Miten te vanhemmat jaksatte vuosia tälläistä?

Nyt meni hermot

Olla vaan kotona lasten kanssa kaikki päivät. Ei mitään omaa lomaa, ei koskaan, ei hetkeäkään. Ei ikinä pääse pois kotoa. Eikö muut vanhemmat tarvitse aikaa itselleen ja rentoutumista? Vai oletteko te kaikki muut sellaisia väsymättömiä super-äitejä ja super-isiä?

17

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typpö

      Oon jaksanut jo 14 vuotta. Teen omia juttuja aina kun on mahdollista.
      Toisaalta en ole kovin sosiaalinen, etten erityisesti kaipaa seuraa.
      En silti kyllä tunne olevani mitenkään super-äiti. Paljon korjaisin itsessäni ,jos se mahdollista olisi.

      • Nyt meni hermot

        Jos et koskaan todellakaan väsy, niin onneksi olkoon sitten. Mä en tohon pysty.

        Haluaisin edes joskus aikaa itselleni ja lähteä kotoakin pois, mutta kun ei onnistu. Monta vuotta istunut kotona, ainoa vaihtelu on ruoka-kaupassa käyminen.

        Kai mä sitten vaan olen niin huono äiti.

        Pitäis varmaan antaa muksut adoptoitavaksi.


      • typpö
        Nyt meni hermot kirjoitti:

        Jos et koskaan todellakaan väsy, niin onneksi olkoon sitten. Mä en tohon pysty.

        Haluaisin edes joskus aikaa itselleni ja lähteä kotoakin pois, mutta kun ei onnistu. Monta vuotta istunut kotona, ainoa vaihtelu on ruoka-kaupassa käyminen.

        Kai mä sitten vaan olen niin huono äiti.

        Pitäis varmaan antaa muksut adoptoitavaksi.

        Väsyn toisinaan. Toisinaan oon tosi iloinen kun oon lasten kanssa, mut toisinaan väsyttää se jatkuva vastuussa olo. Mä otan tän ehkä ammatin kannalta.
        Et sä mikään huono äiti ole, ja paljon onnettomampia lapset ois jossain muualla.


      • k56o
        Nyt meni hermot kirjoitti:

        Jos et koskaan todellakaan väsy, niin onneksi olkoon sitten. Mä en tohon pysty.

        Haluaisin edes joskus aikaa itselleni ja lähteä kotoakin pois, mutta kun ei onnistu. Monta vuotta istunut kotona, ainoa vaihtelu on ruoka-kaupassa käyminen.

        Kai mä sitten vaan olen niin huono äiti.

        Pitäis varmaan antaa muksut adoptoitavaksi.

        Miksi et saa aikaa itsellesi? Eikö löydy lapsenvahtia, eikö lasten isä voi välillä hoitaa? voihan sitä ja pitääkin äidinkin välillä käydä jossain tuulettumassa. Ihan itselleenkin pitää elää joskus :D Harrastuksia? Pikaisia pyrähdyksiä kaverin kanssa kahvilla? Ei sen tartte välttämättä mikään viikonloppu perseet olalla olla, kyllä varmasti saat vaikka ´MLL:tä lapsenvahtia muutamaksi hemmottelutunniksi silloin tällöin jos ei muuta?


    • läheisiä ihmisiä?

      Eikö aloittajalla ole mitään mahdollisuutta vielä lapsia välillä esim.isovanhempien, kummien, ystävien tai muiden luottavien ihmisten luo vaikka päiväksi jotta pääsisit tuulettamaan itseäsi?
      Minä vietän kaikki työpäivän ulkopuoliset hetket lapseni kanssa, en harrasta nyt tarkoituksella mitään, mutta välillä lapsi lähtee mummolaan "lomalle" jotta lapsi ja myös vanhemmat saavat pienen irtioton arjesta. Tämä systeemi toimii meillä täydellisesti, ja tarkoitan että lapsi on mummolassa ehkä 2-3kk välein n.2 yötä. Harmi jos läheisiä ihmisiä ei ole ja vanhemmat väsyvät liikaa lapsiensa kanssa.

      Minä myönnän reilusti että minusta ei olisi täyspäiväiseksi kotiäidiksi. Niin minä kuin lapsikin tulisimme hulluksi kotona kahdestaan. Haluan kuitenkin käyttää kaiken vapaa-aikani lapsen kanssa ja tuulettaa mieltäni/käyttää päätäni töissä.

    • täälä yks

      Aloittajan teksti kuin suoraan minun suustani viikko sitten!! Samanlaista ajatuksenjuoksua havaittavissa aina, kun mies on pitemmällä työreissulla.
      Ja kun mies tulee takaisin kotiin/isovanhemmat pääsevät hetkeksi lasta vahtimaan menen kauppaan/lenkille/kahvilaan kahville ja en enää muista moisia ajatuksia.
      Kannattaa yrittää hankkia tavalla tai toisella itselle se pieni oma aika.

      Tiesin kyllä tulevani äidiksi loppuelämäksi, mutta vasta olen tajunnut, että tulin loppuelämäkseni myös taloudenhoitajaksi, tiskariksi, siivoojaksi, kokiksi, hovimestariksi *huoh*.

    • Nyt meni hermot

      Vastaan kysymyksiin.

      Ei sukulaiset auta lastenhoidossa.

      Tietysti lasten isä hoitaa lapsia.
      Mutta ei se päästä mua mihinkään kauppaa ihmeellisempään paikkaan.

      Eikö tälläistä siis ole teillä muilla?

      • Duunarimutsi

        Ei, mie käyn töissä ja lapset ovat koulussa ja matkustetaan yhdessä koko perhe Suomessa ja ulkomailla. En ole tarvinnut koskaan sukulaisia apuun lapsia hoitamaan, kun sitä varten on kunnalliset hoitopaikat. Mies sanoo, että mun pitäis käydä useammin tuulettumassa, mutta ei mua huvita, kun haluan olla lasten kanssa illat, viikonloput ja lomat.


    • miten niin

      ei päästä? Sen kun kävelet ovesta ulos ja sanot että käyt lenkillä tai jotain..

    • Vaikeaahan se

      Mua rassaa lähinnä se, että en pääse kovinkaan helposti kuntoilemaan ja kampaajalle. Hirveä säätäminen, että pääsee ees hammaslääkäriin, kun ei osu vapaita aikoja miehen vapaapäivälle. Vaatteita haluaisin ostaa rauhassa, ilman että lapsi kitisisi rattaissa ja joudut taiteileen niiden rattaiden kanssa ahtaassa kaupassa. Mun rintsikatkin on ikivanhat. Ei oo isovanhempia joille viedä.

      Varsinaista lomaa en välttämättä tarvitse ilman lasta. Enemmän yhteistä aikaa kyllä miehen kanssa eli semmoinen iltaloma tai puolen päivän loma joskus.

      Mä jaksan sillä, että lapsi on niin ihana. Mutta tässä on mennyt vasta vähän yli 2 v. Että katotaan, kun vuodet tässä vielä vierii. Lohdutuksena, että viimeistään teini-iässä lapset haluaa olla kavereiden kanssa eikä niitä paljoa näy. Ehkä sitten on omaakin aikaa.

      • Nyt meni hermot

        Nyt mun lasten isä todisti käytöksellään ja myös suorilla sanoilla, sen tosiasian, että: mies ei koskaan kunnioita naista joka hänelle lapsia synnyttää.

        Toivon todella että teidän muiden miehet tekee poikkeuksen tässä asiassa, sillä muutenhan ei kannata enää kenenkään lapsia hankkia. Ja ihmissukupolvi (ainakaan Suomalainen) ei enää jatku.

        Itken, olen aivan sekaisin, auttakaa mua edes joku tän pahimman ylitse.


      • äiti x 7
        Nyt meni hermot kirjoitti:

        Nyt mun lasten isä todisti käytöksellään ja myös suorilla sanoilla, sen tosiasian, että: mies ei koskaan kunnioita naista joka hänelle lapsia synnyttää.

        Toivon todella että teidän muiden miehet tekee poikkeuksen tässä asiassa, sillä muutenhan ei kannata enää kenenkään lapsia hankkia. Ja ihmissukupolvi (ainakaan Suomalainen) ei enää jatku.

        Itken, olen aivan sekaisin, auttakaa mua edes joku tän pahimman ylitse.

        No nyt kannattaa pistää mies seinää vasten. Tilaa aika perheneuvolasta ja sano miehelle että menet vaikka yksin jos mies ei tule. Eihän tuo nyt vetele. Perhe on yhteisyritys, ei mikään diktatuurihallinto! Kyllä mieshen kuuluu arvostaa naistaan, ehdottomasti. Kyllä sinun pitää päästä jumpalle, lenkille, kaverin kanssa kahville tms. Mihinkään iltabaareihin puolison ei ainakaan yksin tarvitse päästäkään, koska ne aiheuttavat mustasukkaisuutta ja jopa turhia houkutuksia. Nyt on teillä erittäin vakavan keskustelun paikka, voit niin huonosti. Ja tarvitsette myös ulkopuolisen henkilön keskusteluun mukaan! Soita perheneuvolaan ja kerro tilanne, pyydä apua!


      • Nyt meni hermot
        äiti x 7 kirjoitti:

        No nyt kannattaa pistää mies seinää vasten. Tilaa aika perheneuvolasta ja sano miehelle että menet vaikka yksin jos mies ei tule. Eihän tuo nyt vetele. Perhe on yhteisyritys, ei mikään diktatuurihallinto! Kyllä mieshen kuuluu arvostaa naistaan, ehdottomasti. Kyllä sinun pitää päästä jumpalle, lenkille, kaverin kanssa kahville tms. Mihinkään iltabaareihin puolison ei ainakaan yksin tarvitse päästäkään, koska ne aiheuttavat mustasukkaisuutta ja jopa turhia houkutuksia. Nyt on teillä erittäin vakavan keskustelun paikka, voit niin huonosti. Ja tarvitsette myös ulkopuolisen henkilön keskusteluun mukaan! Soita perheneuvolaan ja kerro tilanne, pyydä apua!

        Kiitos neuvostasi mutta en soita yhtään mihinkään. Ei tarvitse enää.

        Ongelma on nimittäin ratkaistu ja ero on selvää. Mies meni äitinsä luokse siksi aikaa kunnes saa oman asunnon.

        Eikä tämä ero liittynyt alkuperäiseen ongelmaani.

        Mies vain teki niin todella inhottavan tempun mua kohtaan että siksi tossa aiemmin niin sekosin.
        Mutta heti ensijärkytyksestä toivuttuani totesin miehelle että nyt saat sitten lähteä hyvällä tai pahalla.

        Nappasin avaimetkin pois. Hän saa hakea loput tavaransa mutta soittaa kyllä ovikelloa sitten, ihan niinkuin kaikki muutkin vieraat.

        En kannusta ketään eroamaan. Mutta joskus se on ainoa vaihtoehto. On parempi olla yksin kuin huonossa suhteessa. Kaduttaa vain kun en lähtenyt jo aiemmin. Nyt on todella helpottunut olo.


    • niinpä niin...

      Minä ja kaverini ollaan todettu yksi asia:
      Miehelle ei ikinä sovi, että äiti lähtee jonnekin. Ensin murjotetaan, sitten mökötetään ja sitten syyllistetään.
      Minun menot olivat kauheita katastrofeja miehelle (ja niitä ei ollut paljon!!), mutta kun kävin muutaman päivän töissä sijaisena, mies oli kotona siivoillut ja kokkaillut ja ollut lapsen kanssa ja sanoi päivän päätteeksi ettei ymmärrä miksi kitisen arjen vaikeuksista.
      Nyt tiedän miehen pärjäävän täysin kotona, kiitos muutaman duunipäivän silloin tällöin, mutta mies ei siltikään hyväksy muita menoja: ensin murjottaa, sitten mököttää ja sitten syyllistää.
      Kaikki kivat menot tuntuvat paskalta jo valmiiksi tuon paskamaisen käyttäytymisen takia. Silti teen sen uhallakin, muuten minä en kävisi ikinä missään.

    • trueyhrty

      Meillä lapset syntyvät peräkkäisinä vuosina ja olin kotona 3,5 vuotta putkeen. Ekat 3 vuotta jaksoin hyvin ja nautin siitä ja unohdin jossain välissä itsenikin, mutta ne viimeiset puoli vuotta oli rankkaa aikaa...lapsilla eri rytmi ja itse halusin hoitaa lapset ja kodin hyvin ja ei siinä 1- ja 2-vuotiaiden kanssa ollut huilitaukoja kun lapsilla oli vielä eri rytmi, PALJON HELPOMMALLA pääsin kun lähdin osa-aikaisesti töihin. Olin ihan hermoraunio jo siinä vaiheessa kun kotiäitiys päättyi ja ihanuus koitti kun palasin töihin, minusta tuli ihana ja pirteä puoliso ja äiti, en ollut enää hermoraunio kahden uhmaikäisen kanssa kotona 24/7, en ole töihin palattuani kertaakaan hermostunut lapsille!! On paljon rankempaa olla kotiäiti, itse olen parempi äiti kun käyn osa-aikaisesti töissä.

    • Omaakin aikaa tarvii

      Monen mielestä olimme aivan liian vanhoja saamaan lapsia, mutta toisaalta taas olemme ehtineet matkustelemaan ja lomailemaan paljon kaksin. Jotkut haluaa pitää jopa kerran kuussa koko viikonlopun lapsista lomaa, en ymmärrä miksi lasten kanssa on niin rankkaa, että heistä tarvitsee lomaa? Työkaverinikin ehdotti, että jättäisin mieheni kanssa lapsemme viikoksi hoitoon ja menisimme etelään kaksisteen! Ei tulisi mieleenkään. En jaksaisi töissä olla vuosikausia ilman yhtäkään vapaa päivää, mutta en tarvitse vapaa päiviä ilman lasta. En tosin kyllä jaksais 24 h/vrk olla lapsen kanssa.

      Miksi et ikinä päässyt pois kotoa ilman lasta? No nyt jos eroatte niin lapsi varmana on välillä isänsä kanssa niin silloin saat varmaan omaa aikaa.

    • ansu-v

      Ei siinä oo mun mielestä jaksamista... Varsinkaan kun on hyvä parisuhde ja lapsen isäkin osallistuu siihen arkiruljanssiin! Tosin kyllä poikanen käy välillä mammalassa lomailemassa ilman vanhempiaankin, mut se on lähinnä mamman ja pappan aloitteesta... Ei omasta tarpeesta! Tylsää tää olis olla ukon kanssa kaksin :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe