Työpaikkojen rasismi ujoja kohtaan

ujo = tyhmä

Nykyäänhän on muodikasta puhua rasismista ties mitä kohtaan, niin eikö tämä "luonnerasismi" ole aika paksua semmoista? Työnantajat valitsevat työntekijöitä luonteen perusteella, jos olet pälättävä huumorimies saat varmasti duunin, vaikka osaamisesi olisi kohtalaista. Hajottaa kun jotkut työnantajat edelleen harrastavat tätä, eivätkä tajua olevansa hakemassa uutta työntekijää, eikä uutta parasta kaveria.

Varmasti jossain työpaikoissa persoona on tärkeä asia, mutta nyt puhutaan tavallisesta toimistotyöstä, jossa tärkeintä on varmistaa, että menot ja tulot täsmää. En epäile etteikö vitsiniekka olisi hyvä juttu työpaikalla, mutta silti... Ei sen vitsikkyyden pitäisi olla tärkein peruste. Kouluttauduin tradenomiksi, koska luulin saavani paikan jostain toimistosta, mutta hankalaa on ollut. Tiedän olevani hyvä ammatissani, mutta tämä luonne... En vaan ole mikään esiintyjä.

Luuleeko työnantajat, että ujot on tyhmiä? Saavat paniikkikohtauksen, kun pitää jäädä ylitöihin tai työntekoa pitää ohjata kädestä pitäen? Kuulkaas, se on usein ihan toisin päin. Ujot kyllä tuppaavat ottamaan työnsä aika vakavasti, ja tekevät sitä kunnolla ilman ylimääräsitä draamaa.

Tästä on varmasti puhuttu paljon, mutta päätin vähän vuodattaa. Työnantajat voisivat kaikki käydä jonkun "Hei! maailmassa on monenlaisia ihmisiä" -kurssin, niin tajuaisivat että maailmassa todellakin on monenlaista väkeä, jota ei pidä tuomita millään perusteella. Huoh.

17

1156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • datstrue

      Eihän tosiaan nykyään enää missään haeta "hyvää työntekijää" vaan "hyvää tyyppiä osaksi tiimiämme" tai vastaavaa. Suomessa varsinkin kun ylikoulutetaan ja koulutetaan liikaa, niin monilla todistuksilla/papereillakaan ei enää tee mitään. Paremmat uranäkymät on, kun on vain sosiaalinen. Se on sellainen syntymälahjana saatu kyky, ettei paremmasta väliä.

      Töiden hakeminen on nöyryyttävää touhua kaiken kaikkiaan.

    • sdgsdeg

      Sun pitää teeskennellä että olet sosiaalinen näin monet ujot pärjää.

    • tottttttus

      Suomella työpaikoilla menee huonosti sen takia että palkataan vain sosiaalisia. Työt ei tule tehdyksi kun vaan keskitytään tarinoitten kertomiseen suurin osa päivästä. Työnantajat kiroavat kun sosiaaliset ovat facebookissa suurin osan työ päivästä. Kaikki sosiaaliset yrittävät vain miellyttää muita työkavereita eikä ikäviä päätöksiä ei uskalla tehdä kukaan. sosiaaliset haluavat tehdä kaikki päätökset nopeasti ja siitä syntyy paljon huonoja päätöksiä.

      • Oon pitkälti samaa mieltä. Mullakin jäi ujona ja hiljaisena heppuna työnsaanti aikoinaan aina haaveeksi eikä työhaastattelun jälkeen perään enää soiteltu. Olin kuitenkin mielestäni hyvinkin lupaava tyyppi alalleni ja mm. matemaattisesti lahjakas, mutta työnantajat halusivat palkata tiimihenkisiä tyyppejä.

        Ironista tässä on se että pari kuukautta yhdenkin työhaastattelun jälkeen sama työhaastattelija joka jätti mut palkkaamatta ja palkkasi niitä supliikkimiekkosia valitti paikallislehdessä uusien insinöörien laskutaidon olevan heikkoa ja vaati paikkakunnalle diplomi-inssikoulutusta. Muutamaa kuukautta myöhemmin firma myytiin ulkomaille ja lyötiin laput luukulle.

        Nykyään ei oo samaa ongelmaa kun työllistän itseäni.


    • Aimo Luotia

      Kostetaan!

    • töissä

      Oon ite ainakin aina saanut töitä vastailemalla vain asiallisesti työhaastattelussa esitettyihin kysymyksiin, eikä ole mitään showta tarvinnut pistää pystyyn. Työpaikan suosituimmaksi tyypiksi sitä on silti turhaa pyrkiä, sen tittelin vievät ne suupaltit ja vitsiniekat. Jos on kuitenkin tunnollinen työntekijä ja mahdollisesti vielä kohtalaiset paperit niin varmasti töitä löytyy, ainakin tietyiltä aloilta, joilla työntekijöitä muutenkin tarvitaan enemmän. Jos insinöörejä ja toimistotyöntekijöitä aletaan nykyisin valitsemaan pelkkien sosiaalisten avujen perusteella, niin hakoteilla ollaan.

      • assssssaaaaaaaaaaaa

        Täysin totta. Lisäksi olen huomannut että ujoja ihmisiä käytetään helpommin hyväksi. Käskytetään, laitetaan tekemään enemmän töitä. ei kehuta. muut istuvat kahvilla juoruamassa kun ujo ihminen raataa niska limassa.. Itselläni kokemusta tälläisestä.


    • työtöntyötöntyötön

      Itse kyllä tekisin mielelläni töitä, vaikka ylitöitäkin, toki laillisia semmoisia. Eipä mua haittaa vaikka muut vetelehtis kahvitauoilla.

      mutta kun ei pääse työhaastettelua pidemmälle...

    • fasdfasdfsd

      ainakin meillä ujot ovat olleet niitä kaikista ahkerimpia ja luotettavimpia työntekijöitä. ne paskaa jauhavat vitsiniekat ovat jatkuvasti saikulla milloin mistäkin syystä.

    • v.alittaja

      Työelämässä ujousrasismi on itseään ruokkiva kierre. Ujot laitetaan sisäisiin paperihommiin, vaikka ne voisi olla hyviä firmasta ulospäin suuntautuneessa työssäkin.

      Jos ne ujotkin laitettais (siis jos itse haluaisivat mennä, on olemassa ujoja, jotka oikeasti haluaisivat kehittää itseään tässä) sinne asiakasrajapintaan (vittu mikä sanahirviö), ja vastapuolellakin olis ujoja, niin sitten ne tulis toimeen keskenään ja ujoille ja kaikenlaisille muillekin luonteille olis tilausta.

      Mutta kun heti ensivaikutelman perusteella laitetaan ihmiset lokeroon, josta on enää myöhemmin todella vaikeaa päästä pois, niin tätä se sitten on.

    • Someone ujo

      Suomi on perseestä aivan suoraan sanottunua.
      ilman pitkiä puheita !

      • Eräs Ujo

        Ujousrasismia tosiaan on työpaikoilla. Itseäni ujous vaivaa eniten tiimipalavereissa, joissa suurin osa on ääriverbaalisia höpöttäjiä. Melkein menee joskus kiusaamisen puolelle touhu meikäläistä kohtaan, vaikka olen töissä sosiaalialalla ja ymmärrystä erilaisten ihmisten kohtamisiin ja ongelmiin pitäisi olla. Töitä onneksi olen saanut, vaikka olenkin ujo. Haastattelut ovat menneet ihmeen hyvin monesti. Joskus ujous on pilannut haastattelun ja paikka on mennyt sivu suun. Arvoni ovat kuitenkin kohdallaan ja annan luotettavan kuvan ammattitaidostani. Totta on tosiaan se, että sosiaalisilla menee hirveästi työaikaa turhaan pälättämiseen.


    • = lopputulos sama

      kumpi on paremp pskasta vaihtoehdosta?
      kirjoittaa suoraan cv:hen, että on luonteeltaan ujo / kehua itseään cv:ssä ja tulla haastatteluun ujona?

    • 795743

      Rasismi tarkoittaa rotusyrjintää. Osuvampaa olisi siis puhua ujojen syrjinnästä kuin rasismista ujoja kohtaan.

    • Zohanita

      Ärsyttää kun työhaastatteluissa minua pidetään ihan lapsena, vaikka olen parikymppinen nainen, joka haluaisi palavasti töihin omalle alalleen. Työnantajat lässyttävät ja sanovat minun pääsevän töihin, jos rohkaistun ja alan olemaan ulospäinsuuntautuneempi. Työnäytteeni ja hyvät kouluarvosanat eivät liikuta heitä yhtään, se on vaan se luonne.

      Osaan leikata, värjätä ja tiedän hiustyyleistä ja väreistä, osaan tehdä kampauksia ja olen ollut kiinnostunut alasta siiä lähtien kun tein Barbeille kampauksia, mutta.... Olen itse hillityn näköinen enkä osaa lörpötellä asiakkaille niitä-näitä, niin en pääse töihin.

      Ainoo vaihtoehto ois varmaan yrittäjyys, mutta kun en halua yksin ryhtyä semmoiseen rumbaan, ja eipä minulla ketään luotettavia kavereitakaan ole..

    • kun luonne ei riitä

      luulin todella, että olisin päässyt töihin, sillä minulla on hyvät lopputodistukset, mutta enpä taida päästä mihinkään. kohta pari vuotta ollut työttömänä ja kaikki taidot menee hukkaan.

    • angrygirl

      Itse olen toimistohommissa, joissa sosiaalisuutta ei normaalia enempää tarvita, mutta siltikin saan kehityskeskusteluissa yms. kuulla olevani hiljainen, ujo ja että joskus toiset (eli esimiehet) epäilevät osaanko hommani. Jännä juttu sinänsä, sillä töistäni ei ole vielä sanottu kertaakaan pahaa sanaa. Minulta hommat hoituvat tarkasti ja viipyilemättä, mutta siltikin jotkut epäilevät osaamista vain sen takia, kun en ole kahvipöydässä juoruamassa puolta päivää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe