kukaan ei välitä

m.ihmispaska

olen 14 vuotias poika joka on syönyt seronilia jo useamman kuukauden vakavaan masennukseen. Kukaan ei välitä minusta eikä ketään kiinnosta he vain haluavat päästä minusta eroon mahdollisimman helpolla. elämässä ei ole mitään iloa kaikki on harmaata ja ankeaa. pelaaminen ja tietokoneet ovat ainoat tavat joilla oikeastaan kommunikoin ulkoisen mailman kanssa koska kukaan ei voi nähdä sanoistani millainen ihminen olen joten saan "kavereita" joksikin aikaa mutta hekin yleensä jättävät minut parin viikon sisällä. tietokoneet ovat myös tapani "paeta" todellisuutta ja joskus haaveilen olevani joku pelihahmo niin kaikki olisi mukavampaa. elämä on vain syntymä ja kuolema millään siinä välissä ei ole merkitystä loppu tulokseen koska se on aina sama joten miksi ei nopeentaa prosessia?
ps. älkää alkako sanomaan esim"tämä ei ole sopiva paikka hoitaa tuon ikäisen masennusta" tai "miten sinä tuohon aikaan olet valveilla"

180

1449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

Kyllähän täällä monenlaista vastausta saa ja mutta hyvä on silti kirjoittaa ja vaihtaa ajatuksia. Olet pettynyt ihmisiin lähellä ja kaukaa ja koet että sinua ei oteta todesta ja koet yksinäisyyttä. Tuo turvattomuus ja yksinäisyys on johtanut sinut tuollaiseen eristykseen. Kun masentuu kokee juuri noin, mutta en epäile että kokemuksesi todellisuudesta on juuri tuollainen.
      Jaksatko käydä koulua ja opiskella vai oletko kokonaan kotona. Kun olet noin nuori, asut varmaan vanhempien kodissa, oletko ainut lapsi.
      Sinua saattaisi auttaa jos kertoisit elämäsi historiaa. Tarviset nyt kuuntelijaa: ei niinkään neuvoja!
      Olen kyllä näkeväni (vaikka en näe silmilläni) sinussa ihan nuoren lahjakkaan ihmisen vaikka koet olevasi ihan paska.

• m.ihmispaska

Kyllä minä koulussa käyn. En ole ainoa lapsi. Ei minun elämässäni juuri mitään kerrottavaa ole... Synnyin joskus tulevaisuudessa kuolen eipä Sillä mitään väliä ole.

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

Kyllä minä koulussa käyn. En ole ainoa lapsi. Ei minun elämässäni juuri mitään kerrottavaa ole... Synnyin joskus tulevaisuudessa kuolen eipä Sillä mitään väliä ole.

Nuokaa lääkkeet mitään auta sama ku söis palan sokeria aamusin...

• Keissa
        m.ihmispaska kirjoitti:

Sinun kannattais ottaa asia puheeksi lääkärin tai terapeutin kanssa. Eikö lääkitystä voisi muuttaa ja lopettaa jos siitä ei ole hyötyä. Käytkö säännöllisesti terapiassa?

• m.ihmispaska
        Keissa kirjoitti:

Sinun kannattais ottaa asia puheeksi lääkärin tai terapeutin kanssa. Eikö lääkitystä voisi muuttaa ja lopettaa jos siitä ei ole hyötyä. Käytkö säännöllisesti terapiassa?

En käy. Kerran viikossa koulukuraattorilla paitsi että olen viimeaikoina sairastellut.

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

En käy. Kerran viikossa koulukuraattorilla paitsi että olen viimeaikoina sairastellut.

Vanhempani erosivat kun olin vielä vauva nykyään minulla on isäpuoli jota vihaan

• eräs palstalla
        m.ihmispaska kirjoitti:

Vanhempani erosivat kun olin vielä vauva nykyään minulla on isäpuoli jota vihaan

Onko sinulla nykyisin mahdollisuus tavata biologista isääsi vai onko hän täysin sinulle vieras henkilö. Tämä isäpuoli- ja isättömyysongelma on osaltaan syynä sinun masennukseesi.

• m.ihmispaska
        eräs palstalla kirjoitti:

Onko sinulla nykyisin mahdollisuus tavata biologista isääsi vai onko hän täysin sinulle vieras henkilö. Tämä isäpuoli- ja isättömyysongelma on osaltaan syynä sinun masennukseesi.

Tapaan oikeaa isääni noin joka toinen viikonloppu kahden tai kolmen päivän ajan

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

Tapaan oikeaa isääni noin joka toinen viikonloppu kahden tai kolmen päivän ajan

Aion huomenna puhua kouluterveydenhoitajalle nuista lääkkeista

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

Aion huomenna puhua kouluterveydenhoitajalle nuista lääkkeista

näin juuri... Aina kun vähänkään avaudun itsestäni niin kaikki "lähtee luotani"

• Keissa
        m.ihmispaska kirjoitti:

Sorry, en ole kyllä unohtanut sinua! No mitä terveydenhoitaja sanoi lääkkeistä ja onko luvassa muutosta?
        Koetko että isäpuoli on vieras henkilö kodissanne tai hänen läsnäolonsa riistää kodin sinulta. Huutaako hän sinulle vain onko teillä täysin vallalla puhumattomuus. Onko välit äidin kanssa kunnossa. Jospa he odottacvat että alat puhumaan ja sinä odota samaa heiltä.
        Miten on tullut esille konkreettisesti, että sinusta ei välitetä? Nimitelläänkö sinua?

• --☼--
        m.ihmispaska kirjoitti:

Käyt koulussa, hyvä! Itselleni koulu oli aina aika tärkeätä, siitäkin huolimatta, etten siellä juuri suosittu ollut, ja joskus koin melkein tuskaa siitä, etten osannut olla sosiaalinen ja hyvä tyyppi. Mutta toisaalta: olin hyvä joissain aineissa, toisissa taas ihan tumpelo. Koulussa ainakin sai rehellistä palautetta siitä, mitä osasi tai ei osannut. Voi olla ainakin jossain asioissa itseensä tyytyväinen.

Koet, että ihmiset "lähtee luotasi". Olet sen verran fiksu tyyppi, että varmaan ymmärrät, ettei se ole totta, vaan kokemuksesi ja tulkintasi. Tulkintaasi on vaikuttanut se, että olet avioerolapsi. Olet tosiaan joutunut kokomaan sellaista, että joku lähtee luotasi, tai ainakin pelkäämään, että lähtee.

Eihän se sinusta johtunut. Mutta lapsi kokee AINA syyllisyyttä vanhempiensa avioerosta, pienikin, ja nuo tunteet ovat varmasti masennuksesi taustalla.

Niitä kannattaisi selvitellä.

Mukavaa kevättä! ☼

• m.ihmispaska
        Keissa kirjoitti:

Sorry, en ole kyllä unohtanut sinua! No mitä terveydenhoitaja sanoi lääkkeistä ja onko luvassa muutosta?
        Koetko että isäpuoli on vieras henkilö kodissanne tai hänen läsnäolonsa riistää kodin sinulta. Huutaako hän sinulle vain onko teillä täysin vallalla puhumattomuus. Onko välit äidin kanssa kunnossa. Jospa he odottacvat että alat puhumaan ja sinä odota samaa heiltä.
        Miten on tullut esille konkreettisesti, että sinusta ei välitetä? Nimitelläänkö sinua?

Isäpuolen kanssa en puhu juurikaan.
        Terkkari sano että pitäs ottaa yhteyttä sinne v***n perhe neuvolaan. Äidin kanssa on ihan hyvät välit.

• m.ihmispaska
        Keissa kirjoitti:

Terkkari myös ehdotti sairaalahoitojaksoa. En tiedä miten siihen suhtautua.

• Totuus
        m.ihmispaska kirjoitti:

Älä syö masennuslääkkeitä, jos niistä ei ole mitään apua. Lääkärit määräävät niitä, koska lääkäreillä ja lääkeyhtiöillä on joku puolisalainen sopimus, että masennuslääkkeitä syötetään ihmisille aina kun on vähänkin siihen syytä. Ei lääkäreitä oikeasti kiinnosta se auttaako ne ketään tai mitä sivuvaikutuksi niistä tulee. Esim. Jokelan, Kauhajoen, Oriveden ja Hyvinkään ampujat olivat kaikki syöneet SSRI-serotoiininestolääkkeitä, mutta edelleen lääkärit määräävät niitä kaikille vähänkin masentuneille.

• Lumi Hiutale

Kannattaisi ehkä käydä siellä kuraattorilla, jos suinkin pystyt, vaikket koulupäivää jaksaisikaan. Onko sinulla mitään harrastusta tietokoneiden ja koulun ulkopuolelta? Siellä voisit ehkä tutustua uusiin ihmisiin kasvoista kasvoihin, ilman, että sinulla on koulumaailman "leimaa" valmiina otsassasi. Tietysti, jos asut pienellä paikkakunnalla, se voi olla hastavampaa ja jos todella olet vakavasti masentunut, niin voimavarat eivät ehkä riitä, ymmärrän kyllä sen.
      Kerroit kuitenkin käyväsi koulua, miten mielestäsi koulussa pärjäät, onko koulunkäynti raskasta?
      Teini-ikä on lyhyt vaihe elämässä ja hormonit heittelevät, ei ole ihme vaikka masentaakin välillä (tällä en tahdo kuitenkaan vähätellä masennustasi, olenhan itsekin samanikäisenä käynyt läpi keskivaikean masennuksen ja vuosien lääkkeet).
      Onko sinulla mitään asiaa, jonka tekeminen tuottaisi sinulle iloa? Sen ei tarvitse olla mikään suuri asia, ihan jokin pienikin riittää, kunhan se tuottaisi aitoa iloa, eikä olisi vain ajankulua. Jos nyt tällä hetkellä et sellaista löydä, muistele lapsuuttasi, löytyisikö sieltä? ensimmäinen tikkari, pulkkamäki, sormiväreillä maalaaminen mikä tahansa? Älä ajattele nyt olevasi uloskasvanut noista lasten jutuista, pointti on siinä, että pystytkö tavoittamaan tai muistamaan sen tunteen, kun olit onnellinen tai iloinen?
      Minusta kuulostaa siltä, että vakituinen terapiasuhde voisi olla paikallaan sinulle. Mistä olet saanut lääkereseptin? Onhan tutkittu myös kilpirauhasarvot yms. että on poissuljettu fyysiset syyt?
      Mitä äitisi ja isäsi ovat sanoneet masennuksestasi? Masentuneelle olisi tärkeää saada kotoa täysi tuki ja ymmärrys, jotta voit keskittyä itsesi löytämiseen ja parantumiseen.

Toivon sinulle lisääntyvän auringonvalon myötä voimia ja toivoa elämääsi!

• m.ihmispaska

Olen harrastanut airsoftia mutta asun pienellä kylällä. Äiti ja isä vain sanovat "voi voi ei voi mitään"(tottahan se kyllä on) sain reseptin perhe neuvolasta. Koulussa menee suhteellisen hyvin. On tutkittu jo että ei ole fyysisiä syitä. Ei kyllä asioita joista tulisin oikeasti iloiseksi tapan vain aikaa kunnes aika tappaa minut

• johannes
        m.ihmispaska kirjoitti:

Olen harrastanut airsoftia mutta asun pienellä kylällä. Äiti ja isä vain sanovat "voi voi ei voi mitään"(tottahan se kyllä on) sain reseptin perhe neuvolasta. Koulussa menee suhteellisen hyvin. On tutkittu jo että ei ole fyysisiä syitä. Ei kyllä asioita joista tulisin oikeasti iloiseksi tapan vain aikaa kunnes aika tappaa minut

kannattaa ilmasta itteä enemmän, se kehittää sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja identiteettiä, esim tekemällä asioita omasta tahdosta pelkäämättä että sut jätetään yksin, siis tietenki pelko voittaa joskus, mutta yleensä itsensä näkee jotenki ulkopuolisena ja huonompana kuin muut vaikka se on suhteellista, toivon että sun mieli avautuu jollekkin uudelle asialle minkä kautta voit rakentaa itteäs, se on vaan hankalaa jos on masentunu tehdä tosta vaan, mutta siis kehittää jotaki mistä voi olla ylpeä, esim joku instrumentti jos kiinnostaa niin kannattaa kokeilla, kitara tai tietokonemusiikki, vaikutat tosi fiksulta tyypiltä ikäiseksesi,

ei kait siihen onnellisuuteen kellään mitään oikoreittiä oo, mutta kannattaa jotenkin kehittää itteä, se yleensä auttaa, eikä kannata miettiä mitä muut ajattelee siitä jos se vaan susta tuntuu hyvältä.

ei kannata luovuttaa kuitenkaa elämisen suhteen, ei kannata ottaa siitä stressiä, ajattelet aika paljon omilla aivoilla mikä on hyvä juttu, toivon että alat myös ilmasta itteäs jotenki enemmän.. ja se että jos vanhemmat suuttuu jostaki, tai pelkäät että ne ei välitä.. nii mitä sitten? maailma on täynnä ihmisiä jotka välittää susta vaikka oisit kuka, ehkä kannattaa tarpeeksi varhaisena tajuta se että sun maailma laajenee jossaki vaiheessa niin paljon että sun vanhemmat ja ihmiset jotka sua ei huomioi olikin niitä ketkä edusti sitä ahdasmielistä porukkaa, en toki oo varma, mutta toivon että tajuat: onnellisuus ja positiiviset tunteet lähtee susta itestä, sää haluat tehdä niitä juttuja, jos joku estää sua siinä niin se on sun tiellä.

toivottavasti sait tästä kirjotuksesta jotakin irti, ihmisiä on monenlaisia ja ei kannata verrata itteä semmosiin ihmisiin joista sydän sanoo että ne ei ehkä ymmärrä sua,

harmi että asut jossakin kylällä, varmaan kannattaa joskus aikuisempana muuttaa kaupunkiin jos mieli vaan tekee.

• johannes
        m.ihmispaska kirjoitti:

oon tosi surullinen myös sun puolesta, se että näkee ittensä paskana on tavallaan joku häpeän verho tai muu, ettei kohtais itteänsä, sitten myöhemmin elämässä vasta tajuaa että kuka on,

kiinnostaa auttaa sua kovasti koska mää tavallaan nään sen laatikon ulkopuolelle missä sinä saatat elää..

tossa iässä kaikki on vaan niin sekavaa että sitä vaan masentuu, ehkä se on joku suojautumismekanismi että kuluttaa tosiaan ne huonot ajat elämästä pois ennen ku kasvaa itsenäiseksi ja tajuaa että aikuiset on todellakin eri-ihmisiä kuin lapset ja teini-ikäset ja sitten vasta tuntee että eläminen voi olla todellakin erilaista mitä kuvitteli, se voi olla mukavaa ja kiinnostavaa..

sen takia ehkä se joku instrumentin soittaminen vois olla hyvä juttu, jos sitä kautta saa rakennettua itteänsä, tavallaan suojautuu siihen musiikin maailmaan mikä edustaa tavallaan ulkomaailmaa.

kiinnostaako sua mikään instrumentti? voisko sua kiinnostaa mikään instrumentti?
        missä oot lahjakas? jos mikään ei kiinnosta niin uskon että musiikki on semmonen vaihtoehto mihin voi kasvaa helpoiten ja mikä on kaikista monipuolisin ja syvällisin vaihtoehto..

tässä yks mun biisi minkä tein akustisella kitaralla, toivottavasti piristää sua :/ :

https://soundcloud.com/jobinkirja/marcopierrewhite2

kyllä sää vielä paranet tosta masennukseta tai se muuttuu helpommaksi ainakin, oon siitä varma. koska ite oon ollu myös tosi syvästi masentunu ja se on helpottanu..

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Anteeksi, minulla meni vähän kauan, ennenkuin pääsin jatkamaan keskustelua, mutta en siis ole unohtanut kuitenkaan.
        Etkö siis saanut perheneuvolasta mitään vakituista keskusteluterapiaa, eroryhmää tms?
        Lääkkeistä pitää tietenkin keskustella määränneen tahon kanssa, ymmärrän kyllä terkan neuvon. Perheneuvolasta tällä omalla paikkakunnallani minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, paitsi että onhan sinne päässyt puolen vuoden jonotuksen jälkeen kertomaan tilanteestaan ja kuulemaan, että "hyvinhän sä pärjäät", vaikka itsestä ei tuntunut yhtään siltä... :P
        Mutta minusta vaikuttaa siltä, että sinä tarvitsisit nyt jonkin jatkuvan hoitosuhteen ja ilmeisesti koulukuraattori on nyt sitten se, ilmeisesti koulupsykologin vastine sinun koulussasi.
        Tärkeintä olisi nyt nähdäkseni päästä selville, mikä estää sinua tuntemasta iloa, miksi koet, että kukaan ei välitä sinusta ja kaikki haluavat sinusta eroon (lainasin omia sanojasi aloitusviestistä). Minä en tuomitse lääkkeitä, mutta omalla kohdallani (ja tämä on todellakin vain minun oma subjektiivinen kokemukseni) tajusin, että ne auttoivat pahimman yli (että en tehnyt itsemurhaa), mutta mitään muutosta elämääni lääkkeet eivät tuoneet, vain minä itse olen vastuussa elämästäni ja vain minä itse pystyn muutoksen tekemään. Toinen seikka, minkä omalla kohdallani ymmärsin, ja joka auttoi minua eteenpäin, oli se, että tietyn pisteen jälkeen keskusteluterapia ei enää auttanut. osittain se johtui myös siitä, että vakinaista terapeuttia oli vaikea saada (jonot julkisella mielenterv.puolella) ja sitten aina kun voin paremmin, hoitosuhde tietysti loppui. Sitten tuli uusi masennus, uusi terapeutti ja taas meni puoli vuotta, että hän sai käsityksen historiastani, vähän aikaa nykytilannetta, oloni vähän parani, hoito loppui, uusi masennus jne......
        Olet varmastikin jo kuullut ne perusneuvot masennukseen: ulkoilu, terveellinen ruokavalio, riittävä uni... Mutta silti uskallan vielä tässä mainita ne, ne eivät ole mikään oikotie eivätkä masennusta paranna, mutta ovat hyvänä apuna. Jos et syö luomuruokaa, (ja vaikka söisitkin, voi olla silti tarpeen) pidä huolta hivenaine- ja vitamiinisaannistasi. On ehkä muitakin hyviä valmisteita, omalla kohdallani toimii Mivitotal, paljon tavaraa samassa aineessa.
        Fyysisen tekemisen merkitystä vielä myös tähdentäisin, vaikka vain ihan hetken päivästä. Vaikka viisi punnerrusta tai vatsalihasliikettä tai venyttele tai taittele lennokki tai mitä tahansa, mikä vaatti JOTAKIN fyysistä toimintaa.
        Minä tulkitsen (ja todellakin tämä on vain minun tulkintani) sen, että jaksat käydä koulua ja pärjäät siellä hyvin, siten, että ei sinulla niin kovin huonosti pullat ole uunissa. Masennus voi viedä toimintakyvyn täysin, sinä jaksat kuitenkin mennä päivittäin(?) ihmisten ilmoille ja vielä keskittyä ja suoriutua tehtävistäsi. Tällä en tarkoita vähätellä sinun tuntemuksiasi vaan toivon, että se antaa sinulle toivoa siitä, että et ole ollenkaan niin syvällä, ettetkö voisi nousta "takaisin elämään" täydellä teholla. Olet ehkä sillä lailla herkkä, että murrosiän pahimmat kuohut vaikuttavat sinuun todella voimakkaasti ja se menee kyllä ohi.

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Jatkan vielä "romaaniani", kun nyt sattui rauhallinen hetki ja saan rauhassa kirjoittaa. :)
        Musiikin kuuntelukin voi olla todella terapeuttista, kun aloin oikein miettiä, niin olen aina pahimmissa tunnetiloissani kuunnellut musiikkia. Itse soittaminen/laulaminen on sekin keino ilmaista, mutta se vaatii teknistä osaamista, jota on ehkä vaikea lähteä opettelemaan, jos masennus on yliotteessa. Jos on jo soittotaito, niin mikäs siinä, sen kuin pistää biisiä tulemaan (tämän sanon kateellisena kaikille soittotaitoisille, itse hädin tuskin pianolla yhdellä sormella ukko-nooan vedän...:) )...
        Voisitko jatkaa sitä airsoftin harrastamista? Tai aloittaa jonkin uuden harrastuksen? Vieläkö nykykoulussa on valinnaisaineita, mitä sinä luet? Missä kouluaineissa koet olevasi lahjakas?

Onko kuraattori keskustellut vanhempiesi kanssa, kertonut heille, mitä sinun sairautesi on ja ei ole ja miten he voivat sinua auttaa ja tukea? Millaiset välit vanhemmillasi on, pystyvätkö he keskustelemaan sinun asioistasi yhdessä?

Minä yritin myös tuota "aika tappaa minut" -menetelmää, mutta olen valitettavan pitkäikäistä sukua sekä isän että äidin puolelta, ja kyllästyin odottamaan jossakin kohtaa.... No, okei, vaati se terapiaa ja varsinkin sen oikean ja toimivan muodon (minulle, en väitä, että kaikille, siksi en mainostakaan sitä tässä; ottaa itseänikin päähän "julistajat"), jotta aloin päästä kiinni takaisin elämään ja iloon. Kuten joku jo kirjoitti, elämässä tulee vastoinkäymisiä aina, mutta itse voi vaikuttaa niihin suhtautumistaan. Ja sitten tulee niitä ilon hetkiäkin, jotka tekevät elämästä elämisen arvoista.

Vielä tuli mieleeni, että luetko sinä kirjallisuutta? Minä olen kirjoista saanut monta hyvää vinkkiä, miten omaa elämäänsä voi parantaa, vaikkei ns. mitään olisi tehtävissä. Voin sitten laittaa kirjavinkkejä, jos olet kiinnostunut lukemaan.

Luen sinun viestejäsi uudelleen ja joudun aina skrollailemaan niin saattaa olla hajanaista tämä tekstini... :) Vielä tuli mieleeni, että minkälainen maailmankatsomus sinulla on? Torjuit jo yhden "Jeesustelijan", mutta minua kiinnostaa, että mitä sinä itse ajattelet maailmankaikkeudesta ja Jumalan olemassaolosta ja uskonno(i)sta? Mikä on sinun suhteesi uskontoon
        ? (Itse olen "tapakristitystä" vielä laiskempi versio, en käy kirkossa, en hyödynnä seurakunnan palveluja mitenkään, en ole samaa mieltä monestakaan kohtaa ev.lut.kirkon sanomasta, mutten saa aikaiseksi eroamistakaan... :) )

Taisi tulla aika paljon asiaa ja kysymyksiä, toivottavasti inspiroidut vastaamaan edes osaan. :) Nyt minun on pakko mennä nukkumaan, mutta palaan taas ylihuomenna (tai ehkä jo huomenillalla) tänne.

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Jatkan vielä "romaaniani", kun nyt sattui rauhallinen hetki ja saan rauhassa kirjoittaa. :)
        Musiikin kuuntelukin voi olla todella terapeuttista, kun aloin oikein miettiä, niin olen aina pahimmissa tunnetiloissani kuunnellut musiikkia. Itse soittaminen/laulaminen on sekin keino ilmaista, mutta se vaatii teknistä osaamista, jota on ehkä vaikea lähteä opettelemaan, jos masennus on yliotteessa. Jos on jo soittotaito, niin mikäs siinä, sen kuin pistää biisiä tulemaan (tämän sanon kateellisena kaikille soittotaitoisille, itse hädin tuskin pianolla yhdellä sormella ukko-nooan vedän...:) )...
        Voisitko jatkaa sitä airsoftin harrastamista? Tai aloittaa jonkin uuden harrastuksen? Vieläkö nykykoulussa on valinnaisaineita, mitä sinä luet? Missä kouluaineissa koet olevasi lahjakas?

Onko kuraattori keskustellut vanhempiesi kanssa, kertonut heille, mitä sinun sairautesi on ja ei ole ja miten he voivat sinua auttaa ja tukea? Millaiset välit vanhemmillasi on, pystyvätkö he keskustelemaan sinun asioistasi yhdessä?

Minä yritin myös tuota "aika tappaa minut" -menetelmää, mutta olen valitettavan pitkäikäistä sukua sekä isän että äidin puolelta, ja kyllästyin odottamaan jossakin kohtaa.... No, okei, vaati se terapiaa ja varsinkin sen oikean ja toimivan muodon (minulle, en väitä, että kaikille, siksi en mainostakaan sitä tässä; ottaa itseänikin päähän "julistajat"), jotta aloin päästä kiinni takaisin elämään ja iloon. Kuten joku jo kirjoitti, elämässä tulee vastoinkäymisiä aina, mutta itse voi vaikuttaa niihin suhtautumistaan. Ja sitten tulee niitä ilon hetkiäkin, jotka tekevät elämästä elämisen arvoista.

Vielä tuli mieleeni, että luetko sinä kirjallisuutta? Minä olen kirjoista saanut monta hyvää vinkkiä, miten omaa elämäänsä voi parantaa, vaikkei ns. mitään olisi tehtävissä. Voin sitten laittaa kirjavinkkejä, jos olet kiinnostunut lukemaan.

Luen sinun viestejäsi uudelleen ja joudun aina skrollailemaan niin saattaa olla hajanaista tämä tekstini... :) Vielä tuli mieleeni, että minkälainen maailmankatsomus sinulla on? Torjuit jo yhden "Jeesustelijan", mutta minua kiinnostaa, että mitä sinä itse ajattelet maailmankaikkeudesta ja Jumalan olemassaolosta ja uskonno(i)sta? Mikä on sinun suhteesi uskontoon
        ? (Itse olen "tapakristitystä" vielä laiskempi versio, en käy kirkossa, en hyödynnä seurakunnan palveluja mitenkään, en ole samaa mieltä monestakaan kohtaa ev.lut.kirkon sanomasta, mutten saa aikaiseksi eroamistakaan... :) )

Taisi tulla aika paljon asiaa ja kysymyksiä, toivottavasti inspiroidut vastaamaan edes osaan. :) Nyt minun on pakko mennä nukkumaan, mutta palaan taas ylihuomenna (tai ehkä jo huomenillalla) tänne.

Olen ateisti mielestäni jumalan olemassaololle ei ole mitään todistetta vaan esim mailmankaikkeuden alun tapahtumat voidaan tieteellisesti selittää.

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Olen ateisti mielestäni jumalan olemassaololle ei ole mitään todistetta vaan esim mailmankaikkeuden alun tapahtumat voidaan tieteellisesti selittää.

Toki voidaan selittää tieteellisesti, mutta kvanttifyysikothan ovat viime vuosina laittaneet aika lailla "uusiksi" maailmankirjoja.... :) No, lähinnä halusin tietää, uskotko _mihinkään_ ihmistä "suurempaan" voimaan. Voisithan ehkä huviksesi lukaista Neale Donald Walschin "Keskusteluja Jumalan kanssa" -trilogian (sorry vaan, minä en keksinyt nimeä sille :) ), ei ole millään lailla uskonnollinen eikä tuputtava tms, mutta pistää kyllä väkisinkin ajattelemaan vähän laajemmalti, kuin mitä koulussa ja yhteiskunnassa opetetaan. :) No, se tästä aiheesta, palataan siihen, jos itse haluat.

Minkä sinä koet suurimmaksi ongelmaksesi tällä hetkellä, mihin haluaisit eniten muutosta? Sen, että millään ei ole mitään väliä? Vai että ihmiset kävelevät luotasi? Joku muu, mikä?

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Toki voidaan selittää tieteellisesti, mutta kvanttifyysikothan ovat viime vuosina laittaneet aika lailla "uusiksi" maailmankirjoja.... :) No, lähinnä halusin tietää, uskotko _mihinkään_ ihmistä "suurempaan" voimaan. Voisithan ehkä huviksesi lukaista Neale Donald Walschin "Keskusteluja Jumalan kanssa" -trilogian (sorry vaan, minä en keksinyt nimeä sille :) ), ei ole millään lailla uskonnollinen eikä tuputtava tms, mutta pistää kyllä väkisinkin ajattelemaan vähän laajemmalti, kuin mitä koulussa ja yhteiskunnassa opetetaan. :) No, se tästä aiheesta, palataan siihen, jos itse haluat.

Minkä sinä koet suurimmaksi ongelmaksesi tällä hetkellä, mihin haluaisit eniten muutosta? Sen, että millään ei ole mitään väliä? Vai että ihmiset kävelevät luotasi? Joku muu, mikä?

No ei tota minun mailmankatsomustani lähelläkään ole koulun opetukset

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

No ei tota minun mailmankatsomustani lähelläkään ole koulun opetukset

Ei olleet minunkaan. Minulla oli sellainen "sisäinen tieto", joka oli ristiriidassa monen uskontotunnilla opetetun kanssa.

Juuri tällaisia asioita se Walschin kirjasarja käsittelee. Ja onhan paljon muuta kirjallisuutta samaa lajia, itse olen löytänyt aika paljon mielenrauhaa niistä, joku kerrankin oli kirjoittanut kirjaksi sen, mitä itse sisäisesti olen aina ajatellut, mutta se ei ole ollut "sopivaa" sanoa ääneen....

Minä en nyt oikein tiedä, jatkaisinko tätä keskustelua näistä henkisistä asioista, en missään tapauksessa halua tuputtaa omaa näkemystäni. Se on auttanut minua paljon, mutta me ihmiset olemme niin erilaisia, se, mikä minua on auttanut, ei välttämättä resonoi sinun tarpeisiisi ollenkaan... Uskallan kuitenkin sanoa, että sen verran paljon kaikenlaista olen viimeisten kymmenen vuoden aikana lueskellut, että jonkinlaista näkemystä olen saanut ihan uudelta tasolta tähän maapallolla kuljeskelemiseen ja sitä kautta ehkä saattaisin pystyä sinuakin auttamaan, edes jonkin verran... Nämä ovat kuitenkin henkilökohtaisia asioita ja tämä yleinen avoin keskustelupalsta........

Nyt on kulunut vähän päälle kaksi viikkoa siitä, kun tämän ketjun aloitit. Joku jo aiemmin kirjoittikin, että hienoa, että olet tänne kirjoittanut ja kertonut tunteistasi, olen samaa mieltä. Miltä sinusta nyt tuntuu? Oletko käynyt kuraattorilla?

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Ei olleet minunkaan. Minulla oli sellainen "sisäinen tieto", joka oli ristiriidassa monen uskontotunnilla opetetun kanssa.

Juuri tällaisia asioita se Walschin kirjasarja käsittelee. Ja onhan paljon muuta kirjallisuutta samaa lajia, itse olen löytänyt aika paljon mielenrauhaa niistä, joku kerrankin oli kirjoittanut kirjaksi sen, mitä itse sisäisesti olen aina ajatellut, mutta se ei ole ollut "sopivaa" sanoa ääneen....

Minä en nyt oikein tiedä, jatkaisinko tätä keskustelua näistä henkisistä asioista, en missään tapauksessa halua tuputtaa omaa näkemystäni. Se on auttanut minua paljon, mutta me ihmiset olemme niin erilaisia, se, mikä minua on auttanut, ei välttämättä resonoi sinun tarpeisiisi ollenkaan... Uskallan kuitenkin sanoa, että sen verran paljon kaikenlaista olen viimeisten kymmenen vuoden aikana lueskellut, että jonkinlaista näkemystä olen saanut ihan uudelta tasolta tähän maapallolla kuljeskelemiseen ja sitä kautta ehkä saattaisin pystyä sinuakin auttamaan, edes jonkin verran... Nämä ovat kuitenkin henkilökohtaisia asioita ja tämä yleinen avoin keskustelupalsta........

Nyt on kulunut vähän päälle kaksi viikkoa siitä, kun tämän ketjun aloitit. Joku jo aiemmin kirjoittikin, että hienoa, että olet tänne kirjoittanut ja kertonut tunteistasi, olen samaa mieltä. Miltä sinusta nyt tuntuu? Oletko käynyt kuraattorilla?

Olen käynyt kuraattorilla. Tuntuu että masennus vain pahenee

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Saatko mitään apua, edes hetkellistä sieltä kuraattorilta?

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Saatko mitään apua, edes hetkellistä sieltä kuraattorilta?

Erittäin vähän mutta siltikin

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Ihme viiveellä tulevat viestit, saattaa johtua minun koneestanikin...... (en ole mikään kone-ihminen ylipäätäänkään...) :)

Nyt vasta huomasin ketjun lopusta viestisi pari tuntia sitten.

Mikä on se, mitä sinä et jaksa enää, osaatko yhtään täsmentää? Ja millä lailla koet, että masennus pahenee? Oletko syönyt lääkkeet säännöllisesti?

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Ihme viiveellä tulevat viestit, saattaa johtua minun koneestanikin...... (en ole mikään kone-ihminen ylipäätäänkään...) :)

Nyt vasta huomasin ketjun lopusta viestisi pari tuntia sitten.

Mikä on se, mitä sinä et jaksa enää, osaatko yhtään täsmentää? Ja millä lailla koet, että masennus pahenee? Oletko syönyt lääkkeet säännöllisesti?

Syön aina aamuisin lääkkeen niinkuin pitääkin. Olen huomannut että useammin itken ja myöskin joskus saatan olla useita minuutteja reagoimatta muihin ihmisiin. En vaan jaksa tätä jatkuvaa paskaa niskaan...

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Syön aina aamuisin lääkkeen niinkuin pitääkin. Olen huomannut että useammin itken ja myöskin joskus saatan olla useita minuutteja reagoimatta muihin ihmisiin. En vaan jaksa tätä jatkuvaa paskaa niskaan...

Ok.

Itkuhan on merkki siitä (minun mielestäni), että ne tunteet, joita väkisin pidät sisälläsi, tulevat ulos. Itku ei ole mikään huono juttu, vaikka meidän kulttuurissa (tänä päivänäkin) usein opetetaan, että "isot pojat ei itke"....

Millaisia tilanteita ne reagoimattomuudet ovat?

Ja mitä tarkoitat sillä, että tulee pas*aa(?) niskaan, keneltä ja millaista?

Älä vastaa, jos tuntuu, että kyselen liikaa, toivon,että sanot sitten suoraan, jos tuntuu, että tulen liian iholle näillä jatkuvilla kysymyksilläni. Tarkoitukseni on kuitenkin yrittää sinua auttaa.....

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Ok.

Itkuhan on merkki siitä (minun mielestäni), että ne tunteet, joita väkisin pidät sisälläsi, tulevat ulos. Itku ei ole mikään huono juttu, vaikka meidän kulttuurissa (tänä päivänäkin) usein opetetaan, että "isot pojat ei itke"....

Älä vastaa, jos tuntuu, että kyselen liikaa, toivon,että sanot sitten suoraan, jos tuntuu, että tulen liian iholle näillä jatkuvilla kysymyksilläni. Tarkoitukseni on kuitenkin yrittää sinua auttaa.....

Ne reagoimattomuudet on sellaisia että jään vain paikalleen enkä tee mitään ja katson yhteen pisteeseen. Ja paskaa tulee niskaan kaikenlaista vähän kaikilta.

• Lumi Hiutale
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Ok.

Jatkan vielä itkusta. Se ei sinänsä tosiaan ole huono asia, mutta tosiaan meidän kulttuurissa sitä pidetään jotenkin heikkouden merkkinä, ja on tottakai tilanteita, joissa ei todellakaan tee mieli itkeä...

Mutta jos saan antaa neuvon, niin anna sen itkun joskus tulla ulos. Jos joudut pidättelemään sitä joissain tilanteissa, ota itsellesi sitten sopivalla hetkellä aika sille itkulle ja anna sen tulla ulos. Vaikka ei olisi mitään syytäkään niille kyynelille, niin JOKINHAN sinua itkettää, se on sinun kroppasi viesti sinulle jostakin ja yleensä kropalle kannattaa antaa se, mitä se haluaa.

Tämä nyt oli oma kokemukseni ja osittain oma tulkintanikin sinun tilanteestasi.

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Ne reagoimattomuudet on sellaisia että jään vain paikalleen enkä tee mitään ja katson yhteen pisteeseen. Ja paskaa tulee niskaan kaikenlaista vähän kaikilta.

Etkö pääse liikkumaan/puhumaan vai etkö halua vai oletko "jossain muualla" yhtäkkiä "heräät" takaisin tähän maailmaan?

Tuleeko koskaan mistään keneltäkään mitään hyvää?

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Etkö pääse liikkumaan/puhumaan vai etkö halua vai oletko "jossain muualla" yhtäkkiä "heräät" takaisin tähän maailmaan?

Tuleeko koskaan mistään keneltäkään mitään hyvää?

Tuo viimeinen on lähimpänä. Ei KOSKAAN mitään hyvää MISTÄÄN.

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Nyt minun on pakko mennä nukkumaan. Mukavaa, kun jaksoit vastailla. Lähetän sinulle lämpimiä ja voimauttavia ajatuksia ja tulen tänne taas huomenna katsomaan (tosin huomattavasti aikaisemmin).

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Tuo viimeinen on lähimpänä. Ei KOSKAAN mitään hyvää MISTÄÄN.

no niin, pakko on vielä tähän vastata....

Kun vain osaisin valita oikeanlaisia sanoja.... Minä en oikeastaan usko, ettet koskaan mitään hyvää kuulisi keneltäkään, mutta tiedän tilanteestasi niin vähän, että en pysty sinulle osoittamaan niitä kohtia, kun sitä positiivista palautetta tulee. Masentunut on usein niin nenä kiinni siellä omassa pahassa olossaan, ettei huomaakaan niitä hyviä juttuja elämässä (eikä edes halua huomata)...

Jos ei mitään muuta, niin ota hyvänä se, että sinä olet saanut tähänkin ketjuun monta ihmistä kirjoittamaan... ;)

Ja NYT hyvää yötä! :)

• Lumi Hiutale
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Nyt minun on pakko mennä nukkumaan. Mukavaa, kun jaksoit vastailla. Lähetän sinulle lämpimiä ja voimauttavia ajatuksia ja tulen tänne taas huomenna katsomaan (tosin huomattavasti aikaisemmin).

Ja täällä taas... Nyt en ainakaan löytänyt uusia viestejä eillisen jälkeen, joten jätän ntähän vain puumerkin käynnistäni ja tulen kurkistamaan jälleen huomenna, ehkä jo päivällä, vähän riippuu ohjelmasta.

Jos haluat, voisit(ko) vaikka kertoa, miten viikonloppusi sujui? Tai huomisesta koulupäivästäsi?

Lämpimin ajatuksin jälleen,

Lumi

• mmihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Ja täällä taas... Nyt en ainakaan löytänyt uusia viestejä eillisen jälkeen, joten jätän ntähän vain puumerkin käynnistäni ja tulen kurkistamaan jälleen huomenna, ehkä jo päivällä, vähän riippuu ohjelmasta.

Jos haluat, voisit(ko) vaikka kertoa, miten viikonloppusi sujui? Tai huomisesta koulupäivästäsi?

Lämpimin ajatuksin jälleen,

Lumi

Viikonloppu meni hyvin olin isäni luona. huomenna menen lääkäriin kesken koulupäivän .

• lumi_hiutaleinen
        mmihmispaska kirjoitti:

Viikonloppu meni hyvin olin isäni luona. huomenna menen lääkäriin kesken koulupäivän .

Tulin sitten vielä tänne kuitenkin käväisemään.

Miksi menet lääkäriin, lääkityksenkö vuoksi? Menetkö yksin vai tuleeko esim. äitisi mukaan?

Ikävä sanoa, mutta sinun pitää pitää huoli, että kuraatori tietää lääkityksesi ja että lääkäri tietää että käyt kuraattorilla. Tiedon kulku ei valitettavasti ole kuitenkaan nykyajan terv.huollon vahvimpia puolia........

Ja ennenkuin unohdan, niin olen nyt tämän niminen, kun rekisteröidyin (ei voi isoja kirjaimia eikä välilyöntejä nimimerkeissä käyttää reikisteröityneenä).

Hetken olen vielä tässä, ennenkuin nukkumatti vie.....

T. Lumi Hiutale

• m.ihmispaska
        lumi_hiutaleinen kirjoitti:

Tulin sitten vielä tänne kuitenkin käväisemään.

Miksi menet lääkäriin, lääkityksenkö vuoksi? Menetkö yksin vai tuleeko esim. äitisi mukaan?

Ikävä sanoa, mutta sinun pitää pitää huoli, että kuraatori tietää lääkityksesi ja että lääkäri tietää että käyt kuraattorilla. Tiedon kulku ei valitettavasti ole kuitenkaan nykyajan terv.huollon vahvimpia puolia........

Ja ennenkuin unohdan, niin olen nyt tämän niminen, kun rekisteröidyin (ei voi isoja kirjaimia eikä välilyöntejä nimimerkeissä käyttää reikisteröityneenä).

Hetken olen vielä tässä, ennenkuin nukkumatti vie.....

T. Lumi Hiutale

Lääkityksen kontrollikäynti äiti tulee. Ja kyllä ne tietää. Ja loppuun vielä sitaatti

"Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Lääkityksen kontrollikäynti äiti tulee. Ja kyllä ne tietää. Ja loppuun vielä sitaatti

"Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne

Silloin kun minä olin nuori, sanottin: "Life's a bitch and then you die" eli eipä oo juuri muuttunut maaliman meno mihinkään... :D
        Jossain kohtaa aloin toteuttaa myös toista kuulemaani sitaaattia: "Live fast, die young and make a good looking corpse". No, ei tullut nuorena kuoltua, ja siitä olen ihan tyytyväinen tänä päivänä. :)

Onko lääkäri kertonut äidillesi, millainen sairaus masennus on, (tai joku muu alan ammattilainen), ymmärtääkö äitisi, miten vakavasta sairaudesta on kysymys?
        Vai pitääkö lekuri sinua vain murrosikäisenä vähän isommilla hormonikierroksilla olevana?
        Mitä muuten äitisi sanoo sinusta ja masennuksestasi, oletko sattunut kuulemaan? Ja sinulle? Onko hän "ota-itseäsi-niskasta-kiinni-ja-ryhdistäydy" -tyyppiä vai antaako sinun olla omissa oloissasi täysin tai jotain siltä väliltä...?

Tsemppiä huomiselle! Tulehan sitten illalla tai joskus kertomaan kuulumisia, joohan?

T. Lumi

• m.ihmispaska

Silloin kun minä olin nuori, sanottin: "Life's a bitch and then you die" eli eipä oo juuri muuttunut maaliman meno mihinkään... :D
        Jossain kohtaa aloin toteuttaa myös toista kuulemaani sitaaattia: "Live fast, die young and make a good looking corpse". No, ei tullut nuorena kuoltua, ja siitä olen ihan tyytyväinen tänä päivänä. :)

Onko lääkäri kertonut äidillesi, millainen sairaus masennus on, (tai joku muu alan ammattilainen), ymmärtääkö äitisi, miten vakavasta sairaudesta on kysymys?
        Vai pitääkö lekuri sinua vain murrosikäisenä vähän isommilla hormonikierroksilla olevana?
        Mitä muuten äitisi sanoo sinusta ja masennuksestasi, oletko sattunut kuulemaan? Ja sinulle? Onko hän "ota-itseäsi-niskasta-kiinni-ja-ryhdistäydy" -tyyppiä vai antaako sinun olla omissa oloissasi täysin tai jotain siltä väliltä...?

Tsemppiä huomiselle! Tulehan sitten illalla tai joskus kertomaan kuulumisia, joohan?

T. Lumi

En oo varma että ymmärtääkö ja se on sitä otaitseäsniskasta tyyppiä. Tulen tänne taas huomenna jos voin

• m.ihmispaska

T. Lumi

En oo varma että ymmärtääkö ja se on sitä otaitseäsniskasta tyyppiä. Tulen tänne taas huomenna jos voin. Toi leave a good looking corpse ei mun kohalla toimi. (oon helvetin ruma ja läski)

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

En oo varma että ymmärtääkö ja se on sitä otaitseäsniskasta tyyppiä. Tulen tänne taas huomenna jos voin. Toi leave a good looking corpse ei mun kohalla toimi. (oon helvetin ruma ja läski)

Eli ei ymmärrä. Huonompi homma sikäli, että sinua auttaisi paljon, jos olisi ns. sallivampi suhtautumistapa. (Oma äitini, kun lukioikäisenä vajosin sängynpohjalle masentuneena, "hoiti" sitä sillä lailla, että ilmoitti heittävänsä minut pohjalle, jos en käy koulussa tai etsi töitä..... Ei paljon auttanut lääkärin diagnoosit eikä reseptit.. :) ) Ajattelin, josko lääkärin painava sana voisi saada äitisi suhtautumaan vähän eri lailla... Mutta toisaalta, jos sinä jaksat koulua käydä, etkä ole ihan katkipoikkikuollut sen jälkeen, et ole ehkä ihan syvimmissä vesissä mitä masennukseen tulee. (En vähättele pahaa oloasi, mutta tosiaan masennus voi voimatkin viedä ihan kokonaan ja olen ymmärtänyt, että sinä et ole siinä tilanteessa.)

Tunnistan myös tuon "helvetin ruma ja läski" -tunteen myös (tyypillinen masentuneilla). Olin pitkään samaa mieltä itsestäni (minä olen ollut aina painoindeksiltäni alarajalla normaali), nyt päälle kolmikymppisenä todellakin naurattaa, että mihin hittoon niitä tukisukkahousuja 16-vuotiaana todella uskoin tarvitsevani (harrastin kilpaurheilua aktiivisesti), NYT niille olisi todellakin käyttöä kahden lapsen ja 10 vuoden liikkumattomuuden jälkeen.... :D Mutta en todellakaan halua vähätellä sinun tuntemustasi, uskon, kuten uskoin itsekin nuorena, että sinä todella tunnet niin ja sinulla on oikeus siihen. Se, että mikä on sitten todellisuus, on ihan eri asia. Myös esim. kulttuurisestikin, täällä Suomessa puhuisin itsestäni läskiper*eenä, mutta Brasiliassa olisin aneeminen.... Eräs miespuolinen ystäväni, joka on huomattavasti ylipainoinen ( 120kg), kertoi ihmeissään, kun matkusti Thaimaahan, että miten ihmeessä paikallista naisseuraa tunki koko ajan aloitetta tekemään. Jonkin aikaa maassa asuttuaan sai sitten selville, että paikalliset pitivät häntä satumaisen rikkaana ja siis tavoittelemisen arvoisena, koska on kerran varaa ollut syödä... Eli suhteellisia aina ovat nämä(kin) asiat. :)

Nyt tulee Nukkumatti, toivottavasti menee sinulla hyvin huomenna!

T. Lumi

• m.ihmispaska

Eli ei ymmärrä. Huonompi homma sikäli, että sinua auttaisi paljon, jos olisi ns. sallivampi suhtautumistapa. (Oma äitini, kun lukioikäisenä vajosin sängynpohjalle masentuneena, "hoiti" sitä sillä lailla, että ilmoitti heittävänsä minut pohjalle, jos en käy koulussa tai etsi töitä..... Ei paljon auttanut lääkärin diagnoosit eikä reseptit.. :) ) Ajattelin, josko lääkärin painava sana voisi saada äitisi suhtautumaan vähän eri lailla... Mutta toisaalta, jos sinä jaksat koulua käydä, etkä ole ihan katkipoikkikuollut sen jälkeen, et ole ehkä ihan syvimmissä vesissä mitä masennukseen tulee. (En vähättele pahaa oloasi, mutta tosiaan masennus voi voimatkin viedä ihan kokonaan ja olen ymmärtänyt, että sinä et ole siinä tilanteessa.)

Tunnistan myös tuon "helvetin ruma ja läski" -tunteen myös (tyypillinen masentuneilla). Olin pitkään samaa mieltä itsestäni (minä olen ollut aina painoindeksiltäni alarajalla normaali), nyt päälle kolmikymppisenä todellakin naurattaa, että mihin hittoon niitä tukisukkahousuja 16-vuotiaana todella uskoin tarvitsevani (harrastin kilpaurheilua aktiivisesti), NYT niille olisi todellakin käyttöä kahden lapsen ja 10 vuoden liikkumattomuuden jälkeen.... :D Mutta en todellakaan halua vähätellä sinun tuntemustasi, uskon, kuten uskoin itsekin nuorena, että sinä todella tunnet niin ja sinulla on oikeus siihen. Se, että mikä on sitten todellisuus, on ihan eri asia. Myös esim. kulttuurisestikin, täällä Suomessa puhuisin itsestäni läskiper*eenä, mutta Brasiliassa olisin aneeminen.... Eräs miespuolinen ystäväni, joka on huomattavasti ylipainoinen ( 120kg), kertoi ihmeissään, kun matkusti Thaimaahan, että miten ihmeessä paikallista naisseuraa tunki koko ajan aloitetta tekemään. Jonkin aikaa maassa asuttuaan sai sitten selville, että paikalliset pitivät häntä satumaisen rikkaana ja siis tavoittelemisen arvoisena, koska on kerran varaa ollut syödä... Eli suhteellisia aina ovat nämä(kin) asiat. :)

Nyt tulee Nukkumatti, toivottavasti menee sinulla hyvin huomenna!

T. Lumi

Minun painoindeksini mukaan olen ylipainoinen. No ei se minua haittaa. Ei kiinnosta mitä muut ajattelee (eli suomeksi haistakoot paskat)

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

Minun painoindeksini mukaan olen ylipainoinen. No ei se minua haittaa. Ei kiinnosta mitä muut ajattelee (eli suomeksi haistakoot paskat)

uudet reseptit sain... seronil lopetettiin ja melatoniini aloitettiin...

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

uudet reseptit sain... seronil lopetettiin ja melatoniini aloitettiin...

Heips taas!

Jos saan sanoa, niin taidat silti välittää siitä, mitä muut sanovat (aiemmin sanovasi helvetin ruma ja lihava)... :) Ja se on ihan luonnollista, kaikkihan me haluamme olla hyväksyttyjä ja rakastettuja. Mutta tärkeintä on se, että itse hyväksyy itsensä, eikä yritä olla kuten joku muu sanoo.... (Ja painoindeksikään ei aina kerro totuutta, esim. kehonrakentajilla painoindeksit on ihan päin mäntyä... ;) )
        Ja siitähän juuri masennuskin kertoo, että on jotakin, jonka takia itsensä hyväksyminen on vaikeaa...

Mitä sinä ajattelet/mikä tunne sinulla on siitä lääkityksen vaihdosta?

T. Lumi

• m.ihmispaska

Heips taas!

Jos saan sanoa, niin taidat silti välittää siitä, mitä muut sanovat (aiemmin sanovasi helvetin ruma ja lihava)... :) Ja se on ihan luonnollista, kaikkihan me haluamme olla hyväksyttyjä ja rakastettuja. Mutta tärkeintä on se, että itse hyväksyy itsensä, eikä yritä olla kuten joku muu sanoo.... (Ja painoindeksikään ei aina kerro totuutta, esim. kehonrakentajilla painoindeksit on ihan päin mäntyä... ;) )
        Ja siitähän juuri masennuskin kertoo, että on jotakin, jonka takia itsensä hyväksyminen on vaikeaa...

Mitä sinä ajattelet/mikä tunne sinulla on siitä lääkityksen vaihdosta?

T. Lumi

no eipä minua niin se lääkityksen muutos kiinnosta mitenkään tuskinpa tuo kuitenkaan auttaa

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

no eipä minua niin se lääkityksen muutos kiinnosta mitenkään tuskinpa tuo kuitenkaan auttaa

eli suomeksi sanottuna ihan turhaa hommaa

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

eli suomeksi sanottuna ihan turhaa hommaa

Mikä sinusta ei sitten olisi turhaa? :)

T. Lumi

• lumi_hiutaleinen

Mikä sinusta ei sitten olisi turhaa? :)

T. Lumi

No, selvennän vähän, onko olemassa jotakin, mitä haluaisit tai koet tarvitsevasi? eikä tietenkään tarvitse sitä minulle (ja muulle Suomelle) tähän kirjoittaa, mutta mietihän, jos saisit kiinni jostain tarpeesta......? :) onhan paljon muitakin keinoja itsensä hoitamisene kuin lääkkeet ja keskusteluterapia, ne vain ovat ne yleisimmin ja useimmin käytetyt...

T. Lumi

• m.ihmispaska

No, selvennän vähän, onko olemassa jotakin, mitä haluaisit tai koet tarvitsevasi? eikä tietenkään tarvitse sitä minulle (ja muulle Suomelle) tähän kirjoittaa, mutta mietihän, jos saisit kiinni jostain tarpeesta......? :) onhan paljon muitakin keinoja itsensä hoitamisene kuin lääkkeet ja keskusteluterapia, ne vain ovat ne yleisimmin ja useimmin käytetyt...

T. Lumi

Yksin rauhassa oloa

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Yksin rauhassa oloa

Hmmm........... Tahtoisitko selventää, mitä tarkoitat yksin rauhassa olemisella?

T. Lumi

• m.ihmispaska

Hmmm........... Tahtoisitko selventää, mitä tarkoitat yksin rauhassa olemisella?

T. Lumi

No että sais vaan olla yksin / rauhassa ettei muut ympärillä häslää... (helpoin tapa saavuttaa"täydellinen eristys" tai kuolema(varmempi))

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

No että sais vaan olla yksin / rauhassa ettei muut ympärillä häslää... (helpoin tapa saavuttaa"täydellinen eristys" tai kuolema(varmempi))

Kuka/ketkä sitten häslää? Ja mitä tarkalleen ottaen tarkoitat sillä häsläämisellä? (joudut nyt vääntämään rautalangasta, ei vanha kato muuten tajua... ;) )

• m.ihmispaska

Kuka/ketkä sitten häslää? Ja mitä tarkalleen ottaen tarkoitat sillä häsläämisellä? (joudut nyt vääntämään rautalangasta, ei vanha kato muuten tajua... ;) )

KAIKKI häslää eli pitäs olla tekemässä tai sanomassa jotain kokoajan vaan haluaisin vain olla ja makoilla.

• m.ihmispaska

KAIKKI häslää eli pitäs olla tekemässä tai sanomassa jotain kokoajan vaan haluaisin vain olla ja makoilla

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

KAIKKI häslää eli pitäs olla tekemässä tai sanomassa jotain kokoajan vaan haluaisin vain olla ja makoilla

Oletan, että tarkoitat kotioloja?
        Jos sinulla on oma huone, niin voisitko vaikka neuvotella jonkinlaisen "saa tulla/ei saa tulla" signaalin, esim. lapun, jonka laittaisit oveesi? Ja sitä sitten muut noudattaisivat. Ja jos vasta-argumentti on, että "sitten se on sulla aina niin, ettei saa tulla", niin sopikaa joku systeemi, aika tms, jolloin olet "tavoitettavissa".

Toisaalta, ei ole tietenkään tervettä linnoittautua sinne huoneeseen niin, ettei päiväkausiin itseään näytä... :)

Ja jos sinulla on joitakin velvollisuuksia kotona/vastuuta esim. lemmikistä, se pitää tietenkin hoitaa, lemmikki ei kysy, masentaako, onko kuumetta tms... Tai sitten neuvotella esim. äitisi kanssa, jos hän voisi auttaa nyt, kun sinä et ole ihan täysissä voimissasi (=masennus).

Minä nyt taas arvailen ja siltä pohjalta ehdottelen, koska en taaskaan tiedä oikeastaan mitään tilanteestasi, muuta, kuin olet noissa viesteissäsi aiemmin kertonut....

Sinä olet kuitenkin kasvava/kehittyvä nuori ja tuohon vaiheeseen kuuluu se, että pitää saada olla rauhassa ja miettiä syntyjä syviä tai sitten ei... Mutta oma aika on ehdottomasti se, jota kautta sen oman sisimmän voi löytää (kunhan sen ajan käyttää hyödyksi, eikä esim. koko ajan pelaamalla jotain aivotonta peliä... :) sanoo täältä nimimerkki: jään kiinni heti, jos erehdyn avaamaan... ;) ). Pitää kuitenkin alkaa eriytyä vanhemmistaan ja samalla kuitenkin niitä tarvii kaikkeen elämiseen, ei ole helppo aika, ei..... :)

Ja kun sen itsensä syvimmän olemuksen (tai mikä se nyt onkaan) löytää, aukeaa sitten se kuvio taas vähän eteenpäin, voi löytää jotain tulevaisuuden näkymää ja sitä kautta opiskelupaikkoja yms.

Minun on taas pakko painua unten maille (aamulla aikainen herätys ja huomisilta venyy myöhään), mutta lähetän sinulle taas lämpimiä ajatuksia ja toivon, että nukut yösi hyvin ja heräät virkeänä.

T. Lumi

PS. Toivon, että harkitset, haluaisitko jatkaa tätä jutustelua sähköpostilla, täysin luottamuksellisesti tietysti, ei olisi ihan kaikkien näkyvillä nämä jutut... Ei se mitenkään pakollista ole ja jatkan tietysti myös näin täällä palstalla, jos niin haluat. :)

• lumi_hiutaleinen

Oletan, että tarkoitat kotioloja?
        Jos sinulla on oma huone, niin voisitko vaikka neuvotella jonkinlaisen "saa tulla/ei saa tulla" signaalin, esim. lapun, jonka laittaisit oveesi? Ja sitä sitten muut noudattaisivat. Ja jos vasta-argumentti on, että "sitten se on sulla aina niin, ettei saa tulla", niin sopikaa joku systeemi, aika tms, jolloin olet "tavoitettavissa".

Toisaalta, ei ole tietenkään tervettä linnoittautua sinne huoneeseen niin, ettei päiväkausiin itseään näytä... :)

Ja jos sinulla on joitakin velvollisuuksia kotona/vastuuta esim. lemmikistä, se pitää tietenkin hoitaa, lemmikki ei kysy, masentaako, onko kuumetta tms... Tai sitten neuvotella esim. äitisi kanssa, jos hän voisi auttaa nyt, kun sinä et ole ihan täysissä voimissasi (=masennus).

Minä nyt taas arvailen ja siltä pohjalta ehdottelen, koska en taaskaan tiedä oikeastaan mitään tilanteestasi, muuta, kuin olet noissa viesteissäsi aiemmin kertonut....

Sinä olet kuitenkin kasvava/kehittyvä nuori ja tuohon vaiheeseen kuuluu se, että pitää saada olla rauhassa ja miettiä syntyjä syviä tai sitten ei... Mutta oma aika on ehdottomasti se, jota kautta sen oman sisimmän voi löytää (kunhan sen ajan käyttää hyödyksi, eikä esim. koko ajan pelaamalla jotain aivotonta peliä... :) sanoo täältä nimimerkki: jään kiinni heti, jos erehdyn avaamaan... ;) ). Pitää kuitenkin alkaa eriytyä vanhemmistaan ja samalla kuitenkin niitä tarvii kaikkeen elämiseen, ei ole helppo aika, ei..... :)

Ja kun sen itsensä syvimmän olemuksen (tai mikä se nyt onkaan) löytää, aukeaa sitten se kuvio taas vähän eteenpäin, voi löytää jotain tulevaisuuden näkymää ja sitä kautta opiskelupaikkoja yms.

Minun on taas pakko painua unten maille (aamulla aikainen herätys ja huomisilta venyy myöhään), mutta lähetän sinulle taas lämpimiä ajatuksia ja toivon, että nukut yösi hyvin ja heräät virkeänä.

T. Lumi

PS. Toivon, että harkitset, haluaisitko jatkaa tätä jutustelua sähköpostilla, täysin luottamuksellisesti tietysti, ei olisi ihan kaikkien näkyvillä nämä jutut... Ei se mitenkään pakollista ole ja jatkan tietysti myös näin täällä palstalla, jos niin haluat. :)

Ja tulen siis taas huomenna illalla käväisemään täällä. :)

T. Lumi

• m.ihmispaska

Ja tulen siis taas huomenna illalla käväisemään täällä. :)

T. Lumi

haluaisin vaan olla kotona että ei tarvitse tehdä mitään ja olla vaan

• m.ihmispaska
        m.ihmispaska kirjoitti:

haluaisin vaan olla kotona että ei tarvitse tehdä mitään ja olla vaan

Vaikka kuinka oksettaa ja on ripulia nii äiti pakottaa kouluun.

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Heips! Vajaan tunnin ajan ehdin tässä nyt olla....

Koulu olisi tietysti tärkeää käydä, ymmärrän kyllä äitisi huolen siinä mielessä, että jos jäät vain kotiin olemaan, sitä vaikeampi on enää lähteä liikkeelle... Niin pakotti minunkin äitini aina kouluun, enkä edes koskaan käyttänyt tekosyynä pahaa oloa tms... Kotiin sain jäädä vain, jos oli kuumetta tai oksensin.... Muutaman kerran sitten menin kouluun ja tulin sitten tunnin-parin päästä takaisin, kun oli niin paha olo, ettei tullut opiskelusta mitään. Peruskouluaikana siis, lukiossa olikin vapaampaa ja siinä kohtaa minulle tuli se "eväkään-ei-liiku" -vaihe, en vain päässyt ylös sängystä... Jos suinkin pystyt siitä pysymään poissa, niin suosittelen, on ehkä maailman toiseksi pahin olotila....

Mutta jos sinä oikeasti olet kipeä, niin tottakai pitää päivä pari levätä kotona. Tosin, maha löysällä ei ole sama kuin ripuli...... ;) minä en voi tietää, kumpi teistä on oikeammassa, äitisi vai sinä nyt tässä asiassa.....

Tämä saattoi nyt kuulostaa tylsältä ja ärsyttävältä, mutta vakuutan sinulle, että niin kauan kuin pystyt vaikka ihan vaan mekaanisesti tekemään jotakin, se on huomattavasti parempi kuin "olla vaan"....

T. Lumi

• m.ihmispska

Heips! Vajaan tunnin ajan ehdin tässä nyt olla....

Koulu olisi tietysti tärkeää käydä, ymmärrän kyllä äitisi huolen siinä mielessä, että jos jäät vain kotiin olemaan, sitä vaikeampi on enää lähteä liikkeelle... Niin pakotti minunkin äitini aina kouluun, enkä edes koskaan käyttänyt tekosyynä pahaa oloa tms... Kotiin sain jäädä vain, jos oli kuumetta tai oksensin.... Muutaman kerran sitten menin kouluun ja tulin sitten tunnin-parin päästä takaisin, kun oli niin paha olo, ettei tullut opiskelusta mitään. Peruskouluaikana siis, lukiossa olikin vapaampaa ja siinä kohtaa minulle tuli se "eväkään-ei-liiku" -vaihe, en vain päässyt ylös sängystä... Jos suinkin pystyt siitä pysymään poissa, niin suosittelen, on ehkä maailman toiseksi pahin olotila....

Mutta jos sinä oikeasti olet kipeä, niin tottakai pitää päivä pari levätä kotona. Tosin, maha löysällä ei ole sama kuin ripuli...... ;) minä en voi tietää, kumpi teistä on oikeammassa, äitisi vai sinä nyt tässä asiassa.....

Tämä saattoi nyt kuulostaa tylsältä ja ärsyttävältä, mutta vakuutan sinulle, että niin kauan kuin pystyt vaikka ihan vaan mekaanisesti tekemään jotakin, se on huomattavasti parempi kuin "olla vaan"....

T. Lumi

Tuskinpa

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Taidan suunnata kohta unten maille...

Sanoja taas etsin tässä.... Toivottavasti et ajattele, että minä en usko sinua tai että vaadin sinulta jotakin, se nimittäin ei ole totta. Oksetusolo ja vatsa löysällä nimittäin ovat omatkin jännitysoireeni, mietin, että sinullakin ne voivat olla pään sisältä lähtöisin. Tai sitten eivät, en voi tietää. (Äitisi ehkä voi tietää ja sen takia saattaa vaatia sinua kouluun....) :) Joka tapauksessa sinä koet niin kuin koet ja tunnet, niin kuin tunnet ja se on sinun oikeutesi.

Masennushan on koko penteleen tauti sitä, että tuntuu joltain (ei kovin hyvältä), mutta se ei useinkaan ole totta. Sinä olet niin nuorikin vielä, että elät senkin takia kaiketi aika paljon "tässä ja nyt" , mikä on luonnollista, mutta sinun ajatusmaailmaasi olisi nyt hyvä saada vähän nostetta, jotta se nyt-hetki ei olisi kokonaan täynnä sitä pahaa oloa...

Nyt joudun sanomaan, että vain sinä itse sen muutoksen voit tehdä, mutta tietenkään kukaan ei voi sinua pakottaa sitä muutosta tekemään. Muutoksen voi tehdä vain ihminen itse, itselleen sopivalla hetkellä, itselleen sopivalla tavalla. Mutta jos olet avoin, niin varmasti kuraattorisikiin, mutta myös minäkin voin ehkä auttaa sinua siinä, antaa uusia ideoita ja ajatuksia, joita masentuneen voi itse olla vaikea nähdä, ajatukset kun niin usein tuppaavat pyörimään samaa kehää uudelleen ja uudelleen....

Ainakin minä olen tässä "vierelläsi" kulkemassa ja voin ainakin kertoa kokemuksiani omasta masennuksestani ja täältä elämästä 20v sen pahimman kauden jälkeen.

Lämpimiä ajatuksia taas lähetän sinulle ja fyysisen olosi paranemista toivotan!

T. Lumi

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispska kirjoitti:

Tuskinpa

Uskon, että sinusta tuntuu siltä, eikä mikään tietenkään estä sinua kokeilemasta... ;) Hymy siksi, että JUURI noin olisin itsekin vastannut itselleni sinun ikäisenäsi....

Nukuthan riittävästi, itselläni vieläkin liian vähäinen uni on tehokkain mielen maahan vetäjä. :)

Huomenna jälleen tulen tänne kuikuilemaan, ehkä jo päivällä.

Lämpimin ajatuksin,
        Lumi

• Lumi Hiutale

Taidan suunnata kohta unten maille...

Sanoja taas etsin tässä.... Toivottavasti et ajattele, että minä en usko sinua tai että vaadin sinulta jotakin, se nimittäin ei ole totta. Oksetusolo ja vatsa löysällä nimittäin ovat omatkin jännitysoireeni, mietin, että sinullakin ne voivat olla pään sisältä lähtöisin. Tai sitten eivät, en voi tietää. (Äitisi ehkä voi tietää ja sen takia saattaa vaatia sinua kouluun....) :) Joka tapauksessa sinä koet niin kuin koet ja tunnet, niin kuin tunnet ja se on sinun oikeutesi.

Masennushan on koko penteleen tauti sitä, että tuntuu joltain (ei kovin hyvältä), mutta se ei useinkaan ole totta. Sinä olet niin nuorikin vielä, että elät senkin takia kaiketi aika paljon "tässä ja nyt" , mikä on luonnollista, mutta sinun ajatusmaailmaasi olisi nyt hyvä saada vähän nostetta, jotta se nyt-hetki ei olisi kokonaan täynnä sitä pahaa oloa...

Nyt joudun sanomaan, että vain sinä itse sen muutoksen voit tehdä, mutta tietenkään kukaan ei voi sinua pakottaa sitä muutosta tekemään. Muutoksen voi tehdä vain ihminen itse, itselleen sopivalla hetkellä, itselleen sopivalla tavalla. Mutta jos olet avoin, niin varmasti kuraattorisikiin, mutta myös minäkin voin ehkä auttaa sinua siinä, antaa uusia ideoita ja ajatuksia, joita masentuneen voi itse olla vaikea nähdä, ajatukset kun niin usein tuppaavat pyörimään samaa kehää uudelleen ja uudelleen....

Ainakin minä olen tässä "vierelläsi" kulkemassa ja voin ainakin kertoa kokemuksiani omasta masennuksestani ja täältä elämästä 20v sen pahimman kauden jälkeen.

Lämpimiä ajatuksia taas lähetän sinulle ja fyysisen olosi paranemista toivotan!

T. Lumi

Heips, täällä taas! Tosin nyt vain pikaisesti käymässä, elämä netin ulkopuolella vie tänään aikaa enemmän kuin ajattelin...

Mikä vointisi tänään?

Lämpimin ajatuksin,

Lumi

(enpä huomannut kirjautua)

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutale kirjoitti:

Heips, täällä taas! Tosin nyt vain pikaisesti käymässä, elämä netin ulkopuolella vie tänään aikaa enemmän kuin ajattelin...

Mikä vointisi tänään?

Lämpimin ajatuksin,

Lumi

(enpä huomannut kirjautua)

huono vointi ollut olin kaksi viimeistä tuntia kotona.

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

huono vointi ollut olin kaksi viimeistä tuntia kotona.

Heips!

Mukava, että jaksoit käydä kommentoimassa!

On hyvä, että kuuntelet itseäsi ja lepäät, kun se on tarpeen. Ja masennus vie kyllä voimia, niin kuin kaikki henkiset stressitilanteet.

Minua kiinnostaa, että osaatko sanoa, mikä voisi olla sinun masennukseesi syynä, ja milloin huomasit ensimmäiset oireet?

Toivottavasti olosi on tänään ollut parempi.

Lämpimin terveisin,
        Lumi

• m.ihmispaska

Heips!

Mukava, että jaksoit käydä kommentoimassa!

On hyvä, että kuuntelet itseäsi ja lepäät, kun se on tarpeen. Ja masennus vie kyllä voimia, niin kuin kaikki henkiset stressitilanteet.

Minua kiinnostaa, että osaatko sanoa, mikä voisi olla sinun masennukseesi syynä, ja milloin huomasit ensimmäiset oireet?

Toivottavasti olosi on tänään ollut parempi.

Lämpimin terveisin,
        Lumi

syystä en tiedä mutta huomasin oireet ehkä noin 2-2.5v sitten

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

syystä en tiedä mutta huomasin oireet ehkä noin 2-2.5v sitten

Heipsan taas!

Mitä elämässäsi oli meneillään silloin pari vuotta sitten?

T. Lumi

• lumi_hiutaleinen

Heipsan taas!

Mitä elämässäsi oli meneillään silloin pari vuotta sitten?

T. Lumi

Ja millaisia oiretia huomasit silloin ensimmäiseksi, muistatko?

Ja taas sanon, että ei tarvitse minulle vastata, jos tuntuu, ettet halua. :)

Nyt painun pehkuihin ja voi olla, etten pääse ennenkuin maanantaina vasta tänne katsomaan. Lämpimiä ajatuksia taas sinulle lähetän ja toivon vointisi paranemista!

Terkuin, Lumi

• m.ihmispaska

Ja millaisia oiretia huomasit silloin ensimmäiseksi, muistatko?

Ja taas sanon, että ei tarvitse minulle vastata, jos tuntuu, ettet halua. :)

Nyt painun pehkuihin ja voi olla, etten pääse ennenkuin maanantaina vasta tänne katsomaan. Lämpimiä ajatuksia taas sinulle lähetän ja toivon vointisi paranemista!

Terkuin, Lumi

ei siinä juuri mitään ollut erikoisemmin mutta alkoi tuntua vaan niin tyhjältä ja surulliselta

• LalliHenrik

Täällä hieman vanhempi tyyppi, jolla ollut lapsena/nuorena sama tilanne. Vanhempani erosivat ollessani 7 ja isäni kuoli (tappoi käytännössä itsensä) ollessani 8. Äitini otti pian tämän jälkeen uuden miehen, jota vihasin. Tämä uusi mies muutti meille vain asumaan ja hän olikin yht'äkkiä äidilleni tärkeämpi kuin minä. Vieras mies. Vihasin häntä vuosikaudet ja tämä pilasi lapsuuteni loppupuolen ja nuoruuteni alkupuolen.

Masennus todettiin ja nappeja syötettiin. Sitä en tiedä, oliko tällä mitään vaikutusta.

Elämänasenteesi on pessimistinen, kuten näissä olosuhteissa odottaa saattaa. Jos se mitään lohduttaa, elämä alkaa helpottaa viimeistään siellä itsenäistymisen aikoihin. Sinun tavoin minäkään en usko elämän merkitsevän yhtään mitään, mutta tämä ei ole sellainen asia, josta kannattaisi olla huolissaan tai suruissaan. Elämän merkityksettömyys tarkoittaa vain sitä, ettei elämää kannata ottaa liian vakavasti. Se on sinun itsesi päätettävissä, mikä on "merkittävää" ja mikä ei, koska meidän mielipiteidemme ulkopuolella kaikki on yhtä merkityksetöntä.

Asiat tulevat kääntymään parempaan suuntaan ja elämässä tulee olemaan nautinnollisia hetkiä. En yritä lainkaan väittää elämän olevan vain nautinnollisia hetkiä... päinvastoin, elämä on täynnä vastoinkäymisiä ja suruja. Ne hyvät hetket kuitenkin tekevät elämästä elämisen arvoisen, olivat ne hetket kuinka harvassa tahansa. Keskity kokemukseen äläkä siihen, mitä elämä tarkoittaa tai merkitsee.

Tiedän sen olevan kuraa juuri nyt. Vihaa, tylsyyttä ja epätoivoa. Se ärsyttävä tosiasia on kuitenkin se, että elämästä saa aika siistin ihan yksinkertaisesti asennoitumalla siihen oikein.

Inhoan tätä itsekin mutta sanon kuitenkin: kyllä se siitä.

• ???

Miten tuo liittyy tähän??

• entinenmasentunu

Mulla oli joskus vuosi tai kaks sitte koko ajan sama olo tila tuntu että ketää ei kiinnosta ja kaikki haluaa musta eroon eikä mun elämällä ole tarkotusta päässä liikku jo itse tuhosia ajatuksi en vetäny kuitenkaa mitään lääkkeitä eikä kukaan oikeen tiennyt siitä ei edes kaverit masennuksen takia hukkasin kokonaan pienen osan elämästä osa kavereistaki jätti koska luulin koko ajan että ne puhuu paskaa ja esittää vaa kaveria jotta ne hyötyis must jotenki eräs tyttöki oli kiinnostunu mutta ajattelin että en kelpaa sille ja nyt sitä ei enää kiinnosta nyt mietin että mitä mä sillo ajattelinkaa kannattaa vaa yrittää ajatella positiivisesti ja lopettaa itsesääli ja parantaa itsetuntoa kaiki mahollisin tavoin ja yrittää ilmaista itseään tiedän että se voi olla vaikeaa ja kaikki eivät pysty mutta aina pitää yrittää tai oikeesti voi päässä liikkua pahoja asiota itseää tai muita kohtaa

• entinemasentunu

Viimestää siinä vaihees ku olin yksin himas lavuaarin luona puukko kädessä valmiina vetää ranteet auki huomasin että en haluukkaa tätä ja mietin että mitä vittua mä oon tekemäs ilmeisesti en ollu valmis siihen siitä hetkest asti yritin ajatella positiivisesti aluks se oli vaikeeta mut säännölliset rutiinit auttaa kouluun/töihin pitää mennä vaikka väkisin ja jos ei selviä omin avuin ni lääkkeet tai terapia ynm.

• skräbä

Hei m.ihmispaska ! Luin alottamasi ketjun juuri.Sanon ensimmäiseksi,että on hyvä,että kirjotat tänne olostasi ja on se vaatinut rohkeuttakin.Ei ole aina helppo kertoa masentuneesta mielestä tai kaikesta siitä mikä on raskasta elämässäsi.
      Meitä eri syistä masentuneita ja ahdistuneita,siis sairastuneita on paljon,kaikissa ikäryhmissä kaikissa sukupuolissa.Jatka ihmeessa tänne kirjottamista, äläkä välitä jos joku kirjottelee väliin tyhmyyttään ja välinpitämättömyyttään loukkaavia nielipiteitään.Hyvä,että fyysiset sairaudet suljettu pois kohdallasi.Kerro suoraan lääkärille ja /tai hoitajalle,että lääke ei tepsi.Valmisteita on useita ja erilaisia.Jokaiselle löytyy se oikea.Aluksi ehkä täytyy kokeilla sopivinta ja oikeaa annostusta.Henk.koht oikean lääkkeen löydyttyä voin paremmin ja jaksan elää erkeani paremmin.Uskallan väittää etten ilman lääkettä jaksais.Kukaanhan ei siis tiedä,millanen olosi on jos et kerro siitä itse.Olen varma,että sinullekkin löytyy paremmin toimiva lääke.
      Kuulostat fiksulta nuorukaiselta ja kuvaat tilannettasi hyvin realistisesti.Kehotan sinua ottamaan esille hoitohenkilökunnan kanssa lääkeasia pikimmiten,niin pääset ottamaan ensi askelia johti tervehtymisistä vähitellen.Aikaa siihen menee mutta tulet siitä selviytymään !! Voimia sinulle !

• Joku välittää oi-

keasti, vieläpä ilmaiseksi. Ota itseäsi "niskasta kiinni" ja suhtaudu siten että todellinen vika ei löydykään sinusta, vaan ihan muualta!
      Tee esim. se linkin testi, niin huomaat jo paljon yhtäläisyyksiä. Äläkä tee itsestäsi "vihannesta" turhilla psyykelääkkeillä!
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-altistus-pahimmillaan-johtaa-tahan-videolla-surullista-katsottavaa-laakarit-eivat-osaa-auttaa/

Muuta elintapojasi, niin huomaat, että noin yksinkertaiset ratkaisut parantavat enemmän kuin psyykelääkkeet!
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

Vaikeatkin asiat ovat ratkaistavissa kun tietää, mistä on kyse!

• m.ihmispaska

En kyllä mitään testiä löytänyt.. Ja muuhun osaan tekstistäsi. Turhaa toivon ylläpitämistä kun sitä ei ole.

• Tämä testi, josta
        m.ihmispaska kirjoitti:

En kyllä mitään testiä löytänyt.. Ja muuhun osaan tekstistäsi. Turhaa toivon ylläpitämistä kun sitä ei ole.

löytyy syy miksi lääkärit ttyrkyttävät psyykelääkkeitä, vaikka oikea lääkitys on L-a, L-b ja Bif hyötybakteerit:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/kvht-altistuneen-oiretesti/

>>>Turhaa toivon ylläpitämistä kun sitä ei ole.

• ASihminen

Välitätkö sinä toisista, todennäköisesti välität.
      Olisit suuri apu jos jaksaisit kommentoida esim. ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4963 jotain ja auttaa ihmisiä jotka voivat vielä sinuakin huonommin. Sinä et ole paska koska kirjoitat tuntemuksistasi tänne. Kukaan joka aidosti on välinpitämätön toisia kohtaan ei kirjota tuntemuksistaan julkisesti eli sinä jo sillä että olet kirjoittanut ajatuksistasi täällä osoittaa että olet hieno ihminen. Tsemppiä sinulle!

• Keissa

Koetko, että et ole tärkeä biologiselle isällesi. Oletko yrittänyt jutella hänen kansaan ja on teillä mitään yhteistä puuhaa kun olet hänen luonaan?

• m.ihmispaska

Ei meillä juuri yhteistä ole. Enpä osaa muuta sanoa

• zelena681

Hei nuorimies! Itsellänikin on ikäisesi tyttö, joka vuosi sitten pohti itsemurhaa. Nyt hänen masennuksensa on mennyt ohitse. Itse kuitenkin olen noin parikymppisestä sairastanut hyvin masennuspainotteista psyykkistä sairautta (nyt olen 44 v) ja ilman psyykenlääkkeitä en kykenisi elämään ja toimimaan äitinä. Älä kuuntele niitä, jotka puhuvat pahaa psyykenlääkkeistä, sillä ne auttavat voimaan paremmin, myös sinua. Usein käy niin kun masennuslääke aloitetaan, niin aloitusannos voi olla liian pieni. Sinun pitäisi keskustella tästä asiasta lääkkeen määränneen ihmisen kanssa. Voi olla myös, että kyseinen masennuslääke ei auta sinua vaan joku toinen on parempi. Itsellänikin nuorena kokeiltiin useampaa ennen kuin oikea löytyi. Masennuslääkekään ei tietenkään poista kaikkia kurjia asioita elämästä, vaikka se kohentaakin vointia. Voimia sinulle jaksaa :)

• m.ihmispaska

ei se kyllä vaintia kohenna nuo lääkkeet että silleen

• 20 732 198:s
        m.ihmispaska kirjoitti:

ei minustakaan välitä kukaan ja olen 40 v yksinäinen nainen jolla ei ole mitään syytä elää

• Keissa
        m.ihmispaska kirjoitti:

Luulisitko voivasi paremmin jos asuisit jakuvasti isän luona ja tapailist äitiä vain sovittuina viikonloppuina?

• m.ihmispaska
        Keissa kirjoitti:

Luulisitko voivasi paremmin jos asuisit jakuvasti isän luona ja tapailist äitiä vain sovittuina viikonloppuina?

Tuskin...

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

Eivät. Sivuvaikutuksia on ja onhan selvää, että jos on kyseessä tunne-elämän asia, ei mikään kemikaali voi sitä auttaa tai poistaa. Turruttavat ne hetkeksi, vievät sen pahimman pois, ettei tosiaan tee mieli hypätä katolta, mutta eipä tee mieli mitään muutakaan....... IMHO ja kokemus. Mutta sitähän varten lääkkeet kai alunperin on kehitetty, että pääsee niillä pahimman yli ja terapialla käsittelee ne tunteet, mitkä siellä sisällä muhivat...

Koululääketiede on vielä vain "vähän" kiinni siinä muottiajattelussa, että ihmisiä voidaan hoitaa kaikkia samalla tavalla, mitataan vain elopainon mukaan milligramat.... Mutta kun se ei mene niin. Ihmiset ovat yksilöitä ja se, mikä auttaa yhdelle, ei sovi toiselle. Taas tulee vastaan myös terv.huollon resurssit, ei ole aikaa (lue: rahaa) niin paljon, että ehdittäisiin yksilöllisesti hoitaa, on halvempaa hoitaa kaikki samalla kaavalla ja vahvimmat sitten selviävät.... Oma lukunsa on sitten lääketeollisuus ja sen motiivit tehdä ja kehittää pitkäaikaiskäytettäviä lääkkeitä........ :)

• Jumalanrakkaus!

Ei mullakaan juuri, mutta Jumalan takia tässä lähinnä elän, olen saanut Hänestä voimia pahoina aikoina ja myös hyvinä ja aina kun olen masentunut rukoilen Isää, Hän auttaa minua ja luotan siihen että Hän on pelastukseni.

• m.ihmispaska

nyt alkaa vituttamaan....
        PERKELE JUMALAUTA TAAAS NUITA V***N JUMALAN TYRKYTTÄJIÄ NYT SAATANA!(oikeesti)

• freno

Älkää hyvät ihmiset tyrkyttäkö mitään aatetta ,filosofiaa,luonnonlääkettä tai vitamiinia .joista yksikään tai vaikka kaikki yhdessä ei pysty parantamaan masentunutta mieltä ! ! ! Joku saattaa saada lisäapua em:ista ja hyvä niin,mutta jotain rajaa sentään !
      Kun on diagnosoitu sairaus kyseessä,siihen tarvitaan alan erikoislääkäri tai muu hoitohenkilö ja tarvittaessa sitten löytyy paremiseen tähtäävää lääkehoitoa.Terapia tai vertaistuki ovat hyviä myös,mutta vain jos sairastunut ihminen kokee sen itselleen sopivaksi. Voimia sinulle m.ihmispaska, jätä nuo pahimmat vouhokirjotukset omaan arvoonsa.Tähänkin varmaan vastataan ja yritrllään todistella kuinka väärässä olenkaan.Mutta kuvailemallani hoitotavalla olen itse tervehtynyt masennuksesta .5v sairastettuani ja nyt takana jo 3 tervettä vuotta.Ei se helppoa ollut,mutta oikean avun turvin onnistui.

• Keissa

No sinä ole tervehtynyt lääkärin ja terapian kautta. Minulle taas on ollut hengellinen apu ja vertaistuki se kaiken a ja o. Sitä sinä et kyllä voi tehdä tyhjäksi. Ja kyllähän tämä aloittaja on jo terapiassa ja lääkityksenkin alla. Et mitenkään ole noita keinoja vastaan, mutta kun nekään ei kaikilla tuo sitä apua.

• Lumi Hiutale

Diagnoosikin voi olla väärä.... Eivätkä lääkärit mitään jumalia ole, päinvastoin ihmisiä ja hyvin kiireisiä työssään.
        Lääkäriin on sitäpaitsi hyvin vaikea nyky-Suomessa päästä (koulun kautta ehkä helpommin?) .

Mutta komppaan sitä, että itselleen sopivalla tavalla ihminen kyllä tervehtyy. Pitää vain olla hyvin vahva henkisesti, että jaksaa perätä oikeuksiaan saada sopivaa hoitoa ja tukea. Ja että jaksaa yhteiskunnan jatkuvan painostuksen milloin mistäkin asiasta, että jaksaa etsiä oikeuttaan olla oma itsensä ja että jossain sisimmässä olevaa uskoa siitä, että ihmisenä ei ole yhtään muita huonompi, vaikka on väsynyt, saamaton, masentunut, kiukkuinen, vihainen tms. ei kadota.

Eräs tuttavani sanookin, että masentuneet (tarkoitan sairautta) ovat kaikkein vahvimpia ihmisiä henkisesti, uskaltavat mennä omaan "pimeään puoleensa". minulla kesti pitkään, ennenkuin tajusin, mitä hän tarkoitti......

• jasmin5

lopeta se itsesäälissä rypeäminen, hakeudu ihmisten pariin ja ala elämään nuorten lailla, nauti elämästä ja nuoruudesta!!!!

• manic monday

Masennus EI mene sillä ohi että "ottaa itseään niskasta kiinni " tai että joku muu rupeaisi "potkimaan persiille". Ainoastaan henkilö,joka ei itse ole sairastanut diagnosoitua masennusta voi laukoa jotain edelläkuvaillun kaltaista.
      Suosittelen faktatietoa sairaudesta ennenkuin rupeaa lonkalta latelemaan ohjeita,jotka sopii varmasti jokaiselle terveelle mutta vähän saamattomalle ihmiselle.

• jaa-a

Ei toi kyllä kuulosta miltään tyrkyttämiseltä, lukisitte tarkemmin ennen kun alatte kirjottamaan tänne tommosta naurettavaa potaskaa..

• vastuu myös itsellä

Olen tavannut monia syvästi masentuneita ja tällä hetkellä terveitä. Ovat sitä mieltä että kyllä potilaalla tulee ola ja ainakin jossain vaiheessa herätä oma halu parantua ja nousta sieltä itsesäälin montusta.

• Lumi Hiutale
        vastuu myös itsellä kirjoitti:

Olen tavannut monia syvästi masentuneita ja tällä hetkellä terveitä. Ovat sitä mieltä että kyllä potilaalla tulee ola ja ainakin jossain vaiheessa herätä oma halu parantua ja nousta sieltä itsesäälin montusta.

Ääni tälle lisää. Mutta sopivassa kohdassa saatu tuki ja apu ovat ensiarvoisen tärkeitä. Jos jää pyörimään itsesääliinsä, eikä suostu muuttumaan, ei voi mikään muuttua.

Mutta jos on siinä vaiheessa, ettei jaksa eväänsäkään liikauttaa, on ihan turha mennä puhumaan motivaatiosta yms... Suurta herkkyyttä potilaan tarpeista vaatii masennuksen hoito, herkkyyttä havaita, milloin pitää hoivata ja auttaa ja hoitaa ja herkkyyttä havaita, milloin voisi olla sopiva hetki ehdottaa pientä haastetta.

• Juneh

m.ihmispaska
      Tiedän sun tunteen. Oon 15 vuotias tyttö, ja oon syöny noita samoja lääkkeitä nyt jotakin 2-3 kk. Eka elämä alko taas näyttää vähä valosammalta, mut nyt oon taas alkanu kokee sitä kauheet tuskaa mitä käyt itekki läpi. Tunnen olevani tosi yksin, ja koko maailma ahdistaa. Mun vanhemmat ovat toki yhdessä, mutta näen isää vain viikon, kunnes hän lähtee uudelleen viikoksi töihin. Kotona olleessaan riitelee useasti äidin kanssa yms.
      Mutta että tekis mieli puhua ihan kaikesta psykologille, terveydenhoitajalle, kuraattorille? Ei. Mä en ainakaa osaa selittää mitenkää kuinka paljon mua ahdistaa jollekkin aikuiselle, joka on vaan työkseen kuuntelemassa. Ja mua sitäpaitsi pelottaa kertoa.

Oon susta tosi ylpee, et jaksat raahata ittes kouluun! Ja oon aivan varma et siellä harmaudessa kytee aivan yli suloinen mun ikänen poika.
      Ymmärsin myös, että jos yrität selittää tunteistasi, muut vain lähtevät pois? Tiedän tunteen, kuinka yrittää selittää, mutta toinen katsoo vain tyhjin silmin ja käskee hakea apua.

Lähetän ison halin sulle. :c oon aina vastaamassa: [email protected]

Et ole yksin.

• hali+jaksamista

HEI!
      Minusta sinä olet fiksu kun jaksat tänne kirjoittaa....ihan totta!!!
      Nuori mutta tosi hienoa,että etsit apua.
      Muistakaa ne aikuiset kuraattorit,psygologit on vaitiolovelvollisia...puhukaa vaan!
      Todella upeaa että haet apua ja toivon koko sydämestäni että sitä saat.

• Juneh

Mun mielestä nää vaitiolovelvolliset on turhia... ittelleni en oo saanu apua puhumisesta koska en edes uskalla kertoa kaikkea. Huomasin jo ensikerralla ku yritin selittää jotain vähän vaikeampaa nii psykologin reaktio oli aika pelottava. Sen jälkeen en kyl oo enää uskaltanu selittää mitää.

• Lumi Hiutale
        Juneh kirjoitti:

Mun mielestä nää vaitiolovelvolliset on turhia... ittelleni en oo saanu apua puhumisesta koska en edes uskalla kertoa kaikkea. Huomasin jo ensikerralla ku yritin selittää jotain vähän vaikeampaa nii psykologin reaktio oli aika pelottava. Sen jälkeen en kyl oo enää uskaltanu selittää mitää.

Minua jäi kiinnostamaan, millä tavalla psykologin reaktio oli pelottava?

Onhan toki selviö, että hyvän terapiasuhteen syntymiseen vaaditaan molemminpuolinen luottamus. Ja joskus vaan ne kuuluisat kemiat eivät kohtaa. Valitettavasti nyky-Suomessa ei juuri ole mahdollisuutta (poislukien yksityissektori) valita, kenen hoitoon pääsee... :( Mutta jos et uskalla mitään puhua, turhaahan terapiassa käyminen sitten tietenkin on. Tämä EI ollut syytös vaan totetamus, yritän miettiä tapaa auttaa sinua....

Kerroit myös että sinua pelottaa kertoa kaikkea (jos ymmärsin oikein?). Miksi? Ovatko ne itse asiat niin pelottavia/kauheita tms. vai pelkäätkö kuuntelijan reaktiota (em. psykologi) vai onko jokin muu syy?

Opiskeluryhmässäni viime tapaamiskerralla juuri totesimme, kuinka keskustelu(terapia) auttaa johonkin pisteeseen asti, mutta ei välttämättä kokonaan, varsinkin, jos on asioita, joille ei oikein ole sanoja, tai joista ei saa otetta......

Mikä sinun elämääsi hankaloittaa eniten tällä hetkellä, mihin eniten toivoisit muutosta?

• m.ihmispaska

En vaan jaksa enää.

• dersk

yritä silti, elämä tuntuu nyt paskalta mutta en nää mitään syytä minkä takia se ei vois muuttua sulle, se vaan tuntuu vitun paskalta olla maassa, tiedän tunteen täysin, puhuminen tuntemattomalle ei oo sama asia ku kasvotusten jollekkin, kaipaat ihmiskontaktia, ei kannata paeta sitä tosiasiaa, ihmiset syntyy tänne jotku paremmilla korteilla ja toiset huonommilla, kannattaa vaan hyväksyä se ja alkaa sisäistää se asia että et tuu välttämättä olemaan onnellinen siellä missä olet nyt, ainakin sun elämässä ei vaikuta olevan tarpeeksi tärkeitä ihmisiä tällä hetkellä tän internetin ulkopuolella.

voitko yrittää rehellisesti kertoa minkä takia sulla on niin paska olla? älä mieti vanhempiesi kautta kysymystä. ajattele niitä vaikka tuntemattomina ja meitä sun lähimmäisinäs, ei kannata olla riippuvainen semmosten ihmisten huomiosta joista sää et oo varma. täällä susta kuitenki välitetään.

kannattaa ymmärtää nämä asiat tarpeeksi varhain niin sulla on helpompaa.

mää ite tiedän täysin mistä puhut, siitä että vanhemmat tai ketään ei kiinnosta mitä tekee jne. tuntuu niinku vanhemmat ei huomais ja tuntuu niinku pitäs olla jotaki muuta, ja muut saa sitä huomiota jne..

oon kokenu just tota samaa paskaa ku säkin, sun kannattaa vaan hyväksyä että on asioita joihin ei voi vaikuttaa, asioita josta sun mieles ei voi päättää, mulla kesti kauan ennen ku tajusin sen ite, mutta yks asia mihin sää voit vaikuttaa on se että et enää välitä niistä ihmisistä jotka ei huomioi sua ja anna sulle aikaansa, se on ensimmäinen askel parempaan elämään, oon aika varma että tuo paska vaan jatkuu sun kirjotusten perusteella jos et kuuntele näitä neuvoja vaikka nää nyt onki vähän "suorasukaisia", ja en oo sun tilanteessa tällä hetkellä, mutta tiedän psykologiasta paljon ja siitä että miten ihmismieli toimii, ihan niinku munki kannattaa noudattaa niitä samoja neuvoja mitä sanon tässä: toimi sen mukaan mistä saat nautintoa(hyvässä mielessä), älä anna muitten määrätä sun elämää, älä hae hyväksyntää muilta, se tulee itestään(ja se ei tuu kaikilta koska on erilaisia ihmisiä), kaikki sen takia koska me ihmiset ollaan biologisia koneita jotka vaan toimii tietyllä tavalla, me etsitään elämään nautintoja(sun aivoissa on hyväoloreseptoreita jotka ei syki tällä hetkellä ja yritetään löytää siihen syy),

jos pystyisit myös vähän selventämään vielä tota "en vaan jaksa enää" -kommenttia sen verran että onko tuo ns. en jaksa oikeesti enään vai onko tuo "en vaan jaksa enää" -kapinallis tyyppisesti?(haluaisin vaan selvennystä, kapinallisuus on hieno juttu myös)

toiset ihmiset on kuuntelijoita, niinku mäkin tietenkin, mutta mää haluan ennen kaikkea antaa neuvoja jotka saa sut ajattelemaan itsenäisesti.

tykkäätkö tytöistä vai pojista vai et oo varma?

kaikki on ihan ok.

en vaan jaksa ite lähestyä ihmisiä enään niin hienotunteisesti kuin toiset koska tuntuu että siitä ei oo apua kaikille, pitää kysyä suoraan joitain juttuja vaikka niihin ei tarvikkaan vastata jos ei halua.

toivottavasti tästä viestistä oli jotakin hyötyä, yritähän jaksaa siellä.

• m.ihmispaska
        dersk kirjoitti:

yritä silti, elämä tuntuu nyt paskalta mutta en nää mitään syytä minkä takia se ei vois muuttua sulle, se vaan tuntuu vitun paskalta olla maassa, tiedän tunteen täysin, puhuminen tuntemattomalle ei oo sama asia ku kasvotusten jollekkin, kaipaat ihmiskontaktia, ei kannata paeta sitä tosiasiaa, ihmiset syntyy tänne jotku paremmilla korteilla ja toiset huonommilla, kannattaa vaan hyväksyä se ja alkaa sisäistää se asia että et tuu välttämättä olemaan onnellinen siellä missä olet nyt, ainakin sun elämässä ei vaikuta olevan tarpeeksi tärkeitä ihmisiä tällä hetkellä tän internetin ulkopuolella.

voitko yrittää rehellisesti kertoa minkä takia sulla on niin paska olla? älä mieti vanhempiesi kautta kysymystä. ajattele niitä vaikka tuntemattomina ja meitä sun lähimmäisinäs, ei kannata olla riippuvainen semmosten ihmisten huomiosta joista sää et oo varma. täällä susta kuitenki välitetään.

kannattaa ymmärtää nämä asiat tarpeeksi varhain niin sulla on helpompaa.

mää ite tiedän täysin mistä puhut, siitä että vanhemmat tai ketään ei kiinnosta mitä tekee jne. tuntuu niinku vanhemmat ei huomais ja tuntuu niinku pitäs olla jotaki muuta, ja muut saa sitä huomiota jne..

oon kokenu just tota samaa paskaa ku säkin, sun kannattaa vaan hyväksyä että on asioita joihin ei voi vaikuttaa, asioita josta sun mieles ei voi päättää, mulla kesti kauan ennen ku tajusin sen ite, mutta yks asia mihin sää voit vaikuttaa on se että et enää välitä niistä ihmisistä jotka ei huomioi sua ja anna sulle aikaansa, se on ensimmäinen askel parempaan elämään, oon aika varma että tuo paska vaan jatkuu sun kirjotusten perusteella jos et kuuntele näitä neuvoja vaikka nää nyt onki vähän "suorasukaisia", ja en oo sun tilanteessa tällä hetkellä, mutta tiedän psykologiasta paljon ja siitä että miten ihmismieli toimii, ihan niinku munki kannattaa noudattaa niitä samoja neuvoja mitä sanon tässä: toimi sen mukaan mistä saat nautintoa(hyvässä mielessä), älä anna muitten määrätä sun elämää, älä hae hyväksyntää muilta, se tulee itestään(ja se ei tuu kaikilta koska on erilaisia ihmisiä), kaikki sen takia koska me ihmiset ollaan biologisia koneita jotka vaan toimii tietyllä tavalla, me etsitään elämään nautintoja(sun aivoissa on hyväoloreseptoreita jotka ei syki tällä hetkellä ja yritetään löytää siihen syy),

jos pystyisit myös vähän selventämään vielä tota "en vaan jaksa enää" -kommenttia sen verran että onko tuo ns. en jaksa oikeesti enään vai onko tuo "en vaan jaksa enää" -kapinallis tyyppisesti?(haluaisin vaan selvennystä, kapinallisuus on hieno juttu myös)

toiset ihmiset on kuuntelijoita, niinku mäkin tietenkin, mutta mää haluan ennen kaikkea antaa neuvoja jotka saa sut ajattelemaan itsenäisesti.

tykkäätkö tytöistä vai pojista vai et oo varma?

kaikki on ihan ok.

en vaan jaksa ite lähestyä ihmisiä enään niin hienotunteisesti kuin toiset koska tuntuu että siitä ei oo apua kaikille, pitää kysyä suoraan joitain juttuja vaikka niihin ei tarvikkaan vastata jos ei halua.

toivottavasti tästä viestistä oli jotakin hyötyä, yritähän jaksaa siellä.

kyllä minä sitä ihan oikeesti tarkotin.
        en tiedä oikeeen mistä tämä masennus johtuu.
        olen hetero.

• Aina uusi aamu
    • eräs kannustajasi

Mitenpä olet pääsiäsipäivnä jaksellut? Oletko isällä vai äidin huushollissa?

• m.ihmispaska

äidillä olen

• äiti 42v.
        m.ihmispaska kirjoitti:

äidillä olen

hei nuorimies :).vaikutat hyvin asialliselle ja kypsälle.osaat hyvin kertoa elämästäsi ja tunteistasi.sitä ei kuka vaan osaa.hyvä juttu kun tulit palstalle,täältä saa aina tukea.muistathan sen että sulla on murrosikä päällä ja se aiheuttaa kaikenlaisia mielenliikkeitä.lisäksi masennuslääkettä voidaan aina vaihtaa jos ei tunnu auttavan.nämä asiat kun jaksaisit pitää mielessäsi.ei masennus tarkoita että se kestäisi loputtomiin.ilmoitathan kuulumisiasi?hyvää pääsiäistä sulle!

• m.ihmispaska
        äiti 42v. kirjoitti:

hei nuorimies :).vaikutat hyvin asialliselle ja kypsälle.osaat hyvin kertoa elämästäsi ja tunteistasi.sitä ei kuka vaan osaa.hyvä juttu kun tulit palstalle,täältä saa aina tukea.muistathan sen että sulla on murrosikä päällä ja se aiheuttaa kaikenlaisia mielenliikkeitä.lisäksi masennuslääkettä voidaan aina vaihtaa jos ei tunnu auttavan.nämä asiat kun jaksaisit pitää mielessäsi.ei masennus tarkoita että se kestäisi loputtomiin.ilmoitathan kuulumisiasi?hyvää pääsiäistä sulle!

no eipä juuri mitään kuulu paskaa niskaan vaan kokoajan niinkuin aina

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

no eipä juuri mitään kuulu paskaa niskaan vaan kokoajan niinkuin aina

Heips taas, jatkan tänne, niin ei mene niin marginaaliseksi tuo palstatila...
        Ja ANTEEKSI, lupasin palata jo eilen, mutta enpä päässyt koko suoli24:n sivuille, ei vaan jaksanut kone ladata. Nyt tuntuu toimivan taas. :)

Mitäs tänään kuluu? Tai ehkä sitten jo huomenna, toivottavasti olet jo nukkumassa, minäkin menen juuri kohta, mutta halusin vielä tänne koettaa päästä.

Minä mietin, että minkälaista apua sinä haluaisit saada? Osaatko ajatella, mikä olisi sellainen asia, että se auttaisi sinun masennukseesi, auttaisi nostamaan mielen matalalta?

Lämpimin ajatuksin, Lumi

• m.ihmispaska

Heips taas, jatkan tänne, niin ei mene niin marginaaliseksi tuo palstatila...
        Ja ANTEEKSI, lupasin palata jo eilen, mutta enpä päässyt koko suoli24:n sivuille, ei vaan jaksanut kone ladata. Nyt tuntuu toimivan taas. :)

Mitäs tänään kuluu? Tai ehkä sitten jo huomenna, toivottavasti olet jo nukkumassa, minäkin menen juuri kohta, mutta halusin vielä tänne koettaa päästä.

Minä mietin, että minkälaista apua sinä haluaisit saada? Osaatko ajatella, mikä olisi sellainen asia, että se auttaisi sinun masennukseesi, auttaisi nostamaan mielen matalalta?

Lämpimin ajatuksin, Lumi

En tiedä.

• tiluli1230

Moikat!
      Paljon näitä aiheeseen liittyviä sivuja lueskellut ja joitakin jopa kommentoinut.
      Ensin, topicin aloittaneelle;
      On olemassa sellaisia isä/äitipuolia jotka todella osaavat tehdä elämästä helvetin.
      Hienoa on se, että olet jaksanut etsiä foorumin, jossa avautua. Olet siten huomannut, että meitäkin, jotka todella välittävät toisista ihmisistä on olemassa.

En toivo sitä, että lääkkeet ovat ainoa keino parantaa elämänlaatuasi. Meitä on moneksi ja jotkut saavat niistä apua, mutta suurin osa ei.
      Oma historia on kovin sekava, psyyke oireili jo alle koulu-ikäisenä, jolloin ei tullut vielä mieleenkään puhua asiasta kodin ulkopuolella. Olen syntynyt "armon vuonna" 1976.

Harmi, että näillä sivuilla on paljon ihmisiä tai niiden irvokuvia, jotka haluavat jostain syystä polkea muutenkin valmiiksi väsyneen ihmisen yhä syvemmälle.

Olen itse siis miespuolinen, iältään 36 oleva ja tällä hetkellä epikriisin; vakava masennus, omaava mies.

Olen aikoja sitten poistanut profiilini täältä ja facebookista, mutta avaan profin tuonne FB:hen, joihin toivon ystäviksi niitä joita voin auttaa ja niitä joilta voin saada apua.

Todennäköisesti ketään ei vaivaudu tuonne, mutta nämä;
      Lumi,Entinenmasentunut,Skräbä,joku välittää.., manic monday, Dersk ja samoin ajattelevat, sekä kaikki muutkin tarvetta kokevat, voivat laittaa kp:n sinne lärvikirjaan nimelle Toivo Turmiola (kuva anonyymi).

Oltaisiin avuksi toisillemme eikä tarvisi kuulla mitään vittuilua yleisillä foorumeilla.

Jos et halua omalla nimellä ottaa yhteyttä, ei vie montaa minuuttia luoda toinen profi. Itselleni on se ja sama jos minut joku tunnistaa.

http://www.facebook.com/toivo.turmiola?ref=tn_tnmn

• m.ihmispaska

Kaikki on täyttä paskaa. Ketää kiinnostais jos tappasin itteni. Saatana

• lumi_hiutaleinen

Heips taas!

Kuulehan, meitä on täällä monta, jotka välitämme. :) (ja minäkin pääsen taas tänne palstalle, kun suostuu taas kone lataamaan, vai johtuneeko suomesta itsestään......)
        Mutta me emme voi estää sinua, eikä kukaan muukaan voi estää sinua tekemästä jotakin. Emmekä voi myöskään sinun puolestasi tehdä mitään. Me voimme olla vain rinnalla kulkemassa ja tukemassa...........

Sinulla on kaiketi ne kuraattoritapaamiset edelleen? Kauanko muuten olet siellä käynyt? Kuraattori on se, joka sinulle nyt sen syvimmän terapian antaa, hän käyttää aikaa tutustuakseen sinuun, tilanteeseesi, tunteisiisi ja sen pohjalta yrittää auttaa sinua pikkuhiljaa positiivisempaan suuntaan.
        Esimerkiksi minä en tiedä sinusta oikein yhtään mitään, vain sen, mitä tässä keskusteluketjussa olet kertonut. Enkä minä täältä ruudun toiselta puolelta voi nähdä sinua, enkä havainnoida muutenkaan olotilaasi tai tunnetilaasi. Siitä johtuu, että toisinaan saatan kirjoittaa asioita, jotka tuntuvat sinusta ärsyttäviltä. Mutta jos jaksat lueskella näitä tekstejä uudelleen, niin voi olla, että jonakin toisena päivänä joku asia voi tuntua oikein järkeenkäyvältä.

Minä voin vain kirjoittaa sinulle asioista, jotka minua itseäni ovat auttaneet ja sinun vastuullesi jää kokeilla tai olla kokeilematta. Minä kyselen sinulta juttuja, koska minua kiinnostaa ja yritän auttaa, mutta täällä palstalla se vain on aika rajallista...

Mutta pääasia on, että saat tunteitasi kerrottua ulos, tämä on sinun oma ketjusi, anna tulla kaikki paska tänne vaan, niin paljon kuin näppiksestä lähtee! :)
        Sitten, kun on sitä shaibaa lykännyt riittävän kauan, tulee tyhjyys ja sitten se voi alkaa täyttyä jollakin muulla.... Mitä luulet, miksi nuoret kapinalliset yleensä jossain kohtaa rauhoittuvat...? Menee murrosikä ohi ja löytyy elämästä muitakin puolia. :) Sinun kapinasi taitaa olla nyt vain tämän masennuksen muodossa. Ja se on ihan hyvä tapa. :)

Lämpimiä ajatuksia sinulle lähettäen,
        Lumi

• m.ihmispaska

Heips taas!

Kuulehan, meitä on täällä monta, jotka välitämme. :) (ja minäkin pääsen taas tänne palstalle, kun suostuu taas kone lataamaan, vai johtuneeko suomesta itsestään......)
        Mutta me emme voi estää sinua, eikä kukaan muukaan voi estää sinua tekemästä jotakin. Emmekä voi myöskään sinun puolestasi tehdä mitään. Me voimme olla vain rinnalla kulkemassa ja tukemassa...........

Sinulla on kaiketi ne kuraattoritapaamiset edelleen? Kauanko muuten olet siellä käynyt? Kuraattori on se, joka sinulle nyt sen syvimmän terapian antaa, hän käyttää aikaa tutustuakseen sinuun, tilanteeseesi, tunteisiisi ja sen pohjalta yrittää auttaa sinua pikkuhiljaa positiivisempaan suuntaan.
        Esimerkiksi minä en tiedä sinusta oikein yhtään mitään, vain sen, mitä tässä keskusteluketjussa olet kertonut. Enkä minä täältä ruudun toiselta puolelta voi nähdä sinua, enkä havainnoida muutenkaan olotilaasi tai tunnetilaasi. Siitä johtuu, että toisinaan saatan kirjoittaa asioita, jotka tuntuvat sinusta ärsyttäviltä. Mutta jos jaksat lueskella näitä tekstejä uudelleen, niin voi olla, että jonakin toisena päivänä joku asia voi tuntua oikein järkeenkäyvältä.

Minä voin vain kirjoittaa sinulle asioista, jotka minua itseäni ovat auttaneet ja sinun vastuullesi jää kokeilla tai olla kokeilematta. Minä kyselen sinulta juttuja, koska minua kiinnostaa ja yritän auttaa, mutta täällä palstalla se vain on aika rajallista...

Mutta pääasia on, että saat tunteitasi kerrottua ulos, tämä on sinun oma ketjusi, anna tulla kaikki paska tänne vaan, niin paljon kuin näppiksestä lähtee! :)
        Sitten, kun on sitä shaibaa lykännyt riittävän kauan, tulee tyhjyys ja sitten se voi alkaa täyttyä jollakin muulla.... Mitä luulet, miksi nuoret kapinalliset yleensä jossain kohtaa rauhoittuvat...? Menee murrosikä ohi ja löytyy elämästä muitakin puolia. :) Sinun kapinasi taitaa olla nyt vain tämän masennuksen muodossa. Ja se on ihan hyvä tapa. :)

Lämpimiä ajatuksia sinulle lähettäen,
        Lumi

Juu käyn viellä ja viimetalvesta olen siellä käynyt

• tämäkö masentaa

Voisiko olla masennuksesi syy se, että koet jääneesi jääneesi sivuun ja olevasi jonkinlainen heittopuu vanhempien kiinnttäessä enemmän huomiota omiiin ihmissuhteisiinsa. Tarkoitan että koet hylkäämistä kun äitisi otttanut kotiin sinulle vieraan miehen. On ymmärrettävää että koet hänet kai tungettelijaksi? Et ole kertonut että onko isälläsi uutta kumppania?

• m.ihmispaska

isälläkin on uusi kumppani. en tiedä saattaa ollakkin syynä entiedä,

• Lumi Hiutale
        m.ihmispaska kirjoitti:

isälläkin on uusi kumppani. en tiedä saattaa ollakkin syynä entiedä,

Heips taas!

Kerran viikkoonko kuraattoritapaamiset ovat? Tuntuuko sinusta, että pystyt puhumaan hänelle avoimesti ja rehellisesti?

Minkälainen puhekulttuuri teillä on kotonasi, tarkoitan äitisi kanssa? Onko hän kiinnostunut sinun asioistasi ja tunteistasi, puhutaanko ja näytetäänkö teillä avoimesti tunteita? Entä isäsi kanssa?

Näillä kysymyksillä haen sitä, että jos kykenet avoimesti puhumaan kuraattorille, hän voi pystyä sinua auttamaan. Mutta jos sinusta tuntuu, että et pysty hänelle kertomaan miten asiat oikeasti kotona ovat, miltä sinusta tuntuu jne. tai kerrot hänelle asioita, mitä oletat, että hän haluaa kuulla (tämä ei välttämättä tapahdu tietoisesti, mutta jälkeenpäin voi tulla "ahaa"-elämys: "eihän musta oikeasti siltä tunnu, miks mä menin niin sanomaan..."), hän ei tiedä, missä kohtaa oikeasti olet menossa ja toimii tietenkin saamansa tiedon varassa, eli sen, minkä käsityksen hän on sinun tilanteestasi saanut. Ja joskus vain on niin, että ne kuuluisat kemiat eivät kohtaa ja jollekin ihmiselle on vaikeaa kertoa itsestään, vaikka kuinka olisi ammattilainen. Ja kerroit asuvasi pienellä paikkakunnalla, siinä voi olla kaikenlaisia ulottuvuuksia myös (joita ei tietenkään pitäisi olla, mutta silti ne ovat olemassa. Esim. oma äitini ei suostunut minulle perheneuvolaan aikaa varaamaan, kun masennukseni oli niin suuri häpeä....)... Eli en halua sinua syyllistää, jos et kuraattorin kanssa avoimuuteen ja luottamukseen pysty....

Aika pitkältä kuulostaa minun korvaaani kyllä aika, jos tosiaan olet yli vuoden jo käynyt ja apua olet saanut "hyvin vähän"..... Ja siitä kai kertonee jo sekin, että pari kk:tta sitten(kö) vasta lääkityksen aloitit.... Masennus vie tietenkin aikaa parantua, mutta silti.....

Avioero on lapselle aina kova juttu, mutta kerroit, että vanhempasi erosivat ollessasi vauva (sopeutuminen on siis helpompaa, kun ei muusta tiedä...). Onneksi olet myös saanut säilyttää suhteen isääsi, ilmeisesti koko ajan vakituisesti? Kuinka kauan äitisi miesystävä on luonanne asunut?

Voin kertoa, että minuakin (35-vuotiasta......) otti päähän, kun minun äitini luo (lapsuudenkotiini) muutti hänen uusi miesystävänsä, nyt jo noin 3v sitten. Mutta äidilläni on oma elämänsä ja minulla omani, olenhan muuttanut pois kotoa jo yli 15 vuotta sitten, hetken totuttelun jälkeen olen ihan tyytväinen tilanteeseen. Ja ennenkaikkea äitini tuntuu olevan onnellisempi kuin aikoihin. Sinulla on tietenkin eri asia, kun vielä kotona asut, mutta koulumahdollisuuksistasi paikkakunnallasi riippuen saattaahan olla, että et enää hirveän kauaa kotona asu.... Miltä sellainen ajatus sinusta tuntuu, että parin vuoden päästä muuttaisit toiselle paikkakunnalle kouluun?

Taitaa olla taas sen verran kysymyksiä, että parempi lopettaa tähän... :) Ja muistutan taas, että minulle sinun ei tarvitse vastata, mutta voit itseksesi miettiä. Ja varsinkin, jos jokin kysymys tuntuu ärsyttävältä, se yleensä on merkki siitä, että se on muodossa tai toisessa tärkeää....

Lämpimiä ajatuksia sinulle taas lähetän,

T. Lumi (en taaskaan huomannut kirjautua)

PS. nyt en osaa sanoa, koska taas koneelle pääsen, on niin viikonloppu täysi ohjelmaa. Mutta maanantaina viimeistään tulen tänne taas kurkkaamaan, todennäköisesti jo aiemmin.

• entinen nuori

moikka.kuule..mulla kokemusta rankasta murkkuiästä ja vaikeista ihmissuhteista.silloin ajattelin todella synkkiä,olin ilman ystäviä.käytin masennuslääkkeitä ja rauhoittavia.vuodet menivät kipuillen enempi ja vähempi.silti sitkeästi roikuin elämässä kiinni vähillä voimilla.katsos kun mä kävin terapeutilla ja se sai mun haavat auki..oli usein tuskainen olo alkaa kaivelemaan kipeitä asioita ja se kävi todella työstä.olin usein lopettamassa hoitoja ja olin epätoivossa.kun en ollut keskustelemassa huolistani niin siitä huolimatta oloni oli sietämätön.siihen löytyi hyvin luonnollinen selitys..alitajunta käsitteli ahdistusta aiheuttavia asioita ihan itsekseen.
      minulla oli väkivaltainen ja mielenterveysongelmainen isä.koko perhe sai kärsiä suoranaista kidutusta.ihme että olemme hengissä.silti olen tänä päivänä tässä ja haluan tulla vanhemmaksi ja vähän viisaammaksi.
      sä olet jo 14v ja fiksu kaveri.voisitko ottaa vaikka äitisi kanssa kahdenkesken sun tilanne keskustelun alle?luulisin että sun tuntemukset tarttisivat sellaista päivitystä.mun mielestä sun pitäisi saada lisää tukea että pääset eteenpäin.tai toinen henkilö voisi olla tämä ammatti-ihminen eli kuraattori jos tuntuu ettei äiti ymmärrä.tämä kuris voi olla helpompi kun äiti on aina oma äiti..
      kun noi kesälomatkin pukkaa päälle jonkin ajan päästä niin olisi kenties järkevää suunnitella tukitoimia.
      en ole koko ketjua lukenut mutta koskettava on sun avausosa.
      sä tarvitset nyt asioihisi todella tarttuvaa aikuista,sitkeyttä itseltäsi ja uskoa tulevaan.sä saat ne kaikki kun vain uskallat lähteä mukaan elämän virtaan.mäkin sain ne silloin nuorena ja nyt olen tässä,42v.
      vaikka olisit jo nukkumassa niin silti toivotan sulle vielä hyvät yöt.palataan astialle..

• entinen nuori

moikka.kuule..mulla kokemusta rankasta murkkuiästä ja vaikeista ihmissuhteista.silloin ajattelin todella synkkiä,olin ilman ystäviä.käytin masennuslääkkeitä ja rauhoittavia.vuodet menivät kipuillen enempi ja vähempi.silti sitkeästi roikuin elämässä kiinni vähillä voimilla.katsos kun mä kävin terapeutilla ja se sai mun haavat auki..oli usein tuskainen olo alkaa kaivelemaan kipeitä asioita ja se kävi todella työstä.olin usein lopettamassa hoitoja ja olin epätoivossa.kun en ollut keskustelemassa huolistani niin siitä huolimatta oloni oli sietämätön.siihen löytyi hyvin luonnollinen selitys..alitajunta käsitteli ahdistusta aiheuttavia asioita ihan itsekseen.
      minulla oli väkivaltainen ja mielenterveysongelmainen isä.koko perhe sai kärsiä suoranaista kidutusta.ihme että olemme hengissä.silti olen tänä päivänä tässä ja haluan tulla vanhemmaksi ja vähän viisaammaksi.
      sä olet jo 14v ja fiksu kaveri.voisitko ottaa vaikka äitisi kanssa kahdenkesken sun tilanne keskustelun alle?luulisin että sun tuntemukset tarttisivat sellaista päivitystä.mun mielestä sun pitäisi saada lisää tukea että pääset eteenpäin.tai toinen henkilö voisi olla tämä ammatti-ihminen eli kuraattori jos tuntuu ettei äiti ymmärrä.tämä kuris voi olla helpompi kun äiti on aina oma äiti..
      kun noi kesälomatkin pukkaa päälle jonkin ajan päästä niin olisi kenties järkevää suunnitella tukitoimia.
      sä tarvitset nyt asioihisi todella tarttuvaa aikuista,sitkeyttä itseltäsi ja uskoa tulevaan.sä saat ne kaikki kun vain uskallat lähteä mukaan elämän virtaan.mäkin sain ne silloin nuorena ja nyt olen tässä,42v.
      vaikka olisit jo nukkumassa niin silti toivotan sulle vielä hyvät yöt.palataan astialle..

• aina nuori

kun noi kesälomatkin pukkaa päälle jonkin ajan päästä niin olisi kenties järkevää suunnitella tukitoimia.ehkäpä jopa pieni hetki kotoa pois voisi olla paikallaan,se voi tehdä sulle ihan hyvää.kokemusta on omasta elämästä.

• aina nuori

moi :).niin että tulikohan mun viesti perille sulle??olen ihan kädetön tämän vehkeen kanssa grrrr...edelleen nuku hyvin.

• m.ihmispaska

Juu 3kertaa tuli.

• lumi_hiutaleinen

Heips taas!

Samaa mietin minäkin, että kohta tulee kesälomat, miten silloin on sinun terapia järjestetty? Tai terapiassahan voi olla taukoja, mutta mistä haet apua/tukea, jos sattuu tiukka paikka?

Olen tässä miettinyt jo siitä lähtien, kun aloin sinulle vastailemaan tähän, että mitenkähän saisi järjestettyä sellaisen suljetun keskutelu/terapia/vertaistukipaikan nettiin ja miten sen saisi toimimaan......

Minä en oikeastaan koe olevani tässä sinulle vastailemassa ammattilaisena vaan enemmän vertaistukena ja ehkä jonkinlaisena esimerkkinä, että kaikenlaisesta p*skasta voi selvitä ja saada jopa ihan onnellisen elämän, mutta parhaillaan opiskelen yhden sortin "auttajaksi" ja mitä tätä palstaa olen lukenut ja sitten taas toisaalta kuullut uutisia Suomen koulumaailmasta, niin olen päätellyt, että Suomen nuoret ja lapset eivät voi kovin hyvin... Jotain tarttis ns. tehdä....

Miten sinä olet nyt jaksellut? miten viikonloppusi sujui?

T. Lumi

• m.ihmispaska

en tiiä miten sitten kesällä. aika huonosti oon nyt jaksellu välillä tullu vaan "kohtauksia" joissa vaan alan itkemään ja ahistaa. Viikonloppu meni muuten ihan hyvin isälläni ollessa. lääkärillä kävin ja kirjotti lähetteen 10min puhumisen jälkeen(en ole ennen tätä kyseistä lääkäriä tavannut) jonnekkin lasten/nuorten osastolle seurantaan sano että on paljon kyllä noita jonoja.

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

en tiiä miten sitten kesällä. aika huonosti oon nyt jaksellu välillä tullu vaan "kohtauksia" joissa vaan alan itkemään ja ahistaa. Viikonloppu meni muuten ihan hyvin isälläni ollessa. lääkärillä kävin ja kirjotti lähetteen 10min puhumisen jälkeen(en ole ennen tätä kyseistä lääkäriä tavannut) jonnekkin lasten/nuorten osastolle seurantaan sano että on paljon kyllä noita jonoja.

Heips!

Kiva, kun jaksat kertoilla tänne kuulimisiasi.

Minkälaisessa tilanteessa ne itkukohtaukset tulee, oletko havainnut, onko niillä jotain yhteistä keskenään? Vaatiiko sinulta joku jotakin, sanooko joku jotain epäkohteliasta tms.?

Joo, jonoja on paljon ja kun et ole itsellesi vaaraksi tai läheisille, niin et ole kiirellinen tapaus.... :/ Hyvä puolihan on se, että saat olla kotosalla ja myös tänne nettiin kirjoitella..... Ja taas sanon, senkin uhalla, että se voi tuntua sinusta pahalta, että itse pitää oman toipumisen eteen tehdä työtä... Mutta on tietysti helpompaa, kun on joku ohjtauu prosessi, kuten sinulla se kuraattori. Tai en minä tietenkään tiedä, miten ohjattua se on, puhutko sinä siellä vaan, kuinka kurjalta tuntuu ja kuris nyökyttelee "niin..." Mitä mieltä sinä itse olet?

Itselläni auttoi ihan täydellinen lepo noihin itkukohtauksiin. Kotona olo ja lepo. Oli "turvassa", ei tarvinnut ajatella, mitä muut ihmiset ajattelee eikä myöskään vastaanottaa muiden "ilkeitä" kommentteja (vaikka ihan asiasta joku sanoi, saatoin ratketa itkuun, kun tuntui, etten jaksa....).

Oletko nyt käynyt koulussa? Kiusataanko sinua koulussa?

T.Lumi

• m.ihmispaska

Heips!

Kiva, kun jaksat kertoilla tänne kuulimisiasi.

Minkälaisessa tilanteessa ne itkukohtaukset tulee, oletko havainnut, onko niillä jotain yhteistä keskenään? Vaatiiko sinulta joku jotakin, sanooko joku jotain epäkohteliasta tms.?

Joo, jonoja on paljon ja kun et ole itsellesi vaaraksi tai läheisille, niin et ole kiirellinen tapaus.... :/ Hyvä puolihan on se, että saat olla kotosalla ja myös tänne nettiin kirjoitella..... Ja taas sanon, senkin uhalla, että se voi tuntua sinusta pahalta, että itse pitää oman toipumisen eteen tehdä työtä... Mutta on tietysti helpompaa, kun on joku ohjtauu prosessi, kuten sinulla se kuraattori. Tai en minä tietenkään tiedä, miten ohjattua se on, puhutko sinä siellä vaan, kuinka kurjalta tuntuu ja kuris nyökyttelee "niin..." Mitä mieltä sinä itse olet?

Itselläni auttoi ihan täydellinen lepo noihin itkukohtauksiin. Kotona olo ja lepo. Oli "turvassa", ei tarvinnut ajatella, mitä muut ihmiset ajattelee eikä myöskään vastaanottaa muiden "ilkeitä" kommentteja (vaikka ihan asiasta joku sanoi, saatoin ratketa itkuun, kun tuntui, etten jaksa....).

Oletko nyt käynyt koulussa? Kiusataanko sinua koulussa?

T.Lumi

en huomaa kyllä mitään yhteistä niissä se vaan tulee...
        kuuden viikon sisällä pitäs tulla aika. kyllä se kuraattori tuntuu kumminkin jonkunverran kuuntelevan. olen käynyt. ei kiusata.
        Jännä juttu muuten
        tänään oli liikunnalla paritanssia maagisesti puolet luokan pojista sairaina :)

• lumi_hiutaleinen

Ok, ihan vaan väsymystähän ne itkutkin voi olla... Ja niitä tunteita, jotka pitää saada ulos, ne sitten vaan ryöpsähtää, kun on se aika. Eli mun mielestä edelleen hyvä, jos voit itkeskellä. :)

Joudutko siis oikein sisälle sinne osastolle vai vain käymään kotoa?

Hienoa, että jaksat koulussa käydä! Sinähän sitten sait kaikki tytöt tänään itsellesi... ;) Entisenä tanssiharrastajana saanen muuten ihan vinkkinä sanoa, että hyvällä tanssitaidolla saa mies PALJON anteeksi... ;) Ja tanssiurheiluharrastuksen parissa pyörii kauniita naisihmisiä vaikka kuinka ja MONET ilman potentiaalista paria, pojista on pulaa... (jos niinku uutta harrastusta vailla sattuisit vaikka olemaan... ; ) ) Vai oliko ihan pakkopullaa tanssaaminen sinun mielestäsi...? :)

Taas tuo kello kiitää ihan pelottavaa vauhtia (olen tänään herännyt vähän kuuden jälkeen ja alkaa jo vähän tuntua silmissä...), pitää painua pehkuihin.

Lämpimiä ajatuksia kuitenkin vielä sinulle täältä lähettelen, huomenillalla taas tänne piipahdan..

T. Lumi

• m.ihmispaska

Kotoa käyn ilmeisesti.

kyllä se ennemmin pakkopullaa oli

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Kotoa käyn ilmeisesti.

kyllä se ennemmin pakkopullaa oli

Heips!

No, hyvä on, että kotoa voit käydä. Ja itseasiassa, jos kuuden viikon päähän se osastojaksoaika menee, niin eipä ole kouluakaan juuri jäljellä sitten enää. Oletko nyt siis 9. luokalla?

En tarkemmin ajatellen minäkään niistä (varsinkaan perus)koulun tanssitunneista tykännyt, sellaista kävelyä ne oli ja liikunnan opettajat ei mitään kauheita parkettien partaveitsiä olleet myöskään... Eivät tunteneet oloaan kotosaksi tanssia opettaessaan ja sen huomasi. Ja sitä myötä oli vähän kiusallisia kaikille ne tunnit, niin paljon on kuitenkin opettajasta (tai minkä tahansa ryhmän vetäjästä) se, miten hyvin saa oppilaat mukaan. Ja kun itse olin jo vuosia käynyt oikeiden ammattilaisten tunneilla ja päässyt vähän eri tahteihin kuin ne peruslavavalssit ja hiihtotangot (ja olikohan niitä jotain vanhoja tanssejakin meillä silloin jo yläasteella.....), niin olihan se vähän.... No, pakkopullaa... :D
        (Tv:stä näin joskus 6.lk:lla jonkun tanssikilpailun ja siitä sitten kipinä lähti, yli 10v tuli kulutettua parkettia salilla ja kisoissa. Jos tiedät Tanssii tähtien kanssa -ohjelman, niin sitä lajia tanssia harrastin (vaikka taitaa olla vähän enemmän show -elementtejä siinä ohhjelmassa, kuin mitä kilpailusääännöt sallivat...). Nyttemmin olen enemmän kiinnostunut jostain vähän ilmaisullisemmasta, katsotaan, mitä sitten löydän, kun antaa aika ja elämäntilanne periksi alkaa harrastaa taas jotain enemmän.)

Minulla on ollut vähän raskas viikko, sorry, jos vaikutan (tavallista enemmän) sekaiselta... Ja taas on vähän myöhäkin, ei oikein ajatus kulje... Kerro sinä jotakin, ihan mistä haluat, itsestäsi, elämästäsi, ajatuksistasi, mikä sinua kiinnostaa tai on joskus kiinnostanut (sen airsoftin jo mainitsitkin)....?

Lämpimästi sinua ajatellen,
        Lumi

• m.ihmispaska

Heips!

No, hyvä on, että kotoa voit käydä. Ja itseasiassa, jos kuuden viikon päähän se osastojaksoaika menee, niin eipä ole kouluakaan juuri jäljellä sitten enää. Oletko nyt siis 9. luokalla?

En tarkemmin ajatellen minäkään niistä (varsinkaan perus)koulun tanssitunneista tykännyt, sellaista kävelyä ne oli ja liikunnan opettajat ei mitään kauheita parkettien partaveitsiä olleet myöskään... Eivät tunteneet oloaan kotosaksi tanssia opettaessaan ja sen huomasi. Ja sitä myötä oli vähän kiusallisia kaikille ne tunnit, niin paljon on kuitenkin opettajasta (tai minkä tahansa ryhmän vetäjästä) se, miten hyvin saa oppilaat mukaan. Ja kun itse olin jo vuosia käynyt oikeiden ammattilaisten tunneilla ja päässyt vähän eri tahteihin kuin ne peruslavavalssit ja hiihtotangot (ja olikohan niitä jotain vanhoja tanssejakin meillä silloin jo yläasteella.....), niin olihan se vähän.... No, pakkopullaa... :D
        (Tv:stä näin joskus 6.lk:lla jonkun tanssikilpailun ja siitä sitten kipinä lähti, yli 10v tuli kulutettua parkettia salilla ja kisoissa. Jos tiedät Tanssii tähtien kanssa -ohjelman, niin sitä lajia tanssia harrastin (vaikka taitaa olla vähän enemmän show -elementtejä siinä ohhjelmassa, kuin mitä kilpailusääännöt sallivat...). Nyttemmin olen enemmän kiinnostunut jostain vähän ilmaisullisemmasta, katsotaan, mitä sitten löydän, kun antaa aika ja elämäntilanne periksi alkaa harrastaa taas jotain enemmän.)

Minulla on ollut vähän raskas viikko, sorry, jos vaikutan (tavallista enemmän) sekaiselta... Ja taas on vähän myöhäkin, ei oikein ajatus kulje... Kerro sinä jotakin, ihan mistä haluat, itsestäsi, elämästäsi, ajatuksistasi, mikä sinua kiinnostaa tai on joskus kiinnostanut (sen airsoftin jo mainitsitkin)....?

Lämpimästi sinua ajatellen,
        Lumi

7luokalla olen.

En mä oikein osaa kertoa mitään itestäni tai elämästäni

• entinen nuori
        m.ihmispaska kirjoitti:

7luokalla olen.

moi.jaahans sitä on tyttöjä pyöritelty,oikein ;)miten nukuit?kahveet juotu?

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

7luokalla olen.

Heips!

No, se on toisaalta hyvä, että olet "vasta" 7.luokalla, on vielä kaks vuotta yläastetta jäljellä, ehdit toipua ja miettiä jatko-opintoja rauhassa... Vai onko sinulla jo jotain suunnitelmaa tai ajatusta, miksi haluat isona tulla? :)

Olihan vähän laaja kysymys... :D Mutta kyllä sinua jokin kiinnostaa, kaikkia kiinnostaa jokin (jos ei muu, niin omien vaivojen valittaminen...XD Olin viikolla kaffella yhden tuttavan kanssa, olin aika puhki, kun kuuntelin, kuinka vaikeaa voikaan elämä olla..............)... Luetko mitään kirjoja? Katsotko elokuvia, tv-sarjoja? Tykkäätkö eläimistä? Onko sinulla sisaruksia? :) Eikä tietenkään taaskaan tarvi vastata, mutta jos auttaisi vähän alkuun... :) Tai jotain... Tämä tällainen palstakeskustelu on mulle niin uutta, enemmän olen tykästynyt sellaisiin chat-ratkaisuihin, on vähän enemmän reaaliajassa ja pystyy keskustelemaan asioista, joita ei välttämättä ihan koko maailmalle haluaisi sanoa kuitenkaan... Pitää kuitenkin aina muistaa, että nää jää tänne palstalle ja jos tulee sanoneeksi jotain sellaista, mikä jälkeenpäin ajatellen ei ehkä ollut järkevää, niin mitäänhän ei voi tehdä...

Hyviä vointeja toivon sinulle ja lämpimiä ajatuksia taas lähetän,

Lumi

PS. nyt en taas tiedä vkonlopun ohjelmasta, viimeistään maanantaina kuitenkin tulen taas tänne. :)

• m.ihmispaska

Heips!

No, se on toisaalta hyvä, että olet "vasta" 7.luokalla, on vielä kaks vuotta yläastetta jäljellä, ehdit toipua ja miettiä jatko-opintoja rauhassa... Vai onko sinulla jo jotain suunnitelmaa tai ajatusta, miksi haluat isona tulla? :)

Olihan vähän laaja kysymys... :D Mutta kyllä sinua jokin kiinnostaa, kaikkia kiinnostaa jokin (jos ei muu, niin omien vaivojen valittaminen...XD Olin viikolla kaffella yhden tuttavan kanssa, olin aika puhki, kun kuuntelin, kuinka vaikeaa voikaan elämä olla..............)... Luetko mitään kirjoja? Katsotko elokuvia, tv-sarjoja? Tykkäätkö eläimistä? Onko sinulla sisaruksia? :) Eikä tietenkään taaskaan tarvi vastata, mutta jos auttaisi vähän alkuun... :) Tai jotain... Tämä tällainen palstakeskustelu on mulle niin uutta, enemmän olen tykästynyt sellaisiin chat-ratkaisuihin, on vähän enemmän reaaliajassa ja pystyy keskustelemaan asioista, joita ei välttämättä ihan koko maailmalle haluaisi sanoa kuitenkaan... Pitää kuitenkin aina muistaa, että nää jää tänne palstalle ja jos tulee sanoneeksi jotain sellaista, mikä jälkeenpäin ajatellen ei ehkä ollut järkevää, niin mitäänhän ei voi tehdä...

Hyviä vointeja toivon sinulle ja lämpimiä ajatuksia taas lähetän,

Lumi

PS. nyt en taas tiedä vkonlopun ohjelmasta, viimeistään maanantaina kuitenkin tulen taas tänne. :)

ei mitään suunnitelmaa. en lue enkä katso juuri mitään

• jaksamista sulle
        m.ihmispaska kirjoitti:

Moi. Minä välitän sinusta kuten moni muukin täällä. Kärsin itsekin pitkäaikaisesta masennuksesta.
        t.45 v nainen
        ps. Tsemppiä ja jaksamista elämääsi. Jaksamista uskoa siihen, että kaikki vielä järjestyy elämässäsi parhain päin vaikka nyt kaikki tuntuisikin kovin vaikealta.

• Lumi Hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Heips!
        Tänään pääsin jopa taas tänne Suol...siis Suomeen sisälle, eilen ei taaskaan jaksanut kone ladata tätä sivustoa. :/
        Pikainen puumerkki nyt vain, kerro, että olet hengissä? :)

Lämpimiä ajatuksia sinulle!

T. Lumi, joka ei pääse kirjautumaan sisään (hermo meinaa mennä tähän touhuun....)

• m.ihmispaska
        Lumi Hiutaleinen kirjoitti:

Heips!
        Tänään pääsin jopa taas tänne Suol...siis Suomeen sisälle, eilen ei taaskaan jaksanut kone ladata tätä sivustoa. :/
        Pikainen puumerkki nyt vain, kerro, että olet hengissä? :)

Lämpimiä ajatuksia sinulle!

T. Lumi, joka ei pääse kirjautumaan sisään (hermo meinaa mennä tähän touhuun....)

Viellä olen hengissä... VIELLÄ en tiedä kuinka kauan

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Tänään ovat ilmeisesti internetjumalat hyvällä päällä, kun pääsin jopa kirjautumaan tänne... :)

Pääasia että OLET hengissä. Niin kauan on toivoa, kuin on elämääkin. Ja sinä olet nuori (toivottavasti et ole kyllästynyt jo kuulemaan tätä.....), sinulla on koko elämä edessä. Ja nuorena on ihan uskomaton elinvoima, vaikkei se juuri nyt sinusta varmasti siltä tunnu... Mutta jaksaa asioita ihan erilailla, kuin me keski-ikää lähenevät käntyt... ;)

Oletko jaksanut koulua käydä? Minkälainen fyysinen olotilasi on? Miltä kuuluu tunne-elämälle?

Jaksamista ja lämpimiä ajatuksia sinulle täältä lähetellen,
      Lumi

PS. Huomenillalla vielä yritän käydä täällä mutta sitten olen viikonlopun pois koneelta, vasta maanantaina takaisin.

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Täällä taas käymässä...
      Laittelehan viikonlopun aikana kuulumisia, joohan...?

jaksamista ja lämpimiä ajatuksia lähettäen,
      Lumi

• m.ihmispaska

Viimeksi kun tarkistin vieläkin elossa :( olen ollut väsynyt psyykkisesti ja fyysisesti

• merkki5

Hei,olen iloinen,että sä jaksat edes tietokoneella olla,se on hyvä se.Kuuntele ja tee sellasia asioita,mistä tykkäät,ja kuuntele musaa ja niitten sanoja,niistä saa sisimpään paljon sisältöä,ku kuuntelet sanoja.Oikein hyvää kesänodotusta ja koulua sinulle !

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Pääasia, että olet elossa. :)

Lääkkeet voivat väsyttää. Ei sillä, että se tieto yhtään sitä väsymystä vähentäisi....
      Jos yhtään saat asioita auki siellä kuraattorilla, niin se kyllä väsyttää henkisesti myös. Siis se henkinen työskentely. Ja se kyllä vie voimia ihan fyysisestikin. Itse laihduin avioeroprosessissa (alkoi jo vuosi ennen varsinaista eroajankohtaa) yli kymmenen kiloa, enkä tosiaan mikään tonnikeiju ollut ennenkään, sukulaiset ja tuttavat luulivat, että minulla oli anoreksia tms. Söin kuitenkin noin 5 kertaa päivässä ihan kunnolla sapuskaa.... Huoli asioista ja jatkuvat miettiminen oli niin raskasta, että meni paitsi syöty energia, myös kehon omat varastot... Nyt 5 vuotta eron jälkeen olen kyllä sitten kasannut kaikki kilot takaisin...

Ja vieläkin huomaan opiskeluun (omaani) liittyen, että kun on ollut joku voimakas kokemus tai paljon ollut tietoisena ja läsnä, niin on niin väsynyt illalla, ettei meinaa sänkyyn päästä...

Eikähän siihen väsymykseen auta kuin lepo. Jotkut psykoterapeutit ovat sitä mieltä, että masennusväsymys ei lähde nukkumalla, mutta ainakin itselläni täydellinen lepo oli ainoa, joka auttoi. Menihän siinä päivärytmikin sekaisin sitten jossain kohtaa, mutta sitten, kun aloin voimaan paremmin, niin palautui sekin (ja lapset tietty auttoivat minua tässä, oli pakko herätä joka aamu...)..

Toinen, joka minua auttoi, oli tietoisen rentoutumisen opetteleminen. Se käy helpommin esim. cd:n avulla, niitä löytyy kirjastoista ja kirjakaupoista ja varmaan youtubestakin, ainakin, jos englannin kieli taipuu. Se, että oppii olemaan hetkessä läsnä ja tietoisesti rentouttamaan itsensä kehollisesti antaa pikkuhiljaa myös eväitä siihen henkiseen rentoutumiseen (oma mielipiteeni ja kokemukseni, eikä tietenkään terapian vaikutusta pidä aliarvioida). Tietoisuus siitä, että on edes hetken rentoutuneessa tilassa, antaa aivoille signaalia "lepäsin, olen siis vähän virkeämpi". Oma teoriani jälleen, mutta käytännössä olen kokeillut. Alkuun tosin minullakin meni niin, että nukuin siihen rentoutukseen, mutta Alexander -tekniikkaopettajani sanoin: "jos rentoutuksessa alkaa nukuttaa, on parempi nukkua sitten, se on se, mitä keho tarvitsee."

Ja vielä tärkeä asia on, ettei vaadi itseltään liikaa. Anta itselleen luvan olla väynyt ja olla pystymättä kaikkeen "normaaliin". Tekee vain sen verran kuin jaksaa. Masennus ei ole hetkessä poistuva, ja terapia vaatii aikaa ja voimia, se pitäisi aina muistaa...

Kerrohan, miten viikonloppusi meni?

Lämpimiä keväisiä ajatuksia sekä voimia ja energiaa sinulle lähettelen!

T. Lumi

• m.ihmispaska

Paskasti menee kaikki menee päin persettä. Eipä musta muuhun oo ku korkeintaan narun jatkeeksi

• m.ihmispaska

Paskasti menee kaikki menee päin persettä. Eipä musta muuhun oo ku korkeintaan narun jatkeeksi

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Hyvä, että kirjailit sen tunteesi tänne. Ja anna toki tulla lisää vaan, jos siltä tuntuu. joskus voi olla tosi terapeuttista "HUUTAA" jo kirjoittamlaaa. Ihan vaan päästää kaikki aggressiot ulos. Ja tässähän sinulla on ketju juuri sitä varten... :) Niin halutessasi tietysti. Ja ehkä et niinkään vihainen ole, vaan alakuloinen, sehän ei sama asia ole ollenkaan... Mutta tulihan sanottua. :)

Minä olen vähän hämmentynyt juuri nyt, olin harrastusryhmäni kanssa viettämässä iltaa ja kotiin tullessani havaitsin, että meillä on vieras lapsi yötä, lapseni tarjonnut yösijan, kun vieraalla jäänyt avain kotiin ja vanhempia ei saanut puhelimella kiinni....... Lapseni tuntee tämän toisen lapsen koulusta, mutta silti, en voi olla ajattelematta, että itse en missään tapauksessa päästäisi lastani yökylään kesken kouluviikon (ja kyllä hakisin kissojen ja koirien kanssa, jos ei olisi kotona kotiintuloaikana...)....... Liittyy tähän muutakin, en voi kaikkea kirjoittaa tähän, mutta mietin, että Luojalle kiitos, minä olen pystyvä lapseni hoitamaan ja olen selvinnyt kaikenlaisista elämäntilanteista kuitenkin ilmeisen hyvin... Tai ainakin huonomminkin voisi asiat olla.....

Ja minä mietin sinuakin, että millaiset kotiolot sinulla mahtaa olla........

En taida nyt kirjoittaa enempää, olen niin....... ymmälläni tuosta odottamattomasta yövieraasta ja joku toimintastrategia pitänee keksiä aamuunkin........

Taas lähetän sinulle lämpimiä ajatuksia ja voimia ja jaksamista ja edes pikkuisen Valoa sinne ajatusmaailmaan ja iloa elämääsi...

T. Lumi

Ps. Huomenna taas tulen piipahtamaan tänne. Voisitko miettiä ja kertoa, mitä sinä toivoisit minulta? Onkä tämä hyvä näin, että käymme joka päivä merkitsemässä puolin ja toisin (tai silloin kun sattuu sopimaan), haluatko lukea kokemuksiani, haluatko, että yritän sinua jotenkin auttaa.....? Ja mieti ihan rauhassa taas........ En missään tapauksessa toivo, että tämä on sinulle mikään velvollisuus, pakko käydä joka päivä, vaan toivon, että edes jollain lailla saat tästä jotakin....? Mitä sinä ajattelet?

• m.ihmispaska

Enpä mä nyt mitään toivo... Kun ei toivo ei pety.

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Pessimisti ei pety, näinhän se on... :) Tunnistan niin hyvin tuon ajatusmallin omilta masennusajoiltani...... jossain kohta sitten kyllästyin, ajattelin, että elämä ei voi olla tätä, EI VOI olla....... Pitkä tie, monta pätkää terapiaa ja monia monia kirjoja ja nyt olen tässä tänään, pystyn auttamaan (?) muita, vajoamatta itse mihinkään syövereihin enää. :)

Jos kuitenkin voisit toivoa, niin mitähän se olisi......? Uskallatko itsellesi kertoa, mikä olisi se suurin unelma tai toive......? Tai "edes" joku "pieni"...? Leikitään, että kaikki toiveet voisivat toteutua, eikä tarvitsisi ajatella mitään seurauksia tms, niin mitä toivoisit, ihan mitä vaan saa toivoa? :)

Minä omalla pessimismikaudellani koko ajan kyllä tiedostin, että on jotakin, mitä halusin, mutta kun en tunnustanut sitä (itsellenikään), niin ei voinut tosiaankaan edes pettyä. Minä halusin olla onnellinen. Ja kuvittelin, että onni on hyvä poikaystävä-> aviomies, hyvä työ (mikä sekin sitten olisi, siihen aikaan sellainen, missä olisi ollut kuuluisa ja mistä olisi saanut paljon rahaa... :D), iso talo ja koira ja kaksi lasta ja hieno auto jne..... kaikki ulkokohtaisia asioita, ulkoapäin tulevia. En tajunnut, että ainoa, mitä minä voin muuttaa, on oma itseni. Ja sitä kautta voin saada kaikki ne asiat, jotka oikeasti elämääni haluan. Mutta, jotta voin muuttaa itseäni/käytöstäni, on ensin tutustuttava ja tiedostettava itseni, jotta voin nähdä, missä kohtaa ja miten muutoksen voin tehdä. Edelleen sitä opettelen, mutta tulokset ovat sen verran rohkaisevia, että aion jatkaa hamaan hautaani saakka. :) Henkinen kasvu ei lopu koskaan, sanovat minua viisaammat...

Edelleen lämpimiä ajatuksia sinulle lähetän, sekä voimia kevääseen, huomenissa taas tänne tulen.

T. Lumi

Ps. Eilisen lapsen asiat ovat nyt ainakin tällä hetkelllä ok, tai ainakin niin hyvin, kuin ne hänen tilanteessaan voinevat olla, koko päivä meni minulla puhelimessa ja keskustellessa ja järjestäessä...

• Kylmät kädet

Voi olla oikeusmurha, mutta en jaksa uskoa, että 14 vuotiaalle lapselle määrättäisiin Seronilia. Se sai minut tunteettomaksi psykopaatiksi.

Hankin jopa rikosrekisterinkin itselleni, koska olotilani oli niin epätodellinen.

• Vainoharhainen kun olen, uskon, että tämä ketju perustettiin vuosien takaisten kirjoituksien innoittamana, ellen parempaa sanaa keksi.

• m.ihmispaska

No niinpä määräsivät. Lopetettu jo kumminki

PS. Olen vähän seuraillut sinua täällä suomi 24ssä

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Satavarma en ole, mutta Seronilia taisin minäkin syödä silloin 16-17-vuotiaana.... Ja todellakaan ei auttanut, kaikki tunne-elämä loppui kyllä... Tai auttoi se tietty siten, että ei ollut ihan NIIN paha olo, mutta ei mikään hyväkään tuntunut miltään. Muistan, kun istuin kirkossa erään rakkaan sukulaiseni häissä ja ajattelin, että tämän kyllä pitäisi tuntua JOLTAIN...... Siinä paikassa päätin lopettaa lääkkeen syönnin ja otin samalla riskin, että ehkä sitten jossain kohtaa saatan katolta hypätä, mutta elämä, joka ei tuntunut yhtään MILTÄÄN, ei minusta ollut elämisen arvoiselta.... En voi kenellekään suositella, mutta tämä oli minun ratkaisuni ja omalla kohdallani toimi, koska nyt katson parantuneeni masennuksesta. En tietenkään pelkästään lääkkeen lopettamisen takia, vaan erinäisten muiden keinojen, joista olen tälläkin palstalla kertoillut pitkät pätkät.

Mutta m., mitä kuuluu? Lyhensin omin luvin nimimerkkiäsi, koska minun mielestäni yksikään ihminen ei ole ihmispa*ka. Ihan jokaisella on ihmisarvo.

Minusta on hienoa, että olet tähän ketjuun käynyt kertoilemassa ja lukemassa (ehkä?). Ja ilmeisesti osaat jättää omaan arvoonsa ne tekstit, jotka eivät inspiroi sinua...

On tämä netti toisaalta hieno keksintö, ei silloin, kun minä olin nuori, tällaisia keskusteluyhteisöjä juuri ollut, ainakaan asiallisia. No, siitäkin voidaan tietysti montaa mieltä olla tämänkin palstan kanssa... :D Mutta eivät ihmiset kuvanneet itseään eivätkä kertoilleet henkilökohtaisuuksiaan netissä, puhumattakaan, että netti olisi mikään kovin kummoinen tiedonvälittäjäkään ollut (saattoi tietysti johtua nuoresta iästäni, mutta ATK-tunneilla lähinnä surffasimme FBI:n sivuilla ja tyttövaltainen ryhmä kun olimme, olimme suhteellisen "avuttomia", kun opettaja sattui olemaan nuori kohtuullisen hyvännäköinen mies..... :) )

Voimia ja lämpimiä ajatuksia taas sinulle, m., toivotan!

T.Lumi

• m.ihmispaska

No eipä juuri mitään kuulu

• lumi_hiutaleinen

Heips!

No, ainakin olet ollut hereillä, koska olet tänne käynyt kirjoittamassa, josta voidaan ehkä uhkarohkeasti olettaa, että olet saattanut nousta jopa sängystä. Mitä luultavimmin olet myös syönyt jossain kohtaa päivää, ethän asu yksin ja olet saattanut kuitenkin koulussakin piipahtaa... :)

Tai sitten tulkintani oli täysin väärä ja olet käynyt täällä unissasi...... :)

Leikki sikseen, sinulla on selvästi pitkäjänteisyyttä, kun jaksat täällä käydä joka päivä. Ja se on mielestäni kunnioitettava ominaisuus ihmisessä, varsinkin nykypäivänä, kun ajan henki tuntuu olevan "kaikkimullehetinyt"...... Ja erityisesti nuoressa ihmisessä, tunnetusti suurin osa teini-ikäisistä ei ole maailman kärsivällisimpiä.... :)

Ja joka tapauksessa sinulla on lahjakkuutta ja luovaa voimaa, muutenhan et masentuisikaan. Masennus on "tila" ja/tai "aika" tutkia omaa sisintään ja omia ominaisuuksiaan ja tunteitaan ja etsiä se tie elämässä, mitä haluaa kulkea. Eikä se välttämättä ole ollenkaan sitä, mitä esim. perhe on suunnitellut/kuvitellut tai mitä itse luulee, että "pitää" tehdä, että olisi "hyvä ja menestyvä" ihminen.... Masennus on tie yksinäisyyteen, mutta se pitää mennä, jotta pääsee lähelle sitä omaa sisintään, millä nimellä sitä kukakin tahtoo kutsua. Ensin pitää olla yksin, jotta löytää omat rajansa ja oman potentiaalinsa ja sitten vasta voi liittyä toisiin/yhteisöön, kun on selvillä, kuka minä itse oikeastaan olen....

Minä olen aika poikki, olen ollut liikkeellä koko päivän kaupungilla ihmisten parissa ja nyt tuntuu, että pitää ottaa hetki aikaa itselleni ennen nukkumaan menoa, ihmisten kanssa oleminen vaikuttaa minuun ihan hirveän voimakkaasti ja vielä keskikaupungilla, kun melua piisaa liikenteestä ym....

Lämpimiä ajatuksia sinulle lähetän sekä voimia ja jaksamista! Ja hyvää viikonloppua... :)

T. Lumi

PS. Taas en tiedä, kuinka viikonloppuna täällä pääsen käymään, menen huomenillalla teatteriin ja taitaa aika myöhäiseen mennä... Mutta viimeistään maanantaina taas tulen, voi olla, että jo sunnuntaina.

• Voimahalaus

Moi, mun tyttöni sairasti saman saman ikäisenä kuin sä oot nyt. Hän selvisi ja niin selviät sinäkin,on ihan mahottoman vaikee uskoa mutta kyllä susta välitetään!! Anna itsellesi aikaa mutta muista ,että vaikka tuntuis kuinka paskilta niin älä tee itellesi mitään pahaa! Sä oot tärkeä

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Mitenkäs sujui viikonloppu?

Täällä aurinko paistoi ja lintuja oli liikkeellä ihan hirveästi ja taitavat rassut olla nekin keväästä sekaisin, kun eivät pelkää yhtään, vaikka kuinka lähelle menee...

Nyt alkoikin sitten sataa ja kova tuuli ulkona käy, onneksi ei enää tarvitse ulos tänään mennä, jospa tuo aamuksi kirkastuisi....

Lämpimiä ajatuksia!

T. Lumi

• m.ihmispaska

No tuossapa tuo... Vituttaa... No se ei ollu mikään uutinen

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

No tuossapa tuo... Vituttaa... No se ei ollu mikään uutinen

Heips!

Ainakin olet siis vapusta(kin) selvinnyt (hengissä)... (Eihän kukaan alaikäinen Suomessa alkoholia juo, eihän... ;) )

Onkos osastojaksosta mitään kuulunut?

Lämpimin ajatuksin,
        Lumi

• m.ihmispaska

Heips!

Ainakin olet siis vapusta(kin) selvinnyt (hengissä)... (Eihän kukaan alaikäinen Suomessa alkoholia juo, eihän... ;) )

Onkos osastojaksosta mitään kuulunut?

Lämpimin ajatuksin,
        Lumi

Ens viikolle eka aika liekkö sitten srmmonen että kattovat kelpuuttavatko sinne

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

Ens viikolle eka aika liekkö sitten srmmonen että kattovat kelpuuttavatko sinne

Ok, varmaankin jonkinlainen alkukartoitus. Luulisi, että pääset, kun on kerran lääkärin lähete, ei kai se enää osaston homma ole syynätä, otetaanko, vai ei, vaan ennemmin miettiä, mitä tehdään ja kuinka. Mutta EN siis tiedä, kun ei ole kokemusta noista ympyröistä....
        Millä mielellä nyt olet sen osaston suhteen....?

Lämpimin ajatuksin,

Lumi

• m.ihmispaska

Ok, varmaankin jonkinlainen alkukartoitus. Luulisi, että pääset, kun on kerran lääkärin lähete, ei kai se enää osaston homma ole syynätä, otetaanko, vai ei, vaan ennemmin miettiä, mitä tehdään ja kuinka. Mutta EN siis tiedä, kun ei ole kokemusta noista ympyröistä....
        Millä mielellä nyt olet sen osaston suhteen....?

Lämpimin ajatuksin,

Lumi

No... Ei se Mua kiinnosta juurikaan että missä mä kidun

• jo vanhus
        m.ihmispaska kirjoitti:

No... Ei se Mua kiinnosta juurikaan että missä mä kidun

hei nuori ihmispaska.paska kuitenkin ravintorikasta ainesta.ja nuorena polla toimii paremmin.itse olen 48v masentunut ihmispaska.olin myös nuorena masentunut ajoittain.aina selkisi.terapiat,liikunta, keskustelut auttaneet.taas tässä masennusmönjässä.otan osaa.olisi niin helppo kuolla pois.elämänusko koetteilla välillä.et ole yksin.paljon hienoja tukikirjoituksia.koetetaan kestää.kyl se siitä.

• mijau93

kyl ainaki monet sust välittää mitä tätä keskusteluu o lukenu... :) ainaki toi lumi :3

toivottavasti olos paranee!!!! *halaus* :) kannatttaa tehä jotain mistä tykkää nii siit tullee ainaki parempi olo n__n

mjoo anteeks täst viestist ei ollu apuu kellekkää :P

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Puumerkki tältä iltaa.... :)

Lämpimiä ajatuksia sinulle lähettelen,

Lumi

• lumi_hiutaleinen

Heips!

Luin eilen jostain, että masennus on merkki siitä, ettei ole käsitystä omasta itsestään, että kuka sitä oikein olenkaan. Mitäs mieltä olet? :)

Minusta se oli osuvasti sanottu, ainakin itse olen masennuksestani päässyt, kun olen oppinut erottamaan sen, mitä vanhemmat ja yhteiskunta ovat opettaneet siitä "miten pitää tehdä" siitä, mitä minä itse oikeasti haluaisin tehdä. Varsinkin nuorempana minusta tuntui, että minulta jotakin odotettiin, koko ajan ja jatkuvasti ja vähän joka suunnasta. Oli niin paljon odotuksia täytettävänä, etten sitten saanut aikaa miettiä, mitä minä ITSE oikeastaan haluankaan, mikä minua kiinnostaa ja missä minä koen olevani hyvä....

Miten muuten menee?

Lämpimin kevätterveisin,
      Lumi

• jo vanhus?

hei lumihiutale.olen ollu n 2v melko masentunut.tämä ikä 48v,vaihdevuodet,vanhempien sairaudet,omat jalka ja selkäsäryt.eläke.yksinolo.huono asunto.epäonnistunut muutto.miten oppisin positiivisemmaksi.kunto mennyt huonoksi.harrastukset ja ystävät jääneet melkein.mistä alkaisi,niin toivotonta tämä

• m.ihmispaska

V*tuttaa kaikki. "Pidän ihmiskunnasta mutta vihaan ihmisiä"

"en ole epätasaarvoinen. Vihaan kaikkia yhtä paljon"

• lumi_hiutaleinen
        m.ihmispaska kirjoitti:

V*tuttaa kaikki. "Pidän ihmiskunnasta mutta vihaan ihmisiä"

"en ole epätasaarvoinen. Vihaan kaikkia yhtä paljon"

Heips!

Hyvä, että pystyt kuitenkin tuntemaan, vaikka sitten "edes" vihaa ja v*tutusta! :)

Onko jotakin erityistä tapahtunut, joka sai sinut kirjoittamaan huo lauseet?

Lämpimin terveisin,

Lumi

PS. nyt saatan olla jonkin aikaa pois täältä, mutta tulen taas heti, kun pääsen. mielelläni luen, jos sillä aikaa käyt kirjoittelemassa tänne.

• lumi_hiutaleinen
        jo vanhus? kirjoitti:

hei lumihiutale.olen ollu n 2v melko masentunut.tämä ikä 48v,vaihdevuodet,vanhempien sairaudet,omat jalka ja selkäsäryt.eläke.yksinolo.huono asunto.epäonnistunut muutto.miten oppisin positiivisemmaksi.kunto mennyt huonoksi.harrastukset ja ystävät jääneet melkein.mistä alkaisi,niin toivotonta tämä

Heips "jo vanhus?"!

Elämä on jatkuvaa muutosta....... "ei mikään ole niin pysyvää kuin muutos", sanoi jo joku minua viisaampi ajat sitten... Sain sen vaikutelman, että sinulla on ollut paljon muutoksia elämässäsi lyhyen(?) ajan sisään, ehkä niihin on ollut vaikea sopeutua...? Jalka- ja selkäsäryt voivat kertoa siitä, että kannat liian suurta taakkaa henkisesti; kehohan on viisas ja kertoo kyllä meille sen, mitä kieltäydymme näkemästä ennemmin...

Kysyit, miten oppisit positiivisemmaksi. Laitan tähän pienen listan kirjoja, joita olen itse lukenut. Osaa ymmärsin paremmin, osaa en niin hyvin. Ehkä jokin niistä voisi auttaa sinuakin tai ehkä niiden kautta löydät jotakin, joka sinua voisi auttaa.
        -Salaisuus, kirjoittanut Rhonda Byrne (jos englanti taipuu, niin mene kirjan/elokuvan sivulle www.thesecret.tv ja siellä Living the Secret -osioon, ja lue, kuinka ihmiset ovat saaneet, mitä ovat halunneet....)
        -Pyrkimyksen voima, Wayne Dyer
        -Atlantis, Diana Cooper
        -Desiderata, Tom Lundberg
        -Flow, tutkimuksia onnellisuudesta, Mihaly Csikszentmihalyi
        -Keskusteluja Jumalan kanssa 1-3, Neale Donald Walsch

Kirjojahan on maailma täynnä. Jos menet vaikka kirjastosta näitä etsimään, samalta osastolta löydät vielä pitkät listat lisää......

Sitten ihan käytännössä (esim. Salaisuus -kirja antaa samoja ohjeita, myös Rhonda Byrnen Voima- ja Taikavoima -kirjat ovat lukemisen arvoisia):

-Luettelit, mitä elämässäsi on negatiivista. Tee lista siitä, mitä kaikkea on hyvin. Ihan pienimmätkin asiat. jos aloittaminen tuntuu vaikealta, voit hetken miettiä, mikä olisikaan tilanne olla vaikkapa Intiassa tai Afrikassa....... Eli listaa IHAN kaikki, vaikka ei tuntuisikaan kiitolliselta: asunto (ei tarvitse ulkona nukkua), kädet (tai mitkä tahansa muut kehon osat) ovat terveet, jne. Aika paljon meillä länsimaissa on kuitenkin sellaista itsestäänselvyytenä, mistä esim. kehitysmaissa ihmiset voivat vain haaveilla, eli listaa kyllä tulee, kun malttaa hetken siihen keskittyä.
        Sitten, (jos et jo tehnyt sitä) käytä hetki jokaisen kohdan kanssa ja mieti, miltä IHAN OIKEASTI tuntuisi olla ilman sitä. Vaikka asuntoa Suomen talvessa.......... Ja siirry sitten tuntemaan, kuinka kivaa oikeastaan onkaan, kun kuitenkin ON se paikka, johon päänsä kallistaa...

Aikaahan tämä vie, mutta pikkuhiljaa alat huomata, että itseasiassa, vaikka "paljon" on "huonosti", niin paljon on hyvääkin.

Sitten tee lista siitä, mitä sinä elämässäsi haluat muuttaa. JA vietä hetki jokaisen kohdan kanssa kuvitellen, miltä tuntuisi, kun se olisi jo totta. Ja siirry sitten seuraavaan. Luot itsellesi ikäänkuin mielikuvitusmaailman, jossa kaikki on mahdollista. Olo tuntuu heti paremmalta, kun saa hetkeksi "piipahtaa" sinne, missä on kaikki aina siten, kuin itse haluat... :)

Tämä nyt on tällainen hätäensiapu, nyt minun on pakko lopettaa ja viedä eläinystävä ulos, mutta esim. se Salaisuus-kirja on suht. lyhyt ja helppolukuinen ja antaa kyllä ajateltavaa ja ohjeita tuosta eteenpäin...

Voimia ja jaksamista toivotan sinulle! Kuten jo m:lle kirjoitin, olen nyt täältä palstalta pois ehkä jonkin aikaa, mutta palaan heti, kun pääsen. Jatkan sitten sinunkin kanssasi mieluusti jutustelua.

Lämpimin terveisin,
        Lumi

• lumi_hiutaleinen

Heips!
      Puumerkin jätän nyt, en ainakaan löytänyt itseni jälkeen uutta viestiä.

Miten menee?

T. Lumi

• lumi_hiutaleinen

Kuittaan taas käyntini siltä varalta, että käyt m., katsomassa...

LÄmpimiä ajatuksia sinulle!

T. Lumi

• jo vanhus

lämpimiä ajatuksia nuorelle masentuneelle ja Lumille kun jaksaa lukea ja lähettää niin paljon myönteistä palautetta.itsehän tässä on vastuussa omasta olostaan.ei voi muita syyttää,niin helppoa kuin se olisikin.ja hyvä nuori ihminen laita viestiä,että olet olemassa,ei turhaan huolestuta.taistelutahtoa vaan!

• m.ihmispaska
        jo vanhus kirjoitti:

lämpimiä ajatuksia nuorelle masentuneelle ja Lumille kun jaksaa lukea ja lähettää niin paljon myönteistä palautetta.itsehän tässä on vastuussa omasta olostaan.ei voi muita syyttää,niin helppoa kuin se olisikin.ja hyvä nuori ihminen laita viestiä,että olet olemassa,ei turhaan huolestuta.taistelutahtoa vaan!

täällä ollaan viellä (ikävä kyllä)...

• Keissa

Moikka vaan. Täällä ollaan myös. Olisi kiva jos alkaisit uuden ketjun. Kerroti että et tykkää yksittäisitä ihmisistä, mutta ihmiskunta menettelee. Saisitko luonnosta voimaa. Kokeile lähteä välillä luonnonhelmaan ja pidä paussi isutumisesta koneella. Taaplataan päivä kerrallaan.

• m.ihmispaska

Kyllä mä melkopaljon olen ulkona

• jo vanhus
        m.ihmispaska kirjoitti:

Kyllä mä melkopaljon olen ulkona

ja hyvä nuori ihminen,käytä ikääsi hyväksesi.nuorena pää toimii paremmin,kannattaa elämänuskoisia ajatuksia viljellä.nyt kevään valo herättelee luontoa elämään.ja muista että vihan vastakohta on rakkaus!aikansa kutakin!hyvää eloa!

• toivomus11

Aloittaa uusi ketju?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      111
      4369
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3543
    3. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3401
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3395
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3296
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2964
    7. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      89
      2883
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      66
      2841
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2800
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe