Suunniteltu sektio ja karvojen ajelu

Like to know

Tiedän, että karvat ajellaan kyllä synnytyssairaalassakin, mutta oletteko te muut suunnitellulla sektiolla synnyttäneet tehneet sen jo kotona valmiiksi?

15

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskois olevan ok

      Minulle ei tehty sektiota etukäteen suunniteltuna vaan kiireellisenä. Voisin silti hyvin kuvitella, että karvat voi aivan hyvin itsekin ajella pois ennen toimenpidettä. Paljoahan niitä ei tarvitse poistella, hieman niitä ylimpiä vain. Toki voi olla helpompaa napata kerralla kaikki pois, kyllä ne sitten takaisin kasvaa jos antaa.
      Ehkä voisit kysyä suoraan synnytyssairaalastasi ohjeita, että kuinka paljon pitää napata pois?

    • voi ajaa

      No minullakin oli kiireellinen sektio. Eipä niitä tosiaan paljon tarvitse ajella. Jos siistit siitä bikinirajasta niin sehän riittää. En itse lähtisi kyselemään moista synnytyssairaalasta, kun kyllähän ne sitten ajelevat lisää, jos tarvitsee.

    • helmik-emo

      Kolmas synnytys (alakautta) oli 2 viikkoa sitten ja kaikki sujui tälläkin kertaa hyvin. Aina se sektio-peikko on kuitenkin mielessä. Kaikkiin synnytyksiin olen sheivannut tai vahalla ottanut karvat pois jo kotioloissa. Mielestäni tämä tulisi opastaa jo neuvolassa, ettei tule näitä "yllätyksiä".

      • voi ajaa

        Anteeksi, mutta siis mitä "yllätyksiä"? :) Ei kai se nyt kenellekään yllätyksenä tule, jos joudutaan vähän karvoja ajelemaan tai jos tuleekin, niin tuskin se suuri järkytys on? Ja jos tarkoitit, että sektio tulee yllätyksenä, niin kyllä ne siellä osaa sen pari senttiä ajaa karvoja pois ennen leikkaushaavan viiltämistä. Kyllä siellä synnärillä ajellaan, se on ihan rutiinihommaa niille, ei siitä tarvitse itse mitään stressiä ottaa. Ajelee tai ei, miten kukin tykkää.


      • miksi neuvola

        opastaisi asioihin mikä on jokaisen yksityisasia..Ei kai kenellekkään voi yllätyksenä tulla että naisella on karvoja alapäässä..


      • pöh pah

        Täh? Mitä hemmetin yllätyksiä? Yllätyssektio, yllätysposliini vai meinaatko että tulee täytenä yllätyksenä leikkaussalihenkilökunnalle, että norsun kokoisen mahan alla saattaa naisella olla karvoitusta? Ei kuule ole ihan ensimmäisenä meikäläisen tärkeysjärjestyksessa vesien mentyä ruveta jyystämään karvoja :D Varsinkin kun ei niitä edes tarvitse olla ajeltuna jos synnytys sujuu ilman hankaluuksia. ja jos ei suju ja sektioon päädytäänkin yllättäen niin tuskin ne karvat siinä kynnyskysymys on. Voi hyvää päivää mitä päsmäreitä täällä on taas jakelemassa neuvojaan... Sitä paitsi onko käynyt mielessä, että kotona sheivatut karvatupet saattavat tulehtua herkästi ja siihen viereen en ainakaan itse haluaisi isoa haavaa. salissa putsaavat alueen heti sheivauksen jälkeen niin on varmasti hygienisempääkin.


    • Like to know

      Ensimmäinen sektio oli minullakin päivystyssektio yllätysperätilan takia ja silloin karvat ajeltiin sairaalassa. Toisestakin sektiosta on jo sen verran aikaa etten muista ajelinko karvat etukäteen. Taidanpa ne itse kuitenkin siistiä ennen leikkausta. Sen uskallan varmasti tehdä palstan ohjeilla vaikkei neuvolasta ole ohjeistusta tullutkaan ;D ;D

    • muutenkin pois-pois

      Minunkin mielestä parhain tapa on poistaa karvat ennen sairaalaan lähtöä. Siellä synnärillä on paljon muutakin tekemistä ja miettimistä kuin alakerran karvat...

      • jbv

        No ei niitä siellä tarvitsekaan miettiä. Kyllä niitä siellä ajellaan, JOS tarvetta ilmenee.


    • 1c2

      Kun en tykkää karvoista muutenkaan niin poissa pidän nyt odottaessa myös.

    • just joo

      Aika harvalla ajellaan. Typerä huolen aihe. Jos haluat ajaa karvat, aja, mutta todellakaan sairaalassa ei automaattisesti tarvi mitään karvanpois. Miksi pitäisi?

    • Marylia

      Miten niin aika harvalla ajellaan? Kyllä sektioon mentäessä karvoituksen yläosa ajellaan paljaaksi, koska haava tehdään bikinirajaan. Kyllä se sairaalassakin tehdään, mutta ketjun aloittaja ajattelee fiksusti, kun poistaa ne itse jo ennen toimenpidettä.

    • ei haivenia

      Molempiin synnytyksiin (-05 ja -09) sheivasin karvat pois ennen synnärille lähtöä. Samoin teen nyt kolmannen kanssa ja en ole aiemminkaan miettinyt sektion tekemistä. Ihan vaan meen alatiesynnytykseen.

    • pumpeli4

      Ensimmäiseen synnytykseeni (suunniteltu sektio) en ajellut karvoja, kun mies ei suostunut tuomaan ladyshaveria osastolle (olin sairaalassa jo jokusen viikon ennakkoon) ja hoitui tuo ylälinjan ajelu leikkaussalissalihoitajiltakin. :)

      Nyt seuraavaan sektioon mennessäni sheivaan (tai mies saa luvan tehdä sen, jos itse en taivu) kaikki pois ennakkoon ja syy on lähinnä se, että koin karvatuheron runsaiden jälkivuotojen aikana epämiellyttäväksi. Sektiosta ensimmäinen päivä kuluu sängyssä ja hoitajat käyvät vaihtamassa alakerran siteet, eikä pesuille heti kykene. Verinen vuoto voi olla runsasta ja sitä myöten karvoihin kuivunut veri, jota ehtii sektion jälkeen helposti kerryttämään tunteja. Siispä itse valitsen keritsimisen ihan hygienia ja mukavuussyistä.

    • Katya1

      Lueskelin tässä kaikkea mahdollista suunnitellusta sektiosta ja jonkun sairaalan ohjeissa kiellettiin karvojen ajelu infektiovaaran vuoksi. Eli sheivaaminen vie ihon pintakerrosta mukanaan ja kaikki karvat juurineen-tyylinen poistaminen tekee myös pieniä ihorikkoja. Rikkinäinen iho haava-alueella=ei hyvä. Eli antakaa sairaalan hoitaa tää homma tarvittaessa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe