Ramipril lääkkeen aloitaminen

Haittavaikutukset ??

Lääkärini kirjoitti minulle tänään korkean verenpaineen hoitoon Ramipril 5 mg.
Olen 28 vuotias mies ja ainakin tähän astisen elämän aikana käytetyt lääkkeet ovat sopineet minulle hyvin ilman minkäänlaisia haittavaikutuksia. Ramipril 5 mg on ensimmäinen lääke joka minulle määrättiin korkean verenpaineen hoitoon.

Onko täällä muita jotka käyttävät tuota samaa lääkettä ? Haittavaikutuksista pelkään eniten oksentelua. Se pelottaa minua !! Kuinka todennäköistä oksentelu on Ramipril 5 mg lääkkeen yhteydessä ??

5

17237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ramipriili

Niinkuin tästä vastausten määrästäkin saattaa päätellä niin ko. lääke harvemmin aiheuttaa oksentelua. :-) Yleisimpiä haittavaikutuksia varmaan verenpaineen laskeminen liian matalaksi (josta itsessään voi tulla huonoa oloa). Tämä aina epätodennäköisempää mitä korkeampi verenpaine lääkkeen aloittamishetkellä on. Sanotaan nyt niin että jos "yläpaine" lääkkeen aloittamisen myötä laskee alle 90-100mmHg tason ja samaan aikaan väsynyttä/huonoa oloa, niin sitten voisi olla järkevä ottaa asia puheeksi _lääkärin_ kanssa, joka harkitsee pitääkö annostusta laskea.. Ramipriilistä aiheutuu joillekin myös kuivaa yskää. Suoranaista oksentelua siis harvemmina aiheuttaa.

• exraivoitkuenjaksa

Ramipril Orion. Minulle lääke aiheutti huolestuneisuutta ja hermoherkkyyttä. Sain masennus diagnoosin tässä turhaan(?stressiä kyllä oli..) ja olisi annettu mielialalääkkeitä. Omalla tavallaan onneksi, sain kuivaa yskää ( vasta käytettyäni lääkettä n.6kk) jolloin aloin tutustua harvinaisempiin haittavaikutuksiin tarkemmin. Nyt on mainittava, että minulla on muitakin lääkkeitä, liekö yhteisvaikutuksen tulos mutta minulle eivät sopineet ja vaihdettiin. Tuttavapiirissä monella on tämä lääke ja toimii aivan mainiosti.

• Hallaahon.äänestäjä

ramipriili on aine, jota käytetään angiotensiinin muuttumisen estämiseksi, angiotensiini on katalyytti-proteiini joka pilkkoutuu peptideiksi ja puristaa verisuonilihakset verenpaineen lisäämisksi kun ihminen pakenee ja tarvitsee lisää verenkiertoa

Lindströmillä lienee isoloitu systoolinen essentiaalinen eli yläpainehäiriö joka johtuu aivoissa syntyvästä katalyyttipulssista eli entsyymi angiotensiinistä, joka puristaa epätahdonalaisia lihaksia ja rutistaa verisuonet lisätäkseen energiaa

Kyse ei ole paniikkihäiriöstä, vaan pakoreaktiosta eli hermot pettävät ja tulee evoluutiosta johtuva halu paeta, energiaa tarvitaan ja verenpaine nousee energian ajamiseksi lihaksiin pakoa varten

VAIVA EI MISSÄÄN NIMESSÄ POISTU LEVOSSA TAI SAIRASLOMALLA vaan liikunnalla ja mahdollisesti vaihtamalla alaa, ei voi päivästä toiseen elää pakoreaktiossa, ENSISIJAINEN HOITO ON TIETENKIN lääkkeet

eli reseptorin salpaajat, esimerkiksi valsartaani, telmisartaani, irbesartaani ...

TOIVOTTAVASTI LINDSTRÖM EI OLE POISTANUT NÄISTÄ potilaiden LÄÄKEKORVAUSTA MATUMASSAN RAHOITTAMISEKSI, jolloin lääkekustannukset rasittavat potilasta ja verenpaine nousee

lisää analyysia verenpainetaudista
      http://keskustelu.mvlehti.net/index.php?topic=41400.msg208842#msg208842

• Väärälääkitys

Minulle Ramipril aiheutti huomattavia vatsa/suolisto- sekä ristiselkäkipuja. En tiedä mistä on kysymys. Aloin syödä sitä vasta runsas viiko sitten, keskeytin kahden päivän jälkeen. Kävin labrakokeissa pari päivää sitten ja lääkäri lupasi soittaa, jos kysymys olisi ollut haimatulehduksesta, jollaisen oireita tuoteselosteen kuvaus mielestäni muistutti, mutta lääkäri ei soittanut. Näin kävi kuitenkin itselläni, että lääke ei sopinut. Eilen aloitin uutta lääkettä ja toistaiseksi siitä ei ole aiheutunut sivuoireita.

• Anonyymi

Itse jouduin lopettamaan kahden päivän käytön jälkeen. Oksensin aamusta iltaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      272
      17604
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      192
      12512
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6222
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      34
      5178
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      77
      5048
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      58
      4196
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      51
      3773
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3712
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      67
      3496
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3179
    Aihe