Muita joiden työnteosta ei tuu mitään?

boing84

Olin useita kuukausia töissä. Kyseessä oli ensimmäinen työ sen jälkeen, kun sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Tein työni hyvin ja huolellisesti ja sain pomoilta paljon kehuja työni laadusta.

Määräaikaisen työsuhteen loputtua en sitten saanut jatkoa. Syy oli: en ole tarpeeksi tehokas! Töitä tein ihan viimeisillä voimillani, mutta en ollut masennuksen takia pois yhtään päivää. Kipeenä olin muutaman päivän.

Kyllä tää yhteiskunta on niin perseestä! Koen, että olen jo 80 prosenttisesti parantunut masennuksesta, mutta noi masennuslääkkeet väsyttää niin paljon, että en millään pysty olemaan tarpeeksi tehokas. Ärsyttää, kun tuntuu, että työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan olen liian terve, mutta tommoiseen kiireiseen työhön liian sairas! Pystyn kyllä tekemään töitä jo aika hyvin, mutta en kovin nopeasti (lue: täysiä). Voin vaan kuvitella millaista vaikeammin masentuneilla on.

Ongelmana tässä on juuri se, että mulla on tosi alhainen koulutustaso ja monet duunarihommat on tosi fyysisiä, johon mulla ei olis oikein voimia. Osaako kukaan auttaa, miten tästä eteenpäin?

4

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi näkemys

Mä näkisin, että fyysisen kunnon kohottaminen auttaisi kahdella tavalla. Saat voimia työntekoon ja samalla virkistyy myös mieli. Huonokuntoisena kaikki on kaksin verroin raskaampaa. Jos päätät aloittaa kuntoilun, tee se pikkuhiljaa, hitaastiettet riko itseäsi. Ekaksi suosittelisin personal trainerin hankkimista alkuun tai kokeneemman kuntoiljan pyytämistä oppaaksi siihen alkuun.

• ...

Voin jakaa tuon fiiliksesi.

Olen nyt työkokeilussa, ja jo muutaman viikon jälkeen tuntuu etten oikeasti pysty tekemään "tulosta" riittävästi, vaikka ymmärtämystä työnantajalta tuleekin.

Joudun satsaamaan työntekoon kaikki energiani, ja vapaapäivinä vain makaan, kun en jaksa tehdä mitään, ja samalla jo kammoksun uutta työviikkoa ja sen tuomaa rasitusta. Perheeni ei saisi olla kärsivä osapuoli, mutta kun ei ole voimia mihinkään yhteiseen tekemiseen, niin "syytön" osapuoli joutuu turhaan kärsijän rooliin.

Eläkekin alkaa tuntua jo sopivalta vaihtoehdolta, vaikken tietysti sitäkään saa, kun luulen että minut todetaan liian "terveeksi", kun työkokeilussakin olen.

En mä tiie....

• yhteiskuntakelvoton

mullakaan ei oikein tahdo duunit sujua ja olenkin ollut työelämässä n kolme vuotta elämästäni ja kohta alkaa jo keski-ikä painaa päälle,syy ei ole jaksamisesta vaan huonosta itsetunnosta ja riittämättömyyden tunteesta,epäonnistumisen pelosta puhumattakaan.Tämä maailma on sen verran sairas,että ihmiseltä vaaditaan vain kokoajan enemmän ja enemmän ja silti mikään ei riitä.Tunnollisia ihmisiä se stressaa ja ahdistaa kun yrittää elää "oikein" ja olla tuottava(tärkeä) ihnminen.Nyt olen ottanut hälläväliä asenteen ja en murehdi sitä että olenko yhteiskuntakelpoinen vaiko en,ihan sama olenko töissä tai en,ei väliä.Olo helpottuu kummasti.Nykysysteemissä kun kaikille ei ole töitä edes teoriassa tarjolla,vaan työpaikkoja on tarkoituksella liian vähän työvoimareserviin nähden,niin voin ihan hyvin antaa oman työpaikkani sitä enemmän tarvitsevalle tervejärkiselle nuorelle jolla on elämä edessä ja perheenperustamispuuhat mielessä.Mulla ei ole enää niin väliä.Jotain hyväntekeväisyystyötä voin tehdä,siitä kun tulee hyvä mieli jos voi jotain auttaa.Kannattaa yrittää elää elämää niinkuin haluaa muiden valittamisesta huolimatta.

• Tsöge

Moi!
      Mulla on vaikea toistuva masennus. Nyttemmin hieman elpyneenä. Olen ollut 17v työelämässä ja sitten sairastuin. 300 pv kelan rahalla sitten työkokeilu 3-4kk ja duunia 4kk sitten taas 50pv sairaspäivärahaa ja nyt kuntoutustuki. Aivan valtava pettymys kyllä ollut ettei yksinkertaisesti enää pystynyt töihin vaikka helpotettiin ja kannustettiin. Aivan tautinen pettymys. Joo, oireet vaivaa joka vitun päivä mut olen lähtenyt varovaisesti kuntoilemaan ja nauttimaan luonnosta. Joogaa hieman, mielen joogaa, pientä harrastamista, mitä oireilultaan pystyy. Jäljelle jääneitä tärkeitä rooleja; isä, aviomies, ystävä, vertaistuki yms. Niistä merkityksen kaivan. Joka saatanan aamu revin itseni suloisesti ylös vaikka oksennus pukkaa suuhun ja pää räjähtää.
      Edellisellä kerralla tein juuri niinkuin joku, tosin vilpittömästi auttaakseen, tuossa kannusti. että personal traineria ja sitä ja tätä ja tota kunnes sairastuin taas. Sitten tajusin että on tultava eritavalla juttuun itsensä kanssa. Tavalla jota itse on arvostettava ja vaalittava. Työ on edelleen haaveissa. Mulla on hyvä koulutus (no mikä nyt sitten on hyvä ja mikä ei?) ja arvostettu ammatti. Tipuin korkealta ja kovaa. Kuntouttavaa työtoimintaa on monenlaista. Sitä voi myös itse itselleen järjestää jos tuntuu ettei halua alkoholi ym ongelmaisten (no hard fiilings!) kanssa työkeskuksiin. Itse olen ajatellut käsityöammattia ja osittain oman ammatin jatkamista. Työtä voi tehdä sen verran kun jaksaa ja saa sitten hieman tukea yhteiskunnaltakin. On sen verran "yhteiskuntakelpoinen" kun pystyy. Tätä en olisi kirjoittanut vielä vuosi sitten mutta kuntoutuminen tekee ihmeitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      160
      3566
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      51
      2030
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1088
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1024
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe