikkua metsissä ja vieraissa kaupungeissa tuosta vaan. Muistin paikat joissa olin liikkunut ja ne jäsentyivät mieleeni loogisiksi kokonaisuuksiksi.
        Nyt en pärjää vieraassa kaupungissa ilman toisten apua. Metsään en uskalla lähteä enää kävelemään, koska pelkään eksyväni sinne.
        Myös ammattiini liittyvät asiat olen joutunut kertaamaan useampaan kertaan, kaikki katosi päästäni.

Voisin sanoa, että psykoosi tyhjensi pääni täysin, siksipä varmasti koen rakentavani itseäni nyt aikuisiällä. On päiviä jolloin olen äärettömän väsynyt mieleni rakentamiseen (kuten tänäänkin) ja toisina päivinä tunnen olevani etuoikeutettu, koska saan kasata itsestäni juuri sellaista kuin haluan.

Maailmani on psyyksin jälkeen aivan erilainen paikka. Ennen elin luottaen elämän kantavan, uskoin elämän olevan helppoa ja itsestään selvää. Tänä päivänä koen elämän olevan eräänlaista selviytymisleiriä jossa on otettava oma paikkansa. Tämä jälkimmäinen on raskaampi tapa elää.

Monesti mietin, että onko elämässä järkeä laisinkaan koska se tuntuu tuskallta. Enää ei mikään oikeastaan tunnu miltään, ei kauniit kevätaamut, ei linnunlaulu, ei lasteni aito ilo ja usko huomiseen. Olisi niin helppo luovuttaa ja kuolla, mutta tässä vielä olen ja päätän vielä katsoa huomisen sekä luottaa siihen, että jos eräänä päivänä kaikki olisi niin kuin ennenkin.

• loinen ja aivokemia
        toivonettei kirjoitti:

toivon ettei jatkaa

Huomaan nyt kirjoituksessa kirjoitusvirheitä vaikka kuinka... tämä on yksi niistä asioista jotka sain lahjaksi psykoosilta. Minulta katosi paljon taitoja ja yksi niistä taitaa olla kirjoitustaito.

Elin siis rinnakkaistodellisuudessa en rikkaistodellisuudessa.

Olen menettänyt paljon taitoja, mutta luotan siihen että ajan kanssa nämä kadonneet ominaisuudet palaavat.

Ennen minulla oli aivan loistava suuntavaisto, osasin liikkua metsissä ja vieraissa kaupungeissa tuosta vaan. Muistin paikat joissa olin liikkunut ja ne jäsentyivät mieleeni loogisiksi kokonaisuuksiksi.
        Nyt en pärjää vieraassa kaupungissa ilman toisten apua. Metsään en uskalla lähteä enää kävelemään, koska pelkään eksyväni sinne.
        Myös ammattiini liittyvät asiat olen joutunut kertaamaan useampaan kertaan, kaikki katosi päästäni.

Voisin sanoa, että psykoosi tyhjensi pääni täysin, siksipä varmasti koen rakentavani itseäni nyt aikuisiällä. On päiviä jolloin olen äärettömän väsynyt mieleni rakentamiseen (kuten tänäänkin) ja toisina päivinä tunnen olevani etuoikeutettu, koska saan kasata itsestäni juuri sellaista kuin haluan.

Maailmani on psyyksin jälkeen aivan erilainen paikka. Ennen elin luottaen elämän kantavan, uskoin elämän olevan helppoa ja itsestään selvää. Tänä päivänä koen elämän olevan eräänlaista selviytymisleiriä jossa on otettava oma paikkansa. Tämä jälkimmäinen on raskaampi tapa elää.

Monesti mietin, että onko elämässä järkeä laisinkaan koska se tuntuu tuskallta. Enää ei mikään oikeastaan tunnu miltään, ei kauniit kevätaamut, ei linnunlaulu, ei lasteni aito ilo ja usko huomiseen. Olisi niin helppo luovuttaa ja kuolla, mutta tässä vielä olen ja päätän vielä katsoa huomisen sekä luottaa siihen, että jos eräänä päivänä kaikki olisi niin kuin ennenkin.

Psykoosia ei ole olemassa mutta taiden tietää mitä sinulle tapahtui.
        Sait jonkin lois, bakteeri, tai virusinfektion aivoihin ja sen takia ei pää enää toimi kunnolla.

• mulle kävi näin..

minulla se alkoi kun yritin mennä nukkumaan, tuli ensin todella vainoharhaisia ajatuksia että minua vahditaan oven takana, sitten aloin kuulla ääniä, kuulin keskustelun jossa pari tuttavaani puhuivat minusta että haluavat tehdä minulle jotakin pahaa, yritin miettiä miten pääsen pakoon, kun avaan makuuhuoneen oven näen siellä täynnä ihmisiä ja heillä on aseet, puukot yms kädessä minua osoittaen, eli luulin että minut tapetaan ja kuolen siihen paikkaan,
      kyselin että mitä pahaa olen tehnyt ja tappakaa minut nyt sitten samantien, nipistelin itseäni joka paikasta että onko tämä unta mutta ei vaan ihan todellista..tärisin ja jalat oli pettää alta. siinä seisoin varmaan tunnin jos toisenkin mutta mitään ei tapahtunut, kunnes uskalsin ottaa pari askelta taaksepäin, mutta takanani näin pari tyyppiä joilla oli myös jonkinnäköiset aseet minua osoittaen.
      Melkein itkien pääsin livahtamaan huoneesta käytävälle ja yritin paeta ulos pakkaseen, mutta ikkunasta näin että ulkonakin oli rivi ihmisiä vartioimassa etten pääse pois. Sitten yhtäkkiä kuulen nimeäni huutavan ja tuttavani, kenen asunnossa siis olin alkoi ravistella minua että mikä mulla on..sitten huusin hysteerisenä että miksi yritätte tappaa minut..toinen yrittää selittää ettei täällä mitään ole ja minä en uskonut vaan luulin edelleen että minut yritetään tappaa, sitten hän laittoi valot päälle ja kaikki näytti normaalilta,sitten aloin tajuta että kuvittelin kaiken, mutta pahinta oli se että se tilanne oli mulle täysin todellinen, en tiennyt mistään psykooseista tms.. sitten loppuyön näin jotakin ihme hahmoja ympäri asuntoa kuten sirkuspellen ja ilmapalloja.

• olen vähän kade .

Miten kykenette uskomaan ajatuksiinne noin paljon, että saatte niistä näkyjä? Olen itsekin psykoosissa, ollut monesti, mutta uudestisyntymiseni jää aina vaiheeseen, kun en uskalla heittäytyä ajatuksiini. Välillä olen ollut kokonaan noiden vietävänä, mutta silloinkin tiedän järkeni kanssa mitä käytöstä välttää muiden takia. Paranoidisuuteni siis suojelee noilta pahoilta sekoamisilta. Pronoia taas saa minut iloiseksi, paranoiasta huolimatta. Olen elämän matkalla, ja ennen kaikkea oppimassa. Ihmisenä minua se vaan ei kiinnosta, vaan kiinnostaa etsiä sielua ja sen vapautta.

• Marionetille: Tuulia

Harha, jossa olet vain pitkiä aikoja omassa egoismissäsi, esim. osin tiedottomana, pelkästään osoitellen olemuksestasi.
      Harha on hyvin vakava asia, se on psykopatiaa ja tukee sellaista väkivaltaista raivoa, hahmottomuutta, toiseen ihmiseen pakottavasti kohdistuen.
      Harha on vakavaa, psykoottisilta osin skitsofreniaa, jossa et erota senkaltaista modernia, kuin toinen ihminen, läheisyydenkyvyllisesti, hänen yksityisyyttään kunnioittamalla.
      Harha on psykopatia, jossa et erota modernia, läheisyydenkyvystä järjestysluvullisuutena, vaan olet painostava ja pakottava olemukseltasi, hahmoton.
      Harha tällaisesta hoidosta ja oikeutuksesta, samanaikaiseen turvallisuushakuiseen omaneduntavoitteluun, on vaarallinen, psykopatiana.
      Harha tässä hoidossa ei sisällä turvallista egoismista, tasapainoa.

Kysymys on vain kiitollisuuden viittomakielen paketista.
      - Miksi saisit siellä edes lähennellä ja pyytää siten apua?
      Läheisyydenkyvyttömyys on vakava sairaus, järjestysluvuttomuus.
      Samoin julkisen rasismin esittäminen sillä, varsinkin painostamalla ja kilpaillen, kuten väkivaltaisuudella.
      - Mitä jos marionettini on tehnyt minuun kohdistuvan vakavan rikoksen, esim. haureudella?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe