Näin tänään kaksi tosi laihaa anorektikkoa.

bminormal

Toiseen törmäsin kaupungilla ja toiseen kaupassa. Molemmat olivat niin laihoja, että anoreksian näki heti päällepäin. Silmät kuopalla, kasvot luisevat ja jotenkin painuneen oloiset. Ja ne reidet! Huh, oikeasti tosi pelottavia ilmestyksiä. Harvoin tuollaista näkee, mutta kun tänään näin jopa kaksi, niin pisti ajattelemaan.

Jäin miettimään, että millainen kroppa on anorektikon ihanne.. vai onko sitä ihannetta ollenkaan? Onko koskaan tarpeeksi laiha? Tänään näkemäni nuoret tytöt näyttivät ihan vanhoilta narkkareilta. Jotenkin ymmärrän, jos joku haluaa näyttää Keira Knighleylta, mutta miksi se ei sitten jää siihen, kun painaa sen alta 50kg, miksi haluaa jatkaa? Miksi alkaakin tavoitella Valeria Levinin kroppaa http://www.mirror.co.uk/news/world-news/valeria-levitin-worlds-thinnest-woman-1497425 ?

Kai siinä jossain vaiheessa kuitenkin tiedostaa, kuinka kamalalta näyttää, ja ettei ole enää terve? Että kysymys ei ole enää laihuudesta, vaan siitä, että oikeasti on jo fyysisesti sairas.

29

4450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä voitin

      Anoreksia ympäröi koko elämän, valtaa sen. Se on pään sisällä ja pään ulkopuolella. Se on kuin äänetön ääni, joka tekee kykenemättömäksi syömään tiettyä määrää enemmän (vaihtelee henkilöittäin). Jossain on muistaakseni vielä rottien avulla tutkittu, että (joillakin joiden piti laihduttaa vain se pari kiloa) liika liikunta ja liian pieni ravinnonsaanti vain pahentaa anoreksian oireita (pakkoliikuntaa liian vähän ravintoa); rotat joiden häkkiin laitettiin juoksupyörä, mutta ei riittävästi ruokaa, söivät entistä vähemmän ja juoksivat pyörässä kuin mielipuolet. Toisille rotille laitettiin normaalimäärä ruokaa juoksupyörä > eivät kuitenkaan lisänneet liikuntaa. Siis jotain tällasta luin Marianne Käckon kirjasta "Ta livet av mig, mamma!".

      Entisenä anorektikkona muistan yhä hyvin sen, kuinka minun oli vaan pakko sanoa isälleni ruokapöydässä, että "mä en pysty" (mitat tuolloin 178 cm / 45,6 kg). Se oli niin ylitsepääsemätön asia se syöminen, elin vihreällä teellä ja mandariininpalasella päivässä. Paranemisprosessissa käyttämäni taktiikka kertonee myös hieman anoreksian luonteesta; saatoin kaupungillakin ruokaa / syötävää ostaessani sanoa ääneen että "MINÄ PÄÄTÄN!!", kun anoreksia kiljui etten sa syödä. Jokainen suupala oli voitto, olo parani päivä päivältä. Kukaan muu ei enää määräillyt minua. Se oli kuin laihduttajan kieltäytyminen houkutuksesta, paitsi päin vastoin; minä kieltäydyin syömättömyydestä. Tähän pisteeseen päästäkseen oli tosin ensin hankttava halu parantua.

      Koska anorektikot eivät saa riittävästi ravintoa, ja myös masentuvat helpost. Näin kävi myös minulle. Ja kaikki vaan jatkaa entistäkin pahemmin ruuan ja oman kropan ympärillä pyörimistä.

      Tajusin kyllä että alaselässäni törröttivät luut, rintalastani loisti läpi, selkärankani nikamat pysty laskemaan ilman että kumarruin, kaikki vaatteet kaupassa ja kotona olivat liian isoja. Naama ei ollut minun, olin kasvoton, posket kuopilla ja silmät kokoajan suurina kun ei ollut ekstalihaa missään. Kaikilla lienee oma päänsisäinen "erikoisongelmakohtansa", minulla ne sattuivat olemaan reidet. Eli olin valmis laihtumaan ihan pirusti saadakseni resisilihaksistani (jotka tuolloin tottakai olivat jo ihan olemattomat) entistäkin pienemmät. En nähnyt muuta. Elämä ei kiinnostanut. Kaikki katosi ja kuoli. Muistan vain sumun. Onneksi en enempää. Mitään sellaista en halua kokea enää koskaan.

      Eli ts. harva enää varmaan siinä passskimmassa jamassa enää tajuaa, miltä oikeasti näyttää.

      Minäkin tajusin vain sen, että tuo tuolla peilissä en ole minä. En siis edes tuntenut oloani kotoisaksi siinä luukasakehossa. Mutta silti piti vain laihtua.

      Nyt olen kuitenkin jo (bulimian kautta tosin) tervehtynyt ja onnellinen. Enkä voi muuta sanoa kuin että toivoisin tervehtymistä kaikille muillekin anoreksiasta kärsiville!

      Toivottavasti vastasin kysymykseesi edes osittain :D

    • bminormal

      Kiitos pitkästä vastauksestasi! Anoreksian mekanismit kuulostavat samalta, kuin dysmorfisessa ruumiinkuvassa, siis mikä näyttäytyy esim. sillain, että tekee kauneusleikkauksia niin kauan, ettei näytä enää ihmiseltä. Miksi pelkkä ihmisenä oleminen ei riitä?

      Haluaisin ymmärtää anoreksiaa vielä paremmin, mutta kohtalaisen terveenä se lienee aika mahdotonta. Toki itsellänikin on ollut välillä ajatuksia, että haluaisin näyttää sirolta ja pienentyä sieltä ja täältä, mutta mulla on aina ollut aika realistinen kuva omasta kehostani, siis tiedostanut milloin näytän hyvältä. Nyt 165/65 kokoisenakin koen olevani ihan hyvä, ihan tavallinen. ...Ehkä se onkin siinä; että samalla kun itse (ja muut terveet) haluavat kroppansa vastaavan normaalia ihmisen kroppaa,niin anorektikot haluavat olla jotain mikä ei enää ole ihmisyyden rajoissa.

      Anorektikkojen kannattaisi tehdä sovinto maailman ja elämän kanssa. Ollaan silleen niinkuin,että "jos nyt haluan olla terve, niin sit pitää kestää, että reiteni on tuosta kohtaa liian iso" mielestäni aika kannattava kompromissi. Elämä on niin mielettömän hieno juttu ja siitä kun iloitsee, niin se on ihan sama miten paljon on senttejä navan päällä.

      Hienoa, että sinä olet parantunut!

    • parantunut...

      Täällä kirjoittelee toinen ex-anorektikko. Oon pitkälti samaa mieltä kuin nimim. Minä voitin. Ei kukaan varsinaisesti halua näyttää keskitysleirivangilta. Oma kehonkuva vaan alkaa jossain vaiheessa olla täysin vääristynyt. Järki saattaa kyllä sanoa, että vaa'an lukemat ovat hälyttävän alhaiset, mutta silti näkee itsessään vain liikaa rasvaa. Ja silloinkin, kun peiliin katsoessa kyllä näkee sen sieltä katsovan luurangon, ei vaan uskalla lopettaa laihduttamista, koska pelkää jotain, ennen kaikkea kontrollin menetystä. Monien anorektikoiden kohdalla laihduttaminen antaa tunteen siitä, että hallitsee edes jotain osaa elämästään. Siksi siitä voi olla vaikea luopua.

      • jonemän

        Voi luoja kuinka tyhmiä voitte ollakkaan...Laihduta vaan lisää kun painaa 40 kiloa vittu mitä idiootteja!Syökää sitä varten ruokaa on.
        Se on näin yksinlertaista


    • Abacab

      Anoreksia on luultavasti muutaman vuoden kuluttua neurologinen sairaus. Jo nyt on tehty kokeita missä tiettyä osaa aivoista aktivoidaan ja se parantaa oireita ja auttaa sairastunutta syömään. Anorektikot eivät päätä sairastua, se on sairaus kuten vaikka syöpä. Siitä ei myöskään parane tekemällä sovintoa maailman tai elämän kanssa. Eikä vain syömällä kuten moni neuvoo. Se ei ole pieleen mennyt dieetti, sairaus on alkanut jo ennen laihdutusta.

      Suurin ongelma on se että maailmassa on miljoonia jo ennestään hoikkia ihmisiä jotka jatkuvasti valittavat olevansa lihavia ja kertovat olevansa dieetillä. Ja ihmiset luulevat että nämä ovat anorektikkoja. Tosiasiassa sitten anoreksia on jotain aivan muuta. Vähän kuten masennus mutta tuhat kertaa kamalampaa. Anorektikko ei halua olla kaunis, päinvastoin. Anorektikko ei kerro kenellekään laihdutuksestaan. Anorektikko haluaa muuttua näkymättömäksi. Jos pystyy kuvittelemaan itsensä väkijoukkoon alasti kaikkien arvosteltavana, voi ehkä tuntea vähän myötätuntoa anorektikkoa kohtaan. Se tuntuu vähän siltä.

      Anoreksiasta paranee toki. Se vaatii syömisen ja tunteiden hallinnan uudelleen opettelua. Elimistön paraneminen ennalleen myös vaatii aikaa. Aivojen rakenne palautuu noin kahdessa vuodessa, monet muut, kuten luun tiheys, eivät parane koskaan.

      Ihana lukea täältä teidän paranemistarinoita! Mun tytär sairastui 12 vuotiaana, oli vielä vuosi sitten sairaalassa syömishäiriöyksikössä ja on nyt ihan terve.

      Ja tuo mainittu Käckon kirja on suomennettu nimellä Tapa minut, äiti. Suosittelen!

    • ölöööl

      hohhoijjaa... anorexia on länsimaalaisten turhamaisten ämmien tapa hakea huomiota.yhtä höpöklöpöä ovat bulimiat sun muut.esim köyhissä maissa ei ole anorexiaa koska siellä ei ole varaa olla tuhamainen vaan on syötävä mitä saa.kyllä vetää aina niin vihaseksi kun joku kerjää huomiota anorexialla kun jossain maissa ei ole edes ruokaa.

      • :::::::

        Kappas, palstalle on taas eksynyt joku tylsistynyt ihmispolo viihdyttämään itseään sillä ainoalla asialla, minkä osaa, eli trollaamisella. Se sana muuten kirjoitetaan suomeksi "anoreksia". Uudet lauseet puolestaan on tapana aloittaa isolla alkukirjaimella, ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Pilkkujakin saa käyttää. Viestisi sisältöön en edes alennu vastaamaan. :)


      • Joonasäääaäa
        ::::::: kirjoitti:

        Kappas, palstalle on taas eksynyt joku tylsistynyt ihmispolo viihdyttämään itseään sillä ainoalla asialla, minkä osaa, eli trollaamisella. Se sana muuten kirjoitetaan suomeksi "anoreksia". Uudet lauseet puolestaan on tapana aloittaa isolla alkukirjaimella, ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Pilkkujakin saa käyttää. Viestisi sisältöön en edes alennu vastaamaan. :)

        Toi on ihan totta että anorexia on höpönlöpön "tauti"


    • curioussss

      Missä näit, mikä kaupunki/kunta/kylä?

      • bminormal

        Helsingissä ja Espoossa. Surettaa vieläkin tyttöjen puolesta. Molemmista näki, että ovat joskus olleet kauniita tyttöjä, ja olisivat yhä, jos vain lihoisivat 10kg. :(


      • Anonyymi
        bminormal kirjoitti:

        Helsingissä ja Espoossa. Surettaa vieläkin tyttöjen puolesta. Molemmista näki, että ovat joskus olleet kauniita tyttöjä, ja olisivat yhä, jos vain lihoisivat 10kg. :(

        mitä jos aletaan suosiolla kaikki huolehtimaan omista asioistamme?


    • minä voitin

      Jep ihan koko sen ajan teeskentelin voivani huonommin kuin koskaan, oikeasti olin elämäni kunnossa kun olin laihimillani! Ihan läpällä vaan laihdutin kun halusin et kaikki sain tutkia mun luiden anatomiaa ilman röntgen kuvia :) Sit ajattelin kans et jos en syö niin jääpähän enemmän safkaa Afrikan lapsille!!

      Anteeksi, en yleensä vastaile provoihin/trolleille mutta nyt oli pakko... -.-

      • minä voitin

        *kaikki sais

        kirjoitusvirhekorjaus. tiedän että virheitä on varmaan muitakin mulla, mutta toi oli jotenki pakko :D


      • jeeeeejeje
        minä voitin kirjoitti:

        *kaikki sais

        kirjoitusvirhekorjaus. tiedän että virheitä on varmaan muitakin mulla, mutta toi oli jotenki pakko :D

        Ei ole trolli vaan faktaa.Mitään anoreksiaa ei ole olemassakaan.


      • närkästynyt
        jeeeeejeje kirjoitti:

        Ei ole trolli vaan faktaa.Mitään anoreksiaa ei ole olemassakaan.

        Siinä vaiheessa, kun läheisin ihminen sulle koko maailmassa kuolee anoreksiaan niin tuu tänne uuestaan kirjottelemaan tollasta samanlaista paskaa. Anoreksia ON sairaus siinä missä kaikki muutkin sairaudet. Et sinä sano masentuneellekkaan, että älä murjota, tai syöpäpotilaalle, että älä pudottele hiuksia.

        Hetken voisi miettiä ennenkuin tulee kirjottelemaan tänne tälläisiä. Jos ei tiedä asiasta mitään voi pitää suunsa kiinni tai edes yrittää ilmaista itseään asiallisesti!


      • kukkkkkkkkkkkkuuuuu
        närkästynyt kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun läheisin ihminen sulle koko maailmassa kuolee anoreksiaan niin tuu tänne uuestaan kirjottelemaan tollasta samanlaista paskaa. Anoreksia ON sairaus siinä missä kaikki muutkin sairaudet. Et sinä sano masentuneellekkaan, että älä murjota, tai syöpäpotilaalle, että älä pudottele hiuksia.

        Hetken voisi miettiä ennenkuin tulee kirjottelemaan tänne tälläisiä. Jos ei tiedä asiasta mitään voi pitää suunsa kiinni tai edes yrittää ilmaista itseään asiallisesti!

        Ei ole.Minun läheiset ei ole niin tyhmiä että lopettaisivat syömisen.Joten se siitä


      • Abacab
        kukkkkkkkkkkkkuuuuu kirjoitti:

        Ei ole.Minun läheiset ei ole niin tyhmiä että lopettaisivat syömisen.Joten se siitä

        Joka neljäs meistä sairastuu jossain vaiheessa jonkinlaiseen mielenterveysongelmaan. Jokainen tuntee jonkun joka sairastuu. Masennus ja monet muut, kuten anoreksia ovat keskimääräistä älykkäämpien ihmisten ongelmia, tyhmyys ei niitä aiheuta. Joskus tuntuu että se päinvastoin suojaa niiltä.

        Anoreksia tappaa enemmän ihmisiä kuin alkoholi ja huumeet. Vai onko nekin höpöhöpösairauksia, riippuvuudet? Ja samalla tavalla kuin narkomaanille ohje vaan lopettaa huumeet on anorektikolle ohje "vain syödä". Tai diabeetikolle vain laittaa sokeriaineenvaihdunta kuntoon. Tai syöpäpotilaalle vain tuhota tuumorit.

        Anoreksia ei ole syömisestä johtuva sairaus, se ei ala päättämällä sairastua eikä siitä parane syömällä. Vähän sama kuin kun masentunut ei jaksa nousta sängystä, ongelma ei ole seisomisessa. Mielenterveysongelmia on vaikea ymmärtää jos joku läheinen tai itse ei ole niitä sairastanut. Ja silloinkin se vaatii kykyä empatiaan mitä joillain tänne kirjottaneilla ei tunnu olevan.

        Kaiken kaikkiaan anoreksiaa on ollut kautta aikojen, ensimmäinen raportti on 1600-luvulta. Sulle Kukkuu ei voi sanoa muuta kuin että onnekas olet ollut kun olette siltä säästyneet. Mutta anorektikon äitinä ja sille melkein lapsensa menettäneenä ei voi todeta kuin että ohan joka käellä,oikeus mielipiteeseensä. Se on kuin p*rsereikä, jokaisella on yksi sellainen.


      • Abacab
        Abacab kirjoitti:

        Joka neljäs meistä sairastuu jossain vaiheessa jonkinlaiseen mielenterveysongelmaan. Jokainen tuntee jonkun joka sairastuu. Masennus ja monet muut, kuten anoreksia ovat keskimääräistä älykkäämpien ihmisten ongelmia, tyhmyys ei niitä aiheuta. Joskus tuntuu että se päinvastoin suojaa niiltä.

        Anoreksia tappaa enemmän ihmisiä kuin alkoholi ja huumeet. Vai onko nekin höpöhöpösairauksia, riippuvuudet? Ja samalla tavalla kuin narkomaanille ohje vaan lopettaa huumeet on anorektikolle ohje "vain syödä". Tai diabeetikolle vain laittaa sokeriaineenvaihdunta kuntoon. Tai syöpäpotilaalle vain tuhota tuumorit.

        Anoreksia ei ole syömisestä johtuva sairaus, se ei ala päättämällä sairastua eikä siitä parane syömällä. Vähän sama kuin kun masentunut ei jaksa nousta sängystä, ongelma ei ole seisomisessa. Mielenterveysongelmia on vaikea ymmärtää jos joku läheinen tai itse ei ole niitä sairastanut. Ja silloinkin se vaatii kykyä empatiaan mitä joillain tänne kirjottaneilla ei tunnu olevan.

        Kaiken kaikkiaan anoreksiaa on ollut kautta aikojen, ensimmäinen raportti on 1600-luvulta. Sulle Kukkuu ei voi sanoa muuta kuin että onnekas olet ollut kun olette siltä säästyneet. Mutta anorektikon äitinä ja sille melkein lapsensa menettäneenä ei voi todeta kuin että ohan joka käellä,oikeus mielipiteeseensä. Se on kuin p*rsereikä, jokaisella on yksi sellainen.

        Niin muuten, lisään vielä. Samalla tavalla adhd on luokiteltu hömppäsairaudeksi. Potilaat on vain pilalle hemmoteltuja, huomionkipeitä ja kun eivät pysty keskittyymään, laiskoja.

        Ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on ihan omanlaisensa ongelmat. Se että joku sitten tuomitsee kaikki muunlaiset kuin just sellaiset kuin minä itse on kyllä osoitus eräänlaisesta laput silmillä ajattelusta ja tyhmyydestäkin. Minäkään en ymmärrä suhteellisuusteoriaa, en kuitenkaan kierrä netissä anonyyminä haukkumassa fyysikkoja tyhmiksi.


      • jookkkkkkkke3
        Abacab kirjoitti:

        Niin muuten, lisään vielä. Samalla tavalla adhd on luokiteltu hömppäsairaudeksi. Potilaat on vain pilalle hemmoteltuja, huomionkipeitä ja kun eivät pysty keskittyymään, laiskoja.

        Ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on ihan omanlaisensa ongelmat. Se että joku sitten tuomitsee kaikki muunlaiset kuin just sellaiset kuin minä itse on kyllä osoitus eräänlaisesta laput silmillä ajattelusta ja tyhmyydestäkin. Minäkään en ymmärrä suhteellisuusteoriaa, en kuitenkaan kierrä netissä anonyyminä haukkumassa fyysikkoja tyhmiksi.

        Hohhoijaa anna olla jo ketään ei kiinnosta sun höpönlöpön tautis


      • paskaqq
        jookkkkkkkke3 kirjoitti:

        Hohhoijaa anna olla jo ketään ei kiinnosta sun höpönlöpön tautis

        Anoreksian voi lopetaa syömällä joten se ei ole sairaus.On todella idioottimaista olla syömättä huomion ja paapomisen takia.Syöpää tms ei niin vaan lopetetakkaan.


      • miettisit vähän
        paskaqq kirjoitti:

        Anoreksian voi lopetaa syömällä joten se ei ole sairaus.On todella idioottimaista olla syömättä huomion ja paapomisen takia.Syöpää tms ei niin vaan lopetetakkaan.

        Anorektikko ei parane syömällä. Anoreksiassa laihtuminen on sairauden yksi oire. Kaiken pahan alku ja juuri tulee, sieltä pääkopasta.
        Et ole selvästikkään itse joutunut läheltä katsomaan anorektikon elämää. Hyvä niin. Jutuistasi päätellen et tulisi kestämään sitä. Olet onnekas, mutta odota vain, kun joku läheisesi sairastuu ja tule sitten tänne huutelemaan. Ehkä sitten ymmärrät, miksi olemme näin närkästyneitä kommenteistasi.


      • -.- tyhmiä
        Abacab kirjoitti:

        Niin muuten, lisään vielä. Samalla tavalla adhd on luokiteltu hömppäsairaudeksi. Potilaat on vain pilalle hemmoteltuja, huomionkipeitä ja kun eivät pysty keskittyymään, laiskoja.

        Ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on ihan omanlaisensa ongelmat. Se että joku sitten tuomitsee kaikki muunlaiset kuin just sellaiset kuin minä itse on kyllä osoitus eräänlaisesta laput silmillä ajattelusta ja tyhmyydestäkin. Minäkään en ymmärrä suhteellisuusteoriaa, en kuitenkaan kierrä netissä anonyyminä haukkumassa fyysikkoja tyhmiksi.

        Abacab olen täysin sama mieltä noista asioista mitä olet kirjoittanut ... Itse anorektikkona olen pettynyt siihen etteivät ihmiset (esim. nimm. Kukkuu) tiedä anoreksiasta oikeasti juuri mitään mutta tulevat silti aukomaan päätään ! Ja väittävät että tämä olisi hömppä sairaus yms... Et sano narkolepsiaan sairatuneelle että älä nukaha tai että et olis ottanu sitä sikainfluenssa piikkii ! Ootte täys idiootteja jotka tuutte tänne urputtaan ! Yllytätte toiminnallanne anorektikoita pudottamaan painoaan lisää kun sanotte ei anoreksia ole sairaus ! Anorektikko käsittelee tunteitaan pitkälti syömisen kautta ja tämä jos mikä suututtaa meitä jotka olemme kärsineet pitkään anoreksian kynsissä ! Emme kärsi omasta tahdostamme ! Ja vielä afrikka asiaan... Afrikassa on varmasti syömishäiriöitä mutta ei kriisialueilla joilla ihmiset eivät pidä laihuutta hyvänä asiana . Jos täälläkin hoikkuus ja laihuus olisivat huono asia olisi syömishäiriöitä vähemmän ! Ja vielä pari faktaa: Yleensä (ei aina) syömishäiriöhin sairastuneet ovat hieman pyöreämpiä tai painavempia kuin muut tämän takia myöskään ei kriisialueilla ole syömishäiriöitä juurikaan ole sillä ihmisten rasvaprosenttit asettuvat pienelle vaihteluvälille . Syömishäiriöön voi sairastua tietämättään siitä etukäteen mitään joten itse keksittyä se ei voi olla. Syömishäiriöt ovat vahvasti periytyviä . Ja nyt lopuksi pyydän olkaa hiljaa jos ette tiedä asiasta mitään ! Sairastakaa trollaajat eka ite pari vuotta ja tulkaa sitte takas !


      • paskaqq
        paskaqq kirjoitti:

        Anoreksian voi lopetaa syömällä joten se ei ole sairaus.On todella idioottimaista olla syömättä huomion ja paapomisen takia.Syöpää tms ei niin vaan lopetetakkaan.

        Anteeksi, olen 12-vuotias ja minulla on adhd- sairaus ja villin luonteeni vuoksi minun on pakko käydä aikuisten sivuilla näyttämässä tyhmyyteni.


      • Abacab
        paskaqq kirjoitti:

        Anoreksian voi lopetaa syömällä joten se ei ole sairaus.On todella idioottimaista olla syömättä huomion ja paapomisen takia.Syöpää tms ei niin vaan lopetetakkaan.

        Laihdutus ei aiheuta anoreksiaa. Sairaus on jo, laihdutus on sen oire. Aivoissa oleva häiriö on jotakuinkin samalla alueella kuin adhdssa. Adhdtakaan ei aiheuta häiriköimällä luokassa ja särkemällä linnunpesiä.

        Ja samalla tavalla toki anoreksian hoitoon kuuluu painon palauttaminen, ilman sitä ei voi parantua koska nälkiintyneet aivot toimivat eri tavalla kuin ravitut. Aina se ei ole ihan näin yksinkertaista. Vain alle puolet anorektikoista paranee vaikka kuinka söisi. Ihan samalla tavalla kuin adhd ei parane kovemmalla kurilla ta käytöstavoilla. Anoreksiassa sairastuneen aivot aihauttavat oireet, ei sairastunut itse. Paranemistakaan ei voi päättää mutta se vaatii monien taitojen uudellenopettelua joten ilman halua parantua ei myöskään parane. Mutta ei parane päättämälläkään.


    • qw122

      Ei ne kaikki anorektikoilta näyttävät laihat välttämättä kärsi anoreksiasta. Minua esimerkiksi monesti luullaan että olen kun olen niin laiha. Pituutta 177 cm paino 52 kg. Syön joka päivä 2-3 tunnin välein lihomatta ollenkaan. Roskaruuan syöntikään ei auta. Syynä mahdollisesti keliakia tai laktoosi-intorelanssi joka selviää ensi viikolla.

    • SiroNainen

      Piti ihan samaa kirjoittaa, itse olen alipainoinen ja laihuuttani kauhistellaan, 167cm/44kg pahimmillaan, nyt painan 47/48kg, en ole anorektikko ja satuttaa ihmiset jotka luulevat että nautin tästä ja kommentoivat ilkeään sävyyn. Refluksia on jatkuvasti ja ruoka nousee ylös, tähystetty on, lääkkeet on. Lisäksi en omaa juurikaan ruokahalua eikä janota, juon silti 2-3 litraa päivässä, se on helppoa, mutta pakkosyöminen ei onnistu, ei mitenkään. Olen koko ikäni ollut normaalipainon alarajoilla/alipainoinen, siro ruumiinrakenne.

    • Stardust angel

      Kyllä sen alitauisesti valitsee, että nytpä alan opetella anorektikon taudinkuvan yksityiskohtia. Katsokaa vaikka tämä:

      http://www.youtube.com/watch?v=V8ar3p8evjA

      Ja ennen kuin raivostutte otsikosta, kuunnelkaa mitä tolla on sanottavanaan. Poistakaa vasta sitten.

      Terveisin tosi pahan anoreksian sairastanut, nykyään parantunut likka.

      • Ex-anorektikko myös

        En jaksanut katsoa paria kymmentä sekuntia kauempaa kun ulosanti oli niin hirveetä pissiskieltä ilman mitään sisältöä: "no niinku siis et siis tavallaan jokainen anorektikko siis niinku silleen ite niinku luo sen oman sairautensa niinku". Anoreksian kokeneeksi ihmiseksi tällä oli myös erikoisen lapsellinen suhtautuminen koko aiheeseen. Ehkä se on hänen kohdallaan ollut nimenomaan sellanen huomionkipeän prinsessan "katsokaa kaikki mua" -tauti, mutta ei se sitä kaikille ole.


    • ölsdkgöskdgöl

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe