Miksi vaihtaa 2-tahti 4-tahtiseen?

2 tahtinen

Selasin nettiä ja jostain putkahti silmiin laskuri josta pystyi suuntaa anatvasti vertailemaan eri tehoisten perämoottorien kulutuksia. Otin ihan mielenkiinnosta vertailuun 50hp 4-tahdin ja 70hp 2-tahdin. 2-tahti kulutti viiden tunnin ajon aikana 10 litraa enemmän bensaa. Sitten pähkäilin tavallaisen talliaisen vesilläolo aikoja. Väitän, että aika pieni joukko ajaa yli 50 tuntia bensakoneella kesässä eli jos tunnissa palaa 2L enemmän bensaa niin kesässä palaa 100L ja rahaa menee taivaan tuuliin 160€, mitä merkitystä ja vaikka luku tuplaantuisi niin mitä sitten? Vaihtamalla nelitahtiin hintaeron kuoletus kestää ikuisuuden ja kaikissa koneissa pitä muistaa arvon alennus.

10

375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+2 on ?

Niinpä. ja tuossa 2-tahtisessa on hummat paljon virkeämpiä kuin nelarissa. Jos ajoa on vähän, niin ei kannata missään nimessä vaihtaa. 2-tahdin huoltoonkan ei montaa euroa vuosittain mene. Omani on nelari ja jotenkin vain on ikävä vanhempia 2-tahtisia, oli ne vaan simppeleitä ja luotettavia vehkeitä

• 1515151512

en tiedä oletko tyhmä tai tyhmästi otsikoitu, mutta puhut koneen vaihdosta. riippuu nyt koneesta mutta uudempaan vaihtaminen maksaa aina, joten jos vain tuo kulutus on ainoa syy, niin hinta eroa maksaa pitkään.

• ei kysyvä eksy

Jep. Yhtä hyvin voisi konetta vaihtaessa että miksi kannattaisi valita kakstahti? Siksi että se vie vain pari litraa enemmän tunnissa?

Mulla on autossakin nelitahtinen, ja ihan hyvin se on pelannut.

• Nelari1

Harvan tavallisen talliaisen tarvitsee oikeasti ajaa veneellä mihinkään!
      Eli se ajelu on harrastus, sitä ei tarvitse laskea sentilleen että mikä kannataa! Normiihmiset maksavat veneilynsä ylimääräisistä varoistaan joten ihan sama mitä maksaa.
      Minä ajan mieluummin nelarilla koska se vaan on mukavampaa.
      Hankintahinta on täyttä miinusta koska voisin olla ajamatta kokonaan.

• Pennit soikeeks

Eikö harrastuksen kustannuksia kannata optimoida? Kaikki maksaa, mutta järkeä käyttäen voi päästä vähemmällä. Mulle on kauhistus kun joutuu kuskailemaan kalustoaan huoltoon joko sen vuoksi ettei selviä huollosta itse tai takuun säilymisen vuoksi. Vanhan kunnon kaasari 2t- myllyn hoitaa melkeimpä kuka tahansa. Nyky vehkeitä joutuu suurin osa porukasta viemään huoltoon. Edellyttää yleensä trailerin hankintaa / vuokrausta ja vetoautoa tai sen vuokrausta. Tai sitten tilaat huollon ja maksat kuljetuksetkin. Kliffaa hei!

• 1919191919
        Pennit soikeeks kirjoitti:

Eikö harrastuksen kustannuksia kannata optimoida? Kaikki maksaa, mutta järkeä käyttäen voi päästä vähemmällä. Mulle on kauhistus kun joutuu kuskailemaan kalustoaan huoltoon joko sen vuoksi ettei selviä huollosta itse tai takuun säilymisen vuoksi. Vanhan kunnon kaasari 2t- myllyn hoitaa melkeimpä kuka tahansa. Nyky vehkeitä joutuu suurin osa porukasta viemään huoltoon. Edellyttää yleensä trailerin hankintaa / vuokrausta ja vetoautoa tai sen vuokrausta. Tai sitten tilaat huollon ja maksat kuljetuksetkin. Kliffaa hei!

nelarin huolto onnistuu kyllä ihan 2t huollon taitavaltakin, mutta mahdollisten vikojen kohdatessa tilanne on yleensä haastavampi.

• Lari & Elias

Älä vaihda. Olet viisas mies. Kerro missä asut niin teen sulle 14 m korkean patsaan materiaalina kuumavalssattu fe 37 teräs. Maalaan sen vihreäksi. Se on kateellisille kauhistus, niillä on nelitahtikoneet. Ja elämä masentavaa kitumista.

• Eli ja Larias

Kannattaa käyttää mieluummin valurautaa, niin ei tarvi hitsata. Tai oikeastaan käytä kuparia niin menee itsekseen vihreäksi. Muista panostaa perustuksiin , kun tuollainen patsas saattaa painaa 50 tonnia.

• semmosta99

Nelari
      parempi jälleenmyyntiarvo
      käy myös uisteluun
      pienempi kulutus

2-T
      kevyt
      parempi kiihtyvyys
      halvempi

• faktoja

Modernin ruiskutustekniikan ansiosta uusien mootoreiden polttoainetalous on vanhoja kaasutinlaitteita huomattavasti parempi. Kulutus voi olla jopa 60% pienempi kuin vanhoissa 2-tahti moottoreissa. Uusien 2- ja 4-tahtisten ruiskutusmoottoreiden kulutus ei juurikaan eroa toisistaan.

Uuden sukupolven 2-t moottori: Uuden sukupolven 4-t moottori:

Plussat: Plussat:
      melko kevyt pieni kulutus ja päästöt
      pieni kulutus ja päästöt erittäin vaivaton käyttö kun
      erittäin vaivaton käyttö kun tekniikka pelaa
      tekniikka pelaa hiljainen ja pehmeä
      hyvä kiihtyvyys käyntiääni
      melko hiljainen

Miinukset: Miinukset:
      -kalliit erikoisöljyt -painava
      -pieni savutus -vaatii säännöllistä huoltoa
      -karkeahko käyntiääni -melko huono kiihtyvyys
      -melko kallis -kallis

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe