Asiakkaalta tuli tälläinen palaute::::
Vilkaisin tuota eilen saamaani käteislaskua ja kiinnitin huomiota aika suureen alv:n osuuteen.
Olet tainnut ainakin tässä laskussa laskea tuon ALV bruttosummasta, elikkä 500,- eurosta, kun ALV lasketaan nettosummasta, elikkä verottomasta summasta, joka tässä laskussa on 403,23 euroa. Tuohon lasketaan päälle 24%, elikkä 403,23 * 1,24 = 500,01. ALV:n osuus on siis 403,23 * 0,24 = 96,77
Nyt olet verottajalle turhaan antamassa 120 / 380 = 31,58% tuon oikean 24% sijaan. Aika suuri ero.
Nythän tuo ero ei ole mitenkään merkittävä rahallisesti, mutta ajattelin vain informoida, jos olet sattumalta muutoinkin laskenut ALV:n näin ja vieläpä tilittänyt verottajalle, on sinulla sieltä aika paljon saatavia.
En kyllä ymmärrä yhtään????!
Jos olen sopinut urakaksi 500e sis alv,n 24% niin eikös tuo vero ole tuosta viidestäsadasta tuon 120e? eli työn osuus 380?
Miten lasketaan vero?
18
968
Vastaukset
- yksi tapa
ALV on 24% tuotteen hinnan päälle.
Eli hinta on 124%
Kun loppuhinnasta lasketaan vero, niin
Kaava on 24/124 kertaa loppuhinta.
Edellinen tulos voidaan vähentää tuosta verollisesta hinnasta, jolloin saadaan veroton arvo.
Itseasiasiassa tuo veron osuus kussakin veroluokassa on vakio ja se tuotteen ja palvelun arvo on ainoa muuttuja. - laskukaavat
Asiakas on oikeassa, olet laskenut alvit väärin. 500 euroa sisältää jo alvin 24 %.
Kuten asiakas tossa kertoi niin Alv lasketaan verottomasta hinnasta. Veroton hinta on 100% eli 1 ja verollinen hinta on 124% eli 1,24.
Tässä on kaavat jotka on syytä ottaa talteen jotta osaat jatkossakin laskea alvit oikein.
Verottoman hinnan saat 500 / 1,24 = 403,23 e
Verollisen hinnan saa kertomalla 403,23 * 1,24 = 500,01 e
Alvin osuus 500 eurosta lasketaan 500* (24/124) = 96,77 e, tai vähentämällä verollisesta hinnasta verottoman eli 500-430,23 = 96,77 e
Nykyisen laskelmasi voi tarkistaa, eli jos nettohinta olisi 380 ja siihen lisätän alvi niin hinta oli silloin 471,20 e, eli ei 500 euroa.
Kuinka kauan olet laskenut alveja väärin? Kannattaa soittaa verottajan alv-neuvontaan ja kertoa tilanne, he kyllä kertovat mistä asti on vielä mahdollista korjata tilanne. Sinulla tulee vaan iso paperiruljanssi kun joudut jokaisen alvtilityksen korjaamaan. - 13+16
Kylläpä oli fiksu asiakas, kun tuosta sinulle huomautti! Sinun tapauksessasi kirjanpitäjän hankinta olisi nyt enemmän kun tarpeellista, niiltä kun saa neuvontaa muissakin, kuin alv-asioissa. Missähän muussa yrityksen taloudenhoitoon liittyvässä asiassa olet menossa p*rse edellä puuhun?
- 123-abc
ALV-laskuri:
http://www.laskurit.fi/alv/ - liss2
Elikkästä jos sopii työkeikan hinnaksi 500e ja asiakas kysyy sisältääkö se myös alv,n?
Eli kyllä sisältää 120e, eli työn osuus olisi 380e
24 jaettuna sadalla x 500e
tuolla minä olen monet vuodet laskenu, mikäs siihen nyt yhtäkkiä olisi tullut muutos?- 100+24=124
liss2
Ei ole tullut muutoksia, olet monet vuodet laskenut väärin. Milläs kaavalla lasket jotta saat sun matikalla verottomaan hintaan 380 e lisättyä ALVin ja saat tulokseksi 500 euroa? Olis ihan kiva jos kertoisit.
Laskukaavassasi on virhe, ei 100 vaan 124. 24 jaettuna 124 x 500 on oikea kaava.
Tavallinen prosenttilasku ja veron laskeminen tulee erottaa toisistaan.
Nykyisellä kaavalla olet laskenut vaan mitä on 24 prosenttia 500:sta, et mitä on ALV 24%. Veroton hinta on 100% ja vero 24%, verollinen hinta on silloin 124%.
- Älyhoi..
Voi taivas, ottakaa hyvät yrittäjät itsellenne tilitoimisto palvelukseen niin säästytte tältäkin..
- tyh2
Mitäköhän sellainen maksaa, ja tarvitseeko joka kk maksaa?
- diipadiidaa
Tässä on nyt käynyt sellainen harvinainen juttu, että asiakas on oikeassa.
- 17+2
Tämän on pakko olla jonkun suoli24:n henskilökunnan aloittama provo. Ei noin pönttöjä yrittäjiä voi olla olemassa.
- ei ole provo
Koulu arvosanat oli 5 ja kutosta, pari vuotta olin tarkkaili luokalla.
Kuule ei ole mun vikani kun olin liian kauan happea kun synnyin, meinasin menehtyä synnytyksessä.
Tässä kuitenkin opin koko ajan, ja yritän pysyä mukana näissä kuvioissa.
Olin pitkäaikais työtön sellaset 8 vuotta, jotain pikku pätkätöitä oli, sossupummina, vuoteen 2010, ja ajattelin, että nyt saa riittää, kävin yrittäjyys tunnit, vajaa viikko, ilta opiskeluna, mielestäni ei riittävän hyvää oppia saanut.
ei mua kukaan ole opettanu, edes isäni joka n 10 v istunut linnassa, ja alkoholisti äitini minut kasvatti, ja yritti samalla tappaa minua ja pikkusiskoani.
Hei. mä kuitenkin tässä yritän, jotenkin tulla toimeen...
Koeta ymmärtää.. kiitos
- fdsfsdfsdaf
Joka kymmenes viesti tällä palstalla ALV:n laskemisesta....
- origigin
Joo, ja meni jo perille, kiitos kaikille, vastanneille,
- 500/1,24
Täytyykin tästä lähtien laskea pienyrittäjien veloitukset itse, kun osaaminen on näin huonoa yrittäjillä.
Ette voi laskea alvia jo alvin sisältävästä hinnasta miten ap oli tehnyt.
- Näin se lasketaan
Miten lasken arvonlisäveron määrän?
Tuotteen hintaan lisättävän arvonlisäveron määrän saat selville, kun kerrot veron perusteen voimassa olevalla verokannalla. Veron peruste tarkoittaa tavarasta tai palvelusta suoritettavaa vastiketta, joka ei sisällä veron osuutta. Veron perusteeseen lasketaan mukaan kaikki hinnanlisät, jotka myyjä veloittaa ostajalta, esim. laskutuslisät tai kuljetus- ja postituskustannukset. Arvonlisäveron määrä lasketaan tästä koko veron perusteesta.
Esimerkki: Tuotteen veroton hinta on 1 000 euroa ja siihen sovelletaan normaalia 23 %:n verokantaa. Arvonlisäveroa lisätään 23 % eli 1 000 x 23/100 = 230 euroa. Verolliseksi hinnaksi saadaan 1 230 euroa.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Aloittava_yritys/Aloittavan_yrittajan_kysymyksia_arvonlis(11977)- fjksdjkfjksjaf
Paitsi että nyt ALV on 24% kunnes hallitus taas toisin määrää.
- 20+8
Niinpä niin.
Tarkka täytyy olla.
Yleinen arvonlisäveroprosentti on tällä hetkellä 24, ei 23.
Joissakin tuotteissa ja palveluissa prosentti voi olla erilainen.
Jos laskulla on eri verokannan tuotteita tai palveluita, niin kaikki täytyy tietenkin eritellä.
On turhaa maksaa Alvia työstä, josta Alv on 0 %. Laskustakin tulee liian suuri.
Verotarkastaja voi, jos tarkastus kohdalle osuu, ihmetellä asiaa. Ihmettely voi olla kallista.
Tuote/palvelukohtainen erittely siis. Viivan alle yhteen ja lasku arvonlisäveroineen on siinä.
- Verotarkastaja
Kätevä laskuri arvonlisäveron laskemiseen löytyy täältä:
https://www.nettilaskuri.com/raha/alv-laskuri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839